Tämähän on peräti jännittävä kuvio! Kun hinta Arlandassa kyytiin kiipeämisestä nousee, viisaat kuluttajat säästävät enenevässä määrin kahdella tavalla:
> Taas useampi suuntaa askeleensa busseille ja harvempi "yleisliikenneasemalle".
> Usempi suuntaa kulkunsa jo muutenkin hyvin tyrkyllä olevalle Arlanda Expressin asemalle Arlandassa eikä "yleisliikenneasemalle" saman kentän alla. Käytännössä AE joutuu sitten lopultakin tilaamaan uusia junia pikkuerän, joka tietysti viittaa Stadleriin toimittajana, kun muut eivät pienten asiakkaiden tilauksista piittaa. Voisi olla kyllä hyvä tilaisuus siirtää samalla alitehoiset X3:t seuraavalle käyttäjälle tai Norjan Flytogetin tapaan laajentaa operointireviiriä?
Korjatkaa missä logiikka ei päde.
Tukholmasta Arlandaan matkustettaessa tarvitaan SL-lippuun Arlanda-lisämaksu.
Pitää paikkansa, jos menee Pendeltågilla Arlandaan. Mutta jos ottaa ”vanhalla tavalla” Pendeltågin Märstan asemalle ja vaihtaa bussiin, pääsee tavallisella lipulla. Kestää tietysti vähän pidemmin.
Lisämaksu on laskutavasta / lipuntyypistä riippuen 85 – 98 kruunua. Se johtuu siitä, että tunneli Arlandan alle on rakennettu yksityisellä rahoituksilla, joka pitää maksaa takaisin. Jos on ennakoitua vähemmän matkustajia, heillä on oikeus nostaa hintaa. Näin tapahtuu ja ensi vuodeksi oli ehdotettu 120 kruunun lisämaksu. En tiedä, onko ehdotuksesta tullut päätös.
Tavallinen SL-lippu maksaa 72 kruunua, siis lisää on kalliimpaa kuin matka.