Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: MTR aloitti Pendeltåg-liikenteen operaattorina 11.12.2016  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« : Joulukuu 15, 2016, 22:40:13 »

SL kilpailutti Pendeltåg-liikenteen vuosi sitten ja kilpailun voitti MTR, joka on operoinut Tukholman metroa jo vuodesta 2009 alkaen. Mielenkiintoista, että tuossa European Rail Review:n uutisessa liikennöitsijäksi mainitaan MTR Nordic ja ruotsalaisissa lähteissä MTR Gamma AB.

Matkustajamäärä vuodessa on Pendeltåg-liikenteessä 87 miljoonaa eli enemmän kuin koko Suomen rautateiden henkilöliikenteessä yhteensä.

http://www.europeanrailwayreview.com/30928/rail-industry-news/mtr-stockholm-pendeltag

http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/mtr-tar-over-pendeltagstrafiken/?date=true

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2015/12/Tilldelningsbeslut-upphandling-pendeltag-2015/

http://www.mtrnordic.se/verksamheter/pendeltagen/
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2016, 10:10:24 »

SL kilpailutti Pendeltåg-liikenteen vuosi sitten ja kilpailun voitti MTR, joka on operoinut Tukholman metroa jo vuodesta 2009 alkaen. Mielenkiintoista, että tuossa European Rail Review:n uutisessa liikennöitsijäksi mainitaan MTR Nordic ja ruotsalaisissa lähteissä MTR Gamma AB.

Matkustajamäärä vuodessa on Pendeltåg-liikenteessä 87 miljoonaa eli enemmän kuin koko Suomen rautateiden henkilöliikenteessä yhteensä.

Tuossa MTR:n omassa tiedotteessa lukee että Arlanda ja Uppsala kuuluu kanssa Pendeltågetin liikennöintialueeseen. Mistä lähtien ovat kuuluneet? Päteekö SL:n tariffi myös niihin kohteisiin?

t. Rainer
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2016, 12:01:53 »

Tuossa MTR:n omassa tiedotteessa lukee että Arlanda ja Uppsala kuuluu kanssa Pendeltågetin liikennöintialueeseen. Mistä lähtien ovat kuuluneet? Päteekö SL:n tariffi myös niihin kohteisiin?
Pendeltågit alkoivat liikennöidä Uppsalaan vuonna 2012. UL-lipulla voi matkustaa Uppsalasta Arlandaan, mutta esimerkiksi Tukholmasta Arlandaan matkustettaessa tarvitaan SL-lippuun Arlanda-lisämaksu. Samoin jos matkustaa SL-kausilipulla Uppsalan läänin puolelle tai UL-kausilipulla Tukholman läänin puolelle. Jos taas ostaa kertalipun lääninrajan ylittävälle matkalle, se on automaattisesti yhteislippu.

http://sl.se/sv/info/biljetter/over-lansgransen/uppsala/
https://www.ul.se/Resa/SL-pendeln/
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2016, 20:49:00 »

Taannoin pääsi Tukholman läänin 24 tunnin lipulla Gnestaan saakka Södermanlandin läänin puolelle. Nykyisin ei taida enää päästä?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2016, 22:11:17 »

Mielenkiintoista, että hongkongilaisoperaattori on onnistunut organisoimaan toimintaa niin loistavasti, että toiminta-alue ja tehtävät sen kun laajenevat. Milloinkahan on vuorossa kilpailu vaikka HKL:n spårien tai metrojen tai HSL:n junalähiliikenteen ajamisesta, nuohan saattaisivat vielä jotenkin niukki naukki olla tarpeeksi suuri kakku, että MTR voisi olla kiinnostunut.

tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 410


« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2016, 00:55:33 »

Tukholmasta Arlandaan matkustettaessa tarvitaan SL-lippuun Arlanda-lisämaksu.

Pitää paikkansa, jos menee Pendeltågilla Arlandaan. Mutta jos ottaa ”vanhalla tavalla” Pendeltågin Märstan asemalle ja vaihtaa bussiin, pääsee tavallisella lipulla. Kestää tietysti vähän pidemmin.

Lisämaksu on laskutavasta / lipuntyypistä riippuen 85 – 98 kruunua. Se johtuu siitä, että tunneli Arlandan alle on rakennettu yksityisellä rahoituksilla, joka pitää maksaa takaisin. Jos on ennakoitua vähemmän matkustajia, heillä on oikeus nostaa hintaa. Näin tapahtuu ja ensi vuodeksi oli ehdotettu 120 kruunun lisämaksu. En tiedä, onko ehdotuksesta tullut päätös.

Tavallinen SL-lippu maksaa 72 kruunua, siis lisää on kalliimpaa kuin matka.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2016, 12:31:41 »

Tämähän on peräti jännittävä kuvio! Kun hinta Arlandassa kyytiin kiipeämisestä nousee, viisaat kuluttajat säästävät enenevässä määrin kahdella tavalla:
> Taas useampi suuntaa askeleensa busseille ja harvempi "yleisliikenneasemalle".
> Usempi suuntaa kulkunsa jo muutenkin hyvin tyrkyllä olevalle Arlanda Expressin asemalle Arlandassa eikä "yleisliikenneasemalle" saman kentän alla. Käytännössä AE joutuu sitten lopultakin tilaamaan uusia junia pikkuerän, joka tietysti viittaa Stadleriin toimittajana, kun muut eivät pienten asiakkaiden tilauksista piittaa. Voisi olla kyllä hyvä tilaisuus siirtää samalla alitehoiset X3:t seuraavalle käyttäjälle tai Norjan Flytogetin tapaan laajentaa operointireviiriä?

Korjatkaa missä logiikka ei päde.



Tukholmasta Arlandaan matkustettaessa tarvitaan SL-lippuun Arlanda-lisämaksu.

Pitää paikkansa, jos menee Pendeltågilla Arlandaan. Mutta jos ottaa ”vanhalla tavalla” Pendeltågin Märstan asemalle ja vaihtaa bussiin, pääsee tavallisella lipulla. Kestää tietysti vähän pidemmin.

Lisämaksu on laskutavasta / lipuntyypistä riippuen 85 – 98 kruunua. Se johtuu siitä, että tunneli Arlandan alle on rakennettu yksityisellä rahoituksilla, joka pitää maksaa takaisin. Jos on ennakoitua vähemmän matkustajia, heillä on oikeus nostaa hintaa. Näin tapahtuu ja ensi vuodeksi oli ehdotettu 120 kruunun lisämaksu. En tiedä, onko ehdotuksesta tullut päätös.

Tavallinen SL-lippu maksaa 72 kruunua, siis lisää on kalliimpaa kuin matka.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: MTR aloitti Pendeltåg-liikenteen operaattorina 11.12.2016  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina