Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« : Helmikuu 19, 2024, 17:23:24 »

Päivän Uusimaa-lehdessä (maksumuurin takana) on artikkeli Hki-Porvoo välin elämysliikenteestä.
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6565799

"Reissujuna-matkojen pääkoordinaattori Robert Ramstedt on innoissaan. Jo jonkin aikaa muhinut idea elämysjunasta Helsingin ja Porvoon välille on konkretisoitunut. Tavoitteena on aloittaa säännöllinen elämysjunaliikenne Porvooseen tulevana kesänä."

Liikennettä heinäkuussa joka päivä, myös muina kesäkuukausina liikennettä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2024, 18:31:05 »

Päivän Uusimaa-lehdessä (maksumuurin takana) on artikkeli Hki-Porvoo välin elämysliikenteestä.
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6565799

"Reissujuna-matkojen pääkoordinaattori Robert Ramstedt on innoissaan. Jo jonkin aikaa muhinut idea elämysjunasta Helsingin ja Porvoon välille on konkretisoitunut. Tavoitteena on aloittaa säännöllinen elämysjunaliikenne Porvooseen tulevana kesänä."

Liikennettä heinäkuussa joka päivä, myös muina kesäkuukausina liikennettä.
Mielenkiintosta. Ramstedthan on tehnyt yhtestyötä Höyryveturimatkat 1009 OYn kanssa.
Mutta millä kalustolla tuota liikennettä aijotaan hoitaa? Jos ajatellaan, että Porvooseen ajettaisiin yksi junapari päivässä, niin kilometrejäkin alkaa kertymään. Entä Vekkosken silta??
Muistettakoon vielä, että Olli - Porvoo väli on rataluokaltaan A, jolla Hr1 sarjan vetureilla ei nykysäännöin ole sallittua liikennöidä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2024, 09:59:44 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2024, 23:14:53 »

Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2024, 06:57:21 »

Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?
Mikäköhän lienee sitten todellakin Suomen Elämysjunat Oyn suunnitelma. Tuossa lehtijutussa kun mainitaan, että "ollaan saamassa haltuun höyryjunaoperaattori, jolla on hallussaan useita junia." Operaattoria ei kuitenkaan haluta tässä vaiheessa paljastaa.
Lehtijutun mukaan rahoituksesta puuttuu vain 0,2 miljoonaa euroa. Onhan siinä hieman hankkimista, mutta uskoisi sen onnistuvan, jos rahoitus on muilta osin vakaalla pohjalla.

Ja tavoitteena on liikenteen alkaminen tulevana kesänä. Surullinen  Taitaa vain aika tähän kaikkeen loppua kesken.

Jos tavoitteena on ex Sr12, niin eipä taida Suomesta löytyä juurikaan höyryjunaoperaattoreita, joilla olisi kyseistä tyyppiä. Ja VR:nkin huutokauppa ratkennee vasta tämän vuoden kautta ajatellen armottamasti liian myöhään.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2024, 10:18:34 »

Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?

27-sarjan poistamisesta en tiedä, mutta eikö Haapamäellä ole jo 2720? Luulisin, että "parhaassa" kunnossa olevat yksilöt jää, ja loput menee varaosiksi, myyntiin ja/tai pataan.

Mitä tulee Tepon kommenttiin A-luokan rataosasta, niin suurin sallittu akselipaino A-luokan rataosalle on 16 tonnia (Sr12 16,5 tn), mikäli käytetään rataosan suurinta sallittua nopeutta. Mikäli taas suurinta sallittua nopeutta alennetaan, voidaan akselipainoa kasvattaa, mutta ei pääsääntöisesti yli 20 tonniin.


LÄHDE:

Vähäliikenteiset radat: Tilanne ja tulevaisuus 2017

https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-317-553-2 (s. 144)
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2024, 12:45:54 »

Suomen Elämysjuna Oy:tä  on sivuttu aikaisemmassa keskustelussa: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,13461.msg103646.html#msg103646 .

tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2024, 15:27:28 »

Julkisten taloustietojen perusteella Suomen Elämysjuna Oy tuotti 26 000 euron liikevaihdolla 69 000 euron tappiot vuonna 2022. Näiden lukujen avulla ilmoitettuja visioita voi hivenen suhteuttaa  Pyörittää silmiään
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2024, 16:01:29 »

Julkisten taloustietojen perusteella Suomen Elämysjuna Oy tuotti 26 000 euron liikevaihdolla 69 000 euron tappiot vuonna 2022. Näiden lukujen avulla ilmoitettuja visioita voi hivenen suhteuttaa  Pyörittää silmiään

Niin ikään julkisia taloustietoja ja kaupparekisteriotetta hieman syvempää pöyhäisemällä huomaa, kuinka Suomen Elämysjunat Oy:n taannoisen joukkorahoituskampanjan tuotto muutettiin osakepääomaksi, sillä yhtiö oli menettänyt jo aiemmin oman pääomansa ja se olisi ilman tätä veivausta pitänyt asettaa selvitystilaan.

Se kannattaa toki muistaa, että vaikka tilinpäätöstä ja tuloslaskelmaa veivaisi kuinka paljon tahansa, se ei vielä muuta ideaa kukoistavaksi bisnekseksi, jos todellista liiketoimintaa ei ole olemassa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2024, 16:13:38 »

Niin ikään julkisia taloustietoja ja kaupparekisteriotetta hieman syvempää pöyhäisemällä huomaa, kuinka Suomen Elämysjunat Oy:n taannoisen joukkorahoituskampanjan tuotto muutettiin osakepääomaksi, sillä yhtiö oli menettänyt jo aiemmin oman pääomansa ja se olisi ilman tätä veivausta pitänyt asettaa selvitystilaan.

Kuinka innovatiivista Järkyttynyt Nyt sitten vaan uusi joukkorahoituskampanja pystyyn.  Näyttää kieltä
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2024, 18:00:51 »

Onnea ja menestystä!
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2024, 18:06:02 »

Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?

27-sarjan poistamisesta en tiedä, mutta eikö Haapamäellä ole jo 2720? Luulisin, että "parhaassa" kunnossa olevat yksilöt jää, ja loput menee varaosiksi, myyntiin ja/tai pataan.

Mitä tulee Tepon kommenttiin A-luokan rataosasta, niin suurin sallittu akselipaino A-luokan rataosalle on 16 tonnia (Sr12 16,5 tn), mikäli käytetään rataosan suurinta sallittua nopeutta. Mikäli taas suurinta sallittua nopeutta alennetaan, voidaan akselipainoa kasvattaa, mutta ei pääsääntöisesti yli 20 tonniin.


LÄHDE:

Vähäliikenteiset radat: Tilanne ja tulevaisuus 2017

https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-317-553-2 (s. 144)

vaunut.org/sarja/1467

Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #11 : Helmikuu 23, 2024, 20:48:51 »



Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa.
Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee.
Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä.
Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi.

Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2024, 08:21:22 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2024, 17:21:25 »



Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa.
Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee.
Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä.
Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi.

Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta.


Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2024, 17:50:07 »

Mutta vaikka olisivatkin saman henkilön johdon alla olevissa yhteisöissä, niin ne ovat kuitenkin juridisessa mielessä eri yhteisöjä. Eli Suomen Elämysjunat eivät vastaa Junakulttuuriyhdistyksen veloista eikä kalustosta.

Tällä on viranomaisille merkitystä. Ihan kuten onko Rautatiemuseon kalusto Rautatiemuseon Säätiön vai VR:n.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2024, 19:46:07 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Lauri Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #14 : Helmikuu 27, 2024, 20:30:39 »

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka
Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa.

Vantaan Sanomien artikkeli on vapaasti luettavissa.
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6571488

Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon.


tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #15 : Helmikuu 27, 2024, 21:57:38 »

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka
Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa.

Miten ihmeessä Suomen Elämysjunat Oy voi hakea palkkalistoilleen veturinkuljettajia, saati luvata heille minkäänlaista sopimusta, kun yhtiöllä ei ole edes junaliikennöinniltä vaadittavaa turvallisuustodistusta?

Ohessa uunituore ote ERADIS:n sivujen turvallisuustodistusten hausta – listalla ei näy Suomen Elämysjunat Oy:tä.

En missään nimessä vastusta nostalgiajunaskenen kehittämistä, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa lähtökohdat toiminnan aloittamiseksi ovat kaikkinensa täysin pielessä.


* ERADIS Safety Certificates 27022024.png (1007.92 kilotavua, 2880x1960 - tarkasteltu 264 kertaa.)
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #16 : Helmikuu 27, 2024, 22:19:31 »

Mikähän tuon reaalivakuutena olevan junakaluston arvo on?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #17 : Helmikuu 27, 2024, 22:54:26 »

Montakohan halukasta Hr-pätevyyden omaavaa kuljettajaa firma saanee palkkalistoilleen? Onkohan jo Dv-haaveet (ruotsinlaiva) kuopattu, kun työnhakuilmoistuksessa ei vaadittu pätevyyttä siihen sarjaan. Milläköhän kalustolla (Tka?) hoitavat Porvoon liikenteen?

Samoin kiinnostaisi Timon tavoin junakaluston reaalivakuus?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #18 : Helmikuu 28, 2024, 02:56:06 »

Mikähän tuon reaalivakuutena olevan junakaluston arvo on?
Mahtaisikohan Traficomilta saada asiakirjapyynnöllä luettelon Suomen Elämysjunat Oyn omistamasta rautatiekalustosta? Sen pohkalta tuota arvoa voisi pohtia.
Tosiaankaan tuohon kalustoon ei voi lukea Junakulttuuriyhdistyksen kalustoa. Suunniteltua kalustoakaan ei voi lukea vakuudeksi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2024, 06:26:21 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #19 : Helmikuu 28, 2024, 08:36:38 »

Montakohan halukasta Hr-pätevyyden omaavaa kuljettajaa firma saanee palkkalistoilleen? Onkohan jo Dv-haaveet (ruotsinlaiva) kuopattu, kun työnhakuilmoistuksessa ei vaadittu pätevyyttä siihen sarjaan. Milläköhän kalustolla (Tka?) hoitavat Porvoon liikenteen?
Kun pohditaan tuota työpaikkailmoitusta ja verrataan sitä Vantaan Sanomien artikkeliin, niin hyvin vahvasti näyttää siltä, että operaattori, jota ei haluta artikkelissa paljastaa, olisi Höyryveturimatkat 1009 Oy. Kauppahinta lienee 200 000 € tuntumassa, todennäköisesti tuon alle, sillä höyryveturiliikenteen käynnistäminen ja veturin ylläpitokin vaatii rahoitusta. Rahoitustahan kerrotaan puuttuvan tuossa lehtijutussa juurikin tuo 200 000 €

Ja kun luetaan, mitä Väyläviraston Verkkoselostuksessa vuodelle 2024 kerrotaan Hr-sarjojen liikennöintimahdollisuudesta A-rataluokkaan kuuluvilla radoilla, niin siltähän löytyy mielenkiintoinen taulukko ja Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt) löytyy tietoa yleensäkin vetokaluston käytöstä A-radoilla. Nuo molemmat löytyvät liitteenä.

Kun nämä tiedot yhdistää tuohon työpaikkailmoitukseen, niin Porvoon liikenne ei todellakaan tule olemaan jokapäiväistä, sillä työpaikkailmoituksessahan lukee "Joitakin satunnaisia keikkoja Tka-pätevyyksille."

Ja mitä tulee vielä Vantaan Sanomien artikkelissa kirjoitettuun saunavaunuun, niin toivon, että asiasssa on oltu yhteydessä jo suunnittelun alkuvaiheessa Traficomiin, ettei tulisi myöhemmin ikäviä yllätyksiä.

Liikennekin alkaa tulemaan pikkuhiljaa ilmeisestikin siihen suuruusluokkaan, ettei se mahdu enää Museoliikenteen kategorian alle.

Henkilökohtaisesti toiivon suuresti, että niin Väylän ja Traficomin rautatieliikenteestä vastaavat virkamiehet seuraisivat tätä keskustelua ja myös aluuen sanoma- ja paikallislehdissä julkaistavia artikkeleja, ettei tulevaisuudessa tulisi ikäviä yllätyksiä matkustajille.

* Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt)14_6.pdf (18.45 kilotavua - ladattu 68 kertaa.)
* Rautateiden verkkoselostus 2024 s126.pdf (609.78 kilotavua - ladattu 78 kertaa.)
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #20 : Helmikuu 28, 2024, 09:49:27 »

Eivätköhän nimenomaan pankit ymmärrä, mitkä sijoitukset ovat riskittömiä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #21 : Helmikuu 28, 2024, 10:00:23 »

Eivätköhän nimenomaan pankit ymmärrä, mitkä sijoitukset ovat riskittömiä.

Nimenomaan. Tämä Vantaan Sanomien artikkelissa ollut lause on sillä rajalla, voiko tuollaista edes sanoa julkisesti: "käytännössä sijoitus on riskitön". Erikoista, ettei jutun tehnyt toimittaja ole kysynyt näin lennokkaalle väitteelle tarkempia perusteluita.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #22 : Helmikuu 29, 2024, 17:59:46 »

Jotenkin tulee mieleen työelämästä tuttu projektinkulku:

1) suuri innostus ja euforia ("nyt, nyt alkaa homma käymään!").
2) hieman vähemmän innostusta, kun tajutaan homman maksavan rahaa (paljon).
3) pienentyvä innostus, kun raha ei sitten riitäkään.
4) loppunut innostus.
5) syyllisten etsintä ja selityskierros: "mutku, mutku, mutku" jne.
6) projektin lopetuspäätös (kaikessa hiljaisuudessa tietenkin).

Tällaista skenaariota on tapahtunut armaassa Suomenmaassamme riittävän usein, monellakin alalla.

Onnea valitsemallenne tielle, elämysmatkailuyrittäjät. Eihän sitä koskaan tiedä, josko mr. Murphy olisikin nukkunut kuolonuneen...
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #23 : Helmikuu 29, 2024, 19:11:31 »

Jotenkin tulee mieleen työelämästä tuttu projektinkulku:

1) suuri innostus ja euforia ("nyt, nyt alkaa homma käymään!").
2) hieman vähemmän innostusta, kun tajutaan homman maksavan rahaa (paljon).
3) pienentyvä innostus, kun raha ei sitten riitäkään.
4) loppunut innostus.
5) syyllisten etsintä ja selityskierros: "mutku, mutku, mutku" jne.
6) projektin lopetuspäätös (kaikessa hiljaisuudessa tietenkin).

Tällaista skenaariota on tapahtunut armaassa Suomenmaassamme riittävän usein, monellakin alalla.

Onnea valitsemallenne tielle, elämysmatkailuyrittäjät. Eihän sitä koskaan tiedä, josko mr. Murphy olisikin nukkunut kuolonuneen...

Todella hyvä ja tilanteeseen ja vallitseviin realiteetteihin sopiva kommentti.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #24 : Helmikuu 29, 2024, 19:34:41 »

Ottamatta kantaa kyseessä olevaan tapaukseen totean että laulun "Jänöjussin mäenlasku" tarina soveltuu kertomukseksi moniin hankkeisiin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina