Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yöjunat Euroopassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« : Marraskuu 05, 2014, 20:00:49 »


Tälläinen kirjoitus pisti silmään netin syövereistä, eli yöjunavuoroja vähennetään Eurooppatasolla, suurin syy tähän taitaa olla halpalentoyhtiöt. http://ilmastovanhemmat.fi/yojunat-vaarassa/ .

Nyt on myös uutisoitu että VR:n matkustajamäärät ovat vähentyneet 500 000 ostettua lippua (aikaväli?). Kornilta tuntuu, että jotkin liput ovat kallistuneet (mm.opiskelijaliput), kyllähän tilanteen pitäisi olla lähtökohtaisesti se että yhdenkään lipun hinta ei nouse, ja "alennuslippuja" myytäisiin sitten sillä hinnalla minkä "perse kestää",  ja "putsi" kerättäisiin sitten kasvaneista matkustajamääristä. 

Sattumaa tai ei, niin nyt on myös uutisoitu, että OnniBus on myynyt heinäkuun jälkeen 400 000 lippua (voiko tämä olla totta?) käytössä on 15 kpl 89 hengen kaksikerrosbussia ja 10 tavallista bussia. Sen verran mitä olen itse havainnoinut, niin Onnibussin Stadin "terminaaalin" (Marskin patsas/Kiesma) kohdalla on aina suuri määrä ihmisiä odotttamassa kyytiä, paikkaan mahtuu kerrallaan kaksi bussia. Jos matkustajamäärä pitää paikkansa, niin tämä on vasta alkusoittoa, ensi heinäkuussa avataan seuraava "erä" kaukolinjoja vapaalle kilpailulle. Eli vapiskaa Vainiot, Paunut, Pohjolan liikenteet (VR?) ja Koiviston autot ym. muut Suomalaiset bussiparoonit, vastassa on nyt Skottilainen bussi/juna liikenneparoni, jolla on 12 000 yksikköä junia ja busseja liikenteessä.     

   
tallennettu

Skiffari 40
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2014, 21:28:04 »

Näin siinä varmaan tulee käymään. Matkustajan kannalta kiinnostaa, jos ja kun onnibus yms valtaavat villeinä toimijoina alan, ja vainiot sekä paunut menee konkkaan. Niin, kuinka kauan tällaisen aluevaltauksen jälkeen lippuhinnat pysyy alhaisina? Entä miten käy bussiterminaalien, esim Kamppi, jääkö se tyhjilleen ja asiakkaat odottaa bussia milloin missäkin invapaikalla? Nykyinen linja-autoliikennehän perustuu lähinnä sovittuihin aluejakoihin. Pystyykö villit toimijat sopimaan keskenään mistään? Sovitut aluejaothan ovat ns monopoleja nekin, onko tässä vain kyse siitä, että villit toimijat haluavat vallata ns "monopolit", ja sen jälkeen aletaan vuolemaan rahaa, eli nostetaan hinnat "paunujen" tasolle. Voi kai busseja jokusen vuoden tappiolla ajella, mutta tuskin onnibus sitä huvikseen tekee, vaan eiköhän sillä ole jokin päämäärä. Tähän päivään asti bussiliikenne on ollut varsin toimiva konsepti. Onkohan asiakkaan kannalta tähän tulossa kaikenlaista sekaannusta, bussit ylibuukattu ja ylimääräiset vesisateeseen yms kivaa? Tuntuu vain näin paljon bussia käyttävästä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2560


« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2014, 21:50:44 »

Ei Onnibus ilmeisesti tappiolla aja. Niillä on bussit melkein aina täynnä ja keskimääräinen lipunhinta on jossain kympin tienoilla. Yhteen suuntaan rahaa tulee siis joku 800 euroa, jokaisella edestakaisella matkalla siis noin 1600 euroa. Kyllä sillä, että yksi bussi tahkoaa päivässä puolitoista tonnia, jo ihan hyvin pärjäilee Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1513


« Vastaus #3 : Marraskuu 09, 2014, 22:14:39 »

Harmi, jos suuntaus todella on tällainen. Tosin tällä hetkellä tosiaan tilanne on sellainen, että halpalennolla pääsee esimerkiksi Tampereelta Lontoon lähistölle halvemmalla, kuin junalla Helsinkiin. Lentolippu tietysti pitää hankkia joitain päiviä tai viikkoja etukäteen sen halvan hinnan saavuttaakseen. Mutta tietysti niin pitää nykyään junalippukin hankkia. Viime hetken ex tempore matkailusta alkaa näin tulla varsin kallista lystiä, jos sellaisia lipputuotteita ei ole markkinoilla. Keski-Euroopassa tietysti sellaisia edullisia lippuja on jo ihan järjestään saatavilla, mutta ne ei taida ulottua yöjuniin.

Joskushan oli myös eräänlaisena tulevaisuuden haaveena järjestää kanaalitunnelin kautta merenalainen yöjuna Lontoon ja Keski-Euroopan välille. Se taisi jäädä haaveeksi.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #4 : Marraskuu 09, 2014, 22:38:49 »

Se onkin mielenkiintoinen juttu tuo Kampin bussiterminaalin tilanne. Käsittääkseni asia meni niin, että Helsingin kaupunki antoi "tontin" rakennusoikeuden SRV Oy:le vastikkeeksi siitä että SRV rakentaa bussiterminaalin (kauko/lähi) eli voisi kuvitella että Helsigin kaupunki omistaa ne + vielä siellä olevat matkahuollon tilat. Ei kai näitä tiloja olla "läänitetty" Linja-autoliiton jäsenille?, eli kaupungilla olisi halutessaan sallia myös muiden toimijoiden käyttää ko. terminaaleja. Mahtuuko sinne 2-kerosbusseja?.

Kyllä kai tälle kilpailulle vapautetulle kaukoliikenteelle (07.13/07.14/07.15....) joitakin ehtoja on asetettu?, esim. sopimuskauden pituuden suhteen. Muutehan voi käydä tosiaan niin, että Skotti valtaa "saalistushinnoittelulla" (nätti sana) leijonaosan kaukoliikenteestä, ja tekee sitten veeärät eli nostaa hintoja tämän jälkeen  määräävässä markkina-asemassa. Tämähän on kyllä helppo selvittää, tutkimalla miten homma on pelittänyt muissa maissa, samalla saaataisiin tietoa siitä miten on Skotilla (avoimille) markkinoille tulo on onnistunut rautatieliikenteessä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2014, 22:57:04 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 930


« Vastaus #5 : Marraskuu 09, 2014, 22:50:56 »

Se onkin mielenkiintoinen juttu tuo Kampin bussiterminaalin tilanne. Käsittääkseni asia meni niin, että Helsingin kaupunki antoi "tontin" rakennusoikeuden SVR:le

En halua saivarrella, mutta SVR liittyy Suomen valtionrautateihin enemmän kuin Kampin keskukseen: Kampin keskuksen rakennusoikeudet osti muuan SRV-Viitoset Oy, joka teki Kampilla aikasmoisen tilin. Yhtäältä Pontos Oy (SRV:n pääomistaja) teki Viru Keskuksella pätäkkätä sen verran paljon, että meitä köyhempiä hirvittää.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2014, 23:28:14 »

No näitä sattuu, tätä se on kun kiertokoulupohjalla jotain kirjoittaa. Ei taida olla nykyjään enää SRV-viitoset Oy:tä (oliko vain Kamppia varten?). Voi olla että Kampilla tehtiin putsia, mutta oli kaiken kaikkiaan aikamoinen (riitainen) projekti (yksi sukulainen hoiteli siellä juristin hommia). Olen siinä käsityksessä, että kampissa ei juurikaan raha vaihtanut omistajaa. No nyt Mikko nokkelana kaverina kertoo mistä tulee lyhennys SRV ?, löydät sen netistä.

Muistaako/tietääkö Mikko mistä on lyhennetty takavuosien kännykkäkauppiaan Setele Oy:n nimi, Jos Mikko tämän selvität, niin saat papukaijamerkin. Kaksikolmasosaa saat helposti selville, mutta loppu kolmannes on aika paha. Ovat kummatkin firmat kotoisin Pohjanmaalta.

Ostin Setelesta ensimmäisen Gsm luurin vuonna 1994 (Nokia 2110), tuli viimeviikolla muuten 25 vuotta kännykkäaikaa täyteen (eka oli Erikson joku alla, vieressä Nokia Gorba) en omistanut koskaan "puoliraahattavaa" (alla). 2000-2005 pärjäilin "MetsuriNokialla" (alla), on ollut paras puhelimeni ikinä, muita käytössäni olleita Nokian  malleja en muista. Muistan kun minulle naureskeltiin metsurimallin loppuaikoina sen kokoa, nyt jengi kantaa vapaaehtoisesti A 6 arkin kokoista älykännykkää, ja minä edelleen suhteellisen pienikokoista peruskännyä.

 


* gorba.jpg (32.6 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 126 kertaa.)

* raahattava.jpg (270.05 kilotavua, 900x1306 - tarkasteltu 129 kertaa.)

* 2110.jpg (67.71 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 103 kertaa.)

* Metsuri Nokia.jpg (10.68 kilotavua, 216x233 - tarkasteltu 105 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2014, 01:02:16 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2560


« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2014, 23:37:09 »

Tuosta Saksan yöjunien lakkautuksesta voisi kyllä sanoa muutaman sanan.
DB on panostanut vahvasti nopeisiin päiväjuniin ja korvannut yöjunia yhteyksillä, jotka lähtee suunnilleen aamuviideltä ja ovat sitten "kätevän nopeasti" määränpäässään.

Halpalentoyhtiöitä en tästä oikeastaan niinkään syyttäisi kuin kansallisia junayhtiöitä, jotka eivät ole osanneet reagoida muutokseen. Nykyään Euroopan sisällä valtioiden rajat eivät enää merkitse yhtään niin paljoa kuin ennen. Ennen edes Saksasta Ranskaan meneminen ei ollut hirveän yleistä, ainakaan jos verrataan nykymeininkiin. Maiden välinen liikkuminen on kuitenkin yleistynyt niin, ettei raja enää samalla tavalla ole ihmisille kiinnostava asia kuin aiemmin. Lentoyhtiöt ovat tämän hoksanneet, mutta rautatieyhtiöt eivät. Kun ihmisten luontaisten kulkureittien varrella on kahden rautatieyhtiön rajapinta (valtion raja siis), kyseisen reitin kulkemisesta tulee todella vaikeaa. Yhtiöiden välinen kinaaminen ja se, ettei hinnoittelumalleja sun muita osata pistää kuntoon, on pitänyt huolen siitä, että kansainvälinen yhteys on junaliikenteessä yhäkin jotain erikoista. Lentoliikenteessähän Helsinki-Vilna ei ole sen kummempi lento kuin Helsinki-Oulu. Junalla asia olisi hieman toisin, vaikkei merta välissä olisikaan. Tämän ongelman, että EU:n rautatiet on jaettu yksittäisten, keskenään vain heikosti yhteistyötä tekevien firmojen, monopolialueisiin, takia EU:ssa on käynnissä rautateiden käytäntöjen totaalinen myllerrys. Pyrkimyksenä on, että samat firmat toimisivat kuin nytkin, mutta valtionrajat eivät enää olisi merkityksellisiä, vaan kaikkien firmojen toiminta-aluetta olisi periaatteessa koko EU. Eli esim. Ranskan SNCF ajaa vaikkapa niihin osiin Saksaa, joihin se kätevästi voi, DB taas niihin osiin Ranskaa, joihin se kätevästi voi.
Suomessakin tämä on näkynyt mm. EVN-numeroiden käyttöönottona, kun valtioiden välisiä käytäntöeroja on pyritty vähentämään.

Monelta osin tämä uudistus on edennyt kömpelömmin kuin voisi toivoa, mikä on siirtänyt matkustajia rautateiltä lentoliikenteeseen varsin lyhyilläkin matkoilla, minkä takia EU:n rautatieuudistus on käytännössä taistelua aikaa vastaan. Yöjunat eivät pärjää, koska nykyään niiden pitäisi olla kansainvälisiä, eikä kahden eri maan isojen kansallisten operaattorien välisellä yhteistyöllä päästä sellaiseen ketteryyteen, jota tuollainen yhteys vaatisi.

EU:n käytäntömuutoksen seurauksena kuitenkin on jo syntynyt sellaisia reittejä kuten DB:n junien ajaminen kanaalitunnelin läpi Lontooseen asti tai Veolian junan ajaminen Malmöstä Berliiniin. Nuo yhteydet eivät ole syntyneet rautateiden perinteisten toimintamallien kautta, vaan EU:n rautatieuudistuksen hikisen työn tuloksena.
Mun toivomukseni on, että tuo EU:n rautateiden uudistus saadaan mahdollisimman sujuvasti läpi ennen kuin kaikki makuuvaunut on romutettu.

Juuri pari päivää sitten tuli taas uutinen siitä, miten Puolan PKP myy ison läjän 80-luvun makuuvaunuja romuraudan hinnalla. Alle 10 000 euroa vielä viime vuonna käytössä olleesta makuuvaunusta ei ole paha hinta, mutta hinnan alhaisuus kertoo kyllä siitä, miten paljon PKP yöjuniaan arvostaa.

Silti, yöjunat ovat yhä arvossaan Puolan ulkopuolisessa itä-Euroopassa, esim. Tšekissä ja Slovakiassa. Ja Itävallassakin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1804


« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2014, 23:51:41 »

Viikko sitten lopetettiin Kööpenhaminan ja Sveitsin (taisi olla Basel) välinen makuuvaunu. Näin tämä vaan menee, juna kerrallaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1513


« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2014, 00:24:31 »

EU:n käytäntömuutoksen seurauksena kuitenkin on jo syntynyt sellaisia reittejä kuten DB:n junien ajaminen kanaalitunnelin läpi Lontooseen asti.

DB (Schenker) ei vielä aja kanaalitunnelin läpi kuin rahtia, mutta Lontooseen siitä tosiaan pääosa suuntautuu. Koemielessä tietysti on kerran käyty ajamassa ICE-juna Lontooseen ja takaisin, mutta kerran vain...
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2014, 20:07:12 »

Viikko sitten lopetettiin Kööpenhaminan ja Sveitsin (taisi olla Basel) välinen makuuvaunu. Näin tämä vaan menee, juna kerrallaan.
Siis ei pelkästään Baselin vaan myös Berliiniin,  Prahan ja Amsterdamin. Se oli sama juna Kööpenhaminasta Hampuriin mutta eri viikonpäivinä kulki eri määränpäihin.

Sikäli aneeminen oli tarjonta loppuvuosina kun muistan että interreilauksen kulta-aikana 1970-80 luvulla kulki Kööpenhaminasta kymmenkunta pitkän matkan yöjunaa tai suoraa vaunua joka päivä keski-Eurooppaan ja muutama muu vielä Ruotsiin ja Norjaan.

t. Rainer
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2014, 22:16:40 »

Junassa oli joka päivä vaunuja Amsterdamiin, Baseliin ja Prahaan. Junan runko pilkottiin ja koottiin taas uudelleen Hannoverissa, jonne saapui ja josta lähti joukko yöjunia. Näin saatiin Kööpenhaminan yhteyksien lisäksi runsaasti muita, esimerkiksi Amsterdam - Praha.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #12 : Marraskuu 21, 2014, 21:58:59 »

Mikolle: Et taida olla hoksannut, että "pojat" ajattelivat perustaa firman nimeltä Suomen Rakennus Vienti Oy:n mutta joka vietiin kuitenkin kaupparekisteriin nimellä SRV Oy (viitoset ym.), tähän linkittyy em. samankaltaisen nimitarinan omaava SeTeLe Oy jonka "kundit" perustivat Seinäjoella 90 luvun alkuvuosina, työnimi oli SEinäjoen TEletalo LEevi  Oy, jonka perustaja oli Leevi Hakola.  
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2014, 06:55:25 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 550


« Vastaus #13 : Joulukuu 01, 2017, 16:56:57 »

Kyllähän näitä vielä on:

https://www.eurail.com/en/europe-by-train/night-trains

Britanniaa ei ainakaan tuolta sivustolta löydy.

Tutkin lippujen hintoja, ja jos haluaa luxus-matkan (= oma yhden hengen hytti), on tarjolla tällaisia hintoja:
Berliini–Wien-yöjuna          229 euroa
Zürich–Budapest-yöjuna    169 euroa
Budapest–Berliini-yöjuna   159 euroa

Mutta interrail-kortilla matkustava maksaa ilmeisesti hytistään vähemmän?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 550


« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2017, 17:19:01 »

Lontoo-Skotlanti-yöjuna on olemassa.

https://www.sleeper.scot
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #15 : Joulukuu 01, 2017, 17:57:39 »

EU:n suurin makuuvaunuoperaattori on Itävallan ÖBB. Katso tarkemmin www.nightjet.com.
Tänä syksynä Nightjet-junissa matka+makuupaikka yhden hengen suihkullisessa hytissä maksoi 179 €. Interrail-lipulla hinta oli 134 €
Pariisin - Venezian linjalla yöjunaa tarjoaa Italian rautateiden omistama Thello. Ensi tammikuussa näyttää matkaan pääsevän suihkullisessa yhden hengen hytissä 115 eurolla, kun varaa lipun ajoissa.

Britanniassa on kaksi yöjunaa Skotlantiin (toinen Lontoo - Aberdeen / Inverness / Fort William ja toinen Lontoo - Edinburg / Glasgow). Lisäksi on Cornwallin yöjuna Lontoo - Penzance.

Kotimaisia makuuvaunujunia on Länsi-Euroopassa ainakin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Espanjassa (myös Lissaboniin), Isossa Britanniassa, Itävallassa ja Italiassa.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #16 : Joulukuu 01, 2017, 19:54:20 »

Per Eric Rosén on Ruotsissa tehnyt kartan Euroopan makuuvaunulinjoista
https://rosnix.net/~per/tag/night-trains-map/
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1804


« Vastaus #17 : Joulukuu 01, 2017, 20:19:31 »

Per Eric Rosén on Ruotsissa tehnyt kartan Euroopan makuuvaunulinjoista
https://rosnix.net/~per/tag/night-trains-map/

Suuret kiitokset linkistä Antero. En ollut havainnut tätä karttaa aiemmin ja äkkiseltään korkearesoluutioversiota tutkien se näyttää todella asialliselta.

Today's Railways-lehden Syyskuun 2017 numerossa lukijapalstalla on yksi arviointi Euroopan yöjunaliikenteestä ja näkökohtia sen nousulle tai tuholle. Jotkut junat (esim. RENFE, FS) saivat aika murska-arviot, mutta ÖBB:n Nightjet sai arvioksi 10/10. Lukijan mielestä sekä palvelu, tarjoilu, osastojen rakenne että vaunujen siisteys oli parasta. Päätoimittaja kommentoi myös Nightjetin hyvää toimintaa ja toivoi sen laajentuvan. Huonot kokemukset vievät halun käyttää yöjunia, hyvät kokemukset lisäävät käyttöä.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 550


« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2017, 12:48:42 »



Tutkin lippujen hintoja, ja jos haluaa luxus-matkan (= oma yhden hengen hytti), on tarjolla tällaisia hintoja:
Berliini–Wien-yöjuna          229 euroa
Zürich–Budapest-yöjuna    169 euroa
Budapest–Berliini-yöjuna   159 euroa



Noita yhteyksiä ajattelin kokeilla ensi kesänä. Onkohan Unkariin menevät junat joskus Unkarin rautateiden junia ja ovatko vaunut kovin vanhoja (meluisia?).

ÖBB ja Deutsche Bahn käyttänevät uudehkoa kalustoa?
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #19 : Joulukuu 02, 2017, 13:19:37 »

Tutkiskelin hieman www.zelpage.cz sivustoa. Berliini-Budapest junassa EN 477 "Metropol" näyttäisi olevan České dráhyn makuuvaunu koko matkan ajan. Kyseisen junan kokoonpano muuttuu varsin paljon ja junassa on unkarilaisia, tšekkiläisiä, slovakialaisia ja puolalaisia vaunuja matkan eri vaiheissa. Täältä http://www.zelpage.cz/razeni/17/vlaky/cd-477 löytyy kokoonpanotiedot.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2017, 11:26:37 »

Saksan rautateillä (DB) ei enää ole ainuttakaan yöjunaa.
 
Itävaltalaiset (ÖBB Nightjet) käyttävät pääasiassa Saksasta ostettuja käytettyjä makuuvaunuja. Minun kokemukseni mukaan ihan mukavia.

Berliinin Wienin / Budapestin yöjuna lopettaa liikenteen 10. 12. 2017
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2017, 11:53:37 »

Berliinin Wienin / Budapestin yöjuna lopettaa liikenteen 10. 12. 2017

Praha-Budapest/Wien välille yöjunayhteys näyttäisi jäävän jäljelle.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 550


« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2017, 13:56:03 »

Berliini-Wien-yöjunan tilalle näyttäisi tulevan Hannover-Wien-yöjuna.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2017, 16:51:39 »

Per Eric Rosén on Ruotsissa tehnyt kartan Euroopan makuuvaunulinjoista
https://rosnix.net/~per/tag/night-trains-map/
Aika surkeaa on että niinkin merkittävien solmukohtien kuten Kööpenhaminan, Amsterdamin eikä Brysselin kautta kulje yhtään yöjunaa enää.

t. Rainer
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 550


« Vastaus #24 : Joulukuu 03, 2017, 18:18:28 »


Tutkin lippujen hintoja, ja jos haluaa luxus-matkan (= oma yhden hengen hytti), on tarjolla tällaisia hintoja:
Berliini–Wien-yöjuna          229 euroa
Zürich–Budapest-yöjuna    169 euroa
Budapest–Berliini-yöjuna   159 euroa


Tuo matkasuunnitelma ensi keväälle menee sitten uusiksi siten, että Berliini-Wienin tilalle Hannover-Wien, Zürich–Budapest-yöjuna säilyy ennallaan ja paluumatka Budapestista Saksan kautta Ruotsiin ja Suomeen täytyy miettiä kokonaan uusiksi, ehkä päiväjunilla.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yöjunat Euroopassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina