??.03.1940 / ?

??.03.1940 Kuvan takana teksti : Vaurioitunut Iittalassa 4/3-1940 n. klo 24.00 . Onkohan littera Vr2 jonka laitoin oikea? Korjataan numero oikeaksi , kyllähän se on 563 kun nyt päivänvalossa kuvaa katsoin:)

Kuvan tiedot
Kuvauspaikka: ?
Kuvaaja: Olavi Tuominen (Lisännyt: Pasi Tuominen)
Lisätty: 08.03.2011 00:18
Muu tunniste
Sekalaiset: Onnettomuus
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla

Kommentit

08.03.2011 07:50 [Tunnus poistettu]: Tuo on Hv sarjan kone mutta numeron mukaan se olis Vr2. Vikipedian mukaan onnettomuus on sattunut 4-5 päivien välisenä yönä. Etelästä päin on tullut lapsia evakkoon kuljettanut juna joka on törmännyt pohjoisesta päin tulleen pikajunan kanssa yhteen. Onnettomuudesssa on kuollut 31 ihmistä joista lapsia 11. Pikajunan veturina on ollut Ukko-Pekka 1005, siis sama veturi joka oli myöhemmin uudelleen onnettomuudessa Iittalan ja Kuurilan välillä. Ukko-Pekan keulaa näkyy ehkä vieman Hv:n takana.
08.03.2011 08:23 Petri Nummijoki: Taitaa numero olla kuitenkin 563.
08.03.2011 09:47 Tuomas Myllylä: Täällä näkyi olevan lisätietoa mm. tuon 563:n onnettomuudesta: http://vaunut.org/kuvasivu/32533
08.03.2011 11:49 [Tunnus poistettu]: Mistähän tuonne vikipediaan lienevät keksineet Ukko-Pekan toiseksi osapuoleksi. Petrin ja Tuomaksen vihjeet johtavat varmaan oikealle polulle.
08.03.2011 12:55 Miika Hämynen: Wikiä vaan korjaamaan, jos on tekstit väärin.
08.03.2011 19:18 Marko Tanskanen: Luin vanhasta hymy lehdestä ko onnettomuudesta jossa oli nuo veturit osallisena. Missä etelästä tulleessa junassa oli evakkolapsia ja naisia ja pohjoisesta tuli haavoittuneita sotilaita. Jutussa oli mainittu että vaihdemiehet olivat näyttäneet punaista valoa pohjoisesta tulleelle junalle että vastaan on tulossa juna. Eräänlainen versio tapahtuuneesta on että pohjoisen junan miehistö olis nukkunut ohjaamossa usean päivän rasituksen johdosta. Ja samalla asiasta on vaiettu sotatilaan vedoten koska osallisenahan oli sotilaita kuljettanut juna. täytyy penkoa mökin vanhoja lehtiä jos sattuisi löytymään toi artikkeli.
09.03.2011 02:09 Jari Kuusinen: Kannattaa penkoa myös tuoreempia lehtiä: Akaan Seutu kirjoitti 02.03.2010 aiheesta otsikolla "Iittalan junaonnettomuus 1940: Vaiettu tragedia" Medlems Nytt -lehden artikkelin ja sotalapsia käsittelevän väitöskirjan pohjalta tapahtuman 70-vuotispäivän muistoa kunnioittaen. (Onnettomuus tapahtui kello 00:17) Mutta missäs se kuva junaonnettomuudessa menehtyneiden muistokivestä viipyy?
(Käyttäjä muokannut 09.03.11 02:12)
10.03.2011 12:11 Raimo Harju: Onhan tästä ollut sellaistakin versiota että pohjoisesta tulleen pikajunan Hr1 1005 veturin miehistö olisi ollut humalassa
10.03.2011 15:18 Teppo Niemi: Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten virheellinen tieto leviää. Liekö 1005 edes luovutettu ennen Iittalan onnettomuutta.

Virheelisen tiedon oikaisu on mahdotonta, sehän näkyy jo tässäkin kommenttiketjussa.
10.03.2011 18:39 Raimo Harju: Olettamuksia ovat,ainakin mun kommenttini mutta lehdistä niitä olen lukenut ja johonkin kenkälaatikkoon tallentanut.Tarkoitukseni on tietysti herättää keskustelua aiheesta.Etelästäpäin tulleessa junassa joka kuljetti evakkoon lähteviä oli kaksi veturia joista toinen syttyi palamaan.Tästä onnettomuudesta on kertonut henkilö ,joka nousi Tampereella pohjoisesta tulevaan pikajunaan,jota veti Hr1 1005
10.03.2011 20:53 Marko Tanskanen: 1005 luovutettu vr:n käyttöön 30.1.1940.
11.03.2011 07:00 Petri Nummijoki: Kuten kuvassa http://vaunut.org/kuvasivu/32533 todetaan, Iittalassa 4.3.1940 sattuneessa turmassa törmäsivät H8 563 ja H9 784. Sinänsä on inhimillistä, että tämä sotketaan Kuurilan junaturmaan, jossa pohjoisesta tulevaa pikajunaa veti Hr1 1005. Onnettomuuspaikat sijaitsevat sen verran lähellä toisiaan. Oikeasti kysymyksessä on kuitenkin kaksi eri onnettomuutta ja ajallisestikin niillä on väliä muutaman päivän yli 17 vuotta.
11.03.2011 07:05 Petri Nummijoki: Ja jos tarkkoja ollaan niin sellaista veturia kuin Hr1 1005 ei edes ollut 4.3.1940. P1 1005 oli kylläkin luovutettu hieman aikaisemmin eli 30.1.1940, kuten Marko totesi.
11.03.2011 07:10 [Tunnus poistettu]: Niinpä!
15.05.2011 09:29 Raimo Harju: On siinä ollut veturinmiehistöllä ahtaat paikat.Tampereelta pikajunaan noussut mieshenkilö kertoi pelastaneensa etelästä tulleen evakkojunan palamaan syttyneen veturin hytistä joko kuljettajan tai lämmittäjän.Mahdollisesti tämä kuvassa oleva veturi.
23.05.2012 23:03 Matti Hannula: Alla lisää rietoa lapsijunaonnettomuudesta.

http://vaunut.org/keskustelut/index.php?​action=dlattach;topic=3806.0;attach=427
(Käyttäjä muokannut 23.05.12 23:10)
24.05.2012 12:12 Petri Nummijoki: Eikös tuo ole sama Rautatieläisen artikkeli, johon viitattiin keskustelussa http://vaunut.org/keskustelut/index.php?​action=dlattach;topic=3806.0 jo viime syksynä? Se on siis julkaistu järjestölehdessä, jolla voidaan katsoa olevan rautatiehistoriaan liittyvissä kysymyksissä enemmin viihteellinen kuin tieteellinen arvo. Oheisen linkin takana olevasta keskustelusta jokainen voi itse lukea, mihin asti asiassa syksyllä päästiin.
(Käyttäjä muokannut 24.05.12 12:16)
24.05.2012 18:00 Raimo Harju: Kyllä se Ukko-Pekka 1005 oli vaan se toinen osapuoli.
24.05.2012 18:21 Petri Nummijoki: Kerrotko kuitenkin myös perustelut, miksi uskot (tai tiedät?) toisen veturin olleen 1005? Minä olen perustellut alla olevan linkin mukaisessa viestissä, miksi uskon vetureiden olleen H8 563 ja H9 784. Tosin alkuperäislähteitä en ole nähnyt.
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/​topic,3806.msg23687.html#msg23687
24.05.2012 18:47 Eljas Pölhö: Mikäli 1005 oli osallisena, niin se ilmeisesti selvisi ilman konepajassakäyntiä ja vauriokorjausta, mikä olisi aika yllättävää kun katsoo 563:n kuntoa. Tietysti on aika hankala todistaa, että veturi EI OLE käynyt konepajassa. Paljon helpompi on todistaa, että veturi ON KÄYNYT konepajassa, koska siitä on merkintä esimerkiksi veturin konekortissa.
24.05.2012 22:07 Raimo Harju: Olen lukenut Satakunnan Kansa nimisestä lehdestä Porilaisen,silloin palomiehenä toimineen henkilön kertomuksen tästä kyseisestä onnettomuudesta.Hän oli tuolloin noussut Tampereella Pohjoisesta tulleeseen pikajunaan,jota veti hänen mukaansa sama Ukko-Pekka joka oli myöhemmin Kuurilan onnettomuuden toisena osapuolena.Hän osallistui Iittalassa pelastustöihin,ja kertoi Etelästäpäin tullutta pakolaisjunaa vetäneen kaksi veturia,jotka voisivat olla nämä mainitsemasi H8 563 ja H9 784.Tälle palomiehelle myönnettiin jokin kunniamerkki,koska hän pelasti palamaan syttyneen pakolaisjunan toisen veturin hytistä joko kuljettajan tai lämmittäjän.Onhan näillä sivuilla ollut kuva Ukko-Pekasta 1005 jonka nokikaapin luukussa on kohtalaisia lommoja,ja kuva on paljon ennen Kuurilan onnettomuutta.
25.05.2012 01:50 Eljas Pölhö: Jos Raimo tarkoitat kuvaa vuodelta 1953 http://vaunut.org/kuva/72478 niin ei kyllä 1005 kattilalla 1940 ja 1953 ollut mitään tekemistä keskenään. En ehdi penkoa esiin, mutta jos 1005 jonkun merkillisen sattuman kautta olisi kantanut samaa kattilaa 1940 ja 1953, niin kyllä siitä olisi jo aika päivää korjattu kolhut. Kattiloita oli [kerrallaan käyttörekisterissä] noin 10% enemmän kuin vetureita ja vasta 1960-luvun höyryvetureiden tarpeettomuusajattelun myötä niiden osat alkoivat pysyä kohdillaan (siis samassa veturissa kun konepajakorjauksilla ei enää ollut kiire). Aiemmin se oli kyllä aika yllättävää, jos veturi sai pitää kantamansa kattilan kauemmin kuin 6 vuotta, vielä harvinaisempaa oli 9v tai jopa 12v sama kattila samassa veturissa. Kattilat, tenderit, pyörät, kampikoneiston osat ja jopa hytit olivat kierrätyskamaa. Osaan vetureista vaihdettiin kehyksetkin niiden elinaikana. 1960-luvulla kun vetureita katseli vähän lähemmin, niin niistä löytyi helpolla osia 3-5:stä ja usein vielä useammastakin veturista. Kaikkiin osiin oli meistattu/stanssattu sen veturin numero, mihin osa oli valmistettu. Hyviin vetreihin valmistettiin uusia kattiloita vielä 30-40v sarjan käyttöönoton jälkeen, kuten esimerkiksi viimeiset Hv1 kattilat valmistuivat 1956 ja Hv2-3-kattilat 1958. Eivät kai höyrytkään muuten olisi pysyneet kovassa käytössä 20-30v kauempaa.
(Käyttäjä muokannut 25.05.12 01:55)
25.05.2012 10:54 Raimo Harju: Löytyihän se lehtileike,jossa tästä onnttomuudesta kertoo mies joka oli itse paikan päällä.Satakunnan Kansa,sunnuntaina 25, helmikuuta 1990.
25.05.2012 16:21 Petri Nummijoki: Kerrotaanko ko. palomiehen olleen aktiivinen rautatieharrastaja vai millä perustellaan, että hän veturin numeron niin tarkasti muistaa? Veikkaisin, että 99,5 % matkustajista ei osaa edes junassa istuessaan kertoa, mikä veturi junaa parhaillaan vetää saati, että muistaisi asian vielä kymmeniä vuosia myöhemmin. Kuurilan onnettomuus sattui vasta 1957, joten kukaanhan ei ole Iittalan turman aikaan 1940 voinut kiinnittää veturin numeroon Tampereella huomiota sen vuoksi, että kysymyksessä olisi Kuurilan onnettomuusveturi.
25.05.2012 18:53 Eljas Pölhö: Eiköhän tässä asiassa ole jo käsitelty fiktiopuoli. Nyt on faktojen vuoro. Asiaan liittyvät kaksi useimmille harrastajille tuttua nimeä. Ensinnäkin Väinö Tamminen, työpaikka VR, sota-aikana vastasi vetureiden jaosta sinne missä niitä tarvittiin. Useimmat 40-lukuiset vetureiden siirtomääräykset on allekirjoittanut Väinö Tamminen. Vähemmän tunnettua lienee, että Väinö Tamminen piti varsin yksityiskohtaista luetteloa veturivaurioista sota-aikana. Tarkkuudessa hän meni niin pitkälle, että myös varikoilla korjatut vauriot ovat mukana. Mikä parasta, luettelo on ollut sota-arkistossa ainakin vuonna 1992, on ehkä edelleenkin. Toinen asiaan liittyvä tuttu nimi on varsin tarkkana höyryveturihistorian tutkijana tunnettu Timo-Pekka Lange. Nyt on niin hienosti sattunut, että Timo-Pekka teetti omalla kustannuksellaan valokopiot kaikista Väinö Tammisen vauriolistoista. Niistä voidaan nyt lukea seuraavaa: H8 563 juna 69 ja H9 784 juna 50, 4.3.1940 klo 00:45 yhteenajo Iittalan as. et.p. Tenderit ja telit jäivät radan sivuun. Veturit vietiin Helsingin konepajalle. Minun kommenttini: Veturilla 1005 ei ole mitään tekemistä tämän onnettomuuden kanssa ja Petri on ollut oikeassa koko ajan.
26.05.2012 23:42 Raimo Harju: Kyllähän tätä on jo sitten selvitelty,minun puolestani voidaan unohtaa koko asia,en käy väittelemään asiantuntijoiden kanssa,kunhan vaan kirjoittelin Suomen Kuvalehti/Satakunnan Kansa lehden artikkelien johdosta.
11.11.2016 23:59 Veeti Jokinen: veturi on väliltä hv1-hv3 mutta kysymys merkillä tuo numero joka on sama kuin vr2

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!