??.08.1979 / Martinniemi, Haukipudas, Martinniemi

??.08.1979 Näkymä Martinniemen sahalta ja sahan veturi, Deutz 22989/1939.

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Martinniemi Kuvauspaikka: Martinniemi, Haukipudas
Kuvaaja: Heikki Itävuo
Lisätty: 13.01.2008 00:00

Kommentit

13.01.2008 14:21 Lari Nylund: Onkos veturi edelleen Martinniemessä? Muistelisin, että aiheesta käytiin jotain keskustelua Oulun vuoteni aikana. Vastausta en tähän hätään muista.
13.01.2008 14:36 Heikki Itävuo: Täällä on väitetty, että jostain pusikosta löytyisi. Pitäisiköhän käydä kesällä etsimässä.
13.01.2008 14:43 Heikki Itävuo: Ja se väitehän oli Larin kuvan http://vaunut.org/kuvasivu/35135 kommenteissa.
13.01.2008 15:09 Lari Nylund: Kuva on kyllä Vehkaojan Teemun, mutta väliäkös tuolla. Hyvin samanlainen teollisuusveturi löytyi pari vuotta sitten Imatra T:n veturitallille menevän tien vierestä jonkinlaisen romuttamon pihasta.
13.01.2008 15:38 Heikki Itävuo: Virhehän tuossa tuli, anteeksi Teemu! Se Imatran Lokomo http://vaunut.org/kuvasivu/28476 on Rämö Oy:n alueella http://www.ramo.fi/ . Yritys valmistaa kaikenlaista uutta metallituotetta, mutta tuotteiden kuljetus tapahtunee kumipyörillä, vaikka raideyhteyskin vielä melkein on.
13.01.2008 15:47 Lari Nylund: On se hyvä, että Heikki löytää minun ottamat kuvat paremmin kuin itse. Eihän tuo nyt ollutkaan niin samanlainen kuin muistelin. Sitä se ikä teettää...
13.01.2008 15:57 Ilari Eskelinen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Laitakari_%​28Haukipudas%29 http://fi.wikipedia.org/wiki/Martinnieme​n_saha
13.01.2008 15:59 Ilari Eskelinen: Muistelin jotenkin, että Martinniemen veturi olisi ollut puna-valkoinen Otso tai Move.
13.01.2008 16:02 Ilari Eskelinen: Kävin Martinniemessä keväällä 2006, jolloin puut ja pusikot olivat lehdettömiä ja en löytänyt mistään veturia. Uuden sahan alueelle en viitsinyt mennä.
13.01.2008 16:05 Ilari Eskelinen: Kuvia Laitakarista http://vaunut.org/kuvat?kuvaus=&paikka=L​aitakari&kuvaaja=0
13.01.2008 16:17 Olli Keski-Rahkonen: Jorge: Minäkin muistelen, että Martinniemessä olisi ollut punavalkoinen Saalastin Otso 1 ainakin vielä muutamia vuosia sitten.
13.01.2008 16:42 Heikki Itävuo: Kuvan veturi oli varmaankin varsin heikkotehoinen, joten on täysin mahdollista, että se on loppuaikoina korvattu toisella. Jotenkin tuntuun epäselvältä, onko jokin veturi olemassa vai ei.
13.01.2008 17:17 Jorma Rauhala: Kuvassa oleva Deutz ei ole enää kiskoilla, vaan se on jemmattuna varaston nurkalle heinikkoon. Yksiovinen Otso1 on jossain vasemmalla Ohn:ien takana.
13.01.2008 17:34 Heikki Itävuo: Jorma, Sinulta löytyy varmaan parempia kuvia täältä?
13.01.2008 17:39 Heikki Itävuo: Otso-toimitusluettelon (Resiina 3/1993 s. 14) mukaan Martinniemeen on toimitettu uutena Otso1 teollisuusmalli (Saalasti 70/1970). Enpäs ollut tuota huomannut.
13.01.2008 18:48 Jorma Rauhala: Heikki: vetureista parempia, kyllä.
13.01.2008 19:02 Heikki Itävuo: Voisiko niitä saada täne sopivassa tilanteessa?
13.01.2008 19:17 Ilari Eskelinen: Olisin myös kiinnostunut.
15.01.2008 09:49 Ilari Eskelinen: Ilmakuva Laitakarista, Martinniemi vasemmalla http://www.martinniemi.fi/images/press/m​art023.jpg
18.01.2008 08:31 Sami Myllymäki: En muista nähneeni tuota Deutzia missään vaikka olen asunut Martinniemen sahan vanhoissa taloissa jo vuosia. Otso pilkottiin pari vuotta sitten parkkivaunuineen ja raiteineen Outokummun kitaan.
18.01.2008 10:53 Heikki Itävuo: Kiitos tiedosta, eipähän tarvitse enää lähteä etsimään.
29.02.2008 00:34 Eljas Pölhö: Tuo Deutz on 22989, toimitettu 12. kesäkuuta 1939 osoitteella Maskin AB E. Grönblom, Helsinki. Deutz 22909 oli 480mm raideleveyksinen veturi Luxemburgiin, Henri Reding'ille, ja edelleen Grube Kayl'lle. Deutz 22989 oli tyyppiä OMZ122R ja siihen toimitettiin uusi moottori tyypiltään A3L514 vuonna 1957. Veturi oli kuvan osoittamassa paikassa 10. syyskuuta 1982, jolloin siinä oli valmistelaatta 22989, mikä vastaa tehtaan valmistusluettelon tietoa. Käyttöveturina oli Saalasti Otso1, valmistenumero 70. Haukiputaan vaihtoveturi oli silloin Tka 282.
29.02.2008 08:53 Heikki Itävuo: Kiitos tiedoista. Numeroksi on nyt korjattu 22989/1939. Oliko laatassa myös valmistusvuosi? Onhan mahdollisuus, että vaikka toimitus on tapahtunut 1939, valmistusvuosi olisi ollut 1938. Oletko Eljas saanut lisää tietoja Ruotsin Move66:sta?
29.02.2008 13:02 Eljas Pölhö: Deutzin valmistuslaatat eivät mainitse vuotta. Veturi on tehtaan vakiomallia ja on voitu hyvin valmistaa varastoon puolivalmiiksi edellisenä vuonna, etenkin kun satoja valmistenumeroltaan suurempia on toimitettu 1938. Move66 on sotkuisampi juttu kuin kuvittelinkaan, koetan laittaa viikonloppuna jotain (epä)selvitystä ao. kuvaan.
29.02.2008 13:43 Heikki Itävuo: Tähän kuvaan aluksi laittamani tieto 22909/1938 oli kirjasta "Nordens järnvägar 1976".
29.02.2008 14:20 Eljas Pölhö: Onkohan painovirhe minusta lähtöisin? Toimitin siihen aikaan Nordens Järnvägaria ym Stenvallilla.

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!