![]() |
12.08.2014 22:31 | Olli Aalto | ||
Eikö uudemman sarjan Edm-vaunuissa nimen omaan parannettu hyttien välistä äänieristystä? | ||||
![]() |
12.08.2014 16:40 | Olli Aalto | ||
Joko sn200:sta otetaan kaikki ilo irti? | ||||
![]() |
12.08.2014 02:07 | Olli Aalto | ||
Suuret punavalot johtunevat rakenteellisista yhtäläisyyksistä 26-sarjan kanssa. | ||||
![]() |
09.08.2014 17:17 | Olli Aalto | ||
Mikä taho tämän veturin olisi museoinut? | ||||
![]() |
09.08.2014 14:23 | Olli Aalto | ||
Huono homma? Mites käyttö- ja huoltokustannukset? | ||||
![]() |
08.08.2014 16:22 | Olli Aalto | ||
Eikös korkeapainekäynnistyksessä se 200 bar ollut varastosäiliön paine, johon ilmaa varastoitiin seuraavaa käynnistystä varten. Kun veturi käynnistetään, johdetaan tuo ilma paineenalennusventtiilin kautta sylintereihin, jolloin paine on siinä vaiheessa se 30 bar. Vai oliko Dr15:ssa selkeästi erilainen järjestelmä Dr16:ta verrattuna? Taitaa ilma olla melkoisen jääkylmää sen jälkeen kun paine tippuu ~170 bar. | ||||
![]() |
08.08.2014 00:10 | Olli Aalto | ||
Ei minustakaan, samat sanat. Viimeksi viime viikolla kuulin käynnistimen vinkua. | ||||
![]() |
07.08.2014 16:00 | Olli Aalto | ||
Kissa ja ravintolavaunu -teemasta puheenollen, VR:n fb-sivuilla oli puhetta että konduktööreille oltaisiin puuhaamassa anniskeluoikeuksia. Helpottaisihan se oloa kummasti kissan kanssa matkustettaessa, kun lemmikkivaunuun vangittu omistajakin saisi syötyä ja juotua. Lemmikkiosastollista ravintolavaunua odotellessa! | ||||
![]() |
07.08.2014 15:18 | Olli Aalto | ||
Kyllä, Rbkt on todella sitä ja siksipä sinne tulee kesäisin jäätyä mikäli se vaunu junassa sattuu olemaan ja tilaa riittämään. VR:n vaunukuvasto vuodelta 2001 kertoo myös näin: "Alle 3 tunnin päiväpikajunissa oleva baarityyppinen ravinto- lavaunu. Vaunussa on baari -ja sohvaosastot. Baarissa on nojailu -ja seisomapaikkoja, sohvaosastossa on istuma -ja seisomapaikkoja. Keittiövarustelu on suppea ja mahdollistaa yksinkertaiset ruoka-annokset. Sohvaosaston keskellä on korttipuhelin. Toisessa päädyssä on henkilökunnan wc sekä seisoma-wc asiakkaille. Vaunussa on ilmastointi. Vaunussa on 56 paikkaa: 9 nojailu- ja 14 seisomapaikkaa baarissa sekä 15 istuma-ja 18 seisomapaikkaa sohvaosastossa. Vaunun sisustussuunnittelusta on vastannut Eric Johann. Vaunuja on 7 kpl.". Kun ravintolavaunun ikkunoita ei kerta auki saisi pitää, voisi ne sitten lukitakin kolmiolla, varsinkin jäähdytetyissä vaunuissa. | ||||
![]() |
07.08.2014 00:16 | Olli Aalto | ||
Joo, Rk- ja Rbkt-sarjoihin jäähdytys asennettiin muutostöiden yhteydessä. | ||||
![]() |
06.08.2014 21:19 | Olli Aalto | ||
Jatkakaamma sivustahuuteluperinnettä: mikä ihmeen vaahtosammutin? | ||||
![]() |
01.08.2014 15:46 | Olli Aalto | ||
Mietin että mahtuisivatkohan he Sukevalle siksi aikaa? | ||||
![]() |
31.07.2014 21:37 | Olli Aalto | ||
Toisaalta asiasta pitää myös iloita, kun turvallisuus kohenee ja paljon. Ovat tasoristeykset todellakin asjanmukainen osa rautatiemiljöötä, but safety first! | ||||
![]() |
29.07.2014 23:12 | Olli Aalto | ||
Tai muuttaa muutama peltipaikun vaunu Eilo-ohjausvaunuiksi Sr1:n kauko-ohjauksen mahdollistavat herkut sisältäen, ja ilmastoida ne. | ||||
![]() |
28.07.2014 23:22 | Olli Aalto | ||
Mikä mahtaa olla tänä päivänä MGO:n käynnistyslämpötilan alaraja VR:llä? Vanhaan hyvään aikaan 50 astetta oli pyhä ja ehdoton raja, joten kyllä, ja vielä kesälläkin veturit olivat ehdottomasti lämmityksessä jos ne olivat päässeet jäähtymään, edellyttäen, että esilämmitys oli mahdollista. | ||||
![]() |
28.07.2014 00:21 | Olli Aalto | ||
Kyllä se vahvasti siltä näyttää. Alkuperäiset julmetun isot linkkipeilit on otettu alas ja tilalle on tullut mobiiliverkkoja palvelevat antennit, sekä niiden runkoyhteyksissä käytettävät radiopeilit, kun sitä kuitua ei joka mastolle ole mahdollista vetää. | ||||
![]() |
27.07.2014 20:23 | Olli Aalto | ||
Kuva ei voi olla otettu vuonna 1971, sillä ensimmäiset Rt- ja Cht-sarjojen vaunut valmistuivat vasta seuraavana vuonna, 1972. Ensimmäisen vuoden ajan Cht:t kulkivat litteralla Cit. Mutta kuitenkin, kuvaan on saatu hienosti vangittua kuvanottohetkellä uusinta huutoa ollutta tekniikkaa. Radiolinkkivälitteisen kauko-ohjauksen linkkipeilit edustavat mastossa. |
||||
![]() |
27.07.2014 20:14 | Olli Aalto | ||
Stroboskooppi :) | ||||
![]() |
27.07.2014 01:43 | Olli Aalto | ||
On se hieno | ||||
![]() |
26.07.2014 23:05 | Olli Aalto | ||
Syy ilmastoinnin hajoamiseen löytynee kuvasta. | ||||
![]() |
26.07.2014 21:08 | Olli Aalto | ||
Mikäli DP-osastosta joutuu jatkossa maksamaan lisää, näkisin kohtuullisena odottaa ainakin omalle paikalle tarjottavan välipalan tms. sisältyvän lipun hintaan. | ||||
![]() |
26.07.2014 19:27 | Olli Aalto | ||
Myös 78 oli eilen tuttuun tapaan Rx:llä. Huhujen mukaan Rbkt:t poistuisivat jo tänä vuonna? | ||||
![]() |
26.07.2014 19:24 | Olli Aalto | ||
Ilmeisesti Rx-vaunut on siirretty Rk-vaunujen tilalle muihin kuin Pohjanmaan juniin? Kaikkia Savon radan IC-junia ei liikennöidä Toni Rkt-vaunuilla, vaan Helsinkiin saakka menevissä junissa on aina ollut joko Rk, Rx tai ERd. Mikä mahtaa olla esim. 74:n ravintolavaunu tällä hetkellä? Edit: Rk on poistunut 74:n rungosta ja tilalle on laitettu Rx. |
||||
![]() |
26.07.2014 19:21 | Olli Aalto | ||
Mikko, ei Rx-vaunuissa ole enää dieselgeneraattoreita. Investointi on ollut niin mittava, ettei niitä kyllä ihan kohta paalaimeen ole varaa laittaa. | ||||
![]() |
23.07.2014 03:32 | Olli Aalto | ||
Sama opus on kyseessä, vaikkei se minun olekaan :) Sinänsä pikkudetalji tämä, mutta lainaamasi kohdat antavat ymmärtää, että vanha ohjauskeskus osasi sekin tehdä automaattivaihdon höyry- ja öljylämmityksen välillä? Ko. opuksessa oli myös kuvia sen aikaisista high tech -pannuhuoneista. | ||||
![]() |
22.07.2014 20:38 | Olli Aalto | ||
Niitä harvoja jäljelle jääneitä muistoja Pieksämäellä vallinneelta yöjunien ja sinisten vaunujen valtakaudelta tämäkin. | ||||
![]() |
22.07.2014 01:28 | Olli Aalto | ||
Rautatielain 68 pykälän kohdan 4 viimeinen lause on ratkaiseva: "Joka tahallaan tai huolimattomuudesta -- liikkuu tai oleskelee asiattomasti ratapiha-alueella, ratalinjalla, rautatiesillalla tai rautatietunnelissa, joka ei ole yleisön käytettävissä, on tuomittava, jollei teko ole vähäinen tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, rautatielainsäädännön rikkomisesta sakkoon." Ilmeisesti lainsäätäjän tarkoituksena on ollut, ettei rautatiealue ole yleisön käytettävissä silloin, kun siellä on rautatieliikennettä, ja näin ollen turvallisuuden vuoksi yleisön "käytettävissä oloa" joudutaan rajoittamaan. Sen puolesta puhuu myös Mierontien käyttö jos jonkinmoisessa virkistystoiminnassa (moottorikelkkailu, resiina-ajelut jne). On toki mahdollista, että esim. LVM on tehnyt jonkin päätöksen koskien liikenteeltä suljettujen rataosien virkistyskäyttöä, mutta siihen aiheeseen en ole vihkiytynyt, joten paha sanoa mitään. Sana "asiattomasti" on myös samalla eräänlainen radallakulkulupa rautatiealalla työskenteleville: ko. lainkohta ei siis päde, jos työtehtävien hoito vaatii rautatiealueelle menemistä, koska liikkuminen ja oleskelu eivät ole siinä tapauksessa "asiatonta". |
||||
![]() |
22.07.2014 01:06 | Olli Aalto | ||
Joka tosin ei ole edelleenkään suojavaunu. | ||||
![]() |
21.07.2014 03:45 | Olli Aalto | ||
Ikkunajako ja käytävä paljastavat, että kyllä on. | ||||
![]() |
20.07.2014 23:10 | Olli Aalto | ||
Luulisi, että Pesiökylässä on seislevy paikallaan, joten hyvissä ajoin ennen tätä kohtaa siis älytään asia. | ||||
![]() |
20.07.2014 22:24 | Olli Aalto | ||
Paikallistuntemusta on ainakin tarvittu kuvassa https://vaunut.org/kuva/4068. Älä arvaa, jos et tiedä. Ei tainnut Mikko M:lle tulla mieleen näin yksinkertainen ratkaisu. Paikallistuntemus tai sorakerros paljasti Jonille ja Topille, mistä on kyse. | ||||
![]() |
20.07.2014 17:53 | Olli Aalto | ||
No mitäs luulet jäävän vaihtoehdoiksi, kun se johtoveturista syötetään? "Läpisyötölle osoitettuun paikkaan" vastaa kysymykseen avaimen asennosta. Ei avain saa olla paikallaan, koska silloin on vaarana, että joku kytkee vahingossa päälle 1500 V syötön myös apuveturista, ja syötön kytkeminen päälle kahdesta Dr16:sta yhtä aikaa samaan linjaan johtaa sattuneista syistä fataalisiin seurauksiin. | ||||
![]() |
19.07.2014 20:16 | Olli Aalto | ||
Hyvä kysymys. Jo kumotusta http://www.trafi.fi/filebank/a/1337765556/800002879a16ffb4a228ff9d16ff625a/9741-Kumottu_LISO_Liikkuvan_kaluston_sahkoohjeisto.pdf ei siitäkään käynyt ilmi, miksi niin menetellään. Voisiko olla niin alkeellinen syy, ettei kontaktorin ohjausdata kulje moniajokaapelissa? Tosin kulkee se Sr1:ssäkin, joka on paljon "alkukantaisempi". | ||||
![]() |
19.07.2014 19:39 | Olli Aalto | ||
Ei kyseessä ole näkemyksellinen asia :) Jos ohjeistus ei ole viime vuosina muuttunut, niin kaikista vetureista pääkoneet seis, ja apuveturin/reiden 1500 V avain viedään 1500 V läpisyötölle osoitettuun paikkaan. Tämän jälkeen johtoveturin avaimella kytketään vaunun välikaapeli apuveturin pistorasiaan, ja toisin kuin sähkövetureiden moniajossa, kytketään vetureiden välille vielä irrallinen välikaapeli. Kytkentätöiden päätyttyä koneet voidaan käynnistää ja 1500 V syöttö kytkeä junaan JOHTOVETURISTA, jonka invertteristä syöttö myös tulee. 1500 V kytkentätöissä kaksilla avaimilla leikkiminen on kielletty muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. |
||||
![]() |
18.07.2014 19:27 | Olli Aalto | ||
Mikä ihmeen suojavaunu? | ||||
![]() |
18.07.2014 18:05 | Olli Aalto | ||
Ei muslimeita saisi kuvata, koska silloin kuvattavan sielu menee kameraan. | ||||
![]() |
17.07.2014 23:07 | Olli Aalto | ||
Topi, eipä tuo "selkäjuttu" tuntunut menevän jakeluun, vaikka totesin sen jo 14.07.2014 15:44 kommentissani Jounin linkittämässä kuvassa. | ||||
![]() |
17.07.2014 21:57 | Olli Aalto | ||
Suoratoimityyppisiä EP-jarrujahan ne ovat. Siten kytkimissä ei ole kuin pääsäiliöjohto sähkönastojen lisäksi. | ||||
![]() |
15.07.2014 16:42 | Olli Aalto | ||
Mielipiteenvapaus on toki kaikilla, mutta toisaalta saanen kysyä, tarvitseeko omaa mielipidettään "IC-vaunut ovat syvältä plootut 4evah" markkonoida jokaisessa mahdollisessa tilanteessa? Minun persoonallisuudessa on toki sellainenkin ikävä piirre, etten anna paljoa arvoa sellaiselle mielipiteelle, jonka argumentit ovat olemattomat. | ||||
![]() |
15.07.2014 15:42 | Olli Aalto | ||
Se on totta, ettei sinisten vaunujen tekniikkaa ole remontoitu etäohjauksella toimivaksi niin kuin vaikka Eilit ovat ja näin ollen ne eivät keskustele muun junan kanssa. Tekniikka alkaa olla ikääntynyttä ja varaosien saatavuus sitä tasoa, ettei niitä oikein saa enää kuin jo puretuista vaunuista. Kuvitelkaapa käyttävänne vaikka 30-40 vuotta vanhaa kodinkonetta, kuten pesukonetta tai jääkaappia. Tonin linkki on nyt hieman populistinen veto, koska jo ao. kuvan kommenteissa todetaan ilmiön johtuvan tuottamuksellisesta väärinkäytöstä. |
||||
![]() |
14.07.2014 20:54 | Olli Aalto | ||
Ei, eikä vanhoista yksikään vaunu saa missään tapauksessa päätyä kilpalijoiden käsiin. | ||||
![]() |
14.07.2014 19:04 | Olli Aalto | ||
Ei sellainen ole mahdollista johtuen suomalaisten heimollisesta erityispiirteestä, eli että joutuisi matkustamaan 5-7 tuntemattoman ihmisen kanssa pienessä tilassa. Tämä erottaa suomalaisia ja ruotsalaisia. Sen vuoksi Eht-vaunuista oli päästävä pikaisesti eroon, kun matkustajat vieroksuivat niitä. Lisäksi 1. lk lipusta maksaminen koetaan turhanpäiväisenä pröystäilynä. | ||||
![]() |
14.07.2014 15:44 | Olli Aalto | ||
Eivät minunkaan. Ne ovat jopa yllättävän leveät, jos vertaa vaikka laajarunkoisten lentokoneiden à 5000 € maksaviin Recaro-istuimiin, joissa kuitenkin "joutuu" matkustamaan jopa toistakymmentä tuntia. Nekään eivät ole pehmeitä, joten pitkiin lentomatkoihin tottuneena ICS-vaunujen istuimet eivät haittaa minua, sillä jaloittelumahdollisuudet ovat jopa paremmat. Sinisten vaunujen jakkarat ovat toki pehmeämpiä, mutta tutkimusten valossa on käynyt ilmi sellainen seikka, että liian pehmeällä istuimella istuminen / vastaavassa sängyssä makaaminen on selälle pahinta mahdollista myrkkyä, vaikka se suunnattoman mukavalta tuntuisikin. | ||||
![]() |
14.07.2014 00:43 | Olli Aalto | ||
Kyllä kokoharmaa väritys olisi tyylikäs kaikissa kalustoyksiköissä. Tämä olkoon ehdotukseni VR:n päättäjille. | ||||
![]() |
12.07.2014 21:54 | Olli Aalto | ||
Ohho, no niin muuten ovatkin. | ||||
![]() |
12.07.2014 21:49 | Olli Aalto | ||
Ei ei ei jälleen kerran tunnisteet päin mäntyä, mistähän taas repäisty. 22376 on EFi-sarjalainen ja 22792 puolestaan Ei, eikä Kanan perässä oleva vaunu ole B, vaan XG. | ||||
![]() |
12.07.2014 20:58 | Olli Aalto | ||
Kovin on kummallinen asenne Tonilla kotimaista teollisuutta kohtaan. | ||||
![]() |
11.07.2014 18:12 | Olli Aalto | ||
Eivätpähän olisi. Ei oppivelvollisuuden pidentyminen tarkoita, että peruskoulu kestäisi vielä vuoden pidempään. Jos oppivelvollisuus venyy 17 ikävuoteen saakka, niin peruskoulusta päästään normaaliin tapaan 16-vuotiaana, mutta sen jälkeen oppivelvollisuus jatkuu, joka käytännössä tarkoittaa pakollista vuotta jossakin toisen asteen oppilaitoksessa. Näin ensimmäinen vuosi 2. asteella ei enää olisi vapaaehtoinen, kun taas seuraavat kaksi vuotta olisivat. | ||||
![]() |
10.07.2014 23:37 | Olli Aalto | ||
Ehkäpä kannattikin arvata, vaikken tiennyt. Selvisipähän sen myötä sellaisetkin matkustusluokan merkinnät maalauksissa, joista en ikinä ole kuullutkaan. | ||||
![]() |
07.07.2014 22:42 | Olli Aalto | ||
Enää tarvittaisiin päivitys työntöjunien osalta eli että veturi näkyisi perällä :) | ||||
![]() |
05.07.2014 13:25 | Olli Aalto | ||
Joo, niin kyllä näkyykin. Ehkäpä ei pitäisi tutkia näitä silloin kun on uninen :) |