![]() |
22.05.2007 08:45 | Timo Salminen | ||
Nämä on näemmä verhoiltu uudelleen sitten Balti Ekspress -aikojen, jolloin olen itse noissa viimeksi istunut. | ||||
![]() |
22.05.2007 08:45 | Timo Salminen | ||
Eli reittiä kannattaisi ryhtyä liikennöimään kiskobussilla? | ||||
![]() |
21.05.2007 16:24 | Timo Salminen | ||
Ehkä tämäkin muutaman vuoden kuluttua... ;-) | ||||
![]() |
21.05.2007 15:34 | Timo Salminen | ||
Ja vielä https://vaunut.org/kuvasivu/27175. | ||||
![]() |
21.05.2007 15:33 | Timo Salminen | ||
Ks. myös https://vaunut.org/kuvasivu/35564. | ||||
![]() |
21.05.2007 15:14 | Timo Salminen | ||
Sitä järkeä, että Itävallassa puhutaan pääasiassa saksaa. | ||||
![]() |
19.05.2007 18:08 | Timo Salminen | ||
Tietysti Suomessa valmistetut veturit kuuluvat Suomen historiaan, mutta yhtä lailla tuo esimerkkiveturi kuuluu myös Liettuan (tai edesmenneen Neuvostoliiton) historiaan, koska sitä on käytetty siellä. Itse asiassahan sillä on enemmän sikäläistä kuin täkäläistä historiaa takanaan. | ||||
![]() |
19.05.2007 17:58 | Timo Salminen | ||
On, 1965 - 1973. | ||||
![]() |
18.05.2007 17:51 | Timo Salminen | ||
Hetkinen, miten niin kuuluisi ilman muuta Suomeen? | ||||
![]() |
18.05.2007 14:38 | Timo Salminen | ||
Tuollainen se oli Tartossakin. | ||||
![]() |
18.05.2007 12:20 | Timo Salminen | ||
Vaan on puutalon ikkunanpuitteissa ja nurkissa koristeleikkaukset! | ||||
![]() |
18.05.2007 12:15 | Timo Salminen | ||
Kehotetaan näemmä matkustajaa suojelemaan elämäänsä ja käyttämään siltoja ja tunneleita. | ||||
![]() |
18.05.2007 12:13 | Timo Salminen | ||
Lienee samanlainen "sneguborotshnaja mashina" tai jotakin sinne päin, jonka muistan joskus 1990-luvun lopussa kuvanneeni Tartossa. Laite on varsin hämmentävän näköinen. Täytyisi jossakin vaiheessa skannata kuva tänne. | ||||
![]() |
18.05.2007 12:10 | Timo Salminen | ||
Kuvan oikeassa reunassa näyttää olevan myös matkustaja asettautumassa sijalleen. | ||||
![]() |
14.05.2007 12:55 | Timo Salminen | ||
Olisiko kuvaajan alla? | ||||
![]() |
14.05.2007 12:54 | Timo Salminen | ||
Ensivaikutelmani pentoliinosta oli aikanaan, että se on kuin jättiläismäinen hyönteistoukka, eikä sitä käsitystä ole edelleenkään tarvis muuttaa. | ||||
![]() |
14.05.2007 12:51 | Timo Salminen | ||
Nämä olivat tyylikäs osa katukuvaa, mutta minkäs teet, kun ei laite pysy kasassa... | ||||
![]() |
13.05.2007 19:00 | Timo Salminen | ||
No voi Taivaanranta ja Tähtitorni... Mikä muuten on tuon paikan oikea nimi, siis vanhempi nimi? Tuo Taivaanrantahan on selvästi samanlainen markkinointinimi kuin Helsingissä Aurinkolahti (jonka oikea nimi taisi olla Mustalahti?). Jos oikein tulkitsin esitettä, radanpuoleisessa kulmassa on 104 neliömetrin asuntoja, että siitä sitten... | ||||
![]() |
13.05.2007 12:48 | Timo Salminen | ||
Todennäköisesti. | ||||
![]() |
13.05.2007 12:37 | Timo Salminen | ||
Tästä yhdistelmästä kyselinkin aikanaan jotakin, kun oli moinen pistänyt silmiin aikatauluissa. Hienoa nähdä myös kuva! Luulisin, että ainakaan näillä sivuilla ei vielä ennestään ollut yhtään tätä lajia. Näyttävä juna muutenkin. | ||||
![]() |
12.05.2007 18:45 | Timo Salminen | ||
No älkäis ny tästä sentän ruve tappeleen. Lari on ny oikeessa, matkavalmistelut ensin. Varmaan hiano matka, itte en kerkiä mukaan, mikä vähän noin harmittaa. | ||||
![]() |
12.05.2007 18:33 | Timo Salminen | ||
Niin, muuten jos ja kun tämä ei ole yliopiston pysäkki, ei sellaista kyllä muuallakaan voi olla. Se siellä patsaan luona on taas jotakin muuta, koska ei yliopisto siellä ole. | ||||
![]() |
12.05.2007 15:24 | Timo Salminen | ||
Hauska huomio. Tuota Soneraa en tässä yhtäkkiä tullut ajatelleeksikaan, mutta noinhan se on. | ||||
![]() |
12.05.2007 08:49 | Timo Salminen | ||
Voipi hyvin olla, että T on ollut pitkäänkin. Viimeisimmän neljän vuoden aikana liikkeeni pääkaupnugissa ovat olleet siksi satunnaisia, etten ole noin pieniin yksityiskohtiin juuri tullut kiinnittäneeksi huomiota. | ||||
![]() |
12.05.2007 08:48 | Timo Salminen | ||
Tekstiä tarkennettu, kiitos Pasille korjauksesta. | ||||
![]() |
11.05.2007 18:36 | Timo Salminen | ||
Ajattelin, että jos nämä poistuvat (poistuvatko?), kuvataan nyt sitten ja lähetetään sarja tännekin. Itse kukin täydentäköön. - Jos nämä lähetetään sinne mistä tulivatkin, ei taida edes raitioliikennemuseolle jäädä yhtään? | ||||
![]() |
10.05.2007 18:03 | Timo Salminen | ||
Kiitojunanrunko, kaikki muut höyryt ja vaunut... vaikuttava kokonaisuus. | ||||
![]() |
10.05.2007 17:55 | Timo Salminen | ||
Sama yksilö sivuutti Riihimäen tänä aamuna S46:na (vai mikähän nyt onkaan n. klo 7.48). Kuten tavallista, toinen puolisko meni R-junan ohi vasta Hy:llä, eli yhdistäminen ei ollut onnsitunut tälläkään kertaa. | ||||
![]() |
09.05.2007 18:15 | Timo Salminen | ||
Vastaavaa kuin aikanaan sinisten vaunujen ja puuvaunujen sekoittaminen. | ||||
![]() |
09.05.2007 14:18 | Timo Salminen | ||
Nikolai I:n tuo lie ollut, sillä eikös Nikolainkaupunki ollut nimenomaan uusi Vaasa, joka rakennettiin v. 1852 palon jälkeen? | ||||
![]() |
09.05.2007 14:13 | Timo Salminen | ||
Eiköhän tämä ole lakannut toimimasta silloin, kun Vaasassa on siirrytty käsivälitteisestä automaattiseen puhelinliikenteeseen ja sentraalisantrat on pistetty pihalle. Näin arvaisin. Tällähän ei kai saa suoraan yhteyttä muuhun kuin paikalliseen keskukseen, joka hoiti lopun. | ||||
![]() |
08.05.2007 18:59 | Timo Salminen | ||
Ja taimpana kenties poistuvaa kalustoa? Niiden kuvaamisessa tuli kiire, jos ovat häipymässä. Itse otin varmuuden vuoksi tämänpäiväisellä Hgin-käynnilläni noista jokusen kuvan. Osuipa tuo euroviisuvaunukin tähtäimeen, yliopiston nurkalla n. klo 14.30. | ||||
![]() |
08.05.2007 18:44 | Timo Salminen | ||
Pylvään takana voisi olla vielä jokin merkki, ehkä V, jolloin olisi 1884, mutta tuo lienee hakuteoksista selvitettävissä. | ||||
![]() |
07.05.2007 17:03 | Timo Salminen | ||
Tuli muuten vielä mieleeni, että jos täällä olisi ollut yksi peruskuva vaihdekopista, en välttämättä olisi tullut sitä edes katsoneeksi, mutta nyt kun niitä oli yhdeksän, nehän oli kerta kaikkiaan pakko katsoa kaikki. | ||||
![]() |
07.05.2007 15:44 | Timo Salminen | ||
Niissä on mielestäni sittenkin jotakin kummallista mielenkiintoa. Jos ylläpito antaisi kuvaajille ohjeen, että kuvien määrä on esimerkiksi tilan vähyyden vuoksi minimoitava, silloin kai tällaiset sarjat olisivat uhattuina, mutta en minä muutoin karsimista näistä aloittaisi. | ||||
![]() |
07.05.2007 13:09 | Timo Salminen | ||
Eikä sekään ole enää asema. | ||||
![]() |
06.05.2007 10:56 | Timo Salminen | ||
Sama taulu elokuussa 1997: https://vaunut.org/kuvasivu/32374. | ||||
![]() |
06.05.2007 10:54 | Timo Salminen | ||
Mitäs mieltä lahtelaiset muuten ovat siitä aseman katolle ilmaantuneesta tötteröstä? Väitettiinkö joskus jossakin, että se kuului jo alkuperäisiin piirustuksiin mutta jäi silloin rakentamatta? | ||||
![]() |
06.05.2007 10:53 | Timo Salminen | ||
On siellä nytkin maailmanpyörä. | ||||
![]() |
06.05.2007 10:52 | Timo Salminen | ||
Tämä kilpi pysyy sitkeästi paikallaan. Itse ihmettelin sitä ja kuvasinkin sen joskus melkein kymmenen vuotta sitten, kun pelkäsin, että kohta se varmaan poistetaan... Ainoa muutos on, että ruostetta on tullut lisää, vaan onhan sanoma edelleen täysin paikkansapitävä. | ||||
![]() |
06.05.2007 10:45 | Timo Salminen | ||
Kun Hämeessä ollaan, on tiätysti tyämaa... ;-) Jotakin noissa merkeissä näyttää olevan vinossa, mutta siitä huolimatta mainio sarja. | ||||
![]() |
05.05.2007 17:41 | Timo Salminen | ||
Onkos näistä vaunuista nyt jokin se entinen Riihimäen - Lopen rautatien vaunu? Sellainenhan kai on Kovjoella? | ||||
![]() |
05.05.2007 17:40 | Timo Salminen | ||
Niin, henkilönnimi Riik(k)a on sitten toinen juttu, mutta tämä onkin kaupunki. | ||||
![]() |
05.05.2007 17:39 | Timo Salminen | ||
Ei vaan nimenomaan Riika > Riian. Näin se on ollut kautta aikojen ja on yhä. | ||||
![]() |
05.05.2007 15:26 | Timo Salminen | ||
Niin, dzintars on muuten suomeksi meripihka. Dzintari on sen monikko. | ||||
![]() |
05.05.2007 15:24 | Timo Salminen | ||
Paikka on siis Dzintari. Muuten, Riika > Riian eli aivan kuin vaikkapa siika > siian tai piika > piian... | ||||
![]() |
03.05.2007 20:10 | Timo Salminen | ||
Voorimees on ajuri eli kirjan nimi kokonaisuudessaan "Ensimmäisestä autosta viimeiseen vossikkaan". Tausta lienee saksan Fuhrmann tai jotakin sinne päin eli kyseessä on "väännöslaina". - Rääveliksihän Tallinnaa suomeksi pitkään nimitettiin. | ||||
![]() |
03.05.2007 17:57 | Timo Salminen | ||
Hevosrautatie myytiin belgialaisille vuonna 1901, mutta yhtiö hoiti liikennettä ja kalustoa niin huonosti, että Tallinnan kaupunki haastoi yhtiön oikeuteen vuonna 1914. Toiminta päättyi vuonna 1918. Vuonna 1915 oli alkanut liikenne höyryraitiovaunuilla Kopliin ja sähköraitiotieliikenne alkoi vuonna 1921. Lähde V. Vende, Esimesest autost viimase voorimeheni, Tallinn 1976, s. 26 - 36. | ||||
![]() |
02.05.2007 18:10 | Timo Salminen | ||
Kilometri riittää. Asemalta siis lähdetään Paloheimonkatua ja kävellään ko. katu päähän asti, jolloin ollaan tämän muistomerkin luona. | ||||
![]() |
02.05.2007 10:43 | Timo Salminen | ||
Henkilökohtaisia junakokemuksia. Lisää, kiitos! | ||||
![]() |
02.05.2007 09:09 | Timo Salminen | ||
Jah, konduktori käest. - Itse asiassa asemarakennuksen omistajan piti rakennuttaa viereen uusi odotustila, johon tarvittaessa voisi sijoittua myös lipunmyynti, mutta moisesta ei kyllä näy merkkiäkään. Mielestäni sen piti valmistua ensi talveksi. Asemarakennukseen on tulossa näyttelytiloja, ravintolaa ja jotakin muuta sentapaista. |