09.10.2013 17:44 | Jukka Tölkkö | |||
Tää olikin yllättävän helppo kuva-arvoitus, kun kaikki vastaajat olivat enemmän tai vähemmän oikeassa. Kukaan ei edes Venäjää veikannut, vaikka kalusto ja maisema viittasivat sinne päin. Riku saa kymmenen pistettä nopeasta vastauksesta, tarkasta junannumerosta sekä oikeasta rataosasta. Kari puolestaan arvasi papukaijamerkin arvoisesti oikean kuvauspaikan eli Rommakkojoelta kuva on tarkalleen otettu. | ||||
04.10.2013 01:09 | Jukka Tölkkö | |||
Kivasti junan kuva heijastuu veden pinnassa ruskaisessa maisemassa. | ||||
28.09.2013 01:41 | Jukka Tölkkö | |||
Melkein kuvaajan selän takana menee kärrypolku, joka on entistä ratalinjaa. | ||||
26.09.2013 21:27 | Jukka Tölkkö | |||
Kuvaa ei ole mitenkään käsitelty. Ainoastaan tiedoston kokoa on pienennetty ja muutettu RAWista JPG-kuvaksi Vorgiin lataamista varten. Täytyy tunnustaa, etten ymmärrä kuvankäsittelystä paljoakaan. Tarvittaessa olen valotusta, väribalansseja ja rajausta korjaillut. Filmiajalta mulle on jäänyt sellainen tapa, että pyrin saamaan kuvan valotushetkellä mahdollisimman valmiiksi. | ||||
26.09.2013 01:10 | Jukka Tölkkö | |||
Kuvan ottopaikalle ei ollut erityisen vaikea päästä. Tosin paikalle johtava tie oli päässyt pusikoitumaan. | ||||
20.05.2013 01:46 | Jukka Tölkkö | |||
Julkisilla olin liikkeellä, joten Ahtialassa olin Pekkaa mennen tullen kuvailemassa. Paluumatkalla kotiin päin yritin jonkun sillan alta kuvata Pekan lähtöä Kouvolaan, mutta ei sieltä hyviä kuvia saanut. | ||||
19.05.2013 02:14 | Jukka Tölkkö | |||
Terveisiä myös Pasille! Sääli vain, että Ukko-Pekan matka keskeytyi vian vuoksi Kouvolaan. Muuten olisi tullut Savon radalta tosi komeita kuvia. | ||||
06.04.2013 00:23 | Jukka Tölkkö | |||
Linkissä on muuten komea kuva Sm:stä alkuperäisvärityksessä! | ||||
06.04.2013 00:11 | Jukka Tölkkö | |||
Kiitos korjauksesta! Taskuaikataulussa IC 68 kulkee M-S Kuopiosta Helsinkiin ja S Kajaanista Helsinkiin, vaikka Kuopiosta Helsinkiin pitäisi olla M-L? Mutta vaihdetaanpa Kuopio Kajaaniksi. | ||||
20.10.2012 23:39 | Jukka Tölkkö | |||
Tää kuva ois pitänyt sittenkin ottaa joltain sillalta, niin oltais saatu vastaus kysymykseen. | ||||
20.10.2012 23:36 | Jukka Tölkkö | |||
Taitaa muuten olla? Kuvan tietoihin en näitä yleensä lisää, kun en tavaravaunujen asiantuntija ole. | ||||
04.09.2012 13:49 | Jukka Tölkkö | |||
Kiitos lisätiedoista! Lisään ne kuvien tietoihin. | ||||
Kuvasarja: Iisalmi-Ylivieska -radan liikennettä |
11.07.2012 02:05 | Jukka Tölkkö | ||
Komeita kuvia! Iisalmi-Ylivieskan rataosa on todella ihanteellinen kuvausympäristö rautatieharrastajalle. Tavarajunia liikkuu mukavan tiheästi komeissa maalaismaisemissa eikä sähköradan ajojohtohäkkyrät haittaa kuvausta. | ||||
Kuvasarja: Liikennettä Säynäjärvellä 1980-luvun alussa |
03.03.2012 01:41 | Jukka Tölkkö | ||
Aivan mahtavia kuvia! Tälläisiä kuvia ei ole koskaan liikaa. Sääli, ettei aikakonetta ole vielä keksitty... | ||||
Kuvasarja: HKL 2120 ja 2123 pyrypäivänä 19.2.2012 |
23.02.2012 01:32 | Jukka Tölkkö | ||
Vaatihan se pientä hulluutta ravata ympäri kaupunkia harjavaunujen perässä. Lumimyräkkä ei loppujen lopuksi niin paha kuvaussää ollut ja palkinnoksi sai kuvata sellaista kalustoa mitä ei muuten näe. Kova pakkanen on sitten eri juttu. | ||||
23.02.2012 01:26 | Jukka Tölkkö | |||
Teleoptiikka on ehkä hieman vääristellyt perspektiiviä, mistä johtuen vaunut näyttäisivät olevan toisessa kohdassa. Vaunu 110 on kuvassa keskimmäisellä raiteella, joka johtaa Aleksille. Oikeanpuoleisin raide jatkaa suoraan Erottajalle. | ||||
31.12.2011 15:04 | Jukka Tölkkö | |||
Kiitos havainnosta! Korjataan näppäilyvirhe. | ||||
Kuvasarja: Ruskaa 2011 |
28.12.2011 00:15 | Jukka Tölkkö | ||
Runkona on Nikonin D300s. Objektiiveina on Nikkorin 17-55/2.8, 50/1.4 ja 70-200/2.8. Lisäksi löytyy SB-600 salama ja Manfrotton jalusta. | ||||
28.12.2011 00:08 | Jukka Tölkkö | |||
Juu! Ottihan se hieman voimille... | ||||
11.11.2011 20:37 | Jukka Tölkkö | |||
Kuvanottohetkellä sattui hauska tilanne. Olin tullut hyvissä ajoin järven rannalle AE 35:tä odottamaan. Hieman ennen junan tuloa paikalle saapui autolla venäläisiä uimareissulle. Vaikka minulla roikkui kamera kaulassa, niin yhtään ujostelematta nämä venäläiset riisuivat vaatteensa ja hyppäsivät uimaan viereiseltä laiturilta. Tämän takia alkuperäistä kuvanrajausta piti hieman muuttaa, vaikka oishan puulaituri ollut kivan näköinen etualalla. Junan tultua otin kuvan miettien, että olisiko tästä aineksia johonkin väärinkäsitykseen. Minähän olin tietysti jo valmiiksi kyttäämässä kameran kanssa viattomia naku-uimareita... Minuun uimarit eivät yhtään kiinnittäneet huomiota. Sen sijaan he huusivat:" Allegro, Allegro!". Ilmeisesti he olivatkin rautatieharrastushenkisiä turisteja? | ||||
05.11.2011 00:48 | Jukka Tölkkö | |||
Kiitos lisätiedoista! Lisään ne kuvan tietoihin. | ||||
04.11.2011 00:39 | Jukka Tölkkö | |||
Oikea päivämäärä taitaa olla 24.9. Tietääkseni en ollut 24.10 Iin asemalla? Tunnistin itseni kuvasta mutta haluan olla kuvassa, joten päivämäärän vaihto riittäneee. | ||||
10.10.2011 13:21 | Jukka Tölkkö | |||
Minkälaisia kokemuksia kuvaajalla itsellään oli rautateiden kuvaamisesta USA:ssa? Olen kuullut kaikenlaisia "kauhutarinoita" siitä, kuinka hankalaa voi kuvaaminen olla liikenneterminaaleissa tai jopa radanvarressakin. | ||||
20.07.2011 12:41 | Jukka Tölkkö | |||
Kuvaa lisätessäni kirjoitin liikennepaikan nimen omaan sarakkeeseen. Jostain syystä vain liikennepaikkaväli ja tasoristeystiedot tulivat näkyville? Toisaalta Hiekkanummi on seisakkeena melko tuntematon. Sen sijaan Ahtialan asema ja Seestan laiturivaihde ovat tunnetumpia harrastajien keskuudessa. | ||||
25.04.2011 22:24 | Jukka Tölkkö | |||
Juu, kuvien lisäysvaiheessa tuli pieni näppäilyvirhe, jonka juuri korjasin. H 1921 on oikea ja H 1922 oli väärä. | ||||
10.04.2011 21:47 | Jukka Tölkkö | |||
Yllättävän oikeassa olin edellisessä kommentissani 3,5 vuotta sitten. Tämän talven "hitti" junabongailussa oli minulla viimeisten kokopunaisten IC-junien kuvaaminen. Alkuperäisväristen Pendojen ja IC-runkojen kuvaus jäi osaltani hiukan vähäiselle huomiolle, kun huomioni oli välillä kiinnittynyt pelkästään siniharmaitten pikajunien kuvaamiseen. | ||||
Kuvasarja: Lumenharjausta HKL:n raitioteillä |
10.04.2011 21:38 | Jukka Tölkkö | ||
Monta hukkareissua minäkin olen tehnyt harjavaunuja bongatessa. Kunnon lumimyräkän lisäksi tarvitaan hiukan tuuria, aikaa ja tietysti kamera, jonka olisi myös hyvä olla mukana. Tämä lienee viimeinen talvi näillä vanhoilla harjavaunuilla, sillä ensi talvena harjaustyöt hoidetaan uudella Windhoff-monitoimityövaunulla. | ||||
21.09.2010 18:46 | Jukka Tölkkö | |||
Kiitos tiedoista! Tavarajunien numeroiden määrittäminen on harrastajalle joskus aikamoista arpapeliä. Kulkuajat eivät pidä yhtä grafiikoiden kanssa ja vieraspaikkakuntalainen ei välttämättä tunne muiden maakuntien liikennöintikuvioita. Onneksi kuitenkin saatiin tähän kuvaan oikea junan numero! | ||||
20.09.2010 20:49 | Jukka Tölkkö | |||
Kuvasin kyseisen junan klo 10.41. Kuvauspaikalla olin jo ennen puolta kymmentä, joten lähdin siitä, että kyseessä olisi puoli tuntia myöhässä kulkeva T 5050. Toisaalta T 4472 on voinut olla yli tunnin etuajassa. Korjaanpa kuvan tietoihin junan numeron 5050:stä 4472:ksi. | ||||
29.08.2010 22:24 | Jukka Tölkkö | |||
Kiitos tiedosta! Nämä junan numeroiden tiedot ovat usein kiven alla. Lisään tiedon tunnisteisiin. | ||||
18.07.2010 02:06 | Jukka Tölkkö | |||
Näin on. Terveisiä myös Jukalta OH2HLE! | ||||
06.07.2010 03:04 | Jukka Tölkkö | |||
Kuvassa näkyvä liikennepaikkamerkki on muuten väärässä paikassa. Tornio-raja liikennepaikka sijaitsee Tornionjoen rautatiesillalla kohdassa, jossa sillan väritys muuttuu. Tarkka km-lukema liikennepaikalle on 887+236 ja merkin sijaintipaikan lukema on rapiat vaille 887. | ||||
26.06.2010 02:21 | Jukka Tölkkö | |||
Olisko kyseinen suuntanumero Raili-verkon suuntanumero? Muistaakseni viranomaisverkossa olisi vastaavanlainen suuntanumero mutta eihän VR:n liikenteenohjaukset Virvessä ole? | ||||
22.06.2010 14:44 | Jukka Tölkkö | |||
Kuten aikaisemmassa viestissä totesin, ehdottamani henkilökortin ja luentotilaisuuden voisi järjestää esim. SRHS. Sitä en tarkoittanut, etteikö paikalliset yhdistykset voisi järjestää vastaavanlaista toimintaa maakunnissa asuville vorgilaisille. Parhaiten homma toimisi yhteistyöllä, josta Lari edellisessä viestissä mainitsi. Kerrottakoon vielä, että olen SRHS:ssä vain rivijäsen, vaikka vahingossa käytinkin kerhon lyhennettä esimerkkinä. Eikä esilläolossa mitään pahaa ole. Harrastuksemme tarvitsee lisää näkyvyyttä. Jos tämä junabongaus olisi tunnetumpi harrastus, niin mahdollisissa ongelmatilanteissa olisi helpompi esittäytyä rautatieharrastajana kuin epäiltynä pahantekijänä. | ||||
22.06.2010 02:42 | Jukka Tölkkö | |||
Olen tätä aikaisemminkin ehdottanut eli jonkinlainen puolivirallinen kuvalla varustettu "rautatiekuvaajan henkilökortti" voisi olla hyvä käytäntö nykyisin. Ihan tyhjästä sellaista ei tulisi myöntää vaan kortin hakijan tulisi osallistua esim. SRHS:n järjestämään muutaman tunnin mittaiseen luentotilaisuuteen. Luennolla käsiteltäisiin junaturvallisuus asioita, kuvaajan oikeuksia ja velvollisuuksia sekä muita rautatiekuvaamisen pelisääntöjä. Koulutuksen järjestämisessä voisi tehdä yhteistyötä VR:n ja Liikenneviraston kanssa mutta kortin myöntäjä olisi joku harrastajaorganisaatio. Ehdottamani henkilökortti ei olisi mikään erivapauksia antava kulkulupa vaan ne pitäisi anoa erikseen. Kortin ja koulutuksen idea olisi ennaltaehkäistä mahdollisia ylilyöntejä ja luoda selvät pelisäännöt harrastukseen. Lisäksi kortista olisi apua mahdollisissa väärinkäsitystilanteissa. | ||||
21.06.2010 00:42 | Jukka Tölkkö | |||
Ensimmäinen lähtö Porvoosta saapui Keravalle puoli tuntia myöhässä. Syynä oli kuulema jokin liikenteenohjauksen tietokoneisiin liittynyt ongelma. Paluulähtö Keravalta klo 12.10 lähti aikataulun mukaan. Kuvan ottoaika oli kuvatiedoston mukaan klo 12.12. | ||||
20.06.2010 18:42 | Jukka Tölkkö | |||
Tämä oli aamupäivän junavuoro. Näin jonkun olleen Veturitallin tasoristeyksen luona itseni lisäksi kuvailemassa Porvoosta päin tulevaa Pikku-Jumboa. | ||||
31.05.2010 22:32 | Jukka Tölkkö | |||
Mitä tulee skannailun laillisuuteen, niin se riippuu siitä mitä kuunnellaan. Topin linkissä mainittiin, että "Radioviestintä on luottamuksellista ja sitä saa vastaanottaa vain se, jolle se on tarkoitettu". Toisaalta radiolaista puuttui maininta sanktioista, jos ulkopuolisena kuuntelen linjaradiota. Kyseinen "rikos" taitaa olla asianomistajarikos mutta vaikea olisi kuvitella, että VR:n taholta oltaisiin mitään juttua nostamassa. Eli käytännössä liikutaan korkeintaan harmaalla vyöhykkeelä ja toiminta on ainoastaan aniharvojen paheksumaa. Kyseisellä reissulla kuuntelin enimmäkseen HMVY:n henkilökunnan käyttämiä luvastavapaita PMR 446-puhelimia, jotka eivät kuulu linjaradioverkkoon. Samaisesta linkistä löytyi myös seuraavanlainen maininta: "Luottamuksellisena radioviestintänä ei pidetä lyhytradioviestintää 27 megahertsin taajuusalueella". PMR 446-puhelimet kuuluvat samaan kategoriaan La-puhelinten kanssa, joten HMVY:läisten radioliikenteen seuraaminen on täysin laillista. Ihan mukava yllätys, että kuvani on näin paljon herättänyt tunteita, vaikka kuvassa olevan Pendon keula on melkein puhkipalanut. | ||||
28.05.2010 23:50 | Jukka Tölkkö | |||
Rengasmatka meni myös osaltani nappiin, joten ruusuja niille, jotka jaksoivat ahertaa muiden nauttiessa matkasta. Ei se skanneri mikään välttämätön harrastusväline ole. Jotenkin vain jäi sellainen kuva, että junahenkilökunta oli ihan tyytyväisiä, kun viesti meni perille myös skannerien välityksellä. Ei tarvinnut turhaan samaa asiaa tiedotella. Tosin viestitys pelasi hyvin myös ilman skannereitakin. Kuvaspysähdysten turvallisuusasiat on tietysti syytä pitää kunnossa, ennen kuin mitään sattuu... Ihan mielelläni osallistuisin jollekin harrastajakuvaajien junaturvallisuuskurssille. En sitten tiedä miten käytännössä sellaisen vaatiminen onnistuisi. Retkeläisten joukossa on aina ollut myös "tavallisia" junamatkustajia. Pitäisikö heidät jättää junaan kuvauspysähdysten ajaksi, jos kurssia ei ole suoritettu? | ||||
28.05.2010 02:29 | Jukka Tölkkö | |||
Koko rengasmatkan vietin Ei-vaunussa istuen. Kuulutusten puuttuminen ei ollut minulle ongelma sillä olin ottanut retkelle mukaan skannerin, jolla kuuntelin junahenkilökunnan viestiliikennettä. Täten osasin toimia jokaisella kuvauspaikalla "mallikelpoisesti". Oli reissulla muitakin skannailijoita, mikä helpotti junahenkilökunnan työtaakkaa. Varmaan oli välillä ehkä rasittavaa käydä erikseen Ei-vaunussa jokaisesta asiasta erikseen ilmoittelemassa. | ||||
10.02.2010 00:38 | Jukka Tölkkö | |||
Ainut tie paremmaksi kuvaajaksi on jatkuva harjoittelu. Paremmasta kamerasta on kyllä etua mutta mikään laadun tae se ei ole. Lisäksi tarvitaan taitoa, kokemusta, tuuria ja kait kuvauskohteellakin on oma osansa sopassa. Jos kuvaaminen tosissaan kiinnostaa, niin kannattaa jonkin perusjärkkärin hankkimista harkita. Kohina suurilla ISO-lukemilla on yleensä halvempien kameroiden ongelma. Junabongaus on siitä kiva laji, että aina oppii uutta. Vaikka ensi kesänä tulee kuluneeksi 25 vuotta ensimmäisen rautatiekuvani ottamisesta, niin vieläkin on sellainen olo, että olen ikuinen "oppipoika" näissä hommissa. | ||||
09.02.2010 00:49 | Jukka Tölkkö | |||
Hyvä kuva on monen osatekijän summa. Pelkkä herkkä filmi/kenno ei riitä. Yllä oleva kuva on otettu hyvälaatuisella Nikkorin 50mm:llä 1.4-valovoimaisella objektiivilla eli lasilla on merkitystä, kuten filmiaikana. Kieltämättä halvalla digirungolla saa ISO 800 herkkyydellä yllättävän hyviä kuvia. Tosin kuvaa on jälkikäteen hieman terävöitetty Photoshop Elementsillä. Täytyy myöntää että, jos vastaavan kuvan olisi ottanut filmijärkkärillä Kodakin ISO 800 filminegalle, niin kotiskannauksen jälkeen tulos olisi ollut aikamoista suttua. Tosin kyllä filmikameralla on edelleen paikkansa, sillä sen kuvausjälki puolustaa paikkaansa monissa tilanteissa. Erityisesti minua filmissä viehättää mahdollisuus ottaa "uusvanhoja" kuvia. Tosin kuvauskohteiden tulee myös olla menneiltä vuosikymmeniltä, jotta kuva näyttäisi vanhemmalta kuin onkaan. | ||||
08.02.2010 20:37 | Jukka Tölkkö | |||
Äsken mittasin etäisyyden summittaisesti kartalta ja se on vähän päälle pari kilometriä. | ||||
25.01.2010 22:14 | Jukka Tölkkö | |||
Juu, kyllä mä itsekriittisenä kuvaajana olen tiedostanut, että jokin on pielessä. Esim. ylläolevassa kuvassa ledinäytön teksti ei ihan kokonaan näy, vaikka siltä näyttääkin. Pieni suikale tekstin yläreunasta on pimeänä. Hitsi, olisit heti sanonut, että homma on kiinni lantiosta. Mä olenkin juuri lähdössä iltalenkille vahvistamaan noita lantiolihaksia. Tulee sitten ensi kerralla parempia kuvia Flirteistä. Vai onkos tää sittenkin tekniikkalaji... | ||||
25.01.2010 12:53 | Jukka Tölkkö | |||
Aika jännä juttu, että ilmiö esiintyy vain Flirtin kilvissä. Tosin sähköisillä kilvillä on useita eri valmistajia ja jokaisella on omat tekniset ratkaisunsa esim. ledit vilkkuvat eri nopeuksilla. Vai johtuuko ilmiö siitä, että olen kuvaillut Flirtiä hieman nopeammilla suljinajoilla? | ||||
25.01.2010 00:40 | Jukka Tölkkö | |||
Flirtiä on hieman vaikea kuvata, siten että linjakilpi näkyisi kokonaisena. Vastaavaa ongelmaa ei kuitenkaan ilmene esim. busseja kuvatessa, joissa on myös vastaavanlainen ledikilpi. Bussien linjakilpien teksti ei yleensä vaihtele jatkuvasti molempien kotimaisten kielten välillä, mistä johtuen bussien kilpitekstit näkyvät kuvissa kokonaisina. | ||||
18.12.2009 23:47 | Jukka Tölkkö | |||
Salossa. | ||||
16.12.2009 23:06 | Jukka Tölkkö | |||
Mainittakoon vielä, että tämä kuva osallistui vuoden 1991 Pienoisrautatiepäivillä valokuvauskilpailuun, jonka aiheena oli "Juna maisemassa". Kuva oli niin tylsä ja arkipäiväinen, että sai yleisöäänestyksessä tasan 0 ääntä. Tilanne voisi olla tänä päivänä toinen. | ||||
16.12.2009 12:45 | Jukka Tölkkö | |||
Listaan voisi lisätä vielä matalat laiturit. | ||||
11.12.2009 11:14 | Jukka Tölkkö | |||
Tarkkaa käyttöönottovuotta en tiedä, mutta kyllä jo tuolloin radiopuhelimet piippasivat. En sitten tiedä, piippaavatko nämä uudet Raili-verkon puhelimet? Vai miten yhteyden katkeamattomuus on varmistettu? | ||||
10.12.2009 20:47 | Jukka Tölkkö | |||
Onnettomuudesta oli seuraavana päivänä juttu Hesarissa. Sen mukaan Ilmalaan peruuttavalle junalle paloi punainen valo. Veturinkuljettajan ja saattokondyktöörin välinen radioyhteys katkesi ennen törmäystä, minkä johdosta pysähtymiskäsky ei mennyt veturiin asti. |