![]() |
17.04.2017 15:46 | Tuomas Pätäri | ||
Kuvassahan näyttäisi olevan ainakin kolme sukellusvenettä + pari epävarmaa (eli "ruotsalaista") havaintoa :) Mutta on tämä erittäin onnistunut kuva. Kulkupelit ovat asettuneet kuva-alalle niin täydellisesti, sporaa ja Mariellaa myöten. | ||||
![]() |
17.04.2017 00:40 | Tuomas Pätäri | ||
Juuri näin. Eli itäinen huoltoraide siirtyy siihen missä nyt on läntinen hr, ja läntinen hr muuttaa siihen missä nyt on raide 6 (numero muuttuu 7:ksi) jne. Näin jatkaen uusi läntinen lisäraide ottaa sen roolin mikä nytkin on läntisimmällä raiteella. | ||||
![]() |
04.04.2017 10:34 | Tuomas Pätäri | ||
Kuvan juna onkin kulkenut ritiinalaisittain varsin poikkeukselliseen aikaan. Menokuormaa ei ole ollut ja kuvan tilanne on ollut jo joskus yhden aikoihin, IC73 pohjoiseen on tullut tässä vastaan. | ||||
![]() |
31.03.2017 00:01 | Tuomas Pätäri | ||
On Vgk. | ||||
![]() |
18.03.2017 00:31 | Tuomas Pätäri | ||
Joo. 76 kuulosti statuksensa puolesta paremmalta reitiltä, mutta pikakatsauksella eipä tuo 912:kaan miltään kinttupolulta vaikuta. Olen sen joskus itsekin ajanut etelään päin, mutta siitä on jo liikaa aikaa muistettavaksi. Vuokatti olisi lopullista määränpäätä hieman lähempänä mutta suunnanmuutos söisi sen edun. (Tämä siis vain spekulaationa, jos lastaus Vuokatissa onnistuisi helposti.) Löytyisipä Fenniarailille jotain kuljetettava myös Heinola-Loviisa välille ja vaikkapa Jyväskylä-Haapajärvi välille, tai Savonlinnaan, jne.. |
||||
![]() |
16.03.2017 23:10 | Tuomas Pätäri | ||
Katselin vähän tarkemmin, mitä siihen Pohjoissatamaan on tulossa ja näköjään junat pääsevät jatkossa "tunneliin". http://www.pier25.fi/wp-content/uploads/perspektiv.jpg Tunnelin kohdalla kyseessä on kauppakeskus, ja seuraavan kaavaliitteen ekassa kuvassa paikka onkin ihan kuin kopio Kalasatamasta (ilman torneja)! Itäväylääkin vastaamassa on Candelininkatu: http://www.raasepori.fi/component/edocman/4294-visualiseringar-270515/download |
||||
![]() |
16.03.2017 23:04 | Tuomas Pätäri | ||
Vai sellainen oli tämä Vartiuksen keikka. Onko ihan jatkuvaa kuljetusta tiedossa? Vartiuksessa lienee parempi lastata kuin Vuokatissa, joka matkojen suhteen olisi ehkä järkevämpi (vai onko Kuhmolla muitakin sahoja kuin Kuhmossa). Pötkö on pitkän näköinen. Tietääkö joku vaunumäärän? Kuvan paikkaa ei heti meinannut tunnistaa, raivauksella on varmaan taas osuutta asiaan. Onko tämä sen pienen kalliopaljastuman päältä otettu? |
||||
![]() |
13.03.2017 23:59 | Tuomas Pätäri | ||
Wow, onpas asiallinen kuva Raision vaihtotöistä. | ||||
Kuvasarja: Fenniarailin T7001 saapuu Kouvolaan. |
11.03.2017 16:44 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllä, hyvät kuvat on Pasi ottanut laskettelun lomassa. Vartiuksen keikka kuulostaa mielenkiintoiselta. | ||||
![]() |
11.03.2017 16:42 | Tuomas Pätäri | ||
Kuvan koordinaatit lisätty nyt 6 vuotta pyynnön jälkeen. | ||||
![]() |
09.03.2017 23:00 | Tuomas Pätäri | ||
Lisää: Kääntösilta korjattiin sisällissodassa, ja joissain lähteissä (kuten Pentikäisen Savon Rautatiessä) puhutaankin vain sen hajottamisesta, ei räjäyttämisestä. Myös Siltojemme Historia -opus osaa kertoa muutaman asian: Hillosensalmen kääntösilta rakennettiin 1889, avaustarve loppui 1928 ja silta siirrettiin Viipuriin vuonna 1942. Sama kirja kertoo "sotilaallinen sillanrakennus"-kappaleessa Viipurista miten "Linnansalmen kääntösillan rakensi vuonna 1942 Viipurin tie- ja vesirakennuspiiri --". Näitä asioita ei kirjassa linkitetä toisiinsa mutta onkohan asioilla yhteys? Lisäksi vuosilukujen perusteella Hillosensalmelle jää avoin vaihe vuosille 1942-1948, onkohan ollut jokin väliaikainen siltaratkaisu käytössä? |
||||
![]() |
09.03.2017 21:54 | Tuomas Pätäri | ||
Yhteen kysymykseen voinkin jo vastata itse: Hinthaarassa nyt oleva silta ei ole sisällissodan ajoilta, vaan se on valmistettu vuonna 1948. http://www.betoniyhdistys.fi/media/siltatekniikan-paivat/vinter-maria_museoratautiesillat-siltatekniikan-paivat-28.1.2016.pdf sivu 23. | ||||
![]() |
09.03.2017 21:44 | Tuomas Pätäri | ||
Minäkin aluksi ajattelin että sama silta olisi ollut vanhallakin linjalla, mutta tarkemmin katsellessa profiileissa näytti kuitenkin olevan "massivisuuseroa". Googlailin ja selkisi, että Hinthaaranjoen ylittävä silta ( https://vaunut.org/kuva/25272 ) on tuotu 1972 Hillosensalmelta, eli vanhan ja uuden linjan sillat eivät samoja taidakaan siis olla. Sen kaarisillan alkuperä on edelleen hämärä. Taisi olla tielinjauksella aina vuoteen 2004 asti, vaikka en henkilökohtaisesti muistakaan sitä siitä huolimatta, että on joskus 2000-luvun vaihteessa tullut useastikin se pakostikin nähtyä ja kerran jopa soudettua alitse. Myöhemmin Parikkalassa se tarttui muutamaan valokuvaani, mutta en siis silloin sitä tunnistanut vaan sain tietää sillan vaiheista vasta myöhemmin. Näistä silloista on ollut mielenkiintoista tiedonkeruuta nyt Vorgissa. Aluksihan vanhalla linjalla oli kääntösilta, mutta sisällissodassa se räjäytettiin. Onko siis nyt Hinthaarassa oleva silta jo joskus pian sisällissodan jälkeen valmistettu? Joka tapauksessa, nyt on Hillosensalmella sekä tie- että rautatiesillat 2000-luvun tuotantoa. |
||||
![]() |
09.03.2017 12:08 | Tuomas Pätäri | ||
vrt uusi: http://www.savonkuljetus.fi/userfiles/image/Hillosensalmi.jpg . Alituskorkeus kasvoi puolella metrillä. | ||||
![]() |
06.03.2017 21:37 | Tuomas Pätäri | ||
Komean näköistä menoa, ja hienosti kuvattuna. On se mielestäni suomalaisliikenteessä olleista vetureista kaikkein kuninkain, ehkä Trumanin ohella. | ||||
![]() |
06.03.2017 21:26 | Tuomas Pätäri | ||
Kommellus tapahtui kun betonia puuttui vaivainen kuutio. Siltojemme historia kertoo: "Kun viimeiseksi valettu betoni ei vielä ollut ennättänyt kovettua, murtui holvin toinen pää painuen samalla vähän alaspäin niin, että koko holvi kääntyi hiukan toisen kantanivelen ympäri. Samalla lakinivel laskeutui kaaren lyhenemisen johdosta jonkin verran." Kirjassa kuvataan myös mm. kommelluksen johdosta suoritettuja korjaustoimenpiteitä, noin vuosi niihin ilmeisesti meni kun kömmähdyshän sattui jo vuoden 1923 lokakuussa. Kirja puhuu "oikeasta" nivelestä, muttei määritä suuntaa. Jos se on kuvituksena olevan kuvan suunnasta katsottu, murtunut puoli on Kouvolan puoli. Kuvan koekuormituksesta kirja osaa sanoa, että "Pääholvin kimmoinen taipuma oli tällä kuormalla 2-3 mm, eikä pysyvää taipumaa havaittu". |
||||
![]() |
23.02.2017 20:52 | Tuomas Pätäri | ||
Niin no puolipuomilaitos on ehkä aika oleellinen turvallisuutta lisäävä tekijä, joka sattui unohtumaan :) Edellisen voi unohtaa, ellei sitten poistetussakin risteyksessä sattunut sellainen laitos olemaan. | ||||
![]() |
23.02.2017 18:51 | Tuomas Pätäri | ||
Kiertoreitti on tässä tapauksessa varsin lyhyt verrattuna moniin muista paikoista löytyviin esimerkkeihin, joissa tasoristeys on poistettu. Tässä toki vähän mietityttää poiston mielekkyys sen takia, että korvaavalla yhteydellä on myös tasoristeys, ja mutkien perusteella varmaan liki samaa turvallisuustasoa oleva. Usein risteysten poistoon liittyy se, että korvaavalla yhteydellä on silta tai se on muuten oleellisesti turvallisempi. | ||||
![]() |
22.02.2017 23:37 | Tuomas Pätäri | ||
Edellisen kommentin lähitulevaisuus (10 vuotta) alkaa pian olla täynnä, ja Haimoon pellot ovat saaneet olla rauhassa. | ||||
![]() |
22.02.2017 23:34 | Tuomas Pätäri | ||
Onkohan tämä Vesa-Matin huikean haimoolaisen väriavaruuden tarjoava kuva päässyt menemään ohi silmien, kun en millään muista aiemmin nähneeni. Kuvan vuodenajallista tunnelmaa kaipailee tällaisina päivinä, kun kiitotietkin hiljentänyt tuuli hakkasi satavaa jäätä vaakasuorasti naamaan. | ||||
![]() |
18.02.2017 19:45 | Tuomas Pätäri | ||
Infra- ja yhdyskuntarakentamisen ammattikielessä on vain vakiintunut tapa, että alikulkusilta- ja ylikulkusiltatermejä käytetään juuri päinvastaisesta kuin rautatien näkökulmasta. Tästä on tietysti se etu, että pelkästä termistä voi aina jo päätellä, kumpi ylittää kumman. | ||||
![]() |
16.02.2017 20:27 | Tuomas Pätäri | ||
Niin, tässähän on itse asiassa kaksi epäloogisuutta, kun pienempikin lampi on kooltaan sellainen että se monesti piirrettäisiin yhtenäiseksi vesialueeksi, ja lisäksi tuo, että vain se on merkitty eikä huomattavasti isompaa ole merkitty lainkaan :) | ||||
![]() |
15.02.2017 23:37 | Tuomas Pätäri | ||
Tämän hetkisessä goo.gl-kuvassa pilvet peittävät lammen, mutta erottuu hyvin suomalaisissa ilmakuvissa. Kuvien perusteella radan toisella puolen on myös tätäkin pienempi lampiläiskä ja hyvinkin mahdollisesti nämä ennen radantekoa ovat olleet samaa. On hieman ihme, ettei tätä ole maastokarttaan merkitty, koska koko on kumminkin noin 50 x 20 metriä. On kartassa sentään lähde-merkintä (sen toisella puolella olevan lampiläiskän kohdalla). | ||||
![]() |
11.02.2017 16:08 | Tuomas Pätäri | ||
Arvailua: Kun ysin ja kutosen risteyksestä tehdään suunnitelman mukaan eritasoliittymä, siihen haluttaneen, kuten yleensä vastaavissa tapauksissa, erinäisillä tiejärjestelyillä kytkeä myös pienemmät tiet mukaan. Voidaan sitten kutoselta poistaa muut liittymät kilometrin parin verran eritasoristeyksen molemmin puolin, kuten nykyinen Kannaksentien liittymä. Tosin tässä tapauksessa järjestely vaatii aika reilusti siltojen rakentelua. Tuskin toi hanke kuitenkaan on kovinkaan ensisijainen, etenkin kun poliittinen nykylinjaus taitaa olla ettei uusien väylien rakentamisia juuri aloiteta, vanhojen parantelu saa riittää. Veikkaukseni on että tässä toteutuu YVA:n 0++ vaihtoehto eli tehdään "kustannustehokkaita paranteluja kriittisimpiin paikkoihin". | ||||
![]() |
11.02.2017 11:30 | Tuomas Pätäri | ||
Kiitti, olihan paikka sittenkin jo liikennepaikkatiedon perusteella aika selvä mutta tuli aiemmin katseltua, missä varsinainen vt9 risteiäisi radan kanssa ja ihmettelin kun siinä ei ollut minkäänlaista kurvia. | ||||
![]() |
10.02.2017 22:11 | Tuomas Pätäri | ||
Kuva tiedoissa voisi olla tarkat koordinaatit, etenkin kun maisemassa ei ole uniikkeja kiinnekohtia. Tielinjauksien vaihtoehdot ovat kätevässä karttapalvelussa https://query.eharava.fi/516 | ||||
![]() |
06.02.2017 19:31 | Tuomas Pätäri | ||
Sehän tämä taitaa olla. Talokin näyttäisi vielä olevan olemassa, joskin uusissa väreissä. | ||||
![]() |
26.01.2017 00:01 | Tuomas Pätäri | ||
Veikeä on! Katsoin aluksi virheellisesti että veturien välissä olevat vaunut kuuluisivat saapuvaan junaan. | ||||
![]() |
25.01.2017 23:58 | Tuomas Pätäri | ||
Alempi suuntamerkki lienee tässä: https://vaunut.org/kuva/33927 . Kylläpäs on täälläkin raivaustyöt tehneet maisemalle hyvää. Junassakin on mukavasti vaunuja. | ||||
![]() |
24.01.2017 16:29 | Tuomas Pätäri | ||
Äkkiseltään olettaisi että näin etelässä ei muuta, mutta eihän sitä tiedä. Mielikuva on siitä että jonkin raportin tai selvityksen yhteydessä olisi ollut jonkinlainen karttakin Äänekosken aiheuttamista oletetuista muutoksista. Täytyy paremmalla ajalla etsiskellä. Pasin mainitsemista poikkeuksista tulee mieleen Ristiinan tukkikuormat, mutta onko niitä ollut enää? Tuorein täällä oleva (sekin Jukan) kuva näyttäisi olevan vuodelta 2013: https://vaunut.org/kuva/106463 |
||||
![]() |
22.01.2017 02:41 | Tuomas Pätäri | ||
Raidejärjestelyissä suurin muutos taitaa olla yksi lisäraide länsireunaan http://www.liikennevirasto.fi/keskipasila . Mikon 6.9. kommentissa ennakoitu "räjäytys" varmasti jossain vaiheessa tapahtuu, koska tämä kallio on jo 2006 osayleiskaavoitettu 25000 - 35000 kerrosneliömetrille "keskustatoimintoja" http://kartta.hel.fi/Osayleiskaavahakemisto/oyk11356.pdf . | ||||
![]() |
22.01.2017 02:26 | Tuomas Pätäri | ||
Eliaksen mainitsema elokuva on juurikin Umur ja rata on varmastikin tämä, koska siinä risteydytään soratien kanssa. Elokuvassa on myös kohtaus, jossa Umur lähtee junalla Nurmeksesta etelään kohti Oulua. Siinä junassa on oikein Oulu-määränpääkyltit! | ||||
![]() |
16.01.2017 16:57 | Tuomas Pätäri | ||
Mielestäni maisema mätsää juuri pohjoisemman lammen kanssa, eli kuvan tiedoissa (nyt) olevat koordinaatit vaikuttaisivat oikeilta. Onhan kuvanotosta toki jo aikaa, mutta monille elementeille satakin vuotta on vielä pieni aika.. :) | ||||
![]() |
16.01.2017 00:51 | Tuomas Pätäri | ||
Tyylikästä! Massiivisen näköistä ja totutusta poikkeavaa liikennettä. Meneekös näitä kuormia nyt miten tiheään, onko ihan säännölliset vuorot? | ||||
![]() |
09.01.2017 23:53 | Tuomas Pätäri | ||
Tyylikkäitä pöllykuvia! Myös toisen laiturin kello oli tänään puolisen tuntia jäljessä kun oikaisin tästä bussia 54 odottelemaan. Uskoin hetken aikaa aikaa ja ihmettelin että jopas oli aika madellut tilaisuudessa jossa olin. | ||||
![]() |
07.01.2017 18:19 | Tuomas Pätäri | ||
Kiitti numerosta. Omaksi ilokseen tulee pidettyä bongauksista kirjaa, ja 2608:lle merkintä oli nyt ensimmäinen. Kokoelmaa on mukava kartuttaa, vaikka deevereiden osalta kävikin sitten niin että täydelliseksi sitä ei enää voi saada. Numeroita alkoi kerääntymään mukavasti siinä vaiheessa kun vetureiden kotipaikkasidonnaisuudet loppuivat. Jäänteenä sidonnaisuusajasta entinen Kouvolan kone toki johtaa listaa (2756 21:llä merkityllä kohtaamisella, mutta yleensä olen jaksanut kirjata vain kuvaamani kohteet joten todennäköisesti niitä on paljon enemmänkin). Tässä sää ei ollut tuulenkaan kanssa ihan sn35:n (sub null) luokkaa mutta riittävän kylmä siihen, ettei kauas autosta viittinyt kuvauspaikkaa lähtä etsimään. Hanskat olivat liian paksut kun kaikkia kameran säätöjä ei niillä pystynyt tekemään, ja säätäessä jo kymmenen sekuntia ilman hanskoja tuntui aika järjettömän palelluttavalta! |
||||
![]() |
07.01.2017 18:06 | Tuomas Pätäri | ||
Onpas äärimmäisen miellyttävä kuva deeveristä pienen vaunuletkan kanssa paikassa, jossa itse en liikennettä nähnyt. Ihmismieli (tai -mieleni, ei yleistetä) toimii välillä oudosti; aiemmin tämä on juuri liikennettömyyden takia vaikuttanut lähinnä tylsähköltä paikalta, mutta raiteisto alkoi heti kiinnostamaan aivan uudella tavalla kun tuli luettua uutisia sen purusta. Ehkä aiemmin on vain alitajunnassaan optimisesti odottanut, josko joku sinne vielä liikennettä tilaisi... | ||||
![]() |
28.12.2016 19:49 | Tuomas Pätäri | ||
Paikka on todellakin avartunut. Hieno on Fenniarailin juna ja ansioikkaasti tässä taltioitu. | ||||
![]() |
28.12.2016 19:45 | Tuomas Pätäri | ||
Onpa komea kuvakulma Miehon ässään taloineen kaikkineen. Tässäkin lienee hakkuilla osuutta asiaan, kun muistaakseni aivan tällaista kuvaa ei jokunen vuosi sitten saanut otettua? | ||||
![]() |
21.12.2016 01:04 | Tuomas Pätäri | ||
Mahtavia kuvia tässä sarjassa ja etenkin asemaympäristöjen arkkitehtuuri tulee hienosti esille. Tässä kuvassa huomio kiinnittyi upeisiin penkinjalkoihin, joita on myös kätevä siirrellä trukilla haluttuun paikkaan. | ||||
![]() |
21.12.2016 00:57 | Tuomas Pätäri | ||
Keksittekö listaan vielä lisää? Onkamon, Tavastilan ja tavallaan Ladunkin katokset ovat tuttuja mutta vierailut lopuilla tekisi mieli ottaa yhdeksi tulevan vuoden 2017 tavoitteeksi. | ||||
![]() |
08.12.2016 00:05 | Tuomas Pätäri | ||
Kävin päällä joskus vuosikymmenen vaihteessa, ainakaan silloin ei ollut mitään esteettömiä näkymiä radalle. | ||||
![]() |
29.11.2016 06:23 | Tuomas Pätäri | ||
Erinomainen kattaus kaakkoisia kuvia. Myös runkojen määrä on kiitettävä näissä kahdessa Vainikkalan kuvassa (vrt. vuoden takaiseen kuvaan https://vaunut.org/kuva/98428 ja Rikun havaintoihin). | ||||
![]() |
24.11.2016 22:29 | Tuomas Pätäri | ||
Tässähän onkin todella upea kuva kohtauksineen, sävyineen ja kaikkineen. Marraskuinen fiilis välittyy loistavasti, vaikkei kyseinen fiilis ehkä kakkein houkuttelivin olekaan - karu maisema luotaantyöntävissä keliolosuhteissa on kuitenkin usein hyvä lähtökohta visuaalisesti näyttävälle ja tunnelmalliselle kuvalle, kuten tässä todeksi osoitetaan. | ||||
![]() |
11.11.2016 22:07 | Tuomas Pätäri | ||
Erinomainen sotasaalis kuvauskäynniltä: Tyylikäs juna nätissä kelissä maalaismaisemassa, jossa on juuri sopivasti muutamia sommitelmallisia elementtejä. | ||||
![]() |
11.11.2016 22:00 | Tuomas Pätäri | ||
Kappas, laitoin juuri vastajunasta kuvan niin täällähän oli menojunakin jo dokumentoitu :) Kuvan laadussa ei ole moitittavaa. | ||||
![]() |
17.10.2016 00:22 | Tuomas Pätäri | ||
Jos ylläpito viitsii, linkistä voisi sisällyttää viimeisen vitosen mukaan kuuluvaksi. Sama juttu kahdessa muussa kuvassa. Tai vielä parempi, jos kerrotte minulle minkälaiset html-taggaukset kuvatekstiin pitää lisätä, niin osaan jatkossa vastaavissa tilanteissa hoitaa homman itsekin :) | ||||
![]() |
06.10.2016 12:07 | Tuomas Pätäri | ||
Tässä kohtaa ei ole rajavyöhykettä lainkaan. | ||||
![]() |
06.10.2016 00:27 | Tuomas Pätäri | ||
Nyt on ollut 3-satasia liikenteessä ja pari kertaa olen ollut kyydissäkin. Hiljaisia ja asiallisia kulkupelejä, ja sisustukseltaan yhtä "kodikkaita" kuin aiempiin sarjoihin kuuluvat. | ||||
![]() |
05.10.2016 15:34 | Tuomas Pätäri | ||
Onhan siellä jossain kallio, asemille vain pidemmät liukuportaat! | ||||
![]() |
02.10.2016 09:20 | Tuomas Pätäri | ||
Taitaa olla vain erikoisemman mallinen puu, tuskin vesitorni: https://vaunut.org/kuva/70561 . Onpahan erinomainen kuva nätiltä paikalta ja junan koostumuskin on asiallinen. |