![]() |
01.07.2015 13:41 | Tuomas Pätäri | ||
Itse bongasin paikan viime kesänä 10 minuuttia tämän https://vaunut.org/kuva/95801 ottamisen jälkeen, silloin harmitti etten puolta tuntia aikaisemmin ollut paikkaa huomannut :) | ||||
![]() |
30.06.2015 18:25 | Tuomas Pätäri | ||
Teemu on taas kuvannut saman junan: https://vaunut.org/kuva/102553 | ||||
![]() |
29.06.2015 19:22 | Tuomas Pätäri | ||
No perhana, onhan minulla hätäisesti otettu kuvakin sillan ohittaneesta junasta. Valotin sen pohjoisen taivaan mukaan mutta kaiken mustan keskeltä erottaisi juuri ja juuri että katos olisi tuossa kartan seisakkeen viivan kohdalla, eli http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=katos&srs=EPSG%3A3067&y=7112883&mode=orto&x=562475&lang=fi paikassa. Siinä on myös epävirallinen tasoristeys, ehkä kiertomatka tämän sillan kautta on ollut monille liikaa kun polun kohdalle on pystytetty metalliaitaa. | ||||
![]() |
29.06.2015 15:58 | Tuomas Pätäri | ||
Jos vertaa vanhaa karttaa http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/3/3433/343308/343308_1970.jpg ja nykyistä ja käyttää Karttapaikan mittaa matka-työkalua, seisake olisi sijainnut noin 50 metriä tältä sillalta pohjoiseen. | ||||
![]() |
24.06.2015 15:09 | Tuomas Pätäri | ||
Helkkarin hieno otos, tämä s-kuvakulma on ollut itselläkin jo vuosia mielessä, mutta kaikkialle ei aina kerkiä.. :) Aamuliikenne on tosiaan aika säännöllistä ja vaunuletkat ovat tuntuneet viime aikoina myös hiukan pitemmiltä. Iltapäiväkäynneistä, mitä ainakin ennen myös oli, ei ole minullakaan viime ajoilta tietoa. | ||||
![]() |
18.06.2015 21:07 | Tuomas Pätäri | ||
Veikkaan ettei 1009 osaisi pahoittaa mieltään vaikka junalle olisi lätkäisty S-tunnus. Minullekin byrokratian vaatima kirjain(yhdistelmä) on aivan samantekevä, pääasia on komea juna minkä Jouni on tyylikkäästi kuvannut meillekin, ketkä tätä reissua eivät olleet todistamassa. | ||||
![]() |
07.06.2015 18:30 | Tuomas Pätäri | ||
Samaa mieltä, valo ja varjo todellakin hyvin tasapainossa. Lisätään vielä sopivan mittainen juna! | ||||
![]() |
01.06.2015 16:53 | Tuomas Pätäri | ||
Suomen puolen poliittiset ongelmat aiheuttanevat sen, ettei kaksoisraide edisty ainakaan seuraavaan neljään vuoteen. | ||||
![]() |
31.05.2015 17:38 | Tuomas Pätäri | ||
Hyvä kuva vaikkei poikkeusta tullutkaan, penger on mukavasti näköjään raivattu puskista. Tänään kulki lisäjuna 52255 Kouvola-pieksämäki, kävin mielenkiinnosta katsomassa mikä olisi, mutta tyhjärapu oli sekin. | ||||
![]() |
18.05.2015 22:21 | Tuomas Pätäri | ||
Vielä kun ne tunnistaisi oikein. Poistin jo kuvatekstistä viittauksen kirkkoon koska möhkäle taitaakin olla kaupungintalo. Ovathan nuo radiomastoja, onhan veturi varmasti Sr1? :) | ||||
![]() |
09.05.2015 20:56 | Tuomas Pätäri | ||
No kysymykseen on varmasti helpompi vastata, jos matkustamisesta on jonkinlaista kokemusta :) Minä voin antaa mielipiteeni vuoden 2018 MM-kisojen aikaan, jos en silloin niin todennäköisesti en sitten koskaan. | ||||
![]() |
09.05.2015 20:52 | Tuomas Pätäri | ||
Tuolla jossain junan peräpään takana alkaa näihin aikoihin siltaremontti, mikä aiheuttaa 30h totaalikatkon rataosalle. Kilometrit ovat ratatyö-excelin mukaan 296-296.200. Uudet maatuki- ja kansielementit ovat piakkoin lähdössä Kouvolasta, kumipyörillä. | ||||
![]() |
08.05.2015 15:03 | Tuomas Pätäri | ||
Totutun näköisestä poikkeava juna kiehtoo aina. Muutenkin kuva on ehkä tyylikkäin näkemäni tältä ennenkin käytetyltä kuvauspaikalta, vuodenaika tuo asemarakennuksenkin hienosti esiin. | ||||
![]() |
27.04.2015 05:33 | Tuomas Pätäri | ||
Kuten on ollut useinkin, esimerkiksi viime lauantaina ja perjantaina. | ||||
![]() |
25.04.2015 22:50 | Tuomas Pätäri | ||
Vaihdoin V:n, TK:sta tuli mieleen työkone. TK kiitotavarana on tuttu mutta enpä muistanut sitä tunnusta arpoessani :) | ||||
![]() |
25.04.2015 00:21 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllähän tuo olikin kuin karnevaaliorkesterin sekopäinen solisti, en sinänsä ihmettele kritiikkiä kun kulkee monta kertaa päivässä aivan asuitalojen vieritse :) | ||||
![]() |
24.04.2015 22:11 | Tuomas Pätäri | ||
No niin, tämä olikin kuvattu jo alkumatkastakin. Matkalla oli tullut muutama vaunu lisää. | ||||
![]() |
18.04.2015 00:35 | Tuomas Pätäri | ||
Aivan, itse junaa piti tarkentaa jo kuvatekstissä mutta eksyin sivuseikkoihin :) Kiitoksia numerosta, samainen veturi saapui Kouvolaan tuntia ennen tätä junassa 58003 Turusta. | ||||
![]() |
17.04.2015 16:11 | Tuomas Pätäri | ||
Mielettömän hyvä kohtauskuva, kuin etukäteen suunniteltu asetelma. | ||||
![]() |
07.04.2015 20:01 | Tuomas Pätäri | ||
En tiedä, mutta lakipisteessä sillan alareunasta matkaa on 15 metriä. Sillan kokonaispituus on 348 metriä, tämä pisin jänne 70 metriä. | ||||
![]() |
07.04.2015 16:41 | Tuomas Pätäri | ||
Eikös täällä Vorgissa virallisuus mene aina kaiken muun edelle? Virallisestihan "Museoliikenne tarkoittaa laajuudeltaan vähäistä liikennettä, jota harjoittava yhteisö ei tavoittele toiminnallaan liiketaloudellista voittoa ja liikennöinti tapahtuu museokalustolla. Museokalustolla tarkoitetaan Liikenteen turvallisuusviraston kalustorekisterissä museokalustoksi rekisteröityä kalustoa. " Mutta minä en niinkään välitä oikeista termeistä vaan totean, että mahtavasti on mahdutettu kaksi museaalisen nostalgista veturia samaan kuvaan. Itse jouduin tapahtuman skippaamaan kun palailin tuona päivänä vasta Pohjanmaalta. | ||||
![]() |
02.04.2015 17:03 | Tuomas Pätäri | ||
Tyylikäs kohtauskuva, ja hienoa että noinkin vähäviivaiselle rataosalle edes on piirretty kohtaus. | ||||
![]() |
01.04.2015 23:23 | Tuomas Pätäri | ||
Tietääkö kukaan miksi tällä on kupeessaan numero 6 eikä 8? Kävin ihmettelemään numeroinnin ristiriitaisuutta, tällähän on kasin historia ja kutonen tuli Raahesta Kouvolaan vuonna 2009. Kuvista päätellen molemmilla on kutonen kyljessään: https://vaunut.org/kuvat/?tt=19&i1=Move66&i2=6 | ||||
![]() |
01.04.2015 20:58 | Tuomas Pätäri | ||
Isommasta Movesta ei ollut tietoja ennen Timon kommenttia, todennäköisesti johonkin huoltoon lähti? | ||||
![]() |
01.04.2015 20:56 | Tuomas Pätäri | ||
Tällä viikolla suunnan dieselkulkijoista on ko. Loviisalaisen lisäksi peruttu ainakin eiliset (ti) Uudenkylän ja Lahden (Heinolan) juna sekä myös tämänpäiväinen Heinolan vuoro. | ||||
![]() |
31.03.2015 00:26 | Tuomas Pätäri | ||
Tässähän tämä puheenaollut komeasti luikertelee. Taitaa olla tuollakin vähän valkoisemman näköistä taas! | ||||
![]() |
27.03.2015 10:18 | Tuomas Pätäri | ||
Jotain Mikan mainitsemaa spesiaalia tässä on käytetty, mutta en arvele mitä kun en vanhasta kuvaustekniikasta tiedä juuri mitään. Kuun kokoon nähden kuva (yhdellä valotuksella) olisi pitänyt ottaa noin puolen kilometrin päästä talleista, mutta se ei tosiaan sovi perspektiiveihin. Mutta hieno on kuva, tunnelmaa täynnä. | ||||
![]() |
26.03.2015 23:36 | Tuomas Pätäri | ||
Vai niin, kuvaa kehiin.. Lahdessa oli mukaan tarttunut avovaunu ja hopperi, loput 45 vaunua näyttivät loviisalaisilta. Muutama lomapäivä olisi ja huomenna oli tarkoitus käydä siellä päin ainakin aamujunaa kuvaamassa, mutta en taidakaan ehtiä. Ensi viikolla paluujuna onkin taas parempi kohde kun käsittämätön kesäaika tekee aamuista taas pimeämpiä. | ||||
![]() |
26.03.2015 20:46 | Tuomas Pätäri | ||
En ollut vaan näin 2869:n lähempänä Kouvolaa. Se kulki dieseleillä eli Lahdessa/Heinolassa ei kai ollut töitä. Komeat 47 vaunua oli tuolloin perässä, tästä en laskenut ja kuvastakin on paha laskea jyrkän kulman takana. | ||||
![]() |
26.03.2015 10:15 | Tuomas Pätäri | ||
Huomasinkin uuden kulkutietojärjestelmän hieman kommenttiani myöhemmin, joten järjestelmän luonne selvisi :) Lähden nyt itse kokeilemaan sitä, tosin en 100 prosenttisesti, kun kätevät graafisetkin ovet vielä taskussa paperilla (Kun jotain haluaa vilkaista parissa sekunnissa, paperi vie vielä älylaitteista voiton). | ||||
![]() |
26.03.2015 08:30 | Tuomas Pätäri | ||
Ok, sieltäkin löytyy kartan perusteella ihan mahdollinen paikka. | ||||
![]() |
25.03.2015 22:23 | Tuomas Pätäri | ||
Perhanan kaunis kuva onkin. Silta on kaunis, sommitelma on kaunis, juna on ... (no, omalla tavallaan) kaunis. | ||||
![]() |
25.03.2015 22:16 | Tuomas Pätäri | ||
Jos auton vaihtaisi kävelyyn kyseessä olisi jo 200 prosenttisesti uusi kuvausjärjestelmä? Tämä kuva osoittaa osuvasti miten rungossa ei tarvitse olla kuin hiukan kirjavuutta niin junan mielenkiintoisuusaste nousee parilla kertaluvulla homogeeniseen pötköön verrattuna (osansa näyttävyydestä tuo tietysti eksoottinen ja vielä lähes punainen Dr16.) | ||||
![]() |
25.03.2015 21:58 | Tuomas Pätäri | ||
Nyt menee jo ihan arvailuksi ja tihrustamiseksi, mutta näyttääkö ilmakuva että Aunojoella olisi tällainen silta + rumpu -viritelmä? http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=Arvailua&srs=EPSG%3A3067&y=7118388&mode=orto&x=562991&lang=fi | ||||
![]() |
25.03.2015 21:44 | Tuomas Pätäri | ||
Vuokatti-Sotkamo-välillä kohdassa http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=T%C3%A4ss%C3%A4k%C3%B6&srs=EPSG%3A3067&y=7113954&mode=rasta&x=564573&lang=fi olisi täysin sopiva paikka. | ||||
![]() |
24.03.2015 14:55 | Tuomas Pätäri | ||
Upea kuva. Tietysti voi pitää myös harmillisena että ratapiha antaa noin paljon kuvaustilaa eikä ole käytössä.. | ||||
![]() |
15.03.2015 20:33 | Tuomas Pätäri | ||
Komea kokoonpano hyvässä paikassa vangittuna. Tarkeniko odotella? Läheisellä Anjalan mittausasemalla näyttää menneen 10 astetta tänään rikki ja kyllä täällä ydin-Kouvolassakin sai parvekkeella istuskella t-paitaisillaan. Etualan raiteenpätkää en suoralta kädeltä muistakaan ja se näyttääkin ilmakuvassa pelkältä lyheltä pätkältä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=p%C3%A4tk%C3%A4&srs=EPSG%3A3067&y=6728589&mode=orto&x=491571&lang=fi | ||||
![]() |
15.03.2015 09:45 | Tuomas Pätäri | ||
Luonnehtisinko "peruskalustoksi". Runko (Canon 400d) tuli puolitoista vuotta sitten päivitettyä 700d:hen, tosin ennemminkin video-ominaisuuksien takia. Polari-ja harmaasuotimia. Pari ef-s obiskaa (10-22 ja 18-135) ja pari l-sarjan kiinteätä ef:ää (35 ja 200). Tämä on kuvattu kyseisellä 200:lla (1/1000, F10, ISO 400). Loput eivät mahdu laukkuun ja lojuvat turhina pöydällä: Myynnissä todella vähän käytetty ef 50mm 1.4 ja todella paljon käytetty ef-s 55-250mm. | ||||
Kuvasarja: MRY:n syysretki vuonna 1988 |
14.03.2015 19:15 | Tuomas Pätäri | ||
Mielenkiintoisia kuvia, kiitos näistä. | ||||
![]() |
14.03.2015 19:13 | Tuomas Pätäri | ||
Vuonna 1987 ei vielä ollut tietä 3594 jota juna käy juuri ylittämään. Myöskään "Rantatie" 3593 ei vielä ollut kiepillään. Nämä asiat ja mainitsemasi tasoristeyskin näkyy tässä: http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/3/3113/311307/311307_1987.jpg | ||||
![]() |
11.02.2015 17:31 | Tuomas Pätäri | ||
Olikohan täältä tulossa. N. 22 kappaletta tuon näköisiä vaunuja meni itään Niinimäen ja Saunamäen välillä noin kello 15 jonain ylimääräisenä junana, kuvankaltaiset pankkovaunut rungon molemmin puolin. | ||||
![]() |
22.01.2015 21:11 | Tuomas Pätäri | ||
Loistava on. Nykyään kuvauspaikka on melko kelvoton juuri Jounin mainitseman sillan takia, joka leikkaa näkymän kahtia jättäen pidemmän junan peräosan taakseen näkymättömiin. Pusikoitumisen vuoksi kuvauspaikka on myös hieman tylsä, kun sillan lisäksi kuvaan saa vain pääraiteen ja metsää. | ||||
![]() |
13.01.2015 00:02 | Tuomas Pätäri | ||
Voisin mututuntumalta heittää että näin pienellä polttovälillä puoli minuuttia ei vielä tee tähdistä viivoja, suhteutettuna kuvan resoluutioon. EXIF:stä ei tosin löydy polttoväliä mutta sitä voi vähän arvioida. | ||||
![]() |
10.01.2015 16:44 | Tuomas Pätäri | ||
Uudenvuoden jälkeen tuli huomattua, että ainakin joitain pohjoisen suunnan junia jäi kulkematta. 569 kulloisenkin parinsa kanssa sen sijaan on liikkunut varsin säntillisesti, mutta olin varautunut että toinen päivän siirtojunista voisi hyvinkin jättää kulkematta. Niinhän siinä sitten kävikin. Autovaunu ei minulle mitään paljastanut, kun en erityisemmin henkilöliikenteen runkoihin ole perehtynyt :) | ||||
![]() |
10.01.2015 16:25 | Tuomas Pätäri | ||
Hoksasin juuri itsekin, kun tihrustelin originaalia tarkemmin. Junassa onkin elämää :) Muutan kuvatekstiä. Odottelin muuten tämän jälkeen hetken, mutta toista junaa ei näkynyt. Kulkiko 10874? | ||||
![]() |
04.01.2015 23:57 | Tuomas Pätäri | ||
Tällä pihalla oli yksi (mutta vain yksi) pönttörunko joka rajautui kuvasta pois. Sillalta en saanut yleishavaintoa toisen pihan tilanteesta: Tullessa etsin tätä katseellani, että ei kai ole jo ehtinyt tulla kun 2087 meni etusessa joten kohtaus Pulsassa jäi pois. Lähtiessäni keskityin auton lämppärin nappuloihin kun junan lähtö Vainikkalasta kesti luvattoman kauan ja seisoskelin sitä odottelemassa, tuuli oli vielä tänäänkin varsin voimakasta :) Siitä toiselta kuvauspaikalta näin kuitenkin yhden rapurungon, yhden pitkän pönttörungon ja sen takaa pilkotti vielä jotain puolikorkealaidallisia avovaunuja (Vo?) mutta nämä peittivät taakseen ratapihan muun tilanteen. | ||||
![]() |
04.01.2015 23:03 | Tuomas Pätäri | ||
Minultakin on mennyt ohitse kaikki ennakkotieto.. | ||||
![]() |
04.01.2015 23:01 | Tuomas Pätäri | ||
No ei paljoa tarvitse Kouvolasta näköjään etelään mennä kun lumi puuttuu lähes täysin. Raikas sommitelma tutusta kulkijasta. | ||||
![]() |
22.12.2014 20:48 | Tuomas Pätäri | ||
Jep, muistikuvani tuon junaparin vetäjistä ovat ilmeisesti vääriä ja kaipaamani selvyyden asiaan sain. Hämäsi vain juuri 2760:n osuminen tähän soppaan kun en ole viime aikoina pitänyt hirveämmin merkillä mitä koneita täällä päin ei enää pyöri. | ||||
![]() |
22.12.2014 19:35 | Tuomas Pätäri | ||
Eikö Mikaelin mainitsema junapari ainakin jossain vaiheessa hoidettu "Kouvolan koneilla", mikä 2760 nimenomaan ainakin aikaisemmin on ollut. Siksi tuntuu kummalta nähdä se tuolla. Osaako joku selventää minulle tätä "harhailua"? | ||||
![]() |
22.12.2014 19:29 | Tuomas Pätäri | ||
Joo, siltä sillalta otettu. |