![]() |
06.12.2012 01:13 | Tuomas Pätäri | ||
Listalta taitaa puuttua Kehä ykkösen metrosilta Myllypurossa. | ||||
![]() |
02.12.2012 01:22 | Tuomas Pätäri | ||
Kuusi sekuntia. | ||||
![]() |
01.12.2012 19:19 | Tuomas Pätäri | ||
Kuva on ehkä liiankin vähäeleinen kun peräti Kimmolla taitaa olla paikka hakusessa :) Roittohan lienee Hiirolasta pohjoiseen; tämä on kuvattu niin lähellä Mikkeliä että kuvatekstin "parissa minuutissa" on jopa liioittelua. | ||||
![]() |
28.11.2012 20:47 | Tuomas Pätäri | ||
Upea on. Tämä onkin hyvä paikka aloittaa tutustuminen rataosaan, kun peltoaukean joka nurkalta tarjoutuu hyvät näkemät radalle. | ||||
![]() |
23.11.2012 17:30 | Tuomas Pätäri | ||
On mahdollista että esim. viime keväänä jokin hiljaisempi kausi oli, mutta pääsääntöisesti liikennettä on ollut juuri kuten Riku kertoi. Myös nyt syksyllä liikennettä on ollut paljon. | ||||
![]() |
22.11.2012 21:31 | Tuomas Pätäri | ||
Liikennepaikan "osa" on arvaus, kun en kaikkien Kouvolan raiteiden osalta tiedä mihin kuuluvat. Näyttää olevan nykyään pakollinen, pelkkää koko-liikennepaikkaa ei voi valita. Tasoristeyksen laittaisin, vaan en tiedä löytyvätkö nämä kaikki sivuratojen risteykset Tasoristeys-rekisteristä. En ainakaan osaa löytää, kilometrihaulla kokeilin. Jos esim. Jouni voisi asiaa valaista, niin samaan ongelmaan törmäsin kuvaa https://vaunut.org/kuva/78428 lisätessäni. | ||||
![]() |
11.11.2012 20:15 | Tuomas Pätäri | ||
Kaukana on kotikentältä, mutta Tapio rajasi mahdolliset alueet niin vähiin että paikka löytyi hetkessä Karttapaikan avulla. Vai on uoma oiottu konevoimin; siinä on joudutettu tämän lievästi meanderoivan joen luontaista evoluutiota http://www.scalloway.org.uk/phyl7.htm ja luontaisesti noin syntyneitä lampia Ylläsjoestakin löytyy kun seuraa Karttapaikan karttaa muutaman kilometrin yläjuoksulle päin. | ||||
![]() |
10.11.2012 21:29 | Tuomas Pätäri | ||
Antti kerkesi, olin juuri heittämässä samaa. Ei tässä enää vaihtoehtoja taida olla? | ||||
![]() |
09.11.2012 19:30 | Tuomas Pätäri | ||
Nyt olen aika varma tästä kuvauspaikastakin, tämähän on suora vastakuva tuolle 3023:n kuvalleni. Yhteensattumaa sekin, että autoni oli juuri tässä parkissa kun etsiskelin lähistöltä kuvauspaikkoja ja näin sattumalta Dr13:n. "Parkkipaikalla" oli ennestään yhdet renkaanjäljet, taisivat olla sinun. | ||||
![]() |
09.11.2012 18:56 | Tuomas Pätäri | ||
Tässä pitää selventää, että näin junan siis olevan menossa Lahteen päin, ja kello oli silloin noin 14. Tämä lienee kuurasta päätellen kuvattu aamupäivällä? | ||||
![]() |
09.11.2012 18:44 | Tuomas Pätäri | ||
Tarkalleen tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=i+was+here&srs=EPSG%3A3067&y=6757032&x=439143&lang=fi . Aika suuri osa Villähteen ja Nastolan välistä on kuvauksen mahdollistavaa peltoaukeaa, joistain paikoista radanvierus on pusikoitunutta mutta ei onneksi koko matkaltaan. | ||||
![]() |
09.11.2012 18:35 | Tuomas Pätäri | ||
Pitäisi. Korjataan näpyttelyvirhe :) Tämä on kelpo kuvauspaikka, mutta tältä etäisyydeltä (eli alempaa mäeltä) kuvausta häiritsevät lukuisat ilmajohdot. Tämän sain tötteröityä niin että läheisestä linjasta yksi johto näkyy vähän vasemmassa alareunassa, pari muuta johtoa on välittömästi rajauksen yläpuolella. | ||||
![]() |
09.11.2012 16:29 | Tuomas Pätäri | ||
Meni länteen päin. Vaunusta en osaa sanoa, en niitä erityisemmin tunnista ja olin todellakin niin puskissa että hyvä että veturin tunnistin :) | ||||
![]() |
28.10.2012 22:52 | Tuomas Pätäri | ||
Oletkin löytänyt uutta kuvakulmaa Inkeroisiin. Pitkähkö juna, laskin yli 40 vaunua. | ||||
![]() |
26.10.2012 18:55 | Tuomas Pätäri | ||
Muotoilinpa asiani turhan tulkinnanvaraisesti - molemmat varmasti kuuluvat vetopalveluun molemmissa tapauksissa. Pointti oli se, onko kyseessä normaalinluonteinen (joskin hyvin lyhytaikainen) kuljetussopimus VR:n ja asiakkaan välillä, vai diili VR:n ja toisen operaattorin välillä jolloin voitaisiin puhua kaluston vuokraamisesta toiselle operaattorille osana pakettia. | ||||
![]() |
26.10.2012 17:40 | Tuomas Pätäri | ||
Niin, yritin vain näsäviisastella vaikka kokemuksesta olisi pitänyt arvata etten kuitenkaan onnistu. Mutta mikä tässä on diili, toimittaako VR vetopalvelun suoraan asiakkaille vai KSR:lle? Jos jälkimmäiselle, tavallaan VR ei vuokraa toiselle operaattorille vain kalustoa, vaan paketin, johon sisältyy kaluston lisäksi myös työvoima. Tulipa täysin toinen asia mieleeni: minulla ei vieläkään ole kunnon kuvaa linja-ajosta Kymin ja Sunilan välillä, vaikka sellaista on tullut (joskin hyvin harvakseltaan) yritettyä. Viimeksi toissa kesänä oli lähellä; juna oli lähdössä Kymistä, täydellinen kesäpäivä ja kuvauspaikka valmiiksi etsittynä. Lähdin ajelemaan kuvauspaikalle päin, kun poliisit eräässä risteyksessä heittivät u-käännöksen ja pian pysäyttivät. Tutkivat kaiken tarkasti, tarkistivat tiedot vielä koneeltaan, ihmettelivät vielä kun mitään ei löytynyt, aikaa meni. Ja juna meni. Viitaten erääseen tapaukseen Norssalmen siltaa kuvatessani (jos joku muistaa), mikäköhän ihmeen vimma Kotkan poliisilla on sabotoida rautatieharrastustani.. :) |
||||
![]() |
26.10.2012 06:17 | Tuomas Pätäri | ||
Kiinnostaisi tietää, mikä on syynä kiskobussittomuuteen? (Tämäkin) kuva on kaunis - Vesa-Matilta on tullut huomattavan paljon jalkaanmenevää materiaalia viime aikoina. | ||||
![]() |
26.10.2012 06:09 | Tuomas Pätäri | ||
Tuuraamaan? Vuokrataanko tässä vetokalustoa toiselle operaattorille? Eihän niin pitänyt toimia. | ||||
Kuvasarja: ”Savonia” oli pikajuna-aatelia 1970-luvun loppupuolella |
25.10.2012 19:16 | Tuomas Pätäri | ||
Mahtavaa katsottavaa, kun erityisesti nämä eteläisen Savonradan tuon aikakauden kuvat kovasti kiinnostavat. Hyvin tuttuja paikkoja, mutta nykyisin pusikoiden peitossa. | ||||
![]() |
25.10.2012 19:11 | Tuomas Pätäri | ||
Ehkä kommenttisi voi liittyäkin, junassa vielä peremmällä oli lisää Vokkeja joissa oli linkkisi kuvan näköisiä "puolikkaita", tosin säteeltään sen verran pienempiä että olivat pystyasennossa. Niitä oli yritetty (nimenomaan yritetty) vähän peitellä sinisillä pressuilla, näkyy kuvassakin kaukana. | ||||
![]() |
15.10.2012 18:47 | Tuomas Pätäri | ||
Jopas on taas sattumaa, lauantaina palloilin tällä samalla pellolla ihmetellen samaista kopperoa. Sää oli kelpo, joten en tutustunut tarkemmin :) | ||||
![]() |
27.09.2012 22:04 | Tuomas Pätäri | ||
Tässäpä on todella tunnelmallinen ja tyylikäs talvikuva! | ||||
![]() |
20.09.2012 04:34 | Tuomas Pätäri | ||
Näiden (aktiivinen) kuvaaminen on viime vuosina painottunut vain kesiin ja syksyihin. Sen sijaan "harrastuksen mediasosiaalinen ulottuvuus" (lyhyesti "vorggaus") on päässyt epäaktivoitumaan enemmänkin, mutta olen viime aikoina yrittänyt vähän korjata tilannetta :) | ||||
![]() |
19.09.2012 21:55 | Tuomas Pätäri | ||
Vastauksia vähän kaikille: Ei vielä 2013 sentään, niin kiire ei ole :) Vanhoja siltoja ei tietääkseni ole vielä levennetty. Kuutta siltaa olisi tarkoitus leventää, mutta pääsääntöisesti viereen rakennetaan uusi silta kiinni tai hieman irti. Leikkauksista (niitä on rataosuudella aika vähän) en löydä kirjoitettua tietoa (enkä valokuvaa), mutta suunnitelmakartoista päätellen lisäleikkaustarvetta ei ole, kun Säkkisuolle suunniteltu 25 metrin raide-etäisyyskin kapenee normaaliksi juuri ennen Toikkalan kanjonia. Tasureita on vielä kolme, maasto vaihtelee suometsistä kuivahkoon kankaaseen, vaikeusasteesta ei ole juuri kokemuksia koska olen alueella liikkunut lähinnä tieverkkoa pitkin. Maisemallisesti varsin suoraa ja tasaista metsäreunaista rataa, muutama peltotilkku tuo vaihtelua. Kuvauspaikkojen suhteen mielestäni aika haastava kohde. | ||||
![]() |
18.09.2012 21:58 | Tuomas Pätäri | ||
Kunhan kerkeät käydä ennen Tupavuoren ja Ylikkälän rvp:jen valmistumista, muuten on liian myöhäistä.. :) | ||||
![]() |
18.09.2012 21:48 | Tuomas Pätäri | ||
Juna on tässä likimain samassa paikassa kuin Allegro kuvassa, joka on sekä VR:n 150v -historiikin sivulla 500 että Resiina 1/2012:n kannessa. Jonkinlaisena yhteensattumana voidaan pitää, että Karttapaikan ilmakuvassa (2012) Allegro on täysin samassa paikassa kuin em. kuvassa! | ||||
![]() |
18.09.2012 18:54 | Tuomas Pätäri | ||
Vai meinaakohan Jimi että viimeinkin kuva tuosta rakennuksesta, koska muistin juuri seuraavan keskustelun: https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=1887.0 - Harmikseni en kahden vuoden takaista asiaa paikan päällä muistanut, olisin muuten voinut ottaa rakennuksesta paremmankin kuvan. Jouni osuu oikeaan kuvauksellaan; tylsemmällä liikennepaikalla en liene käynyt, olisikohan potentiaalisia ehdokkaita lähdettävä etsimään Tampere-Seinäjoki -oikaisulta asti? :) | ||||
Kuvasarja: Ruskaretki Kainuussa |
12.09.2012 19:44 | Tuomas Pätäri | ||
Samaa mieltä. | ||||
![]() |
10.09.2012 15:09 | Tuomas Pätäri | ||
Raiteet taidettiin purkaa 2005 kun liikennepaikka lakkautettiin. | ||||
![]() |
08.09.2012 09:25 | Tuomas Pätäri | ||
Veikko tosin kirjoitti vain kaksi ensimmäistä, tämä uusin on Jaana Juvosen käsialaa. | ||||
![]() |
07.09.2012 23:56 | Tuomas Pätäri | ||
Ohikulkutie Prisman kohdille avattiin aiemmin: "Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin tieosa Suvioja - Puhjo. Keltin silta, suurin Kymijoen ylittävistä silloista, valmistui syystalvella 1972. Pitkän matkan liikenne itään jäi edelleen kulkemaan Klouvolan keskustan katuverkon läpi." - Kouvolan historia osa 3 | ||||
![]() |
07.09.2012 23:50 | Tuomas Pätäri | ||
Juhanin kuvassa vuodelta 1973 maantien ruuhkaa näkyy enemmänkin ( https://vaunut.org/kuva/23102 ) - Fantastinen kuva sekin, mutta vetureista Huru kolahtaa minulle kaikkein kovimpaa. (Tasapuolisuuden nimissä mainittakoon, että KE-20 kolahtaa kovempaa kuin Bedford) * Tapio ehtikin linkittää jo saman kuvan. | ||||
![]() |
07.09.2012 23:31 | Tuomas Pätäri | ||
Kun kaivelen useampia lähteitä, esiin pompsahtaa myös vuosilukuja 1973 ja 1985, mutta niillä nurkilla kuitenkin. | ||||
![]() |
07.09.2012 23:16 | Tuomas Pätäri | ||
Valtatiet menivät tästä loppuvuoteen 1972, jolloin Keltin silta valmistui. Kokonaan ahtaus loppui 1984, kun viereen valmistui uusi maantiesilta. Voisin myös mainita, että minulle tämä kuva on yksi sivuston mielenkiintoisimmista aarteista! | ||||
![]() |
07.09.2012 22:12 | Tuomas Pätäri | ||
0-100km/h 8s -auto rupeaa olemaan auto vain sellaiselle, jonka täytyy päästä satasen vauhtiin kahdeksassa sekunnissa. Joillakin voi tietysti olla turhempiakin tarpeita, kuten vaikka juurikin mehtään meno. Sellaiselle jo 0-100km/h 20s voi myös ruveta olemaan auto. Uutisista olen tosin lukenut, että mehtään pääsisi myös 7.x sek. -autoilla, mutta paluu pikitielle tapahtuisi paareilla ja hinausautolla? :) No, totta puhuen, löytyhään sitä peräti 5.x sek -nelikkoja joilla metsään pääsee aivan hallitusti, kunhan systeemiä ei ole pilattu millään alustaviritelmillä. Voi löytyä nopeampiakin, en ole asiantuntija. |
||||
![]() |
07.09.2012 18:07 | Tuomas Pätäri | ||
Muutama linjaotos lisää n(e)ähtävissä osoitteessa http://tup.1g.fi/kuvat/Hr1+Loviisaan+26.8.2012/ | ||||
![]() |
30.08.2012 04:06 | Tuomas Pätäri | ||
Tietysti voisi ajatella, että tuolta pohjalta on nousua molempiin suuntiin :) Mutta, onhan sitä tuonne vastakkaiseen suuntaan toki enemmän, kun peruskartan korkeuskiintopisteitä katselee. Tämähän on vastakuva Larin kuvalle joka juuri oli viikon kuvana, tämä tieto siis muille kuin Larille joka varmasti jo "löysi" paikan. Ja kyllä - ne vähäiset kaarteet pääsääntöisesti sijaitsevat paikoissa joissa metsä tai kallioleikkaus estävät näkyvyyden, mutta ainakin junien täsmällisyyteen voi tämän rataosuuden kohdalla olla tyytyväinen (yhden aamun perusteella - tilastollisesti ei kovin merkittävä fakta). | ||||
![]() |
30.08.2012 03:45 | Tuomas Pätäri | ||
Oli. Kuvan kuvaaja nähty itse teossa niin tässä kuin Riihiojan kuvan tasoristeyksessäkin :) Täällä Pennalassa taisin itse olla viimeisenä paikalla, ja tyydyin kuvaamaan kuvausrintaman kuvaamassa kuvattavaa kuvattavan ylittäessä Lankilan tasoristeystä. Tämä painelikin aikamoista vauhtia, kolmessa kohtaa sai kuvattua per suuntaansa kun aiempien vuosien höyryjunia on ko. rataosalla kerennyt vastaanottamaan 4-5 paikkaan. | ||||
![]() |
28.08.2012 22:06 | Tuomas Pätäri | ||
Hieno ensireissu olikin - Me emme törmänneet ensi kertaa Loviisan radalla, vaikka sen verran valppaana odotit tämän tuloa ettet tainnut huomata kun yritin moikkailla autosta tasoristeystä ylittäessäni. Paluumatkalla tästä tasurista Orimattilaan päin olikin sitten varsin hyvä meininki, ainakin erään kuorma-auton lavalla! | ||||
![]() |
28.08.2012 21:57 | Tuomas Pätäri | ||
Tämähän onkin tämä "karpalopaikka". - Upeat sävyt kuvassa. | ||||
![]() |
28.08.2012 21:52 | Tuomas Pätäri | ||
Meinasin jo kysyä mahtaako tämä olla Pieni vai Iso Riihilampi, kunnes äkkäsin koordinaatit ja kappas; Tältä liikennepaikkaväliltähän löytyy peräti kolmaskin Riihilampi! Tuolla Isolla tuli joskus piipahdettua mutta pikaisella vilkauksella siellä ei oikein kuvauspaikkaa olisi ollut. | ||||
![]() |
21.08.2012 04:32 | Tuomas Pätäri | ||
Tuukalle: EVN:ssä ei ole muuta vaikeaa kuin juuri se muistaminen. Logiikan ymmärtämisessä ei siis ole varmaan kellään mitään vaikeuksia jos ei minullakaan. Itse vain ainakin muistan tuhat kertaa helpommin termin "Suomalainen sähkömoottorijuna Sm5 019" kuin sitä vastaavan numerorimpsun. Kauankos nämä nyt ovat jo olleet käytössä ja ainoat mitkä ovat tarttuneet muistiin ovat Suomen ja Venäjän maatunnukset.. | ||||
![]() |
21.08.2012 04:22 | Tuomas Pätäri | ||
Hmm? Karttalinkin mukaan viereisellä isommalla tiellä on silta, tässä ei ole. Ja kun napsauttaa ilmakuvan päälle, asian voi myös todeta näin olevan...?-) | ||||
![]() |
20.08.2012 16:49 | Tuomas Pätäri | ||
Aita alkaa vasta tuon Hillonlahden äärimmäisen perän jälkeen, joka jää sillasta oikealle. | ||||
![]() |
20.08.2012 16:44 | Tuomas Pätäri | ||
Oli tässä Gislomin kohdalla vasta 7.18, varmasti myöhäsin viiva jota olen bongannut tämän kulkevan. Asian vierestä muistutettakoon - Ensi viikonloppuna tässä on mahdollisuus bongata myös toisen operaattorin juna, ja reilun vuoden päästä ehkä peräti toisen operaattorin tavarajuna. | ||||
![]() |
16.08.2012 14:21 | Tuomas Pätäri | ||
Kävelin silloille Björnfjellistä huomatakseni että tämän kuvauspaikan vieressä olevalle entiselle Haugfjellin asemalle asti olisi päässyt autolla, tie tosin näytti siltä että kaksivedolla voisi olla vähän riskaabelia yrittää. | ||||
![]() |
08.08.2012 14:28 | Tuomas Pätäri | ||
Kuvauspaikka on minulle tuttu, tässä pysähtymätön P706 viiden vuoden takaa: https://vaunut.org/kuva/42035 | ||||
![]() |
03.08.2012 17:38 | Tuomas Pätäri | ||
Canonin perusjärkkäri ja 10-22 millinen objektiivi asennossa 17mm. Vähän näyttäisi että pyöröpola ollut nokassa mutta muistaakseni vielä toukokuussa en omistanut sellaista 77 millin kierteellä, joten? Jätän sen avoimeksi. Iso 200, F13, 1/320 sek. | ||||
![]() |
31.07.2011 16:15 | Tuomas Pätäri | ||
Haminassa ehti käymään lounaalla, ja vielä tarkistamassa ettei juna ollut jo mennyt. Senkin jälkeen sai paahteessa vielä odotella. Pieni mutka tuossa keskivaiheella tosiaan on. | ||||
![]() |
23.07.2011 14:03 | Tuomas Pätäri | ||
Kuvan vaunusto on 19 * Vgk + 2 * Vgobo + 2 * Venäjän konttisäiliövaunu, mikäköhän oli sen kirjainyhdistelmä? | ||||
![]() |
23.07.2011 13:57 | Tuomas Pätäri | ||
Kun työssä käyn tuossa vieressä niin voin vahvistaa että "melkein jokainen arkipäivä" kuvastaa liikennettä hyvin. Kerran töistä myöhästyin, kun kuvan ovelle ei ilmeisesti meinannut löytyä avaajaa, ja juna tukki viereisen tasoristeyksen yli vartiksi. Jonot tulivat aika suuriksi, kun tämä tapahtui juuri ennen seitsemää, ja työmatkaliikennettä oli paljon. Tälle uudehkolle radalle ei aluksi meinannut löytyä liikennettä, mutta yli vuoden takaisen satamalakon aikana tänne varastoitiin Kuusankosken tuotteita kuten alueen kaikkiin tyhjiin tiloihin, ja sen jälkeen liikenne on jatkunut aktiivisena muissa merkeissä. |