![]() |
05.12.2008 21:03 | Tuomas Pätäri | ||
Harjun asema on tosiaan ollut aikonaan todella vilkas paikka. Tästä kartasta ja yhdestä toisestakin olen katsonut, että ratalinjaus Rapakosken ja Kuusankosken aseman välillä on (ilmeisesti) jossain vaiheessa siirretty itään päin lähemmäs Kymijokea, kun tuo suorempi linjaus on jäänyt Kuusaaniemen laajentuvan tehdasalueen sisään. Toinen vaihtoehto on, että linjaus on alunperin sittenkin päätetty rakentaa kuten se nykyisin on, tämäkin kun on vain suunnitelmakartta. | ||||
![]() |
05.12.2008 20:50 | Tuomas Pätäri | ||
MarkoA:n kommenttiin viitaten, piirrustuksia on hyvinkin tehty jo vuonna 1935, sillä tämä ratalinjaus on piirretty "suunniteltuna linjauksena" Kuusankosken karttaan jo vuonna 1930. | ||||
![]() |
05.12.2008 20:34 | Tuomas Pätäri | ||
Henkilöliikenteen tarkka kulkuaika on 19.6.1945-31.5.1949. | ||||
![]() |
05.12.2008 20:31 | Tuomas Pätäri | ||
Olen useista lähteistä lukenut että vuonna 1902 tämä olisi rakennettu/käyttöönotettu, mutta MarkoA heitti tuolla että silloin tämä olisi "luovutettu". Ainakin vuoden 1898 kartassa tämä jo näkyy: http://www.histdoc.net/uscha/c4.jpg Tietäisikö joku tämän vuosiluvuista vielä lisää? | ||||
![]() |
30.11.2008 20:53 | Tuomas Pätäri | ||
Näin on! Ei paljon paremmin olisi voinut käydä. Tuo 2036 on vieläpä, kuten tässä, usein varsin kuvauksellinen juna. | ||||
![]() |
30.11.2008 20:12 | Tuomas Pätäri | ||
Tuon rakennuksen ansiosta vastausta ei olisi tarvinnut edes epäröidä. Tämä on niitä pätkiä, jossa olisi itsekin mieluusti junan kuvannut. Onneksi näitä kuvia muilta (ainakin Tapiolta) löytyy. | ||||
![]() |
27.11.2008 04:35 | Tuomas Pätäri | ||
Uittohan loppui vasta tällä vuosituhannella, mutta loppuvaiheessa ropsi lipui vastarannalle Kuusaanniemeen. Nyt löytyi eräästä kirjasta tietoa, jonka mukaan tätä oikaisua ei olisi vielä rakennettu samassa yhteydessä kuin Savon radan lähdön siirtoa lännemmäksi Kouvolassa, johon tämä luontevasti liittyy. (Kutsuin tuota siirtoakin edellisessä kommentissa "oikaisuksi".) Kirjan mukaan Tanttarissa olisi ollut siis jyrkempi mutka aina vuoteen 1968-1970 saakka, johon asti kuljettiin kuvan vasemman puoleista rataa. Nykyinen kuvan linjaus olisi siis valmistunut samoihin aikoihin kun Harjussakin mutkia oiottiin ja uusi silta rakennettiin. | ||||
![]() |
25.11.2008 23:39 | Tuomas Pätäri | ||
Timo, kyseinen juna oli ajallaan joten kuljettaja myös töihin pääsi! Kuvateksti on vähän huolimattomasti kirjoitettu, eihän se itse S8 kuvassa näy kun saapuu kuvaajan selän puolelta.. :) | ||||
![]() |
25.11.2008 23:34 | Tuomas Pätäri | ||
Tuo kallio on hyvä kiinnekohta. Varsinainen tavararatapiha rajoittuu melko tarkasti likimaisen kuvauspaikan ja kallion välisen linjan vasemmalle puolelle, kuten kuvassakin. Ratapiha on toki kasvanut, mutta ei sinänsä siirtynyt. Samaisen linjan oikealla puolella, jossa myös vanha lähtö Kotkaan sijaitsi, on joitain pistoraiteita joilla lähinnä seisotetaan mm. työkoneita. | ||||
![]() |
25.11.2008 23:17 | Tuomas Pätäri | ||
Pystypaaluja ja laiturirakenteita on vielä, mutta ei vetten päälle enää kävellen pääse ainakaan tästä. | ||||
![]() |
25.11.2008 23:11 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllähän aivan oikeilla kiskoilla ollaan. Netistä löytyi lainaus "Vuoteen 1993 asti Kuusaanlammelta kuljetettiin nippuja rautateitse eteläisen Kymenlaakson puunjalostusteollisuuden tarpeisiin ns. rautakanavaa pitkin." Nykyään rataa käytetään edelleen, muttei aivan tänne päähän asti. Olen yrittänyt vanhoista kartoista tutkia, valmistuiko tämä Tanttarin pohjoispuolinen oikaisu samaan aikaan kuin eteläpuolinen - todennäköisesti valmistui. | ||||
![]() |
24.11.2008 14:45 | Tuomas Pätäri | ||
..mutta onpahan tämä kuva hieno dokumentti sahan viimeisistä hetkistä. | ||||
![]() |
24.11.2008 14:37 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllä, itsekin ihastuin tähän kuvaan heti. Onneksi tuli edes tällä radalla juna alkukesästä kuvattua. Koko loppukesä ja syksy piti "irrota" Helsinkiin myös Länsisataman rataa kuvaamaan, mutta enhän minä saanut aikaiseksi. | ||||
![]() |
19.11.2008 22:45 | Tuomas Pätäri | ||
Myös mm. Kotkankallion punatiiliset kerrostalot ovat alunperin rautatieläisten asuntoja. Turhan paljon on kyllä purettu, enimmäkseen 50-80 -luvuilla. Tallit ovat onneksi suojeltuja. Puolakantien talojen suojelu aiotaan harvinaislaatuisesti purkaa, koska purku on niille harmi kyllä enää ainoa järkevä vaihtoehto. RHK pisti vuokralaiset pihalle ja jätti alueen oman onnensa nojaan ilman minkäänlaista kontrollia tai valvontaa. Nythän talot ovat Senaatin. Koska rakennuksia ei voida vielä purkaa, ehkä pitkään aikaan, tilanne on rappeutuville taloille epäkunniallinen. Kaupunki on joutunut pistämään tämän vuoden puolella Senaatille noottia ja kehotuksia mm. pihojen siivoamisesta ja taloihin pääsyn estämisestä. Jossittelua, mutta RHK olisi voinut myydä rakennukset vuokralaisineen sellaiselle taholle, joka olisi pistänyt ne kuntoon. (Käyttäjä muokannut 19.11.2008 22:46) | ||||
![]() |
19.11.2008 17:06 | Tuomas Pätäri | ||
Tuleehan niitä toki. Vaikka ilmasto vähän lämpeääkin ja lumen määrä keskiarvollisesti varmasti vähenee, vuodet eivät kuitenkaan ole veljeksiä. Tässä kuvassa muuten näkyy tuo sama leikkimökki kuin noissa, joita itse tänään lisäilin. | ||||
![]() |
19.11.2008 16:47 | Tuomas Pätäri | ||
Tässä on jo harrastettu extreme-valokuvausta! Hieno on. | ||||
![]() |
17.11.2008 00:10 | Tuomas Pätäri | ||
Aivan, kyllähän siinä kello kilkattaa ja usein. Seeproilla on välillä tapana jäädä seisoskelemaan turhan lähelle risteystä. Se aiheuttaa ymmärrettävästi tilanteita, että punaisia päin mennään. | ||||
![]() |
16.11.2008 23:57 | Tuomas Pätäri | ||
Ei ollut purettu viimeksi kun näin. | ||||
![]() |
15.11.2008 18:25 | Tuomas Pätäri | ||
Mutta kun hommaa miettii vähän pitemmälle, lisäkilpi lienee se viimeinen tuosta punakeltaisesta merkkien merestä jonka autoilija rekisteröi. Siinä vaiheessa kun sitä rupeaa lukemaan, on jo varmasti huomannut muista merkeistä että tasoristeyshän siihen on tullut :) - Jos henkilöstöä radio-ohjaukseen koulutetaan, aiotaanko sellaista tekniikkaa ottaa laajemminkin käyttöön? Mitä etuja radio-ohjaus tuo? | ||||
![]() |
15.11.2008 16:49 | Tuomas Pätäri | ||
Nämä seitkytluvun kuvat uppoavat kyllä aina! Kiitos näistä. | ||||
![]() |
15.11.2008 16:47 | Tuomas Pätäri | ||
Pakollinen nähtävyyshän tuo on, jos siellä päin liikkuu. Vorgista löytynee kuvat myös itäisimmästä, läntisimmästä ja eteläisimmästä? :) | ||||
![]() |
09.11.2008 23:57 | Tuomas Pätäri | ||
Enpä ole ko. juttua vielä lukenut, mutta nuo negatiiviset asiat, mm. turhimman kaupungin arvonimi ja sen saamiseen liittynyt ankeus lienevät 80-luvun juttuja, joista ei paljoakaan ole enää jäljellä. Silloin 6-tien varteen tehdyt suuret automarketit olivat imeneet keskustan autioksi, ja keskustan yleisilme oli muutenkin... no, autoilun ehdoilla rakennettua asfalttikenttää ja koristelematonta betonia. Paljon on niistä ajoista eteenpäin menty, ja yhä vaikeampaa kouvolalaisuuden häpeämiselle on syitä löytää. Ihan päinvastaista ajattelu on nykyään: Tänään toisessa lehdessä (Kouvolan Sanomat) kenraalimajuri Jukka Pennanen oikein hehkuttaa, miten "Millään muulla Suomalaisella kaupungilla ei ole esittää sellaista sotahistoriaa kuin uudella Kouvolalla". No, pointtini tähän keskusteluun oli, että itse olen sitä mieltä että kasvojen puhdistukselle ei ole enää mitää syytä, sillä se on tehty jo. | ||||
![]() |
07.11.2008 14:17 | Tuomas Pätäri | ||
Onko tietoa päivämääristä ja lähtöajoista? | ||||
![]() |
07.11.2008 13:58 | Tuomas Pätäri | ||
Kuva on vain noin 1,5 astetta (1,67 goonia) vino, joten kyllä tämä kirkkaasti Vorg-kuvien keskiarvon paremmalle puolelle menee :) | ||||
![]() |
06.11.2008 22:55 | Tuomas Pätäri | ||
Vallitsevasta (metsä)taloudellisesta tilanteestahan hiljentyminen tuollakin johtuu. Tietääkseni osa Pelloksesta jää lomautusten ulkopuolelle, mutta tieto voi olla jo vanhaa. | ||||
![]() |
06.11.2008 20:27 | Tuomas Pätäri | ||
Yleensä tämän lähtöaika on yhdeksän - kymmenen aikaan illalla. Hienoja kuvia ovat. Mikalla on ehkä käynyt tuuriakin, sillä havaintojeni mukaan tämä yleensä niin säntillisen arkipäivittäinen Ristiinan kävijä on viime aikoina jättänyt useitakin kertoja käymättä. | ||||
![]() |
05.11.2008 21:43 | Tuomas Pätäri | ||
Täysin epäonnistunutta suunnittelua tehdään vieläkin, vaikka paljon onkin parennettu 60 - 70 lukujen "kulta-ajoista. Tuon näköinen ja oloinen katos ei tuohon olisi sopinut, vaikka puusta olisi tehty. Toisaalta teräs ja lasi voidaan tyydyttävällä tavalla sovittaa vanhaankin maisemaan, joskin se vaatii jo huomattavaa arkkitehtuurista taitoa. Katosmateriaaleina ne eivät enää vuonna 2008 kerro edes modernismista, ainoastaan persoonattomuudesta. | ||||
![]() |
05.11.2008 21:29 | Tuomas Pätäri | ||
Voisin mainita vielä tuosta tunnistettavien kasvojen nokeentumisesta, että se on äärimmäisen harvoin yhteydessä kuvan julkaisemisen luvallisuuteen. Keksin vain kaksi tapausta: luonnollisesti kunnianloukkaukseen liityvät tapaukset sekä sellaiset, joissa kuvan julkaisu on luvanvaraista, ja kuvan julkaisuun päätäntävallan omaava henkiö (ei ole useinkaan kuvassa esiintyvä henkilö) määrää ehdon kasvojen peittämisestä. Anyway, en ole mikään lainoppinut, ainoastaan eri lähteistä tiedonmurusia koonnut ja päätelmiä tehnyt, tarkentaa saa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä kasvojen tuhraamisesta, että sitä voisi pääsääntöisesti aina välttää. Täällä on välillä näkynyt suttuja asemalla junia odottavienkin kasvoissa - miksi? Junakuvissakin ihmiset ovat mukava mauste, ja varmasti ainakin vuosien päästä harmitellaan valokuvien epäesteettisiä mustia päitä. (Käyttäjä muokannut 05.11.2008 21:31) | ||||
![]() |
05.11.2008 21:02 | Tuomas Pätäri | ||
Mahtava kuva ja erinomaisesti onnistunut varsinkin ns. "korkkauskuvaksi". Itselläni menee teknisten vimpaleiden ensimmäinen käyttöyritys aina pipariksi, oli sitten kyse kamerasta tai nitojasta.. | ||||
![]() |
05.11.2008 20:55 | Tuomas Pätäri | ||
Tapauskohtaisia asiota nämä monesti ovat. Kuvaamisen / julkaisemisen luvanvaraisuudet ja -varattomuudet kiinnostavat minua hyvin paljon teoreettisessa mielessä, joten olen koittanut onkia niistä tietoa sen verran mitä on ollut löydettävissä. Vuohijärvellä on lastauspaikka "keskellä kylää". Näissä kuvissa kuvaaja liikkuu julkisella katualueella (vaikkei tuo kadulta näytä). Näin ollen kuvaaminen (ja julkaiseminen) jopa liikkumalla keskellä lastaustapahtumaa ovat sallittuja ilman mitään lupia. Tämä oli siis puhtaan teoreettinen näkökanta, tokihan oikea valokuvaaja ja rautatieharrastaja ottaa aina huomioon myös säädöksiin kirjoittamattomat seikat esimerkiksi kohteliaisuudesta. | ||||
![]() |
02.11.2008 21:07 | Tuomas Pätäri | ||
Kylläpä sitä voikin muistaa väärin, vaikkei tuosta vuottakaan ole! Taisin muistaa vain sen, että vanhat työntekijät saivat jatkaa työntekoa. Eli hommat vaihtuivat, ei työnantaja - näinhän siinä kävi. | ||||
![]() |
02.11.2008 18:52 | Tuomas Pätäri | ||
Hmm, kyllähän ainakin Kaukaalla vanhat tekijät saivat hommia jatkaa, työnantaja vain vaihtui. Luulisi että tuollakin. | ||||
![]() |
02.11.2008 18:24 | Tuomas Pätäri | ||
Eiköhän yhdellä pärjätä, kun tähänkin asti on yhdellä "aktiivisella" pärjätty. | ||||
![]() |
01.11.2008 16:35 | Tuomas Pätäri | ||
Tässäpä onkin mukava kesäinen kuva Deeveristä pikkuradalla. | ||||
![]() |
01.11.2008 16:33 | Tuomas Pätäri | ||
Onpa mielenkiintoinen kuva. Näiden terässiltojen vaihtaminen on varsin simppeli toimenpide. Siltojemme historia -opuksessa on vastaavanlaisesta tilanteesta kuva, kun Tammisaaren Pohjan rautatiesiltoja uusitaan 1971. | ||||
![]() |
30.10.2008 01:10 | Tuomas Pätäri | ||
Originaaleilla varmaan tarkoitetaan skannattuja originaaleja, joten kannattaa varmaan pienentää kuvat jollain toisella ohjelmalla ja vaihtaa tilalle kuvien hallinnan kautta. Varmasti pienennyksessä tullut vika. Jostain syystä sahalaitaisuus näyttäisi esiintyvän vain horisontaalisissa linjoissa. | ||||
![]() |
29.10.2008 22:16 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllä minusta tuo nokka edustaa ihan kelpo designiä, mutta siitä taaksepäin juna on harvinaisen tylsä ja mitäänsanomaton. | ||||
![]() |
29.10.2008 22:14 | Tuomas Pätäri | ||
Melkein voimme luottaa siihen, että jos tällaisen vauhdit mahdollistava rata päätettäisiin maahamme rakentaa, se olisi koko pituudeltaan (riista-)aidoitettu. | ||||
![]() |
29.10.2008 22:11 | Tuomas Pätäri | ||
Varsin hyvin päätetty, ja vielä paremmin toteutettu. - Suljinaikojen venyvyys voi muuten olla hetkellisesti negatiivista, jos kuvailee mieluummin aamuisin kuin iltaisin :) | ||||
![]() |
29.10.2008 19:11 | Tuomas Pätäri | ||
Ja tuo aerodynaamisuus on aika hauskasti ilmaistu veto, kun ajattelee näiden aerodynaamisuustarvetta Deevereihin verrattuna :) | ||||
![]() |
29.10.2008 19:03 | Tuomas Pätäri | ||
Jaa, nyt vasta juolahti mieleen että muut taitavatkin puhua kyseisen valokuvan paikan nimeämisestä, kun itse puhun kyseisen liikennepaikan nimeämisestä.. Totta kai valokuvan paikkakenttään Selänpää on vallitsevassa tilanteessa oikea vaihtoehto. | ||||
![]() |
29.10.2008 18:59 | Tuomas Pätäri | ||
Selkeytän asiaa hieman lisää. Eihän tämän nimeä enää pidä miksikään muuttaa, sillä sehän vasta olisikin omiaan sekoittamaan tilannetta. Kritisoin vain vuoden 2002 nimivalintaa, ja perustelen sitä sillä, että nämä ovat myös kylien nimiä ja yleensä liikennepaikkojen nimet määräytyvät sen kylän mukaan missä ne sattuvat sijaitsemaan. Korvenlaita sijaitsi Korvenlaidassa. Selänpää sijaitsi Selänpäässä. Vuohijärvi sijaitsi Vuohijärvellä ja niin edespäin. Ja kuten edeltä selviää, tämä sijaitsee aivan entisen Korvenlaidan seisakkeen tuntumassa, siis Korvenlaidan kylässä. Tähän perustan kantani nimeämisen epäloogisuuteen, ja kuulisin mielelläni perusteluja siitä, miksi Korvenlaita -nimitys olisi ollut "harhauttavampi", jos se olisi vuonna 2002 tälle valittu. | ||||
![]() |
29.10.2008 16:09 | Tuomas Pätäri | ||
Minä olisin nimennyt tämän Korvenlaidaksi ihan ehdottomasti, logiikan vuoksi. Nykyisen nimen logiikkaa kuvaisin vastaavalla kuvitteellisella esimerkillä, että Koria ja Kausala lakkautettaisiin. Uusi liikennepaikka perustettaisiin kilometin päähän vanhasta Kausalasta, ja sille annettaisiin nimeksi Koria. | ||||
![]() |
29.10.2008 16:03 | Tuomas Pätäri | ||
On varmaankin Vet1424 Mynttilästä Kouvolaan. Tulee vetureina takaisin, sillä sinne liikennöidään nykyään sunnuntaisinkin. Tosin jotain lomautuksia on Pelloksen tehtaille suunnitteilla joten liikennekään ei välttämättä ole nyt täysin vakituista. Ainakaan arkipäivän junat eivät ole olleet jokapäiväisiä. | ||||
![]() |
29.10.2008 00:18 | Tuomas Pätäri | ||
Flirtien myötä vapautuva kalustohan olisi tuota museoaikaista, mutta se ei olisi mikään ongelma. Jos Rauman liikenne aloitettaisiin, vuosittain voitaisiin uhkailla sen lakkauttamisella. Näin ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota muuhun kuin siihen että liikenne ylipäänsä jatkuisi. Strategia toimi pitkään Kotkan radalla. Heti kun lakkauttamisuhkailut loppuivat, Kouvola-Kotka -akselilla on alettua vaatia liikenteen kehittämistä. | ||||
![]() |
28.10.2008 17:00 | Tuomas Pätäri | ||
Jos näin byrokratian aikakautena lukemat vain tarvii lätkäistä johonkin paperiin. | ||||
![]() |
28.10.2008 16:41 | Tuomas Pätäri | ||
Sinänsä ihan hyvä idea olisi työntää muutama Flirtin syrjäämä Sami tuonne eläkepäivillään työskentelemään. VR ehkä romuttaisi ne mieluummin, mutta onneksi valtio on viimein alkanut pitää yrityksiään kurissa, joten idea kannattaa esittää suoraan ministeritasolle. | ||||
![]() |
28.10.2008 07:14 | Tuomas Pätäri | ||
Korvenlaitahan ei ole mikään virallinen nimitys tälle, mutta olisi se ollut parempi kuin Selänpää. Minusta Selänpää on nimenomaan harhaanjohtava nimi, kun matkaa "oikeaan" Selänpäähän on niin paljon. | ||||
![]() |
27.10.2008 22:52 | Tuomas Pätäri | ||
Ruotsissa on. | ||||
![]() |
27.10.2008 22:31 | Tuomas Pätäri | ||
Taitaa Ylikkälän ja Ilottulan tr:t olla jo historiaa, joten kolme olisi jäljellä. Ainakin tämä oli tarkoitus korvata jo ensi vuonna, mutta näköjään nämä loput poistot onkin nyt siirretty kaksoisraiteen rakentamisen yhteyteen. | ||||
![]() |
27.10.2008 21:56 | Tuomas Pätäri | ||
Tässä kuvassa sadesää ja harmaus ei haittaa yhtään. Kaunis kuva hienosta tapahtumasta. |