04.05.2022 20:34 | Tuomas Pätäri | |||
Mahtavaa, olenkin odotellut kunnon kuvaa Fenniarailista näissä Kouvolan hommissa. Ja aika lyhyeksihän taitaa jäädä se aika, jolloin näitä hommia yleensäkään kuvattavaksi on. Kelpo katsottavaa nuo muutkit fotot, joita vappuaattona olet laitellut. | ||||
10.04.2022 15:50 | Tuomas Pätäri | |||
Nyt viikonloppuna tämän lisäksi ratapihalla oli varsin paljon vaunustoa: Pressuvaunuja, yksinäinen Vgk ja viljavaraston raiteella Vtadeja. | ||||
31.03.2022 20:08 | Tuomas Pätäri | |||
Karttamerkki on jo käytössä. https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zoomLevel=11&coord=331003.4130289077_6821392.430958155&mapLayers=802+100+default&uuid=90246d84-3958-fd8c-cb2c-2510cccca1d3&noSavedState=true&showMarker=true&showIntro=false Jaa, olikin vanhaa eikä tuoretta viestittelyä karttamerkinnästä mutta ei muuta asiaa :) |
||||
30.03.2022 15:34 | Tuomas Pätäri | |||
Ja vaikka liikenteen nyt olisikin tulkittu kuuluneen pakotteiden piiriin, niin tuskin se olisi silloinkaan koskenut tyhjien vaunujen palautusta? Jos näin, niin itään menevä tyhjävaunujuna ei ole mitenkään outo, kun pakotteiden alusta (jos ne edes alkoivat) on kulunut vasta muutama päivä. | ||||
26.03.2022 16:05 | Tuomas Pätäri | |||
Kuva on mahdollisesti 4 vuotta sitten jäänyt minulta huomaamatta, onpa komea tilanne kun kaksi Ferrin aivan eri puuhissa olevaa veturia katselevat samaan suuntaan Luumäellä. | ||||
26.03.2022 15:55 | Tuomas Pätäri | |||
Jos tunnelin määritelmänä pitää kalliotunnelia, määrittely on yksiselitteinen. Mutta kun mukaan ottaa keinokantisia osuuksia, määritelämästä tulee pakostikin epämääräisempi; milloin leveä silta muuttuu kanneksi ja milloin kansi tunneliksi. Tällöinkin on toki löydettävissä eräs yksiselitteinen mittari, eli se, että onko viranomainen luokitellut kohteen tunneliksi vai ei. Autoliikenteen puolella betonikantisia osuuksia, jotka ovat viranomaisen taholta luokiteltu tunneleiksi, ovat ainakin (tietämykseni mukaan, saa korjata) Keilaniemen tunneli Kehä ykkösellä, Husulan tunneli Haminassa ja Hakamäentien tunneli Helsingissä. |
||||
22.03.2022 17:02 | Tuomas Pätäri | |||
Hieno satsi alkukuusta laittamiesi fotojen jatkumoksi. Nyt on avautunutta pengertä kuvattu jo monesta kulmasta, mutta vielä odotellaan Korpisaarenvuorelta verrokkikuvia tammikuun tilanteeseen! | ||||
16.03.2022 22:17 | Tuomas Pätäri | |||
"Maisema & juna" -tyylisiä kuvia paljon kuvaavana olen monessa rautatiekaupungissa ja -kylässä usein pyrkinyt, mahdollisuuksien mukaan, metsästämään merkittäviä rakennuksia junien kanssa samoihin ruutuihin. Siinä on sitten tullut pistettyä merkille, että hyvät "kirkko & juna" -genren kuvauspaikat, joissa junaa saisi "yhtä veturia" enemmänkin kuvaan, ovat Suomessa todella harvassa (pois lukien toki ilmakuvat). Muun muassa Saarijärvellä on tullut yritettyä, mutta ei kovinkaan kummoista sommitelmaa lopulta sitten löytäen. Tämän Rajamäen lisäksi äkkiseltään tulee mieleen lähinnä Kemijärvi, jossa jonkinlainen kuva genreen voisi onnistua. | ||||
16.03.2022 22:07 | Tuomas Pätäri | |||
Tässäpä upea kuva. Kiehtova vanha asema pihapiirineen ja rataosalla ennenäkemätön kulkija, mukavan avarasti sommiteltuina, jättäen tilaa aurinkoisen kevätalvipäivän tunnelmalle. | ||||
11.03.2022 22:40 | Tuomas Pätäri | |||
VT4:n remontin toteutuessa laaditun tiesuunnitelman mukaisena saavat molemmat sillat väistyä. Myös se jäljellä oleva raide puretaan: https://projektit.ramboll.fi/Vt4_Rantavayla_JKL/tiesuunnitelma.html josta suunnitelma 3T-2 Suunnitelmakartta V4 (E2 Seppälän etl) plv. 800 - 1600 (pdf) |
||||
08.03.2022 19:31 | Tuomas Pätäri | |||
Sattumia aina joskus tulee eteen. Katsoin että olen tuona päivänä lopettanut työt 15:34 jonka jälkeen lähdin välittömästä lenkille, joten olen juossut kuvaajan vierestä (no, on siinä parkkipaikka välissä) muutaman minuutin säteellä kuvan ottamisesta :) | ||||
07.03.2022 21:01 | Tuomas Pätäri | |||
Tämä selvensi, kiitoksia! | ||||
07.03.2022 20:58 | Tuomas Pätäri | |||
Oli jo aikakin! Ja heti on mallikkaasti käyty "uusi maisema" ikuistamassa, auringon valaistessa pääkohteen kylkeä juuri sopivasti. | ||||
06.03.2022 12:56 | Tuomas Pätäri | |||
En tiedä onko puutetta myös Vaunujen liikennepaikkarekisterissä, koska Julian aikatauluissa Riihimäen kolmioraide ja miehistönvaihtopaikka olisivat omia liikennepaikkojaan, mutta toisaalta kulkutiedoissa ne ovat merkitty vain RI eikä kyseisiä liikennepaikkoja tunnu löytyvän oikein muistakaan rekistereistä. Havukaisen Antti kyseli lisäämisen perään jo 2018 https://vaunut.org/kuva/126052 mutta mikäs näiden oikea status siis on? | ||||
22.02.2022 18:03 | Tuomas Pätäri | |||
Tämä ei liity enää niinkään Perkiön varikkoon, mutta kun Juhanin mainitsi puomin kiertämisen, niin on pakko muistuttaa että myös aidan saa ylittää, jos aidalla rajoitetaan pääsyä sellaiselle alueelle, joka kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin. Jos tontille kuuluu pihan (tai tuotantolaitoksen osalta sen alueen, jolla tosiasiallisesti jotain toimintaa tapahtuu) lisäksi vaikkapa laajempaa metsäaluetta, se kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin. Poikkeuksena on erityiset kohteet, joissa asetuksella on asetettu liikkumisrajoitus eli rajoitettu jokamiehenoikeuksia (nämä kohteet ovat lähinnä satamia, lentoasemia, kaivosalueita, kaikkein isoimpia tuotantolaitoksia). Tuotantolaitokset ja vastaavat mielestäni aitaavatkin alueensa valtaosin asialliselta laajuudelta, eivätkä näin ollen estä pääsyä jokamiehenoikeuksien turvaamiin paikkoihin. Yksityisihmisten hallitsemien aluiden osalta sen sijaan erilaisia aitaviritelmiä kaukana pihoista tulee joskus vastaan. Aidan ylittämisen luvallisuus em. tilanteissa tulee vastaan monissa jokamiehenoikeutta käsittelevissä teksteissä, ja tässä esimerkiksi poliisi totetaa kyseisen toiminnan luvalliseksi: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era/artikkeli-1.311887 |
||||
11.02.2022 14:41 | Tuomas Pätäri | |||
Täsä taitaakin mielestäni olla alkuvuoden visuaalisesti kaunein Vorg-kuva. Kehut! | ||||
03.02.2022 21:19 | Tuomas Pätäri | |||
No pakkohan tähän on vielä yhdet kehut heittää, kun on niin mahdottoman upeaan talvimaisemaan juna upotettu! | ||||
03.02.2022 16:41 | Tuomas Pätäri | |||
Kuten kuvatekstissä todetaan, pimeä pääsi vähän yllättämään :) Hakureissun paluumatka meni vähän hitaassa ja pimeä ehti tulemaan, lisäksi yllättävä pysähdys Mustiossa sekoitti Lohja - Kirkniemi -akselilla päivystäneen allekirjoittaneen pasmat lopullisesti niin, että myös kohteen saapuminen sitten lopulta kaiken odotuksen jälkeen pääsi yllättämään sekin! Julkaisukelpoista kuvaa ei siis syntynyt tästäkään suunnasta. No, mieluummin tätäkin veturia kuvaa sitten kun se on päässyt oikean, arkisen työn touhuun. Nytkään kuvan epäonnistuminen ei haitannut juuri siksi, kun kolme (arkista!) tavarajunaa ja Lohjan vaihtotyöt tallentuivat (riittävän) onnistuneesti kameran kennolle. | ||||
26.01.2022 19:52 | Tuomas Pätäri | |||
Joo, huolimattomuutta ja kuvatekstin täsmentämisen paikka :) | ||||
25.01.2022 19:28 | Tuomas Pätäri | |||
Tampereen kantakartalta sanoisin saavan suhteellisen reealisen ja tarkan lukeman. Kun mittaa Näsinneulan ikkunasta etäisyyden radalle (kohdistuksena voi käyttää linjaa terveysaseman kulmaan), on etäisyys veturiin noin 820 metriä (plus miinus pari metriä). Kantakartan korkeuslukemien mukaan tornin alaosa on maassa suunnilleen samalla korkeudella kuin rata veturin kohdalla (114,7 m ja 112,5 m mpy). Näköalatasanne on noin 120 metrin korkeudessa, ja tämä korkeusero tekee pythagoran lauseen mukaisesti etäisyyteen vielä noin 8 metriä lisää. Eli sanoisin, että etäisyys veturiin on noin 828 metriä! |
||||
24.01.2022 15:26 | Tuomas Pätäri | |||
Poikki on ihan juurestaan. http://vaunut.org/kuva/149024 | ||||
23.01.2022 13:54 | Tuomas Pätäri | |||
Edelliseen kommenttiini viitaten, meni siihen loppujen lopuksi kuitenkin lähes kymmenen vuotta arvioidun reilun yhden sijaan... | ||||
Kuvasarja: Fenniarail Loviisassa 18.1.2022 |
23.01.2022 13:47 | Tuomas Pätäri | ||
Ja jos sama kuljettaja jatkoi seuraavana päivänä, niin systeeminä varmaan "taksi alle ja hotelliin". Töitä kuitenkin varmasti illalla vielä oli: Tilanne ei voinut varmastikaan jäädä kovin pitkäksi aikaa sellaiseksi, kuin se on viimeisessä kuvassa. Takakaarteessa lumikasan (jossa siinäkään ei kuormaa pystyne purkamaan) takana runko tukkii sataman keskeisen tasoristeyksen. Etummaiset vaunut ovat tässä jo kuvasta arvioituna purettavissa, mutta nopeasti raiteistokarttaa tulkiten ja verraten junan pituuteen, runko lienee tässä jo työnnetty raiteen 022 päähän asti eikä työntövaraa enää ole. Maallikkoarviona runko on täytynyt katkaista tasoristeyksen kohdalta ja lisäksi etuosan purku on täytynyt purkaa kahdessa osassa, mikä on edellyttänyt vielä eturungon siirtämistä. Vaikkapa niin, että etummaiset vaunut on purettu ensin, jolloin peräpää etuosasta on saatu purettavaksi kuvassa näkyvälle suoralle, jonka jälkeen kuljettajaa ei olla enää tarvittu. |
||||
21.01.2022 21:51 | Tuomas Pätäri | |||
Valosaaste näyttää hyvältä kun se on valkoista! Ja onneksi yhä useammassa paikassa näin on. Erinomainen yönkuva Joonakselta (kellollisesti toki ehkä vielä iltaa... :). | ||||
18.01.2022 21:30 | Tuomas Pätäri | |||
Hankasalmihan ei liittyne suoraan mitenkään tähän Loviisan kuvioon. Kuvio mennee näin: Juna vaunuineen tuli Loviisaan Patokankaalta eli Lappi Timberin sahatavaraa täynnä, jotka laivataan tällä kertaa Loviisasta. Samat Laais-vaunut tyhjennettyinä menevät sitten huomenna Hankasalmelle, jossa ne lastataan Versowoodin tavaralla ja ne laivataan puolestaan Haminassa, kun sinne on juna 7032 torstaina Hankasalmelta. Hyvä että useamman kuvaajan toimesta ollaan rataosalla oltu todistamassa ensimmäistä kulkua! |
||||
13.01.2022 21:25 | Tuomas Pätäri | |||
Todennäköisesti ei nykyisillä liikennemäärillä, jos tarkkaillaan parasta saatavilla olevaa indikaattoria eli laskettua yhteiskunnallisen kannattavuuden hyötykustannussuhdetta. Noita rataverkon jatkosähköistyksen arviointeja ilmestyy noin 5 vuoden välein, onko 2015 jälkeen tullut uudempaa? 2015 oli uusin jonka nopeasti löysin ja siinä Joensuu-Siilinjärven suhteeksi arvioitiin 0,5, pois lukien Siilinjärvi-Ruokusuo joka arvioitiin erikseen. Kannattavaksi hankkeen saaminen Joensuun ja Siilinjärven välillä edellyttäisi (siis vuoden 2015 tilanteen mukaan) liikennemääriin 110 %:n eli 1,6 miljoonan tonnin kasvua. Toki näitä on vaikea vertailla erillisinä, kun muut sähköistyshankkeet vaikuttavat toisiinsa. Ainakin 2005, 2008 ja 2015 vertailuissa Niirala-Säkäniemi ja Joensuu-Uimaharju on tarkasteltu yhtenä pakettina, mutta toki Niiralan sähköistys vaikuttaisi myös Siilinjärven suunnan kannattavuuden arviointiin. Tuo kyseinen "paketti" muuten laskettiin Joensuun seudun hankkeista vuonna 2005 jopa juuri ja juuri kannattavaksi (h/k 1,0) mutta ei ole myöhemmin saanut enää niin suurta lukemaa. Kuitenkin päätökset ovat poliittisia ja eduskunnassa menee läpi jopa hankkeita, joiden h/k:ksi arvioidaan 0,0 ja läpi jää menemättä hankkeita, joiden h/k:ksi arvioidaan sellainen lukema että se olisi reilusti yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Joten sinänsä nämä luvut eivät kerro mitään siitä, mikä toteutuu ja mikä ei :) Oma mutu-arvioni - joka ei perustu oikein mihinkään eli puhutaan ennemmin puhtaasta veikkauksesta - on, että Joensuun seudulla seuraavat sähköt saa Niirala-Säkäniemi ja Joensuu-Uimaharju. Riippuen toki kaikesta sellaisesta, miten Venäjä suhtautuu puunvientiinsä ym. |
||||
11.01.2022 20:52 | Tuomas Pätäri | |||
Kiitos tiedoista! Viitaten kuvatekstiin, yksinkertaisin selitys on usein todennäköisin :) Näköjään tosiaan puolisen vuotta on useimpina tiistai- ja torstaiaamuina mennyt Tommin mainitsema juna Kirkniemeen. Hienoa että puuliikennettä menee nyt sinnekin, on jäänyt minulta vain huomaamatta. Eikä näitä vaunujen palautuksiakaan ole tässä puolen vuoden aikana sattunut vielä aiemmin kohdalle. Menojuna 55674:stä ei Vorgista näyttäisi vielä löytyvän kuvia. | ||||
09.01.2022 23:26 | Tuomas Pätäri | |||
Tuonhan on käytännössä pakko olla "Jämijärvi-Sydänmaa", koska näyttäisi olevan ainoa varolaitteellinen noilla seuduin. Tasoristeyspalvelun kuvien maisema täsmää tähän kuvaan. | ||||
09.01.2022 23:24 | Tuomas Pätäri | |||
Hienosti oivallettu sommitelma, jossa tylymmän arkkitehtuuriaikakauden rakennelma pääsee hienosti oikeuksiinsa. Joulukynttelikkökin päässyt kuvaan mukaan. | ||||
09.01.2022 23:14 | Tuomas Pätäri | |||
Kyllä, erinomainen hämäräkuva monine kiehtovine yksityiskohtineen. | ||||
30.12.2021 21:48 | Tuomas Pätäri | |||
Jotainhan tuosta taidettiin purkaa, mutta muita muutoksia kai odotellaan vieläkin...? Nyt on kyllä alkamassa kaavamuutos alueella. Kaupungin sivu ei hirveästi kerro muutoksen sisällöstä, lähinnä vain että "tutkitaan tuotanto- ja varastorakennusten uusiokäyttöä". | ||||
29.12.2021 21:18 | Tuomas Pätäri | |||
Hyvä huomio, ja muistinkin nyt välittömästi, kuvat etsittyäni, syksyllä ihastelleeni komeaa järvenrantakaarrekuvaasi. Julian mukaan 55027 ei myöskään ole ollut kauhean ahkera liikkuja, sillä on 9 ajettua vuoroa tämän vuoden toukokuusta alkaen. Toisen suunnan junasta ei näyttäisi löytyvän kuvia edes 5-alkuisena (5026 / 55026). | ||||
29.12.2021 17:47 | Tuomas Pätäri | |||
Tunnusta enemmän ihmettelin sitä mitä se teki ykkösellä tai kakkosella, kun ne eivät tietääkseni normaalisti kuulu Samien hengailupaikkoihin? Edelliset Kouvolaan päättäneet lännestä saapuneet lähijunavuorot ovat menneet Julian mukaan ysille ja kympille. Ykköselle on tullut IC 70 puoli tuntia myöhemmin. Olisiko siis ollut jostain syystä kakkosella, mutta ei sekään kauhean tyypillistä liene? | ||||
29.12.2021 17:36 | Tuomas Pätäri | |||
Lisätään täältäkin, olin niin keskittynyt kuvauspaikan tunnistamiseen, että unohtui vallan kehua kuvaa, on nimittäin todella hieno! | ||||
29.12.2021 11:18 | Tuomas Pätäri | |||
Paikka on Tyrävaara. Vaihtoehdoistasi puuttuu tarkalleen ottaen yksi variaatio: "On käynyt paikalla aiemmin, mutta ei ole ottanut paikalta yhtään valokuvaa jotta kuvan julkaisu ylipäätään olisi mahdollista" :D Tosin nyt kun huomasin kuvausajankohdan, en ole aivan varma kävinkö tuolla ennen syyskuuta 2014 vai jälkeen. Metsien hakkuuthan aiheuttavat toki sen, ettei tilanne ole staattinen sen suhteen, onko rataverkolle näkymää antavat korkeat paikat kaikki jonkun toimesta käytyjä vai ei. |
||||
28.12.2021 21:03 | Tuomas Pätäri | |||
Majaili Kouvolan ykkös- tai kakkosraiteella aatonaattona 23.12. Ihan hyvää sille näytti kuuluvan, valot päällä ja kaikki, joskaan en tiedä mitä se siinä teki H-tunnus otsassaan :) | ||||
22.12.2021 15:13 | Tuomas Pätäri | |||
Rautainen rautatiekuvasarja, kyllä on kaikki upeat kuvat katsomisen arvoisia. Huomasin että tasurin linkki vie väärään paikkaan - tasoristeyksien nimet kun eivät ole tietokantateknisesti "uniikkeja arvoja" - mutta sillehän kuvan lisääjä ei voi mitään. | ||||
21.12.2021 17:21 | Tuomas Pätäri | |||
http://vaunut.org/kuva/134534 | ||||
20.12.2021 21:37 | Tuomas Pätäri | |||
Mysteeriähän näiden junien kulussa taisi sitten olla enempikin? Tärinämittauksia tyhjillä vaunuilla ei kai ole mitään syytä tehdä? Kuten aikataulut ennakoivat jo kuvatekstiä kirjoittaessani, nyt maanantaina oli taas normaali Operailin lappohjalainen (toinen niistä) kulussa ja VR:n junia ei enää. | ||||
10.11.2021 17:50 | Tuomas Pätäri | |||
No niin Jimi, tehty on (tosin jo huhtikuussa) ja tässä raportti :) Somerharjun mäkitornin ympärillä olevat männyt ovat itse tornia korkeampia, joten vaikka lähempänä rataa onkin puuta ja puskaa mennyt nurin niin se ei asiaa juuri auta: Avoin näkemä tornista rajoittuu hyppäyssektoriin ja kerralla kuvaan saisi mahtumaan ehkä veturin ja puoli vaunua. Tornin alta saisi hieman enempi junaa kuvaan, mutta siitä kuvattaessa radanvieruspusikko peittää junan alaosan. Googlettelin onko tuo enää missään käytössä ja sattumoisin huomasin, että joku on juuri kiivennyt kameransa kanssa tuonne ja julkaissut Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=hIYU9Mz8tE4 |
||||
Kuvasarja: Rautatiearkeologiaa Haminassa 6.11.2021 |
10.11.2021 17:37 | Tuomas Pätäri | ||
Ansiokkaasti arkeologiaa on taas harrastettu. Oikein mielenkiintoisia kuvia! Vaikka Hamina onkin monessa mielessä tuttu (muun muassa minullakin juuria vanhalla Vehkalahdella) niin hirveästi en ole siellä juuri rautatiehistoriallisissa ajatuksissa liikkunut. Sain kuitenkin vajaa vuosi sitten käsiini Resiinan 1/2004, jossa on Tapio Muurisen artikkelit vanhalta Haminan radalta sekä uudemmalta Juha-radalta, ja niiden innoittamana olen nyt itsekin ollut entistä kiinnostuneempi vanhasta radasta sekä vanhasta Haminan liikennepaikasta. | ||||
10.11.2021 17:17 | Tuomas Pätäri | |||
Todella hyvin onnistunut kuvaajan sijoittautuminen kahden junan linjakohtaukseen nähden! Hieno on. | ||||
24.10.2021 14:29 | Tuomas Pätäri | |||
Mitä ihmettä, oliko joku minun http://vaunut.org/kuva/150772 selkäni takana?! :) | ||||
24.10.2021 09:51 | Tuomas Pätäri | |||
Hienosti höyryää uudella sillalla! Komea kuvauspaikka ja hyvä kuvakulma. | ||||
23.10.2021 15:26 | Tuomas Pätäri | |||
Kuvatekstin ainutlaatuisuus ei pidä enää nykyään paikkaansa, koska Kehäradalla Petaksen asemavaraus on täysin samanlainen alikulkuineen https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6687411.880998813&e=380743.71003750403&title=Petas&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D | ||||
23.10.2021 15:21 | Tuomas Pätäri | |||
Jatketaan hieman Jarin alustuksesta: Aseman suhteen ei varmasti tapahdu mitään ennen kuin aluetta asemakaavoitetaan tiiviimpään rakentamiseen. Asemakaavoituksen suhteen ei ole tapahtunut mitään sitten 2011 eikä kaavoituskatsauksessa 2021 ole mitään vireillä näillä seuduin. Uusi yleiskaava 2020 ei ole valitusten takia vielä lainvoimainen eikä se näin ollen ohjaa vielä asemakaavoitusta, mutta myös voimassaoleva vanha yleiskaava mahdollistaisi asemakaavoittamisen tiiviille rakentamiselle radan länsipuolelle. Vaikka pääkaupunkiseutu on kasvanut todella voimakkaasti viimeiset vuosikymmenet, ei kasvupotentiaalia kuitenkaan riitä kaikille uusille alueille samaan aikaan. Vantaa on viime aikoina priorisoinut aivan eri seutuja, etenkin lähempänä ydintä olevia asemaseutuja, kuten Aviapolista, Tikkurilaa, Myyrmäkeä ja Kivistöä. Jos Vantaan ratikka päätetään rakentaa, enimmät paukut laitetaan varmasti sen varrelle ja siinä riittääkin tekemistä ainakin vuosikymmeneksi. Tämän aika tulee joskus (jos on tullakseen), oma villi veikkaukseni on että menee 2030-luvulle ja 2031 täällä voi näyttää vielä aivan samanlaiselta :) |
||||
23.10.2021 15:04 | Tuomas Pätäri | |||
Jarin pointti on oikein hyvä, mutta olettaisin että remonttia suunniteltaessa VR:ltä on asiasta jotain kysytty ja jos silloin VR olisi sanonut, ettei rataa aio käyttää, tuskin remonttia olisi tehty. Ehkä tilanne on oikeasti muuttunut vasta remontin aikana / jälkeen sellaiseksi, ettei VR:lle enää ollut kannattavaa ajaa sitä kautta? Mikäköhän tässä on lopullinen totuus, onkohan kukaan journalisti penkonut asiaa tarkemmin? Olisi mielenkiintoista, mutta jos on jo pengottu niin itseltäni jäänyt huomaamatta! :) Panu: Eikös ratamaksut ole lähentyneet toisiaan hiljattain? Siis siten, että dieselkäyttö olisi muuttunut kilpailukykyisemmäksi sähköön verrattuna. Tällaista uutisointia muistan lukeneeni mutten muista, oliko vain aikomuksia vai päätöksiä. Jos näin kuitenkin on, niin tilannetta silloin ei voi verrata tilanteeseen tänään. |
||||
23.10.2021 14:53 | Tuomas Pätäri | |||
Löytyikö mitään hyviä? Pimeyden tulo ei aina haittaa, kun kuviin tulee onnistuessaan aivan oma tunnelmansa. Ja tämähän on onnistunut. Kuvassa on jollain tapaa jopa dystooppinen tunnelma, mikä on aika saavutus, kun nyt puhutaan kuitenkin Joensuusta! :) | ||||
Kuvasarja: Junia Ruotsin Malmiradalla |
23.10.2021 14:48 | Tuomas Pätäri | ||
Tässä on oikein mielenkiintoinen pläjäys kuvia seudulta, joka on aina itseäni kiehtonut ja jossa on tullutkin vierailtua muutamaan otteeseen, mutta itse olen uskaltautunut reissaamaan tuonne vain kesäisin :) Näihin muuten kannattaisi mielestäni tägätä syksyn sijaan talvi. Tägithän palvelevat hakua, ja jos haluaa etsiä talvikuvia, nämä kelpaavat mainiosti hakutuloksiksi, mutta jos etsii nimenomaan syyskuvia, nämä eivät ehkä vastaa haluttua. Vuodenaika-tägiä ei mielestäni kannata laittaa "kalenterivuoden" mukaan, koska kalneterivuoden mukaan voi joka tapauksessa hakea päivämäärien perusteella. | ||||
23.10.2021 14:42 | Tuomas Pätäri | |||
Aina on mielenkiintoista nähdä kuvia radoilta, joiden liikenne on harvinaista. Ja komeita ovat sarjan kuvat. | ||||
21.10.2021 21:37 | Tuomas Pätäri | |||
Kuvittelisin että halpuus ja varmaankin myös helppous, tuolla korkeuksissa on saanut puurakenteisen varmastikin pienemmällä vaivalla kasaan kuin muuratun. Rakenteenhan tarvitsee olla järeä vain painavan vesisäiliön kannattelun takia, ja kaikkein ylin osa on pelkkää sääsuojaa. |