Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 22.10.2007 23:02 Joni Lahti  
  Upeeta, että vorgissa voidaan vaihtaa tietoja jälleen! - Nämä Peloponnesoksen metrin radoilla kulkevien kuvat ovat mielenkiintoisia. Kreikassa junakokemukset kun ovat jääneet vähiin. Siis tätä kapeaakin rataa korjaillaan vielä? Linkissä Kreikan rautatiejärjestelmän kuvaus:

http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/greece/greece.gif
kuva 08.10.2007 11:53 Joni Lahti  
  Joo, kyllä tulee nostalginen olo! Näillähän sitä kuljettiin pitkään. Onko tämä muuten ns. olympiavaunu, kun tuo vuosimalli on 1952? Yksityiskohtina kannattaa vielä huomata ilmanvaihtoventtiilien säätötangot katossa, valkoiset pääliinat ja runsas määrä matkatavarahyllyjä. Istuinten päällinen oli mukavan karheaa materiaalia. Mutta nostalgiasta huolimatta olen edelleen samaa mieltä puuvaunuista yleisesti ottaen kuin keskustelussa kuvasta https://vaunut.org/kuvasivu/42056 olin.
kuva 07.10.2007 15:09 Joni Lahti  
  JR. Tein vielä tarkistuslaskennan. Olet oikeassa, Saksassa on brittiläistä perua olevan raideleveyden 1067 mm (on käytössä Tallinnassa) metrinen muunnella 1100 mm käytössä Kielissä, Lyypekissä ja Braunschweigissa. Ei muualla.

http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Kiel
kuva 07.10.2007 12:17 Joni Lahti  
  Näin on. Järjestelmien rajaaminen tai nimittäminen on jonkin verran hankalaa. Tämä hieno kuva edustaa selvästi esim. Helsingin (metro) ja Tukholman (tunnelbana) Pietarin, Moskovan (metroja) maanalaisia/metrojärjestelmiä kevyempää ajattelutapaa. - Tämä yhdistelmä ajaa ilmeisesti peruslinjausta C Heerstrasse - Ostbahnhof? http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mk_Frankfurt_U-Bahn_Linien.png

(Käyttäjä muokannut 07.10.2007 12:17)
kuva 06.10.2007 23:45 Joni Lahti  
  Morituri te salutant!
kuva 06.10.2007 23:41 Joni Lahti  
  Brandenburg an der Havelin raitiovaunusysteemin raideleveys on todellakin 1000 mm eikä 1100 mm, kuten /www.lrta.org väittää. Erehdyin uskomaan taulukon tietoja. Systeemi sen sijaan täytti 110 vuotta. Ovatkohan vuodet ja sentit menneet sitten sekaisin? Tuossa vielä varmistusta:
http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsbetriebe_Brandenburg_an_der_Havel_GmbH
(Käyttäjä muokannut 06.10.2007 23:42)
kuva 06.10.2007 20:10 Joni Lahti  
  Kuskina on selvästikin Georg W. Bush... Tässä näkee hyvin kuinka leveä 1435 rata raitiovaunukäytössä oikeasti on.
kuva 06.10.2007 20:01 Joni Lahti  
  Nätti kuva! - Saksassa on raitiolinjoilla kahta raideleveyttä: 1000 mm kuten Helsingissä ja 1435 mm kuten ns. normaalileveys. Sen lisäksi on Brandenburgin erikoisuus 1100 mm ja Leipzigin hyvin erikoinen 1458 mm. Läntisen Frankfurtin kaimakaupungissa itäisellä puolella Frankfurt an der Oderissa on käytössä 1000 mm. Jotenkin näyttäisi, että metrin radat ovat nimenomaan itäisessä Saksassa pääosin. Lisää tietoa:

http://www.lrta.org/world/worldf-j.html#Germany
kuva 06.10.2007 15:18 Joni Lahti  
  Tämän vahvan veturin valmistaja on ABB Daimler Benz Transportation (Adtranz) http://de.wikipedia.org/wiki/Adtranz Onko tällä firmalla yhteyttä Helsinkiin raitiovaunuongelman aiheuttaneen Bombardierin kanssa muutoin kuin omistuksen kautta? http://fi.wikipedia.org/wiki/Bombardier
kuva 04.10.2007 00:49 Joni Lahti  
  Ja tämän ohuen sivun toisella puolella häämöttävät tenderien piirustukset siis kuvakohde https://vaunut.org/kuvasivu/42225
kuva 03.10.2007 22:19 Joni Lahti  
  Tässä pusuparissa on Huru (Dr12) selvästi maskuliininen osapuoli :) Torvikin niin terhakkaasti nokalla että heti soittelemaan. - Hieno kuva kaikenkaikkiaan! Tällaisia kaipailen ja muutakin nostalgian tuskaa helpottavaa. (Käyttäjä muokannut 03.10.2007 22:20) (Käyttäjä muokannut 03.10.2007 22:21)
kuva 03.10.2007 16:24 Joni Lahti  
  väen... anteeksi virhe.
kuva 03.10.2007 13:43 Joni Lahti  
  Upea!
kuva 03.10.2007 13:41 Joni Lahti  
  Ja siinä ratikkamainoksen takana Fundament Bank. Minkähänlaisen säen pankki se lienee?
kuva 01.10.2007 17:21 Joni Lahti  
  Saksan Risto 1077 on kai Englannissa. Finnische Staatsbahn VR [FIN] "Tr 1-1077" /19xx Felirtowe Docks /1990 Steam Traction Ltd., Acton, Sudbury [GB] "1077"
kuva 30.09.2007 22:08 Joni Lahti  
  Linkissä pieni videonpätkä 628:sta työssään. Yhtään matkustajaa en tilanteessa näe. Melkein kuin MSTS. http://www.myvideo.de/watch/53426 Videossa esiintyvässä rungossa on pieni 1. luokan osastokin
kuva 30.09.2007 20:17 Joni Lahti  
  Hyvä joht. Nyman! Tulee uudelleen esille näitä kielen ongelmia. Luulen kuitenkin, että tässä tapauksessa astevaihtelu pääsee murjomaan nimeä. Ainakin samannimisen Ruovedeltä syntyisen olleen taiteilijan sukunimi taipuu vaihtelun kautta
http://www.ruovesi.fi/kirjasto/asunta/elama.htm Ehkä Keuruulla nimet menevät samalla kaavalla? (Käyttäjä muokannut 30.09.2007 20:17)
kuva 30.09.2007 18:32 Joni Lahti  
  Jatkan vielä puuvaunujen peiksämistä! Kyllä matkalla monesti tuli mieleen, miten palasiksi tämä pärekori hajoaa, jos juna ajaisi kolari. Ilmeisesti aivan säleiksi. Esimerkinhän tarjoaa vaikkapa Kuurilan tapaus 1957, josta löytyy pätkä uutisfilmiä YLEN Elävästä arkistosta:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=2704 Menihän siinä romuksi myös kaksi moottorijunan vaunua (Dm4?). Mitenkähän nekin oli rakennettu? Eivät tainneet olla itsekantavia teräskoreja nekään.
kuva 30.09.2007 18:10 Joni Lahti  
  Hienoa! Aiemmat kuvat tästä olivatkin aika masentavia. Esimerkiksi tämä: https://vaunut.org/kuvasivu/36449 (Käyttäjä muokannut 30.09.2007 18:13)
kuva 30.09.2007 10:18 Joni Lahti  
  Yhdyn Antin käsityksiin puuvaunuissa matkustelusta. Varsinkin ne lepattavaoviset (kaksi ovea, en muista litteraa) vihreillä muovisilla penkeillä varustetut paikallisliikenteen vaunut Riihimäki- Helsinki välillä olivat kokemus. Kuljin niillä muutaman vuoden lähes päivittäin. Talvella Riihimäen päässä oli vielä lämmintä, mutta vilu hiipi persuuksiin viimeistään Keravan jälkeen. Ovet eivät menneet kiinni, kun kynnyksiin jäi lunta. Siksi ne lepattivat vauhdissa. En kaipaa lainkaan sellaista kyytiä enää.
kuva 29.09.2007 21:21 Joni Lahti  
  Niinpä, aika yleinenhän se on vieläkin rataverkolla. Hans Beimlerille nimetty tehdashan sijaitsi Henningsdorfissa ja sen ensimmäinen tuotos vuosina 1967/68 oli V100 034.
kuva 29.09.2007 19:35 Joni Lahti  
  Oliko Kouvolakin hansakaupunki? Kun tuossa on selvästi tekstit HANSA Kouvola.... - On muuten sitkeä tyttö. (Käyttäjä muokannut 29.09.2007 19:35)
kuva 29.09.2007 19:29 Joni Lahti  
  Entisen DDR:n kalustoa? Ainakin sarjan 143 valmistajan tiedot siihen viittaavat VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke 'Hans Beimler' (LEW) (VEB = der Volkseigene Betrieb) Hans Beimler puolestaan oli Saksan kommunistisen puolueen vaikuttaja ja Thälmannin pataljoonan komissaari Espanjan sisällissodassa. Siellä myös kuoli 1936. DDR:ssä nimettiin suuren esikuvan mukaan tehtaita ja kouluja tunnettujen kommunistien mukaan. Meilläkin voisi olla vaikkapa Hertta Kuusisen vaunukombinaatti tai Taisto Sinisalon rautatiekorkeakoulu ... jos olisi käynyt toisin.
(Käyttäjä muokannut 29.09.2007 19:30)
kuva 29.09.2007 16:01 Joni Lahti  
  joht. Nyman: En muista ihan varmaksi, mutta luulen, että Hyvinkään johtaja äänsi nimensä genetiivissä Tauno Kirveen. Linkissä olevassa jutussa se on muodossa Kirveen http://www.hyrinet.fi/index.asp?id=F2F1BA069826472FAAB76ADE8CB0DF47&data=1,URL,http://www.hyrinet.fi/modules/page/show_page.asp?id=9E29145275714636B15BD5DE10E21EFB&itemtype=00308B787886459385F296A5AFD4FA74 Meninpä pahasti sivuraiteelle taas, mutta kieli on sellaista kiemuraa.
kuva 28.09.2007 20:04 Joni Lahti  
  Jaaha, taas tämä suomen kielen astevaihteluongelma. Pitääkö se sallia erisnimissä vai ei? Yleensä ei, mutta sitten tulevat poikkeukset. Mietipä logiikkaa taivutuksissa nimien Satu - Sadun ja Outi - Outin kohdalla. Miksi näin, siihen ei löydy suoraa vastausta. Jokin vain viittaa siihen, että toinen nimi on lähempänä kantasanaansa.... Hyvinkään edellisen kaunpunginjohtajan nimi muuten oli Kirves.
kuva 27.09.2007 10:37 Joni Lahti  
  Tekniikkaa ja lisätietoja linkissä http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/germany/index_ice_t.htm

Itävalta on hankkinut tätä sarjanumerolla Rh 4011.
kuva 26.09.2007 21:16 Joni Lahti  
  Lähteen http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_420 mukaan sarjalla olisi 7 eri valmistajaa.
kuva 21.09.2007 20:15 Joni Lahti  
  Kiitos Teppo, en osannut ajatella, että niinkin myöhään niitä valoja käytettiin. Rautatiehistoria on rikas ja monipolvinen meilläkin näinkin lyhyen ajan aikana.
kuva 21.09.2007 13:14 Joni Lahti  
  Upea alitehoinen Pullahuru! Huomaa VR:n näyttävä siipipyörälogo ja kuljettajaa suojaavat kalterit. - Mihinkä saakka VR käytti kaasulamppuja matkujavaunuissaan? Muistan kyllä sellaiset 50-luvun alkupuolta... (Käyttäjä muokannut 21.09.2007 13:16) (Käyttäjä muokannut 21.09.2007 13:17)
kuva 15.09.2007 21:10 Joni Lahti  
  Onkeksi ei ole hajunetti... Samanlaiseen törmäsin neuvostoaikana Tallinna Transpordikoolissa Baaltijaamin kupeessa. Enpä unohda sitä.
kuva 11.09.2007 19:39 Joni Lahti  
  Hyvä idea tuo venäläinen ¸eton. Sehän on kasinoiden pelimerkki jeton! Eli sillä vain pelaamaan ja rikastumaan:) - Aikoinaan hyvään aikaan sai 5 kopeekalla (vai oliko se vain 3?) ajella Leningradin metrossa vaikka päivän. Virallinen ruplan kurssi oli 13 ruplaa miinus komissio sadalla markalla. Epävirallisesti sitten saikin aivan eri määrän tuohta markoilla.
kuva 10.09.2007 13:08 Joni Lahti  
  On samaa perhettä Sr2:n kanssa. Tässä teknisiä tietoja:

http://www.jernbane.org/materiell/tog/lokomotiver/EL18/

Norjalaisten vaihtovirta ajolangassa on 15 kV 16,7 Hz samoin kuin Ruotsissa, Saksassa ja veturin alkuperäisessä kotimaassa Sveitsissäkin.
kuva 23.08.2007 22:53 Joni Lahti  
  Kiitos Hannu tiedosta! Nyt selvisi ja tuo tiedote on ollut hyvin selkeä. On matkusteltu kuin transitona ilman rajamuodollisuuksia läpi toisen maan, kuin TIR tunnuksella omissa vaunuissaan. Jotenkin tulee systeemistä mieleen Porkkalan "rautatietunneli". Latviassa ei ehkä kuitenkaan ikkunoiden eteen pantu luukkuja, ei suljettu vessoja eikä ehkä vaunun ovikaan suljettu. Tuosta viimeisestä en ole varma. Niin tehtiin kuitenkin Porkkalan tunnelissa.
kuva 23.08.2007 22:41 Joni Lahti  
  Täsmälleen sama otos, hm... olisiko tullut mainita?
kuva 21.08.2007 17:34 Joni Lahti  
  Viron rong (siis soinniton loppu eikä äng-äänne) on samaa kantaa kuin kulkue, saatto jne. rongikäik. Rongijuht on sitten veturinkuljettaja, matkustajajuna on reisirong jne. Ihan hauskoja sanoja.
kuva 16.08.2007 12:45 Joni Lahti  
  Nimi muuttui kuntaliitoksen yhteydessä, kun Kaarlelan (Karleby) kunta liitettiin Kokkolaan (Gamlakarleby). Ruotsinkileinen nimi tuli mukana naimakaupassa :)
kuva 15.08.2007 09:25 Joni Lahti  
  On lämpökeskuksen raide.
kuva 15.08.2007 09:19 Joni Lahti  
  Oikea ilmaisu suomeksi lienee nelikiskoratkaisu....
kuva 15.08.2007 09:18 Joni Lahti  
  siis ampumarata...
kuva 15.08.2007 09:00 Joni Lahti  
  Hieno kuva! Nostalgiaa tihkuu, melkein tunnen puuvaunujen natinan ja niiden ominaishajun! - Tämän ex suon reunalla oli aikoinaan armeijan sikala (Turun radan varrella) ja itse suolla armeijan ampumarasta. https://vaunut.org/kuvasivu/37031
kuva 14.08.2007 21:23 Joni Lahti  
  Valka II kapearaiteinen asema jäi 1921 Latvian puolelle ja leveäraiteinen Valga I Viron puolelle. Virolaiset rakensivat Valga I:lle raiteen molempia raideleveyksiä varten. Tekstissä puhutaan neliraideratkaisusta, mutta mielestäni siinä näkyy vain kolme? Duaalijärjestelmä näkyy kolmannessa kuvassa. Rajan yli on ajettu kapearaiteisella, siksihän tuo raide on tehty. Mutta onko se ollut arkipäivän rutiinia ajella Pärnuun, sitä en tiedä.

http://www.hansaco.ee/raudtee/?main=1&sub=177&stat=266&tlink=98
kuva 14.08.2007 20:53 Joni Lahti  
  Hieno kuvasarja talvisesta Valgasta! - Valgan ja Pärnun väliähän ajettiin 1896 alkaen Latvian Rujienan kautta 750 mm radalla. Mitenkähän homma sujui ensimmäisen itsenäisyyden ajan parikymmentä vuotta, kun siinä oli valtioiden välinen raja? http://www.hansaco.ee/raudtee/?main=1&sub=177&tlink=0 (linkissä tietoja ja kartta). No, perääntyvät saksalaiset ratkaisivat asian tuhoamalla Valgan (Valkan) ja Rujienan välin syksyllä 1944. Toisessa päässä kapearaiteinen liikenne lopetettiin 1972 ja 1975. Rakensivat vielä välin Papiniidu-Mõisaküla-Rujiena leveäraiteiseksi. Onko niin, että Mõisaküla-Rujiena välikin on nykyisen jo suljettu? Sellainen kuva on mielessä.
kuva 13.08.2007 21:59 Joni Lahti  
  Tässä Sörnäisten "veturi" ilmeisesti Pasilassa kuljetuspöydällä? https://vaunut.org/kuvasivu/17473 ja tässä taas Vaasan systeemi https://vaunut.org/kuvasivu.php/16801.html Sörnäisissä vaunuja käännettiin kääntöpöydällä kuritushuoneen radalle. - Raideleveyttä on kyllä vaikea arvata. Noiden muiden kuvien mukaan Kalajoelta se olisi ehkä enemmän kuin 750 mm, mutta se voi olla jokin luku 1524:n alapuolella vaikkapa 1067 mm. Eskolan metsärata oli 750 mm, mutta Kalajoki ei kai siihen mitenkään liity. Täysin arvauksen varassa ennen mittausta ....
kuva 13.08.2007 21:42 Joni Lahti  
  Sörnäisten systeemistä keskusteltiin mm tämän karttakuvan yhteydessä
https://vaunut.org/kuvasivu/36703 Kuvaan liittyvistä linkeistä löytyy tietoa Sörnaisten kuritushuoneen raiteen järjestelyistä. Ei ihan sama, mutta sekin perin mielenkiintoinen.
kuva 13.08.2007 18:51 Joni Lahti  
  Linkin päässä aseman seudun kartta vuodelta 1902. Siitäkin kuvasta on purettu rataa tuohon mennessä. https://vaunut.org/kuvasivu/38085
kuva 13.08.2007 18:32 Joni Lahti  
  Niin, ei boxermoottorissa ole yhteistä palotilaa. Vastamäntä-, vastakkaismäntämoottori voisivat kuvata asiaa. Ovat vain aika pahan näköisiä sanahirvioita. Siis, terävämpää ilmaisua kaivataan.
kuva 13.08.2007 18:28 Joni Lahti  
  Udinsk... n puuttui
kuva 13.08.2007 14:25 Joni Lahti  
  Tämä on Hanko-Hyvinkää baanaa... paikka on hakusessa vielä. menikö metsään?
kuva 13.08.2007 14:21 Joni Lahti  
  Ville tiesi oikein. Kaupungin nimi on ollut historiassa Udisk, Verhneudinsk (ylinen Uda?) ja Ulan-Ude (Krasnaja Uda = Punainen Uda). Lyhyt historiikki löytyy saitilta:

http://www.administration.u-ude.ru/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1

Burjatiassa kai Venäjä on virallinen kieli. Kaupungin nimi vuodelta 1934 lienee kuitenkin burjatiaa ja se taas on mongolikieli. Näin se varmaan on...
kuva 13.08.2007 14:00 Joni Lahti  
  Ville, hyvä juttu linkin päässä :) Olen joskus kuullut sanan "vastaiskumoottori" sitä nimeä tavoittelin. En ole varma, onko se juuri tämä? Tämän hyöty kai on painossa ja venttiilikoneiston tarpeettomuudessa. Voi se olla aika vakaa käymään... en ole koskaan nähnyt tai kuullut moista. Jos jostain löytyisi äänileike moisesta... olisi kiva kuunnella.
kuva 12.08.2007 11:24 Joni Lahti  
  Vastamäntäkone? Siis ei kain vain boxer -kone?