|
|
20.07.2011 21:45 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuohon Mikon kommenttiinn viitaten ettei tästä maasta löydy semmoista jeppeä joka vois lyödä tuollaista faktaa pöytään tuosta vain. Ei ehkä löydy enää mutta aikisemmin löytyi, nyt jo edesmennyt monelle veturinkuljettajalle opettajana ollut Arvo Oksanen. Oksanen vetäisi taululle muistista lähes taulun mittaisen kaavan joka oli meille vekin taimille täyttä hepreaa ja kaava pyrki herättämään hymyä. Oksanen kysyi että mikä naurattaa? Ennenkuin tämä kurssi on käyty hyväksytysti läpi, lupaan että te tunnette tämän kaavan läpikotaisin ja osaatte laskea veturin kulloinkin antaman tehon ja myös sen kuinka muuttuvat asiat voidaan laskea miten ne vaikuttavat. Tuo kaava on varmaan tuttu monellekkin, jos joku sen muistaa niin laittakaa esille. Tuo Kimmon antama kaava on oikein jos ei olisi junan kulkuvastusta joka on harvoin vakio. Tehon tulos voi olla myös negatiivinen jos juna on myötämäessä ja kulkuvastus on otettu laskussa huomioon. Lisämausteena kiskojen taipumisen tuottama vastus, junahan kulkee tasaisellakin koko ajan "vastamäkeen" tuon taipuman ansiosta. Lisäksi junan sisäinen kitka, laakereiden ja koneiston aiheuttama. Nopeuden aiheuttama ilmanvastus jne, asiassa on aika monta vaikuttajaa. Oksasen laskukaavassa nämä kaikki oli otettu huomioon saksalaisten tekemien kokeiden perusteella saaduista tuloksista. Ei toki pilkulleen aina paikkansa pitävinä mutta suuntaa antavina tekijöinä. | ||||
|
|
19.07.2011 19:31 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kuljettajakurssilla laskeskeltiin vetureiden antamia tehoja. Sr1:n teho 3100 kW on veturin tuntiteho, siis sellainen teho jonka veturi antaa joka tilanteessa ja kaikilla nopeuksilla. Kun nopeutta on yli 90km/h ja käännetään "ratti nurin" on kaikki tyristorisillat täysin auki ja täysi kentänheikennys päällä, tällöin veturin teho on 4600 kW. Älkää kysykö laskun kaavaa, se on vaipunut unholaan aikoja sitten, vain vastaus on jäänyt mieleen. | ||||
|
|
06.07.2011 13:44 | [Tunnus poistettu] | ||
| Voi nuo Vgobot olla matkalla Savosta johonkin öljysatamaankin, juuri niinkuin Tapsa eka kommentissa arvelee. Suomen satamien kautta kulkevien tuotteiden määrä oli sovittu vuosittain kulkevana määränä. Yllättäen saattoi tulla vaikka kolmen kuukauden tavarat viikon aikana. Satamat eivät ehtineet tyhjentää junia samaan tahtiin ja Kouvola-Pieksämäki välin ratapihoilla oli usein junia välivarastossa.Tällä konstilla saatiin perittyä vaunuvuokria suomipojilta.Tuossa ekassa vaunussa on sivupuskimet vielä paikallaan tai sitten se on lämpöeristetty kotimainen pönttö ja näyttää Vgobolta. | ||||
|
|
25.06.2011 19:21 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mistäköhän johtuu että 1000 tonnia yhden veturin perässä on paljon raskaamman tuntoinen taakka kuin 3250 tonnia kolmen veturin perässä. Noin se vain perstuntumalta tuntui. | ||||
|
|
22.06.2011 22:21 | [Tunnus poistettu] | ||
| Pienveturi josta on ohjaamo poistettu. Olikohan Otsona tunnettu, en muista tyyppimerkintää. | ||||
|
|
18.06.2011 20:36 | [Tunnus poistettu] | ||
| Onnea "uudelle" hevoselle! Hienoa työtä, ei voi kuin ihailla. | ||||
|
|
18.06.2011 15:41 | [Tunnus poistettu] | ||
| Onko tuon veturin kulku huojuvaa vajailla vesisäiliöillä? Veturin rakennetta katsellessa noin olettaisi olevan. | ||||
|
|
16.06.2011 20:39 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kylläpä ollaan Joren kansa sammoo mieltä. | ||||
|
|
16.06.2011 20:36 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuossapa näkyy konkreettisesti miten käy kun isopyörä heittää. | ||||
|
|
24.05.2011 20:44 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuo silta teki tempun muutaman kerran kun lähti sähkärillä vähän reippaammin niin silta mangetoitui senverran että erotusjaksoautomaatti reagoi siihen ja avasi pääkatkaisijan. | ||||
|
|
24.05.2011 07:38 | [Tunnus poistettu] | ||
| Oot taennu käävä näpsäättämässä Ullanlinnan rannasta. Ullanlinnan entinen isäntä on melekonen raatatiepersoona. :-)) | ||||
|
|
13.05.2011 08:32 | [Tunnus poistettu] | ||
| Nykyisistä junista puuttuu riimujen kilinä ja pysähtymisen jälkeinen loppusoitto. | ||||
|
|
10.05.2011 20:34 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mörssihän on kuin uudesti syntynyt. | ||||
|
|
06.05.2011 20:09 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tätä olen kaivannutkin. Meinasin tehdä kesän mittaan patikkaretken tuonne vanhaa ratapohjaa pitkin. Tämä asema on muistaakseni hieman varsinaiselta kylältä Haminan suuntaan? Kuljin rataa muutaman kerran koneapulaisena syksyllä -78 mutta tuo tementia ja muu hiipivä hölmöys pyyhkii muistia. | ||||
|
|
03.05.2011 07:07 | [Tunnus poistettu] | ||
| Näppärä paikka aikataululle, ei tarte kurkkia sivulle. | ||||
|
|
29.04.2011 07:38 | [Tunnus poistettu] | ||
| Jäniksiä on ratapihoilla kohtalaisen runsaasti. Ehdottelin kerran päivystysporukassa että laitetaas talvella lanka lumeen tallatulle jäniksenpolulle. Eräs vanha junamies julmistui mulle ja sanoi runsasta äänenmahtia käyttäen: Niitä et pyydä ainoatakaan, ne ovat entisiä junamiehiä jotka tarkastavat tuossa muodossaan junia! Tuon tapauksen jälkeen jäniksiä katseli eri tavalla, kukahan tuokin mahtaa olla entisistä työkavereista, olisko joitain tuttuja piirteitä? Kyllähän niistä monet pystyi tunnistamaankin. Onkohan legenda tarua vai totta? | ||||
|
|
29.04.2011 07:28 | [Tunnus poistettu] | ||
| Aikookohan pomppija matkustaa 3204:ssa jäniksenä? :-)) | ||||
|
|
28.04.2011 08:45 | [Tunnus poistettu] | ||
| Jos tuo olis Iisalmi -Ylivieska väliltä niin Parkkima sattuis tuon maaston kanssa aika hyvin kuvaan.Kuva olisi otettu Pyhäsalmen suuntaan. Myös rakennusten paikat kävis ajatukseen. | ||||
|
|
26.04.2011 19:45 | [Tunnus poistettu] | ||
| Noinhan se on, takaperin mentäessä voimat suuntautuvat päinvastoin. Nykyään Ristot pärjäävät heikommallakin voitelulla. Olishan hyvä saada joku runsaamman voitelun tarpeeseen. | ||||
|
|
25.04.2011 13:39 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ei ole tarkoitus mitenkään kompeilla vaan herätellä porukkaa hieman pähkäilemään asoita. Kun on iso juna perässä ja sitä kiskotaan liikkeelle retuutellaan ristikappeleen johtokiskoakin melkoisilla pystysuuntaisilla voimilla. Öljy johtokiskon ja ristikappaleen liukupintojen välissä on varmaan tarpeen. | ||||
|
|
24.04.2011 22:23 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ajattelin nyt vain tuota tämän puolen ristikappaletta, eikö toisella puolella tilanne ole vastaava? Tuosta alusta olen samaa mieltä että ylöspäin se pyrkii ristikappaletta nostamaan kun männänvarsi painaa ristikappaletta ja kiertokankea. Kun tappi on pyörähtänyt 180 astetta ja isonpään tappi nousee männävarren yläpuolella niin kiertokanki muodostaa polvikulman jota männänvarsi pyrkii nyt vetämään suoraksi ja taas on ristikappaleen voimavektori ylöspäin? Männän liikkeen voiman suunta muuttuu männänvartta vetäväksi. Joskus on kiva pähkäillä noitakin. | ||||
|
|
24.04.2011 11:02 | [Tunnus poistettu] | ||
| On sattunut tuokin ristikappale kuvaan, minkä suuntaisia voimia siihen kohdistuu veturin vetäeässä junaa? | ||||
|
|
22.04.2011 21:46 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuo näkyvä puoli kai yleensä ymmärretään oikeaksi puoleksi. Käyttöpyörän kammentappi on noin kello kolmessa; ollaanko samaa mieltä? Olen vahvasti sitä mieltä että tällöin toisen puolen kammentappi on silloin kello kahdessatoista. Pyörien vastapainot eivät ole täysin symmetrisesti kammenetappien vastakkaisella puolella vaan ikäänkuin hieman edellä. Tällä tasapainotetaan kiertokangen liikkeestä syntyvää epätasapainoa. Parhaitenhan tasapaino saataisiin kun kammentappien aste-ero olisi 180 astetta mutta tällöin kävisi niin että jos kone pysähtyisi kuvassa näkyvään asentoon se ei lähtisi omin voimin liikkeelle.Tuolla pystyikö alussa erottamaan, tarkoitin oliko kone jungilainen vai joku muu. Mutta eipähän tuo tunnistus taida kattilan vaihdossa hävitä minnekkään. | ||||
|
|
22.04.2011 18:26 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuomari on hieman epäpätevä eikä tiedä itsekään onko oikea vastaus kuusi vai kaksitoista. Mutta kampien kulma 90 astetta on oikein. Alussa ne pystyi erottamaan, myöhemmin ei, tai kyllä kai ehkä, suappaapa pystyä. Kun savolainen puhuu on ymmärtäminen aina kuuntelijan vastuulla. :-)) | ||||
|
|
21.04.2011 21:50 | [Tunnus poistettu] | ||
| Pieni pääsiäispähkinä:Kun tuossa kuvassa on kiertokangen isopää kello kolmessa niin paljoakohan se näyttäs toisella puolen? | ||||
|
|
21.04.2011 19:39 | [Tunnus poistettu] | ||
| Onkohan yhtään kuvaa jossa olis tuo Trumanin tehonsäätö/suunnanvaihtoservo paremmin näkösällä? | ||||
|
|
19.04.2011 19:38 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mulla on muutama tuttu, entisiä Riksun lämmittäjiä ja olivat työskennelleet noissa Lumumboissa. Hekin kertoivat suojalasien olleen tarpeen. Lisäksi monella oli ollut mukana kaasuhitsauslasit joita käytettiin kun säädettiin hiilenlevityssuihkuja pesään. Siinähän ei oikein lapiollakaan voi peilata niin tummat lasit auttaa. Eräs silmälääkäri kertoi poistaneensa entisaikaan monelta veturimieheltä rautaa silmästä. Arveltiin jarrutuksessa losseista irtoavan hilettä joka höyryveturissa varsinkin väliköstä tai sivuikkunasta tähystettäessä löytää ilman pyörteissä helposti tiensä silmään.Kertoi kyllä keränneensä hiilenpalojakin silmistä. | ||||
|
|
19.04.2011 06:59 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kyllä se takaperin ajo on tapahtunut varmaan enemmän kuuloaistiin luottaen ja loput katsotaan huomisesta lehdestä oliko radalla ketään. | ||||
|
|
18.04.2011 19:25 | [Tunnus poistettu] | ||
| Vanhemmat veturimiehet kertoivat että kuuli jos junassa oli vetäjänä Truman, kampikoneistosta kuuluva kilikatakilikatikalakati ääni kertoi sen hyvin. | ||||
|
|
11.04.2011 15:08 | [Tunnus poistettu] | ||
| Saattaisi olla siipiopastimen tai vaihteiden käyttöön liittyvien lankojen ohjureita. | ||||
|
|
11.04.2011 09:12 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ja kelmit jotka tuolla tavalla jyrsivät pölkkyjä laitetaan pölkynvaihtoon. | ||||
|
|
07.04.2011 18:38 | [Tunnus poistettu] | ||
| Radan päätepysäkki oli kai Belarus vanhoissa ratapihakaavioissa. | ||||
|
|
06.04.2011 20:15 | [Tunnus poistettu] | ||
| Koksi varmaankin olisi ihan ok. polttoaineena mutta hinta taitaa olla antrasiittiin verrattuna moninkertainen. Puupelletin lämpöarvo on ehkä niin huono ettei siitä ole isojen koneiden evääksi.Nykyisin myytävä puupelletti mahtais löytyä nokikaapista saman tien, on liian hienojakoista. Kurt ja Tatu-Pekka puhuu täyttä asiaa. Mahdollisimman taloudellinen lämmittäminen vaatii rataprofiilin, veturin ja kuljettajan ajotavan tuntemista. Tottahan sitä ekana viisaria pyrkii vahtimaan ettei se kaadu lämmittäjän päälle. Eikä nykyisen liikenteen lomassa liikkuminen oikein mahdollista sekään mahdollisimman taloudellista ajoa, on varmaan mentävä rauta reilusti raollaan. Omilla lämmitysreissuilla oli etuna se, että kuljettajana oli sellainen henkilö jolla oli rautainen kokemus höyryvetureista ja kaikki mielellään opastivat oikeille työtavoille. Toivon pojille runsaasti reissuja mustilla vetureilla, työ tekijäänsä neuvoo. :-)) | ||||
|
|
06.04.2011 13:13 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ennen Berliiniin menoa oli tarkoitus poiketa Helsingissä. Venäläiset tekivät seitsemän suurhyökkäystä, yksi niistä ei johtanut suunniteltuun menestykseen, juuri tuo Helsingin matka. Matkalla oli mm. kiviä tiellä. | ||||
|
|
06.04.2011 10:11 | [Tunnus poistettu] | ||
| Voiko tuo kuvausajankohta olla myöhempi? Näyttäs niinkun latsinkaverini olis menossa väliin. Juna olis illoin 72. Makuuvaunut otettiin mukaan Kontiomäeltä. 92-keväältä löytyy tuntikirjasta reissu joka sattus tuohon kuvaan. | ||||
|
|
06.04.2011 07:10 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mikä tuon kömmähdyksen vaikutus on ollut, sitä emme tiedä.Saattaahan olla niinkin että sillä on ollut ennaltaehkäisevä vaikutus. Venäläinen osapuoli on pohtinut: Kun noin paljon on kiviä siirretty Kannaksellekkin, kuinka paljon niitä mahtaakaan olla vastassa syvemmällä Suomen maassa. Pitäisi päästä tutkimaan vastapuolen suurhyökkäyksen lopettamiseen johtaneita syitä. Tavoitteenahan oli Helsinki mutta matka jäi kesken. Kenties vallatut kiviesteet osaltaan vaikuttivat keskeytyspäätökseen. Silloin estekivet olisivat toimineet hyvin, tosin ei ihan oletetulla tavalla. | ||||
|
|
06.04.2011 06:59 | [Tunnus poistettu] | ||
| Hyvinhän se hörsii. :-)) | ||||
|
|
05.04.2011 21:47 | [Tunnus poistettu] | ||
| Menee hankalaksi homma jos joutuu päästökomissaarilta anomaan lupaa päästöjen päästämiseen. Jos EU-alueella huomataan sääntöjä yhtenäistää niin kuinkahan käy: Höllättäisiinkö Englannin ohjeita samalle tasolle kuin meillä Suomessa vai mahtaisiko kenties meillä kiristyä Englannin tasolle? Mitähän päästökomissaari mahtaa vastata hakemukseen? Ehei pojat, ei. Ei päästölupaa höyrylle eikä dieselillekkään! Odotelkaahan kun sähkökoneet tulevat museoikään, palatkaa sitten asiaan. | ||||
|
|
05.04.2011 18:36 | [Tunnus poistettu] | ||
| Aikanaan oli erilaista aikaa kuin nykyisin. En kirjoittanut kommenttia negatiivisessa sävyssä mustan kaluston käyttöä kohtaan vaan siksi että tuokin näkökulma tulisi huomioon otetuksi että ajelu voisi tapahtua ilman ympäristön kitkaa, mitä on kai jo riittävästi muutenkin, esimerkkinä JKV-määräykset. Nykyinen trendi näkyy junienkin vihertymisessä. | ||||
|
|
05.04.2011 16:21 | [Tunnus poistettu] | ||
| Talvisodan kokemusten jälkeen tehdyillä estekivillä on painoa 3-4 tonnia, on seassa 6 tonnisiakin. Noitten isojen järkäleitten teko on sitten kielletty koska ne ovat olleet vaikeita liikutella. Silloisten kuorma-autojen kantavuus on ollut tuo 3-4 tonnia joten yhdestä kivestä on tullut täysi kuorma. Tai noista ylisuurista ei ole maksettu tekopalkkiota niin koko on tullut sillä sopivaksi. Nuo Tapsan mainitsemat kivet on tehty välirauhan aikaan. | ||||
|
|
05.04.2011 10:14 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ehkä tuohon runsaaseen sauhutteluun kannattais kiinnittää hieman huomiota senkin takia että musta savu saattaa mennä vihreitten silmiin. Muistelen lukeneeni jostain että esim. Englannissa on mustaa savua tuottava ajo kielletty ihan lain voimalla. Pian joutuu haloistakin kiskomaan tuohen pois ettei savuta. Kokonaisuuden kannalta höyryvetureiden päästöt eivät ole varmaan kovin merkittävä mutta nykyään ollaan kaikkeen tuollaiseen puuttumassa kovin herkästi. | ||||
|
|
02.04.2011 23:08 | [Tunnus poistettu] | ||
| Se mahtaa olla luoteisinta kulmaa minkä jättivät, semmonen parimetrinen tynkä nurkasta, tai tuleeko se pohjosta kohti. Jos vengiltä olis katottu niin oikeanpuoleisinta ovenpieltä pala. | ||||
|
|
02.04.2011 20:49 | [Tunnus poistettu] | ||
| Veturitallista on jäljellä yksi pala ovenpielimuurausta asunto-osakeyhtiö Veturiheikin piharakennuksen osana. | ||||
|
|
31.03.2011 22:52 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ei kait sinne parane niitä hiiliä heittää kuin korkeintaan sen luukun alareunan tasalle. :-)) | ||||
|
|
31.03.2011 17:51 | [Tunnus poistettu] | ||
| Onhan jotkut tuttavani maalauttaneet Sortavalassa autonsa, jos sieltä on tullut hyvä tarjous tevetin maalauksesta? | ||||
|
|
31.03.2011 17:48 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kuski taitaa olla moottoripyörämiehiä tai -naisia kun kallistaa kurviin ihan oikeaoppisesti. | ||||
|
|
30.03.2011 10:39 | [Tunnus poistettu] | ||
| Venetzuelassa museoveturi on kunnoltaan näköjään hieman vaatimattomampi, kumminkin katoksen alla. | ||||
|
|
29.03.2011 10:30 | [Tunnus poistettu] | ||
| Noin se varmaan on niinkun Pasi totesi, tuo tie ei ole viitostie vaan numeroltaan jokin muu. Viitostie rakennettiin juuri viitostieksi. | ||||
|
|
29.03.2011 07:53 | [Tunnus poistettu] | ||
| Noissa Ylivieskan järjestäjissä tuo musta vetokalusto pysytteli sitkeästi, vielä 1975 aikataulukauden vetovoimaksi oli merkitty Tr1. Kyllä se sitten kesällä -75 muuttui punasävyiseksi. | ||||
|
|
27.03.2011 17:47 | [Tunnus poistettu] | ||
| Entisaikojen viitostie lienee kuvassa? Milloinkahan muuttui nykyiselle paikalleen? | ||||
|
Kuvasarja: "Päitsi" deeverilä |
25.03.2011 20:39 | [Tunnus poistettu] | ||
| Pojat on tainneet ajella vain pikkuventtiilillä. :-)) | ||||