Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 08.11.2014 21:29 Eljas Pölhö  
  Vasta tasoissa Vr3 kanssa ;)
kuva 07.11.2014 22:42 Eljas Pölhö  
  Voi kuulostaa yllättävältä, mutta Puolassa julkaistaan todella paljon kulkuneuvoihin liittyvää kirjallisuutta. Minun työpaikkani kautta kulkee pääasiassa kirjallisuutta sotilasajoneuvoista, lentokoneista ja sotalaivoista. Junakirjoja on kerrallaan parikymmentä erilaista. Itsellenikin on niitä tarttunut noin hyllymetrillinen.

Puolalaisten kirjojen puute meikäläisittäin on, että ne ovat usein yksinomaan puolankielisiä. Oma kielialue on niin suuri, lieneekö jotain 50 miljoonaa, että se riittää. Tosin viimevuosina kirjoihin on alkanut ilmestyä sivun pituinen lyhennelmä saksaksi ja englanniksi. Ensiksimainituissa ryhmissä ostajakunta on aika laaja (pienoismallien rakentajia?) johtuen tavattoman hienoista mittapiirroksista, jotka ovat aina olleet puolalaisten kirjojen suuri vahvuus. Myöskin Puolan rautatiekarttakirja on erittäin yksityiskohtaista ja tarkkaa työtä.
kuva 06.11.2014 21:12 Eljas Pölhö  
  Puolassa PKP:lla on ollut yksi omaa suunnittelua oleva koteloitu veturi, Pm36-1. Sarjan toinen veturi Pm36-2 ei ollut koteloitu. Virtaviivainen veturi käväisi Pariisin 1937 International Exposition of Art and Technology näyttelyssä ja sai siellä kultaisen mitalin. Linkin takana pieni kuva siitä
http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Pm36#mediaviewer/File:Parovoz_Pm36-1.jpg
kuva 05.11.2014 18:52 Eljas Pölhö  
  Ei se ollut vahinko. Minähän sanoin, että Dropboxista se pitää ladata omalle koneelle ja olen sanonut sen kyllä monta kertaa aiemminkin eri kuvien ja aikataulujen yhteydessä. Jos laitan sinne useampisivuisen julkaisun (esim. PDF-muodossa), niin se taitaa olla pakko ladata omalle koneelle, jos haluaa nähdä yhtään mitään.

Jos on joku muu hyvä maksuton palvelu, jonne voin ladata isokokoisia kuvia ja muita tiedostoja, josta niitä voi jakaa antamalla linkin, niin saa kertoa. Etenkin jos se on parempi kuin Dropbox.
kuva 05.11.2014 15:54 Eljas Pölhö  
  "Resoluutio" on se ongelma. Wikipedian kartta on resoluutiolla 300 dpi 12,46 cm leveä. Resoluutiolla 1 dpi se on 3738,88 cm leveä. Kummassakin tapauksessa näyttökuva ruudulla on saman kokoinen.
kuva 05.11.2014 14:53 Eljas Pölhö  
  Tuukan linkkaama kartta lienee skannattu Latvian rautateiden 1938 julkaisemasta historiikistaan. Silloin punaiset "uudet" radat ovat itsenäisyyden vuosina rakennettuja. (olen töissä eika kirja ole täällä)

Mitä tarkoittaa "isomman resoluution"? En työskentele suomen kielellä, joten jäin ihmettelemään sanotaanko asia suomeksi jotenkin toisin kuin olen tottunut. Minä olen ajatellut resoluutiolla ilmaistavan pisteiden määrää jollakin matkalla (sentillä tai tuumalla), ei kuitenkaan kuvan kokoa sinänsä muutoin kuin välillisesti. Kun minun linkkaamieni karttojen yhteenlaskettu leveys on 5048 pikseliä (n. 42 cm @ 300 dpi omalle koneelle ladattuna) ja Wikimedian kartta on 1472 pikseliä, niin eikö se ole pienempi?
kuva 05.11.2014 10:01 Eljas Pölhö  
  Henschellin valmistuslista antaa 1'A1'h2t (h2t= tulistin, kaksi sylinteriä, tankkiveturi).
kuva 04.11.2014 23:24 Eljas Pölhö  
  Latvian rautatiekartta vuodelta 1939 erottelee eri raideleveydet. Normaaliraiteista oli lähinnä Liettuan vastaisella reunalla. Osalla rataosista oli sekä normaali- että leveäraiteinen rata. Koon vuoksi kartta on kahdessa osassa ja lisäksi Dropboxin näyttökuva on liian pieni kunnolla erottamaan näiden kahden rataosan merkkiviivan. Asiasta oikeasti kiinnostuneiden siis tarvitsee ladata karttapuoliskot omalle koneelleen.
Itäosa = https://www.dropbox.com/s/syxbb1d8bo1o2gl/Latvia%20m-it%C3%A4.png?dl=0
Länsiosa = https://www.dropbox.com/s/ivh3nrdoiomf09y/Latvia%20m-l%C3%A4nsi.png?dl=0
kuva 04.11.2014 09:40 Eljas Pölhö  
  Nämä olivat alunperin Latviaan valmistettuja vetureita, 20 kpl, numerot Tk 231-250. Valmistajat Hohenzollern, Krupp, Henschel ja LVD:n konepajat, valmistusvuodet 1928-1934. Veturin työpaino oli 37,2 tonnia ja suurin sallittu nopeus 75 km/h. Ne oli rakennettu siten, että raideleveyden vaihto 1435 mm ja 1524 mm välillä oli helppo tehdä. Yksi vetureista päätyi Puolaan toisen maailmansodan seurauksena ja kuten kuvasta näkyy se päätyi museoon.
kuva 03.11.2014 19:16 Eljas Pölhö  
  Tämä olikin helpottava uutinen. Olen murehtinut, että kaikki muistikirjani muuttuvat savumerkeiksi, jollen keksi jotain. Mutta sehän on ihan turhaa pohdintaa, jos kukaan ei kuitenkaan osaa lukea niitä.
Kuvasarja:
Vanhoja dieselvetureita
 
03.11.2014 19:05 Eljas Pölhö  
  Siinä on kirjoitusvirhe. Jossain vaiheessa luin, että ylläpito harkitsee koko postauksen aiheellisuutta, jos yrittää vaihtaa oliko se nyt päivää vanhempaa tekstia, joten annoin olla 57 enkä yrittänyt muuttaa sitä 67:ksi. Nyt olin jo ehtinyt unohtaa koko asian, mutta saipahan ketju vähän mainosta. Pitää nyt miettiä, että olisiko helpompi vaihtoehto poistaa 1957-67 valmistuneet veturit vai olla suurpiirteinen näiden kuvien kanssa.

57 perusteena voisi olla, että mukaan pääsevät vain ennen VR:n dieselöinnin vauhtiinpääsyn ikäisiä vetureita. 67 taasen toisi enemmän pelivaraa teollisuusvetureiden kanssa ja enemmistölle lukijoista ne ovat omaa ikää vanhempia.
kuva 03.11.2014 00:34 Eljas Pölhö  
  Tuukka: Vaunupoolilleko ei tarvetta? Miksi sitten maailman on "pullollaan" tavaravaunuja vuokraavia firmoja? Ei se voi olla toivottoman huono liikeidea. Koska firmoja on kymmenittäin ja vuokrattavia vaunuja on tuhansittain, niin selvästi vuokrattaville vaunuille on kysyntää. Siellä missä niitä saa käyttää.
Tässä ensimmäinen eteeni sattunut eli AWT Rosco:
http://www.awt.eu/en/freight-wagon-rental/freight-wagon-rental
Huomatkaa, että edellisen linkin takaa löytyy linkki, mistä voi ladata firman vaunumallit. Siitä vaan vaunuja valitsemaan.
kuva 03.11.2014 00:16 Eljas Pölhö  
  Linkin takana vetureiden kuormataulukot huonolla hja paremmalla hiilellä. Paremmalla hiilellä ei ollut taulukkoa 2-3 akselisille vaunuille. Huomataan, että tasamaalla taulukko antaa 840 t nopeudella 100 km/h. Suurin teho 2000hv on nopeuden 60 km/h tienoilla. Suurin junapaino 10promillen nousussa oli 1050 t. Isoine vetopyörineen nämä olivat pikajunanvetureita, toisin kuin DB:n 41, joka oli yleis- ja tavarajunaveturi.
Hyvällä polttoaineella:
https://www.dropbox.com/s/kac4ldxrquxxqs6/PKP%20Pt31-Pt47%20%28s110%20hyv%C3%A4%20hiili%29.png?dl=0

huonolla polttoaineella:
https://www.dropbox.com/s/9qnflh2u99hgs96/PKP%20Pt31-Pt47%20%28s109%20huono%20polttoaine%29.png?dl=0
kuva 03.11.2014 00:00 Eljas Pölhö  
  Pt47, Puolan tärkein pikajunaveturi. Esikuva oli Pt31, joita valmistettiin 98 kpl vuosina 1932-1939.
http://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_Pt47
kuva 02.11.2014 21:49 Eljas Pölhö  
  Höh, mikä siellä nyt on vaikeaa?
Kartassa nuolien päässä Sk ja Hpk. Keskellä Hpk kyllästämö 060701. (vuosi+kk+pv)

Havainnoissa:
Kreosoottivaunu
3-3-1-1 (akselijärjestys)
Åbo Jernmanufaktur 1904 (valmistelaatasta)
Korjatty Hyvinkää 3.55 (knp korjaus, maalimerkintä, on siis maaliskuu 1955)

1-1 (akselijärjestys) = (tämän osan valmistaja) Sandvikens MV 1908
Korjattu 5.55 (knp korjaus toukokuussa 1955; maalimerkintä)

Tka7 171 Kyllästämö, valmistuslaatasta Kuopio 004 1977

Alla kolmen erilaisen vaunutyypin piirros ja määrät, ylhäältä 22, 6 ja 6 (yhteenlaskettavat luvut ilmoittavat eri raiteilla seisoneiden vaunujen määrät)

Jos tuo vanha vaunu ihmetyttää, niin tässä on sen kuva
https://vaunut.org/kuva/11429
kuva 02.11.2014 19:26 Eljas Pölhö  
  Haapamäen kyllästämön raidekaavio ja havaittu kalusto 1.7.2006:
https://www.dropbox.com/s/q9qu6u5c22rhmqd/Hpk%20kyll%C3%A4st%C3%A4m%C3%B6%20kaavio%202006-07-01.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pqlzts9vfbvq9z8/Hpk%20kyll%C3%A4st%C3%A4m%C3%B6%20kalusto%202006-07-01.png?dl=0
kuva 02.11.2014 18:44 Eljas Pölhö  
  Näiden kahden veturin alkutaipaleelta voidaan mainita:

2352 siirto Valmet-Kouvola 4.6.1966. Paineilmasäiliöt P6463 ja P6464 (V 18.11.64 ja L 21.9.65)
Vaurio Hämeenlinnan ratapihalla 1.12.1966
Hyvinkään knp 2.12.1966-13.9.1968, ajanut siihen mennessä 66182 km. Korjaus C/V120 (Tämä todistanee, ettei kuva voinut olla vuodelta 1967)
Hyvinkään konepaja 21.5.1970-16.6.1970, korjaus B1 (kumpikin paineilmasäiliö kats. S 16.6.1970)
jne...

2354 siirto Valmet-Kouvola 3.6.1966. Paineilmasäiliöt P6465 ja P6466 (V 18.11.64 ja L 13.10.65)
Hyvinkään konepaja 31.3.1967-20.5.1967, korjaus V-90 (takuutarkastus ja muutostyöt)
Hyvinkään konepaja 2.9.1968-18.10.1968, korjaus B1 (paineilmasäil. kats S 18.10.68), kulkenut tähän mennessä 304673 km.
Tampere 16.2.1970-18.2.1970, korjaus D (pyörien sorvaus)
jne...
kuva 02.11.2014 18:26 Eljas Pölhö  
  Vaunut olivat kirjoilla Pieksämäellä ja ne lähettiin sinne arvioitaviksi. Pieksämäen varikonpäällikkö teki niistä hylkäysesityksen 15.7.1982:
4101 - vaurio Tpe Viinikan rp, runko väärä (ollut knp:ssa 9/1978)
4132 - vaurio Tpe Viinikan rp, runko väärä (ollut knp:ssa 6/1976)
11568 - vaurio Tpe Viinikan rp
kuva 02.11.2014 18:17 Eljas Pölhö  
  Veturin 1318 kattilan (N:o 4617, alun perin ollut veturissa 1306) viimeinen TK tehtiin 1.4.1963. SK:ta (olisi pitänyt tehdä viimeistään 1.10.1966) ei koskaan tehty.

Päivämäärällä 30.3.1966 hylättiin Tr2:t 1302, 1311, 1312, 1315 ja 1318. Minulla ei ole käsillä hylkäyspäätöksen perusteluita, joten en osaa sanoa syytä. Vetureista kolme (1302, 1315 ja 1315) oli sijoitettu Riihimäelle ja muut kaksi Pieksämäelle. Voidaan lisäksi mainita, etta veturit 1311 ja 1312 hinattiin Pieksämäeltä Hyvinkään konepajalle (lähtöpäivä) 23.4.1966. Kaikki kyseiset veturit romutettiin Hyvinkäällä ja Riihimäellä vuonna 1969.
kuva 01.11.2014 22:41 Eljas Pölhö  
  Koska kuvassa on Valmetin kaksi viimeistä Hr13-veturia, niin niiden yht'aikainen käynti Valmetilla vuosi vastaanoton jälkeen on epätodennäköistä. Puskimetkin näyttävät aika tuoreilta, kuten Arto huomautti. Kun arvuuttelulinjalle lähdettiin, niin minä veikkaisin toukokuuta 1966, jolloin VR oli hyväksymässä viimeisten vetureiden vastaanoton tehtyjen muutosten jälkeen.
kuva 01.11.2014 16:42 Eljas Pölhö  
  Hassu juttu, mutta minunkin mieleeni juolahti jotain eteläisempää. Ehkä enemmän vaunun numeron kuin maiseman takia.
kuva 01.11.2014 16:25 Eljas Pölhö  
  Hienon kuvan ajoituksessa lienee pieni virheen poikanen, koska Tr2 1318 oli viimeisen kerran liikenteessä 12.3.1966 ja hylättiin 30.3.1966.
kuva 01.11.2014 14:49 Eljas Pölhö  
  Voi että on hieno kuva, tulee ihan nuoruusvuodet mieleen. Olen samaa mieltä Jukan kanssa, että tässä näkyy Suomen komein turvaväritys. Mutta on tässä paljon muutakin nähtävää, kuten pohjoiseen matkaavan junan viimeisen vaunun pääty. Minun suosikkini vaunujen päädyistä. Huomataan myös ykkös ja kakkosraiteen välinen portti. Se on kiinni ja ihmiset odottavat 2201 vetämän junan poistumista paikalta. Ei ollut vielä asematunnelia tai siltaa. Rata saatiin ylittää tasossa. Kolmos- ja nelosraiteen välinen laituri vaikuttaa aika kapealta. Neloselta ei tainnut lähteä muita kuin Porvoon suunnan junia.
kuva 01.11.2014 02:57 Eljas Pölhö  
  Yksi voisi olla (katson vain ulkonäköä) Saksan DB:n E41 ja Bong Mining Co:n dieselit Liberiassa.

https://www.dropbox.com/s/szj6i7d82t33gpd/Bong%20Mining-001.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/sunh2ysxk1959va/Bong%20Mining-002.png?dl=0
kuva 01.11.2014 02:34 Eljas Pölhö  
  Byrokratiaa on monenmoista, halpaa ja kallista. Joissain maissa kuulemma selviää paprujen väliin piilotetulla setelillä kaikista ongelmista.

Minulla (ja lähisukulaisillani) oli ongelma, kun Suomen verottaja ei tiennyt onko minulla lapsia vai ei. En pystynyt todistamaan sitä, koska olin ollut kirjoilla EU:n ulkopuolella. Muutaman kuukauden kinastelun jälkeen menin Ruotsin verovirastoon kysymään voivatko he auttaa. Vastaus oli, että eivät he voi tietää. Mutta koska olen paikalla (piti näyttää henkkari), niin he kysyivät onko minulla lapsia. Vastaukseni päälle lyötiin leima ja lähetettiin Suomeen. Aikaa meni 10 minuuttia. Avot, se kelpasi. Hyödyttömät paperit Suomessa maksoivat n. 60e, hyödylliset paperit Ruotsissa sisältyivät veronmaksuvelvollisuuteen (ei käteissuoritusta).

Sitten äitini tarvitsi lainhuudatuksen maa-alalle isäni kuoltua. Taas sama ongelma. Verottajan päätös ei kelvannut. Sama rumba ja taas Ruotsin verottajan puheille. Sama paperi Suomeen ja sitten kelpasi. Taas samat maksut, Suomeen rahaa ilman vastiketta ja Ruotsissa palvelua ilman maksua.

Suomessa lähdettiin siitä, että minä valehtelen. Ruotsissa lähdettiin siitä, että minä puhun totta ja jos valehtelen niin se on rötös.

Ongelman perussyy oli siinä, että muuttaessani Guernseylle, minun työ- ja maahanmuuttolupani koski vain minua, ei perheenjäseniä. Ketään siellä ei kaikkina vuosina koskaan kiinnostanut tietää oliko minulla perhettä vai ei. He eivät voineet todistaa mitään minun perheestäni ja syntyi musta aukko suomalaiseen uteluun.

Sinänsä ihan jännä juttu, että sikäläisestä sosiaaliturvatunnuksesta ei ainakaan silmämääräisesti näe minun ikääni. Ehkä näkisi, jos ymmärtäisi miten se on kasattu, mutta en ainakaan minä sitä havainnut. Sikäli kuin havaitsin, niin koko saaren sos-turvasta huolehti puoli tusinaa ihmistä kuten myös verotoimistosta (kummassakin oli kiinteä maksuprosentti ilman mitään kommervenkkejä). Ilmankos saari, joka tuottaa vähän rakennuskiveä, vähän kaloja ja paljon pankkipalveluja, on maailman 6-7. vaurain paikka.
kuva 01.11.2014 01:13 Eljas Pölhö  
  Tuukka: ajattelin pitkään, että annan olla, mutta houkutus kommentoida vei voiton.

Sitten kun sinä olet stressaantunut yritysjohtaja, niin ymmärrät, mistä saa jotain hupia. Yhden ruotsalaisen vetureita omistavan firman johtaja (piiloharrastaja) sanoi, että hän määräsi pari käsittämätöntä poikkeusta vetureiden numerointiin, koska iltamyöhällä oli kiva lukea harrastajien pohdintoja, vähän kuin "yömyssyksi".

Ruotsissa toimii myös saksalainen rautatiefirma "mgw", eli mgw Service GmbH, jonka vaimolla on firma nimeltään "mgw Werbetechnik GmbH" (tekee rautatiealan mainoksia). Lyhenne mgw tulee tiettävästi sanoista "Monika Geiger-Weiss", mikä on rautatieyhtiön mgw johtajan vaimon nimi.
kuva 30.10.2014 14:17 Eljas Pölhö  
  Ollin linkin takana on ihan hyvältä näyttävä vaunulistan pohja. Vieläkö jollakin riittää innostusta lisätä vaikka vaunujen numeromuutokset (nämä eivät ole läheskään kaikki; huomaa myös Ei-vaujen numeroinnin hyppäykset entisten 2800- ja 2900-sarjan vaunujen uudelleennumeroinnissa):
Ci https://www.dropbox.com/s/ylt27bs001b4kbw/Ci%20numeromuutos.png?dl=0
Ei (s1) https://www.dropbox.com/s/fmk9awpmjirlo2w/Ei%20numeromuutos%20s1.png?dl=0
Ei (s2) https://www.dropbox.com/s/gyt3uso2b6lhzx1/Ei%20numeromuutos%20s2.png?dl=0
kuva 30.10.2014 11:44 Eljas Pölhö  
  Tästä vuoden 1980 vaunuluettelosta voi kurkkia Ei 22300-sarjaa. Ne olivat siis muunnettuja (modernisoituja?) Helsingin lähiliikennevaunuja.
https://www.dropbox.com/s/q4070gd1blcmn42/Vaunuluettelo%201980.pdf?dl=0
kuva 29.10.2014 18:22 Eljas Pölhö  
  H317 oli melko vakituiseen Pr1-vetoinen, mutta vuosien 1965-1966 vaihteessa siinä näkyi joskus mielenkiintoisia poikkeuksia (Tapani Kilpisen havaintoja):
https://www.dropbox.com/s/k7b7yqh8r2t5z1m/PB186897%20H317.png?dl=0
kuva 29.10.2014 11:26 Eljas Pölhö  
  Tuolta löytyy tietoa Sm1 6001:n iltapäivästä ja seuraavista päivistä https://vaunut.org/kuva/53463
kuva 28.10.2014 12:01 Eljas Pölhö  
  Minulta Jukka Joutsilla on ollut lupa kuvien ja tekstien käyttöön, joten ainakaan sellaisia lainauksia vorgista ei pidä paheksuttavan. Samoin lupa on kaikilla muillakin, jotka ovat tänne laittamiani kuvia tai tekstejä lainanneet tai haluavat lainata.
kuva 25.10.2014 11:20 Eljas Pölhö  
  Jung 11698/1952, malli VN 234. Toimitusosoite "Papierfabrik Serlachius, Tampere". Sittemmin se on havaittu Kankaan Paperitehtaalla Jyväskylässä ja 1980-luvun lopulla kuvasin sen romuliikkeen pihalla Muuramessa. Siellä se oli ainakin vielä 1991.
kuva 24.10.2014 00:23 Eljas Pölhö  
  Olisivatko ne sellaisia vaunuja, joilla suomalainenkin operaattori saisi liikennöidä?
kuva 23.10.2014 22:13 Eljas Pölhö  
  Nyt 60-luvun junista kiinnostuneiksi ilmoittautuneita on jo kahdeksan. Olin turhan pessimistinen epäillessäni kiinnostuksen määrää.

Tänään lisään sivun, jossa näkyy P35 kesällä. Yksin Hr11 näkyy sitä vetäneen, paitsi juhannuksena. Inkoon sortuma näkyy tuoneen Hr12-sarjan tähän junaan, tosin vain itäiselle osuudelle. Toki sivulta löytyy pari muutakin Hr12-junaa. H34 lähti aamulla 7:55 Turusta kohti Helsinkiä ja kohtasi Kosken asemalla vastaparinsa H33:n. Nyt en ole varma aikataulukaudesta 1965-66, mutta jossain vaiheessa Helsingin ja Karjaan välillä oli kaksi vetovaunua, mutta Turun ja Karjaan välillä vain yksi. Tähän saattaisi viitata se, että osassa havaintoja toinen vetovaunu on Turkuun sijoitettu Dm6 ja toinen on Riihimäen Dm7.

https://www.dropbox.com/s/qhqhgw6tkscv4b7/PB186661%20H34-P35a.png?dl=0
kuva 23.10.2014 21:28 Eljas Pölhö  
  Aikataulu kesältä 1984 on tässä
https://www.dropbox.com/s/n0b4pjpv9pjyl7j/aikat%201984-2-6.png?dl=0
kuva 23.10.2014 14:46 Eljas Pölhö  
  Tuukka perustelee kyllä monella tavoin, mutta silti jään ihmettelemään miksi Suomen tai Viron vetokalustolla (ml. moottorivaunujunat) pitää olla EVN numero. Minne ne nyt Suomesta lähtee, Venäjälle korkeintaan.

Byrokratia ei kyllä vähentynyt. Koska kalustolle kuitenkin annetaan edelleen entisen kaltainen sarjamerkki (Rc2, Rc3, Rd2, RE, Sm4, Sm5, Sm6 jne) ja lyhytnumero, niin EVN numero on lisätieto. Vähennämme byrokratiaa lisäämällä veturin tunnukseen 12 numeroa?

Tunnus ei kuitenkaan kerro automaattisesti esim millainen Traxx tai Vectron on kyseessä, onko se 140 km/h, 160 km/h, 185 km/h vai 200 km/h versio tai mikä on veturityypin suurin sallittu nopeus jossain maassa (esim. Vectron on Ruotsissa hyväksytty 160 km/h nopeuteen). Se ei myöskään kerro mikä on veturin paino (usein välillä 80-88 t), mikä kulunvalvontalaite siinä on, mihin maihin sopiva virroitin siinä on jne. Tarvitaan lisätietoa ihan kuin ennenkin.
kuva 23.10.2014 14:29 Eljas Pölhö  
  H771:n vaunusto kulki Imatran vaunujen ja venäläisten vaunujen välissä tuossa 1964-68 paikkeilla. Minä istuin yleensä niissä, koska jatkoin Haukivuorelle.
kuva 23.10.2014 12:54 Eljas Pölhö  
  Petri perusteli niin hyvin, että taidankin siirtyä P1:n kannattajaksi, etenkin jos kuvausvuotta voi ruuvata yhdellä tai kahdella eteenpäin. Kesällä 1967 Imatran osuus (junan alkupää) oli jo kokonaan teräsvaunuista koostuva, paitsi Eik ja Fo, ainakin omien havaintojeni mukaan. Silloin kun P61 sai teräsvaunuja, se sai myös Rk:n Eik:n sijaan.

Kuvan porkkana voisi sitten olla MK94 joko saapumassa tai siirtymässä Pasilaan.
kuva 23.10.2014 12:03 Eljas Pölhö  
  Alku oli oikein, loppu menee Toijala, Viiala, Lempäälä, Kulju, Tampere.
kuva 23.10.2014 01:28 Eljas Pölhö  
  Lisäsin P12 havainnot sivulle https://vaunut.org/kuva/66584 linkitettyyn tiedostoon.
kuva 23.10.2014 01:25 Eljas Pölhö  
  P12 junia aikataulukauden vaihteessa toukokuussa 1965 alkaneella aikataulukaudella:
https://www.dropbox.com/s/r74zmntty5alo2v/PB186624%20P11-P12.png?dl=0

Tämä liittyy keskusteluun kuvassa https://vaunut.org/kuva/96592

Tässä on mielenkiintoisinta juuri aikataulukauden vaihde ja vähän myöhemmin satunnainen Tr1 käyttö korvaavana veturina.
kuva 23.10.2014 01:02 Eljas Pölhö  
  Näin pitkiä junia, joissa tuolloin oli kahvilavaunu tai kaksi, olivat P1 ja P61. Veikkaan jälkimmäistä, jolloin vasemman reunan porkkana olisi MK78 vetäytymässä Pasilaan tai ehkä todennäköisemmin MK 56 tulossa Vaasasta.
kuva 23.10.2014 00:39 Eljas Pölhö  
  No niin, ainakin kuusi kiinnostunutta lukijaa näillä taulukoilla on.

Lisään aluksi junan P32A, joka ei näytä olleen "Kiplun" tarkkailulistan helpoimpia kohteita. Nämä nettiin laitetut versiot ovat TAE:n puhtaaksikirjoittamia, mistä voimme olla hänelle kiitollisia. Kiplun käsiala ei ollut maailman kauneimpia ja vaatii vähän tottuttelua tulkita pikakirjoitus oikein.

Junassa P32A huomioimme Inkoon ongelmat, jotka on ratkaistu Dm7-junilla. Koska laiskuuttani laitan sivut sellaisenaan, enkä editoi junakohtaisiksi, niin keväältä 1966 nähdään Perniössä (mm P32:lla) olleen ongelma huhtikuun lopulla. Siellä oli kyllä keväinen tulvaongelma jokseenkin vuosittain. Toinen mielenkiintoinen poikkeama on P32 (laivapikajuna) vetovoima toukokuun kolmella ensimmäisellä viikolla.

https://www.dropbox.com/s/7x6wf96mhro59a5/PB186657%20P32-P32A.png?dl=0
kuva 23.10.2014 00:10 Eljas Pölhö  
  Turistissa käytettiin muotoa Turku satama - Åbo hamn jo 1950-luvulla, mutta jotenkin muistelisin nimen virallisen muutoksen tapahtuneen vasta paljon myöhemmin (järkisyistä, Jorman kommentin perusteella). Olisiko ollut joskus 79-80 vaihteen tienoilla, näin ulkomuistista? Mutta muuttuiko tunnus siinä samalla?
kuva 22.10.2014 23:27 Eljas Pölhö  
  Ööh, mikä on WhatsApp? Tai ehkä on parempi, etten tiedä, niin ei tarvitse välittää siitä.
kuva 22.10.2014 23:25 Eljas Pölhö  
  Onneksi nykyisin on paljon vähemmän erilaista kalustoa kuin 60 vuotta sitten, joten numerosarjojen keksijöillä on edes pieni mahdollisuus saada haluttu todellisuus mahtumaan numerovalikoimaan. Joskus vanhuksille oli itsestään selvään mikä oli BBÖ 114 tai BBÖ 214 ja miten ne liittyivät yhdistelmään ÖBB 12, ÖBB 12.1 tai jopa outoon juttuun DRB 12.0, puhumattakaan ainokaisesta DRB 12.1:stä. Jotenkin firman tunnus+sarja oli helppo mieltää missä ja mikä sellainen oli. VR K3 ja LVD Dk olivat luonnollisesti samanlaisia, vain kotimaa oli eri. SJ Dk taasen oli täysin erilainen, vaan mikään näistä ei koskaan mennyt keskenään sekaisin, vaikka oli vain 4-5 tunnistetta.
kuva 22.10.2014 23:01 Eljas Pölhö  
  Jimi: Totta kai saa kysyä ja tottakai on hyvä, jos eksakti tieto on tiedossa. Asia taas rönsyili siihen periaatteelliseen keskusteluun, että ovatko EVN-numerot tärkeitä vai vaan joku keksintö kertoa numerosarjoilla sellaista, joka on monille ihmisille helpompaa mieltää kirjain-numero-yhdistelmällä.
kuva 22.10.2014 22:10 Eljas Pölhö  
  Samaa mieltä Tonin Kanssa. Jos joku ei muista eri maiden kaluston tunnuksia ja niiden perustietoja, niin on ehkä väärällä alalla. Jos tietokone ei osaa erottaa tietoja kirjain+numeroyhdistelmällä, niin se on aika tyhmä tietokoneeksi.
kuva 22.10.2014 22:06 Eljas Pölhö  
  Vuorokausirytmi ja unen tarve varmaan vaihtelee aika paljon. Minulla ei olisi mitään vaikeuksia viettää ravintolavaunussa suurin osa matkasta 23:30-07:00. Itse asiassa se voisi olla paljon viihdyttävämpää matkantekoa kuin jossain muussa vaunussa, etenkin jos sisustus on viehättävä.
kuva 22.10.2014 20:25 Eljas Pölhö  
  Kiinnostaako nämä 60-luvun pikajunat muita kuin Petriä ja minua? Jos 5 sanoo olevansa kiinnostunut, mieluummin yksityisviestinä vorgin kautta kuin tähän ketjuun tai mun sähköpostiin eljaspolho@mac.com niin laitan relevantit sivut julkisesti esille, muutoin siirryn privaattipostitukseen (kaikille kiinnostuksensa ilmaisseille) parin päivän päästä. Mahdollisen viiden täytyttyä laitan linkit tähän ketjuun.
kuva 21.10.2014 11:32 Eljas Pölhö  
  Katteratin lähellä on ainoa säilynyt norjalainen El4-sarjan veturi, numero 2046. Rankkasateiden jälkeen rata petti työjunaa vetäneen 2046:n alla ja veturi suistui Sørdalenin rotkoon. Koska veturi oli jo vanha ja paikka erityisen hankala, se päätettiin jättää sinne. Sen päälle vain kärrättiin kiviä ja maata ja siellä se on edelleen odottamassa rahakasta harrastajaa, joka kaivaa sen esiin.

Tässä pieni videopätkä vuodelta 1959. Sen avulla voi paikkaa hahmotella.
https://www.youtube.com/watch?v=3cGcdape8Vg