![]() |
28.08.2013 20:26 | Jukka Voudinmäki | ||
Pääsi, sillä rata oli vain suljettu, jota se taitaa vieläkin olla... Tosin nykyformissaan rata tuskin kantaisi edes pumppuresiinaa tietyillä kohdilla. Viimeinen juna Haapamäeltä Virroille ja takaisin ajettiin 30.6.1995. |
||||
![]() |
28.08.2013 09:40 | Jukka Voudinmäki | ||
Kuva on otettu taskukamerani automaattiasetuksilla ja siten myös –valotuksella. Jos olisin valinnut pienemmän kuvakulman, Dr13:n hahmo olisi terävämpi, mutta vaunut olisivat jääneet suurimmalta osaltaan pois näkyvistä. Kuvakulmasyistä siirsin suunnitellun kuvauspaikan Kollinjoen ex-laiturivaihteen kohdalta (n. 400 metriä tasoristeykseltä Varkauden suuntaan) tasoristeykselle. Varakuva Valtsun paluumatkalta Kolmajärven uimarannan kohdalla epäonnistui täysin, joten tähän kuvaan oli nyt tyytyminen. |
||||
![]() |
27.08.2013 19:56 | Jukka Voudinmäki | ||
Joo, sehän se numero on, kun tiiraan oikein tarkasti 5 vuotta sitten ottamaani, rankasti pienennettyä digikuvaa. | ||||
![]() |
27.08.2013 19:07 | Jukka Voudinmäki | ||
Ei 22235. Lienee kahvilavaunu kesäaikaan tms.. Pistoraiteella se ei varsinaisesti ole, vaan raiteenpätkällä, joka ei ole yhteydessä rataverkkoon. | ||||
![]() |
25.08.2013 09:19 | Jukka Voudinmäki | ||
Laiturinkylä-niminen seisake on ollut Ylihärmän radalla. 9 vuoden takainen kuva löytyy samasta kuvasarjasta kuin tämäkin. | ||||
![]() |
24.08.2013 22:45 | Jukka Voudinmäki | ||
Se jäikin kuvasta selvittämättä, joten kiitos Villelle tiedosta. | ||||
![]() |
24.08.2013 22:18 | Jukka Voudinmäki | ||
On tuotu. Harmaa koppi kuvan oikeassa laidassa liittyy asiaan. | ||||
![]() |
19.08.2013 09:01 | Jukka Voudinmäki | ||
Samaa designia on kuin Jämsän ja Jämsänkosken asemat sekä jotkut Laurila-Rovaniemi-Kemijärvi -välin sodan jälkeen rakennetut asemat. | ||||
![]() |
18.08.2013 18:27 | Jukka Voudinmäki | ||
On, ja varsinkin 3 km:n päässä sijaitseva Kauppi viisine entisine syrjäraiteineen. Niin no, Härmän alainen syrjäraidehan tämä Ylihärmäkin loppuaikoinaan oli. | ||||
![]() |
16.08.2013 16:16 | Jukka Voudinmäki | ||
Taustan rakennuksesta päätellen tämä voisi olla Osuuskaupan raide, käyttäjä Ylihärmän Osuuskauppa. Joka tapauksessa mielenkiintoinen kuvasarja. Onkohan kellään kuvia saman rataosuuden Kaupista siltä ajalta, kun siellä on vielä ollut kiskot maaperässä? |
||||
![]() |
16.08.2013 15:59 | Jukka Voudinmäki | ||
Olisko liikennepaikka kuitenkin Ylihärmä. Sama juttu noihin muihin kuviin, joissa nyt Härmä liikennepaikkana. | ||||
![]() |
16.08.2013 13:32 | Jukka Voudinmäki | ||
Kovasti aina puhutaan ympäristöarvojen puolesta varsinkin silloin, kun langetetaan kuluttajille joitain uusia veroja ja maksuja, mutta missä ovat puheet ja etenkin teot silloin, kun rahtiliikennettä siirretään kiskoilta maanteille? Siinähän sitten ihmetellään, kun maantiet kuluvat ja (super)rekat tukkivat Keski-Suomen ja muunkin Suomen ennestään ahtaat, mutkaiset ja mäkiset tiet. Puhumattakaan, jos tapahtuu uudet konginkankaat. |
||||
![]() |
16.08.2013 13:23 | Jukka Voudinmäki | ||
Vaihdoin Joutseno-logiikan mukaisesti kuvan 56250 liikennepaikaksi Suolahden, jota se todella silloin jo on ollut. Valmetti on historiaa, ja saa nähdä, kuinka kauan linjavaihde saa vielä olla olemassa, jos (=kun) uutiset traktoritehtaan kiskokuljetusten vähenemisestä pitävät paikkaansa. Mitä tulee kenttään Kuvauspaikka, siihen olen systemaattisesti kirjoittanut sen kunnan, jonka alueella kuva tai sen kohde on sijainnut. Eräänlainen huomionosoitus Suomen kunnille, joita niitäkin on viime vuosina lakkautettu ja liitetty toisiinsa. |
||||
![]() |
16.08.2013 08:36 | Jukka Voudinmäki | ||
Aivan totta. Ilmankos pääradan varrella ei näkynyt sinipohjaisia Finnish Chemicals –lappuja. Vaihdan tähän ja noihin muihin kuviin liikennepaikaksi Joutsenon. | ||||
![]() |
16.08.2013 08:19 | Jukka Voudinmäki | ||
2140 sopii jo paremmin graafistenkin puolesta. Kiitos tiedosta. Muutan kuvatekstiä ja lisään tunnisteen. | ||||
![]() |
15.08.2013 18:56 | Jukka Voudinmäki | ||
Raideyhteys Saimaalle ja sotilaallinen merkitys. Viimeksi mainitusta voi lukea tuolta: http://www.elisanet.fi/harri.frestadius/silara21.htm | ||||
![]() |
15.08.2013 17:52 | Jukka Voudinmäki | ||
Kyllä. Ulkoistan virheen kannettavan näppäimistölle. | ||||
![]() |
14.08.2013 21:40 | Jukka Voudinmäki | ||
Okei. Kiitos oletuksen korjaamisesta. Päivitän kohta tunnisteet ja kuvatekstin. | ||||
![]() |
12.08.2013 18:30 | Jukka Voudinmäki | ||
Länsi- on, ja Haapanoron ex-seisakkeelle on tästä n. 500 metriä matkaa. | ||||
![]() |
12.08.2013 18:13 | Jukka Voudinmäki | ||
Toivotaan Jyväskylän ja Jämsän välille jämäkkää jääkautta, sillä kyllä Hpk-Jy on ansainnut enemmän kuin todella mitättömän vähäiset kolme taajisparia per arkipäivä, viikonloppuisin 2. | ||||
![]() |
11.08.2013 10:18 | Jukka Voudinmäki | ||
Olen ollut siinä käsityksessä, että etualan maatuet ovat kuuluneet alkuperäisen Haapamäki-Jyväskylä -radan rakenteisiin, mutta voin olla väärässäkin taas kerran. | ||||
![]() |
11.08.2013 10:14 | Jukka Voudinmäki | ||
Ra(d)antauksen loppuosan kantasana on tausta, ja siksi se taipuu noin. Kintauden taustalla on termi kintaamispaikka eli kintaus, jolla ei ole taustan kanssa mitään tekemistä. Aiheesta (Kintaus) oli kommentointia jo jonkin toisen kuvan tai kirjoituksen yhteydessä. |
||||
![]() |
11.08.2013 09:48 | Jukka Voudinmäki | ||
Kuvan https://vaunut.org/kuva/48828 ja yhden näkemäni lehtileikkeen perusteella sanoisin, että Huttulan laiturivaihderakennus ei ole sijainnut tuossa metsikössä, vaan heti kuvan vasemman laidan ulkopuolella. | ||||
![]() |
11.08.2013 09:36 | Jukka Voudinmäki | ||
Kintauden - näin se genetiivissä menee - vesitornin jämä näkyy heikosti kuvassa https://vaunut.org/kuva/47405 Junan oikealla puolella kallion jälkeen. | ||||
![]() |
10.08.2013 21:42 | Jukka Voudinmäki | ||
Huttula. | ||||
![]() |
10.08.2013 13:54 | Jukka Voudinmäki | ||
Meteoriittijärven rannalla olen vieraillut viimeksi muutama viikko sitten, mutta itse kraateria en ole nähnyt tai käynyt katsomassa. | ||||
Kuvasarja: Taivalkosken rataa |
10.08.2013 11:17 | Jukka Voudinmäki | ||
Mukava kuvasarja. Eiköhän Psk-Tlk –välin kohtalo ole nähtävissä Leinon ja Pesiökylän kuvissa varsinkin, kun täällä ei ajella resiinoilla Mierontien tapaan, jos nyt sielläkään enää resiinaliikennettä kovin on. | ||||
![]() |
04.08.2013 08:06 | Jukka Voudinmäki | ||
Siinä se pitkän aikaa tepasteli asemalaiturilla. Kävi myös välillä tutkimassa, minkälaisen menyyn ykkösraiteen noutopöytä tarjoaa. | ||||
![]() |
04.08.2013 00:52 | Jukka Voudinmäki | ||
Sitten se täytyy olla S 52. Käsinkirjoitetuissa muistiinpanoissa vitosen ja kutosen ero on aika pieni. Korjaan kuvatekstin ja tagin. Kiitos asiallisesta huomautuksesta. | ||||
![]() |
01.08.2013 17:56 | Jukka Voudinmäki | ||
Linjavaihteista varmaan suurin osa kuuluu Jimin kysymään kategoriaan sikäli, kun linjavaihteet liikennepaikoiksi lasketaan. | ||||
![]() |
31.07.2013 19:21 | Jukka Voudinmäki | ||
Onko sama kuin tämä: https://vaunut.org/kuva/51950 ? | ||||
![]() |
29.07.2013 06:51 | Jukka Voudinmäki | ||
Vieläkö Huutoniemi/Roparnäs -kilpi huutelee siinä Vaasan kupeessa? Pasin kysymykseen en tiedä vastausta, mutta tuskin tämä pitkään aikaan on ollut millään käytöllä. Sivuraiteen kiskojen pinta oli ainakin hyvin ruosteessa. Eikös raakapuuta näillä tienoilla lastata enää vain Alavudella sekä jonkin verran Inhassa ja Myllymäellä. |
||||
![]() |
26.07.2013 12:33 | Jukka Voudinmäki | ||
Motiivia löytyy esim.: http://www.raahenseutu.fi/Uutiset/1194757251870/artikkeli/asema+nosturin+nokkaan+tai+pyorien+paalle.html | ||||
![]() |
22.07.2013 07:16 | Jukka Voudinmäki | ||
Valtatie 4:n varrella roikkuva asema on Rovaniemi I ja III. Kuvan asema on Rovaniemi V. Ainoa asema, jota ei ole enää olemassa, on Rovaniemi II. Asema-alueella, hieman matkaa Kemin suuntaan sijaitseva poikittain rataan nähden oleva puinen talo on Rovaniemi IV, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt. Vaunut.orgista löytyy kuva kaikista paitsi Roi II:sta. |
||||
![]() |
18.07.2013 08:22 | Jukka Voudinmäki | ||
Erikoista on. Suolahdesta kannattaa ajaa raakapuuta ja traktoreita, mutta Finnforestin vaneritehtaan tuotteet lähtevät maailmalle kumipyörillä, vaikka tehtaalle on hyväkuntoinen raideyhteys. VR Transpointille ei näköjään kelpaa lisäliikevaihto ja -asiakkaat vai eikö pankkitilille mahdu enää rahaa? | ||||
![]() |
13.07.2013 21:27 | Jukka Voudinmäki | ||
Kuvasta https://vaunut.org/kuva/5740 voi ottaa jonkinlaisen kiintopisteen, sillä Hytarin rakennus on yhä olemassa. | ||||
![]() |
10.07.2013 18:19 | Jukka Voudinmäki | ||
Ratakilometri 469 kertoo, että vähän aiemmin on ohitettu Pirhiänniemen entinen seisake (468+645), ja seuraava liikennepaikka on Aholahti vajaan kuuden ratakilometrin päässä (474+960). | ||||
![]() |
10.07.2013 15:15 | Jukka Voudinmäki | ||
Kyllä se on ihka aito taajis (Hamaxostichus urbanus). Hyvin uhanalainen laji ainakin täällä Keski-Suomessa. | ||||
![]() |
01.07.2013 07:44 | Jukka Voudinmäki | ||
Entisen satama- ja sittemmin saharaiteen loppupäästä ei sitten enää erotukaan mitään syrjäraiteeseen viittaavaa. Ostolan Höyrysahan alue on uudisrakennettu tehokkaasti. | ||||
![]() |
29.06.2013 23:47 | Jukka Voudinmäki | ||
Tästä https://vaunut.org/kuva/36539 | ||||
![]() |
29.06.2013 20:39 | Jukka Voudinmäki | ||
Starckjohann Steeliä ei ole varsinaisesti lakkautettu. Se on liitetty Lahden liikennepaikkaan 1.12.2005. | ||||
![]() |
27.06.2013 21:14 | Jukka Voudinmäki | ||
Niinisaari oli vahtitupa, joskaan tämä rakennus ei ole vahtitupa https://vaunut.org/kuva/56102 Niinisaareen suunniteltiin vuonna 1955 laiturivaihdetta, joka olisi tarjonnut kohtausraiteen ja mahdollisesti raakapuunlastauspaikan. | ||||
![]() |
27.06.2013 20:53 | Jukka Voudinmäki | ||
Kaaviosta puuttuu Kattilakosken (runsaat 1 km Valkeajärveltä etelään) vartio- ja veturihuoltopaikka, joka koostui vahtituvasta sekä vesitornista ja puuvajasta. En tosin tiedä, oliko se enää olemassa 1923. Rakennusvuosi oli kuitenkin 1902. | ||||
![]() |
27.06.2013 18:44 | Jukka Voudinmäki | ||
Kiitokset kaaviosta. Tuo onkin mielenkiintoinen ja minulle uusi tieto, että Mäiskälän kivilouhimon raiteet ovat 90 vuotta sitten erkaantuneet pääradasta kaakkoon. Olen aina luullut, että erkanemissuunta on ollut lounaaseen, mitä se oli myöhempinä aikoina. Mutta luulo ei ole tiedon jne... Se on sitten jälleen tehtävä pyhiinvaellusmatka Mäiskälään syksyllä tai ensi vuoden keväällä. | ||||
![]() |
27.06.2013 18:32 | Jukka Voudinmäki | ||
Ei suoranaisesti, mutta löytyy sillä nimellä, joka on ollut voimassa 1.9.1925 lähtien. Ähtäri siis. | ||||
![]() |
26.06.2013 07:12 | Jukka Voudinmäki | ||
Kolari 1. on näyttänyt tuollaiselta http://www.mikanhuone.com/kolarivanhin.jpg Nykyinen asema on järjestyksessään kolmas. | ||||
![]() |
20.06.2013 09:12 | Jukka Voudinmäki | ||
Mielenkiintoinen kuvasarja, jonka kruunaa tämä aikaa, säätä ja markkinavoimia vastaan änkyröivä nopeusmerkki. | ||||
![]() |
17.06.2013 19:03 | Jukka Voudinmäki | ||
Kymintehtaan olisin arvannut, mutta osittainen sama maakunta - mitä se sitten tarkoittaakaan - ei tue arvaustani. Uutta vihjekuvaa odotellen. | ||||
![]() |
13.06.2013 19:29 | Jukka Voudinmäki | ||
Samat Geebeekoot, jotka ovat majailleet tuolla jo vuosikausia. | ||||
![]() |
11.06.2013 21:36 | Jukka Voudinmäki | ||
Aha, Elliinasta on tullut Lätsä. Siilinjärveläistausta selittää lautan K-alkuisen rekisterinumeron. | ||||
![]() |
10.06.2013 22:49 | Jukka Voudinmäki | ||
Entä, jos rajaa sijainnin liikennepaikkavälillä Tiusala-Haapamäki? |