![]() |
01.04.2004 17:39 | Risto Hyvärinen | ||
Haa! On siinä kutenkin joitain "pikku" puutteita! :P | ||||
![]() |
01.04.2004 17:13 | Risto Hyvärinen | ||
Kukaan täällä ei niin ole väittänytkään. Mutta erehtymättömiä ei ole ne sen paremmin, kuin mekään. Olen vaan monta kertaa törmännyt veturinkuljettajien ylimieliseen asenteeseen ja korostan sanaa MONTA. Muussa henkilökunnassa en ole huomannut samaa ilmiötä. Onkohan se joku tauti, joka leviää vaan veturinkuljettajien keskuudessa? | ||||
![]() |
01.04.2004 16:55 | Risto Hyvärinen | ||
Eikös ne Sm-rungot ole aina olleet yleensä ensimmäisiä sähköratavieraita? | ||||
![]() |
01.04.2004 16:32 | Risto Hyvärinen | ||
Olisi hauskaa tietää, kellä VR:n henkilökunnasta on otsaa tulla väittämään tänne, että harrastajilla on aukkoja tiedoissaan. Olisi parempi pysyä vaan siellä tallin perukolla ja tuijottaa siihen omaan napaansa. | ||||
![]() |
01.04.2004 13:53 | Risto Hyvärinen | ||
Hieno asema Kotkassa. Tiilirakennus perinteisten puurakennusten sijaan. | ||||
![]() |
01.04.2004 13:10 | Risto Hyvärinen | ||
Niin tarkoitin lähinnä sitä, että mitä väliä sillä on, kuka tuolla kopissa on ja miten sinne on päässyt. Jääköön ne siellä olijoiden asiaksi. Minua ei se tieto kiinnosta pätkääkään. Ainoa, mistä olen yhtä mieltä muiden kanssa, on se, että jos siellä kopissa on "ylimääräisiä", riippumatta siitä kenen luvalla siellä ovat, asiasta ei liene välttämätöntä tehdä julkista. Ohjaamokuvenkaan ottaminen ei ole kiellettyä, koska ei eletä Neuvostoliitossa, mutta jos ollaan linjalla siellä, niin on syytä ehkä vähän karsia yksityiskohtia. | ||||
![]() |
01.04.2004 12:55 | Risto Hyvärinen | ||
Se on hyvä! Täytyy lainata joskus kirjastosta. HelMet haku on hyvä, voi hakea kotoa käsin koko pääkaupunkiseudun kirjastojen kirjoja http://www.helmet.fi/ | ||||
![]() |
01.04.2004 12:52 | Risto Hyvärinen | ||
Nyt täytisi tietää, mitä koneita on vuonna 1973 ollut Kuopiossa, niin arvoitus saattaisi selvitä. | ||||
![]() |
01.04.2004 12:47 | Risto Hyvärinen | ||
Itse asiassa tämä olisi paljon paremman näköinen oikeasti, kun punavalkea, mutta se nyt on taas vain MINUN mielipide. | ||||
![]() |
31.03.2004 22:36 | Risto Hyvärinen | ||
Nyt on jälleen tunnustettava tyhmyyteni ja kysyttävä miksi nuo valot on tuossa? Siihen on varmaan joku looginen selitys, joka ei näy kuvasta. | ||||
![]() |
31.03.2004 22:20 | Risto Hyvärinen | ||
Pannaan se sitten 15, kunnes tulee joku "tietäjä" joka sanoo mikä se on. | ||||
![]() |
31.03.2004 22:15 | Risto Hyvärinen | ||
Mitä välii sillä on? | ||||
![]() |
31.03.2004 17:50 | Risto Hyvärinen | ||
Öö! Varikolla on sellainen ohje, että päivittäin pitäisi olla 8 Sm4:a ajossa, muuten tulee sanktioita. Käytännössä vaan on vähän niin ja näin, kun parhaimmillaan on 6 konetta 10:ä huollossa/korjauksessa. | ||||
![]() |
31.03.2004 17:40 | Risto Hyvärinen | ||
Voi se olla sielläkin, mutta se on ihan kuultu juttu. | ||||
![]() |
31.03.2004 16:33 | Risto Hyvärinen | ||
Kolmipyöräresiinan kanssa menee vaan nostohommiksi, jos sattuu ne peräkkäiset pyörät olemaan vaihderisteyksen puolella. Menee siinä kiskoilta, että kolisee. Ainakin ne versiot, mitä olen Porvoossa kokeillut. | ||||
![]() |
31.03.2004 16:19 | Risto Hyvärinen | ||
Hmmm... Kyllä siinä varmaan on erotusjakso vähän monessa mielessä ainakin silloin, kun silta on ylhäällä! :P | ||||
![]() |
31.03.2004 16:15 | Risto Hyvärinen | ||
Jos ei olisi lippuja ja autoja valot päällä kadulla, luulisi, että kuva on pienoismallista. (Nopeasti katsottuna) | ||||
![]() |
31.03.2004 16:07 | Risto Hyvärinen | ||
Ihan kuin olisi pakoputki tuossa vasemmalla kopin seinässä! Vai neänkö harhoja? | ||||
![]() |
31.03.2004 16:03 | Risto Hyvärinen | ||
Näyttää olevan Tk3 1170 myös parkissa laidalla. | ||||
![]() |
31.03.2004 16:00 | Risto Hyvärinen | ||
Yritän kertoa tapahtuman lyhyesti. Eräällä asemalla, jonka nimeä en muista, oli varsinainen suorittaja saunassa ja apumies oli antamassa ohikulkulupaa junalle. Junassa sattui olemaan veturinkuljettaja, joka oli pilkuntarkkasäännöistä ja nähtyään, ettei ohikulkulupaa ollutkaan antamassa varsinainen suorittaja, pysäytti junan ja kieltäytyi jatkamasta matkaa, ennen kuin varsinainen suorittaja tulee antamaan opasteen. No, suorittaja haettiin saunasta ja tuli pyyhe ympärillään antamaan opastetta, niin veturinkuljettaja sanoi ikkunasta, että vaatetus ei ole oikea. No, suorittaja haki virkalakin päähänsa ja edelleen pyyhe ympärillään näytti merkkiä, jolloin veturinkuljettaja sanoi, että vieläkään puku ei ole aivan ohjesäännön mukainen, mutta lakki sentään on päässä ja veti pillistä merkin ja läksi ajamaan. Tilanpuutten vuoksi jätän joitain yksityskohtia pois. | ||||
![]() |
31.03.2004 15:51 | Risto Hyvärinen | ||
Näin se on varmaan ollutkin! Kaikki ei aina näy kuvassa! | ||||
![]() |
31.03.2004 14:05 | Risto Hyvärinen | ||
Muistuu mieleen yksi höyryveturiajan juttu, mutta olkoon. Jääköön lämpimämmille ilmoille. | ||||
![]() |
31.03.2004 11:25 | Risto Hyvärinen | ||
Tässä on Juhani Saloranta itse ja sen vanhempi LiveSteam Porvoon höyryjuhlilla: https://www.vaunut.org/kuvasivu.php/6249.html | ||||
![]() |
31.03.2004 11:18 | Risto Hyvärinen | ||
Vaunujen 1500 V ei tarvitse mitään ohjaustalua. Se menee sulakkeiden kautta suoraan muuntajalle ja 1500 V:n sulakkeet sijaitsee kotelossa vaunun alla. Se jännite ei kierrä edes missään vaiheessa vaunun sisällä, vaan kulkee koko ajan vaunun alla. Muuntajan toisiopuolta käytetään sitten akkulaturille ja vaunun lämpöelementeille. Akkulaturi saa sähkön joko 400V:n ulkoliitännästä, 1500V:n muuntajasta tai akselinpäägeneraattorista. | ||||
![]() |
31.03.2004 09:32 | Risto Hyvärinen | ||
Nyt, kun se on tunnistettu Vempuksi, niin kun joku dieselmies kertoo, onko se Dv 15 vai 16, niin vaihdetaan se tuonne kuvatietoihin, niin tulee sekin korjattua. | ||||
![]() |
31.03.2004 09:30 | Risto Hyvärinen | ||
Näyttää aika kauhea paikka olevan! Siellähän on LUNTA! :P | ||||
![]() |
31.03.2004 09:27 | Risto Hyvärinen | ||
En tiedä tarkasti. Ne ajeli edestakaisin siinä aseman itäpuolella. Ne oli ensin ratapihan tässä päässä, sitten ne siirtyi toiselle laidalle, kuten tuosta toisesta kuvasta näkyy. Siinä näkyy vielä, että ne olisi kaikki käynnissäkin. Asuin 10 vuotta suurinpiirtein tuon kuvanotto kohdalla, kadun toisella puolen. Enkä muista toista vastaavaa tapahtumaa. Siihen aikaan otin kuvia vähän kaikesta ja varsinkin, jos huomasin jotain erikoista ja sattui samaan aikaan olemaan kamera mukana. Otin myös kuvia, kun Maljapuro "vähän" tulvi ja palokunta pumppasi vettä pois kellareista. | ||||
![]() |
31.03.2004 09:12 | Risto Hyvärinen | ||
Missään ei lue, että sillä tähystäjällä on oltava radio. Radio tietenkin helpottaa asiaa, mutta se voidaan hoitaa myös käsiopastein radion puuttuessa. Täällä on ne kuvattuna: http://koti.mbnet.fi/rhyvarin/kasiopasteet.html | ||||
![]() |
30.03.2004 21:50 | Risto Hyvärinen | ||
Siitä on jo aikaa. Varmaan kymmenissä vuosissa laskettavaa. Sitä aikaa, kun ei olla oltu niin tarkkoja. | ||||
![]() |
30.03.2004 21:24 | Risto Hyvärinen | ||
Tarina kertoo, että Riihimäellä jotkut mestarit oli kaljapäissään tuupanneet Vempun päätepuskimesta läpi. Siellä se sitten oli ollut akseleitaan myöten sorassa. Kuskit oli pääseet "natsapartioon" joksikin aikaa. (Tarina ei kerro kuinka kauaksi aikaa.) | ||||
![]() |
30.03.2004 20:26 | Risto Hyvärinen | ||
Kouvolassa olen joskus seurannut vaivihkaa vierestä tuota touhua, niin siellä junamies yleensä näyttää kuljettajalle merkkejä. | ||||
![]() |
30.03.2004 15:16 | Risto Hyvärinen | ||
Iso maa, isot toleranssit! | ||||
![]() |
30.03.2004 15:04 | Risto Hyvärinen | ||
Aikoinaan ns. "Radio-Gaz"issa oli sellainen mukava "pikku radio". Perustuen varmaan samaan tekniikkaan! | ||||
![]() |
30.03.2004 14:52 | Risto Hyvärinen | ||
Niin väittävät ja sanotaan, että on alkaneet kiinnittämään enemmän huomiota siihen voiteluun. | ||||
![]() |
30.03.2004 14:48 | Risto Hyvärinen | ||
Höö! Juttu meni lyhyesti niin, että 1168 oli tulossa vaunuletkan kanssa saattona Hinthaarasta. Tultua Haksin tasoristeykseen annettiin asiaan kuuluvat vihellysmerkit veturista. Samaan aikaan auto lähestyi tasoristeystä ja kuuleman mukaan jopa pysähtyi ennen sitä ja juuri vähän ennen, kuin juna oli kohdalla, lähti ylittämään tasoristeystä. seurauksella, että vaunun rappu työnsi auton keulan ojaan. Autossa oli ollut kaksi henkilöä sisällä ja se, joka itseasiassa ei ajanut autoa, oli nostanut jälkeen päin asiasta suurimman älämölön kaikille niille tiedotusvälineille, jotka vaan yleensä jaksoi kuunnella. Iltalehdessä oli väittänyt mm. että tasoristeystä ei ole merkitty mitenkään, kun kuitenkin kuvassa seisoo lähes tasoristeyksen varoitusmerkin alla. Oli kuulemma tullut Kärkölä mieleen heti. Tässä lyhyesti, ilman kaikkia yksityiskohtia. | ||||
![]() |
30.03.2004 14:40 | Risto Hyvärinen | ||
Venäläisessä radiotekniikassa ei ole oikeastaan mitään vikaa. Ne tekevät hyviä radioita niistä osista, mitä on saatavilla. Ulkonäkö ei ole mairea, mutta yleensä ne toimii, mikä on pääasia. | ||||
![]() |
30.03.2004 12:41 | Risto Hyvärinen | ||
Joo! Tietenkin kun vauhtia alkaa olla enemmän alkaa sekin "lonksuttamaan" koska nivelet ei ole kovin tiukoilla sovituksilla, mutta kovin ääni tulee kyllä kokonaan muualta. | ||||
![]() |
30.03.2004 12:37 | Risto Hyvärinen | ||
Öö ja öö? Mielestäni missään vaunussa teli ei ole kovin paljon kummallisemmalla "tapilla" kiinni vaunussa, koska eihän sitä vedetä telistä. Suurin voima kohdistuu ylhäältä alaspäin kuorman muodossa. Eri juttu veturissa, jossa vetovoimat vaikuttavat telissä ja ne täytyy saada siirrettyä runkoon. Suurin voima vaunuissa kai syntyy teliin jarrutettaessa, mutta eihän siinäkään yksi teli jarruta koko junaa. | ||||
![]() |
30.03.2004 12:28 | Risto Hyvärinen | ||
Huomatkaa muuten radioantenni tuolla katolla. Siis tuo pitkä lanka, mikä menee veturin päästä päähän! | ||||
![]() |
30.03.2004 12:19 | Risto Hyvärinen | ||
Saattaa hvin olla! Kuvan ottohetkestä on yli 30 vuotta aikaa, etten muista millään! | ||||
![]() |
30.03.2004 12:15 | Risto Hyvärinen | ||
Olisi kiva tietää, miten Venäjällä käsitellään töhrijöitä? | ||||
![]() |
30.03.2004 12:12 | Risto Hyvärinen | ||
Sama ohje on siellä vieläkin! | ||||
![]() |
30.03.2004 12:09 | Risto Hyvärinen | ||
Tässä on nyt sitten toinen kuva liittyen kuvaan https://www.vaunut.org/kuvasivu.php/5846.html | ||||
![]() |
30.03.2004 11:48 | Risto Hyvärinen | ||
Älä mitään en minäkään! | ||||
![]() |
30.03.2004 11:40 | Risto Hyvärinen | ||
Älkää nyt, kun toinen on saanut juuri uuden ja hienon kamerakännyn! | ||||
![]() |
29.03.2004 21:52 | Risto Hyvärinen | ||
Joskus tuntuu, että sellaisen olisi syytä ulottua tännekin paikallisliikenteeseen. | ||||
![]() |
29.03.2004 21:41 | Risto Hyvärinen | ||
Minusta kulkutien asttamisella ja varmistamisella puhutaan VR maailmassakin eri asioista. Ne käsitteet oli olemassa jo silloin, kun ei ollut mitäään keskusasettimia. Vaihteissa oli lukot, joista ei lähtenyt avain pois, kuin tietyssä asennossa ja kun kaikki avaimet, kulkuun vaikuttavista vaihteista oli tietyssä paikassa, josta suorittaja näki ne, pystyi sen jälkeen näyttämään junaan opasteen ohikulku sallittu, käymättä erikseen katsomassa jokaisen vaihteen asennon. | ||||
![]() |
29.03.2004 21:32 | Risto Hyvärinen | ||
Kun lukee tuota tekstiä, niin siinähän näyttäisi lukevan, että on kaksi tavarajunaa, ja yksi pikajuna tulossa. | ||||
![]() |
29.03.2004 18:10 | Risto Hyvärinen | ||
Selvä! Nyt selvisi senkin taulun logiikka! | ||||
![]() |
29.03.2004 18:08 | Risto Hyvärinen | ||
Sr1:ä vaivaa edelleenkin lukihäiriö. | ||||
![]() |
29.03.2004 18:05 | Risto Hyvärinen | ||
Niin! Olen ottanut kuvia monenlaisilla kameroilla ja kuvaajan näkyminen varjona otetussa kuvassa on kyllä jokaisen kameran, ei pelkästään digikameran, ominaisuus, joten se liittäminen pelkästään digikameroihin on kyllä selvää tiedon (kokemuksen) puutetta. |