![]() |
26.03.2004 13:53 | Risto Hyvärinen | ||
Taisi jäädä ainoaksi lajissaan. | ||||
![]() |
26.03.2004 13:52 | Risto Hyvärinen | ||
Olen joskus katsonut kohtisuoraan tuollaista konetta, eikä niiden kanget mene samaan tahtiin. Onhan sellainen vastapaino kaikissa höyryvetureissakin ja silti ne vatkaa, vaikka menisi rullaamalla, jolloin koneen vaikutus on minimissä. | ||||
![]() |
26.03.2004 12:23 | Risto Hyvärinen | ||
Poislukien höyryveturit. | ||||
![]() |
26.03.2004 12:22 | Risto Hyvärinen | ||
Lisäksi vempun molempien päiden akselit sallivat sivuttaisliikkeen, joten veturissa on vain kaksi "kiinteää" akselia. Kaksi keskimmäistä. Kankikone ei milloinkaan "vedä" tasaisesti. Pyöriä ei ole tasapainotettu sentään niin hyvin. | ||||
![]() |
26.03.2004 07:53 | Risto Hyvärinen | ||
Rautatieala on niin monimuotoinen, että tuskin kukaan osaa kaikki kaikesta. Hyvin harvalla varmaan löytyy hyllystä joka alueen teknistä kirjallisuutta. Puhumattakaan täydellistä kirjallisuutta. Mulla on sellainen muistikuva, että kun vaunupuolen huoltokorjauksen henkilöt kävi Pendolino-kurssilla, niin niille olisi jaettu yli 10 tällaista 7cm. paksua A4-mappia. | ||||
![]() |
25.03.2004 23:02 | Risto Hyvärinen | ||
Nyt kuulostaa lähempänä totuutta olevaksi. | ||||
![]() |
25.03.2004 22:13 | Risto Hyvärinen | ||
Selvästi kesäaika, kun on sivupellit auki! (Varma kesän merkki!) | ||||
![]() |
25.03.2004 22:00 | Risto Hyvärinen | ||
Siinä sokkoakselin päässähän on vemputin! | ||||
![]() |
25.03.2004 21:15 | Risto Hyvärinen | ||
Tulee mieleen tarina, kun kokeilivat vetää joskus aikoinaan erikospitkää junaa, josta taisi olla kuvia täälläkin, pariveto Hurulla. Viimeisenä vaununa oli joku vaunu, en muista enää mikä, mutta jokatapauksessa veturi/t kulki jo jotain 30 km/h, ennen kuin viimeinen vaunu lähti liikkeelle, kun oli siihen mennessä kaikki välit kiristyneet. No, liikkeelle lähtö oli sitten sen mukainen. Lähti, kuin mummo lumesta. Ja kaikki tavarat sisällä sikin sokin. | ||||
![]() |
25.03.2004 20:53 | Risto Hyvärinen | ||
Wemput ei taida olla sieltä herkimmästä päästä heittämään ympäri. | ||||
![]() |
25.03.2004 15:15 | Risto Hyvärinen | ||
Joo ja hirveästi ymmärtävät, niinkuin yleensäkin junia! Siis miten joku VOI kuvata junia! Ihan pimeetä! :P | ||||
![]() |
25.03.2004 08:38 | Risto Hyvärinen | ||
Minäkin olen huomannut, että sitä kautta sinne on ollut helpointa mennä. En ole edes koskaan viitsinyt kokeilla muuta reittiä. | ||||
![]() |
25.03.2004 08:31 | Risto Hyvärinen | ||
Kyllä! Jos pitää sääskistä! | ||||
![]() |
24.03.2004 19:59 | Risto Hyvärinen | ||
eps: Samaa voi sanoa sulle tuosta riviä ylempää! | ||||
![]() |
24.03.2004 19:09 | Risto Hyvärinen | ||
Varsinkin, jos vaihteen ympärillä on lunta ja mahdollisesti pienehkö oja autotien ja vaihteen välillä. | ||||
![]() |
24.03.2004 19:07 | Risto Hyvärinen | ||
Alkaa jo kyllästyttää! | ||||
![]() |
24.03.2004 19:02 | Risto Hyvärinen | ||
Mulla on kuva Suolahden sataman vastaavasta koneesta, joka on ilmeisesti muuttanut siihen varsinaiselta asemalta. Vaijereita kai siinä ei sillä paikalla ole koskaan ollutkaan, mutta voisiko joku kertoa vähän tuota "kampilogiikkaa" jos joku, jolle näytän sitä kuvaa, sattuu kysymään. | ||||
![]() |
24.03.2004 16:53 | Risto Hyvärinen | ||
Minä olen, mutten rautateiden! | ||||
![]() |
24.03.2004 16:52 | Risto Hyvärinen | ||
Täh? Ei ole saunavaunua? On! Porvoossa! Salonki myös! | ||||
![]() |
24.03.2004 16:46 | Risto Hyvärinen | ||
Niitä on voinut kuvata silloin joskus 8 vuotta sitten, mutta tänään ei onnistu edellä kertomastani syystä! Yhteenkään Sr2 tyypin veturiin ei ole ylläkuvattua muutosta tehty. | ||||
![]() |
24.03.2004 14:43 | Risto Hyvärinen | ||
Niissä on joissakin väliovet lukossa, että sinne ei mennä niin vain kuvailemaan ja Presidentin vaunussa on lukot jopa veden täyttöluukuissakin. Ulko-ovetkin on yleensä lukossa. | ||||
![]() |
24.03.2004 13:56 | Risto Hyvärinen | ||
Siksi koska ne tarkoittaa eri asiaa. Täällä on lisää valo-opastimista: http://koti.mbnet.fi/rhyvarin/liikenne.html | ||||
![]() |
24.03.2004 12:03 | Risto Hyvärinen | ||
Se pitää toimia, niin näkee virroitinkin mihin on menossa. | ||||
![]() |
24.03.2004 11:58 | Risto Hyvärinen | ||
Tulitikut! | ||||
![]() |
23.03.2004 22:23 | Risto Hyvärinen | ||
Sen verran kuitenkin on yhteistä, että on otettu tekniikkaa x-vaunuista, mm valojen ohjaus ja mitähän muuta oli, kun en muista ulkoa. | ||||
![]() |
23.03.2004 22:16 | Risto Hyvärinen | ||
Hmmm.... Näyttäisi olevan kuvattu vuonna 2000, jolloin euro taisi olla vasta puheiden asteella. Kysehän on Einu-vaunusta joita tehtiin muutama vaunu "kokeeksi" ennen ns. X-vaunujen tuloa. Vaunusta löytyy sekaisin vanhan vaunun ja X-vaunun tekniikkaa. Käytössä on mm. WC:ssä Evac ja samanlaiset ovet, kuin X-vaunuissa. | ||||
![]() |
23.03.2004 22:09 | Risto Hyvärinen | ||
Valittajiahan täällä riittää! | ||||
![]() |
23.03.2004 22:05 | Risto Hyvärinen | ||
Koiranpää-naulojakin seassa! | ||||
![]() |
23.03.2004 22:04 | Risto Hyvärinen | ||
Tarvitaan myös höyryveturin virta-avaimet! | ||||
![]() |
23.03.2004 21:43 | Risto Hyvärinen | ||
Olen kuullut, että noissa "idän liikenteen" junissa ei ole kiskojarruja ja että niitä voitaisiin vetää yli 120km/h on joihinkin Sr1 vetureihin tehty sitä varten JKV-laitteistoon muutos, joka salli kiskojarruttoman juna vedon yli 120 km/h nopeuksilla. | ||||
![]() |
23.03.2004 21:34 | Risto Hyvärinen | ||
Aika moni Suomen isoista kääntöpöydistä pyörii sähköllä, että varmaan tarkoittaa juuri noita ajolankoja. | ||||
![]() |
23.03.2004 21:32 | Risto Hyvärinen | ||
Mitä siellä (hiton isossa) kanavassa nyt sitten oikeasti kuljetetaan? Huviveneitä? | ||||
![]() |
23.03.2004 21:26 | Risto Hyvärinen | ||
Mulle on muutama veturinkuljettaja kertonut, että 120km/h jälkeen kaalihäkki alkaa olla ns. "ajettava" veturi. | ||||
![]() |
23.03.2004 21:00 | Risto Hyvärinen | ||
Ei! Susiraja on Riihimäellä! | ||||
![]() |
23.03.2004 20:23 | Risto Hyvärinen | ||
Jaha! Minä tiedän vaan miten höyryveturi käynnistetään! :P | ||||
![]() |
23.03.2004 19:25 | Risto Hyvärinen | ||
Eikös tuo taulu ole mistä se pannaan käyntiin? Kertokaas diesel-miehet paremmin! Jos se aikaisemmin käynnissä olo on tarkoittanut kompressoria? | ||||
![]() |
23.03.2004 19:22 | Risto Hyvärinen | ||
Ei kai siellä muita ole! Lukuunottamatta Jussilan Ek:a. | ||||
![]() |
23.03.2004 19:12 | Risto Hyvärinen | ||
Mitä kytkintä se tuo kuljettaja hamuaa tuolta ohjaustaulusta? | ||||
![]() |
23.03.2004 19:00 | Risto Hyvärinen | ||
Toinen on ainakin joku makuuvaunu. Nekin on näköjään ennätetty töhriä. | ||||
![]() |
23.03.2004 16:54 | Risto Hyvärinen | ||
Ne roudasi tämän veturin Pasilaan samaan aikaan, kun tuli 1168, 1132 ja 1148. Niistä 1168 on valmistunut. Muut on enemmän tai vähemmän kesken. Tästä on ilmeisesti käyty hakemassa "tarvittavia varaosia" muihin koneisiin. Jos tätä alkaisi nikkaroimaan kasaan täytyisi ensin hankkia jostain ne puuttuvat osat. Omitusta muuten, kun tämä ei ole kelvannut töhrijöille. Kaikki muu kalusto onkin alaratapihalla käyty läpi. Mm. uudet isommat tagit Ems-vaunujen kylkeen. | ||||
![]() |
22.03.2004 21:16 | Risto Hyvärinen | ||
Sinne se luultavasti päätyy, jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, ennen kuin alkavat tuota aluetta päällystämään kannella. | ||||
![]() |
22.03.2004 21:12 | Risto Hyvärinen | ||
Menin kerran IC2:lla Jyväskylään. Koko sen matkan aikana kärrit kävi kahdesti. Kerran ennen Tamperetta ja kerran ennen Jyväskylää. Jos olisi tarkoitus ollut nauttia olutta matkan aikana, niin välillä kyllä ennätti selviämään hyvin. Suu olisi vaan ennättänyt välissä napsamaan, kuin pakastimen ovi. | ||||
![]() |
22.03.2004 21:06 | Risto Hyvärinen | ||
Minä olen kerran nähnyt, että noista putkista on tullut savua. Savua tuli ensiksi, niinkuin olisi Dr12 pantu käyntiin, mutta sitten se savutus lakkasi. Mitään ääntä ei kyllä kuulunut. | ||||
![]() |
22.03.2004 20:11 | Risto Hyvärinen | ||
Se vaikuttaa olevan jumiutunut tuohon. Kellään ei kai ole tällä hetkellä suunnitelmissakaan kunnostaa tuota. | ||||
![]() |
22.03.2004 19:45 | Risto Hyvärinen | ||
Business ICS-vaunuun sopisi alakertaan aivan hyvin kuppila! Niin pääsisi niistä kirotuista kärryistä ja niiden odottelusta eroon. | ||||
![]() |
22.03.2004 19:42 | Risto Hyvärinen | ||
Mutta, jos siitä on mennyt se valolanka poikki, niin silloin se ei lähetä valoa, eikä opastinasentaja näe vaihtaa sitä valoa. Silloin opasteet menee käsivälitteiseksi, ellei jopa käsikopeloksi. | ||||
![]() |
22.03.2004 18:25 | Risto Hyvärinen | ||
Niin varmaan, mutta tuskin sentään lämmitystä. | ||||
![]() |
22.03.2004 12:58 | Risto Hyvärinen | ||
Joo. Valitettavasti samaa ei voi sanoa Sm-kaluston suhteen. (3 ja 4). Veturi on onnistunut, mitä kaksi viimemainittua ei ole tehneet. | ||||
![]() |
22.03.2004 11:04 | Risto Hyvärinen | ||
Niin! Täytyy hyväksyä joko portit tai pummilla matkustaminen. Viime mainittu vaan tahtoo nostaa niiden lipun hintaa, jotka maksaa rehellisesti matkansa. | ||||
![]() |
22.03.2004 10:42 | Risto Hyvärinen | ||
Paljonko on pummilla matkustavia niissä kulkuneuvoissa, joissa portit on? | ||||
![]() |
22.03.2004 10:40 | Risto Hyvärinen | ||
Tulee mieleen VR:n tapa ostaa aina kaikkea, jonka valmistus on juuri lopetettu tai loppumassa, joten varaosien saanti niihin on sitten aivan erinomaisen hankalaa ainakin muutaman vuoden päästä. |