![]() |
23.11.2005 11:00 | Simo Toikkanen | ||
Itse olin kesällä 2000 "Kesärovalla". Kestoa taisi olla parisen viikkoa. Niinisalosta matkustettiin valitettavasti kuorma-autoilla perille, mikä toki rautatieharrastajaa harmitti vallan suunnattomasti. Myös paluumatka sujui Eemeleillä. | ||||
![]() |
23.11.2005 10:55 | Simo Toikkanen | ||
Teline taitaa olla kuitenkin jarrukenkiä varten. Kiskojarruja on käytetty ainoastaan metallikorisissa henkilövaunuissa, ja se löytyy telistä pyörien välistä. | ||||
![]() |
21.11.2005 12:49 | Simo Toikkanen | ||
Hr1 1006 oli valmistunut Lokomon tehtailta 1948, joten ikää veturille ehti kertyä 56 vuotta. | ||||
![]() |
21.11.2005 10:13 | Simo Toikkanen | ||
Ynnä kymppipendosta on ainakin kaksi kuvaa: https://vaunut.org/kuvasivu/1807 ja https://vaunut.org/kuvasivu/939 | ||||
![]() |
21.11.2005 09:20 | Simo Toikkanen | ||
Pendonpuolikas liikenteessä: https://vaunut.org/kuvasivu/7948 ja https://vaunut.org/kuvasivu/7947 | ||||
![]() |
18.11.2005 22:04 | Simo Toikkanen | ||
Pönttöjunan ensimmäisenä vaununa näkyy olevan suomalaistunut neuvostoliittolaisvaunu, joka on saanut kuupan sisäänsä ja litteran Eaov. | ||||
![]() |
18.11.2005 09:59 | Simo Toikkanen | ||
Ainakin tuosta alhaalla olevasta virroittimesta nähdään hyvin, kuinka Pendolinon kori kallistelee enemmän kuin virroitin. Virroitin pysyy radan kallistuksessa. | ||||
![]() |
17.11.2005 16:18 | Simo Toikkanen | ||
Tämä on selkeästi parempi kuin eräs Pendo koivikossa -kuva, vaikka siinäkään ei pahemmin vikaa ole: https://vaunut.org/kuvasivu/6703 | ||||
![]() |
16.11.2005 20:53 | Simo Toikkanen | ||
Heittikö Dv15 vaunut tosiaan lähtöraiteelle? Kuulostaa aika hurjalta toiminnalta maan päärautatieasemalla... | ||||
![]() |
16.11.2005 09:32 | Simo Toikkanen | ||
Jos joku sattuisi tietämään tai muistamaan, millaisia ratatöitä Espoon ja Mankin välillä tällöin tehtiin, olisin kovasti kiitollinen. Itse en syytä muista. | ||||
![]() |
08.11.2005 11:49 | Simo Toikkanen | ||
Luulenpa, että vekotin on Siemensin valmistama, kuten hieman sammutinkuvan yläpuolelta voidaan nähdä. Sammutintarran on toki voinut valmistaa sama painotalo kuin Helsingin metron tarrat... | ||||
![]() |
08.11.2005 11:46 | Simo Toikkanen | ||
Savolaisukon näkö alkoi huonontua ratkaisevasti 16.4.2003: https://vaunut.org/kuvasivu/883 | ||||
![]() |
08.11.2005 11:33 | Simo Toikkanen | ||
Ensimmäiseksi tulee mieleen ratapätkät Espoon asemalta länteen sekä lisäksi Hiekkaharjun ja Koivukylän välillä sijaitsevat pellot. | ||||
![]() |
07.11.2005 16:05 | Simo Toikkanen | ||
Mainittakoon, että kuvanoton jälkeen veturin maalauskaavio on vaihtunut kolmasti: 3017 oli yksi kolmesta veturista, joissa oli nykyisen värimallin kokeiluversio: https://vaunut.org/kuvasivu.php/14723 | ||||
![]() |
05.11.2005 15:44 | Simo Toikkanen | ||
Ja kuvastahan nähdään aivan selkeästi, että kyseessä on Sm2-yksikkö 6x77. | ||||
![]() |
04.11.2005 14:31 | Simo Toikkanen | ||
Samin kyljessä on selkeästi tavalliset kylkimainokset. | ||||
![]() |
02.11.2005 19:11 | Simo Toikkanen | ||
Tka2:han tämä. | ||||
![]() |
01.11.2005 15:06 | Simo Toikkanen | ||
Ei näitä ole tietääkseni koskaan aiottu tilata Suomeen. Mahtoiko kyse olla sitten Dm5-moottorivaunuista? BR498-tyyppisiä vaunuja ajateltiin tilata Suomeen, mutta niille ei saatu tuontilisenssiä. http://www.makasiiniraide.fi/kalusto/dm5.html | ||||
![]() |
31.10.2005 20:47 | Simo Toikkanen | ||
Dm4:ssähän moottorit olivat molemmissa päissä moottorivaunua. Sen sijaan syynä voisi ehkä olla tuo katolla näkyvä tuuletus- tai jäähdytyspömpeli. | ||||
![]() |
29.10.2005 14:48 | Simo Toikkanen | ||
2700-sarjan Deevereissä on alun perinkin ollut samanlainen iso "korsteeni" kuin pitkässä päässäkin. Eräisiin 2700-sarjan onnettomuusvetureihin on 2500- ja 2600-sarjoista tuttuja pieniä "korsteeneja" ilmestynyt myös lyhyeeseen päähän. | ||||
![]() |
28.10.2005 19:12 | Simo Toikkanen | ||
Lähimmässä telissä on tällä puolen voimansiirto eli vaihteisto. | ||||
![]() |
28.10.2005 09:54 | Simo Toikkanen | ||
Jotenkin tuosta "mustakattoisesta" vaunusta tulee mieleen Pot. Muissa teräsvaunuissa ei kai tuonkaltaisia lastausovia ole käytetty? | ||||
![]() |
27.10.2005 08:58 | Simo Toikkanen | ||
Toiselta puolen vaunua erottuu vielä jarrulaitoksen apuilmasäiliötä suurempi valokaasusäiliö. Varsin sympaattinen Ähvä kaikkine mielenkiintoisine yksityiskohtineen! | ||||
![]() |
26.10.2005 13:38 | Simo Toikkanen | ||
Eil-vaunut sekä yksi- ja kaksikerroksiset IC-vaunut ovat tietääkseni vain sähkölämmitteisiä, eli ongelmia saattaa tulla pidempien sähkökatkojen yhteydessä. Sinisten vaunujen öljykattiloissa on ainakin ollut myös mahdollisuus käyttää halkoja tai muuta kiinteää polttoainetta öljyn loputtua. | ||||
![]() |
26.10.2005 09:03 | Simo Toikkanen | ||
Kuva Gb-vaunusta, jossa on kuvan kaltainen ristilappu: https://vaunut.org/kuvasivu.php/17737 | ||||
![]() |
26.10.2005 09:01 | Simo Toikkanen | ||
Eipä Keran teollisuusraiteille pääse muuten kuin ajelemalla Kauniaisiin asti. | ||||
![]() |
25.10.2005 22:51 | Simo Toikkanen | ||
Luulen, että työkalua käytetään samaan tarkoitukseen kuin Suomessa. Kuvan vaunussa näkyy kytkimestä vasemmalle osoittava vipu, jota kääntämällä SA-3-kytkimet saa irti toisistaan. Vaunumiehet eivät välttämättä halua mennä liikkuvan vaunun lähelle, joten heinähangolla on helppo tönäistä vipua sen verran, että kytkentä aukeaa. | ||||
![]() |
24.10.2005 22:44 | Simo Toikkanen | ||
Punaisen alkunollan lisäksi tavattiin virkatarvevaunujen litteran ensimmäinen kirjain, siis B tai X, maalata punaiseksi. Nolla erottuukin 0638:n tännimmäisestä nurkasta, joskin heikosti. | ||||
![]() |
24.10.2005 22:30 | Simo Toikkanen | ||
Näemmä jotkin aiheet vain putkahtavat sopivin väliajoin uudestaan esille. EP-junista lisää mm. tässä kuvassa, jossa mainitaan myös Äänekosken Hajunia: https://vaunut.org/kuvasivu/5287 | ||||
![]() |
24.10.2005 22:26 | Simo Toikkanen | ||
Vaunujen kyljistä melkein erottuu alkuperäiset merkinnät. 670 (?) ja 638 ovat tuskin olleet vaunujen alkuperäiset numerot, sen verran erinäköisiä ovat vaunujen piirustukset, joita Tapsa on piirrellyt. Vaunut ovat todennäköisesti peräisin 1800-luvun lopusta tai ihan 1900-luvun alkuvuosilta. | ||||
![]() |
23.10.2005 21:35 | Simo Toikkanen | ||
Laskumäen jälkeen ensimmäinen vaihde on nimeltään kuningasvaihde. Seuraavaa vaihdetta voidaan sitten nimittää kuningatarvaihteeksi. | ||||
![]() |
21.10.2005 10:38 | Simo Toikkanen | ||
A 20 taisi olla. Vaunu nimittäin lähti junarungon mukana seuraavassa IC² 175:ssä jo Tampereelle, tosin suljettuna. Mielenkiintoista, että tällä tavalla kuljetellaan vaunuja edestakaisin, vaikka Helsingissä olisi hyvin ehtinyt noukkia vaunun junarungon tunnin kestäneen seisoskelun aikana. Toki kyse voi olla jostain siirtokuljetuksestakin, en tiedä asiaa tarkemmin. | ||||
![]() |
19.10.2005 20:13 | Simo Toikkanen | ||
Tämän tapaisia Tapsan kuvia näkiessäni en ole pystynyt mitään kommentoimaan. Nytkin leuka loksahti auki. Upeata, ei voi muuta sanoa. Tähtipyörätkin tuossa ensimmäisessä vaunussa. Palaan asiaan tyrmistyksestä toivuttuani. | ||||
![]() |
19.10.2005 10:25 | Simo Toikkanen | ||
Marsu-nimitys Sr2-sarjan sähköveturille on tullut yksinkertaisesti siitä, että veturin muoto muistuttaa marsua. Muistaakseni eräässä Resiinassa on Tasoristeys-palstalla vertailukuvakin :) | ||||
![]() |
18.10.2005 09:00 | Simo Toikkanen | ||
Vaunut taitavat nykyään kuulua Kemiralle, kuten säiliön kyljestä voidaan päätellä. | ||||
![]() |
18.10.2005 08:49 | Simo Toikkanen | ||
Asemasiltapilettiä tarvittiin aikoinaan, että pääsi asemalaiturille esim. matkustajia saattamaan tai vastaanottamaan. | ||||
![]() |
17.10.2005 09:01 | Simo Toikkanen | ||
Veturin perässä näkyy olevan saksalaista alkuperää oleva Gdt-vaunu. | ||||
![]() |
17.10.2005 08:48 | Simo Toikkanen | ||
Valmistajanlaatoista päätellen vekotin on ollut Saalastilla muutostöissä. Saalastin nykyinen toimipaikka on Juvanmalmilla Espoossa, ja paikalla ei ole yhteyttä RHK:n rataverkkoon. Luultavasti veturilla ei ole juurikaan käyttöä Saalastin omissa vaihtotöissä :) | ||||
![]() |
15.10.2005 15:17 | Simo Toikkanen | ||
Jarruvivulla on kyllä pitänyt hyppiä tovi jos toinenkin, ennenkuin muoto on muuttunut noinkin mutkaiseksi... | ||||
![]() |
14.10.2005 13:49 | Simo Toikkanen | ||
Kuvassa keskellä siis näkyy ns. Benderin asetin nuolilyhtyineen. Takana vasemmalla on vaihdeasetin vm. 1922. | ||||
![]() |
14.10.2005 11:04 | Simo Toikkanen | ||
Vesitankissa ja polttoainesäiliöissä olevien koristemaalausten perusteella veturi ei liene vielä käynyt yhdessäkään täyskorjauksessa, koska niiden yhteydessä veturin koristeraitoja ei tietääkseni maalattu uudestaan. N. 1930 veturien väriksi vaihtui vihreä, joten kuvassa Kukko lienee sininen. Tämän perusteella voisin sanoa, että kuva on 1920-luvulta. | ||||
![]() |
12.10.2005 21:26 | Simo Toikkanen | ||
Varsin mielenkiintoinen toteutus kyllä. Kuvasta ei ihan saa selvää, ovatko vaunut XH-, BH- vai pelkässä H-sarjassa. Tapsa varmaan voinee valottaa asiaa, jos näkisi kuvasta enemmän... | ||||
![]() |
11.10.2005 15:16 | Simo Toikkanen | ||
Tuossa senkan alalaidassa voisi olla sopiva kohta, johon senkka voisi kipatessa nojata, ja hieman keskikohdan yläpuolella voisi olla kaksi koukkua, joihin kippilaite tarttuu kiinni. Veikkaan siis, että vaunu on kipattavaa mallia. Toisaalta, oikeanpuolimmaisen telin yläpuolella näkyy jonkinlainen akseli, olisiko se sitten nosturia varten. | ||||
![]() |
10.10.2005 17:15 | Simo Toikkanen | ||
Ei, vaan ne vaunun osat, jotka normaalisti maalataan ruskeaksi, on maalattu siniseksi. Mitään teräsvaunun kaltaista maalauskaaviota ei ole käytetty. | ||||
![]() |
10.10.2005 14:32 | Simo Toikkanen | ||
Ei, kaikki on joko romutettu tai muutettu Rbkt-vaunuiksi: https://vaunut.org/vaunut.php/Eikt.html | ||||
![]() |
10.10.2005 10:27 | Simo Toikkanen | ||
VR Oy:n tulosta miettiessä on myös hyvä muistaa se, että yhtiö ei omistajalleen voittoa tuota, kun otetaan huomioon valtion ostoliikenteen muodossa VR:lle antama rahoitus. Lisäksi YTV:n mielestä VR:n hintapyyntö YTV-alueen lähiliikenteestä on ollut liian korkea, mutta tämänhetkinen monopolitilanne ei salli liikenteen kilpailuttamista. Ja Jonne: EFit 23560:aan on asennettu jo uutena SIG-85-telit sen vuoksi, että saataisiin ko. telimallista kokemuksia IC-vaunuja ajatellen. | ||||
![]() |
10.10.2005 09:29 | Simo Toikkanen | ||
Vaunun väri vain on vaihtunut siniseksi. | ||||
![]() |
30.09.2005 09:44 | Simo Toikkanen | ||
Varsin mainiosti nähty tilanne. Pitkä kunnostustyö on tehty, on aika hengähtää ja lähettää muistomerkki ihasteltavaksi maailmalle. | ||||
![]() |
30.09.2005 08:56 | Simo Toikkanen | ||
Kuvassa taitaa esiintyä kuitenkin vain kaikki raskaat vaihtoveturisarjat. Kaikkien raskaiden höyryveturisarjojen kuvaaminen yhdellä kertaa on sangen vaikeata, kun sarjoista Hr2 ja Hr3 ei ole yhtään yksilöä säilynyt, ja Trumaneistakin se ainoa on Suomen Rautatiemuseon hallissa Hyvinkäällä... | ||||
![]() |
29.09.2005 09:50 | Simo Toikkanen | ||
Hieno kuvasarja Niilalta taas kerran. Mielestäni mainion erilainen näkemys lauantain Huru-ajelusta, "perinteisiä" rautatiekuvauksen kirjoittamattomia sääntöjä on hyvä välillä pöyhiä. | ||||
![]() |
29.09.2005 09:40 | Simo Toikkanen | ||
Joko Jouni on tarkistanut loput numerokoodit, minkälaisia rautatie- ja vaunutyyppikoodeja on ollut käytössä? |