![]() |
29.09.2005 09:40 | Simo Toikkanen | ||
Joko Jouni on tarkistanut loput numerokoodit, minkälaisia rautatie- ja vaunutyyppikoodeja on ollut käytössä? | ||||
![]() |
29.09.2005 09:36 | Simo Toikkanen | ||
Sama littera niillä täällä Suomen puolella on, ilmeisesti laiskuuden vuoksi on alettu kirjoittamaan venäläisvaunujen litteroiden toinen kirjain pienellä. Toinen kirjain on sama kuin suomalaisten litteroiden ensimmäinen, iso kirjain, ja määrittää samalla tavalla vaunun tyyppiä. Tässä: V=venäläinen, Gob=säiliövaunu, o=telivaunu. Vastaavasti venäläinen 2. luokan makuuvaunu on VEm: V=venäläinen, E=toisen luokan vaunu, m=makuuvaunu. Saa tarkentaa, jos tuossa on jokin pielessä. Venäläistavaravaunujen "oikea", rajantakainen littera lienee numerosarjan kolme ensimmäistä numeroa. Henkilövaunut ovat asia erikseen, niistä hieman täällä: https://vaunut.org/kuvasivu.php/4790 | ||||
![]() |
29.09.2005 08:51 | Simo Toikkanen | ||
Kyllä tuo iso pyttyvaunu VGobo taitaa olla. Menisiköhän veikkaus pahasti pieleen, jos sanoisin, että vaunussa on 8 akselia? | ||||
![]() |
28.09.2005 15:28 | Simo Toikkanen | ||
Kas kehveliä. Päivämäärän kun kirjoittaa ensimmäiseen kuvaan väärin, niin se on sitten kaikissa väärin. :( Nyt pitäisi olla oikeat kuvauspäivämäärät kuvissa. | ||||
![]() |
28.09.2005 09:35 | Simo Toikkanen | ||
Kiitoksia, näyttää hyvältä. Hakutoimintokin toimii paremmin, kun sarjamerkinnät on kirjoitettu samalla tavalla. | ||||
![]() |
28.09.2005 08:51 | Simo Toikkanen | ||
Mainittakoon näin pilkunviilauksena, että sarjamerkinnät on tavattu kirjoittaa yhteen ilman väliviivaa tyyliin Dv12. | ||||
![]() |
23.09.2005 13:10 | Simo Toikkanen | ||
Tässä eräs otos iloiselta 1960-luvulta: https://vaunut.org/kuvasivu/11415 | ||||
![]() |
21.09.2005 12:06 | Simo Toikkanen | ||
Tuosta vesikourusta minäkin päättelin, että teräsvaunu on Maschinenfabrik Esslingenin tuotantoa. Ihan en kuvasta pysty varmistamaan telejä, mutta veikkaan München-Kassel-telejä. Ilmeisesti sama kalusto kyseessä kuin kuvan https://vaunut.org/kuvasivu/16423 esittämässä junassa. | ||||
![]() |
21.09.2005 11:21 | Simo Toikkanen | ||
EXIF-tiedon mukaan 10 sekuntia yli puolenyön, 20.9. puolella. Kai se lasketaan sitten illaksi... | ||||
![]() |
21.09.2005 10:04 | Simo Toikkanen | ||
Ilmeisesti melko yleinen vekotin konepajoilla. Pasilan konepajalla on ainakin ollut traversseja muutama kpl. Onkohan hallien sisälläkin ollut siirtolavoja? https://vaunut.org/kuvasivu.php/8895 | ||||
![]() |
20.09.2005 16:11 | Simo Toikkanen | ||
Gks:hän tuo. | ||||
![]() |
20.09.2005 12:56 | Simo Toikkanen | ||
Siinä ikkunan vieressä olevassa laatikossa ei ole neljää nappia, vaan ne ovat lamppuja. Laatikko on järjestelyopastimen kertaaja. | ||||
![]() |
18.09.2005 21:12 | Simo Toikkanen | ||
Muistelen, että ystävyyssiteitä oli tosiaan erilaiset matkustajavaunuille ja tavaravaunuille. Matkustajavaunut tarvitsevat sivupuskinten vuoksi pidemmän kaksilenkkikytkimen, jonka väriä en nyt muista. | ||||
![]() |
15.09.2005 14:38 | Simo Toikkanen | ||
Sattuipa lukuvirhe. Koska tullaan Rajamäeltä, on kyseessä tietenkin Po. | ||||
![]() |
15.09.2005 14:37 | Simo Toikkanen | ||
Oma veikkaukseni on jonkin vaunun avoin päätyovi. Rajamäelle mentäessä taisi Po olla junarungon peräpäässä, joten kyseessä lie jokin Ei. | ||||
![]() |
15.09.2005 10:20 | Simo Toikkanen | ||
SRHS:n sivuilta http://www.dlc.fi/~srhs/index5b.htm ilmenee, että veturi on Höyrykoneyhdistyksen omistama. | ||||
![]() |
14.09.2005 22:17 | Simo Toikkanen | ||
Näin kemistin näkökulmasta fosforihappo ei ole esim. rikki- tai suolahappoon verrattava vahva happo, vaan etikkahappoa vähän vahvempi heikko happo. Ylivoimaisesti suurin osa tuotetusta fosforihaposta menee lannoitteisiin. | ||||
![]() |
07.09.2005 09:54 | Simo Toikkanen | ||
Cit-vaunussa (myöhemmin Eit 23000) oli tosiaankin SIG-telit. CEit-vaunuissa 2652 ja 2653 oli München-Kassel-telit, kuten myös Eit-vaunuissa 23001-23004. Nyt on siis tarjolla enää 6 vaunua... | ||||
![]() |
26.08.2005 21:21 | Simo Toikkanen | ||
Kyllä, näin on. Kun veturi on ajettu kumipyörillä raiteelle, teräspyörät ovat laskettaessa oikealla kohdalla. Kumipyörien on oikeastaan pakko olla toteutettu juuri noin, koska kuljettajan on muuten melko mahdoton kohdistaa veturia kiskoille oikein. Kumipyörien käyttö helpottaa vaihtotöitä kummasti, kun ei tarvitse kiertää vaihteiden kautta raidetta vaihtaakseen. Valitettavasti veturin tätä ominaisuutta käytetään melko harvoin. | ||||
![]() |
26.08.2005 17:35 | Simo Toikkanen | ||
Mandolinot valmisti GEC Alsthom, nykyiseltä nimeltään Alstom. | ||||
![]() |
26.08.2005 14:52 | Simo Toikkanen | ||
EFi-vaunu on tosiaan kyseessä, melko vanhaa konstruktiota lastausovista ja teleistä päätellen. Onkohan vielä vinot eteisetkin...? | ||||
![]() |
26.08.2005 13:03 | Simo Toikkanen | ||
Eroja kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu/16192 esiintyvään saman vaunusarjan edustajaan on jonkin verran: levyrautaohjaimet, rullalaakerit, mäntäpuskimet, suurempi kuormatilavuus sekä merkintöjen kirjasinleikkaus. | ||||
![]() |
26.08.2005 12:33 | Simo Toikkanen | ||
Junaturvallisuussäännöstä: "Raiteen rajamerkki osoittaa vaihteessa ja raideristeyksessä paikan, johon saakka raidetta voidaan käyttää estämättä viereisen raiteen liikennettä." Merkkinä pitäisi oikeastaan käyttää joko teräsköyttä tai punavalkoista maalausta kiskossa, mutta käyhän se näemmä näinkin. | ||||
![]() |
24.08.2005 22:27 | Simo Toikkanen | ||
No jopas, Esslingen-teräsvaunussa helmapellit. Ainakaan uutena näissä ei tainnut peltejä olla, vai kaipaavatko tietoni päivitystä? | ||||
![]() |
24.08.2005 22:21 | Simo Toikkanen | ||
Lasketaanko Kisko-Kalle veturiksi? Siinähän oli oikeastaan vain puskinlevyt, joten tältäkin osin ehdokkaani ei välttämättä ole kelvollinen. | ||||
![]() |
22.08.2005 09:52 | Simo Toikkanen | ||
Eiköhän kyseinen engelsmanni ihan kuluneisuuttaan vaihdettu. Liikennettä Helsingin asemalla on kuitenkin jonkin verran :) | ||||
![]() |
19.08.2005 08:58 | Simo Toikkanen | ||
Tervon kuvasta näkee myös, että akselinpäässä on merkintä R1 sekä vuosiluku 1942. 1037 on valmistunut kyseisenä vuonna, 1087 taas vasta 1955, jolloin Riston sarjamerkintäkin oli vaihtunut R1:stä Tr1:ksi. Totta kyllä on, että höyryveturien osat ovat vaihtuneet konepajassa veturista toiseen, suurimpana komponenttina ehkä tenderit! Hyvä kysymys toisaalta on, missä vaiheessa veturi on vaihtanut identiteettiään osavaihdon seurauksena. Onko veturin identiteetti hytissä, jonka kyljessä ovat numerot ja useimmiten valmistajalaatta, sen aluskehyksessä vaiko kattilassa? Entä olisiko Sr1 3003 pitänyt numeroida uudestaan korivaihdon seurauksena, uudelleenrakennetuista Deevereistä (mm. 2508, 2548, 2748) puhumattakaan? | ||||
![]() |
18.08.2005 09:43 | Simo Toikkanen | ||
Taitaa tuo mustasta "kävelytasosta" roikkuva vasara olla jonkinlainen vakiovaruste museoiduissa Dr13:ssa, se kun löytyy 2349:stäkin molemmista päistä vastaavasta paikasta. Mutta mikä mahtaa olla vasaran käyttötarkoitus, puskinlyhtyjen hätäsammutusko? | ||||
![]() |
16.08.2005 22:09 | Simo Toikkanen | ||
Ehkä helpoimmin ulospäin näkyvä ero on siinä, että Sm1-junassa on kyljessä jäykistepoimuja, Sm2-junassa kyljet ovat sileät. | ||||
![]() |
16.08.2005 09:46 | Simo Toikkanen | ||
Junaturvallisuussääntö määrää asiasta hyvin yksiselitteisesti: Aja Sn 35 -opasteen jälkeen junan suurin sallittu nopeus on 35 km/h, ellei JKV-laite toisin osoita. Numero-opastin poistettiin, koska sama vihreäkeltainen opaste salli nopeudeksi mitä vain väliltä 35-140 km/h, numero-opastimesta riippuen. Veturimiehet ovat itse pitäneet tilannetta epäselvänä: http://www.yle.fi/mot/161198/mot1a_1j.htm | ||||
![]() |
08.08.2005 15:25 | Simo Toikkanen | ||
Näitä teräspalkkeja kutsutaan apusilloiksi, ja niitä on tavattu käyttää erilaisten siltaremonttien ja -asennusten yhteydessä. Myös punaisia apusiltoja on olemassa. | ||||
![]() |
04.08.2005 09:59 | Simo Toikkanen | ||
Kyllä, ikkunoiden yläpuolelta puuttuu fascialista. Nämä liitevaunuthan oli tehty normaaleja Ei-vaunuja kevyempirakenteisiksi, jotta moottorivaunu jaksaa vetää paremmin. Kevyestä rakenteesta johtuen näillä liitevaunuilla oli muistaakseni kytkentärajoituksia tavallisiin juniin. | ||||
![]() |
03.08.2005 17:42 | Simo Toikkanen | ||
Tuo keltainen objekti Marsun puskimien välissä näyttäisi minun silmiini ainakin loppuopastimelta. | ||||
![]() |
02.08.2005 19:30 | Simo Toikkanen | ||
Virroitin on melkein ylhäällä, paria sekuntia myöhemmin virroittimen hiili koskettaa ajolankaa. | ||||
![]() |
01.08.2005 17:12 | Simo Toikkanen | ||
On kyllä varsin siisti Punatulkku. Hytin kulmassa oleva sadevesiputki on itse asiassa pakoputki :) | ||||
![]() |
20.07.2005 23:39 | Simo Toikkanen | ||
Höyrynkehitin tosiaan oli lyhyen konesuojan sisällä. Pitkän konesuojan sisällä oli höyrynkehittimen tarvitsemat vesisäiliöt juurikin siinä kohdalla, missä 2500- ja 2600-sarjassa on pakoputkien äänenvaimentimet, eli tuon ison piipun alla. | ||||
![]() |
20.07.2005 23:32 | Simo Toikkanen | ||
Minullakin on sellainen mielikuva, että tuossa keskellä olisi koneiston keskusvoitelulaite. Ja on se ainakin joskus saanut käyttövoimansa sokkoakselilta. | ||||
![]() |
20.07.2005 22:50 | Simo Toikkanen | ||
Ylempi on eräänlainen VR:n liikemerkki, jota on käytetty ainakin tavaravaunuissa 50-luvun lopulle asti sekä VR:n 75-vuotishistoriikissa. Alempi merkki on melko selkeä: uloimpana ovat jarrutönkät ja sisempänä jarrujohdon letkukytkimet. Se kertoo, että vaunussa on ilmajarrut sekä läpimenevä jarrujohto (joka on siis paineilmajohto). Pelkät letkukytkimet kertoisivat, että vaunussa ei ole ilmajarrulaitosta, mutta läpimenevä jarrujohto löytyy. | ||||
![]() |
18.07.2005 09:48 | Simo Toikkanen | ||
Omasta mielestäni ihmiset ovat olennainen elementti kuvassa, tulee selkeä mielikuva junan odotuksesta ja matkustamisesta. | ||||
![]() |
18.07.2005 09:46 | Simo Toikkanen | ||
Kuvassa nähdään erinomaisesti nykyisten harmaiden merkintöjen luettavuus harmaalta pinnalta. Hetken aikaa piti arvailla, onko vaunun kylkeen merkitty numeroa ja litteraa lainkaan. Valkoiset merkinnät näkyisivät huomattavasti paremmin. Oma havaintoni IC-Rk:sta on junassa IC 52 lauantailta 16.7., joten junaparissa IC 53/IC 52 taitaa kiertää. | ||||
![]() |
05.07.2005 23:02 | Simo Toikkanen | ||
Oikeassa olet. P 61:n runkohan tuolla takana on. Muistielin alkaa näemmä pätkiä... | ||||
![]() |
03.07.2005 14:45 | Simo Toikkanen | ||
Omasta mielestäni sivuston vahvuus on juuri siinä, että kuvia löytyy joka puolelta Suomea - jokaiselle jotakin -periaatteella. Etelän mies näkee kuvia Dr16-vetoisista junista ja pohjoisen rautatieharrastaja voi ihmetellä kaupunkirataliikennettä. Itsestäänselvyyksiä kun on joka harrastajan kotikulmilla. Omien kotikulmien jokapäiväisen liikenteen tallentaminen on kuitenkin erittäin tärkeää siitä syystä, että pelkkien erikoisjunien ja -tapahtumien kuvien perusteella arkipäiväisestä liikenteestä saisi täysin vääristyneen kuvan. Mielestäni menneiden aikojen junaliikennettä tallentaneet harrastajat ansaitsevat suuren hatunnoston juuri tämän vuoksi. | ||||
![]() |
30.06.2005 08:55 | Simo Toikkanen | ||
Todella asiallista kalustoa ja vielä varsin kylmässä... Pakkastestitkö käynnissä vielä viimeisinä käyttövuosina? :) | ||||
![]() |
20.06.2005 10:06 | Simo Toikkanen | ||
Tuli eilen tämä Lippis-Sarana nähtyä muutaman kerran. Spåra näyttää todellakin siltä, että lippalakki on päässä. Lippis on selkeästi malliltaan nuorison suosima, ja huipulla liehuu lippuja. Lakki tuntuu olevan vähäsen silmillä. Myös Variotramilla näkyy olevan lippis, mutta se on malliltaan selkeästi vanhahtavampi: http://www.nettilinja.fi/~ahellman/ratikat/helsinki/hkl/vario.htm Näyttääkin siltä, että raitiovaununuoriso käyttää vanhahtavia lakkeja ja vanhuksia nuorennetaan laittamalla nuorisotyylin lippis silmille! | ||||
![]() |
18.06.2005 20:19 | Simo Toikkanen | ||
Tällä KOEV 999005:llä on tarkoitus testata vain junan kulkuominaisuuksia. Koeajojunaa ei ole tarkoitettu matkustamiseen lainkaan. Junan nivelkohdissahan on yksittäisakselit ja kaksikerroksiset ylikulut. Yksittäisakseleita junan nivelkohdissa Talgo on käyttänyt jo mm. DB:llä käytössä olevissa ICN-junarungoissa. Sen sijaan kaksikerroksiset ylikulut ovat uutta, mikä mahdollistaa matalalattiarakenteen koko junan läpi. Lehdistötiedote rakentamispäätöksestä: http://www.talgo.fi/aosa/uutiset/Lehdistotiedote_26_05_2004.pdf | ||||
![]() |
17.06.2005 08:45 | Simo Toikkanen | ||
Kumpula on huomattavasti parempi, Kumpulan kartano kun sijaitsee tuossa kahden sadan metrin päässä. | ||||
![]() |
15.06.2005 20:06 | Simo Toikkanen | ||
Ne ovat Eims-vaunuja, joita käytetään sotilaskujletuksiin. Ne on todellakin muutettu vanhoista puukorisista matkustajavaunuista. Sisävarustusta löytyy mm. tästä kuvasta: https://vaunut.org/kuvasivu/4834 | ||||
![]() |
09.06.2005 19:02 | Simo Toikkanen | ||
Uuden Junaturvallisuussäännön perusteista ( http://www.rhk.fi/maaraykset/jt/jt/jt2005perustelu.pdf ): "Kulunvalvontalaitteella osoitetaan myös junan nopeus poikkeavassa vaihteessa, minkä vuoksi nykyisistä numero-opastimista voidaan luopua." Tässä numero-opastimilla käsitettäneen sekä varsinaisia opastimia että niitä korvaavia kilpiä. |
||||
![]() |
07.06.2005 20:18 | Simo Toikkanen | ||
2015, kuten 7 muutakin Dv16-veturia, on sijoitettuna edelleen Kouvolan varikon kirjoihin. 2816:kin on Kouvolan kirjoissa. Ilmeisesti vaihtokauppa on jouduttu sitten tekemään, jotta Oulussa saataisiin riittävä määrä vaihtotyötunteja täyteen :) | ||||
![]() |
02.06.2005 13:03 | Simo Toikkanen | ||
Jo vain, aikataulunmukainen lähtöaika Pasila T:ltä oli 4:52. Tässä vaiheessa kello on 4:44. | ||||
![]() |
29.05.2005 21:31 | Simo Toikkanen | ||
Ruskeaa värityskautta kesti vuoteen 1910, jonka jälkeen siirryttiin siniseen. Vihreä otettiin käyttöön vuonna 1931. Trumppien lisäksi kokomustia vetureita olivat Vr4-sarjan vaihtoveturit. Vihreiksi niitä alettiin maalata Vr5-muutostyön jälkeen. Lisää vetureiden värityksestä voi lukea Suomen Rautatiemuseon 100-vuotiskirjasta. |