13.02.2013 07:53 | Osmo Kojo | |||
Eipä ole enää puulaituria,eikä asemaakaan, sehän tuhoutui tulipalossa, tammikuun 19:s.2013, aamuyöstä. ks. http://www.esaimaa.fi/Online/2013/01/22/Keisarinaseman+tulipalosta+runsaasti+valokuvia+/2013136/4 |
||||
13.02.2013 07:46 | Osmo Kojo | |||
Hieno kuva ja komeaksi korjattu Wanha-asema eli Keisarin asema. Valitettavasti asema tuhoutui tulipalossa, lauantaiaamun tunteina 19:s tammikuuta 2013. Ks. http://www.esaimaa.fi/Online/2013/01/22/Keisarinaseman+tulipalosta+runsaasti+valokuvia+/2013136/4 | ||||
06.09.2010 18:56 | Osmo Kojo | |||
Rantapirtin oikea linkki tänäpäivänä on http://www.vrel.fi | ||||
08.08.2009 14:16 | Osmo Kojo | |||
Nyt kun kuvasarja saatiin näkyviin lienee syyytä todeta, että Lasse tunsi heti alkuun paikan. Tuo vesi on Latvanen ja punaiset rakennukset pirtin ulkorakennuksia, itse hirsirakennus on tumman ruskea. Rantapirtin rakensivat VR:n rkm:t omatoimisesti, kunnes käry kävi upean kivisen ja pintahiotun pöydän muodossa.Joku voi tuntea historian paremmin. ks. http://www.kolumbus.fi/leo.isoniemi/rantapirtti.htm sivuilta löytyy pirtin lisäksi kuvagalleria. Jos joku miettii aurausmerkin puutetta, niin selitys löytyy siitä, että välilankut yms otetaan talveksi pois. |
||||
07.08.2009 15:44 | Osmo Kojo | |||
Kyselin sitä itsekin. Yhdistin kolme arvoituskuvaa kuvasarjaksi "Ylikäytävä" ja ne olivat aluksi vielä erikseen näkyvissä, mutta häipyivät jostain syystä. Ylläpito ei ole minulle reakoinut vaikka kyselin syytä. | ||||
07.08.2009 09:18 | Osmo Kojo | |||
Olet oikeassa Jouni, elän vielä menneessä. Pistän pari kuvaa lisäksi kun kerran varasin. | ||||
06.08.2009 21:36 | Osmo Kojo | |||
Annan vielä muillekin mahdollisuuden, tietää tai arvata. Lasselle tuntuvat maisemat olevan tuttuja. | ||||
05.08.2009 16:13 | Osmo Kojo | |||
Jos olet Tapani sitä mieltä, että rako on otettava huomioon, niin kapea se ainakin on, tuo laituritila. | ||||
12.07.2009 17:05 | Osmo Kojo | |||
Asemarakennukset olivat myynnissä ja tarjousaika loppui maaliskuussa 2009. http://www.senaatti.com/tiedostot/Rautjarvi_Simp.pdf |
||||
12.07.2009 16:06 | Osmo Kojo | |||
Kuvausaikaan oli kysymyksessä S1 ja IC6 kohtaus. Kyllä ne matkustajat vähän orvoilta näyttivät, siinä puulaiturilla. | ||||
09.07.2009 22:28 | Osmo Kojo | |||
Ei näytä olevan Espoon miehellekään vieras asema. En ole varma näin eläkeläisenä, onko asema vielä ns. vaarallinen liikennepaikka kun kalliota on lähtenyt tonnikaupalla. Eka raide kulki aivan aseman edestä, kun viimeksi työskentelin 60-luvulla täälläkin. Varmaa kuitenkin on, että Simpele se on. |
||||
26.06.2009 19:33 | Osmo Kojo | |||
25.06.2009 15:59 | Osmo Kojo | |||
En tunne tarkemmin, kuka suunnitteli ja maksoi. | ||||
23.06.2009 08:58 | Osmo Kojo | |||
Voit katsoa tunneliluetteloa, teoksen Valtionrautatiet 1962-1987 sivulta 168. | ||||
Kuvasarja: Tunneli |
23.06.2009 08:57 | Osmo Kojo | ||
Tunneliluettelo löytyy teoksen Valtionrautatiet 1962-1987, sivulta 168. | ||||
23.06.2009 08:55 | Osmo Kojo | |||
Korjataan vielä tuo lähdetiedosto, se on Valtionrautatiet 1962-1987 teos ja sivu on 168. | ||||
22.06.2009 21:28 | Osmo Kojo | |||
Tuskin aivan pohjoista Suomea, radan sähköttömyys kertoo myös jotain, raiteen leveyskään ei kerro tarkasti, joten järvestä tulee mieleen Viinijärvi. | ||||
Kuvasarja: Tunneli |
21.06.2009 18:55 | Osmo Kojo | ||
Olen senverran kokelas näillä sivuilla, että nyt vasta huomaan kommentin olevan mahdollista tehdä kuvasarjaan näinkin. Kiitos Jouni ! Niin, paikka on tosiaan Lappeenranta, Voisalmessa sijaitseva Finnforestin teollisuusrata, joka valmistui v. 1962 ja tunneli on 200 m pitkä. | ||||
21.06.2009 18:41 | Osmo Kojo | |||
Vorgissa taitaa tuulla kovasti ! Mika oli ensimmäinen ja tiesi paikan. Jouni Hytönen käväisi linkkeineen (kuva 6146, 13,3,2004). Samalla kun Jouni tuli, Mika lähti ? Senjälkeen Mika tuli takaisin ja Jouni lähti, eikä ole vielä tullut takaisin. Tosiaan tunneli on Lappeenrannassa, Voisalmessa, Finnforestin teollisuusradalla. Tunneli valmistui v. 1962 ja on pituudeltaan 200 m. Lähdetiedosto, Internet, Suomen rautatietunnelit. Teinpä turhan helpon kuva-arvoituksen ! |
||||
21.06.2009 17:36 | Osmo Kojo | |||
Pari kuvaa näkyy olevan tekstin mukaan, vv.1966 ja 1968. Mustavalkoiset kuvat eivät kilpaile tämän kuvan kanssa. | ||||
21.06.2009 16:09 | Osmo Kojo | |||
Antti, lieköhän laki ollut voimassa v.1977 ? | ||||
19.06.2009 14:49 | Osmo Kojo | |||
Täysi arvaus: Museojuna saapumassa Rajamäelle. | ||||
16.06.2009 09:43 | Osmo Kojo | |||
Niin, kyllä se väri siniseltä näyttää, eikä vihreältä. | ||||
16.06.2009 09:41 | Osmo Kojo | |||
Liekö matkustajia riittänyt molempiin busseihin ? Näillä määrillä tuskin Ventokaan voitti. | ||||
15.06.2009 09:32 | Osmo Kojo | |||
Uusi juna ja uusi asu, tutut ovat kadut. Matkustajat vain puuttuvat ? | ||||
23.03.2009 17:55 | Osmo Kojo | |||
Kiitos Topi kielioppitunnistasi. | ||||
23.03.2009 16:03 | Osmo Kojo | |||
Etäisyys lyhentää junatkin. | ||||
23.03.2009 15:58 | Osmo Kojo | |||
Kielimiehiä nämä rautatieharrastajat ja asiapohjalla. | ||||
23.03.2009 15:45 | Osmo Kojo | |||
Voisha sitä Stanislavkin yrittää puhua suomea ja vaik Karjalaa. | ||||
13.03.2009 18:52 | Osmo Kojo | |||
Kieltämättä, vaikuttava näkymä. | ||||
13.03.2009 18:50 | Osmo Kojo | |||
Erottuuhan se edukseen. | ||||
05.02.2009 13:35 | Osmo Kojo | |||
Tämä on siis uudempi versio kyseisestä asemasta , Hannu Siitarin kuva on alkuperäisestä. | ||||
05.02.2009 09:40 | Osmo Kojo | |||
Panenpa tuon linkinkin http://vaunut.org/kuva/54336 | ||||
05.02.2009 09:31 | Osmo Kojo | |||
Huomasin, että Imatra on myös Risto Hirvosen kuvassa nro 34814, 16.3.2007, tosin yksikielisenä versiona ja edestäpäin kuvattuna. Sama asema kuitenkin eli Imatrankoski viimekädessä, ennen purkuaan.Panen tuon linkkisivunkin http://vaunut.org/kuva/34814 | ||||
05.02.2009 09:25 | Osmo Kojo | |||
Sama asema ehti myös toimia Imatrankoski-nimisenä, kunnes se purettiin 70-luvun vaihteessa.Kuvani nro on 54336. | ||||
04.02.2009 21:20 | Osmo Kojo | |||
Näkyy olevan samasta asemasta kaksi erilaista kuvaa, lienevätkö sama asema ? Ks. Pentti Valokarin kuvaa. |
||||
04.02.2009 20:42 | Osmo Kojo | |||
Minulla on muutama kuva täällä orgissa, eri ajoilta vanhasta asemasta. Tämä kuva ei voi olla 1800-luvun lopulta, koska veturitalleja on ainakin kolme. Asema valmistui 1885, juuri ennen keisarin vierailua 4:s elokuuta. Lappeenrannassahan on linnoitus, jossa on voinut olla sotaväkeä, niin ja onhan täällä varuskuntakin. | ||||
18.01.2009 22:33 | Osmo Kojo | |||
Olen skannannut Heinolan asemalta kuvan, teoksesta Vauhtia ja voimaa, sivulla 88 on höyryveturi nro 1150 aseman edessä ja matkustajia. Tämä liittyy v. 1985 matkailukohteeksi valittuun Piku-Jumpoon. | ||||
16.01.2009 10:49 | Osmo Kojo | |||
Lisäkommenttina, teos Valtionrautatiet 1937-1962,sivulla 75 mainitaan viimeisen junan olevan lähdössä Vainikkalassa 30.8.1952. Edellinen tieto oli Turun Sanomien. |
||||
16.01.2009 10:40 | Osmo Kojo | |||
Täsmää, vuosi oli 1952 syyskuuta. Kuvassa mukana joku vaaleatakkinen mieshenkilö.Näin ne tiedot täsmentyvät. | ||||
16.01.2009 07:49 | Osmo Kojo | |||
Jäi illalla tärkeä asia sanomatta, kiitos Pertti ! Näiden sivujen suurin anti on palaute. Kaikki kelpaa; hyvät ja huonot, tässä tapauksessa positiivisen hyvä. Täytynee käväistä Maakuntakirjastossa, jos vaikka sattuisi löytymään ko teos ja mitähän muuta sieltä mahtaa löytyä ! |
||||
15.01.2009 21:36 | Osmo Kojo | |||
Niinpä teki !? Viittaus senjälkeen tekemääni kommenttiin, ed. Ovat tallella, sitä taaimmaisena vasemmalla olevaa pientä rakennusta, lukuunottamatta. Miten lie muuten mahdollista tuo katoaminen ? Itse huomasin sen noin 20.00. | ||||
15.01.2009 21:32 | Osmo Kojo | |||
Täysin mahdollista. Rajahenkilökunta selittää puvut. | ||||
15.01.2009 20:09 | Osmo Kojo | |||
Kyllä ajankohta on melko tarkka.Ainakin pari kaveria on tiedon vahvistanut. Taustalla olevat rakennukset ovat yhä tallella, lukuunottamatta taa`immaisena vasemmalla olevaa rakennusta, joka on siirretty pois. |
||||
14.01.2009 18:44 | Osmo Kojo | |||
Hyvä Marko ! Väri vain puuttui. | ||||
14.01.2009 18:23 | Osmo Kojo | |||
Kiitos Topi ! Hyvä huomata ja tietää. Enenpää ei veturista ole saatavissa, mutta ei se ainakaan suomalainen ole, joten jäjelle jää vain Neuvostoliittolainen-veturi | ||||
11.01.2009 11:09 | Osmo Kojo | |||
Olen samaa mieltä Tapion kanssa ja suorastaan yllätyin kommenttien määrästä. Yksi asia mietityttää, nimittäin se, että Sr1 osalta nro:t 3048 ja 3089 eivät ole kuvioissa. Onko asia arka vai mistä johtuu ? Bongasin kaikki muut 110 ko. veturikuvaa, mutta en näitä. Toki lehtikuvista ja Wikipediasta löytyy. |
||||
10.01.2009 08:13 | Osmo Kojo | |||
Bongailin Sr1:ä näiltä sivustoilta illalla ja huomasin myös numerot 3111 ja 3112, vaikka vetureita piti olla nuo 110 kpl.Wikipedia kertoo syyn.Hyvinkään konepaja kokosi ylimääräisestä korista ja varaosista veturin v. 1993 ja veturi sai numeron 3111. 2-3 vuotta myöhemmin Hy konepaja kunnosti ja varusteli Novots`erkasskin tehtaan omaan käyttöön rakennetun ja käyttämättömänä seisseen prototyypin numero 3000 korin käyttökuntoiseksi ja numeroksi tuli 3112. Toisaalta numerot 3048 ja 3089 vaurioituivat pahoin junaonnettomuuksissa. 3048 Jokelassa v. 1996, 21: huhtikuuta, korjauskelvottomaksi ja 3089 Jyväskylässä 6: maaliskuuta 1998. Sr1 on osoittautunut muuten, alkuvaikeuksia lukuunottamatta luotettavaksi ja veturityyppi on runsaslukuisin sähköveturityyppi. |
||||
09.01.2009 15:57 | Osmo Kojo | |||
Nyt on sitten Sr1/3001 ja /3002 nähty, kiitos sinulle Tapio. Leveitä raitoja ei näy 3002:ssakaan. | ||||
09.01.2009 15:07 | Osmo Kojo | |||
Palaan vielä tuohon Riston esittämään kysymykseen. Teos VR 1962-1987, sivuilla 396-397 todetaan Sr1/3001 otetun käyttöön tyyppikoeajojen jälkeen 3:s joulukuuta 1973. Kaikkiaanhan sarja käsitti 110 veturia, jotka otettiin käyttöön aikajaksolla 3.12.1973-1.3.1985. Vetureihin on havaittavuuden parantamiseksi tehty päätyihin leveät keltaiset raidat. Tässä raitoja ei luonnollisestikaan vielä ole. Pitäisi kait paneutua näihin asioihin paremmin kuvanlaiton yhteydessä ! Painoahan veturilla on 84 tn, pituus 18,96 m,tehoa 3100 kW ja nopeus, jatkuvalla teholla 78,8 km/h. Veturin suurin nopeus 140 km/h.10:ssä jopa 160 km/h, erilaisella hammaspyörävälityksellä. Tässä tärkeimpiä pääarvoja. |
||||
09.01.2009 10:51 | Osmo Kojo | |||
Suoraan sanoen en tiedä. Työskentelin tuolloin markkinoinnissa ja kävin ottamassa kuvan. Tämän skannasin tekemästäni kuva-suurennoksesta. Toivottavasti asiantuntijat tulevat kommentoimaan. Kiitos kuitenkin kyselystasi. |