![]() |
12.01.2018 22:03 | Mikko Herpman | ||
Tuon laiturin päällä on varmaankin kulkenut vaununsiirtolaiteen vaijerit. | ||||
![]() |
12.01.2018 12:41 | Mikko Herpman | ||
Tuumaus voisi mennä ehkä toisinkin päin.. Että portti edelleen aukeaa, olen käsityksessä että viime vuosina tai pitkään aikaan liikenne on ollut tästä melko vähäistä tai jopa olematonta.. Ainakin henkilöliikenne lienee nyt viime vuoden uutuus, miten lie onko tavaraliikennettä ollut tänne kuinka paljon ja tai usein. | ||||
![]() |
10.01.2018 16:54 | Mikko Herpman | ||
Melkein voi tuumata näiden olevan lähes tiettömän taipaleen päässä ja vähän "syrjässä". Itse joskus myös autoilin syyssateella näille jalansijoille, hieman jännitti jäänkö kiinni metsäautotiellä... | ||||
![]() |
10.01.2018 16:04 | Mikko Herpman | ||
Rata ja vaunut vaikuttavat järeiltä ja ehkä hyväkuntoisilta.. Mutta veturi on vähän toisen oloinen, ehkäpä kuitenkin teknisesti hyvä mutta muuten pientä laittoa... | ||||
![]() |
10.01.2018 15:27 | Mikko Herpman | ||
Oliko alligaattorivaunu käynnissä ja syöttämässä Edm-vaunuja? | ||||
![]() |
10.01.2018 10:50 | Mikko Herpman | ||
Jonkun verranhan teli pääsee liikkumaan, riittäisikö liikkumavara että nostaa toista päätä sen verran että teli mahtuu alta pois. Nostamista ei ehkä aivan hirmu paljoa tarvitse tehdä, kun kaikki helposti irti lähtevä on purettu edestä pois. | ||||
![]() |
10.01.2018 10:42 | Mikko Herpman | ||
Tekevälle sattuu ja eipä noille yllättäville tapahtumille oikein mitään mahda. Onneksi lienee takuut päällä koneissa, eli viat saataneen kuntoon nopeasti ja varmistetaan muihinkin koneisiin tarvittaessa ettei pääse samaa tapahtumaan uudelleen. Onhan noita aiemminkin korjattu "radanvarressa" mutta mikäli on hinauskuntoinen, mahtaa tulla paluujunassa Kouvolan kulmille.. Mitä tulee perumisiin, niitäkin tapahtuu monestakin syystä varmasti. Lienee laajemman liikenteen aloittamisessa useampikin muuttuja, onko asiakkaan puutilaukset aina vakiot vai saattaako joskus jäädä joitain junia välistäkin.. |
||||
![]() |
09.01.2018 12:24 | Mikko Herpman | ||
Varmaankin tullut pohjoisessa veturiin huolia kun ajeltiin Joensuusta 102 korvaamaan. Saapa nyt sitten nähdä miten ilmeisesti tyhjä rapu-runko palautetaan Niiralaan... | ||||
![]() |
08.01.2018 20:05 | Mikko Herpman | ||
Aika makeaa nähdä Fer junia lisääkin. Eli ei palannutkaan VET Niiralasta takaisin Imatralle, vaan ilmeisesti nykäisi puujunan, vaiko jotain muuta palatessaan Joensuuhun. Omaan korvaan soundissa on samaa Ison Vaaleen kanssa. Varsinkin hitaasti ajettaessa. Liittynee ratamoottorien tuuletuksen huminaan. Tämähän tosin on muuten erittäin hiljainen kone, paikallaan ollessa ei juuri kuule koneen käyvän jos on vähänkin taustahälyä. Tuli havainnoitua tätä vierekkäin Ison Vaaleen ja Deeverin kulkiessa ohitse. |
||||
![]() |
08.01.2018 13:01 | Mikko Herpman | ||
Niin, taitaa olla kyse aivan nykyisen omistajan halusta varmistaa ettei näitä enää kukaan tule käyttämään, tai ainakin kynnystä uudelleenkäyttöönottoon nostetaan riittävästi. | ||||
![]() |
05.01.2018 11:49 | Mikko Herpman | ||
Veturi jäikin näköjään tänne purkupaikalle rungon päähän parkkiin... No siitähän on hyvä lähteä paluumatkalle suoraan. Lieneekö ettei ollut tarvetta päästä "liekaan", eli lauha keli ja hyvät akut joten saa webastolla koneen lämpimäksi ennen lähtöä ja ei polttoaineentäydennystarvetta yms. Hauskasti VR-Trackin Vito tuossa lumityökoneen etupuolella, olikohan kaverit rataa tarkastamassa, osa raiteistahan taisi ainakin olla liikennöintikiellossa... Vaiko kävivät Dr18 ihmettelemässä? |
||||
![]() |
04.01.2018 00:20 | Mikko Herpman | ||
Hienosti tuli Fer juna Joensuuhun. Pysähtyi, kuljettajat tulivat ulos tervehtimään ja toivotin tervetulleeksi Joensuuhun. Kone rungon toiseen päähän ja vaihtotyönä puunpurkupaikalle ja valitettavasti kumipyörillä tehtaalle. Sen verta pitkään meni ruuhkan takia vaihtotöissä, etten seurannut mihin Dr18 102 ajettiin parkkiiin. | ||||
![]() |
02.01.2018 15:39 | Mikko Herpman | ||
Tämä konehan taisi olla tulossa Haapamäen kokoelmiin. Juttua taisi olla että ajettiin Voikkaalle Teräspyörälle sorvattavaksi ja huoltoon. Tämän jälkeen siirtyisi Haapamäelle, jokos tämä löytyy Haapamäeltä, vaiko majailee toistaiseksi Teräspyörällä? | ||||
![]() |
31.12.2017 14:10 | Mikko Herpman | ||
Olisihan se hienoa josko konepajan tiloihin voisi muotoutua Museoliikenteenkin tukikohtaa, tavalla tai toisella. Ei vaan valitettavasti taida löytyä mesenaattia tai muuta tahoa joka rahoittaisi tällaista toimintaa. Sinänsä ainakin raideyhteys nyt tulee alueelle jäämään kun Liikenneviraston tarkastusvaunu / vaunut sinne sijoittuu. Hienoa, tämä pitää ainakin mahdollisuuden muillekin toimijoille tilojen käyttöön. |
||||
![]() |
30.12.2017 18:42 | Mikko Herpman | ||
Tosi kuin vesi, toki sateisen tuhnuinen keli on myös varsin tuttu tällä asemalla... | ||||
![]() |
21.12.2017 15:33 | Mikko Herpman | ||
Trumpassa näyttäisi olevan myös laipaton keskimmäinen vetopyöräkerta. https://vaunut.org/kuva/77829 | ||||
![]() |
21.12.2017 15:22 | Mikko Herpman | ||
Tässä pöydässä taitaa muuten olla lukitukset erikseen molemmissa päissä.. Yleensä taitaa olla vain yksi käyttövipu mistä on tangot/vaijerit molempiin päihin. | ||||
![]() |
20.12.2017 13:12 | Mikko Herpman | ||
Lienee jonkin verran modernisoitu kun on vanhan ylävalonheittimen sisällä tuplat. Toinen tuulilasiruutu lienee otettu toisesta koneesta, näyttäisi nopealla vilkaisulla olevan sisarsarjoissa samaa komponenttia, vaiko onkohan hyvin vuoksi maalattu puitteet keltaiseksi. | ||||
![]() |
20.12.2017 11:27 | Mikko Herpman | ||
Harja toiminee näin ratapihoilla hyvin.. Mitenkähän on linjojen auraaminen, oliko niin jos yli 80 km/h Sn ei tarvitse aurata vaan junat pöllyttää riittävästi. Mahtaako sitten kuitenkin tapahtua perinteisellä aurasiivellä aurausta näillä hitaammilla väleillä esim. Saarijärvi-Haapajärvi, Joensuu-Ilomantsi, Nurmes-Kontiomäki. | ||||
![]() |
18.12.2017 13:15 | Mikko Herpman | ||
HMVY oli kaiketi liikenteessä myös junalla Turku-Uusikaupunki suunnalla tuolloin.. Olisikohan mahtunut olemaan avovaunussa Kallet.. Sekajunassa sitten paluu Haapamäkeen. | ||||
![]() |
15.12.2017 11:20 | Mikko Herpman | ||
Lipunmyyntiä oli myös Suolahdessa aika pitkään lättäliikenteen loppumisen jälkeen.. Taisi loppua kun viimeinen asemapäällikkö Hämäläinen jäi eläkkeelle. | ||||
![]() |
14.12.2017 15:39 | Mikko Herpman | ||
Onpas hieno kuva, taitaa tuossa tankkipaikallaolla kahdet letkut.. Eli on saanut Niput tankattua samaan aikaan? Letkut kiinni ja pumppu käymään. | ||||
Kuvasarja: Rautatiearkeologiaa Stevens Passissa |
14.12.2017 11:08 | Mikko Herpman | ||
Tuli piipahdettua reilu kuukausi sitten nopeasti Snoqualmien kylässä. Putous toki katsottiin, ja nopea vilkaisu tähän museoon. Paikat näyttivät kutakuinkin samoilta kuin kuvissa. Erittäin ystävällinen henkilökunta kertoili asemarakennuksessa että talvikaudella on hiljaista joulupukin junia lukuunottamatta. Uusi korjaamohalli on äskettäin valmistunut ja jokin tuon "romujonon" höyryvetureista otetaan työn alle ajokuntoon kunnostukseen ilmeisesti ensi vuonna. Ratahan ei ole yhteydessä USA:n rataverkkoon. Jos muistan oikein, noin 6 mailia on ajettavaa rataa jäljellä. Off topiccina oli kiva mutustella hampurilaista viehättävässä dinerissa ja katsella lumihuippuisia teräviä Cascade-vuoriston huippuja. Parin päivän aikana noihin vuoristosoliin tule kerralla yli metri lunta. Laskettelukeskukset olivat onnellisia, liikenne sen sijaan ei niin paljoa. |
||||
![]() |
12.12.2017 19:47 | Mikko Herpman | ||
Pressuttaminen on hyvä ja myös voi olla huono. Huonoa ainakin että miten sen saa vaikka höyryveturin päällä pysymään niin ettei repeä taikka muuta hajoa lumikuorman painaessa ja tuulen repiessä teräviin kulmiin. Eli vaatisi melkein telttarakenteen kannattamaan pressua. Samaten miten on jos pressu pääsee makaamaan peltiä vasten tuulettumatta, voi korroosio saada hyvää paikkaa missä muhia. | ||||
![]() |
11.12.2017 16:38 | Mikko Herpman | ||
Kaivinkoneen merkki lienee Doosan, N-kirjain jää pylvään taakse.. | ||||
![]() |
10.12.2017 17:16 | Mikko Herpman | ||
Hyvä että rakennukselle tulee käyttöä mutta että asunnoiksi... Voihan sentään, kangaspuuseura vaikkapa olisi voinut olla rautateitä paremmin sietävä, tai vaikkapa Porvoon museolaitoksen museo rautatieteemalla höystettynä... | ||||
![]() |
10.12.2017 17:13 | Mikko Herpman | ||
Onkohan tämä vastaavaa tekniikkaa kuin Toijala-Valkeakoski välillä käytössä oleva? | ||||
![]() |
06.12.2017 22:31 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva kertakaikkiaan. Pitkä nokka edellä kuuluu dieselin jyrinä paremmin, verrattuna kompuran pärinään... Hyvä että on makuasioita ja mielipiteitä! | ||||
![]() |
05.12.2017 14:10 | Mikko Herpman | ||
Sattumakuvana pollahti, hieno peli. Puolikas "krokotiili" vaiko krokon poikanen... | ||||
![]() |
05.12.2017 12:30 | Mikko Herpman | ||
Varmaankin perinteinen teema toteutunee 1051 osalta, eli "vi ska skrapa hela dagen lokomotiv"... Jospa tästä tulee uljas kone toisen rinnalle, toivon mukaan yhteystoimin molemmat hyvään iskuun edellisistä takaiskuista opittuna. | ||||
![]() |
04.12.2017 13:50 | Mikko Herpman | ||
Onko Haapamäellä havaintoja siirtojunasta, datan mukaan näyttäisi lähtevän ainakin myöhässä.. | ||||
![]() |
04.12.2017 12:32 | Mikko Herpman | ||
Aputenderi, siis tuo lyhyt tavaravaunu kanan perässä? Onko ollut yleinenkin "apuväline" tai lisäys veturin perään, lisää nopeutta kun estää nyökkimistä ja evästä purtavaksi. Viipurissahan oli varmasti laajat vaihtotyöalueet, joten ehkä onkin ollut lisäpolttoaine tarpeen. Mutta onko veturista ollut kulkukäytävä vaunuun, että saa halkoja haettua pesään? | ||||
![]() |
03.12.2017 22:14 | Mikko Herpman | ||
Jospa on ollut toimimattomia kiskojarruja tai ep-jarrut pois käytöstä.. Voisiko jotenkin näillä tulla nopeusrajoitus? | ||||
![]() |
01.12.2017 12:33 | Mikko Herpman | ||
Tämähän on oikein hyvä talli, kuten Turkkusessakin oli vaunuillekin varattu.. No ehkei koneet tässä niin pitkiä aikoja seiso ja varmaankin luulisi jotain valvontakameroitakin asennettavan.. | ||||
![]() |
01.12.2017 12:31 | Mikko Herpman | ||
Miten on Sr1 kanssa tuo luistatus, sopivalla kitkallahan pienellä luistolla saadaan enemmän vetoa. Osaako tekniikka tämän hienoisen luiston, vaiko kuljettaja saa sen säädettyä teholla? Miten muuten on vastaava tilanne Sr2/Sr3 tai vaikkapa Dr16, muistelen että täälläkin olisi aihetta ainakin sivuttu aiemminkin. | ||||
![]() |
30.11.2017 10:52 | Mikko Herpman | ||
Joo, mikroaaltouunilla kun ei ihan pääse vastaavaan ulkoasuun/tekstuuriin. Niin oliko maistuvaa? | ||||
Kuvasarja: Matkalla Britannian raiteilla 2017 |
30.11.2017 10:51 | Mikko Herpman | ||
Ravintolavaunukuvat tuoreimpina, muuttaa hieman käsitystä brittieväistä. Lähes Fine Dining osastoa vielä liikkuvaa kulkupeliä ajatellen. Ei siinä etteikö kotoisan ravintolavaunun mikro-lihalullat soosillakin ole maistuvia. Mutta onhan nämä ainakin esteettisesti huomattavan paljon hienompia. Miten lie oli maun kanssa, oliko se mukana? | ||||
![]() |
29.11.2017 10:59 | Mikko Herpman | ||
Voisi melkein sanoa harmi että meni pillillä palasiksi.. Erikoisen näköinen ja varmaankin oli aika vanha. Haapamäki olisi ollut lähellä, valitettavasti ei tainnut olla enää raideyhteydessä.. toki ei paljoa puutu. | ||||
![]() |
25.11.2017 00:17 | Mikko Herpman | ||
Erittäin kostea keli, lauhtuminen ja vesitihku yhdistettynä märkiin vaatteisiin ja kengissä sisään kulkeutuneen sohjon sulaessa lämmityksen toimiessa. Trooppiset olosuhteet osittain vaunuissa. | ||||
![]() |
25.11.2017 00:14 | Mikko Herpman | ||
Mikäs kapsurata on Kausalassa ollut? Ei satu olemaan paremmin materiaalia käsillä, joten uutta resinaa selatessa ei Kausalassa kohdalla ole mainintaa kapsusta. | ||||
![]() |
25.11.2017 00:05 | Mikko Herpman | ||
Todella hienoa nähdä että rata sai lapikulkevaa liikennettä uuden sellutehtaan myötä. Monta rekkaa vähemmän nelostiellä, toivotaan että sama tahti jatkuisi mielellään kiihtyen. Lieneekö tauko lain vaatima "kahvipaussi"? | ||||
![]() |
24.11.2017 21:05 | Mikko Herpman | ||
Miksiköhän Harjussa seisovat.. No ehkä siellä on ikään kuin ylimääräisiä raiteita. Mohtaakohan myös veturit seisoa joskus Harjussa, vaiko siirtyvätkö Kouvolaan tai Kotkaan? Eipä vielä olekaan montaa kuvaa nelos ja vitos vetureista. Kostean viileä tunnelma välittyy hyvin. | ||||
![]() |
23.11.2017 13:48 | Mikko Herpman | ||
Purkaminen/poistaminen etenkin Suomen rautateiden erityisolosuhteissa toteutetaan todella tehokkaasti. Uudet laiturinäytöt 80k€, siinä on hyvä hinnoittelu. Lienee tolpat/kaapeloinnit edelleen olemassa, eli kahekskyt tonnia näyttöjen pulttaamisesta ja kaapeleiden kytkennästä yms. sipistelystä.. Apinaa koijataan... | ||||
![]() |
21.11.2017 12:32 | Mikko Herpman | ||
Onko digitaalikameran filmirulla siirtynyt puolittain että Deeverin alakerta on sekoittunut? | ||||
![]() |
11.11.2017 22:21 | Mikko Herpman | ||
Millaisia fiksailuja vielä ilmeni hienoon ensimmäiseen Dm7 vaunuun? Polttoainemittari taisi jäädä "pajalle" oliko jotain muuta isompaa laiteltavaa? | ||||
![]() |
10.11.2017 23:39 | Mikko Herpman | ||
Niin, tästähän oli huhupuheiden mukaan "kampiakseli solmussa", joten konevikaisena laitettu sivuun. Vika olikin loppujen lopuksi vain startin toimimattomuudessa. | ||||
![]() |
10.11.2017 23:29 | Mikko Herpman | ||
Mahtaako kuva olla Levulan liikennepaikan lakkautettuna oloajalta (1.2.1955-28.2.1958) vaiko sulkemisen 26.5.1968 jälkeen. Laituria ei kuvassa näy, eli miten lienee. Kuinkahan nopeasti olisi liikennepaikkakyltti poistettu... Lieneeköhän tuossa matkalla yhdistetyt Kristiinankaupungin ja Kaskisten lätät. Perälässähän nuo mahdollisesti on kytketty tai erotetaan. Miten lie onkohan juna menossa Seinäjoelle vaiko kohti rannikkoa? | ||||
![]() |
10.11.2017 22:23 | Mikko Herpman | ||
Sattumakuvana pollahti, käytiin museolla reilu kuukausi sitten. Sanoivat infossa, että veturista oli aiemmin hajonnut jokin osa ja viimeinen varalla ollut on nyt siinä paikallaan. Joten ajavat muutamana viikonloppuna kesässä säästäen kalustoa. Viasta tai kuluneesta osasta ei infossa osattu sanoa tarkemmin, olisi mielenkiintoista kuulla mikähän osa oli kyseessä. |
||||
![]() |
08.11.2017 15:28 | Mikko Herpman | ||
Kaurapuurokäyttöisiä lyhyitä pöytiä on jonkin verran edelleen. Mitenkähän on noiden pitkien 20m pöytien laita, Hyvinkään ja Suonenjoen pöydät ovat parrukäyttöisiä, löytyykö muita, käytössä olevia? Muuten löytyykö käytöstä poistettuja esim. Rauma(vai ollut sähkökäyttö), Kairokoski, Salo. | ||||
![]() |
07.11.2017 16:54 | Mikko Herpman | ||
Mahtaisiko riippua myöskin pöydän kunnosta ja edellisen huollon ajankohdasta. Toki käännettävä massakin vaikuttaa. Lättä kääntyy kutakuinkin kahden miehen voimalla Suolahdessa, tosin ihan reippaasti saa pukata että lähtee pyörimään. Jos pöydällä on vaikka Tk3 kääntäjiä saa olla mieluusti yli 4kpl. Suolahden poytähän toki on ihan parrukäyttöinen. Legendana pöydällä oli käännetty täysi säiliövaunu.. oli vaatinut jo traktorivoimaa että pyörähti... |
||||
Kuvasarja: Tyttö & juna |
28.10.2017 23:54 | Mikko Herpman | ||
Lähes kaikki kuvat vanhan juna-ajan vallitessa! Hieno setti, kankikone ja ykkösluokan keltainen raita ehkä omina suosikkeina.. |