![]() |
19.04.2021 21:39 | Mikko Herpman | ||
On niin kiiltävät kiskot, että liikennettä lienee radalla.. Veikataan Ristiinan Ostolahden ratapihaa/pistoraidetta kohti vaneritehdasta. | ||||
![]() |
05.04.2021 12:58 | Mikko Herpman | ||
Lieneekö tuossa useampi linjaradion antenni, miten mahtoi olla linjaradioiden kanavat Iisalmen suunnalla. Sekä toki myös ratapihan päivystyskanava. Mahtoiko suorittajalla olla useampi radio pöydällä, olisiko kolme radioa tarvinnut eri antennit, vaiko voisi yhdistää samaan sopivalla jakajalla? | ||||
Kuvasarja: Kiskoauto DM 7 4074:n kunnostusprojekti |
05.04.2021 12:52 | Mikko Herpman | ||
Varmaan saadaan tarkempaakin tietoa, mutta itse kuulin viime syksynä että johtotehtäviä tehdään. Eli ilmeisesti lähes kaikki vaunun läpimenevät johdot joudutaan jatkamaan/korjaamaan/rakentamaan uudelleen. Tämä luonnollisesti vie todella paljon aikaa ja on tehtävä todella huolellisesti. Porha taisi myös hakea rahaa penkkien kunnostukseen. | ||||
![]() |
01.04.2021 11:01 | Mikko Herpman | ||
https://vaunut.org/kuva/97107 Kaavio mistä vielä puuttuu ko. raide. Rakennettu siis 1928, milloinkahan se on purettu? | ||||
![]() |
01.04.2021 10:45 | Mikko Herpman | ||
Jospa lumien annetaan sulaa siinä konttikentällä.. Isommastihan siellä ei ole ollut konttitoimintaa. | ||||
![]() |
01.04.2021 10:20 | Mikko Herpman | ||
Joo,o olisipa hieno kulkine. Läpikuljettava moottoriyksikkö tuohon väliin kuten vaikka diesel Flirtissä. Miksei vaikka hybridikin, ohjaamoton Vectron tuohon keskelle sopivalla kattokorokkeella, että on nätti ja ei tule isompia ilmanvastuksia. | ||||
![]() |
31.03.2021 13:30 | Mikko Herpman | ||
Vuosi oli 1990, joo hyvinkin voi olla että vauhti oli alempi. Joka tapauksessa se näytti ja tuntui lujalta! Aika kultaa muistoja mutta tosiaan se oli vaikuttavaa! | ||||
![]() |
30.03.2021 12:04 | Mikko Herpman | ||
Olin muistaakseni noin 12v kun kävin Saksassa ja poikettiin myös Esslingenin asemalla. 103 veti ilmeisesti IC junaa keskimmäistä laituritonta raidetta varmaankin lähes 200km/h. Oli kerta kaikkiaan upea näky! | ||||
![]() |
30.03.2021 11:49 | Mikko Herpman | ||
No mehän emme tiedä mitä kaikkea on "luovutushuollossa" tehty. Jos luovarihuolto on autoissa pari tuntia niin varmasti on veturissa enemmän aikaa vievä. Tiedä vaikka on koronakin tehnyt viivytystä... | ||||
![]() |
23.03.2021 19:00 | Mikko Herpman | ||
Runnissa aika iso asema ja ilmeisesti ollut ratapihaakin, vaikka etäisyyttä Iisalmesta ei taida olla oikein viittä kilometriä. Onkohan "taikavedellä" ja siihen liittyvällä kylpylällä ja sen korkea-arvoisilla vierailla ollut vaikutusta aseman syntyyn? | ||||
![]() |
22.03.2021 14:27 | Mikko Herpman | ||
No, jos on suuttimet, pumppu ja moottori vielä iskussa taikka muuten pantu kuntoon. Eivät nämä juurikaan enää savuttele! Tosin jos kyseessä on SuperTurbo_sleepperi tulee ensin savua ja sitten häviää savut ja auto näkymättömiin. | ||||
![]() |
17.03.2021 14:12 | Mikko Herpman | ||
Mielenkiintoisia mietteitä, mutta tosiaan monet tekniset kohdat yhtenevät kapsulätän kanssa. Kuten telien ja voimansiirron rakenne. Samaten heti päälle päin näkyy ohjaamon ikkunoiden asemointi syvennykseen (kapsu) ja suoraan ulkopeltiin normaalissa. Normaaliraiteisessa on juoksu- ja vetoteli mutta kapsussa vetävät molempien telien sisemmät pyöräkerrat, kuten myös suomalaisessa Dm6/Dm7. Kumpi sitten on parempi, no ainakin kardaanit ovat lyhyemmät ruotsalaisessa vetotelissä. Ja ikkunat suorassa pellissä ehkäpä vähemmän altis korroosioille, kun ei ole vedellä "hyllyä" missä seisoa. |
||||
![]() |
17.03.2021 10:21 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva, vieläkö muuten olisi paikkaa missä voisi vastaavaa kuvaa ottaa? No Haaparannassa muttei ehkä näin lähekkäin, miten Torniossa? Oliko Turun junalauttaraiteet purettu jo? Sinänsä jos vierekkäin saataisiin ruotsalainen kapsulättä ja suomalainen, olisi sukunäköä vielä enemmän. Malli Dm6 on otettu todennäköisesti Hilding Karlsonin kapsusta taikka ainakin sen piirustuksista. |
||||
![]() |
11.03.2021 15:59 | Mikko Herpman | ||
Ei nyt muistu mieleen kun katseltiin Mikkelin veturitallin katon rajassa olevia paikkoja miten oli rakenne. Vanhoja vesiputkia säiliöitä ja säiliölle kulki kyllä aivan katon rajassa, joten epäilen että kyllä siellä eristekerros on. Muuten voisi kylmä hiipiä ja pakastaa putket. Mahtaisiko olla purua taikka myöhemmin villaa. Eiköhän täältä joku löydä rakennustapaselostuksen jostain tallista... | ||||
![]() |
10.03.2021 18:23 | Mikko Herpman | ||
Näppäilyvirhe toisen veturin numerossa. | ||||
![]() |
09.03.2021 11:22 | Mikko Herpman | ||
Näyttäisi olevan kohta "viidestoista hetki" rakennuksen kunnon osalta. Jos katto vielä pitää vettä, näyttää ehkä pahemmalta kun onkaan mutta alimmat hirret taitavat olla vaihtokunnossa ainakin osittain.. Mahtaakohan olla väylävirastolla halua/rahaa kunnostaa edes välttävän verran, vai siirretäänkö laitteet piakkoin konttiin rakennuksen viereen/ratapihalle sopivaan kohtaan. |
||||
![]() |
04.03.2021 09:36 | Mikko Herpman | ||
Mustakattoinen deeveri! Kun Keitele-Museolle tuli Tve1 436 oli sen katto/konepeitto kutakuinkin yhtä nokinen ja musta. Hyvät liuottimet ja harjaa + vettä. Kyllä katto/konepeitto puhdistuivat, mutta sai kellä tosisaan kuurata. Ihan kevyt kesäsade ei riitä huuhteluun! | ||||
Kuvasarja: Tenderit |
02.03.2021 17:29 | Mikko Herpman | ||
Tästä voi tulla pitkiä puheita... Mutta miten paljon ajotapa saattoi vaikuttaa vaikkapa juuri Hr1 veturin kulutukseen matkalla Helsinki-Tampere? Aikanaanhan taisi olla myös palkkaan lisiä jos ajoi säästeliäämmin? Saattoiko pysyä aikataulussa ja silti säästää? | ||||
![]() |
02.03.2021 11:37 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva, vielä on vähän aikaa kuvata 3xDv12 raskaita junia. Mikäli on videokalustoa yms. varmaankin kannattaa taltioida kovan arkityön tekoa kun mahdollista! | ||||
![]() |
01.03.2021 18:21 | Mikko Herpman | ||
Mahtaako olla aggregaattivaunun jäähdytin boksi katolla. | ||||
![]() |
01.03.2021 13:48 | Mikko Herpman | ||
Oho, tulipas nyt hieno kuva. Dieselinaromi tuli nenään kuvan mukana! "Satasarvinenkin" kuvassa! | ||||
Kuvasarja: Tenderit |
26.02.2021 15:34 | Mikko Herpman | ||
Jokohan kohta tulee kondenssitenderin läpileikkaus sarjaan..? | ||||
![]() |
26.02.2021 15:23 | Mikko Herpman | ||
Näkyy olevan aura käännetty penkan levitykseen, joten aika rauhassa on ajettava että saa väisteltyä kaikki pylväät ja muut esteet. Jotenkin olisi ehkä kätevää jos voisi olla harja toisessa päässä vaihteiden puhdistukseen. Mutta taitaa olla painot niin, että molemmissa päissä on oltava saman painoiset varusteet kuten myös Tka7-kalustossa. Kääntyilevät aurat painavat aikalailla. Oikein mukava tilannekuva joka tapauksessa! |
||||
Kuvasarja: Taannoin Mikkelissä |
25.02.2021 10:31 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuvasarja Mikkelistä. Mitenkähän pitkään Tve3 vielä hääräili Mikkelissä, 80-luvun puolella vaihtoveturina taisi olla Tve4, kunnes sen tarve loppui. Sattuisiko löytymään tähän sarjaan vielä lisänä joku kuva samalta ajalta Graanin ja Pursialan sivuraiteilta? |
||||
![]() |
18.02.2021 10:53 | Mikko Herpman | ||
Vek ajaa veturia tuolta "takapäästä" ja koneapulainen tähystää... Onkohan Dr13 ollut tuolla päätiellä vaihteen takana odottamassa Sr1 siirtymistä pois tieltä. Kuljettaja viritellyt siinä rauhassa radion ja viikkovaroituksen/aikataulun yms. paikalleen. Koneapulainen sitten kulkenut konehuoneen läpi tähystämään. Taitaa olla aika lämmin päivä, kun Alsti jo on raottanut toista jäähdyttäjän säleikköä. | ||||
![]() |
17.02.2021 11:51 | Mikko Herpman | ||
Onko tuo iso kupu mukana 18 m3 tilavuudessa, vaiko tehty helpottamaan lastausta ja varattu tilaa lämpölaajentumiselle? | ||||
Kuvasarja: Talvipäivä Imatralla |
08.02.2021 21:49 | Mikko Herpman | ||
Tosi mukava kuvasarja, etenkin Dv15 kuvat lämmittävät! Mahtaakohan vielä miten pitkään jatkua tuo "aktiivinen nostalgialiikenne". | ||||
![]() |
07.02.2021 21:41 | Mikko Herpman | ||
Juu, eikös se ollut se että voi pitää tehonsäätöä täysillä rajattomasti veturin ollessa paikallaan, taikka annetulla nopeudella. Eli jäähdytys riittää pitämään vaihteiston ja moottorin öljyt ja nesteet sallituissa arvoissa valtavasta lämmöntuotosta riippumatta. | ||||
![]() |
06.02.2021 13:38 | Mikko Herpman | ||
Mini kisko-Kalle, voisikohan olla sähkökäyttöinen? | ||||
![]() |
06.02.2021 13:06 | Mikko Herpman | ||
Onkos tuossa nyt egyptinparrua....? | ||||
![]() |
05.02.2021 09:27 | Mikko Herpman | ||
Eli huurre/kuura ei siis käytännössä haittaa sähkökalustoa nykyisin. Katsellaan vaan loimotusta, muistan kun joku moitti tuota loimotusta Pendossa, ei saanut torkuttua kun ulkona välkkyi jatkuvasti. | ||||
![]() |
04.02.2021 09:34 | Mikko Herpman | ||
L-sarjan Mersuja taidettu tehdä uusina lähes 2000-luvulla jossain päin maailmaa. Lujan ja helposti huollettavan kuormurin maineessa. | ||||
![]() |
02.02.2021 13:15 | Mikko Herpman | ||
Tuo veturi Sk1 124 https://vaunut.org/kuva/94482 Kuvassa aika raasku. Ilmeisesti tässä kuvassa ainakin ulkoisesti kunnostettu, missäköhän on päässyt noin karuun kuntoon, eikös Kaipiaisissa kuitenkin ollut edes kylmä talli? | ||||
![]() |
02.02.2021 12:40 | Mikko Herpman | ||
Hieno moottoriresiina, lieneekö ollut ahkeran asemamiehen omatekemä, vaiko jossain konepajassa tehty kokeilu? | ||||
![]() |
02.02.2021 12:29 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva! Konepään kytkimessä vielä tallella Runnvika-sähkölaatikko! https://vaunut.org/kuva/143938 Kuvasta voinee havaita, että toisen pään Runnvika-laatikko on jo poistettu. Mainitussa kuvassa näkyy valonheittäjän ympärillä lommoja, olisikohan vaunu saanut pienen tällin ja kytkin mennyt vaihtoon ja Runnvika silloin poistunut. | ||||
![]() |
01.02.2021 17:54 | Mikko Herpman | ||
Aika kätevää, että on yhdistettävissä Sm4 ja Sm5, taisi olla aiemmin kommenttia että kytkimet eivät ole ihan samalla tasolla, joten irroituksessa voidaan tarvita voimaa... Eiköhän ollut Sm4 vaunuja riittävästi että olisi voitu niillä hakea saman sarjan vaunut. | ||||
![]() |
25.01.2021 12:47 | Mikko Herpman | ||
Lätän varustukseenhan taisi kuulua kyltti ovinappien päälle "käynti vaunun toisesta päästä".. Olisi tällä lämmöt pysyneet sisällä. Noin iso pölläys, mahtaakohan keli olla aika kylmä ja ohjaamossa märkiä kamppeita eli kostea ilma. | ||||
![]() |
22.01.2021 17:52 | Mikko Herpman | ||
Katsoin pikaisesti kännykän näytöltä ja tuli elävästi mieleen romulättien letkat Pieksämäellä... Onneksi ei ollutkaan. | ||||
![]() |
20.01.2021 15:59 | Mikko Herpman | ||
Miten lie varauduttu valmistusvaiheessa mutta tokihan jos veturi on dieselsähköinen, modifiointi ei liene kovin paha rasti. Dieselgeneraattori ja polttoainetankki pois. Päämuuntajan ja suurtehopuolen virroittimineen ja mahdollisten apukäyttöjen sähkökäyttöjen asennukset. Noin niin kuin erittäin karkealla tasolla siis.. | ||||
![]() |
19.01.2021 20:20 | Mikko Herpman | ||
Miten paljon tuo kuura haittaa sähkökalustoa? Kuluttaako orren hiiltä nopeammin, vai eikö tuolloin saada välitettyä riittävästi tehoa muuntajalle? Joskus kun Pendot tulivat Turku-Helsinki reitille, oliko niin että laitettiin Sr1 kolaamaan ajolanka juuri Pendon edellä ja syynä olisi ollut että Pendon automatiikka laukaisi pääkatkaisemen... | ||||
![]() |
19.01.2021 14:58 | Mikko Herpman | ||
Oijoi mitä herkkua! Tyylikäs kuva veto+liite junasta. Mitenkähän on, onko tuohon aikaa vielä ajettu paljon tällaisella yhdistelmällä? Monissa kuvissa on jo veto+liite+veto. | ||||
![]() |
19.01.2021 12:26 | Mikko Herpman | ||
Huh, onkohan pitänyt pysähtyä ottamaan vauhtia ja uudelleen kinokseen. Toki jos kyseessä kevyt pakkashöttö mennee suhteellisen helposti... | ||||
![]() |
17.01.2021 23:16 | Mikko Herpman | ||
Ei ole postiliite kun ei ole kattoikkunoita, eli olisikohan Noab vankiliite. | ||||
![]() |
17.01.2021 12:01 | Mikko Herpman | ||
Onhan Sm1-2 kalustoa ajettu jo vuosikymmenet ja varmasti on ollut lumista ja kylmääkin siinä ajanjaksossa. Ei kai nyt ole mitenkään erityisen paha..? Onko vikaa sitten huollossa, käytetyissä tarvikkeissa vaiko peräti käyttäjissä? | ||||
![]() |
14.01.2021 15:03 | Mikko Herpman | ||
Nythän oli vasta siirtoajo Hyvinkäältä Haapamäelle, Dv15 tuli hakemaan Dv16+ Postivaunun. Facebookin kommenteissa oli mainintaa että jotain teknisiä huolia on Dv16 moottorissa. Harmin paikka, olikohan isoja pulmia ja onko jo näköpiirissä mahdollista korjausta? | ||||
![]() |
13.01.2021 20:13 | Mikko Herpman | ||
Mitä tulee vapaaehtoisin lahjoituksiin taikka avustuksiin, erinomaisia mietteitä. Vaikkapa tosiaan höyryveturin kunnostukseen, lahjoita 5€ kattilan niittiin. 5 miljoonan kansasta jos löytyy kiinnostuneita ja innostuneita joilla sinni riittää tekemään rahallinen lahjoitus saattaa jäädä määrät aika alhaiseksi... Kovin korkeaksi lahjoittajien taikka avustajien määrä suhteellisesti kovin paljoa nousee Saksassa (noin 83 miljoonaa asukasta) taikka Englannissakaan (noin 66 miljoonaa asukasta). Mutta kuitenkin näissä esimerkeissä avustuksilla voikin jo olla merkitystä. Tornadon rakennus on ilman muuta erinomainen osoitus tästä. Aika hitaasti edistyy myös USA: PRR T1 rakennusprojekti: https://prrt1steamlocomotivetrust.org/ Vaikka kansalaisia on noin 333 miljoonaa, eli aivan helposti ei näytä lahjoitusrahaa veturille löytyvän. |
||||
![]() |
13.01.2021 10:49 | Mikko Herpman | ||
Omistajataho halutessaan voi ohjata varoja myös museokalustoon ja sen ylläpitoon. Kuten vaikkapa USA:ssa vasta kunnostettu Union Pacificin Big Boyn kunnostus osoittaa. Mikä lienee nyt tilanne VR:n Ukko-Pekan ja Heikin tilanteet, molemmat ilmeisesti vaativat rahaa jotta tarvittavat korjaukset/huollot voidaan tehdä... Isoimman operaattorin suhtautuminen museoliikenteeseen kun on ollut aika "laimeaa" pitkään. Vaikka ilman muuta julkisuus-/näkyvyysarvot ovat kovaa luokkaa! Yksityisen rahan saaminen veturin kunnostamiseen, uuden rakentamisesta puhumattakaan saattaa olla melkoisen kova homma meidän vähäväkisessä maassamme. Jos ei joku Eurojackpot voittaja lahjoita leijonaosaa, voi olla yksityiset varat aika pieniä. |
||||
![]() |
12.01.2021 21:50 | Mikko Herpman | ||
Kun Leenasta menee kattila-aika umpeen... Tämähän olisi mielenkiintoinen peli museon rataa kulkemaan... | ||||
![]() |
12.01.2021 13:57 | Mikko Herpman | ||
Mikähän lienee vielä elinkaari näillä Vempuilla, ikää alkaa olla ja varmasti kuluvat pikkuhiljaa. Mikäli näiden olemassaolo on katkolla... toivottavasti ei.. Niin ehkei kovin isoja rahallisia satsauksia enää tehdä. | ||||
![]() |
11.01.2021 13:48 | Mikko Herpman | ||
Joo, olisi raivausporukalle töitä. No sitä on jo paljon tehtykin, mutta paljon taitaa olla vielä tekemättäkin. | ||||
![]() |
10.01.2021 13:09 | Mikko Herpman | ||
Pallukka voisi olla jonkin sortin kamera.. Pimeänäköön IR-ledit voisivat killottaa kuvassa.. |