07.08.2009 22:27 | Mika T. Polamo | |||
Jep. Muistatko, P-E, ulkoa kuka tilasi keneltä kenelle em. dietin? | ||||
07.08.2009 22:19 | Mika T. Polamo | |||
Öhröhm. Niin tuossa kyljessä näemmä lukee... kiittäen korjataan. | ||||
07.08.2009 22:04 | Mika T. Polamo | |||
Ahaa! KiinteäpolttovälisILLÄ. (Linssiknoppi 2 avautuu vasta kun n:ro 1 on ratkaistu) | ||||
06.08.2009 13:30 | Mika T. Polamo | |||
16.8.2000? | ||||
01.04.2009 00:00 | Mika T. Polamo | |||
Ok v2.0 | ||||
11.03.2009 11:00 | Mika T. Polamo | |||
Ei, ei saa mitään kohdetta kokonaan. Vinkki: Aivan tuoreella kalansilmällä onnistuu juuri ja juuri. Akvaario selkään ja menoksi. | ||||
11.03.2009 00:16 | Mika T. Polamo | |||
Ai tarvitsenko? Mä olen luullut olevani valmis ottamaan paljon kuvia. Muistikortit ostan edullisesti 36:n rullissa. (24 ei riitä) Myös herrojen käsitykset objektiivityyppien tarpeista ontuvat. Teleobjektiiveja tarvitaan jos kuvia esitetään perinteisestä televisiosta. Vastaavasti laajakulmalinsseillä otettuja kuvia näytetään laajakulmanäytöiltä. (se lieni selviö) Erikoisobjektiiveja tarvitaan erikoistilanteissa. TS-linsseillä kuvataan pendoliinoja. Eri tunnuksin kulkeville junille on eri tunnuksiset linssit, esim. L-juna on tietenkin kuvattava L-lasein. Kallista, sanoi Sm3-kuski mutkassa. Hätätapauksessa voi käyttää USM-tyyppisiä kakkuloita aivan yleisesti (= Universaalisti) SähköMoottorijunakuvaukseen. Resiinan tilaajia kiinnostanee myös fakta, että resiinoita kuvataan pumppuzoomeilla. Zoomeja eli liukuobjektiiveja voi toki käyttää muutoinkin, mutta vain talvisin tai sateella kuvattaessa tasaiselta pinnalta. Normaaliobjektiivin käytön rajaisin tiukasti tilanteisiin jossa on pakko kuunnella Syrjän tuotantoa saman nimisellä liikennepaikalla. | ||||
08.03.2009 20:16 | Mika T. Polamo | |||
Voisiko olla niin yksinkertaisesti että randomizer tulee tähän aina kun se osuu poistettuun kuvaan? | ||||
28.02.2009 23:35 | Mika T. Polamo | |||
Komea juna. Komea juna. Onko tuo kolmivihervalopääopastin? | ||||
28.02.2009 23:27 | Mika T. Polamo | |||
Kiinteiden vaunujen lisäksi on kaasumaisia ja nestemäisiä vaunuja. Noh, jotta Artulle saataisiin joku vastaus niin voitaisiinko kiinteän ja epäkiinteän ero määritellä liitoksen purkuaikana? Esim. Jos vaunujen erotus kestää yli vartin, on liitos kiinteä. Sitten kysytään: Kauanko kuvan liitoksen purku kestää? | ||||
26.02.2009 12:36 | Mika T. Polamo | |||
Melko minuutilleen kymmenen vuotta sitten? 27-deeveri vielä välimalliasussa: tuplavalot on, mutta boxi puuttuu. JK on jostain nykäisyt auringonkin lavasteisiin. Tänään en ole solikkaa nähnyt.(viime vuonna näkyi http://vaunut.org/kuva/46298 ) | ||||
25.02.2009 16:41 | Mika T. Polamo | |||
Perttu on päässyt ICE:n puikkoihin, vieläpä sähköistämättömällä radalla. Tämä ei jää tähän. | ||||
18.02.2009 23:45 | Mika T. Polamo | |||
Kiintoisa kaveri tämä sarjansa 149s ja samalla kahdella tavalla viimeinen vekotin. Vain yksi jäljellä normaalitouhussa. Kuuluuko se nostalgiaohjelman suojelukseen? Ei kai, kun ei ole paremmin puunattu. Miksi vain yksi? Onko 750-sarjassa vielä näitä? Sattuiko Tepon ja junan eteen vahingossa? Onko sillä todella oma vakiokierto? Keksiikö mitä joku yhteistä BR 103:lla ja Dr16:lla on? (vain mun mielessäni nyt oleva juttu kelpaa) | ||||
14.02.2009 12:11 | Mika T. Polamo | |||
Ja kätevä. Sillä voitaisiin* muiluttaa etelästä harrastajia Haapamäelle pakkotyöhön. Keppiä porkkanankunnostukseen: turha höpöhöpöviestien kirjoittaminen vorkissa = kaksi viikoloppua ruosteiden raapimista Haaperiassa. (* perhanan JKV-ongelma pilaa tämänkin idean) | ||||
13.02.2009 23:24 | Mika T. Polamo | |||
Heitän kuivan vitsin, kun en voi kiveä vipata: Nom-vaunut vapautunevat pian valtion palveluksesta. Liittänemme niitä sitten aina pari kappaletta museojuniin. Helpotetaan viranomaisten työtä ja kävellään suoraa koppiin moisten ratapihakuvauskäyntien jälkeen. | ||||
13.02.2009 22:21 | Mika T. Polamo | |||
Eikös tämä ole sama juju mitä tasoristeyksien paikkoja ihmetellessämme olemme oppineet? Tasuri paikka 50+1111 tarkoittaa todennäköisimmiten sitä että ollaan melkein 51 tolpalla, eikä suinkaan sitä että matkaa 50 rkm tolpalta olisi kuljettu 0,1111 km. + tekee selvän eron desimaalipilkkuun. Mielestäni + sopisi kyllä tännekin käyttöön. Tilataanko parin luvun mittainen lukemaluento Jounilta? | ||||
13.02.2009 00:04 | Mika T. Polamo | |||
Lähdetieto on hyvä, tajusin vasta nyt että senkin saa esiin hakulomakkeella. (Pöh mulle) Merkeistä: lasketaanko Dr16:n kylkimerkki? Sr1 ja Dr13 alkoivat saada uutta merkkiä vauhdilla vasta 1988. Dr13:sta en osaa kovin tarkaan sanoa, mutta ensimmäinen nokkamerkillinen Sr1-havaintoni on huhtikuulta 1988. (Sr1 3097) | ||||
12.02.2009 23:27 | Mika T. Polamo | |||
Korjausehdotus hyväksytty. (Kops-pam) Onko ratakm 206 lähellä totuutta? Mistä näitä rautakauden aikaisia liikennepaikkapaikkatietoja helpoimmin saisi? | ||||
09.02.2009 21:20 | Mika T. Polamo | |||
Nokkanumerosta ei saa vieläkään selvää. (Virniö) | ||||
06.02.2009 21:31 | Mika T. Polamo | |||
Juu, anna palaa, mutta skannaa ne tänne ensin. | ||||
05.02.2009 14:56 | Mika T. Polamo | |||
Ilmeisesti uuteen koodiin on jäänyt pätkä vanhaa vorkkia. Nyt tämä yksinäinen koodipätkä yrittää epätoivoisesti ottaa yhteyttä vanhaan isäntäänsä ja me vain pottuilemme. | ||||
01.02.2009 12:39 | Mika T. Polamo | |||
Kiitos. Kopsaan tiedon, lisään kysymysmerkin. (?) | ||||
01.02.2009 12:38 | Mika T. Polamo | |||
Kiitos. Kopsaan tiedon, lisään kysymysmerkin. | ||||
27.01.2009 17:54 | Mika T. Polamo | |||
Loco-logouden kuvallisuuden etsivyyden keskeneräisyyden paheksuvuus. Seuraavuudeen http://vaunut.org/kuva/11788 un-issa lepäävyys, olkous osallisuuteni täyttyyvyys. Protouden etsittävyyden tutkittavuuden seuraavuudelle siirtyvyys. Hopu-hoputtavuus, ken ollous ekaehtivyys? Millous kaikkeus ollos lyödettyneisyys? | ||||
26.01.2009 20:45 | Mika T. Polamo | |||
Ilmeisesti näin on aseat. Seuraa kuvatekstin päivitys. Sähkökamoja on näemmä valmistanut mm. BBC! | ||||
26.01.2009 17:32 | Mika T. Polamo | |||
No, nom on hyvä lähtökohta. Nom-vaunut aloittivat liikenteen aikataulunmukaisissa junissa 30.11.1983. (Alkulähde: Junat-lehti 1-1984 s. 2). Fot-hommasta en ole enää niin varma, kesän 1984 kuvisssa niitä on. Se etten löydä niistä myöhempää viitettä tai kuvaa ei todista mitään. 1984 vahvistuu, mutta jättäisin pienen option keväälle 1985. Joku kaivaa tämän Fot-tiedon varmasti. Lystiähän tämä joukkosalapoliisityö on. | ||||
25.01.2009 22:38 | Mika T. Polamo | |||
Huomasin että kaikkiin (kääk!) muu tunniste -kenttiin tulee tuo täydennystietokenttä. Toivottavasti jokaiseen Kesä ja Talvi -kohtaan ei tarvitse laittaa täydennyksiä. Kesä: sateinen, Talvi: lumeton... pessimistille itsestäänselvyyksiä. | ||||
24.01.2009 21:24 | Mika T. Polamo | |||
Done. Enää n. 200 vastaavaa tapausta. Tautologian vaara on muuten ilmeinen, mutta Järvenpään asemarakennushan se siinä "Järvenpään asema" liikennepaikan osassa osiin jaetulla Järvenpään liikennepaikalla Järvenpään kaupungissa joka sijaisee sattumoisin järven päässä. Mainittu on osana "Järvenpään asema"-kuvasarjaa. Tautolgian vaara on muuten ilmeinen, mutta mitä emme tekisi hakuja auttaaksemme, vaikka tautologian vaara olisikin ilmeinen. | ||||
24.01.2009 19:11 | Mika T. Polamo | |||
JK, No höh ja heh. Ei tietenkään ole, mähän olin siirron aikoihin Järvenpäässä! Taisi ollaan niin ihmeellistä puuhaa, etten edes tajunut ottaa kameraa mukaan. Ihmettelin vain. | ||||
24.01.2009 10:40 | Mika T. Polamo | |||
Maaliskuu 1984 menisi vielä täydestä. Sitten Fo:t meni - Fot tuli. | ||||
24.01.2009 00:04 | Mika T. Polamo | |||
Se tulikin avaamaan "vorkin rumin veturi"-kilpailun, jossa uskon sen olevan hyvin vahvoilla. | ||||
18.01.2009 23:32 | Mika T. Polamo | |||
Olen notkunut pahuksesti täällä verkossa kuvia indeksoimassa ja suurella otannalla voin sanoa että tämä kuva tulee nyt TODELLA usein. Ehkä noin 5% todennäköisyydellä. | ||||
17.01.2009 13:15 | Mika T. Polamo | |||
Vaikka? Ottamatta kantaa siihen kenen kuvan äärellä ollaan, kannatan vahvasti vanhojen kuvien selailua ja kommentointia. Esim. siksi että moni nykyään hiljainen legenda on lisäillyt meille aikoinaan monia ihmeellisiä asjallisuuksia, esim. Höyryjä. BTW. Jos tästä kuvasta indeksoisi kaiken, niin aika moni haku löytäisi tämän. Siis pitäsikö haussa löytyä nuo vaunut? Jopa Dr13, Dr12? Ei kai, apuuu-a? | ||||
16.01.2009 16:26 | Mika T. Polamo | |||
Höpö. Korkeasaaren seeprat on maalattu väärin, käy vaikka Ilmalassa tarkastamassa. Tämä on Cpra! | ||||
06.01.2009 02:15 | Mika T. Polamo | |||
Ei kai nyt banniin ainakaan panna. Mitähän työnantaja pitäisi siitä että me pakottaisimme Janin marssisimaan veturiin duuniin täyden lehtimieskaluston kanssa, pari runkoa, kolme kilon kakkulaa, salamasetti...? | ||||
06.01.2009 02:04 | Mika T. Polamo | |||
Täällä on liite http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,33.0.html , jossa näkyy saman kuvan osasuurennus. Se on perusvirroitin. Yksipolvisia kokeiltiin, joissakin 310X-numeroisissa 3107? 3103? Joskus 80-90-taitteessa, kenties? (hataraa) | ||||
06.01.2009 00:55 | Mika T. Polamo | |||
Kuvanmuokkauksesta ei ole kyse. Veikeää - kyllä. Lienee pakko skannata sarjasta toinen kuva. (lähtee arkistoa kohti...) | ||||
30.12.2008 00:47 | Mika T. Polamo | |||
Lisätty. Tänks. | ||||
29.12.2008 23:35 | Mika T. Polamo | |||
Come on, common people? (Mää oon iha out) Tyhjäkäynnillä eri kierroslukuja? | ||||
29.12.2008 20:32 | Mika T. Polamo | |||
Vahvaa kamaa, kulkee näemmä nelinkontin. | ||||
29.12.2008 20:27 | Mika T. Polamo | |||
(Edelliset kaksi kommenttia on kirjoitettu yhtäaikaisesti -päivitys unohtui) olen samaa mieltä siitä että jos tarkastusnumero mainitaan, on syytä mainita mistä se on saatu. | ||||
29.12.2008 20:23 | Mika T. Polamo | |||
Öff. Vai pitäisikö keskittyä siihen mitä kuvaushetkellä kyljessä luki? Entäpä pendot? Sm1 mutta liitevaunua Eio mainittu? Mites: Dv12 vai Dv 12? Ei kai vanhojen deeverikuvien teksteihin kukaan näitä uusia numeroita halua? Asjan yhdenmukaisuusmahdottumuudellisuus. | ||||
29.12.2008 20:08 | Mika T. Polamo | |||
Lopulta lienemme yhtä mieltä vain siitä että olemme pulassa: Sm5 94102081001-1, Sm5 001, 2081001, 2081 001-1, Sm5 2081 001-1, Sm5 1-runko, JKOY 2081 001, 94102081001-1... Argh. | ||||
29.12.2008 15:57 | Mika T. Polamo | |||
Donk. Ai kolahti tämäkin. Köh jotta inteeksit on lisätty, mutta en keksinyt kymmenittäin indeksoitavat niin kuin tuolla http://vaunut.org/kuvasivu.php/54026 Ah noita tiisseleita rakennuksia... puhumatta siitä mitä ei vielä ole | ||||
29.12.2008 00:42 | Mika T. Polamo | |||
Klonk. Öh tota. Saisiko ainakin tuon etelästä kuvatun vaihdekopin kuvatekstiin. Ei tässä muuta (hakukoneelle) mainittavaa liene... | ||||
29.12.2008 00:25 | Mika T. Polamo | |||
FMP/96:ssakin on jäljellä enää 2351 (l. 7.6.1996) ja 2354 (l. 3.6.1966) 2354 ei olisi siten ainakaan viimeinen... | ||||
24.12.2008 01:21 | Mika T. Polamo | |||
Jep, se näkyy orginaalissa hyvin. Raskaiden dieseleiden kohdatessa kamerani filmin hinta unohtui, kuvaversioita ON! (Käyttäjä muokannut 24.12.2008 01:30) | ||||
23.12.2008 18:10 | Mika T. Polamo | |||
Ole hyvä! Ja sananen niihin toisaalla esiintyviin sanattomuuksiin: Suurin osa näihin aikoihin ja paikkoihin sijoittuvista kuvista luokiteltiin kuvauskaverin (mm. Mankissa mukana) kanssa perusvarastomateriaaliksi - vuodet tekevät perusdokumenteille hyvää. | ||||
23.12.2008 13:49 | Mika T. Polamo | |||
ok | ||||
22.12.2008 23:18 | Mika T. Polamo | |||
Vai onko vaihdekopille menty omalla volkarilla? On niin kohdalla. Tulin muuten 4.-5. kertaa katsomaan tätä kuva enkä vieläkään keksi kuin kuluneita kehusanoja. Hw asj. (Käyttäjä muokannut 22.12.2008 23:21) | ||||
22.12.2008 22:40 | Mika T. Polamo | |||
tks: Ei kauhian hyvältä näytä K-UKVL:n arkiston tilanne. Tätä yhteysväliä on kuitenkin tullut koluttua 90-luvulla joten kursitaan setti kokoon, jos 1992-1996 ei ole liian uutta. Toimitus menee väkisin ensi vuorokauden puolelle. |