![]() |
16.03.2015 15:55 | Ossi Rosten | ||
Kah kehveli, näkyyhän se sinne justiinsa. Oon aina ajatellu että se satama jää tuon hiilikasan taakse. Vaan melko hyvä teletötterö ois pitäny olla että kuvan ois saanu tuolta matkalta. En ole koskaan paljain silmin Kallosta erottanut että se rata tulee tälle reunalle (piti ihan kansalaisen karttapaikasta tarkistaa jotta tuleeko) Tahkoluodossa olen käynyt vain kerran, joskus kauan sitten Porin päivän juna-ajelulla, eikä enää muista niin tarkasti... | ||||
![]() |
16.03.2015 10:40 | Ossi Rosten | ||
Kallosta näköyhteys Tahkoluotoon? Siinähän on koko Reposaari välissä! | ||||
![]() |
05.03.2015 08:18 | Ossi Rosten | ||
Itse vaunussa ei kuitenkaan näyttäisi missään lukevat tuota venäläistä litteraa, sitä olen ihmetellyt aikaisemminkin. | ||||
![]() |
05.03.2015 08:16 | Ossi Rosten | ||
Kesällä tuosta ei ilman jakoavainta kuivin jaloin kuitenkaan pääse. Ainakin näin talvella näytti siltä että ihan veteen asti aita päättyisi. | ||||
![]() |
03.02.2015 12:27 | Ossi Rosten | ||
Tuosta jään, eli veden palamisesta. Ehän tuo suoraan pala, mutta mutkan kautta kyllä. Läpilyönnissä lämpötilat kyllä nousevat yli vesimolekyylin hajoamislämpötilan (n. 3000'C), jonka jälkeen on taas vetyä poltettavaksi, joka taas tiivistyy vedeksi/jääksi jossain toisaalla kuin ajolangassa, ettei tuo nyt tarkkaan ottaen ja kauhiasti saivarrellen nyt niin väärin ole sanoa että jää palaa. ;) Mutta kyllä tuo näkyvä liekki on silti ihan puhtaasti valokaaren aikaansaamaa. |
||||
![]() |
28.01.2015 11:58 | Ossi Rosten | ||
Muistan tuon Lassen, se oli todella omistautunut työlleen. Kävi tarvittaessa polkupyörällä sunnuntaisin kolaamassa tasoristeykset auki, ja työkavereiden mukaan vietti välillä lomansakin tehden pienimuotoisia ylläpitotöitä Mäntyluodon radalla. Itse olin n. 10v kakara tuohon aikaan, mutta aina mukana kun radalla jotain tapahtui. Melkoinen keppostelija tuo oli myös. Välillä löytyi hupusta tai taskuista männynkäpyjä tai kiviä kun Lasse ohi kulki. Samoin työkavereidensa eväslaukuista. Kerran oli kävyn mukana erään reppuun mennyt läjä kusiaisia ja siitäkös huuto alkoi. Pelottava oli myös, ainakin pikkulapsen mielestä. Ei samaan aikaan uskaltanut tasoristeystä ylittää kun tämä oli niitä siivoomassa. Pikkulapset hääti pois kun ei rautateillä saa olla ja naisille taas huuteli aikuisten juttuja... :) | ||||
![]() |
18.12.2014 08:49 | Ossi Rosten | ||
Tuossa muuten asui vuokralla(?) eräs Allan(nimi jotain tuohon suuntaan) tämän kuvan ottohetkellä. Siksi siis verhot ikkunassa. Itse olin pieni poika, mutta joskus käytiin kylässä Allanilla tuossa talossa, mikä olikin "jostain syystä" yksi lempipaikkoja käydä kylässä mihin vanhemmat meikäläistä raahasi mukanaan. Talon odotushuonepää oli muistaakseni jonkinlainen varasto. Yläkerta oli jotenkin pelottava paikka, oli aikalailla rempallaan eikä sinne ei tullut valoja, mutta piti siellä silti seikkailla. Muistan myös että ratapihan valoja ei saanut syttymään talon seinällä olevasta turvakytkimestä. Muuta en tuosta talosta muistakaan... :) Vähän myöhemmin joku "pellepeloton" laittoi oman asuinympäristön tuohon asunnon viereen ja rakensi siellä asfalttikonetta vastaavan betoninlevittäjän tiekäyttöävarten jota koitti myydä eteenpäin. Asuntona oli asuntovaunu, mutta betoninlevittäjälle rakensi ihan tallin. Ilman lupia, kylillä huhuttiin. Ei tainnut kuitenkaan mennä kone kaupaksi, kun betonikone seisoi siellä vielä 80-luvun lopullakin. |
||||
![]() |
03.12.2014 08:20 | Ossi Rosten | ||
Mistä tuo -y tulee? Tuskin ainakaan yhdysliikenteestä, vai meinataanko sitä taas Suur-Suomea lähteä rakentamaan? :p | ||||
![]() |
10.11.2014 10:11 | Ossi Rosten | ||
Juu, kävin tuolla kesällä (ilman kameraa!!) ja jäi hieman ihmetyttämään se että miten vandaalit on edes löytäneet itsensä tuolle paikalle! Ihan lähellä ei taida juurikaan asutusta olla? Läheisen soramontun motocrossradalla (tms.) saattaa olla jotain tekemistä tuon asian kanssa tosin, se kun saattaa "mopopoikia" houkutella hieman kauempaakin... Tuossa asemarakennuksen kohdalla oli radalla ja ympäristössä muuten jo hyvin maatunut hirven jäännös koiran ihmeteltävänä. Kovin oli isotkin luut murskautuneet junan edessä. |
||||
![]() |
29.10.2014 15:09 | Ossi Rosten | ||
Liittymättä aiheeseen, luulin vielä minuutti sitten Vironkin kuuluneen IVY:n kunnes kysyin asiaa Wikipedialta... *häpeää* Seuraava lukia voi vaihtaa tuon IVY:n vaikka EVR:ksi sitten.. :) |
||||
![]() |
29.10.2014 14:36 | Ossi Rosten | ||
No, eihän siitä nyt mitään tulisi jos näillä IVY vaunuilla saisi mielin määrin täällä kurvailla. Sitähän saattaisi joku kuljetusyrittäjä alkaa ostamaan Virosta tai rajan takaa Venäjältä kalustoa ja pistää työllistävän kuljetusyrityksen pystyyn! Suomessa!! Vuonna 2014!!! | ||||
![]() |
29.10.2014 10:07 | Ossi Rosten | ||
Noh, noh! TEP70 sentään kuuluu kaksiohjaamoisten veturinnäköisten linjaveturien kauneuskilpailun(tää ei oo missikisa, vaan misterkisa) kärkipäähän näiden meitin kymeen ja hämeen hurujen rinnalle! :o | ||||
![]() |
02.10.2014 11:32 | Ossi Rosten | ||
Erään kerran Sibeliuksella juna lähti Viipurista Pietariin n. puoli tuntia myöhässä (32min ellen väärin muista). Perillä oltiin kyllä juuri minuutilleen. Vauhti vain välillä kuullosti ja näytti olevan sellainen ettei siniset vaunut varmaan kovin usein ole moiseen kyytiin päässy. Joku toinenkin matkustaja samaisessa vaunussa totesi jossain vaiheessa jotta nyt mennään muuten aika lujaa... | ||||
![]() |
02.10.2014 08:55 | Ossi Rosten | ||
Teemu: Ei täällä tullut sanomisia, jannu vain kysy jotta tuliko hyvä kuva ja sen jälkeen jotta mistä päin olen kun auttavalla venäjällä koitin vastailla. :) Myöhemmin kyllä Lotinanpellossa ratapihamummot haki vartijan paikalle, mutten silloin jääny pidemmäksi aikaa asiaa selvittelemään, sanoin vain etten ymmärrä... :D |
||||
![]() |
17.09.2014 14:10 | Ossi Rosten | ||
Jännästi näyttää että pyörien laipat olisivat ulkosyrjällä. Valo tekee pikku tepposen. :) | ||||
![]() |
14.08.2014 13:10 | Ossi Rosten | ||
Niin siinä näkyykin, hitaalla valotuksella saa ihmeitä aikaan. :) | ||||
![]() |
07.05.2014 16:04 | Ossi Rosten | ||
Ei kaikkialla Venäjällä aina ole niin lämmin että maitoa pitää jäähdyttää, vaikka se sijaitseekin Mustanmeren rannalla. ;) | ||||
![]() |
03.04.2014 12:32 | Ossi Rosten | ||
1993 helmikuun 4. asti ainakin junalla pääsi autovarikolle asti. Sen jälkeen ei meikäläisellä ole juuri sinne ollutkaan asiaa... | ||||
![]() |
30.03.2014 10:23 | Ossi Rosten | ||
Mita eroja tässä on Dv12 nähden. Pistää vain silmään kovin tuo Sn 35. | ||||
![]() |
19.02.2014 14:21 | Ossi Rosten | ||
Jos oikein ymmärsin, tuo цнии-х3 on vanha nimitys 18-100:lle ja myöhemmin on käytetty vain tuota 18-alkuista koodia. | ||||
![]() |
18.02.2014 21:37 | Ossi Rosten | ||
Joo, todellakin 18-100. Tuo 9810 löytyi vanhoista muistiinpanoista kun oli eka oikean näköinen aikanaan kun noista tietoja hain. | ||||
![]() |
18.02.2014 00:10 | Ossi Rosten | ||
Tällaiset: http://www.nvc-vagon.ru/services/advanced_developments/service1_1.html Malli on siis tuo 18-9810 jos lisää googlaat. Hakusanalla "тележка 18-9810" löytyy vaikka tarkat piirustukset. :) |
||||
![]() |
12.02.2014 13:31 | Ossi Rosten | ||
Mikä se oli sn tälläisellä pikajunalla? (vai "pikajunalla" ?) | ||||
![]() |
30.01.2014 11:09 | Ossi Rosten | ||
Pitikös Pietariinkin tulla kehälinja jossain vaiheessa? | ||||
![]() |
26.01.2014 17:33 | Ossi Rosten | ||
GC271BB:n 1. ainakin sijaitsee juuri tuossa mihin koordinaatit osoittavat. :) | ||||
![]() |
07.01.2014 09:41 | Ossi Rosten | ||
Hyvin mielenkiintoinen oletus! B-) | ||||
![]() |
08.12.2013 10:14 | Ossi Rosten | ||
@Visa, sepä se. Ei tuolla siinä rasian etsimisessä mennyt kuin muutama sekunti. Siltaa pitikin sitten tovi ihmetellä ja koittaa kuvailla. | ||||
![]() |
26.11.2013 12:54 | Ossi Rosten | ||
Heijastus lätäkön pinnastahan se... | ||||
![]() |
22.11.2013 14:18 | Ossi Rosten | ||
Aikanaan (1.4.) talven taittuessa kevääksi, ei ketään liene kiinnostanut tälläinen lumipyry... Mahtava kuva kuitenkin! |
||||
![]() |
22.11.2013 14:13 | Ossi Rosten | ||
Maastoajoa deeverillä! :D | ||||
![]() |
19.11.2013 09:42 | Ossi Rosten | ||
Mulla on vähän sellainen olo että nyt menee luolat sekaisin. Ainakin minulla. Ainakin minä tarkoitin jotain muuta luolaa kuin tätä: http://yle.fi/uutiset/kylman_sodan_aikaisia_luolastoja_muutetaan_hyotykayttoon/5379107 http://www.luolakallio.fi/luola.html Tosin siitä alkaa olla aikaa jonkun verran kun noissa maisemissa olen ollut. Olikohan se sitten varsinainen pottuvarasto jossain lähempänä Kokemäkeä jota muistelin, johon kyllä kipattiin rekalla potut yläkautta jonkinlaista kourua pitkin. Siellä joskus vähän vaahtosammutinta isompana olen ollut 80-luvun alussa katsomassa touhua. |
||||
![]() |
18.11.2013 09:21 | Ossi Rosten | ||
Varmuusvarastoja ne tietääkseni ovat olleet, ihan alkujaan suunniteltukin siten. Kallion päälle menee tie josta potut on kipattu sisälle. | ||||
![]() |
14.11.2013 13:30 | Ossi Rosten | ||
Toinen puolisko 5110 tuli seuraavana päivänä 6.2. omin konein peruuttaen Turkuun poiketen esim. sivuun Liedossa klo 17.52 -18.28. Vauhti oli hiljainen n. 35 km/h pari kilometriä ennen Lietoa. Konduktööri varmisti menoa tähystäen käytävän ikkunasta. Perään oli ripustettu myös pari irtonaista putkivalaisinta etupään valoiksi." Onnistuisikohan herran vuonna 2013? |
||||
![]() |
11.11.2013 14:06 | Ossi Rosten | ||
Rainer: Saksan eBayssä (ebay.de) olen noita nähny myytävän ainakin mittakaavoissa H0 ja TT. N-mittakaavaa ei ole tullut seurattua. | ||||
![]() |
30.10.2013 10:30 | Ossi Rosten | ||
Onko tuolla koeajojunan takana, puuvaunujen perässä vielä huru? Jotain puna-valkoista siellä kuitenkin näyttäisi olevan. EDIT: Jaa, toisesta kuvasta selviääkin että onhan siellä... https://vaunut.org/kuva/87587 |
||||
![]() |
29.10.2013 15:32 | Ossi Rosten | ||
Eipä silti, kyllä tuo ainakin pikkukuvasta erottuu siinä missä puskinvalotkin. | ||||
![]() |
23.10.2013 09:11 | Ossi Rosten | ||
Izhevskin radiotehtasta tulee tuo. http://www.irz.ru/ | ||||
![]() |
28.08.2013 09:20 | Ossi Rosten | ||
Ompa sähköistyksestä huolimatta jotenkin, vähän puskaratamainen, tunnelmakuva! | ||||
![]() |
11.07.2013 09:43 | Ossi Rosten | ||
Tahtoo tuollaisen! :D | ||||
![]() |
10.07.2013 17:20 | Ossi Rosten | ||
Tähystämismielessä vaihtotyössä vois kuvitella tuplamiehityksen olevan pakollinen tuossa koneessa. Vai voisko noissa olla kamerat "pelkääjän puolella"? | ||||
![]() |
02.07.2013 12:52 | Ossi Rosten | ||
Vähän semmonen olo että Tuukka sekottaan nyt nämä vaunut tällaisiin: https://vaunut.org/kuva/82068 ? | ||||
![]() |
31.05.2013 14:44 | Ossi Rosten | ||
Oliko nuo molemmat Sr2:t ajossa tuon etummaisen Edo:n ohjauksessa? | ||||
![]() |
28.05.2013 09:06 | Ossi Rosten | ||
Ei jaksa muistaa mitä noissa tarroissa oli, mutta -85 ei kyllä tainnu enää kulkea mikään juna väliä Pori-Haapamäki? En kyllä muista nähneeni näitä raskaita malmijunia koskaan sillä tiellä, harvoin jotain sekalaista tavaraa vain, tosin vuonna -84 täytin vasta 10v niin ei ne muistikuvat varsin vahvoja voine ollakaan.. |
||||
![]() |
23.05.2013 13:20 | Ossi Rosten | ||
Auts, olisi pitänyt tuota ehdottaa, vaan kun ajattelin (kerrankin) olla nolaamatta itseäni yhtään enempää Google-maps tietämykselläni... :) | ||||
![]() |
21.05.2013 12:10 | Ossi Rosten | ||
Voisiko tuo olla niin yksinkertainen kuin Hyvinkään konepajan pihaa lähellä siellä lentokentän päädyn nurkilla? Ite en ole siellä jkoskaan hiipparoinut, mutta Googlen ilmakuviin vertaillen paikka voisi natsata tuohon: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&srs=EPSG%3A3067&y=6725581&mode=orto&x=384044&lang=fi (Jostain syystä karttapaikan kuvissa metsä tuolla takana näyttää liian harvalta kuitenkin) i |
||||
![]() |
21.05.2013 06:53 | Ossi Rosten | ||
Kyllähän poistetussa Viheraahon radallatoikkarointivideosta oli nähtävillä(tai ainakin kuultavilla) että heti kohta takaa ohi ulompaa raidetta kiitävälle Allegrolle oli vihreät. Juutuupista sitä tuskin on poistettu. | ||||
![]() |
03.05.2013 10:23 | Ossi Rosten | ||
Taitaa olla vähän enemmän vaille kuin 159 m? ( mm.: https://vaunut.org/kuva/77368) | ||||
![]() |
18.04.2013 15:43 | Ossi Rosten | ||
Noh, kertokkeehan ny saman tiän mitä tuo valkoinen lippu olisi tarkoittanut, kun laiskkuuttani mielummin paljastan tietämättömyyteni kuin alan etsimään jostain... | ||||
![]() |
20.03.2013 15:51 | Ossi Rosten | ||
Mites nuo ohjausvaunut törmäystilanteissa? Veturi suojaa ainakin pienemmiltä tärskyiltä, ei ole matkustamo heti haitarina jos törmää vaikka sorakuormaan. | ||||
![]() |
20.03.2013 11:37 | Ossi Rosten | ||
Nähty ja koettu, Pietarissa... Toisissa vaunuissa ovet kyllä melko lujalla voimalla haluaisivat kiinni mennä, juuri sulkeutuvan oven väliin en ainakaan itse sääriluuta työntäisi! (tosin venäläisiin toleransseihin ennenkin törmänneenä, pahimmassa tapauksessa ovi tulkitaan olevan kiinni vaika siellä laiha sääri olisikin välissä ja juna lähtee liikkeelle, pelkään...) | ||||
![]() |
06.03.2013 08:58 | Ossi Rosten | ||
Toi "suppilo" on hiekan sirotin ohjaimineen. Alas käännettynä (huomaa nivel) ohjain, joka kuvassa peittää X:n, estää hiekan levittymisen radalle päin. Selkeästi siinä on santaviskuri(mikä lie oikea termi), hydrauliletkut moottorille näkyvät kuvassa selkeästi. Tuo Tapion ajatus minusta on loogisin selitys tämän vaunun olemassaololle. |