Kuvasarja: Vuoden hienoimpana kuvauspäivänä Savon ja Karjalan rajaseudulla |
12.11.2023 11:58 | Ossi Rosten | ||
Tämä oli kyllä loistava! | ||||
![]() |
12.11.2023 07:22 | Ossi Rosten | ||
Joo, tämä oli hyvä knoppi, aiheutti vähän normaalia enemmän keskustelua ja karttojen tutkimista. Seuraavaa odotellessa :D |
||||
![]() |
12.11.2023 07:05 | Ossi Rosten | ||
Menisikin tuolla Teemun työkalulla (kiitos siitä, tuo pitää ottaa talteen!) yllätttävän lyhyellä töttöröllä nuo talot, tiet ja metsät kohdilleen. Asetuksilla: Kuvaaja ~pysäkin kohdalla, kohde tuossa toisen tasurin kohdalla vähän radasta koilliseen (junahan ei ole keskellä) ja 300mm töttörö. Pellot jää aika hyvin katveiden taakse kyllä kun tuossa etualalla on metsää ja tuo pölkkypino. Mää kyllä nyt lukitsen vastaukseni tuohon Ahmakseen. | ||||
![]() |
11.11.2023 19:13 | Ossi Rosten | ||
Olen kyllä tuosta kuvasta (varsin kun suurentaa) tuolla E-merkin ja aurausmerkin näkevinäni | ||||
![]() |
11.11.2023 19:12 | Ossi Rosten | ||
Jos kuvassa näkyvä talo olisi tuo kauempana oleva niin etualan rakennus ois tämä: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=7169700.294868886&e=477030.6678294452&title=Etualan_talo&desc=&zoom=12&layers=W3siaWQiOjMsIm9wYWNpdHkiOjEwMH0seyJpZCI6Miwib3BhY2l0eSI6MTAwfV0-z joku joka on pitkällä töttöröllä kuvaillu niin voisi tyrmätä tai hyväksyä tuon zoomiväääristymän.. |
||||
![]() |
11.11.2023 18:14 | Ossi Rosten | ||
Tuota kauempana olevaa taloa katselin kanssa aiksisemmin tästä: https://tve4.1g.fi/kuvat/Vitejot/2008/2008-02-29_5251_Ams.avi?img=img2048 (oikeassa reunassa, copyraitista kuvaajan etu-- ja sukunimen välistä ylöspäin) Silloin etualan talokin saisi selityksen. Mutta hämäisikö Zoomi noin hitokseen, sitä mietin. |
||||
![]() |
11.11.2023 16:29 | Ossi Rosten | ||
Tuossa kohdinm mitä kuvassa näkyy nuo johodot kuvan yläreunassa tasurin tällä puolen niin siinä on 2022 streetviewin mukaan uusi 2 x 20kv linja. Samoin kohdin on voinut olla ennen normaali 1x 20kv, mutta moista ei 1980 kartassa näy | ||||
![]() |
11.11.2023 15:59 | Ossi Rosten | ||
Streetviewin perusteella tuo tasoristeksen varoituslaitos olisi täsmälleen saman lainen vielä 2022 ollut, reletila samalla tavalla tuolla "vajoamassa". Streetviewistä tulisi selitys myöskin miksi tasoristeyksen tuolla puolen oleva aurausmerkki ei näy, 2022 tuolla vielä on änkyröinyt oranssi-musta melkoisen matalan tolpan nokassa ollut mokoma, joka jäisi tuon Mersun takse piiloon | ||||
![]() |
11.11.2023 15:43 | Ossi Rosten | ||
Harmillisesti paikkatietoikkunassa ei ole ilmakuvaa 80-luvulta laisin tuolta seudulta | ||||
![]() |
11.11.2023 15:32 | Ossi Rosten | ||
Saattaisin kyllä sittenkin palata tuohon Utajärven Ahmakseen. Kyllähän nuo linjat on ihan oikealla puolen kilometreihin nähden, joskin Metelin kohdalla ne näkyy olevan toisella puolen. Mutta tuosta tuota 1980 karttaa kun katsoo. Tuo aukea pölkkypinon takana selittyisi pellolla ja tuossa on tuollainen isohko rakennus viistosti radalle päin. Tasuri tuolla eristemerkin kohtavilla ois myös. Tuota etualan matalaa mitä lie autotallia ei kartta kyllä selitä. Osuvin tämä on kuitenkin kaikkista mitä tässä on penkonu... https://vanhatkartat.fi/#15/64.652/26.52205 |
||||
![]() |
10.11.2023 14:42 | Ossi Rosten | ||
A-P. isolta näytöltä katosttaessa tulkitsen että nuo posliinieristeet kuuluu tuolle lennätinlinjalle radan kaartaessa vasemmalle (ei siis oikealle kuten ylä mainitsit) | ||||
![]() |
10.11.2023 12:01 | Ossi Rosten | ||
20kV linjaa en tuosta kyllä bongaa, mutta tuota "kärkikolmiota" olen tuossa miettiny. Lienee osoittavan että tässä on seisake jonka laituri jäisi tässä tapauksessa heti kuvaajan vasemmalle puolen? | ||||
![]() |
08.11.2023 16:30 | Ossi Rosten | ||
Paitsi että ainakin Metelin kohdalla lennätin linjat on ollu radan pohjoispuolella ( https://vaunut.org/kuva/128255 ) | ||||
![]() |
08.11.2023 16:24 | Ossi Rosten | ||
Joo, aamulla ennen kasia olikin hakusessa tuo että mites päin nuo tuolla radalla menikään.. Mutta, joo, väärällä puolen ois nuo linjat | ||||
![]() |
08.11.2023 07:42 | Ossi Rosten | ||
Tuossa ois ollu noihin aikoihin vanhojen karttojen perusteella tuollainen isohko vinosti rataan sijoittuva talokin, mutta oisko se näkyny tuohon kuvaan metsän läpi. Miksi kuvassa ei näy pellot, mietityttää myös. Kuvan puusto sopisi noille seuduille kyllä hyvin | ||||
![]() |
08.11.2023 07:39 | Ossi Rosten | ||
Tunteeko kukaan seutua 80-luvulta, mites tämä sijoittuis Utajärven Ahmakseen? Radan ja tuon veturin keulilla olevan tasurin perusteella siihen vois mennä mutta muuten on vähän hankaluukisia saada paikoilleen. Onko Ahmas ollu edes linjavaihde loppuaikoinaan? Onko lennätinlinja kummalla puolen? | ||||
![]() |
07.11.2023 20:41 | Ossi Rosten | ||
Näkee tästä sen että tässä on suhteellisen pitkälti suoraa. Zoomi hämää, mutta veturihan on jossain tuolla eristemerkin luona vasta ja tuosta kun katsoo jatkosten määrää pääradalla ennen tasuria niin ei se tasurikaan ihan nenän edessä ole. Samoin veturin takana näkyy vielä suoraa jonnin matkaakin enen kuin rata kaartaa vasemmalle. Se mitä tästä ei hahmota on se että onko tuo vaihde ihan välittömästi tasurissa kiinni vai onko siinä väliä minkä verran. Mutta pitkähkö suora tässä joka tapauskessa on. | ||||
![]() |
07.11.2023 07:00 | Ossi Rosten | ||
Tuossa Janin linkittämässä kuvassa taasen näkyy miten nuo vaijerit laskee matalevin tolpin alaspäin. Mutta joo, eiköhän tuossa ole vain optinen hara ja tien ali sukellus jää kuvan oikealle puolelle piiloon. | ||||
![]() |
06.11.2023 21:56 | Ossi Rosten | ||
Kyllä minäkin taidan Korkeakoskeen kallistua. Jos tuossa samassa paikassa seisoisi nyt ja ottaisi kuvan niin veikkaisin että yhtä vähän se nykyinen tie näkyisi kun on vähän alempana. Ei ainakaan StreetWievissä näy tuo tie tuolta takaa.. Tuo vain vielä vähän hämmästyttää että miten tuossa tuo vaijeristo on sukeltanut tien alle kun katsoo kuvan oikeaa reunaa niin näyttäisi että siinä on ihan normaali vaijerikannaketolppa vielä, eikä alkaisi sellainen puukouruluiska mitä näissä alituksissa on ollu. Hämääkö prespektiivi vain ja tie jää vähän kauemmaksi taaksepäin? |
||||
![]() |
06.11.2023 19:42 | Ossi Rosten | ||
Pihlajavettä tutkin mutta siinä aurausmerkin, eristemerkin ja tulo-opastimen sijoittuminen tuohon eteläpään tasuriin ei oikein istu. Pohjoisesta ei taas sovi valo eikä nuo vaijerit istu mitenkään tuolle puolen rataa | ||||
![]() |
06.11.2023 17:21 | Ossi Rosten | ||
Ei tuo kyllä tuohon istu paikkatietoikkunan 1995 ilmakuvaankaan Korkeakosken eteläpäähän. Tuossa radan oikealla puolen pitäisi olla tie jos on tasurilta kuvattu, mutta tasuria vastaan puhuu myös nuo tulo-opastimen suoraan menevät vaijerit jollloin tämä poitäisi olla tulovaihteelta jolloin taas pitäisi vasemmalla puolen olla peltoa... Mutta ei tämä kyllä sovi siikamäkeenkään mitenkään, puusto ei täsmää (nuo muutamat kuuset pitäisi erottua ainakin) ja nuo vaijerit tosiaan on väärällä puolen (joskin tästä kuvasta mielikuvituksella vois kuvitella vaijerilinjaston vaihtavan puolta tuon pikkutien tasurin kohdalla) https://vaunut.org/kuva/15588 |
||||
![]() |
06.11.2023 14:18 | Ossi Rosten | ||
Lättäkuvassa ei ole lehti enää puussa, jos tätä tarkitetaan: https://vaunut.org/kuva/165226?u=3064 ? Mutta kun tuota vanhatkartat.fi:ä 1986 karttaa katson niin ilman paikallistietämystä mulla on kyllä vaikeuksia saada tuota Korkeakoskelle sijoittumaan... Mites nuo vaijerit, tuo aurausmerkki ja tulo-opastin sijoittuu oikein. Jos tuo aurausmerkki on tasurin niin miten nuo vaijerit. Ja jos taas ollaan tulovaihteella niin eikös vasemmalla puolen pitäisi olla pelto? Tosin myös tuossa tasurin kohdalla pitäisi olla vasemmalla peltoa ja viistosti lähtevä tiekin saattaisi kuvasa näkyä..? |
||||
![]() |
05.11.2023 14:32 | Ossi Rosten | ||
Kuva lienee otettu joltain vartioimattomalta tasurilta tai jonkun liikennepaikan tulovaihteen kohdalta. Tulo-opastin kun komeilee. Eristemerkki ilmaissee vartioidun tasurin olevan jossain kauempana kuvaajan selän takana.. Koitin tätä Siikamäkeen soviteella (Pm suunnan tulovaihteelta kuvattuna) mutta nuo tulo-opastimen vaijerit.. Oiskos ne väärällä puolen rataa? Tuo kiskotus ja kolmivaunuinen hlöjuna kun sopisi Pieksämäki - Jojensuu välille |
||||
![]() |
05.11.2023 13:09 | Ossi Rosten | ||
Tuomaksen päättely paikasta kyllä sopii tähän ja tuohon seuraavaan kuvaan. Itse osannu noin läheltä Orivettä katsella edes :D Kuvauspaikka näille kahdelle olisi siis tässä: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6838916.275603855&e=361769.8274560554&title=T%C3%A4ss%C3%A4&desc=&zoom=13&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z |
||||
![]() |
05.11.2023 10:27 | Ossi Rosten | ||
Noita via Jäs-Jy-Var (näin luki junalipussa aikanaan :) ) välin paikkoja koitin karttapaikasta katsoa mutta varsin paljon on peltoja sittemmin paketoitu ja ne alkaa olla jo osin kaatokuntoista metsää reilun 40 jälkeen.. (oletus että kuvat on pre -90 lukua) | ||||
![]() |
05.11.2023 09:34 | Ossi Rosten | ||
Turku-Joenkylä ajettiin Dr13 vetoisia pikajunia jotta ei se tuo määränpääkilpilpi tässä rajaa tuolle välille.. | ||||
![]() |
30.10.2023 08:30 | Ossi Rosten | ||
Tiiä mikä tuon lammen nimi on, mutta kuvauspaikka on jotakuinkin tuossa: https://maps.app.goo.gl/uhCQjpob3pQE8nYU7 | ||||
![]() |
20.09.2023 14:37 | Ossi Rosten | ||
Kuvassa on pitkä suora tasrin takana, vetrusin valot on vielä hyvän matkan päässä. Niinimaassa mutka alkaa hetikohta tasurin jälkeen | ||||
![]() |
20.09.2023 14:32 | Ossi Rosten | ||
Tuo taitaa olla enemmänkin linjavaihde raiteensulusta päätellen? | ||||
![]() |
13.09.2023 07:39 | Ossi Rosten | ||
Se ei ole tuolla pelkästään maan kohoaminen vaan myös Kokemäenjoki kuljettaa valtavan määrän savilietettä tunnista toiseen tuonne työntäen rantaviivaa kauemmaksi ja kauemmaksi... | ||||
![]() |
18.08.2023 12:17 | Ossi Rosten | ||
Jotenkin epätodellinen tämä kuva! Hyvin yhdistyy samaan kuvaan eri vuosikymmeniä! :D | ||||
![]() |
21.07.2023 14:28 | Ossi Rosten | ||
Tuossa länsipuolle noilla soilla nyt varmaan niin tarvetta olekaan, varsin kun tie seuraa rataa. Idässä on 2700m päässä seuraava tasuri. Kyllä tämän poistaminen lienee kustannustehokkain minimihaitoin oleva ratkaisu kuitenkin | ||||
![]() |
11.07.2023 21:30 | Ossi Rosten | ||
Kylä tää on otettu jotakuinkin tästä kohdin: (erittäin tuttu paikka, Treelta kun lähtee kohti itää ajelemaan niin tuossa kohdin on pidettävä pissitauko :D) https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6755275.999999999&e=449553.0000000003&title=t%C3%A4st%C3%A4&desc=&zoom=11&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z |
||||
![]() |
23.06.2023 20:57 | Ossi Rosten | ||
Se jos peruspakkauksessa on vain 2 suoraa ja 12 kaarretta ja jonnekin pitää päästä... | ||||
![]() |
28.04.2023 17:55 | Ossi Rosten | ||
Kyljessä kyllä lukee "Pentan", mutta sen UN numero olisi 1265, kun taas tuo 3295 sanoo olevan nestemäistä hiilivetyä. Seuraavan vaunun päädyssä taas lukee tuohon sopiva "propan". | ||||
![]() |
24.04.2023 17:54 | Ossi Rosten | ||
Kuvan https://vaunut.org/kuva/83066 perusteella Tepon muistikuva Kankaanpäästä on ainakin oikein | ||||
![]() |
23.04.2023 11:11 | Ossi Rosten | ||
Viljatie, Naantali. | ||||
![]() |
07.04.2023 18:46 | Ossi Rosten | ||
Voin olla ajastani jäljessä, mutta kyllä tämä näyttää veturilta! Vaikka kyllä myönnettävä että dominoivan kilpailijan uuteen tulokkaaseen alkaa silmä tottua.. | ||||
![]() |
09.03.2023 08:38 | Ossi Rosten | ||
...jonka myöden Kangasalastakin tuli ratikkakaupunki :) | ||||
![]() |
16.02.2023 08:23 | Ossi Rosten | ||
https://en.wikipedia.org/wiki/Mustang | ||||
![]() |
16.02.2023 08:22 | Ossi Rosten | ||
No ei, mustang on Pohjois-Amerikan villihevonen. Enimmäkseen, ellei nykyisin kokonaan kun alkuperäiset on aikanaan metsästetty, yksilöt (juu niitä edelleen on) ovat eurooppalaisten sinne 1500 luvulta asti vieneiden hevosten viilliintyneitä jälkeläisiä. |
||||
![]() |
30.01.2023 13:01 | Ossi Rosten | ||
Tuossa kohdin eikö SN ole 200? Mietin jos vaunun matkalla 200km/h (56m/s) vauhdissa vanu heiluu vaunun matkan mitalla 5cm yläreunasta suuntaansa niin on se melkoista ravistusta siellä sisällä, ja oman kokemuksen mukaan nuo "fiiatit" ei juuri heilahtele huonoimillakaan radoilla. Oisin taipuvainen Esan analyysiin, mutta ehkä korrektimmin "epätasaisen kuormauksen" merkeisä, epätasaisesti varatuista paikoista :D | ||||
![]() |
10.12.2022 01:00 | Ossi Rosten | ||
Höh, Zorron Z on jo vuodelta 1919.. (ei anneta paskiaisten varastaa kaikkea.. Suomen kansallissymboleista on tehty jo häpeämerkit uusnatsien toimesta, ei anneta samaa tapahtuvan aakkosten 25. kirjaimelle!) | ||||
![]() |
28.11.2022 17:11 | Ossi Rosten | ||
EIkös Kontiomäen kolmissakin moinen paikka ole, mutta ei sielläkään tiemmä tuota läpyskää ole? | ||||
![]() |
18.11.2022 22:47 | Ossi Rosten | ||
Tätä olekaan tullu vastaan aiemmin. Mahtavaa.. kerrassan! | ||||
![]() |
25.09.2022 20:48 | Ossi Rosten | ||
Jos tuosta itse kuvasta vois välillä saada huomiota..? Ypärilyönnin jälkäkö tuossa suoraan risteyksen yli menevällä kulkupinnalla on vai mikä tuollaista saa aikaan? | ||||
![]() |
17.09.2022 00:41 | Ossi Rosten | ||
En ole kyllä ihan vakuuttunu noiden opasteiden selkeydestä :D | ||||
![]() |
15.09.2022 20:15 | Ossi Rosten | ||
Ei kait tuo tule tuohon lopullisesti jäämään? | ||||
![]() |
09.09.2022 11:01 | Ossi Rosten | ||
Tuo Uuno-sketsi lienee saanut alkunsa ns. Stalinin mutkasta, joka on siis näennäisen selittämätön mutkaisu ollut aikanaan melki luotisuorassa Pietari-Moskova radasssa. Mutka on nyttemmin oikeistu mutta edelleen näkyvissä satelliittikuvassa. Tuota tuli ihmeteltyä kartoista aikanaan, se todella näytti kuin oisi peukalo ollu Uuno sketsin tapaan:D Linkki satelliittikuvaan: https://www.google.com/maps/@58.6580558,32.7848023,8599m/data=!3m1!1e3 |
||||
![]() |
27.08.2022 20:46 | Ossi Rosten | ||
Höh, kerkesit ensin | ||||
![]() |
27.08.2022 19:52 | Ossi Rosten | ||
Ratikan kaarteissa saattoi olla aika tiukat kurvit, onko pitäny ihan lämmittämällä taivuttaa että on kestäny ominaisuudet? Mietin... |