![]() |
19.10.2005 21:47 | Lari Åhman | ||
Ohhoh, kiitos Tapsa Sinulle tuhannesti näistä! Eipä ole käynyt mielessäkään, että juuri tuonne olisi mennyt raiteet, ja että tuo rakennus, joka nykyisin toimii ravintolana, olisi ollut rautateiden käytössä! Itse asiassa en ole edes varma, onko kysessä sama rakennus. Mitäs täällä satamassa muuten aikanaan sitten on kuljetettu? | ||||
![]() |
19.10.2005 16:51 | Lari Åhman | ||
Kiittoos... :) | ||||
![]() |
19.10.2005 16:02 | Lari Åhman | ||
Tämän kuvan https://vaunut.org/kuvasivu.php/16084.html kommenteista sen sain tietää, ja eräältä suorittajalta kysyin, mihin aikaan se on tulossa :) | ||||
![]() |
19.10.2005 14:51 | Lari Åhman | ||
Siitä on alussa pölkkyjä ja kiskoakin jäljellä, mutta suurin osa siitä on taydellisesti hävitetty. Esimerkiksi tuolla satamassa siitä on tuskin mitään jäljellä. | ||||
![]() |
18.10.2005 22:39 | Lari Åhman | ||
Njoo, näinhän se Olli on, yöjuna on yöjuna, ja tavallaan itsekin hätkähdin juuri, että 84:llä on tullut vain kerran Kontiosta Iisalmeen ajettua, riisselvetoisena siis, että pitää sitä viimeistään joululomalla tehdä 81/84 retki Ouluun. | ||||
![]() |
18.10.2005 22:28 | Lari Åhman | ||
Oijoi, Iisalamen satamaraiteelta! Sieltä ei paljon kuvia ole näkynytkään, eikä Iisalmesta muutenkaa, ei sulla Tapsa ois tuolta satamaradalta muita kuvia? | ||||
![]() |
18.10.2005 22:23 | Lari Åhman | ||
...ja siis nimenomaan Valakolla, sähköllä vedettäessä niissä ei ole sitä tunnelmaa... | ||||
![]() |
18.10.2005 22:22 | Lari Åhman | ||
Toki kaikki yöjunat ovat erittäin asiallisia, mutta jos keulilla Roto jytisee, asiallisuuden määrä kymmenkertaistuu :) | ||||
![]() |
18.10.2005 21:34 | Lari Åhman | ||
Mikko, tuskin tuo tarkoittamasi rööri pakari olisi, minusta niitä "kömyjä", mitä sieltä tulee, tulee tuolta keskemmältä :) Ja Tommi, onhan ne jo Pieksämäellä koeajoja ajaneetkin monella yksiköllä, ja kunhan 7.11. alkaa Jns-Nrm liikenne niin eiköhän niitä silloin n e ä. | ||||
![]() |
18.10.2005 14:51 | Lari Åhman | ||
On kai se minunkin laitettava tähän Canon-esittelyyn oma kalustoni, siis: PS A520 :) Voi että kun tekisi mieli ostaa EOS 300 tai 350D, vaan kuka antaa rahaa? :P | ||||
![]() |
18.10.2005 11:53 | Lari Åhman | ||
No tällä hetkellä on niin, että ainakin alkuun konduktöörit hoitavat rahastuksen. Tosin minun mielestäni kuljettajarahastus ei voi toimia, ja tuskin kovin moni, jo kohta eläkkeelle jäävä kuski haluaa vielä rahoja laskemaan... :P | ||||
![]() |
17.10.2005 23:00 | Lari Åhman | ||
Voisiko johtua siitä, että toisessa päässä on vaihderemontti kesken? Vastaavanlainen tilanne oli Sukevalla vähän aikaa sitten. | ||||
![]() |
17.10.2005 22:37 | Lari Åhman | ||
Siisti kuva, harvemmin näkyy kuvia Valakoista punavalot päällä! Ja asiallinen on myös veturien järjestyskin, voisko muka olla sattumaa... :) | ||||
![]() |
17.10.2005 21:26 | Lari Åhman | ||
...mistään laiturikatoksesta nyt puhumattakaan... | ||||
![]() |
16.10.2005 21:15 | Lari Åhman | ||
Olli, Sp romutettiin, pankot + jotain pientä hilua ottivat kyllä talteen. Ja nopeusero toki on ollut luokkaa 30 km/h, koska Sp oli paikallaan :) | ||||
![]() |
16.10.2005 19:37 | Lari Åhman | ||
En tiedä varmaksi, onko junan sn 90, ainakaan Ilm-Kuo, mutta siitä eteenpäin voi ollakin. Tosin tuohon ensimmäiseen on etelästä tullessaan jäänyt takimmainen (tulosuuntaan) virroitin ylös, joten eivät ole tallilla joko tarkoituksella vaihtaneet tai sitten eivät ole jaksaneet :-P | ||||
![]() |
16.10.2005 19:33 | Lari Åhman | ||
Varmasti on, niitähän löytyy joka rautatiekalustosta, venäläisistä nyt puhumattakaan... :) | ||||
![]() |
16.10.2005 19:30 | Lari Åhman | ||
Tarkennusta asiaan: onnettomuuden tutkinta keskeytetty sen johosta, koska oli paljastunut, että vaihtotöissä junasuorittaja oli kääntänyt vaihteet raiteelle 6, ja antanut luvat sinne, jonka vaihtotyönjohtaja luonnollisesti oli toistanut. Mutta jostain kumman syystä työnjohtaja olikin mennyt vastaanottamaan junaa raiteelle 5, jonne juna olisi oikeasti pitänytkin nostaa, jolloin juna tietty ohjautui väärään ja... *RYSK*. Kuulostaa sikäli aika hauskalta tuo, mutta niipä vain tuollaisiakin tapahtuu... | ||||
![]() |
16.10.2005 19:22 | Lari Åhman | ||
Joo, ei muuta kuin onnea ammattiin vamistumisen johdosta ja turvallisia kilometrejä kiskojen päällä! Muutama kilsa taitaa sen ammatin työaikana kertyä... :) | ||||
![]() |
16.10.2005 13:38 | Lari Åhman | ||
Jaa, minnekäs päin olet menossa ajelemaan Vankalla? Ja ilmeisesti olet niitä uusia kuskeja...? :) Minä en vielä... :/ | ||||
![]() |
16.10.2005 06:36 | Lari Åhman | ||
Joo esiopastinhan se on. Tarkistin asian Pasilassa käydessäni... ;-) | ||||
![]() |
14.10.2005 22:35 | Lari Åhman | ||
Ilmeisesti näin on asianlaita. | ||||
![]() |
14.10.2005 20:29 | Lari Åhman | ||
Mutta miten minusta näyttää, että tuolla ELht:n ja Nom:in välissä olisi vielä jokin vaunu? Optista harhaa? :P | ||||
![]() |
14.10.2005 16:47 | Lari Åhman | ||
Tarkoittanet Perttu 4081:ä? Ei minullakaan ole siitä havaintoa pitkältä aikaa vaikka Sukevankin ratapiha näyttäisi olevan kunnossa, kun tuli se tänään tarkistettua. Mutta ilmeisesti sieltä päin on jotakin puuta tullut, koska ratapihalla seisoi tässä vähän aikaa sitten pitkä letka koivua Sp:issä, joten voiko sitä muualta tulla kuin Niiralasta tjsp? | ||||
![]() |
13.10.2005 18:55 | Lari Åhman | ||
Ahaa, no sitten se täsmäisi tuohon 5655:een, Phä-Yv. Noh, olkoonpa mikä tahansa, vaan mielenkiintoistahan näitä on pohtia :) | ||||
![]() |
13.10.2005 18:25 | Lari Åhman | ||
Ääh, palaa siis Kajaanista tyhjiksenä Kontiomäelle, ja sitten sunnuntai aamuna päinvastoin P973:a varten... | ||||
![]() |
13.10.2005 18:23 | Lari Åhman | ||
Viilataan sen verran pilikkua, että 8.10. oli lauantai jolloin kyseinen juna ei mene Kuopioon saakka vaan jää Kajaaniin, ja palaa tyhjävaunujunana takaisin :) Ei siinä mitään, komeahko kuvasarja silti! | ||||
![]() |
13.10.2005 18:21 | Lari Åhman | ||
Oliko kello jotain 20 ja 21 välillä? Jos oli niin juna on silloin T4067, tosin ylimääräisenä, koska se kulkee aikataulun mukaan vain keskiviikkona. | ||||
![]() |
13.10.2005 09:33 | Lari Åhman | ||
Mitäää? Minkä päivän Kainuun Sanomissa tuo luki? Ja tarkoitatko tämän vuoden loppuun? | ||||
![]() |
13.10.2005 07:59 | Lari Åhman | ||
Perttu, ei ole pitkään ollut, äskettäin valmistunut. 2513 on seuraava liikenteeseen saapuja. | ||||
![]() |
12.10.2005 22:16 | Lari Åhman | ||
Yhdelle Valakolle 1500 t, ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin SA-3:lla 2000 t. | ||||
![]() |
12.10.2005 21:14 | Lari Åhman | ||
Nyt vasta älysin, kun tarkemmin kuvaa tutkailin, huomasin jotta tuo kääntö-, vai pitäisikö sanoa siirtopöytä, on toteutukseltaa aika ovela! Ei taida tuollaisia pahemmin olla käytössä enää? Asiallinen on kyllä rata-autokin, pitäisikö alkaa vanhasta ällä-Ladasta väsäämään samanlaista... ;-)) | ||||
![]() |
12.10.2005 21:08 | Lari Åhman | ||
Itseasiassa tuota raivaussahaa ei enää välttämättä tarvitse, koska RHK tai joku muu on tehnyt omatoimisen aloitteen, ja raivannut kaikki(!) ratapenkat ainakin täältä Ilm alueelta. Helpottaa kuvausta/näkyvyyttä huomattavasti. | ||||
![]() |
12.10.2005 21:01 | Lari Åhman | ||
Komea kuva tämä kyllä, kuten kaikki muutkin, mutta tässä ilta-aurinko valaisee hienosti tuota junaa! | ||||
![]() |
12.10.2005 11:31 | Lari Åhman | ||
Joo pyörästön pituus rajoitti sen verran, että jos sitä olisi alkanut kääntämään, olisi pyörän laippa tod. näk. ottanut muihin kiskoihin kiinni. Olisihan sitä päiväsaikaan ehkä voinut kokeillakin, mutta ajoivat sen kuitenkin tuonne raiteelle 13. KooPee, olen kyllä kuullut pöydän pituuden mutta en muista sitä enää. Mutta koska Vankan pyörästön pituus on hieman alle 22 m, joten epäilemättä pöytä on silloin samaa kokoluokkaa. | ||||
![]() |
11.10.2005 22:22 | Lari Åhman | ||
Eikö tuo hipone 1300:a enemmän... Saa tosiaan olla aika pitävä keli, että voi tuollaisia tehoja käyttää ;) Muistankos oikein, että tuossa 1500 A:n kohdalla olisi 5 sekunnin käyttörajoitus? | ||||
![]() |
11.10.2005 22:19 | Lari Åhman | ||
Ei välttämättä, Savon radan Pendon tullessakaan ei tietääkseni pyssääksiä vähennetty vaan ne säilyivät samoina kuin IC:nä ollessaankin. Kyseessä siis 79/72. | ||||
![]() |
11.10.2005 22:15 | Lari Åhman | ||
Kyllä näin lienee asian laita :) | ||||
![]() |
11.10.2005 18:19 | Lari Åhman | ||
Jouni, Dieselvet. & Moott.vaunut II:sta lainattua: " ...Vv15 veturit n:oon 1968 saakka voidaan kytkeä rinnakkaiskäyttöön vain peräpäät vastakkain, mutta senjälkeisissä Vv15-vetureissa ja kaikissa Vv16-vetureissa on liitäntälaitteet molemmissa päissä." Mutta sitten tuo kaaviokuva tuossa vieressä kertoo vähän kummasti, että 1989 olisi se, josta alkaen ne on voitu kytkeä yhteen, mutta tiedä näistä sitten... :) | ||||
![]() |
10.10.2005 21:38 | Lari Åhman | ||
Eriittäin asiallinen pariveto-Murre -kuva jälleen! 2002:ssa ei ole vielä akkunaakaan hytän ovessa. Tuosta kaksinajosta sen verran, että veturista 1989 lähtien ne on voitu kytkeä parivetoon myös etupäistään. | ||||
![]() |
10.10.2005 20:39 | Lari Åhman | ||
Eero, kyllä Ilm-Yv vankatt huoltaa Iisalmi. Tosin jos tulee jotain isompaa, moott. vaihtoa tms. niin eiköhän ne silloin mene Pm:lle. | ||||
![]() |
10.10.2005 13:43 | Lari Åhman | ||
Niinpä, samaa odottelen minäkin, että toivottavasti kerkeää kuvata vielä lumien tultua Ylivieskan mottia. Kohta alkavat täälläkin kuljettajien tyyppikoulutukset Dm12:een ja ilmeisesti ajavat 4405/6:llä Ilm-Yv välillä, tosin ihan varma asiasta en ole. | ||||
![]() |
10.10.2005 09:18 | Lari Åhman | ||
Kyllä on, siitä on ollut joskus aikaisemminkin keskustelua. Se on siis Kuusakosken romuttamon vaihde. Tuon radan varressa on muuten se laatikkoaurakin, josta pitäisi löytyä kuvakin täältä, linkkiä ei kyllä ole nyt mielessä... | ||||
![]() |
09.10.2005 19:12 | Lari Åhman | ||
Niinpä niin, olisi pitänyt laitta kuvatekstiin "P972:n nähneet älkööt vaivautuko"... ;-) | ||||
![]() |
09.10.2005 19:09 | Lari Åhman | ||
Sehän se. En tiedä mikä siihen lie tullut, mutta sinne se tallille jäi. | ||||
![]() |
09.10.2005 18:47 | Lari Åhman | ||
Kyllä, se menee juurikin noin, eli parittomat etelä-pohjoinen ja parilliset toisinpäin. Ja jos junan numero on 356, niin minun mielestäni se on ihan parillinen numero, joten ihan normaalisti Karjaa-Hanko junat on numeroitu :) | ||||
![]() |
08.10.2005 15:34 | Lari Åhman | ||
Eiköhän nämä ihan samalla perusteella kuin Dv15:et eli iän ja kunnon perusteella? | ||||
![]() |
08.10.2005 10:39 | Lari Åhman | ||
Aivan niin, pääsi minullakin menemään jostain syystä nuo Rk:t ja Rkt:t sekaisin... :P | ||||
![]() |
08.10.2005 10:26 | Lari Åhman | ||
No eihän noita Rx:iä ole tähänkään asti riittänyt jokaiseen IC:hen, joissa Rkt:ta siis on käytetty. Ellei sitten niiden maalaus etene, tuon yhden Rk:n lisäksi? | ||||
![]() |
07.10.2005 22:10 | Lari Åhman | ||
Niitähän ne... | ||||
![]() |
07.10.2005 21:54 | Lari Åhman | ||
Tekasta puhti loppunut kun on Deeveri laitettu tuota vetämään? ;-) Mukava kuva, ei siinä mitään! |