![]() |
05.04.2005 19:45 | Lari Åhman | ||
Kyllä minun käsityksen mukaan 74 on 79:n junapari, voin kyllä olla väärässäkin... Niin ainakin tässä minulla olevassa lähtö/tuloraidelistassa sanotaan, tosin hieman epäselvästi, lista saatu tallipäivystäjältä. Ja tosiaankin tämä järjestetetään siten, että imuaato imasoopi tavarat poes Penton mahasta ;) | ||||
![]() |
05.04.2005 07:10 | Lari Åhman | ||
Anssi, joo sainpa näköjään ;) Eli 5.6. tapahtuvassa aikataulumuutoksessa ilmeisesti IC 79/74 muuttuu Pendolinoksi. Tässä sitten "harjoiteltiin" sitä muutosta varten. | ||||
![]() |
01.04.2005 19:26 | Lari Åhman | ||
Näinhän se asianlaita Jyrki on. | ||||
![]() |
01.04.2005 19:01 | Lari Åhman | ||
Olavi, ihan tavallinen 25-sarjan Deeverihän tuo on, keula vaan on maalattu kuten melko monessakin lajitoverissaan. Ja jos tarkoitit kommentissasi noita puskinlyhtyjen ympärillä olevia levennyksiä, ne ovat jokaisessa 25-sarjalaisessa 2501:ä lukuunottamatta. 26:sissa ei ole missään yksilössä tuollaisia. | ||||
![]() |
31.03.2005 21:36 | Lari Åhman | ||
On se tosiaan melko mahtavan kokoinen, paljonkohan lie tarkka ahtopaine? 16:ssahan on vielä melko jytkyn kokoinen ahtojäähdytinkin tuossa välissä. | ||||
![]() |
31.03.2005 21:31 | Lari Åhman | ||
Jaahas, tässäpä näemmä 27-sarjalainen, joka omistaa isot punavalot! :) | ||||
![]() |
31.03.2005 18:08 | Lari Åhman | ||
Sain just ensimmäisen linjakuvan tästä veturista oli P974:n veturina. | ||||
![]() |
31.03.2005 15:38 | Lari Åhman | ||
No kun selasin tuota omaa "Deeverigalleriaa", löysin sieltä seuraavat höyryveturifontilla varustetut veturit, tietysti jokaisen veturin molemmista päistä ei ole kuvaa: 2504, 2508, 2510 ja 2523, jotka Perttu jo mainitsitkin. | ||||
![]() |
31.03.2005 15:29 | Lari Åhman | ||
Minähän olenkin yrittäny Iisalmessa kuvata kaikki mahdollisesti siellä pyörivät 25-sarjan Deeverit, tällä hetkellä taitaa kuvia olla "ilman rakoja" 2530:een saakka! ;) | ||||
![]() |
30.03.2005 22:20 | Lari Åhman | ||
Komeita kuvia Olavi! Tuo 2807 on muuten käynyt Hy konepajalle hienoisessa muutostyöremontissa, mm. valonheittimet on vaihdettu uusiin, ilmeisesti ksenonvaloihin, ja jarruhanoille on tehty eräänlaiset hirvisuojat ja telit on uusittu. Sisäisiä muutostöitä mm. JKV-katkaisin on siirtynyt ohjaamon sisäpuolelle. Asiasta oli juttua myös Veturimiehessä. | ||||
![]() |
30.03.2005 14:55 | Lari Åhman | ||
Ääh, ruiskutettu piti sanomani, eikä ruikutettu! :) | ||||
![]() |
30.03.2005 14:54 | Lari Åhman | ||
Onhan niihin tottakai tehty, sitä vartenhan ne siellä ovat käyneetkin ;) Jotkut vain sanovat, että kyllä se Valmetti päkättää vielä samalla tavalla kuin ennenkin, mutta toiset taas ovat ihan tyytyväisiä. Lattian alle on saneerauksessa ruikutettu äänieristymassaa ja muutkin äänieristykset on uusittu. Veturin melutason pitäisi olla pudonut lähes 30 db. | ||||
![]() |
30.03.2005 14:35 | Lari Åhman | ||
Onhan ne varsin komeita, mutta vielä näkyy olevan alkukankeuksia teknisissä asioissa, kuten seuraavasta kuvasta ilmenee. Tämä veturihan oli täällä kuljettajakoulutusta varten, tuli hinauksessa tuossa M. Sunellin kuvaamassa P972:ssa. Eilen oli koulutettu muutamia kuljettajia ja tänään edelleen lisää. | ||||
![]() |
29.03.2005 21:09 | Lari Åhman | ||
Ei ole graafista, mutta tuo tavallinen vakkarilista löytyy, joskaan tätä junaa ei siitä löydy, joten kyllä tämä ylimääräinen silloin on. Eipä se mikään yllätys ole, onhan niitä kulkenut koko talven. | ||||
![]() |
29.03.2005 21:06 | Lari Åhman | ||
Tällä hetkellä 2501, 2520, 2524, 2525, 2553 ja 2559 eli yht. 6. Niitähän tulee lisää koko ajan. | ||||
![]() |
28.03.2005 20:17 | Lari Åhman | ||
Katsoin tänään videolta nauhoittamani Pohjolan Pikajunan, joka tuli tässä reilu vuosi sitten TV1/2:lta. Ohjelma kertoi Pohjanmaan yöpikajuna P68:sta, jossa konnaritkin totesivat, ettei yöjunia saisi hävittää, koska meno on niissä niin leppoisaa ja rauhallista. | ||||
![]() |
27.03.2005 09:32 | Lari Åhman | ||
Jaa vai että 81 korvattaisiin Pendolla? Siitäpä en olekaan vielä kuullut, mutta sen olen kuullut, että uuden aikataulukauden vaihtuessa 5.6.05 junapari 79/74 muuttuisi Pendolinoksi, kun se alkaa kiertämään Kouvolan kautta. Olen suunnilleen samaa mieltä Ilkan ja Seniorin kanssa, ei tätä kasiykköstä saa missään nimessä hävittää! Nopeamminhan tällä pääsee perille kuin Sm3:lla, kun eihän se kestä kuitenkaan koko matkaa. Mieluummin vaikka ne uudet makuuvaunut, mutta kyllä näin olisi parempi. | ||||
![]() |
26.03.2005 11:40 | Lari Åhman | ||
No jopas on joku älypää maalari vetäissyt viivottimen kanssa tuon raidan tuohon 2742:n keulaan, että osaa olla törkeän näköinen! Kuva on kyllä hieno ja tunnelmallinen. | ||||
![]() |
25.03.2005 21:35 | Lari Åhman | ||
Varsin hieno kuvatus on tämäkin, kuten Olavin kuvat yleensäkin! Niinhän nuo ovat täällä Iisalamessakin lämpötilat hiponeet +10 astetta, joten kesähän sieltä tulloopi... :) | ||||
![]() |
25.03.2005 18:35 | Lari Åhman | ||
No sellaset ne Jyrki ovatkin, tulin kerran veturin päällä Kajaanista Iisalmeen heinäkuisena yönä, jolloin tuli todettua, ettei niillä näe juuri minnekään. Puolivalot ovatkin Valakossa tyyppiä kynttilät. Vastaavasti Kaalihäkeissä on ainakin erään kuljettajan mukaan melko hyvä tehoiset valot, etenkin nämä uudet kaksoivalonheittimet. Joihinkin yksilöihinhän on kokeiluna asennettu ksenonvalonheittimiä tai itseasiassa vain toinen niistä. Niillähän sulaa jo lumetkin edestä... ;) | ||||
![]() |
25.03.2005 15:52 | Lari Åhman | ||
Noniin, nythän se RHK on joutunut "selvitykseen" toimiensa ansiosta tuolla Ohenmäessä, Iisalmen Sanomissa oli siitä juttua. Ympäristökeskus on nimittäin vaatinut RHK:ta tekemään selvityksen mahdollisista ympäristövahongoista eli maahan imeytyneestä kreosootista, ja sitä myöten pohjaveteen. | ||||
![]() |
24.03.2005 16:46 | Lari Åhman | ||
Jalkaanmenevän asjallinen tiisselipotretti todellakin! Näin pitäisi olla aina, ei tuonne mitään sähköjä tarvita ;) Katsoin, että joko se 2501 on noin paljon kerennyt haalistua, mutta sehän olikin tietysti 2601... | ||||
![]() |
24.03.2005 11:24 | Lari Åhman | ||
Tai olla leikkimättä ollenkaan... | ||||
![]() |
22.03.2005 13:48 | Lari Åhman | ||
Joo 16:ssa on neliskanttinen, ja suurempi pakari kuin 15:ssä, jossa se on(oli) kaiken lisäksi pyöreä :) Ja ehkä hieman vaikeampi havaita, mutta 15:ssä on pienemmät pyörät. | ||||
![]() |
19.03.2005 10:17 | Lari Åhman | ||
Uusimman Veturimies-lehden mukaan syyskuussa tulee toinen, lokakuussa kaksi, marraskuussa kaksi, joulukuussa kolme ja niin edelleen. Näin koko sarjan pitäisi olla Suomessa maaliskuussa 2006. | ||||
![]() |
19.03.2005 10:13 | Lari Åhman | ||
Vanaja: ei tullu, mutta sen tutun edellisessä työpaikassa oli Actros 3353, joka oli kyllä hurja vetämään. | ||||
![]() |
17.03.2005 18:43 | Lari Åhman | ||
Niin on erään minunkin tutun pihamaalla joku vanha tavaravaunu, itseasiassa kaksikin kappaletta. Toinen on autotalli ja toinen varasto. En vaan muista niiden litteroita, mutta tuon näköisiä ne olivat ;) | ||||
![]() |
17.03.2005 18:40 | Lari Åhman | ||
Joo niitähän siinä lähes poikkeuksetta aina on, ja tuolla perässä tuli vielä pari Obrk-vaunuja, ja joitain muitakin vaunuja, joita en kyllä enää muista... | ||||
![]() |
17.03.2005 15:37 | Lari Åhman | ||
Mitenkäs se on? Pitikös niitä tulla tämän vuoden puolella muutama kappale? Minulla on sellainen muistikuva. | ||||
![]() |
17.03.2005 15:11 | Lari Åhman | ||
Koeajot on talven osalta ajettu, mutta keväämmällä tehdään kuulemma sellaisia koeajoja, joita ei talvella voitu tehdä. Eli kyllä tämä vielä myöhemmin on kuvattavissa koeajoissa. | ||||
![]() |
15.03.2005 20:59 | Lari Åhman | ||
Mersu se olla pitää! Se nousee vaikka puuhun, jos on tarvis. Vaan ei nyt tällä kertaa laiteta hirmu riitaa pystyyn... ;)) | ||||
![]() |
15.03.2005 20:18 | Lari Åhman | ||
Niin vaan että se Cumminsin nuhapumppu hyytyy joka mäennyppylään.. ;D Tietystti jos sitä Cattia ei lasketa, mutta liekkö sekään niin hyvä kun mainostetaan... | ||||
![]() |
14.03.2005 16:52 | Lari Åhman | ||
Heh, "työ"miehet vain ihastelevat rivissä tuon Kamazin komeutta... :) | ||||
![]() |
14.03.2005 16:25 | Lari Åhman | ||
Valakoissa ei käsittääkseni taida olla sellaista, koska siinä moottori pidetään aina n. 40 asteisena. Mutta Deevereissähän on tällainen pakkosyöttö, parikin erilaista tapaa. Ensimmäinen on se, että käännetään etukonesuojan etuosassa olevasta ruiskutusvivuston käsinkäyttövivusta koneelle täydet syötöt. Tosin siihen täytyy olla kaksi henkilöä. Toinen on 25-sarjassa toimiva eli laitetaan käynnistyksen yhteydessä tehoratti 3-portaalle, jolloin ruiskutus menee täysille. 26/27-sarjassa tämä ei onnistu, vaan silloin täytyy painaa K1-kaapissa olevaa "Öljypumpun ohitus" nappia. Tässäkin tapauksessa MGO saa normaalia suuremman käynnistysruiskutuksen. Noh, jokohän tämä alkais Vanajalle riittämään? ;)) | ||||
![]() |
12.03.2005 20:32 | Lari Åhman | ||
Vanaja: kyllä Valakossa on esivoitelu. Aina ennen jokaista käynnistystä täytyy suorittaa 20-30 sekunnin esivoitelu ennen kuin se antaa käynnistää itsensä. Deevereissä tätä estoa ei ole, joten siinä esivoitelusta voidaan "pinnata". | ||||
![]() |
12.03.2005 20:19 | Lari Åhman | ||
Mainostanpa minäkin sitten erästä yksivaunuista junaa ;) https://vaunut.org/kuvasivu.php/10862.html | ||||
![]() |
11.03.2005 12:08 | Lari Åhman | ||
2553 eilen T4053:ssa, ks. etusivu. | ||||
![]() |
08.03.2005 15:24 | Lari Åhman | ||
No yleensähän tämän junan kokoonpano muuttuu lähes perusteellisesti Iisalmessa, tai ainakin saa lisää pituutta. Eli nuo romuvaunut ovat ilmeisesti tyhjiä, joten pv siirtää ne sivummalle odottelemaan, ja laittaa täydet vaunut tilalle, jotka on lastattu Kuusakoski Oy Muten romuttamolla. Ja tämän jälkeen nuo tyhjät vaunut viedään Mutelle, jotta nekin saataisiin täytettyä romulla. Jonnekkin sulattoon kai ne sitä romua kuskaavat, mutta joku osaa ehkä sanoa sen määränpään tarkemmin... | ||||
![]() |
07.03.2005 13:10 | Lari Åhman | ||
No nyt on veturit asjallisesti "oikein päin"! :) Mutta 2524? en minä ainakaan n e ä sellaista... | ||||
![]() |
06.03.2005 21:46 | Lari Åhman | ||
Voi että on hieno, tunnelmallinen kesäkuva tämä! Tulisipa kesä mahdollisimman äkkiä... | ||||
![]() |
06.03.2005 12:19 | Lari Åhman | ||
Hmm, tuossa pistää silmään tuo jäähdyttäjän säleikkö, kun on maalattu valkeaksi eikä punaiseksi. Vai johtuneeko siitä, että säleikkö on sattunut olemaan auki kuvaa otettaessa. | ||||
![]() |
05.03.2005 15:56 | Lari Åhman | ||
Tämän kuvan kanssa meinasi käydä huonosti, kun tulin paikalle, näkyikin veturin valot jo tuolla suoran päässä, joten eikun kamera äkkiä käteen, ja automaattiasetuksilla kuva. Sattui olemaan muuta liikennettä hidasteena matkanvarrella, joten nipin napin kerkesin... | ||||
![]() |
04.03.2005 15:40 | Lari Åhman | ||
No nyt puhuu Eerokin asjaa! ;) | ||||
![]() |
04.03.2005 15:37 | Lari Åhman | ||
Olen täsmälleen samaa mieltä Pertun kanssa! Ties kuinka monesti minullekin on käyny edellä mainitut tapahtumat. | ||||
![]() |
03.03.2005 21:05 | Lari Åhman | ||
Ei taida Lari saada ihan heti sitä jakoon, katotaan nyt sitten, kun eli j o s saan väsättyä nuo jo tekeillä olevat kotisivut valmiiksi asti... | ||||
![]() |
03.03.2005 21:02 | Lari Åhman | ||
Pittäähän se olla, onhan tuossa keulalla varavirrointinkin nostettu jo ylös. ;)) | ||||
![]() |
03.03.2005 21:01 | Lari Åhman | ||
No -04:ssahan nyt oli ihan eri konekin, Wärtsilän ihmeviritelmä. Tietysti kyllähän Pielstickkikin työntää savua kun runttaa tehot täysille, mutta kun tikulla ei saa niitä tehoja ihan heti päälle... Mitenkähän tosiaan tuo tikkuohjaus toimii vaihtotöissä, nimenomaan heittohommissa, kuten Vanaja kertoi? Onko kellään "kokemuksia"? ;D | ||||
![]() |
03.03.2005 16:07 | Lari Åhman | ||
No höh, eipä onnistunut tuo linkitys :/ No, tässä linkki kokonaisuudessaan: http://map3.centroid.fi/ylasavonseutu/map.php?x=3510006&y=7054459&px=4.0&txt=Kuvauspaikka | ||||
![]() |
03.03.2005 16:06 | Lari Åhman | ||
Joo, kuvausolosuhteet eivät ole parhaimmasta päästä kun kuvaa vastavaloon, ainakaan tämän cameran säädöillä. Tässä kuvauspaikka kartalla. | ||||
![]() |
03.03.2005 15:42 | Lari Åhman | ||
Joo se Valakon käynnistys on kyllä aika mielenkiinoista katsottavaa, itse käynnistyksestä ei kuulu juuri mitään ääntä, kone vaan jumputtaa kuin itse itsensä käyntiin. Ensinnäkin veturi ei anna käynnistää itseään ellei suoriteta 30 sekunnin esivoitelua. Otin tässä vähän aikaa sitten videon, kun viikonlopun yli seissyt Valkko laitettiin käyntiin, tosin tehonsäädössä oli v i k a a, joten se täytyi laittaa hinaukseen. Silloin näin Valkon työntävän lakritsia putkesta, kun yleensä se ei mitään työnnäkään... | ||||
![]() |
28.02.2005 15:34 | Lari Åhman | ||
No nuo bitumipaikkaukset tuossa asvaltissa, liekkö niitä ollut parikymmentä vuotta sitten... ;)) |