![]() |
24.01.2005 19:21 | Lari Åhman | ||
Kuten etusivulle ole kirjoittanut, ei. Kävin kysymässä sitä tänään tp:ltä, mutta ei tiennyt hänkään siitä, kiinnostaisi minuakun tämä nähdä. Tosin tänäänhän se olisi voinut nähdä Iisalmessakin, mutta kun ei kehtaa oikein koulustakaan pinnata... | ||||
![]() |
24.01.2005 18:55 | Lari Åhman | ||
Kyllähän näitä nykyääkin (kuten tämä) pyöräytetään välillä, jos mikään lämmitys ei toimi. Näkyihän tämä seuraavana päivänä lännen motissa kulkevan, eikä savuttanut yhtään ;) Tässä vähän aikaa sitten eräs asentaja kertoi mielenkiintoisia juttuja Dr13-ajoilta, niin tallin seinään ajoista, kuin siitä miten KooPeen mainitsemalla tavalla koneet pidettiin lämpimämä, ja savua riitti sitten samalla mitalla! Dr13:et olivat kuulemma alituinen vaiva pakkasella jäähdytyskennojensa kanssa, koska koneissa ei ollut pakkasnesteitä ollenkaan, joten sen seurauksena kennot olivat aina jäässä, ja ei muuta kuin vaihtamaan niitä. Nakkiputka ei esim. tästä syystä ollut ainakaan asentajien suosiossa huollossa.... Prkleen prkl kun noita aikoja ei saa enää takaisin :((( | ||||
![]() |
24.01.2005 18:11 | Lari Åhman | ||
Joo pakkas/talvitesteihinhän tämä oli matkalla, mutta eipä taida Lapissakaan olla oikein kunnon pakkasia tällä hetkellä. Mutta olen kuullut kuljettajilta hyvää palautetta tästä esim. hiljaisuuden ja ajomukavuuden puolesta. | ||||
![]() |
23.01.2005 12:39 | Lari Åhman | ||
Kylläpä, sekin on komeata kuuneltavaa, kun Murrella päästellään linjalla sen mitä se kulkee, eli n. 80 km/h! Olin kerran kyydissä juuri tuon Soinlahden keikan, ja oli kyllä erittäin hieno kokemus, mutta ehkä niitä ääniä on kuitenkin mukavampi kuunnella laiturilta käsin... Voi perhana kun menivät viemään tuon sinne etelän ukkojen rääkättäväksi, mutta onneksi tässä on taas Hesan keikka tiedossa, niin pitää yrittää keretä bongata tämä 2029 silloin ;) | ||||
![]() |
22.01.2005 23:14 | Lari Åhman | ||
No minä veikkaan ettei tuo edes yritä lähteä - tai jos lähtee niin erittäin vaikeasti - 30 asteen pakkasella käyntiin. Ja jos on sellainen pakkanen, niin epäilisin että kyllä ne sisään sen ottavat, kuin että vinguttavat sitä väkisin käyntiin, hyvä jos kompuran saa käyntiin silloin. Ja kyllähän se asteraja on järkevä idea, mutta minkäs sille voi jos kumpikaan lämmitys ei toimi, muuta kuin odottaa kesää? Ja asiasta kymmenenteen, eihän kuvan tilanteessa ollut korkeintaan kuin -3 astetta pakkasta. | ||||
![]() |
22.01.2005 22:13 | Lari Åhman | ||
No siinä oli sellainen ongelma, että Webasto ei pelittänyt (niin kuin hyvin useassa veturissa on tapana), eikä sähkölämmityskään kuulemma kunnolla toiminut, joten eipä siinä muuta vaihtoehtoa ollut kuin pistää se siltään käyntiin. Ja tuohon "45 asteen sääntöön" vielä sen verran, että on tainnut ajat muuttua siitä kun nämä olivat vähän uudempia, kun silloin ei m i s s ä ä n tapauksessa saanut käynnistää alle 45 asteista konetta. Mutta nyt on sääntöihin tullut kuulemma paljon lievityksiä, eikä sitä taideta juurikaan valvoakaan, ainakaan täällä :) | ||||
![]() |
22.01.2005 22:07 | Lari Åhman | ||
Ajattelin ihan samaa arvausta Ilkan kanssa. | ||||
![]() |
21.01.2005 20:05 | Lari Åhman | ||
Minä olen ainakin täällä päin huomannut, että on yleinen käytäntö, että tavarajunassa palaa puskinvalot myös veturin takapäässä (oli sitten sähkö tai diesel), mutta henkilöjuniin liitettävistä vetureista sammutetaan takapään puskinvalot. En tiedä miten asjanlaita muualla on, mutta toivottavasti tästä ei taas ala iänikuinen riita... ;) | ||||
![]() |
21.01.2005 13:53 | Lari Åhman | ||
Eihän ne pala, jos niitä ei laiteta päälle ;) Niin eli eihän niiden tarvitse palaakaan veturissa, joka on kiinni junarungossa, koska (yleensä) junarungossa on perässä loparit paikoillaan. | ||||
![]() |
21.01.2005 13:41 | Lari Åhman | ||
Neljän pakoputken asjallisuus veturissa... :-) | ||||
![]() |
20.01.2005 17:52 | Lari Åhman | ||
Pohjoisestahan tämä, nimittäin Kontiomäeltä. Tai sitten Kajaanista, mistä lie tuo ainut vaunu otettu mukaan. | ||||
![]() |
19.01.2005 20:03 | Lari Åhman | ||
Pauli, kyllä joutuvat tekemään vaihdon Iisalmessa. | ||||
![]() |
15.01.2005 18:43 | Lari Åhman | ||
Juu tottakai koulutuksesta pisteitä saa ja varmasti armeijastakin(kuljetuspuoli?). Ja kyllä siinä tosiaan reilussa 40 vuodessa kerkeää pari kertaa veturin penkkiä kuluttaa! :) | ||||
![]() |
15.01.2005 18:02 | Lari Åhman | ||
Juu kiitokset Jormalle selostuksesta! | ||||
![]() |
15.01.2005 17:58 | Lari Åhman | ||
Anssi, siis pelkkä peruskouluko riittää? Mutta pittäähän vek:iksi päästäkseen olla 18-v. täyttänyt, eikös? Pitäisköhän ihan piruuttaan kokeilla hakea jossain vaiheessa kun minäkin meinasin ihan vakavissaan tulla alalle, olet Anssi varmaan sen jo kuullutkin... ;) Mutta tottakai minulla on tarkoitus käydä joku jatkokoulutus, muttaaa..... | ||||
![]() |
14.01.2005 23:02 | Lari Åhman | ||
Olen aina miettinyt, että miten liikenne ohjataan tällaisella liikennepaikoilla, joissa on kansainvälistä liikennettä? Eli täytyykö suomalaisen/venäläisen kuljettajan opetella kummankin maan Jt:tä? Vai onko venäläisillä sellaista? ;D Ja entäs suorittaja/kauko, onko hän kaksikielinen henkilö? | ||||
![]() |
14.01.2005 22:36 | Lari Åhman | ||
Meinaakos se HURUkin jo näyttää pieneltä tuon veturin rinnalla? Taitaa olla nuo nappurin koneet vähän ruuvailtuja kun noi herkästi työntävät mustaa vai johtuuko se sittenkin venäläisestä polttoöljystä ;) | ||||
![]() |
14.01.2005 15:58 | Lari Åhman | ||
No onpas tosiaan menny aika pahasti kasaan. Mutta kyllä minun tietojeni mukaan k a i k k i Deeverit ovat vielä ajossa. Piru kun ei ihan n e ä numeroa niin ei voi sanoa, jotta missä kunnossa se olis nykyjään, 25/27-sarjalainen näkyy kummiskin olevan. | ||||
![]() |
14.01.2005 13:58 | Lari Åhman | ||
Samaa mieltä Eeron kanssa! | ||||
![]() |
14.01.2005 13:33 | Lari Åhman | ||
Villelle: se on kutakuinkin samanlainen virtausvaihteisto kuin Deeverissä, mutta erona on se, että Seepran lootassa on vain kaksi vaihdetta eli Deeverissä oleva nestekytkin on jätetty pois, ja tieysti Seeprassa on vaihteiston öljynjäähdytin. Mallimerkinnöistä vielä sen verran, jotta Deeverissä on Voithin L 216 rs ja Seeprassa L 206 rsb. (Lähde: Dslveturit ja moottorivaunut osa II. ;-) | ||||
![]() |
13.01.2005 19:05 | Lari Åhman | ||
Minäkin bongasin tämän Iisalmessa tänään. Tämähän jatkoi tietysti matkaansa takaisin P73:n veturina Ouluun. | ||||
![]() |
13.01.2005 15:32 | Lari Åhman | ||
No eihän siinä oikeastaan ole muuta hydraulista kuin vaihteisto, voima pyörille välitetään nivel-akseleilla. | ||||
![]() |
11.01.2005 20:26 | Lari Åhman | ||
No ei niissä Deevereissä mitään ajovaloautomatiikkaa sentäs ole! Kyllä se on niin että kuskin täytyy käydä napsuttelemassa joka veturista puskinvalot/punavalot/valonheittimet päälle/pois erikseen. :) | ||||
![]() |
11.01.2005 20:20 | Lari Åhman | ||
No on siinä varmaan 3 vuoden seisomisen jäkeen. | ||||
![]() |
11.01.2005 20:16 | Lari Åhman | ||
Nojoo, VeeÄrrän tuntien on varmaan jotain turvaraidoituskikkailua... ;-) | ||||
![]() |
11.01.2005 20:11 | Lari Åhman | ||
Tämä on sitten varmaan tullut Otanmäeltä muutostöistä (tai huollosta) A1:stä A42:ksi, kun pohjoisestahan sen on täytynyt tänne tulla kun kerran etelään jatkoi matkaansa. Ja eikai se Jtt tätä tunne kun on valmistunut sen ilmestymisen jälkeen... | ||||
![]() |
10.01.2005 19:26 | Lari Åhman | ||
Joo sitähän minäkin, kiitokset okeskiralle. | ||||
![]() |
10.01.2005 18:31 | Lari Åhman | ||
Joo-o, se kyllä pistää silmään, mutta minuakin alkoi mietityttää, että mikä on tuon kaiteessa sijaitsevan keltaisen raidan funktio, tuskin se polttoainesäiliön korkin paikkaa ilmaisisi?? | ||||
![]() |
10.01.2005 18:26 | Lari Åhman | ||
No jos tarkemmin katsoo niin tuo valonheitin on tuossa hiukan pienempi kuin esim. Dv15:ssä + edellä mainittu kaiteiden puuttuminen. Muuta eroa ei kyllä äkkiseltään löydä, mitä nyt vähän erilainen tuo säleikkö saattaapi olla. | ||||
![]() |
10.01.2005 13:46 | Lari Åhman | ||
No en mä tiedä onko siihen nyt niin helppo potkia kun toi ovi aukee ulospäin... Tietysti jos potkii ennekuin aukaisee oven :) | ||||
![]() |
09.01.2005 18:24 | Lari Åhman | ||
Juu niin vähän ajattelinkin, että johonkin huollon tapaiseen ne ehkä ovat menossa. | ||||
![]() |
09.01.2005 16:44 | Lari Åhman | ||
Niinjoo, kun sehän ei lauantaisin tulekaan Kuopioon asti, ajattelin ensin että mitäs tämä nyt meinaa, kun onhan se aina kulkenut Kuopijjoon asti ;) | ||||
![]() |
09.01.2005 16:29 | Lari Åhman | ||
No nimenomaan, kun IC75 jää Kuopioon. Sitä paitsi juna oli jo tässä vaiheessa muuttunut 82:ksi. | ||||
![]() |
09.01.2005 16:12 | Lari Åhman | ||
No eihän tämä mikään IC75 ole niikuin tuo väittää... | ||||
![]() |
09.01.2005 15:24 | Lari Åhman | ||
No aivantäysin kohdalleen sattunu tuo piippu muuten!! :)) | ||||
![]() |
08.01.2005 20:31 | Lari Åhman | ||
No minusta siellä näyttäisi olevan kaksi eri henkiloä, jos nyt oikein käsitän, jotta tuo valkoinen on ihminen eikä lumikola... On muuten hyvä kuva Villeltä, jälleen kerran! | ||||
![]() |
08.01.2005 20:27 | Lari Åhman | ||
Hyvin paljon mahdollista. | ||||
![]() |
08.01.2005 20:20 | Lari Åhman | ||
Ja betonipöllit... :D Nojoo, se siitä... | ||||
![]() |
08.01.2005 20:14 | Lari Åhman | ||
Jouni, ei välttämättä, sama runko lähtee yleensä P974:ssä Kuopijjoon. Noin yleisesti ottaen en osaa minäkään sanoa, onko se viimeinen... | ||||
![]() |
08.01.2005 20:08 | Lari Åhman | ||
xDD | ||||
![]() |
08.01.2005 20:03 | Lari Åhman | ||
Kyllähän noi Iisalmen kuskit ovat olleet huolissaan siitä, milloin heille järkätään Sr2-koulutusta, se kun pitäisi jo saada ennen sähköistyksen valmistumista tai muuten ei täällä enää kulje junia. Nykyäänhän esim. P976 ajetaan Roi-Ol Sr2:lla, joten ei ne kuulemma silloin niitä rupea siellä seisottamaan turhan takia. | ||||
![]() |
08.01.2005 19:57 | Lari Åhman | ||
No aika vaikea näitä vielä tuolloin oli IC:hen laittaa kun ei kulkenut päiväseltään sellaisia! | ||||
![]() |
08.01.2005 19:56 | Lari Åhman | ||
No ehottomasti! | ||||
![]() |
08.01.2005 19:33 | Lari Åhman | ||
Joo onhan täällä, tosin melko vähällä käytöllä, ajopäiväkirjan mukaan sillä olisi ajettu viimeksi 31.3.1994 Pv4:na, mutta on sillä siirrelty vaunuja viimeksi vähän ennen joulua. | ||||
![]() |
07.01.2005 21:58 | Lari Åhman | ||
Onko tuo 1500V- vai UIC-kaapeli tuossa veturin keulalla? Nykyäänhän ne sijaitsevat vaunujen nurkkakaapeissa, eikös? | ||||
![]() |
07.01.2005 21:56 | Lari Åhman | ||
Minä en kyllä huomenna kerkiä kuvaamaan, mutta su:na vois käydä kuvaamassa ton IC 71:n, kun silloin on vielä valoisaa... | ||||
![]() |
07.01.2005 21:47 | Lari Åhman | ||
Samaa mieltä, erittäin asjallinen nimi tuolle! :) | ||||
![]() |
07.01.2005 21:39 | Lari Åhman | ||
Ei ole tämä ainakaan Iisalmen Otso, täällä majailee nimittäin yksilö nro 435. | ||||
![]() |
07.01.2005 19:51 | Lari Åhman | ||
Heh, onneksi ei sentään Bemari... :)) | ||||
![]() |
07.01.2005 19:50 | Lari Åhman | ||
...ja vastaavasti P972:ssa tulevat joutuvat vaihtamaan IC 82:een. | ||||
![]() |
07.01.2005 19:48 | Lari Åhman | ||
No eihän siihen tarvita kuin yksi IC-runko: 71/82:ssa kulkee tottakai sama runko. |