23.02.2018 00:00 | Jarmo Suomi | |||
Kiitos Jimi oikaisusta :) | ||||
28.04.2013 13:34 | Jarmo Suomi | |||
Verrokkikuva 33 vuotta myöhemmin: http://vaunut.org/kuva/82284 | ||||
28.03.2013 09:46 | Jarmo Suomi | |||
Itseasiassa tuo mainitsemani Lompanlinnahan näkyykin tässä kuvassa tuolla Erkkilän sillan kaaren sisällä | ||||
13.03.2013 19:45 | Jarmo Suomi | |||
Väittämä on kyllä todellakin outo, Juhannuskylä/Jussinkylähän todellakin rajoittuu rataan, minä en muunlaisiin tulkintoihin ole törmännytkään. | ||||
13.03.2013 19:44 | Jarmo Suomi | |||
Väittämä on kyllä todellakin outo, Juhannuskylä/Jussinkylähän todellakin rajoittuu rataan, minä en muunlaisiin tulkintoihin ole törmännytkään. | ||||
13.03.2013 19:36 | Jarmo Suomi | |||
Väittämä on kyllä todellakin outo, Juhannuskylä/Jussinkylähän todellakin rajoittuu rataan, minä en muunlaisiin tulkintoihin ole törmännytkään. | ||||
13.03.2013 17:47 | Jarmo Suomi | |||
Kuvassa vasemmalla näkyvän Pajakadun päässä häämöttää kolmikerroksinen alkujaan rautatieläisten asuinkerrostaloksi Porin radan ja Naistenlahden radan risteykseen rakennettu talo. Se tehtiin samoilla tyyppipiirrustuksilla kuin aiemmin 1923 rakennettu rautatieläistalo "Lompanlinna" Peltokadun ja Ilmarinkadun kulmatontilla. | ||||
03.02.2013 12:30 | Jarmo Suomi | |||
Tack! | ||||
14.08.2012 00:19 | Jarmo Suomi | |||
Tasoristeys.fi näkyy kertovan tavarajunia kulkevan pari päivässä, itse en rataosalla onnistunut kahden päivän aikana liikennettä näkemään. Ylikäytävältä Höyrymyllylle (vasemmalle) mentäessä osuus oli paikoin hieman pusikoitunuttakin. | ||||
20.06.2012 18:36 | Jarmo Suomi | |||
Miksiköhän on päädytty informoimaan kaikkia ohiajavia kyltillä että meillä on täällä AUTOMATISOITU ratapiha, sillä tiedolla kun ei juuri kukaan ohi köröttelevä mitään tee, saati että tietäisi mitä se tarkoittaa. | ||||
22.03.2012 16:16 | Jarmo Suomi | |||
Eriväriset Marsut muodostavat sangen pirteän näköisen paketin. | ||||
21.03.2012 12:54 | Jarmo Suomi | |||
Pasi: En mennyt :D Pysyin kuuliaisesti virallisella tiellä! Mutta päätellen jalanjäljistä hangessa kuva-alueen oikealla puolella, useampikin hyväkäs on oikaissut nurmi/lumialueen yli Veturikadulta suoraan Lahdenperänkadulle, kulkematta näiden risteyksen kautta! Tämän pienen nurmikoukkauksen estämiseksi todellakin on asetettu näyttävät puomit :D | ||||
19.03.2012 20:53 | Jarmo Suomi | |||
Kuten tässä olemme todenneet, intressit toki ovat Tampereen keskustan tehokkaaseen rakentamiseen liittyviä, ja kaikki siis edelleen spekulaatiota ja ehdotelmia. Näin aihetta käsitteli Aamulehden verkkosivusto vuoden 2011 marraskuussa: http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194704627003/artikkeli/pirkanmaan+liitto+tavoittelee+oikorataa+noin+vuonna+2030.html . | ||||
18.03.2012 19:43 | Jarmo Suomi | |||
Rantaperkiö rajoittuu idässä rautatiehen, tämä puoli on hetimiten Rautaharkkoa, itsekin luntaten tämän totean. Tarkan sijainnin laittelin tuohon Google Mapsin koordinaatteihin. | ||||
03.01.2012 09:33 | Jarmo Suomi | |||
80-luvun loppupuolella jouduin parikin kertaa tilanteeseen jossa junan ravintelissa evättiin myynti, olin kuulemma jo liian virvokkeissa. Kävelymatka muutaman vaunun päähän toiseen anniskelupaikkaan joko selvitti pääni tai sitten henkilökunta oli hövelimpää. Helsinki-Vaasa-välillä siis kahteen ravintolavaunuun ainakin olen törmännyt tuolloin. | ||||
29.12.2011 13:29 | Jarmo Suomi | |||
Eri sanakirjoja katsastaessa "laite" määritellään koneeksi joka toimii kokonaan tai osin automaattisesti, siten turvaLAITE-määritelmä ei tosiaankaan sovi, näin ollen kategoria tuollaisenaan on väärähkö. Jonkin sortin turvaesinehän tuo kuitenkin tehtävässään eittämäti on, mutta pukkiparka on nyt väliinputoaja määrittelemättömyydessään. No, olkoonpa tuo tunnisteena nyt kuitenkin, ties vaikka joku osaisi kertoa jostain kaukaisten maiden määritelmistä jonain päivänä :D | ||||
28.12.2011 15:49 | Jarmo Suomi | |||
Teemu: Eikös päätepuskin melko selkeä turvalaite ole, sen tehtävähän on varmistaa ettei liian pitkälle mennä? Näistä termeistä, taitaa tuo pukki olla lähinnä pienoisrautatiekuvastoissa, Märklinin ainakin, käytettävä termi, muutoin useimmiten vissiin puhutaan puskimesta - allekirjoittaneelle pukki on kuitenkin aina pukki :D | ||||
04.12.2011 21:52 | Jarmo Suomi | |||
Parisen vuotta sittenhän keskusteltiin uittotunnelin alueen muuttamisesta sopivaksi veneiden traktorikuljetukseen. Asia sai kuitenkin paljon vastustusta, ympäristöllisiin seikkoihin vedoten. | ||||
23.11.2011 22:02 | Jarmo Suomi | |||
Tunnelin rakennustyöt myös vaurioittivat yläpuolella olleiden rakennusten perustuksia ja silloisen Pispalan kirkon palon arvellaan tuosta jotenkin alkaneen... | ||||
23.11.2011 08:56 | Jarmo Suomi | |||
Pispalan uittotunnelin rehevintä osaa http://vaunut.org/kuva/72562 ... Allekirjoittaneella lymyää jossain myös kuva itse tukkienuittokärrystäkin. | ||||
21.10.2011 23:42 | Jarmo Suomi | |||
Tuohon aikaanhan Vaasasta lähtivät Wasa Express, Botnia Express ja Fennia - Pienimmät purtilot Polar Express ja Fenno Express eivät enää vuoteen, pariin olleet vellomassa aaltojen armoilla. | ||||
13.09.2011 19:38 | Jarmo Suomi | |||
Vyörkän arvelisin olevan lappalaiskieltä, heidän talvikylänsähän alueella on ammoin sijainnut. | ||||
15.08.2011 00:47 | Jarmo Suomi | |||
Tästä "raamikulkupelistä" näkyy vähän, jos juuri sitäkään - en usko että siitä kellekään mitään iloa on jos Sm4:ää hakevat, siksi en tuon merkitsemistä tarpeelliseksi katsonut. | ||||
06.08.2011 22:23 | Jarmo Suomi | |||
Juu, saattaa toki jäädä tai sitten ei. Mutta maisema tulee kyllä muuttumaan radikaalisti tästä - se, onko se hyvä vai huono, lienee ihan makuseikka. | ||||
24.07.2011 20:07 | Jarmo Suomi | |||
Ajatushan on kutkuttava, silloin tosin soisi junan jatkavan myös aavistuksen eteenpäin, aina Ylöjärvelle saakka, jolloin väliasemina olisivat Pispala (Santalahden entisen aseman tietämillä Haulitehtaan kupeessa, ko. aseman miehitys on päättynyt kuulemma 1968, näin ainakin mallari Untamo Sallisen tietojen mukaan, jota tänään internjetitse ko. liikennepaikasta jututin) sekä Lielahti. Mutta kesäajan huvipuistoliikennekin olisi jo jotain. Jaa-a, paljonkohan olisi Särkänniemi valmis itse sijoittamaan saadakseen junayhteyden... | ||||
03.07.2011 13:15 | Jarmo Suomi | |||
Tämä on itseasiassa hyvin pirteän näköinen - mutta ehkä VR kokisi tuommoisen tuovan liikaa "sirkusmeininkiä" ja semmoinen ei tietenkään käy vakavasti otettavalle firmalle! Värejä ei kaikenkaikkiaan uskalleta käyttää, se on melko globaali ilmiö. | ||||
04.06.2011 11:52 | Jarmo Suomi | |||
Jos oikein tarkkaan katsoo, hänet voi kyllä siellä nähdä. 80-luvulla kun kuuntelin Jussi Hakulisen kappaletta "Talo varrella rautatien", ajattelin Vaasan Ristinummenraitin ylikäytävän (löytyy kuvistanikin) luona sijainnutta pientä mökkiä (jota sitäkään ei enää ole), kävin sitä usein katsomassa. Saman tasoristeyksen tuntumassahan sijaitsi Mustasaaren asema. Kyllä tämäkin huvila silti kelpaisi. | ||||
05.04.2011 12:57 | Jarmo Suomi | |||
Näin asia lienee, Hyvinkään kaupungin nimikkopuu jo vuodesta 1996. Enemmän tietoa puun historiasta löytyy esimerkiksi täältä http://rautatie.org/web/fi/newsdet.asp?id=77 | ||||
17.03.2011 10:26 | Jarmo Suomi | |||
Monissa talouksissa ko. grillisytytintä, kuten sitä ainakin kutsutaan, käytetään yhä edelleen päivittäin, kaasulieden ja/tai takan sytyttämiseen. | ||||
13.03.2011 11:10 | Jarmo Suomi | |||
Tramvaj v Helsinkach, näin jos tsekkiin mennään. Ja sen enempää tuommoiseksi vääntymisestä en ymmärrä :) | ||||
19.02.2011 16:47 | Jarmo Suomi | |||
LapinTIEN silta - kuva on kovin kaunis ja olin kovin kateellinen ystävälleni joka muinoin tuossa talossa asui. | ||||
18.02.2011 21:14 | Jarmo Suomi | |||
Kovasti "heiluri" savuttaa... - vai Naistenlahdestako se tulee... | ||||
02.02.2011 20:48 | Jarmo Suomi | |||
Tampereen asemaravintolassa, Semaforissa, oli muinoin myös mahdollisuus biljardin lomassa katsella saapuvia ja lähteviä junia. | ||||
01.02.2011 22:53 | Jarmo Suomi | |||
Tampereen Risteysaseman akkunalla on jo ainakin parin vuoden ajan nököttänyt pienoisrautatie, tunneleineen kaikkineen, otinpa siitä joskus kulkeissani kuvankin, sopivan vaatimaton mutta ei karu kuitenkaan. muistaakseni Rocon kamaa. | ||||
31.01.2011 08:21 | Jarmo Suomi | |||
Juu, Lempäälää tarkoitin. Kunta kertoilee nettisivullaan heillä olevan maan ainoan saarella sijaitsevan rautatieaseman. Mutta kuten aiemminkin jo esille tuli, saarenkaan määritelmä ei aina ole ihan selkeä. | ||||
30.01.2011 22:44 | Jarmo Suomi | |||
Eli toinenkin siis ainakin löytyy. Tämä mainitsemani on tosiaankin pääradan varressa ja siellä pysähtyvät taajamajunat sekä osa IC-junista. Tässäkin tapauksessa voidaan nykyään tosin jo pohtia saaren määritelmää. | ||||
30.01.2011 21:44 | Jarmo Suomi | |||
Tampere-Helsinki-välillä on :) | ||||
15.01.2011 11:15 | Jarmo Suomi | |||
Missä Helsingissä löytyy vielä käsikäyttöisiä vaihteita? Varikoilta ilmeisesti? | ||||
15.01.2011 02:16 | Jarmo Suomi | |||
Kadermonkadun ylikäytävällä laitoin joskus kiven kiskolle. Isotätini mainitsi että vastaavanlaisen asian takia oli joskus tippunut lättähattu raiteilta ja VR oli määrännyt sen pienen pojan korjaamaan kyseisen pyörän.: Näin sieluni silmin jakkaralla istuvan poikasen jossain varikolla joka liimaa epätoivoissaan pyörää kasaan. Koskaan en enää kiskoille mitään laittanut. | ||||
12.01.2011 18:30 | Jarmo Suomi | |||
Ihan aito akkuvaunujuna(?)! Allekirjoittaneelle tuo tuli tutuksi Märklinin mallina 80-luvulla. | ||||
10.01.2011 21:39 | Jarmo Suomi | |||
Wanhempi kalusto näkyy olevan samaa kamaa kuin Prahassa, aina väritystä myöten: http://www.vaunut.org/kuva/67509?s=1 | ||||
06.01.2011 17:20 | Jarmo Suomi | |||
No niin, kiitos , tuollahan tuota. Tuntuu tuo "Kulosaariyhdistys" olevan toimittajan oma määrite, kyseisellä termillä kun ei mainintoja löydy Jorman linkinkään alta :) | ||||
06.01.2011 16:41 | Jarmo Suomi | |||
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/puinen_raitiovaunu_liikennoi_keskustassa/ | ||||
06.01.2011 16:41 | Jarmo Suomi | |||
Kulosaariyhdistyskö on eri asia? Sillä nimellä tietoa ei löytynyt, korjataanpa... | ||||
02.01.2011 12:47 | Jarmo Suomi | |||
Kuka muuten tämän rakennuksen omistaa tai sitä hallinnoi, ken osaa kertoa. Päiväkotia siinä tuskin toimii :) | ||||
02.01.2011 00:25 | Jarmo Suomi | |||
Oikeassa olet, minä ilmeisesti jotain projektiovat-sanaa juontaen tms. tyhjällä päälläni liikkeellä olen :) Liian vähän nykyään liikkuu tuolla Tsekinmaalla, ei pysy se huonokaan kielitaito yllä - mutta ajamisesta toki on kyse, terveen kaupungin vuoksi :) | ||||
01.01.2011 20:54 | Jarmo Suomi | |||
"Harkitkaa moottorivaunulla ajamista, terveen kaupungin vuoksi", näin kai tuon voisi suunnilleen kääntää "Projedte se...." | ||||
26.12.2010 00:41 | Jarmo Suomi | |||
Päätelmäni Pauligista perustelin ainoastaan tämän sivun infoon http://www.kolumbus.fi/hannu.asikainen/kahvikortit.htm mutta tapani mukaan en liiemmälti sitten ole asiaa tutkinut. Jokatapauksessa, virhe on nyt korjattu :) Näitä tyyppimerkinnällisiä lapsuksia on tehty myöhemminkin http://www.youtube.com/watch?v=Aa4b2jobNT0 | ||||
26.12.2010 00:21 | Jarmo Suomi | |||
En tiedä miksi, mutta Virtojen suunta ja Mantilo tuli mieleen, luotan siis tähän henkimaailman johdatukseeni :) | ||||
25.12.2010 16:52 | Jarmo Suomi | |||
Kehutaan nyt vielä kerran! Eli kauneimpia joulukuvia joita olen nähnyt.. | ||||
04.11.2010 23:54 | Jarmo Suomi | |||
Minulla on muuten joku mielikuva että Suomessa olisi ollut joskus moottorivaunu joka kääntyi todella ympäri, vahvistusta en ole tälle käsitykselle enää tosin mistään löytänyt, tietääkö kenkään? |