![]() |
06.04.2013 20:17 | Mikko Mäntymäki | ||
Viron maatunnuksella se kulki. | ||||
![]() |
06.04.2013 19:35 | Mikko Mäntymäki | ||
Hydrauliikkatunkin letkuja että vaunu saadaan tunkattua takaisin kiskoille. Tämä tapaus vaikuttaa aivan Toijalan tapaukselta, oma veikkaus on vaihdevika. | ||||
![]() |
06.04.2013 19:29 | Mikko Mäntymäki | ||
Juna Katkesi VGOBO ja Hkba vaunun välistä. Pitäiskö juna jakaa kolmeen osaan 1. kiskoilla pysynyt etuosa, 2 kaatunut keskiosa ja kolme Tampereelle viety kiskoilla pysynyt takaosa. | ||||
![]() |
02.04.2013 22:27 | Mikko Mäntymäki | ||
Naapurin mailla saan tehdä ensiharvennuksia kun ensin on sovittu työmaista, kohta alkaa kevään hakkuukausi. | ||||
![]() |
01.04.2013 11:34 | Mikko Mäntymäki | ||
Ilman vaunuja Sr1 parilla isäni ja Jokke kokeilivat kiihtyvyyttä tosin kellosta katsomalla tulos oli noin 45s 0-140 km/h, tosin kiskoa joutuivat hiekoittamaan. Hiekkaa voisi kokeilla lisäpidon saamiseksi myös Sr2:lla. | ||||
![]() |
31.03.2013 21:08 | Mikko Mäntymäki | ||
Harmi ettei junassa 160 ollut koko junassa SA-3 kytkimiä, olisi varmaan kuljettaja kuullut perästä asiasta kun kiihdyttelee 900kN koukkuun. Olisi mukava kokeille menisikö 45s 0-160km/h. Pääsiäisen vietossa olen, tosin puiden pilkkomisen lopetin tunti sitten. |
||||
![]() |
28.03.2013 20:53 | Mikko Mäntymäki | ||
Isänikin kertoi että oli joskus laskenut tavarajunalla T-vaihteella 110km/h, vanhaan hyvään aikaan, veturi veti ja juna jarrutti tällä hämättiin ylinopeussuojaa. nykyään tuo ei ole nykyään mahdollista. | ||||
![]() |
24.03.2013 00:52 | Mikko Mäntymäki | ||
Onko mitään tietoa Edo:n jarrupainosta? Kun lisäilen näitä tietokantaan, "ihmisjunien" pitävät yllättävän hyvin paikkaansa mitä kylkiin on kirjoitettu. Ennen oli yksi tavarajuna 2023 jonka juna paino oli sama minkä tietokanta laski Sr1+20*Fat 2086t, todellisuudessa jos hake oli märkää niin juna saattoi painaa yli 3000 tonnia, isänikin jäi kaksi kertaa Tampereelta lähdettäessä kiinni syynä ajomoottorien kuumentuminen, ensimmäisen kerran "delfinaarion" siis Tpet etelä ja toisen kerran Multisillassa. |
||||
![]() |
23.03.2013 00:43 | Mikko Mäntymäki | ||
Väärin yksinäisellä Sr1:llä SN on 140km/h tai ainakin oli 2009. | ||||
![]() |
21.03.2013 16:56 | Mikko Mäntymäki | ||
Pääopastimet ovat näköjään vaihtaneet paikkaa raiteilla 893 ja 444. | ||||
![]() |
21.03.2013 11:21 | Mikko Mäntymäki | ||
Onko Tampereella tehty muutoksia pääopastimiin kun tuon E893 numeroista en löydä ratapihakaaviosta? Kaavio on vuosimallia 2005. | ||||
![]() |
21.03.2013 00:10 | Mikko Mäntymäki | ||
Näihin voisi virittää virroittimen, päämuuntajan, tehonsäätöyksikön ja ajomoottorit. Silloin olisi helppo lisäillä vaunuja tarpeen mukaan kuten Dm8-9 sarjoissa ja linjaveturit pääsisivät omiin töihinsä. | ||||
![]() |
17.03.2013 00:30 | Mikko Mäntymäki | ||
Eli olet vaihtanut 4 veto lava-autoon. sellainen on minullakin hakusessa jos lottovoitto osuu kohdalle. | ||||
![]() |
14.03.2013 19:56 | Mikko Mäntymäki | ||
Joillakin on näköjään ollut tekemisen puutetta... | ||||
![]() |
14.03.2013 01:19 | Mikko Mäntymäki | ||
Minkälaisen tuomion saa Suomessa jos ajaa veturilla takaa sutta ja ajaa yli. Ruotsissa autolla suoritetusta yliajosta tuli vankeutta. Tosin jos joku poistaa haittaeläimen voin tarjota kahvit. | ||||
![]() |
13.03.2013 14:07 | Mikko Mäntymäki | ||
Eiköhän metsästäjät ole syyttömiä ennen kuin toisin todistetaan. Toivottavasti mokomastakin haittaeläimestä päästään eroon. oletettavasti jolkotelleet Venäjän puolelle. Ei ole mukavaa mennä yöllä paskahuussiin jos susi jolkottelee vastaan, vesuri täytyy pitää käden ulottuvilla pimeänaikaan. Lisäksi ole lisännyt liiketunnistinvaloja tällähetkellä 650W menee pihan valaistukseen tosin ovat kellolla, kerran kahteen viikkoon pitää ottamassa aikaa pois 30min ja syksyllä päinvastoin. | ||||
![]() |
13.03.2013 11:26 | Mikko Mäntymäki | ||
Kerran kun ajoin purku aitaa Lempäälästä Punkalaitumelle tietenkin ylikuormassa naapuri joka ajaa rekkaa soitti minulle että Kylmäkosken levähdysalueella on vaaka, tiesin että nyt on kierrettava Kylmäkosken aseman kautta näin vältyin sakoilta ja ylikuorma maksuilta. Lakia saa rikkoa mutta kiinni ei saa jäädä. | ||||
![]() |
13.03.2013 11:16 | Mikko Mäntymäki | ||
Kokemäki vanha. | ||||
![]() |
13.03.2013 02:32 | Mikko Mäntymäki | ||
Minulla on ollut jo usean vuoden suunnitelma että junat saisi tietokantaan jolla pystyy kirjoittamaan vaunuluettelot ja niiden alle VAK tiedot alilomakkeella. Mutta homma on jäänyt kehitys asteelle, excel versio on toiminut hyvin vaikka se ei kestä isoja tietomääriä. | ||||
![]() |
13.03.2013 02:10 | Mikko Mäntymäki | ||
Tarkoitin lähinnäkin 3 akselista telivaunua joka kantaa 3,6 tonnia. Oman kärryn akselinkantavuus on 0,75 tonnia aina ne on ylimitoitettu, raakapuun kuljettamisessa tulee rajat vastaan yllättävän nopeasti. Tosin ne ylikuormalla tehdyt kuljetukset tapahtuvat nopeudella 20-40km/h koska en halua hajottaa akselia, yleensä puunkuljetus tapahtuu puintien jälkeen ennen syyssateita, keväisin teen tienvarsia. Perävaunussa ei tarvitse olla kuin 5,2m 4 kakkosnelosta monttuun ajaessa tuntuu että takapyörät ovat ilmassa. Kun perässä on 6m pitkä rankakasa 2m kärryssä siinä ei tee mieli ottaa yhtään vauhtia ja suurin osa näistä siirroista tapahtuu yksityisteillä/peltoja pitkin. Esimerkiksi Punkalaidun Vesilahti väli n.52km suuntaansa 1m3 polttopuun kuljettaminen peräkärryllä syö katteen koska jos myyn pinokuutio 35€/m3, koivusta voisi pyytää 50€/heittomotti. Ei ole kannattavaa kun kuljetuskulut syö katteen. Silloin täytyy kysellä paluu kuorma että pääsee palkoille. | ||||
![]() |
13.03.2013 00:26 | Mikko Mäntymäki | ||
Ei se luisuun lähde jos kuljettajalla on vähintään pikku E ja riittävä ajokokemus. Kaarteissa ei kannata tehdä voimakkaita jarrutuksia koska se on varma tapa saada peräkärry heittelehtimään. Yleensä kun tuon raakapuuta 1-10km päästä, paino saattaa olla tuplaten yli sallitun. E kortillisille pitäisi sallia eri kuormapainot kuin kouluttamattomille, yleensä sen vaaratilanteen aiheuttaa edessä tunaroiva B kortillinen kuski. | ||||
![]() |
12.03.2013 13:29 | Mikko Mäntymäki | ||
Pitäis sen tyhmemmänkin tajuta että tämä talvi oli lauha joten jäälle ei ole mitään asiaa, ellei halua uintireissua. | ||||
![]() |
09.03.2013 17:01 | Mikko Mäntymäki | ||
IC48 raiteelle 1, IC47 R2, P911 R3, P916 R4. | ||||
![]() |
09.03.2013 15:46 | Mikko Mäntymäki | ||
Jyväskylän suunnasta ei pääse Tampereelle raiteille 1,2 tuon IC:n on pakko olla 47. Tuo Sm4 lähtee Helsinkiin 12:37, yleensä tuo odottelee IC:n saapumista "pendopätkässä". | ||||
![]() |
06.03.2013 01:22 | Mikko Mäntymäki | ||
Ihme ettei sähköjä ole vedetty pääradalta asti helppoittaisi sähkökaluston museointia. | ||||
![]() |
03.03.2013 01:03 | Mikko Mäntymäki | ||
Tuossa olen Kimmon kanssa samaa mieltä ennemmin jättää kenttä tyhjäksi kuin laittaa väärää tietoa. Juniennumeroiden suhteen sattuu helposti virheitä koska siinä pitää ottaa moni asia huomioon koska junat ei aina tule aikataulun mukaan joskus myöhästymiseen vaikuttaa muu liikenne ja joskus kalustoon tullut vika. Kokeneelle harrastajalle vääräntiedon antaminen on virhe joka syö harrastajan uskottavuutta, siksi lisään junannumeron vain silloin kuin tiedän sen 95% varmuudella. | ||||
![]() |
02.03.2013 16:14 | Mikko Mäntymäki | ||
Markku tuossa olen samaa mieltä multisilta ja järvensivu on pilattu aitaamisen takia nyt multisillassa on aidattu kallion reuna. Yksi ehdotus olisi multisiltaan radanlänsipuolelle rakennettaisiin puinensilta ja laituri järveen siinä voisi yhdistää uimisen ja junienbongailun, aita sähkötolpien ja kevyenliikenteen väylän väliin. | ||||
![]() |
02.03.2013 14:25 | Mikko Mäntymäki | ||
Tuo veturi on varmaan vienyt yöllä raakapuujunan Raumalle, yleensä siinä on täydet tonnit. | ||||
![]() |
01.03.2013 00:19 | Mikko Mäntymäki | ||
Vaunutietokannan pitäminen vaatii pitkää kokemusta minulla sitä on jo 20 vuotta takana, saa nähdä koska on aika jättää touhu nuoremmille ehkä 2030 kun kaikki tuttu kalusto on hylätty, silloin on aikä jäädä "eläkkeelle". | ||||
![]() |
01.03.2013 00:16 | Mikko Mäntymäki | ||
Ei mitää ainoastaa "littera" eli tyyppi merkintä on muuttunut, yleensä näissä tilanteissa kopion tiedot uuden merkinnän ja numeron alle, siirtymä vaiheessa vaunu saattaa olla tuplana tietokannassa ennen kuin koko sarja on muuttunut uuden litteran alle. | ||||
![]() |
28.02.2013 23:53 | Mikko Mäntymäki | ||
Tänne voisi virittää taulukon huoltoleimoista. | ||||
![]() |
28.02.2013 22:45 | Mikko Mäntymäki | ||
Tulee ikävä noita aikoja, nykyään kaikki on tylsistynyt ja se näkyy kuva määrissä kun ei tiedä mitä yleisö haluaa katsoa. Tuossakin on 198 tonnia pelkästään hinattavissa vetureissa. | ||||
![]() |
28.02.2013 21:00 | Mikko Mäntymäki | ||
Tietenkin Venäläisiä voisi muotoilla tyyliin painukoot Stalin ja Putin V*****n. | ||||
![]() |
28.02.2013 19:32 | Mikko Mäntymäki | ||
Jos grafiittien tekemiseen sallitaan yksi seinä niin se ei tarkoita että jokainen laitekoppi sotketaan Lempäälä Tampere välillä jokainen koppi on sotkettu. Jos joku uusi vaunu on sotkettu se ei estä kuvan julkaisua jos kuvasta selviää tekniset tiedot. Joskus vaunun kylki on sotkettu niin ettei numerosta saa selvää joskus olen käyttänyt hakuammuntaa jos yksi numero puuttuu niin sitten haetaan tarkisteen mukaan. | ||||
![]() |
28.02.2013 00:36 | Mikko Mäntymäki | ||
Silloin 2004 oli kiskot kun kävin tehtaalla vierailulla. Nyt on vaan seurattava mitenkä tuo jäljellä oleva rata katoaa. Käsittämätöntä että tehtaalle on vedetty kiskot ja kuljetukset annetaan kumipyörille, tämän takia varmaan tarvitaan yksityisiä jotka kokoavat vaunut koko juniksi. | ||||
![]() |
27.02.2013 16:50 | Mikko Mäntymäki | ||
Oikein. Ajattelin laittaa kuvan mitenkä maisema on muuttunut vuodesta 2004, jolloin kävin vierailulla tehtaalla, ADR kurssilla. | ||||
Kuvasarja: Nokia ennen aalloppia |
26.02.2013 23:01 | Mikko Mäntymäki | ||
Isän isä oli veturinkuljettaja Nokia yhtiöllä, nykyinen kylpylä eden on rakennettu silloisen kuorivaraston päälle. Nykyään leveäraiteinenkin on purettu ainoastaan päätepuskin ja raideopastin muistuttaa radan olemassa olosta. | ||||
![]() |
23.02.2013 23:30 | Mikko Mäntymäki | ||
Polttopuu aiheeseen, taitaa olla vähän isoja nykyisille kiukaan pesille korkeintaan mahtuu 4-6 kpl. Uudet kiukaat on surkeita tulipesä ei kestä kuin 10 vuotta, vanha kiuas on äitini isän kotitalossa on teetetty sodan jälkeen ja on vielä käytössä. Joku kestävyysluokka näille pitäisi saada tai teetättää konepajalla piirustusten mukainen kiuas. Kesä 2012 oli surkea puut jäi märiksi vaikka tein ne jo huhtikuulla, vettä satoi melkein joka päivä. Ilmainen vinkki, puut kannattaa pinota kuomalavojen päälle että ilma pääsee kiertämään. | ||||
![]() |
17.02.2013 03:28 | Mikko Mäntymäki | ||
Käytä Tpet, jos käytät kilometreja 183-184. tunnisteisiin tietenkin varikolla. | ||||
![]() |
16.02.2013 02:45 | Mikko Mäntymäki | ||
Niin ja kuljettaja ei varmasti pysyisi penkillään, vrt Sr1 180km/h välityksien kokeiluun. Perjantaina tuppaa noi jutut olemaan sen tyylisiä. Toisaalta kolmialueellisella vaihteistolla IC2 voisi vetää sen 160km/h. Mikä mahtaa olla Dv12:n huippunopeus koeajoissa. Jos lasketaan 110% niin 138km/h. Tosin päämoottorin viritysastetta pitäisi nostaa niin että täyskorjausväli putoaisi 500tkm. | ||||
![]() |
15.02.2013 20:49 | Mikko Mäntymäki | ||
Ehkä sitä pitäisi vähän virittää. Toinen vaihteisto joka sallii 200km/h, voisi olla mukavaa kyytiä SK-Tpe välillä. | ||||
![]() |
12.02.2013 23:50 | Mikko Mäntymäki | ||
Joillakin näyttää olleen tekemisen puutetta... | ||||
![]() |
12.02.2013 00:23 | Mikko Mäntymäki | ||
Tai tuulilasin lämmityksen... | ||||
![]() |
11.02.2013 13:36 | Mikko Mäntymäki | ||
Viikkovaroitusten paperinväri vaihtui joka viikko, täytyy katsella arkistoa jos vielä löydän vanhoja viikkovaroituksia. | ||||
![]() |
08.02.2013 12:43 | Mikko Mäntymäki | ||
Tämä on ollut jo pitkään käytäntö TL-Tpe välillä, IC47:n SN 160 ja P911 140km/h. P911 vaihtaa puolta Vanattarassa koska Lempäälän pohjoispäässä ei pääse läntiseltä itäiselle raiteelle. | ||||
![]() |
06.02.2013 22:21 | Mikko Mäntymäki | ||
Tuo oli hyvä idea, huru työssään, saadaan kunnon tunnelma kun veturista revitään kaikki ulos. | ||||
![]() |
04.02.2013 13:08 | Mikko Mäntymäki | ||
En ainakaan huomannut erotusjakson merkkejä, huomasiko kukaan muu? | ||||
![]() |
01.02.2013 22:38 | Mikko Mäntymäki | ||
Jousista päätellen vaunut ovat tyhjiä. Mutta ennemmin laittaisin 99t painavan Dr13:n puskemaan tien auki. | ||||
![]() |
01.02.2013 22:31 | Mikko Mäntymäki | ||
Mietin että Hyvinkään museolle olisi helpoin vetää sähköt kun Sr1,Sm1-2 ruvetaan museoimaan, Haapamäki sopii hyvin höyry/dieselveturien museointi paikaksi koska lankojen veto Haapamäelle tulisi kalliiksi ellei sähköistetä SK-JY/Orivesi väliä. Kiva talvikuva vempusta. | ||||
![]() |
01.02.2013 14:01 | Mikko Mäntymäki | ||
Kuvauslaitteet ottavat virran vaunujen akustosta, vaihtosuuntaajalla 24V tasasähkö muutetaan 230V vaihtovirtasähköksi. | ||||
![]() |
31.01.2013 14:37 | Mikko Mäntymäki | ||
Jotkut jättävät ikkunan auki ja pitää ilmastoinnin päällä, se on varma tapa hajoittaa ilmaistointikompura. |