![]() |
18.02.2005 13:05 | Mikko Mäntymäki | ||
Korjasin vähän laskemiani arvoja junan rungon tiedot PAI 1762tn, PIT 588m, JP 1064tn, JPP 60%. Kun veturit lisätään arvot vähän muuttuvat, PAI 1888tn, PIT 616m, JP 1156tn, JPP 61%. Nuo aamulla laskemani arvot on laskettu laskimella, nämä oon laskenut tietokannan avulla. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:27 | Mikko Mäntymäki | ||
Joo, laskin vähäsen junan ajoaikoja junalla kestää kulkea n.9 min välin Mat-Tpe eli Tpe:n tuloaika 17:04. Tuo 7 min myöhässä selityy Hki-Tpe välin myöhästymisestä ja kääntöajasta. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:14 | Mikko Mäntymäki | ||
Oikea vastaus 157+200m | ||||
![]() |
18.02.2005 12:13 | Mikko Mäntymäki | ||
Kimmo arvasit aivan oikein, Junan numero on T3001 Tku-Tpet, joka jatkaa Tampereelta Riihimäkeen klo.18 jälkeen samalla numerolla. | ||||
![]() |
18.02.2005 11:37 | Mikko Mäntymäki | ||
Mitäs helvettiä, Tampereen kone Pasilassa? | ||||
![]() |
18.02.2005 10:54 | Mikko Mäntymäki | ||
Jos lasketaan että vaunut ovat täydessä kuormassa niin junan rungon paino on 2160tn vetureiden kanssa 2292tn, pituus 588m veturit lisää 616m. Mutta yhdelle Dv12:lle maksisimi tonnit 900tn, kahdelle 1800tn, kolmelle 2700tn. | ||||
![]() |
18.02.2005 10:43 | Mikko Mäntymäki | ||
Oletko aivan varma kuvauspäivästä itse kuvasin 16.2.2005 S95:den Matilan etelä puolella km.157 kellonaika 16:55. Kuvauspäivä voi olla tiistai 15.2.2005 silloin S95 ohitti Multisillan klo.16:57 km.179+500m | ||||
![]() |
16.02.2005 12:13 | Mikko Mäntymäki | ||
Hinauksessa olevat veturit täytyy olla jarruttomia koska vetureilla ei ole vaunujen jarru ominaisuuksia, JT-asiaan vielä lisää tiedon hakeminen on helppoa kun on kansio hyllyssä. Teoriassa kaksi kolmen reeverin nippua voidaan kytkeä kaksin ajoon, tehoa 6000kW, vetovoimaa 1200kN, vääntöä 32000 Nm. merkintä voisi olla Dv12+Dv12+Dv12-Dv12+Dv12+Dv12. tietysti on eri asia että kestääkö kytkimet sellaistä rääkkiä, SA-3 kyllä kestää mutta ruuvikytkin ei kestä. | ||||
![]() |
15.02.2005 23:53 | Mikko Mäntymäki | ||
Anssi jos kaikki koneet ovat käynnissä niin Vetokaluston ilmaisu pitäisi ilmoitaa jota kuinkin tähän tyyliin Dv12+Dv12+Dv12-(Dv12+Dv12+Dv12)+vaunut. Mutta epailen että kaikissa koneissa on käynnissä apumoottorit. | ||||
![]() |
13.02.2005 18:49 | Mikko Mäntymäki | ||
Kiitos tuosta veturien numerotiedoista katselin samaa Multisillassa eilen 17-18 välillä. | ||||
![]() |
13.02.2005 16:15 | Mikko Mäntymäki | ||
Tuohon edelliseen kommenttiin korjaus, Parkanon vaaka on siirretty Jämsään. | ||||
![]() |
12.02.2005 20:35 | Mikko Mäntymäki | ||
Lari olitko konnarina kyseisessä junassa, yksi konnari kävi veturin puoleisessa päässä kurkkimassa että mikä maksaa. | ||||
![]() |
12.02.2005 13:36 | Mikko Mäntymäki | ||
10.02.2005 Tampereella vieraili 3 kpl Habbin sahatavaravaunuja. | ||||
![]() |
11.02.2005 13:10 | Mikko Mäntymäki | ||
Itse kuvasin kyseisen yksikön Lempäälän etelä puolella, km.162-22 klo.14:46. | ||||
![]() |
05.02.2005 22:25 | Mikko Mäntymäki | ||
VAuhtia ja Voimaa teoksessakaan ei mainita kuvaajaa. Nikolas mikäs tuo kommentti oli olevinaan? | ||||
![]() |
05.02.2005 15:21 | Mikko Mäntymäki | ||
Olisko kirjasta, Vauhtia ja voimaa valtionrautatiet 125 vuotta? | ||||
![]() |
05.02.2005 14:22 | Mikko Mäntymäki | ||
Sääntö nro 2: ota asiaan ja keliin kuin keliin tarvittavat varusteet, selkäreppu joka on varustettu tuolilla helpottaa olemista jos pitää odotella junaa. Kiikari on kätevä lisävaruste veturin numerotkin näkyy jo 20-kertaisella suurennoksella noin 300m päähän. | ||||
![]() |
05.02.2005 00:01 | Mikko Mäntymäki | ||
No laitetaan paremmaksi T3001:ssä oli tänään 53Vgoboa ja siihen lisää 4 suojavaunua eli akseleita junassa oli 228 kpl. | ||||
![]() |
04.02.2005 23:38 | Mikko Mäntymäki | ||
Perttu selittikin jo todella hyvin tuon ratin käytön. Mutta saneeraaratuissa 25-sarjalaisista on poistettu yksi mainio ominaisuus eli ratti, ennen sai pääkoneen murjaistua kerralla tehot täysille. Nykyään tehoja ei saa nostettua niin nopeasti. | ||||
![]() |
04.02.2005 12:11 | Mikko Mäntymäki | ||
Junan paino on 750t, lisäys tuohon kuvatekstiin kyseessähän on tyhjävaunujuna. Koska jos junassa olisi täyttä 50 G-vaunua niin junapainon pitäisi olla 2250t joka on yhdelle Dv12:lle mahdoton juna vedettäväksi. | ||||
![]() |
02.02.2005 00:27 | Mikko Mäntymäki | ||
Pyry, pieni vinkki jos haluat ottaa tavarajunien kokoonpanoja ylös niin anna jokaiselle vaunutyypille koodi parittomat vaunukuormassa ja parilliset vaunutyhjä. tämä koodi järjestelmä helpottaa kummasti juna tietojen ottamista. tämän vaunun numerokoodi on tietokannassa 811/812. | ||||
![]() |
01.02.2005 12:12 | Mikko Mäntymäki | ||
Mitenkä tuo Dv:n ja pendon yhteen kytkeminen on mahdollista? Dv:ssä on SA-3 kytkimet ja pendossa on samantyyppiset kytkimet kuin muissa Sm-sarjojen junissa. | ||||
![]() |
26.01.2005 00:29 | Mikko Mäntymäki | ||
Mihin aikaan tämä oli Tampereella? | ||||
![]() |
25.01.2005 11:41 | Mikko Mäntymäki | ||
Lari älä muuta sano, itsekkin vaihtaisin sähkökaluston dieseleihin. | ||||
![]() |
22.01.2005 22:39 | Mikko Mäntymäki | ||
Vois sanoa että ihan hyvästä syystä ovat laittaneet tuon 45 asteen rajan, Jokainen kylmäkäynnistys vähentää moottorin käyttöikää. Miettikää vaikka jos tuo 72litran kone laitettaisiin käymään lämmittämättömänä noin 30 asteen pakkasesta niin, mitähän kone tykkää. Se ei ehkä hajoa ensimmäisseen käynnistykseen mutta onkohan koneen kesto samaa luokkaa jos sille tehdään 100000 kylmäkäynnistystä? | ||||
![]() |
22.01.2005 20:59 | Mikko Mäntymäki | ||
Olisko 6326+6327? | ||||
![]() |
22.01.2005 19:25 | Mikko Mäntymäki | ||
En kyllä keksi muuta käyttöä tuolle piuhalle. | ||||
![]() |
22.01.2005 00:48 | Mikko Mäntymäki | ||
10.1.2005 En ollut kuvaamassa joten se niistä minun kommenteista... | ||||
![]() |
22.01.2005 00:47 | Mikko Mäntymäki | ||
Junan rungossa on muutoksia P-S välillä Juna kulkee normaalisti 7-vaunulla, mutta P-S juna kulkee kymmenellä vaunulla perään on tullut vaan Eita+Eita+Ein. | ||||
![]() |
22.01.2005 00:44 | Mikko Mäntymäki | ||
Tähän on H9645/H9686 Josta minäkin otin kuvan Kuljussa rungon numero on 6314, taidettiin kuvata sama runko. Tässä linkki H9686 Kulju, https://vaunut.org/kuvasivu.php/11213.html | ||||
![]() |
22.01.2005 00:29 | Mikko Mäntymäki | ||
Sm4 6325 kävi Tampereella kahdesti kyseessä oli koeajoa. Sain muuten todella hyvät kuvat kun se kävi kolmen aikoihin Tampereella. Mihin aikaan kuva on otettu itse veikkaan 10:20-10:50 väliin? | ||||
![]() |
21.01.2005 21:41 | Mikko Mäntymäki | ||
Välillä Lpä-Tpe. | ||||
![]() |
21.01.2005 21:40 | Mikko Mäntymäki | ||
Koopee: vertaa tähän kuvaan, ei pitäsi olla tärähtänyt kuva https://vaunut.org/kuvasivu.php/11351.html | ||||
![]() |
21.01.2005 00:10 | Mikko Mäntymäki | ||
Ja paskat, ennen junan vetämisessä oli jotakin makua. Ensin kuului vaimea dieselin murina sitten murina alkoi voimistua ja kun juna oli ohittanut, niin jälkeen jäi vahva dieselin tuoksu. Nykyään junaa ei kuule ennen kuin se on liian lähellä, eli se kulkee sukkasillaan. Jos vetokalusto riippuisi minun päätöksistäni niin ajattaisin linjalla ennemmin dieseleitä kuin jotain sähköromuja. | ||||
![]() |
20.01.2005 22:17 | Mikko Mäntymäki | ||
Olisko P51? | ||||
![]() |
19.01.2005 22:17 | Mikko Mäntymäki | ||
Tuo keltainen väri ei kyllä sovi nokkaaan, maalaisivat vaikka hamaaksi. | ||||
![]() |
18.01.2005 13:42 | Mikko Mäntymäki | ||
Dr14 1856 on saneeraarattu laitoin siittä kuvankin tässä kuitenkin linkki jos ketään kiinnostaa, https://vaunut.org/kuvasivu.php/11268.html | ||||
![]() |
18.01.2005 13:39 | Mikko Mäntymäki | ||
IC52 yleisin vaunu määrä on 9-14kpl, 13.1.2004 havainon mukaan IC52 kokoonpano on Sr2+Cx+Ex+Rk+Edfs+Ed+Ed+Ed+Ex+Ex. Mitenkä nämä Helsinki Oulu linjan rungot kiertävät? | ||||
![]() |
18.01.2005 13:25 | Mikko Mäntymäki | ||
Tuolla kallioleikkauksen päällä voisi on hyvä kuvauspaikka. | ||||
![]() |
17.01.2005 16:16 | Mikko Mäntymäki | ||
Dv12 2641 vieraili Tampereella 18.3.2004. | ||||
![]() |
15.01.2005 23:18 | Mikko Mäntymäki | ||
Jos olisin tiennyt kyseisestä veturien hinauksesta niin olisin siirtyny järven jäälle. RHK:lle pieni vinki hitsais nuo aidan pultit kiinni niin ei tarvisi kiinnitellä niitä yhä ja yhä uudelleen... | ||||
![]() |
15.01.2005 21:34 | Mikko Mäntymäki | ||
Ei ole kyllä mikään pahan näkoinen, vois olla matka idän pikajunassa paikallaan... | ||||
![]() |
15.01.2005 17:41 | Mikko Mäntymäki | ||
Näköjään anssi kerkesi jo vastaamaan. tuon edellisen voi unohtaa. | ||||
![]() |
15.01.2005 17:40 | Mikko Mäntymäki | ||
Turvalaitteen varoitusvalosta. Vai oliko se Sr1 3064. Tolpanvälin päästä pitää tehot löysätä pois. | ||||
![]() |
15.01.2005 17:14 | Mikko Mäntymäki | ||
Sr1 3067? | ||||
![]() |
15.01.2005 13:14 | Mikko Mäntymäki | ||
Samaa isäukko sanoi aikanaan, kymmenenvuotta menee leikiten mutta sen jälkeen katotaan ketkä jäävät alalle. Itsekin ajattelin hakee seuraavalle kurssille. | ||||
![]() |
14.01.2005 14:42 | Mikko Mäntymäki | ||
Onhan tässä paljonkin jo muuttunutta rautatie maisemaa. Lielahden tulotolppa B½, nykyään on sähköt. Ennen lankojen tulemista oli mukava kuunnella Dr13 vetoisen pikajunan kiihdyttävän täydellä teholla kohti Nokiaa. Ja Nokian jälkeen oli toinenkin hyvä kuuntelupaikka Nokian ja Siuron välissä oli muistaakseni n.15 promillen nousu. | ||||
![]() |
13.01.2005 20:51 | Mikko Mäntymäki | ||
Olisko Mäntyluoto? | ||||
![]() |
12.01.2005 23:58 | Mikko Mäntymäki | ||
Kyllä. | ||||
![]() |
12.01.2005 23:55 | Mikko Mäntymäki | ||
Ei tämä ole mikään ruma veturi! No jo on perkele kun vanhaa alstom:mia haukutaan romuksi! | ||||
![]() |
12.01.2005 23:52 | Mikko Mäntymäki | ||
Voi olla hyvinkin kokeilu juna kulki n.120km/h nopeudella. |