![]() |
09.04.2014 20:23 | Riku Outinen | ||
Kuvasta veturin tunnistaa helposti 2548ksi. | ||||
![]() |
08.04.2014 18:08 | Riku Outinen | ||
Tiedot kertoo että Venäjän Vokkien mukana tullut kaikkea "mielenkiintoista", kuten kuollut sika. Ja sitä rautalangan määrää, voi hyvä luoja... Purkajat taitaa olla mielissään kun vaunukalusto uudistunut raakapuun kuljetukseen tarkotettuihin Vop/Vocp-vaunuihin. Ehdin jo mielessäni pohtia onko Vokit kokonaan kadonneet raakapuun kuljetuksista, kunnes näin Kouvolassa pari Vokkia puulastissa. | ||||
![]() |
06.04.2014 22:39 | Riku Outinen | ||
Suurimmat kelat n. 25 tonnia. Vanhojen (Shmmn/Shmmn-t) ja uusien vaunujen (Shmmns-tw) kapasiteetti on tämän hetkisellä rataverkolla tasan sama, eli 66,5 tonnia. 25 tonnin akselipainoilla uusien vaunujen kapasiteetti on siten 76,5 tonnia. | ||||
![]() |
06.04.2014 16:52 | Riku Outinen | ||
Kuten Simo toteaa niin liikennettä on. Ymmärtääkseni muutaman kerran kuussa lähtee pylväskuorma kohti Loviisaa. Edelleen käsittääkseni liikennöintitiheys on laskenut Höljäkän osalta huomattavasti, mutta nyt lähteekin paljon enemmän tavaraa kerralla. | ||||
![]() |
05.04.2014 22:49 | Riku Outinen | ||
Menneet Harjavallasta Röyttään kuormassa, muuta en tiedä. | ||||
![]() |
05.04.2014 22:00 | Riku Outinen | ||
Dv12-vetoinen juna Parkanon raiteella 1 alkaen CEmtillä...ei paljoa muita vaihtoehtoja kuin sotilasjuna. | ||||
![]() |
05.04.2014 21:49 | Riku Outinen | ||
Liikennöi väliä Harjavalta-Tornio (Röyttä). | ||||
![]() |
04.04.2014 16:40 | Riku Outinen | ||
Vakinaisena tällä hetkellä T 3237 Tampere Viinikka - Parkano 6:28:00 8:37:00 Ma Ti Ke To Pe La T 3238 Parkano - Tampere tavara 12:43:00 14:28:00 Ma Ti To Pe La VET 11106 Parkano - Tampere tavara 12:43:00 13:35:00 Ke Nämä siis dieselillä kulkevia Parkanon junia. Ylöjärven juna ei ole tällä hetkellä vakinainen, mutta kulkenee hyvin aktiivisesti ylimääräisenä. Tämän hetkistä numeroa en pysty varmuudella sanomaan. Kulkenut perinteisesti aamusta/aamupäivästä. Viimeksi kun löytyi listoilta kulkivat numeroilla 3233/3230. Muuta dieselliikennettä suunnallasi on Poriin ja Seinäjokeen liittyen. |
||||
![]() |
04.04.2014 14:56 | Riku Outinen | ||
Pääsääntöisesti joka päivä (pl. sunnuntait) pohjoisesta tulee Tampereelle pari dieselvetoista puujunaa, toinen Parkanosta ja toinen Ylöjärveltä. Junien pääteasema on Tampere, ja siellä ne lajitellaan edelleen toisiin juniin. Tämä saattaisi olla vaikka ilman vaunuja kulkenut Parkanolainen? Kuitenkin junana tämä on lähes varmasti liikkunut, kun "väreillä" mennyt asemalta (pääopastin näkyy toisessa kuvassa), ja punavalotkin viittaavat siihen. |
||||
![]() |
03.04.2014 22:08 | Riku Outinen | ||
Kajaaniin ei ollut vielä sähköjä, siksi pääteasema Iiisalmi. | ||||
![]() |
03.04.2014 18:42 | Riku Outinen | ||
T 3057 | ||||
![]() |
03.04.2014 16:25 | Riku Outinen | ||
Jsk/Kla alueelle tulee ymmärtääkseni suurin osa sellusta firman omalta tehtaalta Lauritsalasta. Tulevat Tampereelle junalla 2050. Pietarsaaresta en ole nyt satavarma, Tervasaari käyttää molempien sellua. Toki voi olla, että logistiikka on muuttunut "sen" jälkeen. Upm on kyllä perinteisesti ostanut myös osittain omistamaltaan Metsä Fibreltä (ex. Botnia) joten Jarin tieto voi hyvinkin pitää paikkansa, sitä en epäile. | ||||
![]() |
03.04.2014 08:08 | Riku Outinen | ||
Tuleeko se Jämsänkoskelta? Jotenkin en usko paperin kuljetuksiin Hai-sarjalaisilla, en ole ainakaan sellaisista kuullut. (Jämsänjokilaaksossa ei sellun tuotantoa) Raumalle menee sellua ainakin Lauritsalasta. | ||||
![]() |
02.04.2014 23:30 | Riku Outinen | ||
Kyllähän Reijo tässä oikeassa on. Hai-sarjalaisilla kuljetetaan sellua, tässä tapauksessa joko Kaipolaan tai Jämsänkoskelle. Sahatavaran kuljetuksiin on Hbi-sukuiset.(ja myös Habbinit tietysti, mutta ovat uudempaa kalustoa) | ||||
![]() |
31.03.2014 22:04 | Riku Outinen | ||
Muuten kuin Sp, mutta jossa molemmissa päissä SA-3. | ||||
![]() |
31.03.2014 10:16 | Riku Outinen | ||
"Menin odottamaan sitä kiskoille" Niin sitä pitää! | ||||
![]() |
30.03.2014 14:36 | Riku Outinen | ||
Olisiko syy nopeuteen (sn 35) se, ettei tässä ole kulunvalvontaa? | ||||
![]() |
29.03.2014 23:38 | Riku Outinen | ||
Typpihappoa menee. Tämähän seisoi pitkään Porin suunnilla, mutta otettiin käyttöön typpihapon kuljetuksiin, kun vaunuista on pulaa. | ||||
![]() |
29.03.2014 22:26 | Riku Outinen | ||
Viheriäisiin tuodaan isopentaania Venäjältä kuvan kaltaisilla nestekaasupytyillä. | ||||
![]() |
29.03.2014 20:42 | Riku Outinen | ||
On kyllä nämä Pasin viimeisimmät kuvat (jälleen) niin hienoja että oksat pois. Näissä Lieksa-Loviisa sahatavarakuljetuksissa avovaunuilla on kyllä tyyliä. | ||||
![]() |
29.03.2014 20:38 | Riku Outinen | ||
Ja Seppälän Pasin uusimmasta sarjasta käy ilmi että 2739 on taas Kouvolan piirissä. | ||||
![]() |
29.03.2014 20:29 | Riku Outinen | ||
Eipä taida muita vaihtoehtoja olla enää olemassa. (Vierumäki ja Kolho loppu) | ||||
![]() |
26.03.2014 20:41 | Riku Outinen | ||
Kenties 3527? Sillä numerolla tämä kulkee vakinaisena ensi viikosta. | ||||
![]() |
26.03.2014 19:30 | Riku Outinen | ||
Onko siis henkilöliikenteeseenkin liittyvät VET-tunnuksella kulkevat veturijunat Vr Transpointin tilaamia? Eipä taida enää monessa maassa Euroopassa olla Suomen kaltaista systeemiä, jossa henkilö/tavaraliikenteellä ei ole omia vetureita, vaan tilaavat vetopalvelut konsernin junaliikennöinniltä. Olisi ollut siistiä jos menneellä Cargolla olisi ollut omaa vetokalustoa sinisellä teemalla .(kuten vaunuissa) |
||||
![]() |
25.03.2014 08:46 | Riku Outinen | ||
Yksi syy lienee se, että lannoitteita (Gbls ja osa Tadeista ) viedään Siilinjärven sataman (ja Saimaan kanavan) kautta vientiin. Saimaan kanava on suljettu talvella, jolloin tuotantoa viedään enemmänkin rautateitse Uudenkaupungin (ja nyt myös Kokkolan) kautta. Pyttyvaunuihin kesän vaikutus ei ole niin suuri. | ||||
![]() |
24.03.2014 22:58 | Riku Outinen | ||
En usko että pelko parivedon vakinaistumisesta (ainakaan talvella) hapossa on kovinkaan aiheellinen, kun eivät kaikki vaunut sovi edes yhteen junaan. Kesällä happokin sitten toisinaan laatua hyvin lyhyt, kuten varmasti tiedätte. | ||||
![]() |
24.03.2014 17:14 | Riku Outinen | ||
2626 ja 2627 (nämä ainakin, ilmeisesti myös 2625) ovat kylläkin olleet ihan oman kotivarikkonsa toiminta-alueella, joten noiden osalta mistään erityisestä harhailusta ei voida puhua. | ||||
![]() |
22.03.2014 21:10 | Riku Outinen | ||
Kyllä, vaikka grafiikat on kiva apuväline, niin metsään menee ennen pitkää tavaraliikenteen kanssa jos niistä poimii lähimmän viivan ajattelematta asioita muuten. Tavarajunille kun tyypillistä kulkuajan heittelyt, ja lisäksi voi olla kokonaan ylimääräisiä junia joita ei meidän saatavilla olevissa grafiikoissa näy ollenkaan. On oikeasti tärkeää että kun niitä aikataulujakin niin katsoo myös kokoonpanojakin (kuten Jani sanoi), tällöin on ainakin hieman paremmat mahdollisuudet saada numerokin kohdalleen. Tämä kommentti täysin rakentavasti! =) | ||||
![]() |
22.03.2014 20:53 | Riku Outinen | ||
Kuten Jani sanoi, tämä juna ei ole 3825, se nyt vaan ei ole mahdollista. Rauman juna, mutta ei missään nimessä 3825. | ||||
![]() |
22.03.2014 16:23 | Riku Outinen | ||
http://www.greencargo.com/sv/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden-/Stora-Enso-tecknar-3-arigt-avtal-med-Green-Cargo/ Green Cargo on kuljettanut jo 2000-luvun alusta Ruotsissa SECU (Stora Enso Cargo Unit)-konteissa paperia Göteborgiin. Kuljetukset lähtevät neljältä tehtaalta. (Borlänge, Fors, Skoghall Ja Hyltebru) Suomessa SECUt lastataan satamissa. Oulun ja Kemin osalta ko. kaupunkien satamissa, ja Itä-Suomen tehtaiden osalta Kotkassa. Rataverkon osalta ehdoton vaatimus olisi 25 tonnin akselipaino. Kontit ovat varsin massiivisia, kuten vaikka tästä kuvasta näkyy: http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/A035.jpg |
||||
![]() |
22.03.2014 03:07 | Riku Outinen | ||
Eivätkös nuo ole Stora Enson SECU-kontteja. (löytyy wikipediasta) Samoja joita Suomessakin olisi haluttu kuljettaa kiskoitse. | ||||
![]() |
20.03.2014 22:08 | Riku Outinen | ||
Ruukin "sisäisissä" kuljetuksissa niitä kulkenee. Järvenpään romu ehkä-listalla. Vähiin käy... | ||||
![]() |
20.03.2014 21:44 | Riku Outinen | ||
Joo, ennen menivät 4053lla, mutta tämähän on sen "korvaaja". Esim. Kouvolassa Ouluun menevät vaunut siirtyivät tähän junaan. | ||||
![]() |
20.03.2014 21:21 | Riku Outinen | ||
Niin, romuvaunut ovat käyneet valitettavan harvinaisiksi, jos vertaa tilannetta vaikka ihan lähimenneisyyteen. Nämä vaunut taitavat olla matkalla Airakselasta todnäk Röyttään. Komea kuva! | ||||
![]() |
20.03.2014 21:17 | Riku Outinen | ||
Ja nythän alkaa taas tähän liittyen kulkea kahdesti viikkoon 4046 (Sij-Tku jatko 3553 Ukp)/ 3527 Ukp-Sij. | ||||
![]() |
20.03.2014 21:08 | Riku Outinen | ||
Taitaa olla apatiittiliikenne sen verran vilkasta vs. happo sen verran pitkä, että näitä Tadeja pitää ajaa omana junana. Reijo onkin tainnut kuvata tämän paluujunan useampaan otteseen. | ||||
![]() |
16.03.2014 22:21 | Riku Outinen | ||
Jukka laittaa kyllä hienoja kuvia kotiseudulta. Vuoden 2008 keväällä on viimeksi ollut sellainen tilanne, että Upm:lle tuli sellaisella tahdilla puita, että niitä oli useassa välivarastossa. | ||||
![]() |
16.03.2014 16:11 | Riku Outinen | ||
Sama tuli mieleeni, sekä vetovoima, että junan kokoonpano ovat enemmän tuon Ismo esittämän vaihtoehdon kannalla. | ||||
![]() |
16.03.2014 01:58 | Riku Outinen | ||
Tämä veturiyksilö mainlinediesel.net-sivustolla. http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000677&lang=en&id=68351&action=portrait Ollut ennen CargoNetillä hommissa Norjassa. Koko sarja veturi veturilta samaisella sivustolla: http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000115&lang=en |
||||
![]() |
15.03.2014 22:51 | Riku Outinen | ||
Ristiinan liikenteellä menee aika lujaa. Muutamasti olen nähnyt 2273:n viime aikoina, ja aina ollut n. 40 vaunuinen tuotevaunuista koostuva juna, enkä edes muista koska olisin nähnyt Ristiinalaisen yhdellä koneella, 2 Dv12 on nykyisin vakio. Toki muistettava, että "silloin joskus" Ristiinan juna kulki vielä 5 päivää/viikko verrattuna nykyiseen 3 päivää/viikko. |
||||
![]() |
15.03.2014 22:46 | Riku Outinen | ||
Vaihtuikohan 2224:ssä kuski? Tuo oikeanpuoleinen voisi olla vaikka joku ylimääräinen Riihimäki-Kouvola-juna. Tavara näyttää aika tavalla Ristiinaan menevältä, toki muitakin vaihtoehtoja on. | ||||
![]() |
14.03.2014 19:20 | Riku Outinen | ||
Ja kuten arvata saattaa monta selvää ei taida olla junassa olla. N. 99 % prosentilla laitureille nousseista oli jonkinlainen pullo, purnukka, tahi vastaava alkoholijuomaa sisältävä juttu. | ||||
![]() |
14.03.2014 11:54 | Riku Outinen | ||
Koskas se "uusi" 3003 muuten tuli liikenteeseen? Mulla on kuva siitä 1992 kesältä, lienee ollut silloin aika tuore. Pitäis joskus skannata se kuva, | ||||
![]() |
13.03.2014 19:37 | Riku Outinen | ||
Olettaen toki ettei Kimmolla ole tietoa että Hl-Rit olisi ollut peruttu. | ||||
![]() |
13.03.2014 19:36 | Riku Outinen | ||
Jep kyllä, Rit tässä tapauksessa. Pääteasema vaihtelee päivittäin Ma,Ke,La Rit Ti, Pe Hl Kuten mainitsin 5002 (Raahe-Riihimäki) lopetti kulkunsa, ja nyt entiset kaksi junaa 5018/5002 kulkee yhtenä junana 5018. Aivan kuten ennen, eli ennen vuotta 2005. Silloin tosin pääteasema ei ollut Riksu, vaan vaunut hoidettiin sinne ilmeisesti Tampereen kautta. |
||||
![]() |
13.03.2014 14:49 | Riku Outinen | ||
Sanoisin kuitenkin Zans-v https://vaunut.org/kuva/82104?tag0=11%7CZans-v%7C Taitaa olla kokiksen kysyntä laskenut... =)) |
||||
![]() |
12.03.2014 23:43 | Riku Outinen | ||
5018:llä nykyään katkaisuhoitoa Tampereella kun 5002 lopetti kulkunsa. | ||||
![]() |
11.03.2014 14:56 | Riku Outinen | ||
Nyt ovat ilmeisesti jälleen ajaneet 4075:ssä Fakkseilla haketta Pohjoiseen. Siitä ei ole tietoa mistä lähtevät (Uim/Lis/Nrm?) ja minne menevät(Kem)? Lisätietoa? | ||||
![]() |
11.03.2014 14:53 | Riku Outinen | ||
Käytännössä kaikkia mahdollisia kuituja eli kuusi, mänty ja koivukuitua, valtava raakapuun käyttäjä. Haapakuidun käytöstä Storalla ei minulla ole tähän hätään tarkempaa tietoa, keittäisivätkö kenties koivun seassa hiukan kuten UPM. Metsä Board käyttää kemihierteen teossa enemmänkin haapakuitua, joskus ovat ajaneet Kaskisiin kokonaisia haapakuitujunia Itä-Suomesta. |
||||
![]() |
11.03.2014 11:41 | Riku Outinen | ||
Sitä lienee aika vaikea tietää ilman virallista informaatiota. Ainakin yhdessä vaiheessa ajoivat Kiteeltä paljon Upm:n puuta Kaukaalle, ja myös Kuusaalle. Toki Imatran Storakin varteenotettava vaihtoehto. | ||||
![]() |
11.03.2014 10:02 | Riku Outinen | ||
Eikös ne lähtökohtaisesti ole noin Sr2-parissa? |