![]() |
18.06.2012 19:47 | Riku Outinen | ||
Vaunuston perusteella Kokkolan junalta näyttää vahvasti kyllä, eipä oikein missään muussa junassa voi olla Taimn-t:tä ja Simejä samassa junassa. | ||||
![]() |
18.06.2012 17:20 | Riku Outinen | ||
Tämäkin liikenne on kaunis muisto vain. M-realin kanssa samaan aikaan lopetti Ligno Tech Finland Oy, jolle tuli Vgoboilla sulfiittisellun keittolientä. Valmista tuotetta (jauhemaiset sekä nestemäiset Lignosulfonaattituotteet) lähti Vgk ja Vgobo-vaunuilla Itään. | ||||
![]() |
18.06.2012 17:15 | Riku Outinen | ||
Kuusankosken Venäläinen liikenne on vähentynyt, mutta sinne tulee vieläkin Venäläistä raakapuuta ja lähtee paperia Itään Vgk-vaunuilla. Määräpaikkoja Kouvolaan tuleville Venäläisille vaunuille on monia. Kouvolan oma tavaraliikenne on aika merkittävää, kun on paljon terminaaleja jotka käyttävät kuljetuksia. Muita tärkeimpiä lienee Lahden/Riihimäen suunta (Muk, Ukä, Ha, Lvs, Hnk, Dmv), Tampereen suunta (Tpe, Tku, Vie, Ukp, Tl), Pohjoisen suunta (Rhe, Ol, Röy) ja Idän suunta (Pus, Lr, Jts, Lä, Imt). Lisäksi Kotkan ja Haminan kuljetuksia hoidetaan suorien junien lisäksi pienempinä vaunukuormina Kouvolan kautta. | ||||
![]() |
17.06.2012 22:05 | Riku Outinen | ||
Vainikkalan liikenteen tonnimäärät on laskeneet vuoden 2004 7,3 miljoonasta tonnista viime vuoden 4,8 miljoonaan tonniin, joten roima pudotushan se on. Toivoa on, että liikenne lähtisi taas nousuun. Mussalon lannoiteliikenne on käynnistynyt, ja nämä Hangon autokuljetukset kiskoilla ovat nousseet mukavasti.Myöskin esim. Kouvolan terminaaleilla Venäläisiä vaunuja pyörii oikein mukavasti, vaikkei tietysti konttikuljetusten hullujen vuosien määriin varmaan päästäkään. Kyllähän liikenteen vähäisyys tuntuu Kouvolan ratapihalla. Ennen vanhaan Kouvolan ylätiet olivat usein täynnä Venäläisiä runkoja, sekä kuorma- että tyhjävaunurunkoja. Nyt tuntuu että usein on valitettavan tyhjää koko Kouvolan ratapihalla myös Venäläisten vaunujen suhteen. Yhdistetyt kuljetuksetkaan ei tunnu millään käynnistyvän Venäjälle, vaikka tilausta olisi. Tavoitteena olisi käynnistää vakinainen yhteys, mutta taitaa eräässä päässä olevan (taas) ongelmia. |
||||
![]() |
16.06.2012 06:00 | Riku Outinen | ||
Niinisaloon. Junan loppuvaiheilla näkyy raskaita raketinheittimiä (298 RSRAKH 06), joita koulutetaan vain Tykistöprikaatissa. | ||||
![]() |
15.06.2012 23:33 | Riku Outinen | ||
Ennen tämä oli yleensä kokojuna(usein pönttöjä), mutta tilanne on voinut muuttua kun Kouvolasta lähtevät Vainikkalaan menevät päivittäiset vakinaiset junat ovat kutistuneet kahteen junaan!(pl. kahtena päivänä 3 junaa) Vertailun vuoksi esim. vuonna 2006 oli vielä 7 Kouvola-Vainikkala-junaa! Näihin on laskettu nimenomaan Kouvolasta lähtevät junat, ei Sld/Mss/Hma-Vna suoria junia. | ||||
![]() |
15.06.2012 15:19 | Riku Outinen | ||
Eikös tämä Talma ole, ainakin olisi näkevinäni sähköpylväässä lukeman 33? | ||||
![]() |
14.06.2012 21:05 | Riku Outinen | ||
Joo aika niukat on tiedot pv:n sivuilla, itselläkään ei sen enempää tietoja noista. | ||||
![]() |
14.06.2012 20:46 | Riku Outinen | ||
Sotilasjunia lähtenee ainakin Kajaaniin(KAIPR), Vuohijärvelle(KARPR), Niinisaloon(TYKPR), Parolaan(PSPR) ja Kokemäelle(PORPR). Noilta paikoilta on havaittu tänä keväänä lähtevän kuljetuksia pohjoiseen. | ||||
![]() |
13.06.2012 22:09 | Riku Outinen | ||
Mikä määritellään vähäiseksi liikenteeksi? Tuohon aikaan Isoverilla käytiin käytännössä lähes joka arkipäivä, sekä Onnisellakin (jonne myös on päässyt tätä rataa) melko usein, joten tällaisen sivuraiteen osalta ei varmaan ole voinut puhua vähäisestä liikenteestä? Nythän Hyvinkään ennen niin vilkas tavaraliikenne on romahtanut aivan totaalisesti. | ||||
![]() |
13.06.2012 22:03 | Riku Outinen | ||
Tässä Ruukkiin meneviä vaunuja alkumatkasta https://vaunut.org/kuva/14546 | ||||
![]() |
13.06.2012 21:59 | Riku Outinen | ||
Ei kuitenkaan todennäköisesti ole lastattu(jos ei joku poikkeustapaus), vaan Isoverin tuotteet ovat saaneet rautatiekyydin Hyvinkäältä Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n aluevarastolle Ruukkiin, ja ne ovat purettu G-vaunuista. | ||||
![]() |
13.06.2012 21:57 | Riku Outinen | ||
Radan viime vuosien käyttö ei ole liittynyt tehtaaseen. Täällä on ollut Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n Ruukin varasto, jonne on tullut Isoverin tuotteita rautateitse (G-vaunuilla) Hyvinkäältä. Uutinen Ruukin varaston muuttamisesta Ouluun: http://www.saint-gobainrakennustuotteet.fi/fi/Asiakaslehti/2012/Kes%C3%A4kuu/ | ||||
![]() |
13.06.2012 13:41 | Riku Outinen | ||
En ole näihin asioihin hirveästi perehtynyt, niin paljonkos Vr:llä on "ylimääräisiä" sinisiä? Nythän on harvinaisen vilkas festari/konserttijunakesä käynnistynyt. Nythän tosin osittain festarijunissakin hyödynnetään ilmeisesti Ic-vaunuja parin junan yhteydessä, kuten oli esim. jääkiekon mm-kisojen ylimääräisten junien yhteydessä. | ||||
![]() |
11.06.2012 23:51 | Riku Outinen | ||
Fosforihappoa toiseen suuntaan, ja rikkihappoa sekä rikkiä toiseen. =) Ruuhkaa tuolla rataosalla piisaa, erinomaista se. =) | ||||
![]() |
11.06.2012 23:48 | Riku Outinen | ||
Täydennys vielä kommenttiini, eli joskus Zaes-w-vaunuja hyödynnetään Hkba-vaunujen tapaan välivaununa Suomalaisten ja Venäläisten vaunujen välissä. Tällaista näkyy mm. erityisesti Vainikkalaan menevissä junissa. Kuva on erinomainen! | ||||
![]() |
11.06.2012 23:39 | Riku Outinen | ||
Kyllä, Zaes-w (ex.Soea) toimivat suojavaunuina Venäläisissä kemikaalijunissa, niillä ei kuljetella lastia, ne eivät ole Sköldvikin junissa uusi ilmiö. Tässä niitä palautetaan Vainikkalaan isommassa erässä täysiä junia varten. Täysissä junissa niitä on 1-4 lastista riippuen. | ||||
![]() |
11.06.2012 22:19 | Riku Outinen | ||
Luulisin näin. En tiedä kuinka pitkän sopimuksen Kuusakoski on onnistunut saamaan? Kuvia tältä ja viime vuonna Myllyojalle kiikutetuista vaunuista löytyy: https://vaunut.org/kuva/74816 ja https://vaunut.org/kuva/71308 . Näiden kuvissa olevien vaunujen lisäksi Myllyojalle on mennyt ainakin 11 vaunun satsi (mm. Fot-vaunuja) tammikuun loppupuolella. | ||||
![]() |
11.06.2012 22:13 | Riku Outinen | ||
Mitäs näitä makuuvaunu"kokeiluja" on ollutkaan 80-luvulla? Kotka-Rovaniemi, tämä ja Taivalkosken junat. Onko muita? | ||||
![]() |
11.06.2012 21:36 | Riku Outinen | ||
Jos menevät samaan paikkaan, kuin muutama edellinen satsi, niin osoite ei ole Tahkoluoto. | ||||
![]() |
11.06.2012 14:49 | Riku Outinen | ||
Kouvolan alueella on ainakin ollut tänä kesänä hyttysiä järjetön määrä. Juuri junia odotellassa tullut esiin. =) Kuva on hieno! | ||||
![]() |
11.06.2012 14:48 | Riku Outinen | ||
Isoimmissa raakapuuterminaaleissa näkee varsin massiivisia puupinoja, esim. Rovaniemi https://www.vaunut.org/kuva/56797 tai Karjaa http://www.junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pos=-855 | ||||
![]() |
10.06.2012 01:27 | Riku Outinen | ||
Ei kai Makasiiniraidetta ole ollut enää vuosiin. | ||||
![]() |
09.06.2012 00:01 | Riku Outinen | ||
Tuosta Sob-vaunujen liikennöinnin vähäisyydestä. Katselin tällä viikolla tutkimuksen vuoksi kaikki Sköldvikistä tulevat öljytuotejunat. (4*4005 ja 1*4007) Ja vaunuja tuli seuraavasti: 58 Sob, sekä 34 Soek. Tämä ei hälventänyt käsitystäni, jota myös vanhat havaintoni tukevat, että aika tasan nuo Sob/Soek-vaunujen käyttö menee, joskus Soek-vaunuja on enemmän, mutta tällä viikolla meni näin. =) Joidenkin tuotteiden kuten raskaan polttoöljyn kuljetuksissa esim. Jyväskylään käytetään vain Soek-vaunuja, koska ne siihen eristyksen vuoksi sopivat. Sob-vaunuja käytetään viikottain noiden öljytuotekuljetuksien lisäksi Kos-Rm etanolikuljetuksissa. | ||||
![]() |
08.06.2012 23:51 | Riku Outinen | ||
Tarkoitin Korian viljavarastoa, jossa on myös saman Suomen Viljava Oy:n viljavarasto. | ||||
![]() |
08.06.2012 19:35 | Riku Outinen | ||
Tämä oli ensimmäinen havaintoni ko. varaston kiskoliikenteestä, toki liikennettä on voinut ollakin(puhutaan viime vuosista), mutta satunnaisilla pisto-otannoilla ja raiteen kuluman tarkkailulla (kiskot umpiruosteessa) en ole vielä liikennettä ennen onnistunut näkemään tai havaitsemaan että liikennettä olisi ollut. Varmasti suht sesonkiluonteista tämä liikenne on. Toki täältäkin, kuten myös tuolta Korian viljavarastolta on ainakin 90-luvulla lähtenyt myös Suomalaisilla Tad-vaunuilla viljaa mm. Loviisan kautta vientiin. | ||||
![]() |
08.06.2012 17:04 | Riku Outinen | ||
Ammoniakkia Venäjältä Yaran Siilinjärven lannoitetehtaalle. | ||||
![]() |
08.06.2012 14:43 | Riku Outinen | ||
Kouvolan viljavarastolta kuuluu kummia...=) http://rikste85.kuvat.fi/kuvat/Kouvola%208.6.2012/ | ||||
![]() |
05.06.2012 22:34 | Riku Outinen | ||
Lastina on ollut katodikuparinippuja. Katodikupari on käytännössä puhdasta kuparia (99,99 %). Katodikuparin raaka-aineena on kuparianodit, joita tulee, tai on ainakin tullut rautateitse Harjavallasta tänne. Se, että kulkeeko niitä vielä junalla kiinnostaa minuakin, joten jos jollain on havaintoja asiasta saapi kertoa. =) | ||||
![]() |
05.06.2012 15:14 | Riku Outinen | ||
Kuvan tunnelmasta tulee vahvasti mieleen omat seikkailut vuosina 2004-2006(ennen UJAa), jolloin Hyvinkään suunnan dieselmeininkiä katsomaan mennessä tuli usein pysähdyttyä aamulla 5-6 väliseksi ajaksi Lahteen, jossa ohjelmassa oli 2860, 2870 (jos oli ajassaan ehti mennä, mutta usein oli sopivasti myöhässä), sekä joinain aamuina 2882. | ||||
![]() |
05.06.2012 13:10 | Riku Outinen | ||
Tämä oli kyllä hauska juna paperin lakon aikana. Eli tuohon aikaan kulkeneessa Tampere-Hanko junassa 3046 oli 2 Dv12(joskus 3 Dv12), josta toinen jäi Kirkniemeen päivystelemään, ja toi Riihimäelle iltapäivästä junan 3649. Vaikka paperin työsulun aikana Kirkniemessä ei ollutkaan päivystämistä, niin tämä 3649 kulki itsepintaisesti aina, vaikkei tuomisia tai mitään tekemistä olisi ollutkaan. Usein 3649 palasi välittömästi Riihimäelle tekemättä Kirkniemessä yhtään mitään, reilu 4 tuntia etusessa. "Puupäivystäjä" (3644/3647) ei sentään pääsääntöisesti kulkenut, vaan sille kuuluneet Pohjankurun ja Meltolan työt hoiti poikkeuksellisesti tuo 3046sta Kirkniemeen jäänyt veturi, jolloin sentään joskus sillä oli hyödyllistä tekemistä. |
||||
![]() |
05.06.2012 12:55 | Riku Outinen | ||
Nythän omat ja vieraiden havainnot kertovat karua kieltään, matkustajavaunut ovat nähtävästi tämän kevään sesongissa kokonaan kadonneet sotilasjunista. Sitä onko muutos pysyvä en tiedä. Jos kalusto kulkee kiskoilla, varusmiehet kulkevat busseilla. | ||||
![]() |
05.06.2012 12:46 | Riku Outinen | ||
Kyllä, Viestirykmentin telakuorma-autoja taisi pääasiassa olla noissa lisätyissä Kbp-vaunuissa. | ||||
![]() |
04.06.2012 23:22 | Riku Outinen | ||
Viime vuonna UudPr lastasi kalustonsa Hangossa. | ||||
![]() |
04.06.2012 14:18 | Riku Outinen | ||
Ei ole tullut viime aikoina seurattua Lappeenrannan junia, joten varmaa tietoa ei ole. Noissahan 2337/2348ssa niitä menee jos on mennäkseen. Ensimmäinen havainto Lr Soekeista on keväältä 2008, jolloin niitä oli edesmenneessä lauantaijunassa 2344. Nykyäänhän Lappeenrannassa ei ole enää päivystystä lauantaisin. | ||||
![]() |
04.06.2012 14:14 | Riku Outinen | ||
Routaeristeihän ne. Liekö UK-Muovi (Iisalmelainen firma joka valmistaa noita) käyttänyt kuljetuksia tuolloin, siltähän tuo vahvasti näyttää. | ||||
![]() |
04.06.2012 00:47 | Riku Outinen | ||
Tämän(kin) kuvan tunnisteet on sitte pikkusen pielessä. Paikkaa lukuunottamatta kaikki väärin. =) | ||||
![]() |
03.06.2012 22:16 | Riku Outinen | ||
Pääasiassa tässä junassa oli ISVP:n ja KARHP:n kalustoa, eli Esikunta- ja viestipataljoonan sekä huoltopataljoonan runkoa . Kuvassa XA-202 EPA eli esikuntapasi. Tänään oli vuorossa KARTR:n kalusto haupitsineen ym. | ||||
![]() |
03.06.2012 22:09 | Riku Outinen | ||
Eiköhän Sob-vaunut ole vieneet polttoainelastinsa Varkauteen, ja palailevat tässä tyhjänä Sköldvikiin. En ole havainnut Suomalaisissa polttoainejunissa, että Sob-vaunujen käyttö olisi vähentynyt, ihan normaalisti niitä kulkee Soek-vaunujen Onttolaan ja Varkauteen. | ||||
![]() |
31.05.2012 20:46 | Riku Outinen | ||
Yhteen aikaan hakejunat olivat 2230 pe ja 2253 su. | ||||
![]() |
31.05.2012 15:41 | Riku Outinen | ||
Lauritsala-Kajaani tyhjä hakerunko menossa näköjään tuota kautta. Ennen meni Kouvolan kautta Savon rataa. Hakkeet Upm:n Kajaanin sahalta ajetaan siis Kaukaalle, siitä lähtien kun Kajaanin paperitehdas lopetti. No, kohta ei ole sahaakaan niin tämäkin on historiaa. | ||||
![]() |
29.05.2012 10:56 | Riku Outinen | ||
Minun piti alunperin kuvata tämä Kouvolan tulo-opastimien tienoilla. Ihmettelin junaa odottaessani Elimäki 271:n (Pioneerien VPK:n miehistöauto) menevän pillit päällä Kouvolan suuntaan. Hieman myöhemmin selvisi tuon tarkempi määränpää. Ihminen oli jäänyt 707:n alle juuri niillä kohdin missä minun ensin piti odottaa tätä junaa... | ||||
![]() |
27.05.2012 20:58 | Riku Outinen | ||
Näköjään =) | ||||
![]() |
27.05.2012 19:23 | Riku Outinen | ||
Omaa mielipiteitä saa toki (ja pitää) esittää, mutta onko tässä mitään mieltä jos kuvasta toiseen jankataan samaa asiaa?? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään... | ||||
![]() |
25.05.2012 14:41 | Riku Outinen | ||
Todella hienoja rahtikuvia Vesa laittaa! Kulkeekohan Höljäkästä vielä Kotkan kautta pylväitä konteissa? Hirveän paljon en muista noista Höljäkän konttikuljetuksista (alkoivat 2007 tienoilla) kuvia nähneeni täällä, vaikka yhteen aikaan niitä meni todella paljonkin. Yhden kuvan löysin: https://www.vaunut.org/kuva/60189 | ||||
![]() |
25.05.2012 14:34 | Riku Outinen | ||
Miksi Vr lopettaisi tällä rataosalla Proxionin liikenteen alettua? Kulkeehan Loviisaan muidenkin yhtiöiden sahatavaraa rautateitse kuin Vapon, ja tämän lisäksi esim. pylväitä Höljäkästä. Tosin valitettavan paljon liikennettä on siirtynyt pois rautateiltä esim. Versowoodin sahatavarakuljetukset, Puhos Boardin lastulevykuljetukset(konkurssi), jonkin verran Finnforestin liikennettä sekä Upm:n paperikuljetukset mm. Kymin tehtaalta. Aikaisemmin eli vielä muutaman vuoden säteellä G/Sim-vaunut olivat ihan yleisiä Loviisan junissa juuri noihin paperikuljetuksiin liittyen. | ||||
![]() |
25.05.2012 14:27 | Riku Outinen | ||
Tad-sukuisia on aiemmin kulkenut Loviisan junissa säännöllisesti. Dolomiittikuljetukset Lahden lasitehtaalle, viljakuljetukset Loviisan satamaan, sekä Lahden Polttimon tuotekuljetukset Loviisan satamaan. Tuo vaunu ei kylläkään ole Tad, vaan Vtad(kuten tunnisteissa lukee), joka on uutta ainakin minulle Loviisan liikenteessä. Ilmeisesti Suomen Viljava on alkanut Turengin ja Naantalin varaston tavoin alkanut käyttää rautatiekuljetuksia Venäjän liikenteessä, tai sitten on kyse jostain ihan muusta... | ||||
![]() |
24.05.2012 18:59 | Riku Outinen | ||
Alkaa olemaan Ilm-Yv radalla taas tungosta kesäkuun alusta. Pasutetta rahdataan kesäkuun alusta 4 junalla Ykspihlajaan. Pyhäsalmen kaivos teki viime vuonna ison sopimuksen rikkirikasteesta, joten nyt kesällä sieltäkin lähtee taas päivittäin 3 junaa Kokkolaan. (toki myös sinkki- ja kuparirikastetta kulkee noissa) | ||||
![]() |
22.05.2012 21:56 | Riku Outinen | ||
Pekkolanvirta on minulle vieras nimi? Itse olen mieltänyt tämän alueen Kymijoesta Pessankoskeksi, kun tiettävästi sillastakin puhutaan Pessankosken siltana. | ||||
![]() |
21.05.2012 12:27 | Riku Outinen | ||
Myöskin Naantalin jalostamon raakaöljystä esim. vuonna 2007 90 % oli Venäläistä raakaöljyä, ja loput Pohjanmereltä tuotua. Ainakin Suomen Petrooli (joka huolehtii Teboilin polttoaineiden hankinnasta) hankkii öljytuotteitta myös ulkomailta.(Venäjä/IVY-maat/Eurooppa) Osa tulee Venäjältä rautateitse ja osa laivalla ainakin Haminan satamaan josta junalla ja autoilla etiäpäin. |
||||
![]() |
20.05.2012 21:14 | Riku Outinen | ||
Nyt kevättalvella raakapuuvaunuista on monen muun vuoden tapaan ollut selkeästi puutetta kun puun kuljetus on ollut vilkkaimmillaan. Tästä merkkinä se, että moneen kertaan Occ-vaunuja ja kerran jopa Hkba-vaunuja on näkynyt raakapuujunissa lastissa. |