![]() |
03.06.2010 17:57 | Kurt Ristniemi | ||
Selvisihän tämänkin vaunun identiteetti sitten lopulta: Kyseessä on Porvoon Museorautatien saunavaunu. Tiedot - varsin perusteelliset - antoi Höyryraide Oy:n Tapani Laaksomies. | ||||
![]() |
03.06.2010 07:32 | Kurt Ristniemi | ||
Hän kulkevi kuin yli kukkien, hän käy kuni sävelten siivin... |
||||
![]() |
03.06.2010 06:49 | Kurt Ristniemi | ||
Osasitko odottaa vaunuja tuleviksi, vai onko hyvä havainto sattuman kauppaa? - Tuttu on kuvauspaikka; Tuossa on monasti ihan muuten vaan odoteltu jotakin kiinnostavaa ilmestyväksi (yleensä ei ilmesty). Valitettavasti paikka on kyllä liian lähellä rataa: syntyy aina tuo vauhtiefekti lähireunan ajopeliin. | ||||
![]() |
01.06.2010 10:18 | Kurt Ristniemi | ||
Kissalan Hessun ensiesiintyminen IC-junan leikkitilavaunun - niinkuin nimitys VR:n saitin mukaan on - seinällä on näköjään ollut graafisesti aika kömpelö: On käytetty sellaisenaan originaalikuvaa, jossa on mukana ruskea maanpinta ja iso alue valkoista taustaväriä. Kun kuva on asemoitu punaiselle taustalle, tulos on aika hämmentävä. Ks. http://www.vr-konserni.fi/fi/index/VRtiedottaa/kuvapankki/KuviaIC-junista.html. Tiedä sitten, onko kuva tällaisena ikinä liikenteeseen asti päässyt. Ainakin myöhemmin kuvasta on turhat osat poistettu (ks. https://vaunut.org/kuva/60840). | ||||
![]() |
01.06.2010 08:14 | Kurt Ristniemi | ||
Pauli: Juu, olet oikeassa. Sen on kummallista miten sitä voikin kirjoittaa 'yksi', vaikka selvästi omin silmin näkee että kaksi. Ei tämmöinen ole todellista! - Mutta nyt on teksti korjattu. Kiitos. | ||||
![]() |
01.06.2010 07:41 | Kurt Ristniemi | ||
Eljas: Kuva on impulssiotos. Olin käyttämässä venäläisvierasta Porvoota katsomassa, ja tulin silloin ottaneeksi tämän kuvan. Eihän siinä sitten muistunut mieleen normaalit rautatiekuvausrutiinit. Ts. unohtui etsiä ja valokuvata mahdolliset valmistajan ym. merkinnät. Niinpä olen nyt tyystin ystävällisten vorgilaisten tuen varassa, kunnes taas joskus käyn Porvoossa. | ||||
![]() |
31.05.2010 19:16 | Kurt Ristniemi | ||
Ukko-Pekkahan onkin loppujen lopuksi aika pieni, kun vertaa Sr1:een. Matalalla oleva aurinko luo kuvaan hienoa dramatiikkaa. |
||||
![]() |
31.05.2010 15:47 | Kurt Ristniemi | ||
Nousipa mieleeni kalvava kysymys: Onko Kissalan Hessu vaunun vasemmalla seinällä, vai oikealla? Ja myyrä siis vastaavasti oikealla vai vasemmalla? - Ja kun vähän yleistetään ajatusta, niin kysymys kuuluukin: onko vaunuilla suuntaisuutta; onko niillä etu- ja takapäätä? | ||||
![]() |
30.05.2010 21:27 | Kurt Ristniemi | ||
Onko tuon vasemmanpuolimmaisen punaisen vaunun yläkerran ikkunoiden alareunat punaiset? Mistäs siinä on kyse? | ||||
![]() |
30.05.2010 17:08 | Kurt Ristniemi | ||
Alati uteliaana ihmisenä intouduin lopultakin selvittämään itselleni lastenvaunujen seinähahmojen taustoja. Niinpä alkuperäistä kuvatekstiä on nyt täydennetty niin Hessun, Myyrän, kuin Felixinkin tiedoin. | ||||
![]() |
29.05.2010 21:54 | Kurt Ristniemi | ||
Oisko tuo vasemmanpuoleinen saneerattu Rk? | ||||
![]() |
29.05.2010 21:39 | Kurt Ristniemi | ||
Tähtösiä yönvihreällä taivaalla. Kuvaakohan se ilmastonmuutosta, vai mitä? | ||||
![]() |
20.04.2010 13:51 | Kurt Ristniemi | ||
En minä vaan tajua miksi väriä pitää taas vaihtaa. Ihan niinkuin VR:llä olis identiteettiongelma. Ja poukkoaa hän sitten hädissään jo vanhentumassa olevan muodin perässä. Ei kannata. | ||||
![]() |
20.04.2010 13:47 | Kurt Ristniemi | ||
On se vaan mielenkiintoinen yhdistelmä suomalaista höyryperinnettä ja jotain joka ei ole oikein mitään; ei sirkusvaunuja, ei brittiläistä koristeellista tyylikkyyttä. - Mutta kuvahan on toki komea. | ||||
Kuvasarja: "Pöllijuna" Porvoon radalla |
20.04.2010 13:31 | Kurt Ristniemi | ||
Kiinnostava tuokiokuva rautatieharrastuksen todellisuudesta. Eestaas ajeleva Tka7 tuo kertomukseen mukavan yllätyksen. | ||||
![]() |
20.04.2010 10:58 | Kurt Ristniemi | ||
Minkähänmittaisella objektiivilla kuva lie kuvattu? Meinaan kun ylikäytävän kohdalla rata näkyy tekevän aikamoisen ylös-alas -notkahuksen. - No oli objektiivi mikä hyvänsä, niin muuta rataa korkemalla ylikäytävn kohta joka tapauksessa on. Mitähän varten? | ||||
![]() |
20.04.2010 10:51 | Kurt Ristniemi | ||
VR-historiikin 1962-1987 mukaan tämä Savion liikennepaikkarakennnus valmistui tosiaan vuonna 1975. Se oli alunperin kaksiosainen: toisessa päässä kioski ja toisessä päässä VR:n lipunmyynti. Välissä oli odotuskatos. Tässä Arin kuvassa rakennuksesta ovat jäljellä enää odotuskatos ja VR:n lipunmyynti, joka kuitenkin oli ollut jo pitkään suljettuna. Lipunmyynti kun lopetettiin jo vuonna 1999. - Minua jäi nyt vaivaamaan tuo Jorman maininta mustasta lautakopista. Mihinkähän vaiheeseen se liittyy? - Rakennuksen kuva vuodelta 1986 on Jussi Iltasen mainiossa kirjassa 'Radan varrella, Suomen rautatieliikennepaikat', sivulla 58. Kuvassa näkyvät kaikki historiikin mainitsemat osat. Myös R-kioski. | ||||
![]() |
19.04.2010 15:41 | Kurt Ristniemi | ||
Kuvan ratalinjan raide kulki Sementtitehtaankadun vierellä. Se oli Keravan kaupungin teollisuusraide, joka rakennettiin vuonna 1970 Nokian uuden telatehtaan tarpeisiin. Siitä erkani uusi Nokia Oy:n raide telatehtaalle (myöh. Stowe Woodword). Kaupungin raide itse erkani vanhasta pääradan suuntaisesta teollisuusraiteesta, joka johti kumitehtaalle (nyk. Klondyke). Keravan kauppala oli ostanut entisen Savion tiilitehtaan maat, jotka rajoittuivat Nokian kumitehtaan maihin. Kauppala myi osan maista Nokialle, joka perusti alueelle uuden telatehtaan (myöh. Stowe Woodward) ja uuden sekoitusosaston (myöh. Teknikum sekoitukset). Kuvan linjan raide toimi siis vetoraiteena Nokian kumitehtaan uuden telaosaston liikenteelle. Seurasin raiteiston katoamista murhemielin. Minusta se oli viehättävä muisto Savion vanhasta teollisuushistoriasta. Savion teollisuuraiteista vähän lisää kuvasarjassa https://vaunut.org/sarja/872 |
||||
![]() |
18.12.2009 08:00 | Kurt Ristniemi | ||
Joopa, esim. Wikipedian määritelmän mukaan 'paikkakunta'-käsitteellä tarkoitetaan asuttua yhdyskuntaa, esim. kylää, taajamaa tms; Ei kuntaa. Tässä paikkakunta on siis Solsidan. Vaunut-org puolestaan haluaa kuvalle kaksi paikkatietoa: 'kuvauspaikan' eli kunnan - tässä Nacka - ja liikennepaikan, joka tässä varmaankin on Solsidan. | ||||
![]() |
08.12.2009 13:41 | Kurt Ristniemi | ||
Joskus tarvitaan näköjään revolutionääristä kehitystä, kun evolutionäärinen ei riitä. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Ja hyvä että Eljas saatiin takaisin! - Ehkä minäkin voin nyt huokaista helpotuksesta. Kas kun tunsin suurta syyllisyyttä tässä episodissa. | ||||
![]() |
07.12.2009 18:50 | Kurt Ristniemi | ||
Teppo, kerrohan mistä tuon kaasuvalaistuksen näkee. Minkähänlainen valaistus lie ollut noissa 1947-1950 rakennetuissa 100-paikkaisissa alunperin. - Ja sitten: Mikä onkaan 22641:n tarina? | ||||
![]() |
06.12.2009 17:26 | Kurt Ristniemi | ||
Näin pitää numerot merkitä, jos kerran halutaan numeroita pitää. Paitsi ei tietenkään valkoisena keltaiselle. | ||||
![]() |
06.12.2009 14:07 | Kurt Ristniemi | ||
Tuo Timon löytö olikin hyvä löytö. Etsin - ja löysin - nimittäin juuri muistiinpanoni syksyltä 1994 ja niissä lukee "esiintyi 62132". Vaunussa nimittäin taisi olla eri numerokombimaatio eri paikoissa; kyljissä ja ovisyvennyksissä. Ja tuo 62132:han se tuossa arpomiskuvassa juuri onkin. | ||||
![]() |
06.12.2009 12:34 | Kurt Ristniemi | ||
'Valtionrautatiet 1937-1962' kertoo (s. 312), että Ei-vaunuista pariovellisia paikallisjunavaunuja olivat numerot 22601-22644. Silloin tämän vaunun numero voisi olla 22613 tai 22631. 'Valtionrautatiet 1962-1987' puolestaan kertoo, että Ei-vaunut 22293-22337 muutettiin pariovellisiksi lähiliikennevaunuiksi vuosina 1972-74. Silloin vaunu voisi olla myös 22316 tai 22319. - Mahdollisia numeroita ovat siten 22316, 22319, 22613 ja 22631. | ||||
![]() |
05.12.2009 17:43 | Kurt Ristniemi | ||
Ari, Ukko-Pekan asustelusta Klondyken tiloissa en uskalla sanoa mitään, mutta on siellä höyryveturi joka tapauksessa seisonut. Klondykessähän toimi peräjälkeen kaksi sisähuvipuistoa, Fanfaari lähes koko vuoden 1991 ja Planet Funfun sysksystä 1992 kevääseen 1995. Näissä huvipuistoissa oli kummitusjuna, jonka veturina oli Tk3 1140. (kummitusjunan vaunut olivat kuitenkin Klondyken pihalla jo syyskuussa 1994, kuten käy ilmi Savion sivuraide -kuvasarjastani https://vaunut.org/sarja/872) - Mahdollisen Ukko-Pekan olisi siis ollut oltava tiloissa joko ennen vuotta 1991 tai kevään 1995 jälkeen. - Fanfaarista ja Planet Funfunista lisää: http://www.huvipuisto.net/huvipuis/fanfaari.htm ja http://www.kennetti.fi/fanfaari_funfun.html | ||||
![]() |
04.12.2009 21:49 | Kurt Ristniemi | ||
Kyllä, Mikael on aivan oikeassa. Mitä: Keravan Saviolla sijaitsevassa Klondyken kiinteistössä (ent. Kumitehdas) toimineiden sisähuvipuistojen kummitusjunan (Fanfaari: 'Viimeinen vuoro' ja Planet Funfun: 'Last Train') vaunuja. Missä: Klondyken pohjoispihalla Savion sivuraiteella. Milloin: Syyskuussa 1994. Miksi: Huvipuiston poispurkamisen yhteydessä laitteita siirrettiin Klondyken pihalle, ml. kummitusjunan vaunut. | ||||
![]() |
04.12.2009 20:58 | Kurt Ristniemi | ||
Kerrataanpas, mitä tähän mennessä on selvinnyt: Paikkakunta on todella Kerava, mutta se ei vielä riitä selittämään mitään. Ajankohta on 1990-luku, mutta tarkempi aika voisi selittää jotakin sekin. Ja vaunuilla on ollut ihan oma erityinen muista junanvaunuista eroava tarkoituksensa. Mutta se ei ollut elokuvatähden ura. - Ja kysymyksenasettelullakin on merkityksensä: Mitä, Missä, Milloin ja eritoten Miksi? | ||||
![]() |
04.12.2009 19:08 | Kurt Ristniemi | ||
1990-luvulla ollaan, eikä paikkakaan ole pahasti arvattu; Varsinkaan jos ajattelee koko Suomea. Mutta näillä vaunuilla oli ihan oma erityinen käyttönsä. Ja siihen liittyy tuo kysymyksen osa 'Miksi'. | ||||
![]() |
04.12.2009 16:45 | Kurt Ristniemi | ||
Eiköhän se ollut Jukan kesälomamatka, joka lähti Kuopiosta. ;) | ||||
![]() |
02.12.2009 19:36 | Kurt Ristniemi | ||
Tämä kuva on kuin matkatoimiston mainos Välimereltä: sinistä, selkeää, kaarevia muotoja, mahdottoman kirkasta ja tarkkaa. Jotenkin kovin hieno. Kuulas ja kirkas. | ||||
![]() |
02.12.2009 12:31 | Kurt Ristniemi | ||
Sp tarkoittaa raiteensulkua. Rautatieviraston määräys 'Turvalaitteet Rautatiejärjestelmässä' 9.7.2008 määrää: "Raiteensulun tunnuksen on koostuttava kirjaimista Sp ja kolmesta numerosta yhteen kirjoitettuna." Miksi raiteensulun tunnus sitten on nimenomaan 'Sp' onkin kokonaan toinen juttu, jonka joku muu ehkä osaa selittää. |
||||
![]() |
30.11.2009 16:34 | Kurt Ristniemi | ||
Tuukka sitten löysikin vastauksen siihen kysymykseen, että minkä aikakauden asuun veturia ollaan kunnostamassa. Tuo vuoden 2000 ilmiasu näyttää täsmäävän: Ei tupla-halogeeneja, punavalot ja korkeat kaiteet. Arvattavasti Rautatiemuseon väki on sen verran museaalista, että panee plakaattiin näkymään, että kyse on vuoden 2000 ulkoasusta. - Joku varmaan osaa kertoa, mikä perusparannus- tms. kunnostus-sukupolvi tässä on kyseessä. | ||||
![]() |
30.11.2009 10:44 | Kurt Ristniemi | ||
Vorgista löytyy hyvä vertailukuva, Dv16 2025 vuonna 1987: https://vaunut.org/kuva/59815. Se on tosin Lokomon valmistama, kun tämä 2026 taas on Valmetin tekemä. Eroja on: ei näy punavaloja, ja kaiteetkin ovat matalammat. - Minkähän aikakauden asuun tätä mahdetaan olla kunnostamassa? Muutoksia kun vissiin on tehty useammassakin vaiheessa. |
||||
Kuvasarja: Savion sivuraide |
30.11.2009 09:41 | Kurt Ristniemi | ||
Kiitokset kaaviosta. Ohjeissa näköjään tosiaan selvästi sanotaan, että vorgiin hyväksytään vain valokuvia, ja että esim. raidekaaviot voi liittää keskustelualueelle, jossa ne säilyvät jonkin aikaa. Tottahan vorgilla pitää selvä rajaus olla, mutta oma näkemykseni on, että raidekaaviot ovat oleellinen osa rautatieharrastusta ja historian dokumentointia. Maailmallahan on ilmaisia kuva-albumi -palvelimia. Mutta miten sellaisen sitten saisi mukaan vorg-kokonaisuuteen, niin että ihmiset senkin palvelun löytäisivät... | ||||
![]() |
29.11.2009 16:36 | Kurt Ristniemi | ||
Totta, totta! Joskus ei vaan ajatus kulje. | ||||
![]() |
29.11.2009 13:24 | Kurt Ristniemi | ||
Savion sivuraiteesta enemmän kuvasarjassa https://vaunut.org/sarja/872, johon tulee tipotellen vielä jatkoakin. | ||||
![]() |
28.11.2009 15:04 | Kurt Ristniemi | ||
Joulupukki, joulupukki, valkoparta, vanha ukki... | ||||
![]() |
28.11.2009 11:20 | Kurt Ristniemi | ||
Tämä on kerrassaan oiva kuva dokumentoimaan ratapihaa 1960-luvulla. Ja kaupunkinäkymäthän ovat nykyään todella erilaiset. Kuva on otettu uudelta betonisillalta. Se korvasi puusillan vuonna 1958. | ||||
![]() |
28.11.2009 11:09 | Kurt Ristniemi | ||
Savion tehdasraiteet olivat olemassa ja pääradalta ajettavissa kunnes neljännen raiteen (Keravan kaupunkiradan itäinen raide) rakentamisen yhteydessä yhteys katkaistiin. Sen jälkeen raiteet on pikkuhiljaa vaiheittain purettu pois. Kuvassa https://vaunut.org/kuva/59838 vuodelta 1994 sivuraiteelle vielä pääsee pääradalta. Itäisimmältä, eli kolmannelta raiteelta. - Ari; liittämäsi kuva Keravan ratpihalta 1960-luvulla on kerrassaan oivaa dokumenttia. Savion ja Keravan välistä linjaahan sitä tosin ei näe. | ||||
![]() |
26.11.2009 16:51 | Kurt Ristniemi | ||
Se Savion teollisuusraide ei ole ollut käytössä enää vuosikymmeniin (Ei Fanfaari-huvipuiston lopettamisen jälkeen). Mutta toki pääradan itäreunallakin on silti Savio-Kerava -välillä ratatöitä tehty. Nimittäin kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä: Kolmas raide välille Tikkurila-Kerava otettiin käyttöön 31.toukokuuta, 1981. Neljäs raide välille Tikkurila-Kerava otettiin käyttöön 15. elokuuta 2004. Kolmas raide ts. peruskorjattiin, ja neljäs taas rakennettiin kokonaan uutena. Savion teollisuusraiteelle ajettiin siis viimeaikoina (1970-luvulla) kolmannelta raiteelta erkanevan vaihteen kautta. Ja sitähän ei enää ole. - Nyt siis yritän jäljittää sitä, millainen yhteys Keravalta Nokian raiteelle oli 1960-luvulla. | ||||
![]() |
25.11.2009 21:14 | Kurt Ristniemi | ||
Löytyihän sentään vorgista sisäkuvakin Repinin ravintolavaunusta: https://vaunut.org/kuva/8135. Pari vuotta vanhempi kuva, mutta lienee sama vaunumalli? | ||||
![]() |
25.11.2009 17:03 | Kurt Ristniemi | ||
Se on justiinsa se muistin kehnous, jonka takia näitä asioita joutuu utelemaan (jos kohta omalta osaltani myös ihan selvä tietämättömyyskin). Nyt taisi tosiaan Eljaksenkin muisti pettää: VR:n koneteknillisen toimiston ratapihajaoston piirustuksen N:o 358, 20.4.1970, mukaan Savion kohdalla ja siitä pohjoiseen on vain kolme raidetta, ja Nokian teollisuusraide erkanee kolmosraiteesta hieman Savion asemasta pohjoiseen, Nokian tehtaiden kohdalla n. km:llä 26+589. Teollisuusraide ei siis jatku Keravalle nejäntenä raiteena. - Pikkuhiljaa historia kuitenkin hahmottuu. Nyt kun vielä jostain löytäisi kuvan ennen Savion pitkän vaihteen asentamista: Jatkuiko Savion sivuraide silloin vielä Keravalle asti. Kolmantena raiteena. | ||||
![]() |
25.11.2009 14:33 | Kurt Ristniemi | ||
Niinpä se onkin tietenkin hammasrata. Sellaisella kavutaan lukema jopa 48 % nousu. Ja kuva on hieno! | ||||
![]() |
24.11.2009 16:43 | Kurt Ristniemi | ||
Juha: Kortista on paha mennä sanomaan onko ikkunoissa mainoksia vai ei. Kuvassa ensimmäinen sivuikkuna on 4 mm korkea. Suurennuslasilla katsoessa ei näe mitään mainosliuskojen kaltaista, mutta ei toisaalta voi vakuuttua siitäkään, että sellaisia ei olisi. Ikkunoiden valonheijastukset ja kortin painorasteri häivyttavat tarkuuden tunteen. - Siitä Savion kolmannesta raiteesta: Rata etelään jatkui siis kaksiraiteisena siitä Savion aseman pitkältä vaihteelta eteenpäin? Mikä oli kolmannen raiteen tilanne sitä ennen Savion kohdalla? Saviolta pohjoiseenhan rata oli ollut 'aina' kolmiraiteinen; Vuoden 1923 raidekaaviossa on Saviolla 3 raidetta: pääradan kaksi raidetta ja Keravalta vain Saviolle tuleva sivuraide. Mutta se johti tehdasalueelle. Myöhemmin tämä (sittemmin) Oy Nokia Ab:n teollisuusraide erkani kolmosraiteesta km:llä 26+713, eli reilusti aseman pohjoispuolella. Mutta milloin kolmas raide tuli pääradalle aseman Savion kohdalle? Silloin 1969:kö kun pitkät vaihteet asennettiin? | ||||
![]() |
23.11.2009 12:35 | Kurt Ristniemi | ||
Sama kuva näkyy tosiaan olevan, vaikka onkin fyysisesti eri kappale. Kumma kyllä en sinun kuvaasi löytänyt, kun hain vorgista Rajajoen kuvia nimenomaan välttääkseni tuplia. Olen muistaakseni ostanut kuvan vanhojen korttien myyjältä jossakin joskus. | ||||
![]() |
23.11.2009 09:52 | Kurt Ristniemi | ||
Valmetin Tve 4:ää vastaava teollisuusmalli Move 250B on kuvassa https://vaunut.org/kuva/33440 | ||||
![]() |
23.11.2009 09:33 | Kurt Ristniemi | ||
Tve 4 on Valmetin valmistama 34 t painoinen 2-akselinen pienveturi. 'Suomen veturit, Osa 2. Moottorikalusto' -teos kertoo mm: "Tve 4-pienveturit on tarkoitettu kevyeen vaihtotyöhön. Niiden huolto ja käyttö oli tarkoitus hoitaa varikoilta tapahtuvaksi eikä niitä ollut tarkoitus säilyttää sijoitusasemilla. Niillä korvattiin pääosin Tve 1-3-pienveturit, jotka joko hylättiin tai siirrettiin vähempiarvoisiin tehtäviin." Ja edelleen: "Huolimatta varsin suuresta 17 t:n akselipainosta on veturin vetoteho vähänkin suuremmilla junilla osoittautunut huonoksi varsinkin talviolosuhteissa. Tästä johtuen niiden käyttö on keskittynyt kevyeen vaihtotyöhön huoltovarikkojensa lähialueilla." - Vetureita valmistettiin 40 kpl vuosina 1978-1983. |
||||
![]() |
23.11.2009 09:15 | Kurt Ristniemi | ||
Pystyykö ulkonäön perusteella päättelemään, onko kuvan porkkana tyypiltään Dm8 vai Dm9? Tutkin 'Suomen veturit, osa 2. Moottorikalusto' -teoksen kuvauksia, mutta en löytänyt mitään varmaa konstia. | ||||
![]() |
22.11.2009 15:42 | Kurt Ristniemi | ||
Onkos tässä pienveturissa muuten VAPITI-vaihtokytkin, vai mikä kytkin tuo on? Ja mistä löytyykään kuvaus eri kytkintyyppien yhteydessä käytetyistä maalausmerkinnöistä, niinkuin tässä tuo kelta-musta V-kuviointi? | ||||
![]() |
21.11.2009 21:16 | Kurt Ristniemi | ||
Juu, kyllä kuva Kytömaalta on, mutta ei ilmeisesti sittenkään ihan (entisen) ylikäytävän kohdalta kuten olin muistavivani. Mutta tuolla liikennepaikan korjaamisella tarkoitin sitä, että onko kyseessä Kytömaa (vanha), vai Kytömaa (uusi), kun minulla ei ole aavistustakaan mitä noilla tarkoitetaan. Vai oliko siinä entisellä ylikäytävällä kenties joskus ennen muinoin liikennepaikkakin? - Olispa saitilla linkki liikennepaikkaluetteloon karttoineen! | ||||
![]() |
21.11.2009 16:38 | Kurt Ristniemi | ||
Kiitos Jyrki kaavioista! Molemmat kelpaavat vallan mainiosti. (Tosin karttamainen kaavio olisi maallikolle helpompi kuin tällainen 'looginen' kaavio.) - Onko kätköissäsi kenties myös Savion aseman kaavioita menneiltä ajoilta. Minä kun sattuneesta syystä tunnen suurta rakkautta Savion aseman kunniakasta, jo mennyttä, historiaa kohtaan. |