25.10.2013 19:53 | Ari-Pekka Lanne | |||
Sanos muuta, ja edellisenä päivänä (lauantaina) juna olisi ollut ehkä veturinkin puolesta vielä vähän hienompi kuin tässä sunnuntaijunassa, jossa laakerivaivainen Tk3 oli jouduttu korvaamaan Dr13:lla. Laskeskelin ja tinkailin etukäteen, minkä verran kehtaan kähveltää ruokakuntamme hyvin rajallisista talousmarkoista näiden juhlallisuuksien kuvailemiseen, ja mitkä radanvarren toinen toistaan mielenkiintoisemmista ja itselleni ennennäkemättömämmistä paikoista ovat jotenkin tolkusti julkisen liikenteen ja omien jalkojen ulottuvilla. Päädyin optimoimaan kuvion sil' viisiin, että matkustin Turusta Kirkniemeen linja-autolla - yksi harvoista paikoista, joihin Turusta sunnuntaiaamulla linjurikyydillä pääsi. Kirkniemestä kävelin puhkikuluneissa lenkkareissa valtatien 25 laitaa Karjaalle, räpsytellen matkan varrella museojunat korjuuseen sitä mukaa kun niitä kulki (http://www.vaunut.org/kuvat/?u=290&kd=12.8.2012). Karjaalta illalla junalla Turkuun. Tämän sekajunan kokoonpanon köyhtyminen alkumatkasta oli tiedossa jo etukäteen, mutta kaikkea ei vaan voi aina saada. Se on tää maailma... ;o) On kuitenkin vieläkin sanottava ja hehkutettava, että päivä oli kaikkinensa satumaisen hieno, erikoinen ja unohtumaton kokemus. En voinut kuin ihmetellä siinä maantien ja rautatie varren kulku- ja joutomiehenä, että mihin ihmeen aikakoneeseen olen joutunut. =oD |
||||
25.10.2013 06:31 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ei taida rataverkolta löytyä päätepuskinta, jota ei olisi käyty hieman kokeilemassa... | ||||
17.10.2013 11:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
Selkeästi. Keskellä laajaa peltoaukeaa, radan länsipuolella nököttävä kermanvärinen tölli näkyy tässäkin: http://www.vaunut.org/kuva/86991 Kuva-alalle mahtuu kymmenkunta virallista ylikäytävää, joista ei tosin tästä kuvasta erota kuin nelisen kappaletta. Alareunassa näkyvät pari ylityspaikkaa ovat epävirallisia ja kannettomia. (http://www.tasoristeys.fi/index.phtml?s=2&name=&distanceKm=&distanceM=&track=&trackId=343&roadType=&visible=0&resultsPerPage=50&submit=Hae ) |
||||
17.10.2013 10:43 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kylläpäs lintuperspektiivi muuttaakin tavallisesti maan matosten ryömintätasolta havainnoidun maiseman. | ||||
14.10.2013 21:37 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kiukaisten ja Säkylän välisistä km-tolpista 298, 300, 301, 303, 304, 305, 308, 309, 310 ja 313 ovat nykyisin tällä uudemmalla fontilla (Trebuchet?). Km-tolpat 299, 302, 306, 307, 311, 312, 314, 315 ja 316 ovat tuolla hieman särmikkäämmällä ja lihavammalla fontilla (Raavi?). Jos vertaa vaikka kuvia http://www.vaunut.org/kuva/87003 ja http://www.vaunut.org/kuva/87004, näkee että km-tolpassa 298 vanhat, lähes lukukelvottomiksi ruostuneet kilometrimerkit on peitetty noilla uusilla kilvillä joskus vuosien 2006 jälkeen. Sama pätee suurimpaan osaan Kauttuan radan km-tolpista – useimmissa on kahdet kilvet päällekkäin. Tolppien varsista kaikki muut ovat ikivanhoja 1800-luvun kiskonpätkiä, paitsi km-tolpassa 308, jossa varsi on upouutta liikennemerkkiputkea. |
||||
13.10.2013 20:10 | Ari-Pekka Lanne | |||
Oikein. Mutta kyllä mää olisin silti jättänyt ne vanhatkin vaihteet sinne. Kauttualla olisi voitu kuormata tuossa viimeisimpänä mainitsemiani "puita ja muita". Kiukaisissa puolestaan ne Kauttuan ratapihalla kuormatut vaunut olisi saatu vanhan vaihteen kautta suorempaan kohti Rauman metsäteollisuutta. Mutta tämä kaikki tosiaankin utopiaa... ;o) | ||||
Kuvasarja: Juurikassyksy 2013 |
13.10.2013 18:49 | Ari-Pekka Lanne | ||
Asianmukainen ja jalkaanmenevä oli rataosuuden parissa viettämäni syksyinen perjantaipäiväkin. Yhtä sadonkorjuun juhlaa (=Octoberfest?) aamusta iltaan. Viideltä aamulla heräsin, että kerkesin klo 6:00 Turusta Säkylän ja Kiukaisten kautta Poriin lähtevään aamupikavuoroon. Kalustona vuorossa oli maailmaa nähnyt Satakunnan Liikenteen "Nelkku", useamman miljoonan kilometrin maantietä ahminut vuoden 1998 rahtiperäinen Carrus-Volvo. Vähintään yhtä parkkiintunut karpaasi oli tuona aamuna vuoron kuljettajakin. - Mitä sää siäl takan kolistelis? kysyi kuljettaja pelmahtaessani auton ovelle. - Eiku laitoi vaa Resiina sin, vastasin. - No niin mää vähä ajatteli, sanoi Janne. Suunnatessani kabiinia kohti, tokaisi kuljettaja vielä: "Vai Kiukaisii…" Lukulamput himmenivät hetkeksi kuljettajan käynnistäessä lähtöajan koittaessa "Kymppi-Ämmän" pannukakkumoottorin, ja näin alkoikin matka kohti Satakunnan sydänmaita – halki sysimustan, sumuisen maakunnan. Kiukaisissa tarkoitukseni oli kuvata pohjalle ti-pe Tampereelta Raumalle kulkeva T3711, mutta odottelusta huolimatta sitä ei näkynyt. Ehkä se oli mennyt etusessa. Tästä vastoinkäymisestä lannistumatta läksin tutkimaan lakkautettua rataa. Harmillisesti raidesora ja -hiekka oli painunut useimmin paikoin siksi, että ilmavasti pönöttävät pölkyt haittasivat liikaa pyöräilyä – siispä matkanteko oli enimmäkseen pyörän taluttamista. Toki tiheät ja aikailevat kuvauspysähdykset hidastivat entisestäänkin verkkaista matkantekoa. Ilma oli hyvin raikas ja syksyinen. Jostain soilta nousi kevyttä sumua. Vanhat lennätinpylväät höyrysivät, ja palokärki koputteli niitä nokallaan. Hirvimieskin oli passissa radanvarressa torrakon kanssa. Talojen ja töllien koirat haukkuivat jo peninkulman päästä kuullessaan oudon kulkijan tunkeutumisen laajalle reviirilleen. Termoksessa oli aamulla keittämääni kahvia matkassa mukana, Kauttualla poikkesin sen lisäksi liikekeskuksessa ostamassa pullaa. Radallakävelyn päätin Säkylän ratapihalle, Kotkastentien ylikäytävälle, josta pyöräilin Pyhäjärven rantaa Säkylän keskustaan. Sieltä Turkuun menevä laivapikavuoro poimi minut kyytiinsä iltakuudelta. Kotiin ehdin puoli kahdeksaksi. Siitä alkoi "digipimiösavotta". "Rullalle" oli päivän aikana kertynyt 249 diaa, joista valkkasin tähän sarjaan 32 ruutua. Lisäksi kaivoin kontrastiksi kenkälaatikosta neljä vanhempaa taskariotosta. Sitten vain hiomaan kuvia Gimpillä .org-muotoon, määrittämään kuville tunnisteita ja sepittämään kuvatekstejä. Viimeisenkin kuvan syötin palvelimelle lauantain puolella klo 2:04. Runsaista väreistään huolimatta nämä kuvat vain raapaisevat Kauttuan rataa. Ammennettavaa tuolla riittää! |
||||
13.10.2013 13:32 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jepulis, jonkinlainen intermodaaliratkaisu olisi ollut nannaa Säkylän kuljetusten tehokkuudelle. Jurtit olisi kerätty jo pellonsyrjässä jonkinlaisiin kontteihin, suuryksiköihin, jotka olisi sopivalla rautatieasemalla siirretty suitsait sopiviin junanvaunuihin (Sgn, Sgm, Occ, Hkb tms.). Tehtaan päässä suuryksikkö muitta mutkitta kumolleen, ei mitään Ohn- ja Fat-vaunujen kaapimista. Säkylän jurttikuljetuksille aiheutti hallaa myös kaksi ratainfrasta johtuvaa rasitetta. Nämä molemmat lisäsivät erityisesti rautatiekuljetuksen henkilöstökustannusta. Ensinnäkin radan huonokuntoisuudesta johtuva Sn 30 pidensi huomattavasti veturinkuljettajan työaikaa linjaosuuksilla. Sama vaikutus oli sillä, kun vaihteet ovat harmillisesti väärinpäin Kiukaisissa ja Kauttualla – näissä molemmissa jouduttiin tekemään ympäriajo, joka vaati kuljettajan työajan lisäksi junamiehen työaikaa. Ja kun Kiukaisissa ja Kauttualla ei muita vaihtotöitä tehdä, eikä näin ole omaa vaihtotyöhenkilöstöä, piti junamiehen tulla paikalle muualta (Porista), mistä kertyi vielä korvauksellista matka-aikaakin. Kolmioraiteet Kiukaisiin ja Kauttualle sekä radan luokkakorjaus olisivat tehostaneet juurikaskuljetuksia aivan valtavasti, mutta näin suuriin investointeihin RHK ei ymmärrettävästikään olisi suostunut, ottaen huomioon koko sokerintuotannon epävarman tulevaisuuden EY-Suomessa, ja kun VR ei ole onnistunut saamaan radalle muita kuljetuksia – puuta ja muuta. |
||||
12.10.2013 23:08 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ilmeisestikään ei: http://yle.fi/uutiset/kimmo_ihalainen_on_lajinsa_viimeinen_itasuomalainen/5468845 | ||||
12.10.2013 20:20 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ja harvassa ovat ne metsät, joilta saadaan raakapuu suoraan junaan. Kuitenkin kiskot johtivat suoraan sokeritehtaalle, niin kuin on asian laita yleensä raakapuun rautatiekuljetustenkin kohdalla. Junakuljetuksen teknillistaloudellinen tehokkuus ja edullisuus kattaa siirtokuormauksesta johtuvan lisäkulun sitä moninkertaisemmin, mitä pidempi on matka pellolta tai metsästä tehtaalle tai sahalle. On muistettava, että juurikkaan menekki tehtaalla on kehittynyt suotuisasti, kun kaikki kilpailevat tehtaat on Suomesta suljettu. Suora lainaus Sydänsatakunnan nettiartikkelista (http://www.sydansatakunta.fi/Ajankohta/1194842528163/artikkeli/sakylan+sokeritehdas+kaynnistyy+iso+maara+uusia+viljelijoita.html ): "Tuotannon keskittymisen seurauksena Säkylässä tehdään nyt enemmän sokeria viikossa kuin tehtaan käynnistysvuonna tehtiin kokonaisuudessaan." Toki kumipyöräfanaatikkojen ja asfaltin ystävien kannan puolustukseksi on mainittava, että juurikkaan viljely on viime vuosina keskittynyt lähemmäs tehdasta, mikä syö siirtokuormauksen kannattavuutta. Suora lainaus YLE Etelä-Savon nettiartikkelista (http://yle.fi/uutiset/kimmo_ihalainen_on_lajinsa_viimeinen_itasuomalainen/5468845 ): "Vielä vuosikymmen sitten sokerijuurikasaumat olivat tuttu syksyinen näky myös Itä-Suomessa mutta nykyään sokerijuurikkaan viljely on keskittynyt Säkylän läheisyyteen Satakuntaan sekä Varsinais-Suomeen. Vuonna 2005 moni viljelijä luopui sokerijuurikkaasta EU:n sokeriuudistuksen myötä." Aiemminhan juurikasta puljattiin Pohjanmaalta, Hämeestä ja Itä-Suomesta, kuten artikkelin esimerkissä Joroisilta. Lisäksi kumipyöräyrittäjät ovat osoittaneet logistisuutta järjestämällä juurikkaat rehuautojen paluukuormiksi, jolloin ne kulkevat tietyssä mielessä "ilmaiseksi" – suora lainaus edellisessä paragraafissa mainitusta YLE Etelä-Savon artikkelista: "Käytännössä rahtikuluja on saatu painettua alaspäin hyödyntämällä Itä-Suomeen Säkylästä rehua kuljettavia rekkoja. Kun rehulastit on tyhjennetty maatiloille ympäri Itä-Suomea, ovat ne paluumatkalla täyttäneet kuormansa joroislaisilla juurikkailla." Juuri tällaista innovatiivisuutta kaivattaisiin rautateilläkin. Isoäitinikin opetti: "Vie mennessäs ja tuo tullessas!" Itse asiassa muistankin joskus 90-luvulla lukeneeni Länsi-Suomesta, että siihen aikaan Säkylän juurikasjunissa kulkikin vielä paluukuormana melassileikkeitä, mutta jossain vaiheessa VR unohti tämänkin isoäitien kullanarvoisen viisauden. Tietäähän sen jo pyöriä kokeilemallakin – teräspyörä on kova ja joustamaton, kumipyörä sen sijaan elastinen, kimmoisa ja mukautuva… |
||||
12.10.2013 00:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
.org toimii. =oD | ||||
10.10.2013 11:54 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jollei peräti sähköveturipula. V. 1998, sähköistyksen valmistuttua, Rauman junissa näki jonkin verran Dv12-kolmikoita. Alstommeja oli pistetty pataan sähköistysten valmistuessa parin vuoden sisään toistakymmentä, joten niitä ei enää riittänyt Raumalle. Alppiruusuja oli kyllä tulossa, mutta tässä vaiheessa kuitenkin käytössä vasta alta parikymmentä. | ||||
08.10.2013 12:53 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jos tutkiskelee vaikka tuota linkkaamaani Turun ilmakuvaa vuodelta 1973, näkee että ennen rautatiet ulottivat lonkeronsa kaikkialle - jopa "Lefalle" Räntämäessä, Iso-Heikkilän teollisuusalueen halki melkein Patterinhaan kylkeä pistäen jne. jne. Nyt jo kokonaan purettu sataman väliratapihakin (http://www.vaunut.org/kuva/82307) oli tärkeä solmukohta, josta raiteet risteilivät moneen suuntaan, eri varastoille. (http://www.vaunut.org/kuva/46664) Nyt siitäkin kulkevat läpi ainoastaan laivamatkustajia kuljettavat matkustajajunat. Nykypäiviin asti säästyneistä raiteistoistakin monet ruostuvat ja mätänevät - realistisesti sanoen vain purkajia odotellen - vailla liikennettä, niinkuin vaikka entisellä tavara-asemalla, junalauttasatamassa, kantasatamassa ja Pansion öljy/junalauttasatamassa. | ||||
07.10.2013 22:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
Trafihan voisi antaa määräyksen Sm1/2-kaluston värityksen palauttamisesta malliin liekki-Sami eli Red Devil - samalla toki Sr1:t keltaruskeiksi 80-luvun tapaan. Olisi taatusti turvallista! Myös maantienharmaiden pikkuautojen keuloihin voisi määrätä pakollisiksi Hot Rod -tyyppiset liekkikuviot. (Autojen takalamppujen kanssa ei ole niin nuukaa...) | ||||
07.10.2013 21:08 | Ari-Pekka Lanne | |||
On selkeästi ylitetty "parodiahorisontti". Ihan hauskaa työpaikkahuumoria. =o) (Kunhan jää pariin Samiin, ja niihinkin vain hetkeksi.) | ||||
07.10.2013 13:36 | Ari-Pekka Lanne | |||
Vai olisivatko kiskot johtaneet aiemmin jopa vieläkin pidemmälle - Naantalintien yli, aina Pukkila Oy Ab:n laattatehtaalle asti? Vrt. http://opaskartta.turku.fi/IMS/?layers=Opaskartta&lon=Turku%20ilmakuva%201973&cp=6705166,23458098&z=2&title=Laattatehdas |
||||
07.10.2013 01:41 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kiva kallioinen kuva kiireisestä, kansainvälisestä kiskoliikenteestä kelpo kuvateksteineen. Käsittämätöntä, kunnioitettavaa kielitaituruutta - kerta kaikkiaan. Kymmenet kiitokset kuvatekstin kirjoittaneelle kuvaajalle kuin kohteliaalle kolmannen kommentin kirjoittajallekin! | ||||
06.10.2013 23:58 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kuvan puutavaravaunut ovat rakenteilla olevan toimistotalon luona olevasta päätepuskimesta lukien Ocpp 73428-5 + Sps 82104717345-5 + Sp 212490-7 + Sp 212356-0 + Snpss 82104710102-6 + Sp 211159-9 sekä toisena palana Sps 82104717110-2 + Sp 211202-7 + Sp 212216-6 + Sps 82104717219-1 + Sp 212365-1 + Sps 82104719503-6. Kuormana vaunuissa on mäntyä, kuusta, koivua ja haapaa. Hyvät sauna- ja pihagrillipuut siinä olisi, kun olisi vielä sopivan kaliiberin (1:1-skaala) puutarha-Dv, jolla viedä vaunut purkupaikalle. | ||||
Kuvasarja: Keitele-Museon Kalvitsa-päivän Lättäajelu... |
06.10.2013 20:26 | Ari-Pekka Lanne | ||
Pirun asiallisia kuvia. Tannarit ja kaikki! | ||||
05.10.2013 23:58 | Ari-Pekka Lanne | |||
Niinpäs onkin, kun Suojantie kiertyykin näköjään tuonne. *tutkii karttaa* Mutta ajokelvoton taisi paloautosta siltikin tulla. Riskialtis, lukuisien tasoylikäytävien raiteenpätkä. Ainakin vanhoina hyvinä aikoina veturinkuljettajat pruukasivat usein lähestyä noita ylikäytäviä "torvet soiden" - löytyi niin karkeata kuin kimeääkin tyfonia. |
||||
05.10.2013 23:44 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jes! Lotossa ja Jokerissa oli nollat taulussa, mutta arvasinhan, että tänään vielä jossain onnistuisin. =oD Tuossa sattui loppusuvesta inhimillinen haaveri palokunnan tikasautolle: http://ls24.fi/jutut/rauma-ja-alue/juttu-juna-ja-pelastuslaitoksen-nostolava-auto-tormasivat-suojantiella Parikymmentä vuotta sitten sitä vastoin onnettomuuteen joutui öljyauto: http://www.vaunut.org/sarja/1363 |
||||
05.10.2013 23:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
Joo, Raumallahan näitä riittää... =o) Ei ole varmaan ihan tuokaan taso: http://goo.gl/maps/y0pzH , mutta olisiko nyt jo sentään radanpätkä oikein - eli metsäteollisuuteen johtava raide? | ||||
05.10.2013 22:52 | Ari-Pekka Lanne | |||
Rauman radan loppupäässä ainakin on muutamassa kohtaa hyvin samanlaista ruutulippukuviointia ja urakiskoa. (http://goo.gl/maps/3qWIc ) | ||||
05.10.2013 15:46 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tässä on kyllä ajoitukset sattuneet kohdilleen, kun ottaa huomioon, että paikkaansa muuttavia yhteenlyöttäytymiä (T 3112, S 57 ja vaksit+asiakas) on sentään kuitenkin kolme. Kuvan hienoutta lisää vielä sekin, että kuvaan ei ole osunut olleenkaan vihreytynyttä kalustoa. Katoavaa kansanperinnettä alkavat olla nuo vanhanmalliset suojastusopastimetkin. |
||||
05.10.2013 15:38 | Ari-Pekka Lanne | |||
Onpas mukava .org-korkkauskuva, niinkuin nuo erään toisen kuvan kommentissasi linkittämäsi muutkin rautatie- ja maantieaiheiset kuvasi (http://pertinkuvat.1g.fi/kuvat/LIIKENTEESSÄ/ ). Mun ensiesiintymiseni .orgissa oli hieman ylivalottuneempi ja rakeisempi (http://vaunut.org/kuva/5877). =o) Tervetuloa vaunut.orgiin! |
||||
04.10.2013 12:28 | Ari-Pekka Lanne | |||
Veturin nimikkokuljettaja ehkä? | ||||
03.10.2013 22:59 | Ari-Pekka Lanne | |||
Pyytämättähän minä noita minuutteja ynnäilin. =o) Vastaanotin klo 12:10:24 tekstiviestinä harrastajakollegalta "veturi-ilmoituksen", jonka mukaan Emma oli juuri saapunut Turkkuseen. No jaa, onhan mulla Emmasta kuva, mietin vielä siinä vaiheessa. Muutakin tekemistä oli iltapäivän puolelle luvassa, vaikka vapaapäivä olikin. Klo 12:47:23 sama havainnoitsija tekstasi, että Emma taisi mennä Ukiin tai Naantaliin. Siinä kohtaa mietin, että hitsi kun tätä kuvan tasoristeystä on tullut tästäkin suunnasta joskus katseltua, että tästä olisi varmasti hyvä kuvauspaikka Emmalle. Siispä priorisoin uudelleen iltapäivän askareita, ja läksin tähän kuvauspaikalle passiin, kun ei se Emma kuitenkaan ihan joka päivä Turkuun eksy. Odottelin siinä sitten sen pari tuntia, ja tulos on nähtävissä yllä. En kyllä yhtään tiedä, missä kaikkialla Emma ehti käväistä mittailemassa. Pönttöjuna varmaankin meni joskus tämän jälkeen, mutta sitä en enää jäänyt odottelemaan. Syksyn mukavuuksia sekin, että vaatetus taisi olla hieman turhan ohkainen, kun alkoi tulla jo vilukin tuossa maantienposkessa. Ja eikös hapolla ole ihan reilusti joustovaraa, ettei Turkuun saapumisen kanssa ole niin nuukaa. Näkyy usein seisovan pitkäänkin ilman veturia Turun asemalla. Junan Ukista tuonut Deeverinippu on mennyt talleille, eikä Susiparilla ole mitään kiirettä ajaa junan keulalle. |
||||
01.10.2013 15:39 | Ari-Pekka Lanne | |||
Täytyyhän tätä hieman tarkentaa - jos vaikka "Emma" itse sattuu lueskelemaan näitä... Tähän asti esille tuomieni seikkojen valossa on olemassa 67 % todennäköisyys, että kuva on otettu klo 15:11 ja 33 % todennäköisyys, että kuva on otettu klo 15:10. Otin Emman ohiajosta muutamankin kuvan. "Rullassa" on edellisinä ruutuina muutama kuva, joissa kaikissa, ensimmäistä myöten, exif-tietueeseen on tallentunut ajaksi 15:12. Jos oletetaan, että Emma hyödynsi radan suurinta sallittua nopeutta (60 km/h), ja kulki ensimmäisenä otetun ja tämän kuvan välisenä aikana arviolta 60 metrin matkan, oli kyseinen aika 3,6 sekuntia. Se nostaa minuutin 11 todennäköisyyden 73 prosenttiin. Jos sen sijaan Emma ajoi radan Sn:ää hitaammin, nousee minuutin 11 todennäköisyys vieläkin suuremmaksi. |
||||
01.10.2013 14:51 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tietysti noloa tämmöinen ylimalkainen huolimattomuus ja epätarkkuus (ajan) mittaamisessa, erityisesti kuvan kohteen funktio ja mielenkiinnon kohteet huomioiden. Vaikkakin merkit kyllä viittaavat siihen, että erilaisten suureiden mittaamiseen ja eksaktien mittaustulosten esittämiseen liittyvä puuhastelu on nykyisin out: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288604724982.html | ||||
01.10.2013 13:54 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kuvan exif-tietueesta lukemalla saadaan ajaksi 15:12 - mutta kun tiedetään, että kameran kello oli kuvaa otettaessa noin minuutin ja kaksikymmentä sekuntia tulevaisuudessa verrattuna Mittatekniikan keskuksen antamaan atomikelloaikaan - retusoitu aika 15:11 saattaisi olla minuutilleen oikein. | ||||
01.10.2013 00:07 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kiitokset Jannelle Imatra T:n historiaa valottavasta seikkaperäisestä ja juurta jaksaen kirjoitetusta historiikista. :o) Elikkä uskotaan, Tainionkoski on historiaa. Kuvassa siis lienee ollaan osiinjaetun liikennepaikan IMATRA osassa Imatra T, jossa vielä tarkemmin sanottuna Harakan ratapihalla. Vaihdan tunnisteisiin liikennepaikaksi Imatra T:n. | ||||
30.09.2013 23:58 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ehkä saamme kuin saammekin vielä jonain päivänä .orgiin vaihtotyön tunnisteisiin junatyypiksi. Syssymmällä sitten... Tai ainakin jouluksi - jollei tämän niin jonkun muun vuoden jouluksi. | ||||
30.09.2013 21:58 | Ari-Pekka Lanne | |||
No huh, kuinka rautaista asiantuntemusta ja mielenkiintoista salapoliisityötä Eljas Pölhöltä ja Ilkka Hovilta. Jos paikka on tosiaan Iisalmi, niin eikö silloin piipun malli lukitsekin kuvausajankohdaksi talven 1932 (Eljaksen kommentti 27.09.2013 17:56)? Uskaltaisikohan sitä merkitä tunnisteisiin kuvauspaikaksi Iisalmi ja kuvausvuodeksi 1932? |
||||
30.09.2013 18:55 | Ari-Pekka Lanne | |||
Sillail oikke! Kyl Raum o ai Raum. Asuttuani reilu parikymmentä vuotta Raumalla hieman nolottaa myöntää, etten osaa käytännössä yhtään oikeaa Rauman giält. Vaikka aniharvapa sitä nykyään. Mutta nuo Villen linkkaamat "Raumangiälise uutise" ovat kyllä tosiaan niin oikeaoppista Rauman giältä kun vaan voi olla. Niiden taustalla on muutama pitkän linjan asianharrastaja (http://www.nortamo-seor.fi/ ) etunenässään kirjailija Hannu Heino (http://www.rauma.fi/kirjasto/raumalaisia_kirjailijoita/heino_hannu.htm ). "Raumlaissi jaarituksi" kirjoittaneesta H.J. Nortamosta (http://www.rauma.fi/kirjasto/raumalaisia_kirjailijoita/nortamo_hj.htm ) saadaankin aasinsilta Urpo Loukamon "Terve menoa - Rautatiekaskuja" -kirjan s. 75 olevaan kertomukseen, joka tässä suoraan lainattuna: "Ratainsinööri Adolf Daniel Backberg, myöhemmin piiripäällikkö, liikenneosaston johtaja ja rautatierakennusosaston johtaja, oli rakentanut Rauman radan ja hänestä tuli sen ensimmäinen liikennepäällikkö. Radan vihkiäisiä juhlittiin perinpohjaisesti hyvään raumalaiseen tapaan. Pikkutunneilla haki Backberg juhlijain joukosta hyvän ystävänsä tohtori ja kirjailija Nortamon ja pyysi tätä mukaansa koeajamaan uutta veturia, joka oli saapunut pari päivää aikaisemmin ja joka Backbergin määräyksestä oli yöllä lämmitetty. Mikäpä siinä, herrat kiipesivät suoraa päätä, niin frakkipukuisia kuin olivatkin, veturiin ja matka alkoi kohti Peipohjaa. Yksityisradan liikennepäällikön oli tuohon aikaan osattava veturinkuljettajan tehtävät. Backberg lisäsi aina vaan vauhtia, niin että Nortamoa alkoi hirvittää. Kun hän huomasi sillan kaukana edessä, hän sanoi: - Eiköhän olisi syytä tätä vauhtia vähän hellittää, kun tuolla on siltakin. - Ei tässä vauhdissa siltoja tarvitakaan, oli Backbergin vastaus." |
||||
30.09.2013 10:39 | Ari-Pekka Lanne | |||
On hienoja kuvia muistojemme kultaamilta 80-90-luvuilta. Lisää tämmösiä! ;o) | ||||
30.09.2013 10:36 | Ari-Pekka Lanne | |||
Luulen että lipun ostaneen matkustajan kotiseutu sijoittuu jonnekin Japaniaan. | ||||
30.09.2013 10:33 | Ari-Pekka Lanne | |||
Millähän numerolla tämä vaihtotyö mahtaa kulkea? | ||||
29.09.2013 23:30 | Ari-Pekka Lanne | |||
Voisiko olla mahdollista, että kuva on otettu vaikka muistoksi veturimiehistölle? Eivätkös kuljettaja ja lämmittäjä ole ikäänkuin poseerausasetelmissa tuolla veturin ja tenderin välikössä. Voisiko se olla myös mahdollinen selitys kuvan pitkäaikaiselle säilyttämiselle? Kun otetaan huomioon, että kuva on löytynyt turkulaiselta kirppikseltä, ja Eljas mainitsi yhdeksi mahdolliseksi sijoituspaikaksi Tampereen, olisiko kaukaa haettu, että veturimiehistö voisi olla turkulainen? Voisiko jopa kuvauspaikka olla Turku? Jolloin juna olisi lähdössä vaikkapa Uuteenkaupunkiin? Tämä toki täyttä nuoren harrastelijan hakuammuntaa ja spekulaatiota... |
||||
29.09.2013 15:50 | Ari-Pekka Lanne | |||
Juttelin tossa kesällä yhden akselinlaskentalaitteen eli akselinlaskijan kanssa. Laite oli vähän ihmeissään, että mihin niitä junien akselilukuja oikein tarvitaan - taitavat mennä vain "tietokoneenruuaksi". Akselinlaskijan työmotivaatio oli hiukan hukassa, eikä hän kokenut työtään aina mielekkääksi. Mutta nyt jos näen saman kojeen, voinkin kertoa hälle että juup, taitavat mennä vain tietokoneenruuaksi laskemansa akseliluvut - ei sillä ole niin väliä, missä ne junien viimeiset akselit sijaitsevat... ;op | ||||
29.09.2013 10:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
Taloudellisen ajon hallitseva "Ratikka-Raippe" löysäilee jo kaukaa vauhtejansa, kun haistaa ratikkavaloihin olevan tulossa "ässän" - siten että "Pussi-Penat" vaikka saattoautoineenkin ehtivät pyyhkäistä risteyksestä ennen kuin ratikka on ehtinyt saapua ja pysähtyä valojen eteen. Ratikkavaloihin ilmestyessä "nuolen" pusseista on jäänyt risteykseen vain harmaa pakokaasupilvi hetkeksi leijumaan, kun ratikka jo tuleekin sopivasti 10 km/h nopeudella risteykseen, ja jatkaa siitä pysähtymättä, kiihdyttäen matkaansa. Eik se jotenkin noin mee? ;o) | ||||
29.09.2013 10:33 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tarkka huomio 6selt! Emmää sunk tiär. Mahraisik ol suunnilles sit ko viimänenki akseli junan perseest o ohittan ton oranssi Peräseinäjoe liikennepaika rajamerki? Vissii? Tietääk kukka paremppa vastaust? | ||||
29.09.2013 10:25 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eri aikoina ja eri paikoissa termit ovat varmasti vaihdelleet, mutta kysäisin loppuvuodesta 2004 raumalaiselta järjestelymestarilta, miksi tuota jarruja, laakereita, jousipakkoja yms. tarkistavaa "huoltomiestä" sanotaan. Vastaus kuului, että hän on "junanvalmistelija". | ||||
27.09.2013 17:23 | Ari-Pekka Lanne | |||
En ole tehnyt muuta kun skannannut kuvan sekä vähentänyt hieman valoisuutta ja lisännyt ripauksen kontrastia sekä pakannut kuvan .org-mittaan sopivaksi. | ||||
27.09.2013 13:25 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tämä koko keskustelu on alusta alkaen ollut jokseenkin käsittämätön. Suurelta osin aiheetonta pahansuopuutta ja riidanhaastoa. Mätäkuu meni jo, vai mitä tähän voisi/pitäisi kirjoittaa. Vielä käsittämättömämmäksi "chatti" on mennyt sen jälkeen kun se jostain raudoista heilahti tunniste-umpipussiin. Rautatieharrastus on käsittääkseni kiinnostusta rautateihin liittyviin tietoihin. Kuvatkin ovat tietueita, ja/mutta aika-, paikka-, tyyppi- yms. tunnisteet täydentävät kuvassa suoraan näkyvää tietoa. Aivan harrastuksen perusasioihin kuuluu tietää, että kuvaan liittyvät aika-, paikka-, tyyppi- yms. tiedot ehdottomasti nostavat kuvan käyttökelpoisuutta ja arvoa. Tunnisteet ovat hyvä asia, tunnisteettomuus huono asia - siitä mää lähden liikkeelle. Lasten junaratakuvakirjat ovat eri asia. Siltikin .orgiin (onneksi) liittyy runsaasti //liberaalia, humoristista, vihervasemmistolaista, antinatsistista (=antioikeistolaista) vapaamielisyyttä ja lepsuilua//. Ihminen on inhimillinen, eikä aina muista tai jaksa kaikkea merkitä muistiin. Itselläkin unohtuu joskus jopa kameran kello siirtää talvi- tai kesäaikaa, ja sitten saa jälkikäteen, kuukausien tai vuosien kuluttua arvailla, missä ajassa kamera on mitäkin kuvaa ottaessa ollut - kardaaniakselimoka. Mutta on täysin kiistaton asia, että kuva on sitä arvokkaampi, mitä enemmän siihen pystytään lisäämään saatetietoja - juuri tämä seikka tekee edellä olevan tunnistetietokeskustelun turhaksi. Tunnisteiden - ja vain tunnisteiden - avulla tietty kuva voidaan löytää täältä lähemmäs sadan tuhannen kuvan arkistosta, ja mikä huomattavampaa, toisaalta arkistoa voidaan vain ja ainoastaan tunnisteiden avulla käyttää tietolähteenä - jos esim. halutaan kartoittaa, miltä jokin tietty juna on näyttänyt jonain tiettynä ajanjaksona, millaista kalustoa paikassa äks on käytetty aikana äks, millä alueella jokin veturityyppi hiihtää tms. tms. Kun tänne on lisätty tunnistamattomien kuvaajien kalustosta äks aikana äks ottamia kuvia paikasta äks, on .org-väki ollut heti joukolla haarukoimassa kuvalle oikeaa aikaa ja paikkaa sekä junalajia/numeroa ja veturisarjaa. Sekin on osoitus tietojen välttämättömyydestä. Minusta tunnisteisiin pitäisi olla mahdollisuus (ei tietenkään pakollinen) lisätä päivämäärän lisäksi kellonaika - se kun on kommenttien perusteella eniten kuvien exif-tietueista kaivettu tieto. Myönnän myös, että olen itsekin pari kertaa syyllistynyt edellä parjattuun //tunniste n a t s i s m i i n//, mutta niissä sotatoimissa ja operaatioissa olen (muistaakseni aina) käyttänyt aseena ja säilänä yksityisviestiä. *yst. rakent. vinkki* (Ps. Kimmon kuvia olen itsekin tänne odotellut.) |
||||
26.09.2013 23:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
Samaa mieltä, että pröystäilyautoilijoille voi ja on syytäkin näyttää punaista valoa - silläkin uhalla, että muuttavat siitä mielensä pahoittaneina Ruotsiin, Norjaan, Viroon tai Venäjälle. Mutta kun tässä risteyksessäpä tuolta vasemmalta tuleekin mitä huomattavammassa määrin täysin asiallista j o u k k oliikennettä. Tuolla kun sattuu olemaan maan suurin linkkariassa. | ||||
26.09.2013 21:37 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ehkä tuon ratikankin mielestä, mutta ainakin valot helpottavat tuolta vasemmalta, Kampin suunnasta tulevan kohtalaisen runsaan kumipyöräisen joukkoliikenteen pääsyä Mannerheimintielle. | ||||
26.09.2013 12:45 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tästä pakatusta kuvasta ei oikein näe, mutta tuolla tytöllä on myöskin kamera käsissään. Rautateiden parissa työskentelevät ovat nykyään jo melko hyvin alkaneet varustautua tämmöisten junapaparazzien varalta ja ovat näin tarvittaessa valmiita vastaamaan mahdolliseen spottailuun... =oD | ||||
26.09.2013 12:30 | Ari-Pekka Lanne | |||
Miksei Ilmalan ylityspaikkakin kelpuutettaisi mukaan kisaan, tasoristeys siinä missä muutkin, jos siinä kerta on "virallinen", mielellään tasoristeyksen puisin, plastiikkisin, betonisin tahi asfalttisin kansin varustettu ja ehdottomasti alivaltiosihteeriltä leiman saanut, Rautatieharrastuskeskuksen mittaama ylikäytävä. Sen (9/[13]) paremmaksi ei taida yksikään supisuomalainen tasoylikäytävä sentään pistää? | ||||
26.09.2013 12:29 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kysymyksessä on tosiaan "jättökuva" (vrt. lentoaluksen [DC-10, hornetti, UFO tmv.] jättövana). Tämä, niin kuin muutama muukin kuvasarjan ohjaamonäkymää jäljittelevä kuva, on otettu lauantaiaamuna 7/9 Turusta Helsinkiin matkanneen IC² 944:n perässä keikkuneen Ed:n takaikkunasta - siitä josta rautaisten teiden konduktöörikin pruukaa tihrustella silmillään silmiä jms. saatettaessa junaa. Oli kuuden egen Äkkilähtö™ Turusta Espooseen… | ||||
26.09.2013 12:27 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ahaa, "ER" tarkoittaa eteläistä raidetta. Mietinkin että mistähän kirjainyhdistelmä on saatu. Vaan eipä Tasoristeys.fi tunne myöskään Espoon länsipäässä olevaa ylikäytävää (http://vaunut.org/kuva/86362), niin kuin ei tunne/tuntenut Pikaraittiakaan (http://vaunut.org/kuva/86484). | ||||
26.09.2013 12:26 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kiitos kannustuksesta! |