26.09.2013 12:26 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kiitos kannustuksesta! | ||||
24.09.2013 21:38 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kyl poka hiljast o! | ||||
24.09.2013 08:20 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eivätkä huonevalaisimienkaan elohopealamput ikuisesti kestä. Siitä johtuukin mieleen, että mihin muualle elohopea olisi "lampun loppuessa" voinut lasin sisältä kulua tai johtua kuin huoneilmaan siinä oleskelevien olentojen hengitettäväksi? Salaliittoteorioiden vannoutuneille ystäville vielä yksi, suoraan Wikipediasta suoraan lainattu, elohopealamppuihin liittyvä uhkakuva: "Elohopealampun suojakupu voi kuitenkin särkyä esimerkiksi lämpötilanvaihtelun vuoksi, jolloin paljas polttimo saattaa jäädä toimimaan. Tällainen elohopealamppu näyttää palaessaan himmeän sinivihreältä ja on vaarallinen: ultraviolettisäteily voi aiheuttaa silmä- ja ihovaurioita. Näin ollen rikkoontunutta elohopealamppua ei tule katsoa eikä sen valossa oleskella." Siispä tässä elohopeakysymyksessäkin: Tyypillistä Eurostoliiton eli Kymmenvaltioliiton politiikkaa. m.o.t. |
||||
22.09.2013 18:23 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kaikista kahdesta (kolmesta) kuvauspaikan paikkeilla, jossain kohtaa ratakilometriä seiska, sijainneesta seisakkeesta, Valimosta (km 7+630 → 7+480) ja Strömbergistä (km 7+929) on painavaa asiaa Markku Nummelinin Rantarata-kirjassa sivulla 21. Kirjan tietojen mukaan Strömberg avattiin torstaina 1/12-1949 palvelemaan vain ja ainoastaan Oy Strömberg Ab:n työntekijöitä. Seisake lakkautettiin sunnuntaina 30/5-1976, samana päivänä kun Valimon seisake avattiin ratakilometrille 7+630. Leppävaaran kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä (http://vaunut.org/kuva/21566) seisake modernisoitiin täydellisesti, ja muutettiin nykyiselle sijaintipaikalleen ratakilometrille 7+480 maanantaina 16/10-2000. Samassa yhteydessä ABB olisi halunnut muuttaa Valimon nimen Strömbergiksi. Helsingin nimistötoimikunta puolsi ABB:n ehdotusta, mutta Rautatieharrastuskeskus ei puoltanut. Kuvassa näkyvä, ikäänkuin muusta Rantaradasta erinään oleva, ylikäytävällinen raide on Leppävaaran kaupunkiradan eteläisempi raide, jota myöten A- ja L-junat kulkevat kohti Helsinkiä. | ||||
22.09.2013 14:28 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jalustakin kotoa löytyy, mutta eipä sitä tullut tuollekaan päiväretkelle otettua mukaan - mihinkäs sellaista ainakaan päiväsaikaan... Siispä sillankaide sai toimia "statiivina". Kuvaa http://vaunut.org/kuva/86364 otettaessa tukea tarjosi kaivuri. ;o] | ||||
22.09.2013 14:12 | Ari-Pekka Lanne | |||
Hoya HMC ND400 (http://www.jimms.fi/tuote/7070558 ). | ||||
21.09.2013 20:06 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eihän tästä kielikylvystä puutu enää kuin kyrillistä aakkostoa käyttäen väännetty katsaus liikennepaikan vaiheisiin 29/9-1944 ja 26/1-1956 välisenä vuokra-aikana (http://www.porkkala.net/fi/historia ). | ||||
19.09.2013 17:39 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mika Vähä-Lassila har författat en briljant studie om järnvägsarkitektur i Finland (http://www.mikanhuone.com/asemarakennukset.html). Där frankommer att det första (1903) Jorfvas platformskjulet (http://www.mikanhuone.com/jorvasvanha.jpg) var byggt med ritningarna av Bruno Granholm. Platformskjulet reformerades i 1933 enligt Jarl V. Ungern och/eller Thure Hellström (http://vaunut.org/kuva/80811). Den tegeltäckte byggnaden som vi ser på bilden blev färdig i 1994. Jag vet inte vem som konstruerade det nyaste platformskjulet. | ||||
19.09.2013 13:49 | Ari-Pekka Lanne | |||
Svenska var min värst stötesten i skolan. Det var mödosamt och jag blev godkänd bara knappast. "Mycket skrik för lite ull, sa käringen som klippte grisen." Det är en rolig slump att jag nyligen lärde mig ett nytt svenskt ord och det var just "rallar". Jag promenerade från Kyrkslätts järnvägssation till Hampasvägens järnvägsövergång (http://vaunut.org/kuva/86279) och där såg jag en väg som heter "Rallarvägen" (http://goo.gl/maps/1MoyO). Det var så lustig att det stannade i minnet. Man lär sig något nytt varje dag - men kanske glömmer ännu mera… |
||||
18.09.2013 22:53 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jees, oivallista. Tosiaankin, oli tää sitten Mankala, Mankki tai vaikka Mankkaa, niin mankeloidahan tuosta ei tosiaankaan merkkien ja pykälien mukaan voi. Polkupyörä kun lasketaan myös ajoneuvoksi, vaikka moottoriton simmottinen onkin. Enkä mää meinannut kenenkään varpaille astua. Ihan vaan huulena heitin tuon, että Rautatieharrastuskeskus perustaisi liikennemäärien laskematta jättämisen sen matemaattisen totuuden varaan, että nolla kertaa äks on nolla, vaikka äks olisi kuinka ääretön. ;o) |
||||
16.09.2013 23:20 | Ari-Pekka Lanne | |||
Muistaakseni vastasi jonkunlaisella merkillä. | ||||
16.09.2013 20:35 | Ari-Pekka Lanne | |||
Se oli tervehdys veturinkuljettajalle. =o) | ||||
15.09.2013 18:22 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jos kulkevat, nimittäin entiset JK-junat. Niistä verrattain suurikin osa saattaa olla kokonaan lakkautettu tarpeettomina tai kannattamattomina. VR Group ei katso hyvällä mitään parin-kolmen vaunun ryhmiä. | ||||
15.09.2013 18:16 | Ari-Pekka Lanne | |||
JK on (oli) "jakelu- ja keräilyjuna" eli järjestelyjuna (http://vaunut.org/kuva/54063). TH sen sijaan lieni "tavarahenkilöjuna" (http://vaunut.org/kuva/80339). Eipä näy roikotettavan enää noita junatyyppejä Cargon tai Ennevirastonkaan vakkareissa. Entiset JK:t kulkevat nykyään kirjaimella T tai ihan päivystäjinä, eikä henkilöjuniin tavata liittää tavaravaunuja ainakaan ylimäärin - lähinnä museaalisesti, nostalgisissa tarkoituksissa (http://vaunut.org/kuva/76805). |
||||
15.09.2013 10:55 | Ari-Pekka Lanne | |||
Lisäksi laiturin luulisi olevan mustanaan matka-askein varustettuja ihmisiä, jotka suunnittelevat änkeävänsä itsensä laiturille pysähtyvään junaan. | ||||
13.09.2013 15:45 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tuossa radan ja kadun toisella puolella, puiden takana oli aiemmin Turun paskavatkaamo. Laitoksesta ei ole enää jäljellä juuri muuta kuin suuria monttuja ja haju. Tulevaisuudessa näkymä muuttuu huomattavasti, jos siihen tosiaan nousee 35-kerroksinen pilvenpiirtäjä. http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074329891/Pilvenpiirtaja+hyi+kauheaa |
||||
11.09.2013 21:46 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ja siis tosiaan erityisesti Rauman radan sähköistyksen jälkeen Sr2 oli hyvin vallitseva veturityyppi Rauman junissa. Nyt, kun palakiskoakaan ei kyseisellä radalla enää ole, on Sr1 vahvistanut selvästi asemaansa. | ||||
11.09.2013 21:45 | Ari-Pekka Lanne | |||
Rauman baanalle vaihdettiin sähköistyksen yhteydessä 90-luvun loppupuolella K43-kiskot UIC54-kiskoihin, mutta pölkyt säilyivät puisina, paitsi Vuojoen kohtauspaikan sivuraiteella (vrt. http://www.vaunut.org/kuva/78274). Ja nämä edelliset, 54-kiloiset kiskot olivat tosiaan palakiskoa. V. 2004 Rauman radalla päivitettiin taas päällysrakennetta vastaamaan nykyajan vaatimuksia - puiset kreosootintuoksuiset pölkyt vaihtuivat betonisiin ja UIC54-kiskot UIC60-kiskoiksi. Nämä nykyiset 60-kiloiset kiskot ovat yhteenhitsatut. |
||||
10.09.2013 20:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
Täysin muistikuvaan perustuen tämä olisi edellinen Raumalle saapunut festarijuna. Paluujunakin tällä taisi olla, mutta olisiko siinä vaiheessa valtio jo kaivannut lisää aapeen palveluksia, niin se jäi kuvaamatta. RMJ taisi olla Raumalla viimeisen kerran v. 2007, mutta muistelisin, että viimeisinä vuosina ei juhlallisuuksista huolimatta ajettu festivaalijunia Raumalle. |
||||
10.09.2013 16:33 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tässä Ruissalontien/Pansiontien ylikäytävällä on kyllä melkoinen autoliikenne. Tasoristeys.fi:n mukaan molempien katujen keskimääräinen vuorokausiliikenne on 10 000 ylikäytävän kohdalla. Ja ne harvat junat, jotka tästä kulkevat, kulkevat juuri pahimpien aamu- ja iltaruuhkien aikaan - silloin kun lautat purkavat ja lastaavat autoja satamassa. En tiedä tämän tasoristeyksen/liikennevalojen ohjausjärjestelmästä sen tarkemmin, mutta kameroitahan tässä myös riittää - tiedä sitten kuka ne monitorit näkee. Eikös tässä ole niinkin, että jos esim. asemalta päin on tulossa/lähdössä juna tähän, niin tässä putoo puomit alas jo kauan ennen kuin Aakenkadun varoituslaitoskaan vielä hälyttää punaisena? Sama ilmiö on muistaakseni nähtävissä toisesta suunnasta. Ensin häly tulee tähän, ja vasta myöhemmin Arvinkadun tasolle. (Vai muistanko väärin?) Mahdoinko joskus katsella Aakenkadun suunnasta tähän, että jopa rautatien pääopastimeen olisi tullut värit tasan samaan aikaan, kun tässä alkoivat puomit pudota alas? Siitä mieleeni onkin tullut, että laittaakohan liikenteenohjaaja manuaalisesti tähän hälyt, laitettuaan ensin liikennevalot punaisiksi ja katsottuaan vielä sen jälkeen monitorejaan. Vrt. kuvassa http://vaunut.org/kuva/85997 Jimin kommentti 05.09.2013 23:32. Aamuisin se ruuhka tahtoo nimittäin olla tässä niinkin paha, että vaikka edessä, Ratapihankadun ja Puistokadun risteyksessä, olisikin vihreä aalto, ei jono liiku siltikään mihinkään. Vihreä sataman suunnasta tuleville ei vielä tarkoita jonon liikkumista mihinkään, koska oikealle kääntyvät joutuvat väistämään Ratapihan kadun suuntaisesti suoraan menevää kevyttä liikennettä. Yhdellä lauseella sanottuna: Tämä on mielenkiintoinen kaksoistasoristeys. =oD |
||||
10.09.2013 09:39 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mulle tulee tästä ensimmäisenä mieleen Varkaus-Kommila eli Hurusrata. Ainakin tänä päivänä siellä taitaa tosin olla K43-kiskotus. | ||||
08.09.2013 22:30 | Ari-Pekka Lanne | |||
Hys, ei puhuta mitään. Jos vaimo kuitenkin lueskelee näitä... =oD | ||||
07.09.2013 18:32 | Ari-Pekka Lanne | |||
Njaa, eiköhän noikin (kevyesti) sisälly siihen, jos tuhansia vuosia sitten kirjoitettu pitää paikkansa... =oD | ||||
07.09.2013 18:16 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eikö tuo uusi, korkea ja valkea rakennus tuossa sillanpielessä ole myöskin jotain TYS:in "itsariyksiöitä"? | ||||
07.09.2013 18:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
Nyt kysytkin Artturi vaikeita, kun en ole teologi. Eipä silti, ei tämän päivän teologikaan osaisi (suostuisi) tuohon vastata. Mutta mikäs siinä, lueskellaas hieman lisää. Tuloillaan, "tapahtumassa" on vuosiviikon eli seitsemän vuoden pituinen vaivanaika (Dan. 9:27), jonka alkuna on Gogin sota (Hesek. 38-39). [Jonkun suuren pohjoisen maan vientituotteisiin taidettiin joskus viime vuosisadan alkupuolella kirjoittaa sirpin ja vasaran alle: "Made in Gog".] Mutta raunioille tosiaan "rakennetaan" tuhatvuotinen valtakunta (Ilm. 20). Jotain tommosta ehkä opetettiin Artturillekin tuolla kuvassa näkyvässä Raunistulan koulussa ussan tunneilla? Ja tämmösiä mää tuolla vuorella julistaisin, jos olisin profeetta. Mutta kun ei, olen aivan maallikko vain. Oppimaton ja sivistymätön, hidas ja muista jälkeen jäävä olen aivan kaikissa elämän oppiaineissa: äikässä, matikassa, veistossa, kuviksessa, liikassa.... |
||||
05.09.2013 22:38 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mää en olisi tukkinut myöskään tuota suojatietä/pyörätien jatketta. Mutta se nyt on tässä pienenmpi synti. Mutta siis: "ei näin". Mitenkähän muuten mahtaa olla tässä, kun näitä ylikäytäviä tässä valvovat toisaalta myöskin rautatien opastimet, että seuraakohan liikenteenohjaaja jostain monitorista näkymää tässä, eikä laske junaa tähän, jos tilanne on tämä? Kun pelkään vahvasti tämän olevan joka-aamuinen ja -iltainen näky. Ainakin Pansionkadun tasurissa tahtoo olla. |
||||
05.09.2013 14:28 | Ari-Pekka Lanne | |||
Reilun kymmenen vuoden aikana ehkä satoja kertoja tuota kuvan siltaa ylittäessä ja sieltä äkkijyrkän Kuuvuoren nähdessä on ollut mielessä, että pitäisi joskus kivuta ”vuorelle” katsomaan, millaisen perspektiivin sieltä saa. Nyt sitten sain toimeksi, enkä lopunajan merkit huomioiden ilmeisestikään yhtään turhan aikaisin – kohta tällaistakaan kuvaa ei enää saa: ”Kaikki saaret katosivat, eikä vuoria näkynyt enää.” Ilm. 16:20 | ||||
05.09.2013 11:59 | Ari-Pekka Lanne | |||
PPP taisi tulla antaneeksi tähän keskusteluun oivaltavimman ja eniten tolkullisen kommentin. | ||||
04.09.2013 20:02 | Ari-Pekka Lanne | |||
Oikein! Rautis on rautis ja satama on laivapysäkki. | ||||
02.09.2013 21:11 | Ari-Pekka Lanne | |||
No voi hyvä tavaton. Ei konduktöörille tullut mieleen änkeä polkupyörää Kuurankukan takaohjaamoon? Vaihtoehtoisesti sen olisi saanut kulkemaan vaikka bussirahtina, erikoispikavuorossa Helsinkiin lähes yhtä nopsaan kuin tuo luotijuna, tai sitten vaikka jälkitoimituksena aamujunassa. Jälkikäteen lentoyhtiötkin usein toimittavat matkustajien matkalaukukkuja, jotka ovat sotkeentuneet lajittelussa jossain kentällä, matkan ja maailman varrella. OT:na tästä tulee mieleen elokuva Uuno Turhapuro muuttaa maalle. Siinä Uunolla on pientä vääntöä kondukröötin kanssa fillarin kuljettamisesta matkustamossa. Uuno pelkää, että pyörä jää kyydistä erehdyksessä Huittisissa, jos hän antaa sen tavaravaunuun. Ja kesällä 2002 törmäsin ihan itsekin elävässä elämässä tilanteeseen, jossa matkustaja roudasi epätietoisena pyöränsä sinisen pellivaunun matkustamoon matkalla Seinäjoelta Vaasaan. Kyllä konduötööri siinäkin ohjasi pyörän tavaraosastoon. |
||||
31.08.2013 12:22 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kyllähän Huru varsin katu-uskottava tankattava valkoisine Pösön sompineen olisi ollutkin. | ||||
30.08.2013 21:56 | Ari-Pekka Lanne | |||
En muista ihan kaikkien rautateiden merkkien merkityksiä, mutta tässä ilmeisestikin veturinkuljettaja käyttää Dv12-veturin B-porrasta. | ||||
30.08.2013 20:42 | Ari-Pekka Lanne | |||
Joku vanhemman koulukunnan karpaasi joskus väitti, että linjuriautolla pääsi joskus muinaisina aikoina ennen rajoittimia kulkemaan hyvinkin 140-150 km/h. Myöhästyminen kuulemma hukkui noilla vauhdeilla kummasti, mutta latu alkoi näyttää kovin soukalta. | ||||
30.08.2013 00:06 | Ari-Pekka Lanne | |||
Oli hyvin sisiliskomainen juna, vaikkei tuossa mitään vaaratilannetta ollutkaan. | ||||
29.08.2013 23:23 | Ari-Pekka Lanne | |||
Juuri näin. | ||||
29.08.2013 21:50 | Ari-Pekka Lanne | |||
Joo, taitaa olla. Korjattu Hovinsaari Tavaraksi. | ||||
29.08.2013 16:34 | Ari-Pekka Lanne | |||
Minkäslaista suodinta Perttu on käyttänyt tätä mestariteosta ottaessaan? | ||||
Kuvasarja: Siperian Susi – kekkosenaikainen ulvoja |
29.08.2013 16:12 | Ari-Pekka Lanne | ||
Juhan kuvailemista syistä ensinnäkin toivoisin omistavani aikakoneen (jolla pääsisin keräämään filmille kaikki Alspommin ja Hurut), ja toisaalta olen innostunut keräilemään näitä nyt väistyviä sarjoja, nämä kun ovat ymmärtääkseni tulevaisuuden historiaa. | ||||
29.08.2013 15:59 | Ari-Pekka Lanne | |||
Todellakin. | ||||
29.08.2013 15:52 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eikös se "Euran Daltoneita" kuvaava Pahat pojat -elokuva pitänyt olla tositapahtumiin perustuva..? =o) | ||||
Kuvasarja: Siperian Susi – kekkosenaikainen ulvoja |
29.08.2013 11:09 | Ari-Pekka Lanne | ||
Joo, kyl mun kirjahyllyyn ainakin mahtuisi oikein hyvin kirjanen, johon olisi koottu jonkun kuvaajan tai kuvaajaryhmän keräämät kuvat kaikista Siperian Susista kaikissa kuoseissaan. Erityisesti ainakin keltaruskeissa väreissä, jotka olivat ne parhaimmat. Pyrhösen Kimmohan on koonnut ja taittanut Huruista vastaavan kirjasen, jossa on kaikki Dr12:t 2200:sta 2241:een numerojärjestyksessä kuvin ja yksilökohtaisin kirjallisin historiikein, unohtamatta sarjakohtaista esittelyä. Suositeltava lukemisto, ken ei ole vielä törmännyt: Huru 12 - Matkan varrelta, Kustantaja Laaksonen 2011. |
||||
Kuvasarja: Siperian Susi – kekkosenaikainen ulvoja |
27.08.2013 14:48 | Ari-Pekka Lanne | ||
Kiitos kiitos. Idean tähän, niinkuin eräiden muidenkin sarjojen (Sr2, Dr16...) keräilyyn, sain joskus vuoden 2009 lopulla, jolloin julkaisinkin tämän susilauman ensimmäisen eli viimeisen kuvan: http://www.vaunut.org/kuva/60413. Myönnettäköön, että taisin saada idean tähän eräältä itseäni paljon korkeammalta (niin kuvaustaidoiltaan kuin muutenkin) rautatieharrastajalta: http://www.vaunut.org/sarja/190. Sr1-sarjaa keräillessä ei ollut käytettävissä oikein mitään muita apuja kuin sitkeä bongailu. Toki Sr1:n hyvä kierto on auttanut paljon. On mulla ollut jo pitkän aikaa tämä sarja täynnä. Viimeiseksi sain numeron 3065 viime syksynä. Olin Turun bussirahtiasemalla autojenpakkausvuorossa, kun näin sattumalta kadun yli tuon viimeisen puuttuvan numeron karkaavan Turusta Tampereen suuntaan jossain matkustajajunassa. Tietysti mielessäni noiduin, kun missasin sen siinä, mutta kokeilin illalla tuuriani, josko se palaisi vielä takaisin Turun puoleen. Ja palasihan se: http://www.vaunut.org/kuva/78195. Veturiyksilökeräily on antanut harrastukselle lisää jännitystä ja varmasti aktivoinut lähtemään tiheämmin radanvarteen ja bongausretkille. |
||||
27.08.2013 14:15 | Ari-Pekka Lanne | |||
Asiallinen kuva ja kuunnelma! =o) | ||||
Kuvasarja: Siperian Susi – kekkosenaikainen ulvoja |
27.08.2013 12:27 | Ari-Pekka Lanne | ||
Kimmo näköjään tunnisti piilosarkasmini. Jaa, voi olla että hammasvälitystilanne on muuttunut vuosien saatossa. Tiiliskiven Valtionrautatiet 1962-1987 s. 397 kerrotaan mm. näin: ”Veturien suurin nopeus on 140 km/h, mutta kymmenessä veturissa on akselinkäyttölaitteen toisenlaisella hammaspyörävälityksellä huippunopeus nostettu arvoon 160 km/h samalla ajomoottorin pyörintänopeudella.” Veturiyksilöitä ei kirjassa nähdäkseni eritellä, mutta on huomattava, että tuohon aikaan olivat käytössä veturit 3001-3110. Sr1:iä 3111-3112 ei ollut vielä rakennettu. Vuonna 1995 julkaistussa kirjassa Suomen veturit osa 2 kirjoitetaan s. 89: ”Veturien 3098-3112 voimansiirrossa on erilainen hammasvälitys ja niiden suurin sallittu nopeus on 160 km/h.” |
||||
Kuvasarja: Siperian Susi – kekkosenaikainen ulvoja |
27.08.2013 04:43 | Ari-Pekka Lanne | ||
Eipä kestä. Huvikseni näitä keräilen. Koska se on - hauskaa! =o) | ||||
22.08.2013 11:24 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mikäs "silmä silmästä (mon. raideopastimesta), kuva kuvasta" -mentaliteetti .orgissa nyt on valloillaan..? =o) | ||||
21.08.2013 17:23 | Ari-Pekka Lanne | |||
Herkullinen kuva. Hieno maisema, hyvät värit. Enpä olisi tuolloin osannut arvata, että näky (InterCityn™ värinen InterCity) olisi muutaman vuoden päästä historiaa. Ja on Susikin jäänyt paitsioon kyseisellä rataosalla. Pysyvää on vain muutos. Siksihän näitä dokumentoidaan. | ||||
19.08.2013 13:14 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kyllähän se aina piristää kummasti päivää, kun löytää Ouluun saakka kulkeutunutta punakermaista Ruotsinlaivastoa ja/tai Seeprastoa. Mitähän tapahtuu, jos rikon rajauksen keinoin luodun illuusion värivihreettömyydestä, ja kerron kuvassa osittain näkyvän Alppiruusun olevan - ei pelkästään V-logoton - vaan mikä julkeampaa, vihreellistynyt 3241? | ||||
19.08.2013 01:24 | Ari-Pekka Lanne | |||
Joo, huomasin kanssa itse, mutta vasta tästä kuvasta. Kumma miten kuvasta näkee paljon enemmän kuin itse paikan päällä. | ||||
19.08.2013 01:13 | Ari-Pekka Lanne | |||
Turussa näkyy häärivän henkilövaunujen kimpussa päivittäin Teve-Nelkku 511, tai silloin tällöin sitä paikkaamassa joku Deeveri, päivystäjänumerolla 6182 (http://www.vaunut.org/kuva/80784). Mutta tavaravaunuja järjestelevä sähkäri lienee melko harvinainen? Itselleni tulee ainakin näin äkkiseltään mieleen vain yksi kerta, jolloin olen sen ihmeen nähnyt. Tämä tapahtui joskus 2000-luvun puolivälissä Raumalla. Kesken Kajaaniin lähdössä olevan junan jarrujen, jousien yms. tarkastuksen jostain rungon keskellä olevasta siirtokatevaunusta löytyi vika (vai ominaisuus), jolloin junan nokalle matkaveturiksi valjastettu Sr1 vekslasi kiireesti rikkinäisen vaunun eri raiteelle. |
||||
18.08.2013 23:37 | Ari-Pekka Lanne | |||
On muuten hyvin perusteltu. |