14.10.2011 12:14 | Ari-Pekka Lanne | |||
Hyvä kysymys Eskolta. Ampumarata on Mynämäen puolella, joskin aivan rajan tuntumassa. Sen sijaan tämä ei ole aivan Krouvinummen, joka tosiaan on Laitilan puolella, ytimessäkään. Mutta ampumarata tunnetaan "Krouvinummen ampumaratana". Ehkä "Krouvinummi" ei mahdu Laitilan kunnanrajojen sisälle. | ||||
18.04.2011 10:04 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eipä tässä kauankaan hurahtanut, kun paikalle pelmahti Sr2 3246 (IC47 Helsingistä Rovaniemelle). Sr1 3099 lienee toi sitä ennen P703:n Kajaanista - ainakin se vekslaili tuossa muutamien plootujen (mm. Ei 27002 [jonka sisarvaunu Ei 27007 on sitäpaitsi seissyt joitakin viikkoja tuossa Turun tavararatapihalla peltivaunujen graffitoidun hylkyjonon hännänhuippuna]) kanssa ennen ja jälkeen IC47:n tulon ja lähdön. Illan näyttävin ja kuuluvin manööveri oli Dv12 2623:n hääräily Harrin mainitseman Gfotin kanssa ratti kaakossa matkustajaratapihaa edestakaisin. Eikä unohtaa sovi torniolaistakaan (T5114), joka tosin ehti tällä(kin) kertaa kavalasti livahtaa meikäläiseltä etuajassa ohi. Kuiva keli ja myötätuuli? Ehkä Vaalean kuljettajalla oli jo mielessä perjantaisauna, ja kiuaskivinä luonnollisesti raidesepeliä. | ||||
04.12.2010 18:08 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ymmärrän sen, että vihreävalkoista väritystä käytetään sähkövetureissa, moottorijunissa ja matkustajavaunuissa. Silloin, kun se saataisiin nopeasti näistä jokaiseen käytössä olevaan, myös vanhoihin sinisiin sekä Eileihin, väritys toisi hienoa yhtenäisyyttä. Sen sijaan sitä en ymmärrä, että väritystä pitää huiskia myös dieselvetureihin, joita käytetään tänäpäivänä melkein pelkästään tavaraliikenteessä, ja jotka sitäpaitsi eivät ole, eivätkä vihreiksi maalattuinakaan näytä, lainkaan niin vihreiltä kuin vesivoimaa käyttävä sähkökalusto. Tällä maalaustahdilla se tekee todella pitkään vain keskeneräisyyden ja hajanaisuuden vaikutelmaa. Jos vaikka ajattelee Dv12-kolmikkoa, johon on sattunut punavalkoinen 25xx, punakermainen 27xx ja vihreävalkoinen 26xx. Tulee vähän samanlainen vaikutelma kuin nähdessään talon, jota uudella värillä maalatessa on maalirahat loppuneet kesken. Kaikkia tavaravaunuja tuskin ja toivottavastikaan ei maalata vihreävalkoisiksi, miksi siis osa dieselvetureista? | ||||
14.11.2010 10:05 | Ari-Pekka Lanne | |||
Varsin tylyn näköinen. Mutta onpahan edes suojassa graffitoijilta ja muilta tuholaisilta, siihen asti kunnes saa kortteeripaikan tuonne entiseen konepajan rakennukseen laitettavasta "kulttuurikeskuksesta", mitä moinen sitten tarkoittaneekin. Vai oliko se paikka vielä aukikin? | ||||
01.11.2010 18:43 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kiitos valaisusta. Kuvatekstin lapsus on nyt oikaistu. | ||||
01.11.2010 12:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ai, no voi se niinkin sitten olla. Kiinnitti vaan huomiota, kun tuolla vasemman puolen käyntisillalla oli samaan aikaan toinen kaveri hääräilemässä myöskin. En sitten kehdannut häiritä heidän työrauhaansa tyhmillä kysymyksillä. | ||||
26.10.2010 20:07 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ainakin ennen junamiehet hyppivät päivystysveturiin sen ollessa liikkeellä. Tapa säästi aikaa ja löpöä. Onko se nykyisten työturvallisuusmääräysten mukaan sallittua? Jollei ole, niin tulee mieleen, että tuo Dv:n uudempi kaideratkaisu pyrkisi "rohkaisemaan" säännön noudattamiseen. Ammattilaisilla on ehkäpä tietoa tästä? | ||||
24.10.2010 22:22 | Ari-Pekka Lanne | |||
Netin kautta on vähän turhankin helppo antaa negatiivista palautetta. On täällä heikompiakin esityksiä nähty. Valokuvaus on vaikea laji, mutta vain reenaamalla siinä voi kehittyä. Kritiikki kannattaa aina käyttää rakentavasti omaksi edukseen. Tervetuloa hienon harrastuksen pariin! | ||||
25.05.2010 03:36 | Ari-Pekka Lanne | |||
Vahvistan Antti Ojalan kommentin konduktöörin osaamisesta. PoRHan museohenkilöjunassa esimerkiksi, kun siis käväisin sen kyydissä Ilomantsin radalla, oli erilainen tapa. Siellä kuljettaja ilmoitti kuvauspysähdyksen alkamisesta viheltimellä ja päättymisestä soittokellolla. Se tapa on erittäin hyvä, selkeä ja käytännöllinen. Eräissä muissa museojunissa on noudatettu varsin epämääräisiä tiedotusmenetelmiä kuvauspysähdysten kohdalla, mikä on herättänyt matkustajissa epäselvyyttä. Tässä museosta karanneessa pikajunassa sen sijaan konduktööri Jari Auvinen osoitti rautaista ammattitaitoa selkeillä kuulutuksilla täsmällisine aikamääräineen jo hyvissä ajoin ennen kuvauspysähdyksiä ja tiivistettynä kertauksena välittömästi ennen pysähdystä, kertoi pysähdyksen syyn muissakin pysähdyksissä, nimesi nähtävyyksiä niitä sivuutettaessa, sekä kokosi kuvauspysähdysten lopuksi tilausjunansa matkustajat kyytiin pilliin viheltämällä. Kuulutuksensa konduktööri muotoili paitsi informatiivisiksi, myös esteettisiksi ja korrekteiksi - ottaen tällä tavalla matkustajan huomioon. Ne olivat parhaita kuulutuksia, mitä olen milloinkaan junassa kuullut. Matka oli muutenkin kaikin puolin oikein mukava, ainakin osuudet Haapamäki-Joensuu-Ilomantsi-Joensuu - joilla olin itse mukana. Sää oli paras mahdollinen. Lounas Kuopion asemaravintolassa oli järjestetty hienosti. Oli myös hauska nähdä, kuinka eri asemille pysähtyneistä pika/IC-junista aukesi vaivihkaa Suden ohjaamon ovi, Maripaitainen piiloharrastaja nappasi ovenraosta Alstikasta pikakuvan ja ohjaamon ovi lämpsähti taas kiinni. =oD | ||||
Kuvasarja: Uudenvuodenaatto Peipohjassa v. 1983 |
02.01.2010 10:28 | Ari-Pekka Lanne | ||
Tämä on erittäin hieno kuvasarja suoraan kasariluvulta. Vaikka on Esko kyllä tarjoillut ennenkin aarteita tänne vorkkiin. | ||||
31.12.2009 14:23 | Ari-Pekka Lanne | |||
JKV-laitteisto ainaskin... =oD | ||||
30.12.2009 16:10 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kappas, hyvä huomio. Täytyypä tutkia muistiinpanoja vähän tarkemmin, jos saisin kaivettua oikean numeron. | ||||
10.12.2009 22:00 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kappas, sen kun sais rahanakin... Tattis onnittelusta. | ||||
11.11.2009 18:33 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tyylikästä. Old school Red Devil. | ||||
07.11.2009 15:34 | Ari-Pekka Lanne | |||
Minusta Ammuksen raide lähti vasta tasoristeyksen jälkeen. Vrt. kuva http://vaunut.org/kuva/28636. Maastossa oli vielä pari vuotta sitten havaittavissa raiteen pohjaakin kohdassa, jossa nyt menee satamaan johtava tie. | ||||
05.11.2009 15:08 | Ari-Pekka Lanne | |||
29.5.1988 | ||||
19.10.2009 18:29 | Ari-Pekka Lanne | |||
Minusta tehonsäätöpyörä tuo enemmän arvokkuutta, jämptiyttä ja ryhdikkyyttä. Joystickistä tulee minulle mieleen enempi sellaiset pikkupoikien ralliautopelit. Linja-autonkuljettajana ymmärrän toki ergonomiankin merkityksen. Sitähän insinöörit sillä joystickillä hakevat. Mutta siltikin olen sitä mieltä, että Dv12:n ohjaamossa pitäisi olla vanha kunnon tehonsäätöpyörä. Veturinkuljettajan ammatti on arvokas. Työ on vastuullista, ja siihen valitaan vain pieni prosenttimäärä halukkaista hakijoista. Kyllä niiden tarkoin valikoitujen miesten käsissä täytyy pysyä ratti. Toisessa ääripäässä kuski löhöää sohvalla, lipittää Pepsiä ja ajaa junaa pleikkarikonsolilla. Ehkä olen tässä asiassa vanhanaikainen, se minulle suotakoon. | ||||
19.10.2009 11:16 | Ari-Pekka Lanne | |||
Vastaus kysymykseen "Mikä ajoi käyttämään ko. sanaa?": Se, että 2500-sarjassa tehonsäätöpyörät on korvattu sellaisilla. | ||||
18.10.2009 20:49 | Ari-Pekka Lanne | |||
2500-sarja on modernisoitu. Alkuperäisessä asussa olevaa 2500-sarjaa ei enää ole olemassa. 2700-sarjan nykyinen ulkoasu on paljon perinteikkäämpi ja lähempänä alkuperäistä. Samoin 2700-sarjan vetureissa on vielä vanhat kunnon tehonsäätöpyörät, eikä mitään lelujoystikkejä, kuten 2500-sarjalaisissa. 2700-sarjan vetureita (ex Sr 12) on valmistettu 60 kpl, joten tässä on niistä yksi kuudesosa, mikä on aika paljon. Toisaalta Dv12 on viimeinen 50-60-lukujen suurilukuisista legendaarisista dieselveturityypeistä (Dr12, Dr13, Dv11/15/16, Dv12), joka on vielä aktiivikäytössä rautateillämme. Nyt on sen viimeisenkin tyypin lähtölaskenta alkanut - mikä tekee tästä tilanteesta murheellisen. Kolmas asia, joka tekee tästä tilanteesta synkän, on näiden vetureiden hylkäämisen pääsyy, eli rautatiekuljetusten väheneminen. | ||||
16.10.2009 10:12 | Ari-Pekka Lanne | |||
Oikein! Joku hallitsee rautatiemaantiedon. | ||||
16.10.2009 01:38 | Ari-Pekka Lanne | |||
Sanoisinko vihjeeksi, että vaunu on kiertynyt aivan eri rataosalle. Ei olla Joensuu-Kontiomäki -välillä. ;o) | ||||
Kuvasarja: PoRHan syysretki 2009 |
24.09.2009 10:27 | Ari-Pekka Lanne | ||
Pari kertaa jännättiin, että saadaanko eteläänviemisiksi poronlihaakin, mutta ei tärpännyt kuitenkaan. Tunnelma oli tosiaan mukava tällä retkellä. | ||||
23.09.2009 21:39 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kuvateksti hieman yleisemmäksi suomeksi käännettynä: "Näkymää Hotelli Palomestarin huoneen 502 ikkunasta junaradalle. Työajossa oleva juna on siirtymässä alas toiseksi läntisimpiä junanraiteita pitkin. Junakuskilla ei näytä olevan maripaitaa, onhan syysilma jo kirpeä. Bussikuski on hetkeä aiemmin pysäköinyt Veljekset Salmelan bussin juna-aseman päätyyn, kuskattuaan päivän aikana kymmeniä kuskattavia." | ||||
09.06.2009 17:48 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mun veikkaukseni on, ettei korjata. VR Osakeyhtiöllä on tällä hetkellä reilusti ylimäärin dieselvetureita. Resiinan 1/09 mukaan Dr16-vetureiden käyttöaste on pudonnut alas metsäteollisuuden supistusten takia. Dieselveturitarpeeseen tuskin tulee jatkossakaan suuria lisäyksiä. Sähköistys on edennyt, ja etenee edelleen ainakin Vaasaan. Onko vetokaluston uusiminen dieseleistä sähkäreihin edes pysynyt tässä tahdissa mukana? Tuleeko kuihtuneen metsäteollisuuden tilalle mitään vastaavanmittaisia rautatiekuljetuksia tarvitsevaa teollisuutta? VR Osakeyhtiölle lienee tässä edullisinta ottaa vain vakuutusrahat ja telit talteen. Miksi laittaa satojatuhansia tämän veturin korjaukseen, kun saman työn voi tehdä joku niistä tarpeettomiksi jääneistä. Vaikka veturin korjaus olisikin mahdollista, se ei taida olla tarpeellista. Veturisarjana Dv12 lienee tehnyt suurimman työn Suomen rautateillä. Hylkäämättömyyslinjaa kesti vuosikymmenet. Iät ja ajat. Mut mahdottomiin se ei voi jatkua. Jostain se on alettava. |
||||
08.04.2009 10:14 | Ari-Pekka Lanne | |||
Raideopastimen valurautaisuus | ||||
04.04.2009 14:49 | Ari-Pekka Lanne | |||
Nääsvillemäisyys | ||||
04.04.2009 14:48 | Ari-Pekka Lanne | |||
Alstikan pakokaasujen aromien hannutaanilaamiellyttävyys | ||||
06.05.2007 14:01 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tornio? | ||||
27.02.2007 14:52 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kyllä, mutta etummainen on ylhäällä. Täsmälleen samanlaisen tilanteen näin myös 13.6.2006. Silloinkin hinattavasta Sudesta oli virroittimet alhaalla, ja vetävästä Marsusta etummainen virroitin ylhäällä. | ||||
03.11.2006 09:00 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jurttikumpujahan ne. Tässä kohtaa ollaan jo sen verran lähellä sokeritehdasta, että juurikasta näkyy radanvarressa vähän väliä. Mutta ne viedään tehtaalle maanteitse. | ||||
01.11.2006 08:26 | Ari-Pekka Lanne | |||
Onko muuten kenelläkään tietoa tuon Valmetin nykytilasta? Jossain sanottiin, että sekin olisi Toijalan veturimuseossa, mutta ainakaan sen Internet-sivuilla sitä ei mainittu. | ||||
09.02.2006 13:35 | Ari-Pekka Lanne | |||
Heh, suhteellisen osuva kuvateksti. =o) | ||||
01.12.2005 15:10 | Ari-Pekka Lanne | |||
Junanvalmistelija näkyi tuossa vähän aikaa sitten tarkastavan paluujunan T3035 jarruja, jousia ynnä muita. Kokoonpano oli Sr2 3222 + 4 Simn-u + Sim + Simn + Simn-t + Sim + 2 Simn-t + 3 Sim + Simn + Sim + Simn-t + Simn. Mutta ainakin veturi vaihtuu kahteenkin otteeseen ennen määräasema Kajaania - Tampereella Sudeksi, Iisalmessa Deeveriksi. | ||||
01.12.2005 12:37 | Ari-Pekka Lanne | |||
Samaa mieltä. ;o> Joka haluaa laittaa paremmaksi, ottaa kyllä ristikseen vaikean haasteen. | ||||
01.12.2005 12:19 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jo vain. Raumalla päivystelevät tällä hetkellä saneeraamaton 2563 ja saneerattu 1856. | ||||
01.12.2005 11:32 | Ari-Pekka Lanne | |||
Raumalle kuvan T5038 saapui Sr1 3098:n vetämänä. Tällä hetkellä suhteellisen tuoreessa maalissa oleva 3098 seisoo lumisine otsineen raiteella 31 aivan vaihteen 5 takana odotellen junan T3714 valmistumista. Ja kiireisinä Deeveri ja Seepra näyttävät olevankin... | ||||
01.12.2005 09:51 | Ari-Pekka Lanne | |||
Yks parhaista näkemistäni Vemppu-kuvista. Tässähän on vangittu yhteen kuvaan koko logistiikkamaailma - jos pieni karrikointi kielenkäytössä sallitaan. | ||||
30.11.2005 14:22 | Ari-Pekka Lanne | |||
Niin suhteellista kuin kaikki onkin, niin kyllä tuo Nylund taitaa tarkemmin ajatellen olla tässä asiassa melko oikeassa. Mutta huonosti suunniteltu ratkaisu se Dm12 kuitenkin vaunujen välillä siirtymistä ja sitä kautta henkilöstömenojen hallintaa ajatellen jokatapauksessa on. | ||||
30.11.2005 11:13 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jumankekka! En oikein usko, että tässä olisi kyse VR:n tahattomasta virheestä. Kyse on kylmästä laskelmoinnista. Totuushan on, että vekit ja konnarit - nuo VR:n poroporvarilliset nappiapinat, jotka antavat kiiltokuvakasvot vakionopeussäätimille, ajotietokoneille, JKV:lle, GPS-kuulutusjärjestelmille ynnä muille - ovat ylipalkattuja. Se on yksi syy siihen, että jotkut junttivuorot ovat tappiollisia. Toki perimmäiset syyt löytyvät suuremmista kokonaisuuksista poliittiselta tasolta. Mutta se, että pieneen 2-vaunuiseen junaan tarvitaan 3 poroporvaria syömään kansan vähiä varoja, tekee varmasti vuorosta kannattamattoman. Sitä VR tässä ilmeisesti hakeekin. VR haluaa keskittyä ydinliiketoimintaansa, pitkien yhteyksien nopeisiin matkustajajuniin ja varsinkin pendeli- tai edes kokojunaperiaatteella toimiviin tavarajuniin. Junttilassa liikennöivät taajamajunat kuuluvat liiketoiminnan periferiaan. Kun VR saa junttivuorot näyttämään entistäkin tappiollisemmilta, se pääsee niistä lopulta eroon, ja onnistuu näin karsimaan rönsyt pois liiketoiminnastaan. Ei VR ole kiinnostunut pienistä rahoista, sille kelpaavat vain isot. | ||||
17.11.2005 14:18 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jep, ymmärsin toki kommentin tarkoituksen. En vain malttanut olla hehkuttamatta niitä Deeverin näyttäviä irtiottoja raskaassa päivystyksessä. ;o> | ||||
17.11.2005 14:09 | Ari-Pekka Lanne | |||
Virroittimen laahaushiili kipinöi aika idyllisesti. | ||||
17.11.2005 13:33 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tuskin ne juntit vaihtaa henkilöautojaan ja traktoreitaan kiskobussikyytiin... =oD Pyrhösen ja Nummijoen kommenteista johtui mieleeni, että on sekin suhteellinen käsite se veturin vetokyky. Sehän riippuu tietysti nousuista ja suurimmasta nopeudesta. Täällä Raumalla on elämys katsella, kuunnella ja haistella, kun Deeveri alkaa plokkaamaan yli 2000 tonnin paperijunaa satamaan. Siinä kun ensin lisätään tehoja, niin vaunujen välistä lähtee klappi pois. Mutta sitten kaikki liike saattaa pysähtyä hetkeksi. Veturinkuljettaja lisää lisäämisenkin jälkeen tehoja, mutta mikään ei liiku moneen sekuntiin, joskus lähes puoleen minuuttiin. Sitten lopulta irtiottovastus antaa periksi, ja juna lähtee liikkeelle hyvin hitaasti kiihdyttäen - Deeverin työskennellessä korvakuulolta koko ajan melko kovasti. | ||||
17.11.2005 13:13 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eiköhän siellä ollut kohtalaisen paljon. Kauhajoelta nousi kyytiin suhteellisen iso joukko. Muitakin välipysähdyksiä oli. Ja kyllä kai vaunujen määrä oli mitoitettu sen mukaan, että paljonko väkeä oli tulossa. | ||||
03.10.2005 16:34 | Ari-Pekka Lanne | |||
Maantiekuljetuksissa "kuorman sidonnan on kestettävä eteenpäin voima, joka vastaa kuorman painoa ja sivuille ja taaksepäin voima, joka vastaa puolta kuorman painosta", sanotaan Autokoulun kuorma-autokirjassa. Länsi-Suomessa (30.9.2005) mainitaan rautatiekuljetuksista, että vaunun lattialla seisovat rullat eivät vaadi sitomista, mutta rullapinot kyllä, jolleivat ne ole niin tiiviisti, etteivät sen takia pääse liikkumaan. Jounin kommenttiin lisäisin, että tyhjiä kontteja saa kuljettaa ainakin junissa pelkällä sidontaliinalla kiinnitettyinä, mutta kuormatut kontit on aina kiinnitettävä konttilukoilla. Ja häpeäkseni minun täytyy vielä tunnustaa olleeni huolimaton kirjoittaessani kuvatekstiä. Vaunun päädyn repi nimenomaan Hkbar-vaunu, joka oli pölkkyvaunujonon ensimmäisenä. Rullien liikkeellelähtö oli tässä toissijaisena syynä kuvan Simn-t -vaunun kokemiin vaurioihin. | ||||
03.10.2005 12:32 | Ari-Pekka Lanne | |||
Maantiekuljetuksista poiketen rautatiekuljetuksissa asiakas, joka kuormaa vaunun, vastaa myös kuorman sitomisesta. Mutta ainakin Länsi-Suomen (30.9.2005) mukaan tässä tapauksessa VR vastaa vahingoista. | ||||
01.10.2005 12:25 | Ari-Pekka Lanne | |||
Okei, siis kuituja. Millähän sitten mahtaisikaan olla hakejuna kuormattu..? ;oD | ||||
29.09.2005 09:58 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ne on sitten ovetkin vaihtaneet puolia näissä 3600-sarjan Deevereissä... =oD | ||||
27.09.2005 07:22 | Ari-Pekka Lanne | |||
Virroittimista päätellen molemmat veturit oli vedossa, mutta molemmat veturinkuljettajat oli silti johtoveturin etummaisessa ohjaamossa. En tiedä, miten on mahdollista. |