|
|
23.06. 10:11 | Kari Haapakangas | ||
| Vesitorni on vähän erikoisessa paikassa, mutta eihän sen toisaalta pakko ole olla radan varressa. | ||||
|
|
23.06. 08:53 | Kari Haapakangas | ||
| Peilin kehys? | ||||
|
|
17.06. 12:16 | Kari Haapakangas | ||
| Ei ensimmäistäkään automobiilia kuvassa. Nykypäivän havainnekuvista tämä eroaa siinä, että kuvassa on kuitenkin vahvasti työnteon leima, eikä mitään "aurinkoisen kesäpäivän vapaa-ajanviettoa" | ||||
|
|
15.06. 13:03 | Kari Haapakangas | ||
| Järeän luokan kuusi ollut kyseessä, mutta ei aivan priima yksilö kuitenkaan, hyönteistuhoa on jo havaittavissa | ||||
|
|
11.06. 20:11 | Kari Haapakangas | ||
| Taitaa olla Surunmaa (03) | ||||
|
|
09.06. 13:09 | Kari Haapakangas | ||
| Ah, aivan, tämähän onkin tarkemmin katsottuna asemarakennuksen pohjoispuolelta. Oletin liian hätäisesti Suomi-junien pysähtyvän eteläpuolella. | ||||
|
|
09.06. 10:55 | Kari Haapakangas | ||
| Valot ja ohjaamon henkilöstö huomioiden, eikö pikemminkin paluumatkan ensimmäiset metrit? Vai asemoinko minä Haparandan nyt jotenkin väärin? | ||||
|
|
04.06. 10:33 | Kari Haapakangas | ||
| Sähköistys ennätti näille korkeuksille vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Missäs vaiheessa asema mahtoi vaihtaa tuon valkoisen värinsä keltaiseen? Onko tässä kuljettajien vaihto, eli jatkoiko tämä vielä Rovaniemelle? |
||||
|
|
04.06. 10:26 | Kari Haapakangas | ||
| Tämä juna tekee merkillisen leveän vaikutelman. Noin yleisesti ottaen kiskokalusto ainakin näyttää omaavan enemmän korkeutta kuin leveyttä. | ||||
|
|
30.05. 19:41 | Kari Haapakangas | ||
| Voisi olla kolmiomittaustorni, peruskartoitus oli etelässä tuolloin käynnissä | ||||
|
|
28.05. 10:08 | Kari Haapakangas | ||
| Pysähtyykö täällä vain lähijunat, vai tuleeko tästä Kempeleen tyylinen sekä-että? (vaikka Oulun seudun lähiliikenne on vielä melkoisen pitkässä kuusessa). | ||||
|
|
25.05. 12:37 | Kari Haapakangas | ||
| Pönttö, valkoinen, ohi roiskeita... kuulostaa jotenkin hyvin miehiseltä asialta :) | ||||
|
|
20.05. 08:45 | Kari Haapakangas | ||
| Kyllä Akulla oli vähän syytäkin "käsitellä" työnjohdollisen torven (sic!) ulkomuotoa. | ||||
|
|
15.05. 14:53 | Kari Haapakangas | ||
| Niinhän sitä väitetään, että jos Herra antaa viran, niin Herra antaa myös järjen viran hoitamiseen. No, eihän se todellakaan niin mene, kuten Oxenstierna sen nasevasti kiteytti pojalleen. Katastusmiesten (ja naisten) kohdalla järki palasi päähän, kun virka meni ja työsuhde alkoi. | ||||
|
|
13.05. 10:56 | Kari Haapakangas | ||
| Pitihän se käydä kuuklemapsista katsomassa. Tosiaan, eteläisen osan toisen ansaksen (rannalta lukien) vasemman puolen alalaidasta puuttuu pari pystytolppaa. Silta ei ole pommikoneelle mitenkään helppo kohde osua/tuhota. | ||||
|
|
13.05. 07:46 | Kari Haapakangas | ||
| Tämä niemihän se koreilee useammassakin karttameemissä. Ehtookoto on nimenä jo vähän vanhempaa (sic!) perua. Nykypäivänähän se nimettäisiin "fiinimmin" engelskaksi. |
||||
|
|
13.05. 07:44 | Kari Haapakangas | ||
| Oikeastaan tässä ollaan "tytöt&juna" -kategoriassa. | ||||
|
|
13.05. 07:42 | Kari Haapakangas | ||
| Hissikuilu on niin täynnä tavaraa notta mahtuuko tuonne hissikoria enää laisinkaan! No joo, pieni optinen harhahan siinä on. | ||||
|
|
12.05. 07:50 | Kari Haapakangas | ||
| On tässä kyllä jotain muutakin kuin vain valotolppa. Harmi kun tuosta murtoluvusta 13:n perässä ei saa selvää. | ||||
|
|
12.05. 07:44 | Kari Haapakangas | ||
| Bussipysäkeille ei tarkkaan ottaen saa pysäköidä, mutta onpa niitä tullut tilapäishyödynnettyä toisen harrastuksen yhteydessä... | ||||
|
|
07.05. 10:54 | Kari Haapakangas | ||
| Tunturitulvahan on vielä tulossa, ja sitä myöten Kemijoen tulvahuippu, joka taitaa muutoinkin ajoittua toukokuun lopulle. | ||||
|
|
02.05. 04:34 | Kari Haapakangas | ||
| Kenenkäs metsästysmaja on seisakkeelle nimensä antanut? ;) | ||||
|
|
30.04. 07:40 | Kari Haapakangas | ||
| Rataosuudella voi siis olla vain yksi juna kerrallansa? | ||||
|
|
30.04. 07:39 | Kari Haapakangas | ||
| Suomesta ei taida löytyä montaakaan noin voimakasväristä rakennusta, vielä vähemmän julkista sellaista. | ||||
|
|
30.04. 07:37 | Kari Haapakangas | ||
| Alituskorkeutta on kuitenkin tarpeeksi, kun minkäänlaista korkeusrajoitusta ei näy. | ||||
|
|
23.04. 13:22 | Kari Haapakangas | ||
| Kolmen kerroksen liikennettä: kaivoista päätellen maan alla, maan päällä (tie+ rautatie) ja ilmassa (sähköä ynnä drone(?)) | ||||
|
|
09.04. 10:29 | Kari Haapakangas | ||
| Tuo viritelmä tasoylikäytävän jälkeen, onko sen tarkoitus torjua karjan pääsyä rataosalle? | ||||
|
|
09.04. 10:26 | Kari Haapakangas | ||
| Kummallista isojen kirjaimien käyttöä, mutta toisaalta jos lukee vain isolla alkavat sanat, niin siinähän se on aika lailla tiivistettynä. Any Person Trespassing Penalty Forty Shillings. Mitenkäs se nyt menikään tuo vanha brittiläinen rahajärjestelmä... x määrä pennyjä oli shillinki, ja x shillinkiä teki punnan. Ei kymmenellä jaollinen (enempää en muista). |
||||
|
|
08.04. 20:03 | Kari Haapakangas | ||
| Merkillistä...pikkukuvassa tämä on ehdottomasti 90 astetta kääntynyt | ||||
|
|
08.04. 10:46 | Kari Haapakangas | ||
| Mikähän siinä onkin, että sillan purkamisen yhteydessä ei juuri koskaan pureta näitä maatukia. Vaikka kyllähän tuollaisten varaan näpäkästi rakentaa pinohiirisillan... |
||||
|
|
08.04. 08:44 | Kari Haapakangas | ||
| Ilmankos kuvissa oli jotain tuttua: TV:ssähän näitä on nähty! | ||||
|
|
07.04. 08:22 | Kari Haapakangas | ||
| Hyvinhän tuo kaupunnin ja yksityisten rahoilla paikoilleen asettui, sillä rataa ei ole juuri tarvinnut oikoa valmistumsen jälkeen. Yksi sellainen harvinainen kohta on heti kuvassa näkyvän mutkan jälkeen, kun Kerosenojan vaatima mutka radassa on oikaistu. Toinen merkittävä on sitten Raahen asemalla, jossa raiteiden siirrosta johtuen asema ja makasiini ovat nykyisellään huomattavan kaukana raiteista. | ||||
|
|
03.04. 18:26 | Kari Haapakangas | ||
| Onhan Kajjjaani sentään melkein risteysasema. No, oikeasti se kunnia kuuluu Kontiomäelle, mutta se onkin sitten peräti viiden suunnan risteysasema. Yksi Suomen kolmesta, jos oikein laskin. | ||||
|
|
31.03. 12:07 | Kari Haapakangas | ||
| Mitenkähän tämä nyt luokiteltaisiin, pyörät ovat kyllä kovasti samaa kokoa, mutta etummainen pari edessä ja takimmainen pari "tenderin" alla. 0-8-0 vai 2-4-2 ;) | ||||
|
Kuvasarja: kaiserlich-königlich privilegierte Ersten Eisenbahn-Gesellschaft |
26.03. 13:32 | Kari Haapakangas | ||
| Mielenkiintoista. Mitenkähän tässä varhaisessa ratamallissa oli hoidettu liikenteenohjaus? Eihän kauramoottoritkaan voineet sivuuttaa toisiaan kuin asemilla, eli välien piti olla yksisuuntaisia kerrallaan. | ||||
|
|
23.03. 13:33 | Kari Haapakangas | ||
| Hätäpoistumisreittiopaste ei taida kuulua alkuperäiseen varustukseen :) Mahtoiko tulipesän "tankkaaminen" tapahtua asemilla? Ei tuossa ainakaan kunnon tiloja hiilien (?) säilytykseen näy. |
||||
|
|
12.03. 16:21 | Kari Haapakangas | ||
| Mustilla ei selvästikään ole ollut veneilyllistä merkitystä. Tuskinpa muutoin olisi noin jykevää keskitukea tällätty keskelle jokea. | ||||
|
|
11.03. 11:17 | Kari Haapakangas | ||
| Moni kakku päältä kaunis... Mikähän mahtaa olla SE osa, jonka rikkoutuminen merkitsee siirtymistä dinosaurusten hautausmaalle, koska ei ole enää varaosia/korjaus on liian kallista/korjaus on liian vaivalloista Elämme Deevereiden joutsenlaulun aikaa, ja on turha kuvitella, että kaikkia pystyttäisiin säästämään. Kunhan nyt jäisi säilötyksi esimerkkejä kaikista kolmesta sarjasta. |
||||
|
|
01.03. 17:46 | Kari Haapakangas | ||
| Syy moiseen hulluuteen? Paikkahan kyllä on kaunis, mutta sijainti teollisuusalueella vanhan kaatopaikan naapurissa tuskin mahdollistaa tuottoisaa "kiinteistönjalostusta" Tuolla kaatopaikalla on kyllä legendaarinen asema äidinpuoleisen suvun tarinoissa... |
||||
|
|
26.02. 11:48 | Kari Haapakangas | ||
| Rakentamiseen lienee käytetty omasta takaa löytynyttä "ei täysin kuranttia" materiaalia, ja tuskinpa ulkopuolista työvoimaa on rakennustyössäkään ollut mukana. | ||||
|
|
25.02. 09:00 | Kari Haapakangas | ||
| Mielenkiintoinen tuo W:n käyttö suomessa, vielä 1920 luvulla v oli yleisesti w esimerkiksi sanomalehdissä, mutta katosi 30-luvulle tultaessa. Mahtoiko kyseessä olla ihan päätöksellä tehty muutos, vai oliko kyseessä ihan vain kielen luontainen kehittyminen? | ||||
|
|
24.02. 17:38 | Kari Haapakangas | ||
| Porstua, josta myös portaat yläkertaan | ||||
|
|
23.02. 09:41 | Kari Haapakangas | ||
| Sunnuntai, niin kevyen liikenteen väylien aurauksellakaan pidetä mitään kiirettä... | ||||
|
|
23.02. 08:39 | Kari Haapakangas | ||
| Korttirinkien oma metroasema :) | ||||
|
|
21.02. 19:58 | Kari Haapakangas | ||
| Mitäpä ovat muuten nuo lyhyet vaunut, joita raiteilla näkyy useampiakin | ||||
|
|
21.02. 15:54 | Kari Haapakangas | ||
| 1923 Saksalla ei tosin ollut (saanut olla) sotilaskoneita. "teknik" on kyllä hyvin voinut olla saksalaisperäistä, mutta todennäköisemmin asialla ovat kyllä maailman vanhimmat ilmavoimat | ||||
|
|
20.02. 12:40 | Kari Haapakangas | ||
| Korkeusvaroitus on fiksummin toteutettu verrattuna suomalaiseen kokeiluun | ||||
|
|
20.02. 12:38 | Kari Haapakangas | ||
| Johan on eriparinen veturikaksikko | ||||
|
|
09.02. 10:19 | Kari Haapakangas | ||
| Jonkinlainen virstanpylväs (?) taitaa olla ihan oikeassa laidassa. Eipä siitä(kään) isommin selvää saa... | ||||
|
|
03.02. 10:06 | Kari Haapakangas | ||
| Rantapyssyssä valikoimaa kaliibereissa oli hyvinkin lavealti, nuo 305 milliset olivat itse asiassa harvinainen poikkeus. Vahvasta rannikkotykistöstämme kiitos kuuluu itse asiassa japanilaisille sekä perivenäläiselle ryssi... köh, no niin. Totisesti vähemmän fiksua oli lähettää Itämeren laivasto kurittamaan keltaista miestä maailman toiselle puolen. Matkakin oli jo sen lajin koheltamista (mm. Doggermatalikon selkkaus), että eipä ihme ettei siitä laivastosta oikein mitään palannut. Oli siis vahvistettava rannikkopuolustusta. Se kun oli nopeampaa kuin uuden laivaston rakentaminen. Rannikkotykistömme työjuhta oli oikeastaan 152 millin Canet-tykki, ja sen lisäksi oli sitten raskaampia 8, 10 ja 12-tuumaisia. |
||||
|
|
30.01. 10:18 | Kari Haapakangas | ||
| Suomessa "tehdas" tiputtelisi korpikuusen kyyneleitä, mutta uudella mantereella kyseessä olisivat kuunsäteet. Mutta Hannun sel(v)itys on arkisempi. | ||||