![]() |
28.04.2022 13:34 | Rainer Silfverberg | ||
Oliko "ei polkupyöriä" merkitty aikatauluun salmiakilla jossa toinen puoli musta ja toinen valkoinen, ja "ei kirjattua matkatavaraa" kokonan mustalla salmiakilla? Mulla on muistikuva että Dm 8/9 oli aina merkitty "ei polkupyöriä" kun taas Sm 1/2 "ei kirjattua matkatavaraa" mutta mulla on Turisteja vain 1970-luvulta alkaen ajalta jolloin myös junatyyppejä MP ja MK ei enää ollut vaan ainoastaan EP, P ja H. |
||||
![]() |
28.04.2022 10:04 | Rainer Silfverberg | ||
Siis onko tämä Mariazellin rata? Eikö junien pitäisi olla oranssi-valkoisia vai onko tämä joku nostalgiajuna? | ||||
![]() |
26.04.2022 17:07 | Rainer Silfverberg | ||
Paljonkohan Mehiläinen on tästäkin maksanut Janssonin tekijänoikeukseien haltijoille ? | ||||
![]() |
22.04.2022 21:41 | Rainer Silfverberg | ||
"SRS" = Suomen RaitiotieSeura | ||||
![]() |
21.04.2022 17:57 | Rainer Silfverberg | ||
Milloin hylättiin viimeinen puuvaunu jossa oli 1. lk osasto, siis istuma-, ei makuu? | ||||
![]() |
18.04.2022 10:43 | Rainer Silfverberg | ||
Värikuva vuodelta 1953, lieneekö ollut ihan Kodakchromea ? Mikä sen nimenvaihdoksen tausta oikein oli, tietysti Parkstad kulostaa hienommalta, mutta johtuiko se kuitenkin siitä että alkuperäinen Fastböle jäi maalaiskunnan puolelle jälkeen kun Puistola liitettiin Helsinkiim? |
||||
![]() |
15.04.2022 19:32 | Rainer Silfverberg | ||
Tyylikäs urbaani kuva! | ||||
![]() |
14.04.2022 23:26 | Rainer Silfverberg | ||
Ja päiväyksen perusteella näyttäisi aikakonekin olevan käytössä :D | ||||
![]() |
13.04.2022 15:05 | Rainer Silfverberg | ||
Johtuisiko siitä että käytössä poistetuista makasiineista tulee helposti pussikaljan ystävien tukikohtia? | ||||
![]() |
11.04.2022 19:11 | Rainer Silfverberg | ||
Kauniaisten kaupungilla olisi ollut varaa itse laittaa laituri kuntoon kuten Espoo ja Vantaa on monen asemansa kohdalla, mutta halusi odottaa 30 vuotta kaupunkirataa. | ||||
![]() |
11.04.2022 16:13 | Rainer Silfverberg | ||
Jos se on Opel Kadett eikä mersu, niin se on A-mallin koska B:ssä ei ollut siivekekitä (muulla on ollut sellainen). Kadett A tosin oli aika pieni ja kapea auto, siksi epäilen yhä MB W110 sarjaa. Tosiaalta se ei ollut mikään varastoduunareiden auto. | ||||
![]() |
11.04.2022 14:41 | Rainer Silfverberg | ||
Vai olisiko se valkoinen sittenkin mersu? | ||||
![]() |
11.04.2022 11:12 | Rainer Silfverberg | ||
Ehkä se oli sitten Seinäjoelle. Muistan kumminkin yhden matkan Vaasaan ja taidettiin sittenkin vaihtaa junaa Seinäjoella, porkkana oli jonkun verrran myöhässä teknisten vikojen takia, en muista kuuluiko junanvaihto suunnitelmiin vai ei | ||||
![]() |
11.04.2022 09:59 | Rainer Silfverberg | ||
Joskus puolilta päivin lähti Helsingistä joku porkkanajuna Vaasaan, ja aamulla Poriin. Eli jäljelle jää Jyskylän / Pieksun vaihtoehdot. | ||||
![]() |
10.04.2022 13:55 | Rainer Silfverberg | ||
Hannu: Kauniaisissa toimi vielä 1970-luvun puoleenväliin asti ajuriliike joka kuskasi hevoskärryllä tavaraa. | ||||
![]() |
09.04.2022 16:25 | Rainer Silfverberg | ||
Kiiltävä tankin kylki? Kummalla radalla käytettiin Pr2:ia enemmän, ranta vai pääradalla? Missä vaiheessa ne siirrettiin Tampereelle? |
||||
![]() |
09.04.2022 15:18 | Rainer Silfverberg | ||
Juhani Ahon Rautatie - ei nyt sentän ! | ||||
![]() |
09.04.2022 14:06 | Rainer Silfverberg | ||
GSM-R:n yläpuolella taulukossa on Dataverkon taajuudet. Ilmeisesti tuli joku vaara häiriöistä jonka takia ei voitu GSM-R:ää enää käyttää tai sitten sillle jätettiin pienempi kaista kuin ennen oli. Muistan kun asiasta oli artikkeleita mediassakin. Ei VR:llä olllut mahdollisuuksia protestoida. Siitä vanhasta linjaradiojärjestelmästä taisi linkkiyhteydet mennä jollekin toiselle järjestelmälle ja meni siksi uusiksi. |
||||
![]() |
09.04.2022 13:28 | Rainer Silfverberg | ||
Suomen GSM-R lopetettiin siksi että suuret teleoperaattorit Telia, Elisa ym tarvitsivat sen verkon taajuudet jotain viihdelaitteita varten. Ei ole muuten eka kerta kun kaupallinen viihde ja hömppä syrjäytti rautateiden tarpeet. Aikaisemmankin VR:n radiopuhelinverkon taajuudet otti Sonera itselleen ja siksi alettiin kehittää GSM-R jonka elinaika jäi lyhyeksi. |
||||
![]() |
08.04.2022 21:57 | Rainer Silfverberg | ||
Niin, NL:llä oli itäisin osa, mutta Wien oli jaettu Berliinin lailla sektoreihin kaikkien neljän miehitysvaltojen välille, kuten varmaan muistatte Kolmas Mies -elokuvasta. Itävallan NL-vyöhykkeessä ei myöskään ollut kommunistit vallassa vaan paikallishallinnossa oli useita puolueita edustettuna. |
||||
![]() |
08.04.2022 21:53 | Rainer Silfverberg | ||
Ylioppilaslakkien käyttöaika on syyskuun loppuun asti. | ||||
![]() |
06.04.2022 22:09 | Rainer Silfverberg | ||
Rautateiden sähköistyshän oli iso bisnes Nokian kaapelitehtaalle. | ||||
![]() |
06.04.2022 13:37 | Rainer Silfverberg | ||
Mä olen ne molemmat herrat tavannut koska ne oli mun isäni pomoja. | ||||
![]() |
06.04.2022 11:22 | Rainer Silfverberg | ||
Kenraalikuvernörin vaunuhan oli hommattu jo aikaisemmin 60-luvulla ja silä kyyditettiin arvovieraita kuten Neuvostoliiton ministereitä ja taisi joku kerta Ruotsin kunkkukin matkustaa sillä. Veturi hankittiin vissiin 1980-luvun alussa ja samalla vaunu kunnostettiin. Nokia konsernin toimitusjohtajana oli 1967-77 Björn Westerlund, sitä ennen hän oli Kaapelitehtaan johtaja, ja hänen jälkeensä Kari Kairamo. |
||||
![]() |
06.04.2022 09:47 | Rainer Silfverberg | ||
Nokia Oyj omistaa yhä Båtvikin edustuskartanon ja kyseisen junan. | ||||
![]() |
04.04.2022 12:24 | Rainer Silfverberg | ||
Tätä voisi melkein luulla 1960-luvun kuvaksi, Pohjanmaan tai Savon pikajuna vauhdissa! | ||||
![]() |
03.04.2022 15:20 | Rainer Silfverberg | ||
Mun mielestäni HIFK:n pitäisi ostaa Hartwall-areena ennemmin kuin rakentaa uutta Helsinki Garden hallia joka on täysin turhuuksien turku. | ||||
![]() |
02.04.2022 13:10 | Rainer Silfverberg | ||
Kerran on tullut matkustettua tällaisella ja kyllä oli hieno juna. Kakkosluokan istuimet eivät juuri eronneet ykkösluokasta. | ||||
![]() |
02.04.2022 01:05 | Rainer Silfverberg | ||
Joskus 20 vuotta sitten matkustin vaimon kanssa Kemijärvelle. Junassa oli yksi makuuvaunu varattu jollekin keikkajärjestäjäfirman lavanpystytysporukalle. Ja ihan hyvä niin koska se porukka biletti käytnnössä koko matkan, niin että jos vaunussa olisi ollut muita niin nukkumisesta ei olisi tullut mitään. | ||||
![]() |
01.04.2022 13:29 | Rainer Silfverberg | ||
Arvatkaa millä asemalla on Suomen sievin asemapäällikö? | ||||
![]() |
30.03.2022 17:38 | Rainer Silfverberg | ||
Ei olisi koskenut tyhjien palautusta vaan ainoastaan kuormattuja. | ||||
![]() |
29.03.2022 09:05 | Rainer Silfverberg | ||
Se on joka tapauksessa RZD jolla on ollut yksinoikeus vetopalveluista Venäjän ja Suomen raja-asemien välillä. Se on sama vaikka vaunut ovat kiinalaisia niin veturi on RZD:n. Jos sen yksinoikeus saadaan kumottua ja esim Operail saisi hakea itse vaunuja Buslovskajasta tms niin liikenne voi varmaan alkaa uudelleen. | ||||
![]() |
28.03.2022 23:04 | Rainer Silfverberg | ||
Pakotteet ainakin VR:n mukaan koskee kaikkea liikennettä itäisten raja-asemien kautta. | ||||
![]() |
28.03.2022 11:06 | Rainer Silfverberg | ||
Niin, RZD omistaa yhtiöstä 50%. Junat ovat rekisteröity Suomeen ja kotivarikko on Ilmala. Normaaliliikenteen aikana yksi runko yöpyi Pietarissa mutta kaikki huollot on tehty Ilmalassa. Aikoinaan saa joku sitten päättää mitä junille tehdään. Ehkä VR lunastaa puolet yhtiöstä ja käyttää junia sitten kotimaan liikenteessä. | ||||
![]() |
28.03.2022 10:07 | Rainer Silfverberg | ||
Ilmalassa taitavat olla. Vaikka yksiköitä on neljä niin kahdella yksiköllä pystyi hoitamaan normaaliliikenteen koska yksi yksikkö pystyi ajamaan kaksi edestakaista matkaa päivässä. |
||||
![]() |
23.03.2022 22:43 | Rainer Silfverberg | ||
Mä sanoisin että kilometrit on Helsingistä Haapamäen kautta. | ||||
Kuvasarja: VT 11.5 / BR 601 |
23.03.2022 15:00 | Rainer Silfverberg | ||
Sanos muuta! Valitettavasti en ole 70-80 luvun interrailmatkoilla edes bongannut näitä koska niiden käyttö loppui aika äkkiä. Tanskalaista sisarversiota sensijaan on tullut nähtyä usean kerran. | ||||
![]() |
23.03.2022 11:15 | Rainer Silfverberg | ||
Millä seisakkeella oli se tyylikäs neuuvostomallinen odotuskatos? Rödbrott? Ketola? Päivölä? | ||||
![]() |
22.03.2022 17:02 | Rainer Silfverberg | ||
Mutta tämä onkin suuren maailman baanojen vehje kun mittarikin ylettyy 180 km/h asti! | ||||
![]() |
22.03.2022 13:55 | Rainer Silfverberg | ||
Taisi olla tupakkiosasto kun on tuhkikset kyynärnojissa. | ||||
![]() |
20.03.2022 20:52 | Rainer Silfverberg | ||
Ehdottomasti, mutta lauttoja ei välttämättä ole. Saisivat edes Tornio-Haaparanta yhteyden kuntoon, konttinosturi korjattua ja sähköt. Se olisi huoltovarmuuden takia priorisoitava korkeammalle. Junalauttaliikenne loppui pian sen jälkeen kun Tallink oli ostanut Siljan ja kaupan päälle tuli junalautat jotka ei Tallinkia kiinnostanut. Yksi niistä M/S Seawind siirrettiin roro-lautaksi Vuosaari-Tallinna välille. Railship-liikenne Saksaan loppui ilmeisesti koska Finnlinesia ei kiinnostanut jatkaa liikennettä. Lisäksi VR lopetti ns vaunukuormaliikenteen ja alkoi ajaa vain asiakkaiden kokojunia ja junalauttojen kuormat olivat liian pientä bisnestä heidän mielestään. |
||||
![]() |
20.03.2022 16:13 | Rainer Silfverberg | ||
Osaako kukaan unkaria taitava vastata tarkoittaako "halo" nukkumista? Arvelen että "kocsi" on sama kuin "kiesi". [EDIT:] vastaan omaan kysymykseen että "hál" on nukkua. Eli nukkumiskiesistä kysymys. |
||||
![]() |
18.03.2022 09:28 | Rainer Silfverberg | ||
Vaihtuiko tälle junalle Tampereella höyryveturi vetämään kun junalaji muuttui MP -> P ? | ||||
![]() |
17.03.2022 14:49 | Rainer Silfverberg | ||
Helsingin vanhassa asemassa oli alkuvaiheessa puinen hallikatos. Siellä järjestettiin mm v 1863 Valtiopäivien juhlatanssijaiset. | ||||
![]() |
17.03.2022 10:13 | Rainer Silfverberg | ||
Vaunujen pituudesta: Sen ajan kaukoliikenteen moottorivaunujunat yritettiin ilmeisesti rakentaa pötkömäisiksi että samaan junaan saatiin mahdollisimman monentyyppistä vaunua, ja siirtyminen vaunusta toiseen olisi mahdollisimman helpppoa, ja saatiin tilavammiksi rakentamalla ne standardivaunuja vähän leveämmiksi mutta lyhyemmiksi avoimen tilan ulottuman rajoissa. | ||||
![]() |
17.03.2022 09:56 | Rainer Silfverberg | ||
Vaikka muuri oli jo siihen mennessä purettu niin aikataulu yhtä hidas, ilmeisesti oli jotain rajatarkastuksia vielä? Ei siis ihan yltänyt "Lentävän hampurilaisen" vauhtiin joka 30-luvulla ajoi Hampuri-Berliini 2 tunnissa 18 minuutissa! |
||||
![]() |
16.03.2022 23:45 | Rainer Silfverberg | ||
Aika amerikkalaisen näköinen tässä värissä sanoisin! | ||||
![]() |
16.03.2022 23:43 | Rainer Silfverberg | ||
Olisi nykyisenkin aseman alkuperäisissä piirustuksissa ollut hallikatos mutta se jäi rahapulan vuoksi toteutumatta. | ||||
![]() |
16.03.2022 19:21 | Rainer Silfverberg | ||
Sigurd Frosteruksen rohkea ehdotus on ollut minun suosikkini. | ||||
![]() |
16.03.2022 16:17 | Rainer Silfverberg | ||
En ole koskaan ennen kuullut että Jukolan viestiä varten olisi oikein ajettu junakin. Hirveitä autoletkoja kyseinen tapahtuma on kyllä saanut aikaan. | ||||
![]() |
16.03.2022 13:24 | Rainer Silfverberg | ||
Näiden junien käyttö reittiliikenteessä taisi loppua 1979 kun määrättiin että IC-junissa pitää olla myös kakkosluokka. Sen jälkeen näitä on käytetty matkailuliikenteessä ja tilausjunissa ja joitakin junia on vielä tallessa. Samannäköinen juna joka oli Tanskan DSB:llä (littera MA) oli käytössä aina 1990-luvulle asti, se erosi saksalaisesta 601:stä sillä että runko oli 4 vaunuinen, ja ohjausvaunu toisessa päässä, mutta kytkemällä 2 runkoa saatiin 8 vaunuinen juna. Niissä oli myös 2. luokka ja käytettiin sikäläisissä "salamajunissa" (Lyntog). |