![]() |
07.06.2012 08:25 | Juha Kutvonen | ||
Ja miten Kari aikoo toteuttaa tavoitteensa? Ymmärtääkseni rautatieharrastajien ja museoalan asiantuntijoiden enemmistö on kumpaisenkin Dr13:n säilyttämisen kannalla. Voi olla vaikeaa saada vetureiden omistajat vakuuttuneeksi niiden romutuksen tarpeellisuudesta... | ||||
![]() |
07.06.2012 08:10 | Juha Kutvonen | ||
Aivantäysin! Tällaiset sattumat ovat harrastuksen tähtihetkiä. Itse olen kerran onnistunut olemaan kameran kanssa paikalla vastaavassa tilanteessa: https://vaunut.org/kuva/21146 Pertun toive on ainakin toteutunut :) |
||||
![]() |
06.06.2012 14:31 | Juha Kutvonen | ||
Vihreän VR:n maantiekaluston sähköistys etenee hitaanlaisesti. Taitaa tämäkin yksikkö olla jo romuna... | ||||
![]() |
04.06.2012 09:26 | Juha Kutvonen | ||
Minusta kuva ei ole rantaradalta, vaan Hiekkaharjusta. Vasemmanpuoleinen lättäjuna voisi olla pääteasemallaan kääntymässä takaisin Helsinkiin. | ||||
![]() |
04.06.2012 09:15 | Juha Kutvonen | ||
Onhan se juurikin YF1. | ||||
![]() |
04.06.2012 09:06 | Juha Kutvonen | ||
Nätti ja tuttu maisema. Oli avara myös keväällä -88: https://vaunut.org/kuva/21191 | ||||
![]() |
30.05.2012 14:26 | Juha Kutvonen | ||
Mainittavaa 2748:ssa on ainakin, että se on viimeinen pienillä punavaloilla, matalilla sivukaiteilla ja (alunperin) ilman ovi-ikkunoita varustettu deeveri. Em. detaljit muuttuivat 2749:stä alkaen. | ||||
![]() |
30.05.2012 14:11 | Juha Kutvonen | ||
Tai miksei Proxionin väreissäkin - mitkä ne sitten aikanaan ovatkin... Kuinkahan paljon tällä veturilla on sukulaisuutta epäonnisen BR 240 / Di6:n kanssa? |
||||
![]() |
30.05.2012 13:57 | Juha Kutvonen | ||
Tosiaan! Vaikka tämä onkin kuvattu vastarannalta, tulee kuvasta vahva mielleyhtymä VR:n klassiseen vuoden 1965 porkkanakuvaan Korian sillalta. | ||||
![]() |
30.05.2012 08:19 | Juha Kutvonen | ||
Tapion muistikuvat ovat tarkempia kuin omani. Vanhojen kuvalähteiden perusteella lättien kernipenkit olivat vaaleanvihreitä. | ||||
![]() |
28.05.2012 09:45 | Juha Kutvonen | ||
Lättien vanhat nahkapäällysteiset penkit eivät olleet vihreitä, mutteivät mielestäni sinisiäkään - harmaita ennemminkin. Tai sitten muistan väärin... | ||||
![]() |
25.05.2012 12:02 | Juha Kutvonen | ||
Dr13:n koneapulainen pelastautui heittäytymällä konehuoneen puolelle, mutta kuljettaja jäi ohjaamoon ja menehtyi. | ||||
![]() |
23.05.2012 07:12 | Juha Kutvonen | ||
Klo 16:19 Helsingistä lähtevä R-juna, jossa normaalisti on Eil-runko, ajettiin eilen viidellä Sm1/2-yksiköllä. | ||||
![]() |
04.05.2012 13:49 | Juha Kutvonen | ||
Junalippu välille Koivukylä (FIN) - Koivukylä (SWE) olisi nyt metka kokoelmissa, jos sellaisen matkan olisi aikoinaan tehnyt... | ||||
![]() |
04.05.2012 12:35 | Juha Kutvonen | ||
Siurossa on kaksijänteisenä: https://vaunut.org/kuva/73926 | ||||
![]() |
26.04.2012 12:19 | Juha Kutvonen | ||
Pieksämäen Kalle olikin aikoinaan varustettu nimenomaan kiskoautokaluston siirtelyyn: https://vaunut.org/kuva/44696 | ||||
![]() |
18.04.2012 08:28 | Juha Kutvonen | ||
Ahaa, olenkin epäillyt Paul Arzensin olevan Dr13:n muotojen takana, vaikka tulos onkin paljon hillitympi, kuin SNCF:lle tuotetuissa malleissa. Etenkin CC 65000 edustaa hänen omintakeista tyyliään ja veturia kutsuttiinkin sukellusveneeksi (Sous-marin). | ||||
![]() |
17.04.2012 14:46 | Juha Kutvonen | ||
Nyt olisi tällekin vaunulle kysyntää Savonlinnassa, mutta romuksihan se on jo päätynyt, eikä taida toisen plootun muutostyö onnistua enää nykymaailmassa... | ||||
![]() |
17.04.2012 14:41 | Juha Kutvonen | ||
Tämä herkkupala päässyt livahtamaan minunkin silmieni ohitse - nam! Kuinkahan pitkälle on pusikoituminen ehtinyt tällä paikalla? |
||||
![]() |
17.04.2012 12:04 | Juha Kutvonen | ||
Juu, eroja on toki paljonkin. Eihän minkään muun (ranskalais)veturin ja Dr13:n kanssa voi yhtäläisyysmerkkiä vetää. Minua kiinnostaisi itse asiassa tietää Hr/Dr13:n (mikähän lienee valmistajan tyyppimerkintä?) syntyhistoriasta, mihin Asthom sitä tarjosi ja miksei kauppoja syntynyt kuin Suomeen. Tuskin sitä kuitenkaan yksinomaan VR:lle suunniteltiin. CC 65000:n vientimalli on muuten sama veturi, mutta 2 x MGO V16 -moottoreilla. Niitä valmistettiin Algeriaan ja Argentiinaan yhteensä 62 kpl. |
||||
![]() |
16.04.2012 13:53 | Juha Kutvonen | ||
Vielä läheisempi Dr13:n vertailumalli olisi CC 65000 ( http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_65000 ). Saman veturin vientimallissa käytettiin 16-sylinteristä MGO:ta, kun SNCF:lle riitti 12-sylinterinen versio. Suurin ero CC 65000:n ja Dr13:n välillä oli se, että ensinmainitussa oli höyrynkehitin, mikä teki siitä huomattavasti Alstia painavamman. | ||||
![]() |
12.04.2012 08:31 | Juha Kutvonen | ||
Suomalaisittain harvinainen puoliengelsmanni näkyy olleen Jyväskylässäkin. Milloin lie purettu? | ||||
![]() |
04.04.2012 12:44 | Juha Kutvonen | ||
Itse kuljin vuodesta 1984 alkaen silloin tällöin, ja talvella 87-88 usein, Karjaan kautta Hankoon. Käytäntö tuolloin oli, että Hangosta saapuvat junat käyttivät I raidetta, Hankoon lähtevät IV raidetta ja Kirkkonummen junat II raidetta. Joskus vuoden 1988 jälkeen Hangon junat siirtyivät kokonaan I raiteelle. | ||||
![]() |
03.04.2012 12:23 | Juha Kutvonen | ||
Vain muutama kuukausi aikaisemmin Hangon junia ajettiin jopa kokopuurungoin - tosin vain pääsiäispyhien ajan. Talvella 1987-88 oli Hangon radalla käytössä vaunut Eit, CEift, EFit, EFi ja Ei. Ykkösluokassa pääsi matkustamaan kakkosluokan hinnalla. | ||||
![]() |
03.04.2012 12:15 | Juha Kutvonen | ||
Poikkeuksellisesti kakkosraiteella, kun tekari näyttää varanneen ykkösen. Nelosraiteella odottelee vastaavasti paikkuri lähtöä Hankoon, kunhan rantaradan pikurit saapuvat ensin kohtaamaan Karjaalle vaihtomatkustajat mukanaan. | ||||
![]() |
27.03.2012 14:31 | Juha Kutvonen | ||
VR:n satavuotisen taipaleen kunniaksi julkaistiin aikoinaan mielenkiintoinen rautatieläisten muistelmateos "Radoilta ja ratojen varsilta". Vastaavanlainen uudistettu versio ei olisi yhtään pahitteeksi nyt juhlavuotena. | ||||
![]() |
08.03.2012 08:44 | Juha Kutvonen | ||
Eil-junat pitäisi kilvittää Ilmalassa, mutta siellä ei tunnu henkilökunta riittävän edes jarrujen tarkastukseen. Viime aikoina on useampi Eil-juna lähtenyt Helsingistä myöhässä viivästyneiden lähtövalmistelujen takia, mikä sitten myöhästyttää muita pääradan lähijunia. | ||||
![]() |
22.02.2012 09:18 | Juha Kutvonen | ||
Montosen havainnoissa täytyy olla virhe ainakin purettujen vaunujen osalta: Nom lienee ennemminkin Not. | ||||
![]() |
07.02.2012 09:58 | Juha Kutvonen | ||
Ilmankos tuota ei löytynyt rautatietilastosta... :) | ||||
![]() |
06.02.2012 21:29 | Juha Kutvonen | ||
Vaihtoehdot käyvät vähiin - olisiko sitten BH-halkovaunu? | ||||
![]() |
06.02.2012 09:41 | Juha Kutvonen | ||
Päätyjen tyyppi ja sivupylväiden määrä! Hd? | ||||
![]() |
03.02.2012 19:46 | Juha Kutvonen | ||
Monikkomuoto on ihan paikallaan, vaikka kolmas AA-16:n lisenssivalmistaja Henschel ei toimittanutkaan vetureita Eurooppaan, vaan Egyptiin. Pienistä "Henschelmäisistä" muutoksista huolimatta ne olivat hyvin tunnistettavissa GM-Nohabeiksi. | ||||
![]() |
03.02.2012 10:41 | Juha Kutvonen | ||
Oikein muistat. AA-16 perustuu Clyde Engineeringin GM:n lisenssillä valmistamaan Victorian Railways:in B-sarjaan, joka puolestaan pohjautuu EMD:n F7:ään. Kts. http://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_Railways_B_class_(diesel) | ||||
![]() |
03.02.2012 10:10 | Juha Kutvonen | ||
"Nohab" -nimitys GM:n Euroopan vientimallille (AA-16) on vähän harhaanjohtava; olihan tuolla tyypillä muitakin valmistajia ja toisaalta NoHAB on tuottanut lukemattomia muitakin vetureita. Se tuntuu kuitenkin vakiintuneen eurooppalaisten rautatieharrastajien kielenkäyttöön, vaikka kuitenkin olisi outoa käyttää termejä "Tampella", "Valmet", "Lokomo" tai vaikka "ASEA" kuvaamaan vain tiettyä veturityyppiä. | ||||
![]() |
02.02.2012 12:12 | Juha Kutvonen | ||
Eihän se vain ollut tämä: http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2012/01/tuli_tuhosi_lapualla_lattahatullisen_ketunnahkoja_3214867.html | ||||
![]() |
30.01.2012 10:46 | Juha Kutvonen | ||
Ainakin Geoab:tä ja Eiab:tä on säilynyt, mutta miten on postiliitereiden ja EFia:n laita? | ||||
Kuvasarja: Conquering the Cascades - Part II |
26.01.2012 07:59 | Juha Kutvonen | ||
Kalle on italialaisen Lineamodelin messinkisarja. Tuleva rata (ratapohja vasta työn alla) sijoittuu "pohjoiselle havumetsävyöhykkeelle", eli sillä voi nähdä sekä eurooppalaista, että pohjois-amerikkalaista kalustoa - ei kuitenkaan samaan aikaan. Rakennuksia ja detaljeja vaihtamalla voi maanosaa vaihtaa kätevästi :) |
||||
Kuvasarja: Conquering the Cascades - Part II |
25.01.2012 14:55 | Juha Kutvonen | ||
Joo, täytyypä joskus laittaa. Toistaiseksi ainoa kuva Vorgissa omista malleistani on tämä: https://vaunut.org/kuva/49503 | ||||
Kuvasarja: Conquering the Cascades - Part II |
24.01.2012 09:09 | Juha Kutvonen | ||
Todella hyvää jälkeä! Täytyy tosin sanoa näin N-harrastajana, että aina tällaisia suuria H0-ratoja katsellessa tulee mieleen, miten paljon enemmän samaan tilaan olisi saanut pienemmässä mittakaavassa... Pienoismalleista on Vorgissa paljon kuvia, mutta niiden hakeminen on vaikeaa ilman "Pienoismalli" -tunnistetta. Ylläpito huomio! |
||||
![]() |
24.01.2012 09:05 | Juha Kutvonen | ||
Pienoisrautatiellä on hyvänä puolena se, että "modeller's lincense:ä" hyväksikäyttäen voi rautatiehistoriaa muokata haluamallaan tavalla :) | ||||
![]() |
24.01.2012 08:56 | Juha Kutvonen | ||
Olisihan se arvokkaamman näköinen alkuperäisillä teleillä https://vaunut.org/kuva/12885 (joskin paremmin laakeroituna), mutta hyvä näinkin. | ||||
![]() |
19.01.2012 11:59 | Juha Kutvonen | ||
Ok, minä ajattelin vain leveäraidekalustoa. | ||||
![]() |
18.01.2012 11:59 | Juha Kutvonen | ||
Eipä tuota nyt kovin siniseksi voi sanoa: https://vaunut.org/kuva/14123 Eli mikäs se kolmas lanterniinivaunu mahtaa olla...? |
||||
![]() |
18.01.2012 07:04 | Juha Kutvonen | ||
Ei liene vaikea arvata... http://www.kuusakoski.fi/Yhteystiedot/HEINOLAN_TEHTAAT?opendocument | ||||
![]() |
11.01.2012 13:12 | Juha Kutvonen | ||
Niinpä onkin. Olisikohan alkuperäinen rakennus ollut platformskjul-tyyppiä, jota on myöhemmin laajennettu? Veikeän näköinen yhdistelmä. | ||||
![]() |
11.01.2012 12:57 | Juha Kutvonen | ||
Olikohan "radio-ohjaaja" kuljettajana? Seurasin viime kesänä Kokkolassa sataman ja ratapihan välillä työskennellyttä Dr14-vaihtotyöyksikköä, joka oli ratapihahenkilöstön ajossa (veturinkuljettajilla ei ole Kok:ssa Dr14-pätevyyttä). Ratapihalla veturi ajettiin venäläiseen vaunurunkoon kiinni niin suurella nopeudella, että se melkein hyppäsi kiskoilta. Ihmettelin ettei veturin hytissä matkannut vaihtotyömiehistö "kuljettajineen" loukkaantunut törmäyksessä, mutta ilmeisesti tähän oli totuttu. Veturille tuskin kuitenkaan on luvassa enää kovin pitkää ikää noin rajussa käytössä! Kaikki näkemäni vaihtoliikkeet tehtiin hytistä ajamalla ja radio-ohjaaja hoiti luonnollisesti myös ratapihan ja sataman väliset siirtymät. Olenkohan ymmärtänyt väärin luullessani, että EU:n rataverkolla liikkuvan rautatiekaluston kuljettamiseen tarvittaisiin jonkinlainen kuljettajakoulutus...? | ||||
![]() |
10.01.2012 12:52 | Juha Kutvonen | ||
Kolhon pysähdysten suhteen tilanne on sentään parantunut viime vuosina. | ||||
![]() |
10.01.2012 12:38 | Juha Kutvonen | ||
Näistä vetureista ainakin osa siirrettiin Röykkään romutettavaksi. Muistan nähneeni kaksi konetta siellä matkustaessani muutaman kerran junalla Hyvinkään ja Nummelan välillä vuonna 1981. | ||||
![]() |
10.01.2012 09:43 | Juha Kutvonen | ||
Tämä veturi hylättiin alkuvuodesta 1992. | ||||
![]() |
09.01.2012 07:52 | Juha Kutvonen | ||
Näyttäisi olevan Talgo III -junan aggregaattivaunu: http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Bf_Madrid_Chamart%C3%ADn,_Talgo-III-Generatorwagen.jpg Mikähän on Länsi-Euroopan maiden kuvauskieltotilanne tällä hetkellä. Omien kokemusteni mukaan ainakin Italiassa voi kuvata varsin vapaasti kiellosta huolimatta, mutta miten esim. Espanja, Ranska tai Britannia? |
||||
![]() |
04.01.2012 10:42 | Juha Kutvonen | ||
Onko tällä raiteella enää liikennettä? |