17.06.2015 22:14 | Mikko Nyman | |||
Tätä viherkokonaisuutta täydentämään melkein tarvitsisi vihreän turvateippauksen. Miten olisi veturin keula? | ||||
14.06.2015 17:07 | Mikko Nyman | |||
No vaikka näin vakavasti ja tuosta erikoisasiantuntija Kari Rajamäen (sd) kommentti: "Suomen rataverkon nopeuden ja turvallisuuden varmistamisessa ei liene suurin rahareikä ryhtyä miljardi-investointeihin jonkun ulkomaalaisen kilpailijan rinnakkaisradan rakentamiseksi." -- Lähde: http://yle.fi/uutiset/rajamaki_vastustaa_raideliikenteen_pakonomaista_kilpailutusta/6464897 |
||||
14.06.2015 14:28 | Mikko Nyman | |||
Tässä on oiva esimerkki siitä, miksi rataverkolle tarvitaan rinnakkaisratoja, mikäli rautateillä sallitaan vapaa kilpailu. Helsinki-Vantaan kentälläkin on rinnakkaisradat ja ne on jaettu seuraavasti: - Kiitorata 04R, Finnair - Kiitorata 04L, SAS - Kiitorata 22L, Lufthansa - Kiitorata 22R, British Airways - Kiitorata 15, American Airlines - Kiitorata 33 (ei-ILS-kiitorata, lentoyhtiöllä ei ILS-varustusta koneissa), Aeroflot Soviet Airlines |
||||
14.06.2015 12:12 | Mikko Nyman | |||
Kuten on asianlaita myös Ilmalassa, jossa hylkyyn meneviä sinisiä on yli 20 kappaletta... :-( | ||||
13.06.2015 15:41 | Mikko Nyman | |||
Ihan hyvä oikokirjoitus Jukalta, sillä Reijolla oli poikkeuksellisen vahva kryptaus kuvatekstissään päällä... :-) Ei sillä, ottaen huomioon Reijon tämän kyseisen kuvan lisäysajankohdan ja perjantai-illan, varmasti joku muukin meistä on puhunut tai kirjoittanut salakieltä eilisiltana tuohon aikaan. | ||||
12.06.2015 11:35 | Mikko Nyman | |||
Kuusan-sillan stunt-kohtauksessa stunt-näyttelijä loukkasi itseään snadisti. Muistaakseni herra piteli hieman päätään oton jälkeen. Toisaalta, miksei olisi pidellyt, sillä ainakin lopullisessa leffaversiossa virolaisen stunt-hepun pää irtosi, joten en ihmettele lainkaan, jos otto on hieman ottanut päähän. | ||||
11.06.2015 13:56 | Mikko Nyman | |||
Jeps. Samoin yön pimeinä tunteina Riihimäen suunnasta tulleet T-junat luikertelivat itäisimmille laituriraiteille ensin sn 110 -vaihteista itäiselle pääraiteelle ja heti sen jälkeen sn 35 -vaihteista laituriraiteille. Mulle ei ole oikeastaan koskaan selvinnyt syy siihen, miksi läntisen ja itäisen pääraiteen välissä oli sn 110 -vaihde. | ||||
11.06.2015 09:17 | Mikko Nyman | |||
Juuri näin, kuten Pekka sanoi. Nopeusrajoitus oli mainittu myös kuljettaja-aikataulussa merkinnällä sn 110 "Pitkä vaihde >>>". Kuvassa näkyillä tolpilla voitiin antaa vain Aja- ja Aja sn 35 -opasteet, mutta ei siis Aja sn 110 -opastetta, mikäli pitkä rauta oli käännetty sivulle: raudan ollessa käännettynä sivulle, tolppa näytti pelkkää Aja-opastetta, minkä vuoksi sn oli 110 km/h riippumatta siitä, mennäänkö suorille vai käyrille. Näin toimivat myös Savion ja Järvenpään pitkiä rautoja edeltävät pääopastimet. Mainittakoon nyanssina, että sn 110 -raudat olivat alun perin sn 120 -rautoja, mutta niiden sn:ää laskettiin joskus vuonna 1994 (vedin ulkomuistista) 120 km/h:sta 110 km/h:iin johtuen vaihteiden heikosta kunnosta, mikä sitten heijastui matkustusmukavuuteen. Järvenpäässä pitkän vaihteen kuluminen korostui erityisesti, sillä kaikki Järvenpään ohittaneet junat menivät pitkästä raudasta sivulle ja tämä toden totta tuntui cabinissa. Toinen ongelmia aiheuttanut vaihdehässäkkä pääradalla oli Hyvinkään pohjoispäässä sijainnut sovitettu raideristeys (srr), mikä ei tahtonut pysyä millään niin sanotusti kasassa, vaikka srr:ää säännöllisesti toki entisöitiinkin. Lopulta Hyvinkään srr:n sn pudotettiin 140 km/h:sta muistaakseni 90 km/h:iin tai jopa tätäkin alemmas. Kun aikaa kului tarpeeksi, järki voitti, srr poistettiin ja se korvattiin erilaisin vaihdejärjestelyin. |
||||
10.06.2015 13:46 | Mikko Nyman | |||
Timppa tarkoittanee, että "Tarroja Aurora Borealis Expressin autovaunussa". | ||||
10.06.2015 10:04 | Mikko Nyman | |||
Helkkarin hyvä otos! Kevätturistin 1996 mukaan mikään pohjoisen suuntaan kulkenut pikajuna ei pysähtynyt Keravalla aikataulunmukaisesti. | ||||
09.06.2015 21:52 | Mikko Nyman | |||
Keinotekoinen valtion kokonaan omistama monopoliosakeyhtiö kiikuttaa vaihteita valtion kokonaan omistaman perusinfran käyttöön. Jälkimmäisessä nähdäkseni on järkeä, ensimmäisessä ei. Joo. Olen luennoinnut tästä aiheesta melkoisesti eri mestoissa. Jos jotain kiinnostaa aihe, lukekaa vaikka tuosta kyssäri nro 3: -- http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijaksi/lisatietoa/kys12/arvosteluperusteet12_viestint%C3%A4.pdf |
||||
07.06.2015 20:38 | Mikko Nyman | |||
Jotta tätä väittelyä ei tarvitsisi viedä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO), Timon pitäisi nyt tulla rehdisti kaapista ulos ja kertoa alkuperäisen kommenttinsa taustat ja faktat avoimesti meille muille ihmetteleville vorg-käyttäjille. Eihän tuosta mitään tule, että vähän vihjataan sähkövedosta siellä tai täällä - homman pitää olla selvää kaikille: joko mentiin sähköveturin piiskaamalla junalla tai sitten ei. Keep it simple. Mutta se, että lähdetään leikkimään näinkin vakavalla asialla, tästä ei hyvä seuraa. | ||||
07.06.2015 16:21 | Mikko Nyman | |||
Komppaan Ollia tässä kohtaa. No, case Jari Aarniossa poliisia huumetouhut ovat aavistuksen kiinnostaneet. Vaikkei asia tähän kuvaan mitenkään liitykään, tilasin KRP:ltä parituhatta sivua kyseiseen juttuun liittyvää esitutkintamatskua. Lensin ahterilleni jo sivulla 22: jos tästä edes prosentti on totta, tämähän on aivan huikea setti. | ||||
07.06.2015 15:10 | Mikko Nyman | |||
Sääntö-Suomessa on helppo noudattaa kaikkia sääntöjä, kun muistaa sen säännön, että Suomessa kaikki on lähtökohtaisesti kiellettyä ja vasta erikseen sallittua: jos mietit hetkeäkään, saako näin ja näin tehdä, vastaus sääntö-Suomessa on jyrkkä EI. Hyvin yksinkertaista: pidetään kiinni säännöistä ja byrokratiasta, sillä saadaan sääntö-Suomi lopulliseen mahalaskuun ja kilpailukelvottomaan tilaan. Eksä Kari tätä kysyny? |
||||
06.06.2015 09:31 | Mikko Nyman | |||
Mainioita kuvia jälleen kerran Reinolta! Kuten tiedämme, Hv1 555 on ristitty prinsessaksi. Mikäli hänen kuninkaallisen korkeutensa etunimi olisi Victoria, voisiko Hv1 557 olla ikänsä puolesta Madeleine? | ||||
04.06.2015 12:42 | Mikko Nyman | |||
Luotettavasta lähteestä saamani tiedon mukaan tämän kyseisen yksilön maalauksessa on kirjaimellisesti kyse VR:n piilomainonnasta. | ||||
04.06.2015 12:02 | Mikko Nyman | |||
Tuli muuten mieleen myös sellainen vaihtoehto, että VR:ltä on jäänyt kyseisen yksilön liikennevakuutus maksamatta, jolloin poliisi on poistanut veturista "kilvet" maalaamalla vetojuhdan tunnistetiedot piiloon. Jos näin todella on, kyseessä on melko rohkea päätös VR:ltä lähteä vetämään kilvittömällä veturilla junaa Helsingistä Ouluun. Jotenkin vielä ymmärtäisin, jos VR ajaisi kilvettömällä veturilla esimerkiksi Hyvinkään konepajan porttien sisäpuolella, mutta että linjalla. Sekin on tosin mahdollista, että kilpivarkaat ovat iskeneet Ilmalan varikolla yön pimeinä tunteina tämän veturin kimppuun ja poistaneet siitä kilvet asentaakseen ne esimerkiksi hetkeä aiemmin anastettuun Opel Asconaan. Kolmantena vaihtoehtona pitäisin sellaista, että eilisen IC55:n sn oli jostain syystä 140 km/h. VR tietää hyvin, että Lempäälän ja Sääksjärven välillä on virroittimen kuntoa katsova kamera (http://vaunut.org/kuva/95404). On mahdollista, että kyseiseen kamerapönttöön olisi jälkiasennettu lähiaikoina myös peltipoliisi. Koska IC55:n aikataulu on tehty 160 km/h:n mukaan, olisi juna todennäköisesti jäänyt myöhään Helsingin ja Tampereen välillä, joten maalaamalla veturin rekisterimerkinnät piiloon, veturilla pystyi ajamaan ylinopeudella huoletta kyseisen kameran ohi ilman pelkoa sakoista. Siis vähän samaan malliin kuin Harrikalla maanteillä, sillä prätkissähän rekisterikilpi ovat vain pyörän perässä, eivätkä kamerat näin niitä voi kuvata. Mene ja tiedä, tässä on tällä hetkellä useampi tutkintalinja auki. Mielenkiinnolla odotan tälle selitystä. Ennen esitutkinnan valmistumista perehdyn kuitenkin vastikään ilmestyneeseen Ilta-Sanomien Mysteerit-extraan. |
||||
04.06.2015 08:48 | Mikko Nyman | |||
Itse veikkaisin, että logojen poiston syy on juurikin päinvastainen ja se liittyy Veturit kartalla (tai vastaavan) -palvelun toiminnan estämiseen: VR haluaa salata myös veturien maalauksin oman kalustonsa liikkeen. Nyt kun logot ovat piilossa, mahdolliset kilpailijat eivät voi tietää, että esimerkiksi juuri tämä vetojuhta on VR:n omistuksessa. Mielestäni tämä hipoo lähes tähtitieteellistä nerokkuutta ja pesee turvateippausidean mennen tullen. | ||||
03.06.2015 13:39 | Mikko Nyman | |||
VR:n kalustolla voisi muutenkin tehdä vaikka mitä viisasta ja fiksua, mut ku... | ||||
03.06.2015 12:17 | Mikko Nyman | |||
Milloin Saunakallion kolmostie sai sähköt? | ||||
01.06.2015 18:40 | Mikko Nyman | |||
Komppaan Pirttistä: sen verran monta häppeningiä meikäläinenkin on tässä elämässä järjestänyt, että uskallan väittää "ilmoittautumisen" tarkoittavan lähinnä peukutusta. | ||||
01.06.2015 16:07 | Mikko Nyman | |||
Voi Pyhä Martinlaakso sentään, kohta se loppuu: -- http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/290674-m-juna-tayttaa-tanaan-40-vuotta-kohta-se-on-historiaa |
||||
01.06.2015 10:07 | Mikko Nyman | |||
1.6.1975 oli tämän johdosta suuri päivä ihmiskunnalle. Vaikka ihminen kuusi vuotta aiemmin kuussa oli käynytkin, 1.6.1975 koko maailmalle avautui mahdollisuus matkustaa sähköjunalla Pyhän Martinlaakson lähiöön. Tästä kului vielä reilut 1,5 vuotta, kun maailma sai toisenlaisen lahjan erään Kim Jong-Nyman -nimisen johtajan synnyttyä. | ||||
31.05.2015 07:23 | Mikko Nyman | |||
Tarkoittaako tuo telissä oleva merkintä, että teli on peruskorjattu syyskuussa 2006 vai, että koko vaunu on rempattu UAJ:n kunniaksi? | ||||
30.05.2015 12:20 | Mikko Nyman | |||
Mikähän lie VR:n maksuehto Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssipesälle? Netto hätäinen, per heti netto, vai kenties jopa persnetto? | ||||
26.05.2015 17:38 | Mikko Nyman | |||
Kappas kehveliä, koneeseen on asennettu jo tuolloin JKV-kuljettajapaneeli, joten tämä lienee ollut ysärin alussa JKV-koeajolaite. | ||||
24.05.2015 22:20 | Mikko Nyman | |||
Selvyyden vuoksi: en vi**uile koskaan kenellekään, sillä mulla ei ole siihen mitään tarvetta. Jos joku haluaa kääntää pilke silmäkulmassa kirjoittamani rustaukset vi**uiluksi, en voi asialle yhtään mitään. Ei kaiken tarvitse olla niin nökönuukaa tai jäykkää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen tässä harrastusskenessä. Hyvää mä kuitenkin pohjimmiltani aina kaikille tarkoitan. Toki jos on pakko hakea se negatiivinen asia jutusta kuin jutusta, kai sekin onnistuu - en vaan itse osaa nähdä maailmaa lähtökohtaisesti pessimististä lähtökohdista. | ||||
24.05.2015 21:26 | Mikko Nyman | |||
No vaikka tällaista ylivirtaa: -- https://www.youtube.com/watch?v=NKOOlaLjHc8 |
||||
24.05.2015 19:53 | Mikko Nyman | |||
Sr-1-3020-veturissa on kaiketi ollut ylivirtaa, kun on Kuopion aseman noin paljon etuajassa ohittanut! | ||||
24.05.2015 13:23 | Mikko Nyman | |||
Tuli digitoitua Viitasen Jussin kuvaama Kuusamon kenttärata -pätkä parinkymmenen vuoden takaa ja ladattua se YouTubeen. Jos porukkaa kiinnostaa, "pätkä" löytyy tuosta: -- https://www.youtube.com/watch?v=jqLspuL2CuM |
||||
24.05.2015 10:49 | Mikko Nyman | |||
Aviapoliksessa ei ole mitään pahasti kesken, mutta sellainen pikkuruinen liikennepaikka kuin Lentoasema on vielä täysin levällään terminaalien puoleisten sisäänkäyntien osalta. Tämän vuoksi HSL-järjestää kentälle sukkulabussin pyörimään Lentoasema-nimisen liikennepaikan eteläisen sisäänkäynnin ja terminaalien välille siihen saakka, kunnes terminaalien sisäänkäynnit valmistuvat. | ||||
24.05.2015 09:57 | Mikko Nyman | |||
Ensinnäkin kiitokset Jyrkille mainiosta kuvasarjasta. Sitten kysymys ylläpidolle: jos jo olemassa olevaan kuvasarjaan lisätään kuvia, olisiko mahdollista tehdä sellainen muutos vorgin koodiin, että päivittynyt kuvasarja nousisi ensimmäiseksi vorgin etusivulla? Siis aivan samaan tapaan kuin keskustelupuolella, jossa tietty aihe nousee koko joukon ylimmäiseksi, mikäli joku rustaa ketjuun tuoreen kommentin. | ||||
22.05.2015 16:06 | Mikko Nyman | |||
Muuntajankuormausraiteita leipätyökseen harrastava vorgiin rekisteröitymätön kaverini halusi kysyä, miksi näiden raiteistojen betonilaatoissa on myös kiskot 90 asteen kulmassa itse rataan nähden? | ||||
21.05.2015 10:12 | Mikko Nyman | |||
Jännän tiuhaan vaunuroikat tulevat teknistaloudellisen käyttöikänsä päähän. Tuonhan voi melkein katsoa kellosta, milloin 12 Ein:ää, 8 Eip:tä ja 4 Rk-vaunua lahoavat niin heikkoon happeen, ettei niitä voi entisöidä edes rahalla. | ||||
21.05.2015 09:52 | Mikko Nyman | |||
Jouni: millä aikavälillä mainitsemasi 41 vaunua on toimitettu "leirille"? | ||||
21.05.2015 02:24 | Mikko Nyman | |||
Imatrankoski-Birkenau - kun et voi vaikuttaa mitenkään kohtaloosi, saati että Imatrankosken leirin omistaja viitsisi edes kyseenalaistaa tämän silpomistoiminnan järkevyyttä. | ||||
20.05.2015 08:59 | Mikko Nyman | |||
Mainio kuva! Rivissä seisovilla jätkillä näyttää olevan jopa turvaliivit päällä. Mahtaakohan häiskien selässä lukea "RAUTATIEHARRASTAJA BILLUNDISTA"? | ||||
17.05.2015 15:32 | Mikko Nyman | |||
Näyttäisivät olevan: http://binged.it/1AcyF2U ja http://binged.it/1e8FI2B | ||||
17.05.2015 10:26 | Mikko Nyman | |||
Uskaltaisin väittää, että kuva on vuodelta 1989, jolloin "Lintisen Riston" (Tr1 1033) entisöintiprojekti alkoi. "Lintisen Risto" lainausmerkeissä siksi, että projektiin osallistui toki valtava määrä muitakin henkilöitä, kuten vaikkapa vorgista tuttu Jarkko Voutilainen. | ||||
15.05.2015 14:40 | Mikko Nyman | |||
Punainen Marlboro, pehmeä aski. Ai niin, ja otan vielä punaisen Coltin, kiitos. | ||||
14.05.2015 17:02 | Mikko Nyman | |||
Kiitos Teille, oi herra suuri herra Outinen... :-) | ||||
14.05.2015 16:08 | Mikko Nyman | |||
Niin no, en ole Savon suuntaan Kouvolasta kulkenut kaiketi kertaakaan sitten vuoden 2007, joten siksi olen kehällä tuosta vaa'asta. | ||||
14.05.2015 15:45 | Mikko Nyman | |||
Arvon Huhtilaishessu, mikäli Tuomaksen koordinaatit pitävät yhtään paikkaansa, tuo oikeanpuoleisin raide on Kuusankosken raide. En muista, että tuossa olisi ollut koskaan vaunuvaakaa. | ||||
14.05.2015 14:42 | Mikko Nyman | |||
Katos muuten peijuuna, jostain syystä tällä oikeanpuoleisella raiteella on sn 10 -rajoitus arviolta 250 metrin päässä Tuomaksen kuvauspaikasta. Rata näyttääkin olevan tuossa jonkun verran kippuralla. | ||||
13.05.2015 20:24 | Mikko Nyman | |||
Eräs poliisina työskentelevä kaverini vastasi yllä olevaan pähkäilyyni näin: -- "Pitää olla peruste ja rekisteriseloste. Samoin pitää olla valmius antaa vastaus henkilöä koskevaan tietosisältöön, jos joku haluaa tarkistaa kuvamateriaalin muodostaman henkilörekisterin merkinnät kohdallaan." |
||||
13.05.2015 13:20 | Mikko Nyman | |||
Niilan kommentista tuli mieleen, että saako tavallinen kansalainen asentaa halutessaan julkiselle paikalle valvontakameran? Sen ymmärrän, että tästä tulee tuomio http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1431425051362.html , mutta jos ottaa vartin pois vauhdista ja unohtaa sipoolaismiehen ylilyönnit, niin onko moinen mahdollista? Jäin miettimään tätä siksi, kun riistakameroita saa laittaa metsiin, joten jos minä nyt haluan kuvata valvontakameralla yötä päivää tapahtumia Pylykönmäen keskustaraitilla, saanko lain mukaan niin tehdä? | ||||
10.05.2015 23:24 | Mikko Nyman | |||
Heh. Olisiko niin... :-) | ||||
10.05.2015 09:06 | Mikko Nyman | |||
Jossain muualla homma toimii: -- http://railzone.nl/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/IMG_6780.jpg |
||||
08.05.2015 21:12 | Mikko Nyman | |||
Mainittakoon, että Suomessa oli myös Lohja-niminen kaupunki ja Lohjan Kunta -niminen kunta. Mitä muihin kunta-nimiin tulee, en sitten tiedä halusiko esimerkiksi Pieksämäki aikoinaan jotenkin egotrippailla, mutta Pieksämäen kaupunki on ollut iät ajat kaupunki, mutta Pieksämäkeä reunustava kunta oli vuoden 2003 loppuun asti Pieksämäen maalaiskunta. Jokainen vähänkään suomalaista maantietoa tunteva tietää, ettei Pieksämäki-tyyppisellä kylällä pitäisi olla sijaintinsa tai minkään muunkaan asian vuoksi aihetta brassailuun, vaikka miten kyseessä olisikin kaupunki-statuksen omaava kylä. Meillä Pyhässä Martinlaaksossa tilanne on täysin selvä: Kivimäki on Martinlaakson satelliittimaalaiskunta, mutta sillä ei ollut koskaan itsemääräämisoikeutta, ei kylänvaltuustoa tai muita autonomisia oikeuksia. Kivimäkeläisillä oli ja on edelleen read only -tyyppinen oikeus Pyhässä Martinlaaksossa päätettäviin asioihin, jotka koskevat kivimäkeläisiä. Jos Kivimäki olisi joskus yrittänyt itseänäistyä Pyhästä Martinlaaksosta, olisimme tehneet "Putinit" ja hyökänneet HSL:n linjalla numero 453 Kivimäkeen ja pelastaneet kivimäkeläiset separatistien käsistä. Jos totta puhutaan, Pyhän Martinlaakson demokratian ylipapit ja -papittaret suorittivatkin kivimäkeläisten keskuudessa kansanäänestyksen: reilusti yli 128 %:a kivimäkeläisistä täysi-ikäisistä henkilöistä kannatti Kivimäen kuulumista Pyhään Martinlaaksoon ikuisesti jo pelkästään yhteisen kielen, kirjaston, S-Marketin ja Laajavuoren, sittemmin jo lakkautetun, ala-asteen vuoksi. Kivimäkeläisten kansanäänestyslipukkeissa oli yksi vastausvaihtoehto ja siinä luki "TAHDON". |
||||
07.05.2015 15:14 | Mikko Nyman | |||
Tästä kuvasta tuli jostain syystä sellainen kyssäri ylläpidolle mieleen, että olisiko mahdollista ja/tai (edes) järkevää lisätä niiden kuvien yhteyteen suora Google Mapsin satelliitti- tai karttakuva, joiden sijaintitiedot on rustattu vorgin tunnisteisiin? Idiksenä siis se, että Google Maps -tunnisteiden omaavien vorg-kuvien kaveriksi tulisi kuvan alle Google Mapsin satelliitti- tai karttakuva. | ||||
06.05.2015 17:52 | Mikko Nyman | |||
Tämän vuoden kuvista päätellen turvateippausinnostus on tainnut aavistuksen laantua. Tämä on siis vain oma päätelmäni, joten onko jollain tarkempaa tietoa asiasta? |