![]() |
08.02.2022 08:35 | Timo Salo | ||
Nämä ns. negatiiviset kommentit/toimenpiteet on yleensä jonkun yhden yksittäisen ihmisen mieliteko. Itse asialla ei ole mitään tekemistä oikeiden ongelmien kanssa. Esim. Vesilahdella yhdestä rosanpunaisesta talosta (siististi maalattu ja muutenkin ok) nousi hirveä hulabaloo, Nokialla vastaavia (rosanpunaisia) taloja on useita ja kukaan ei korvaansa lotkauta... Harvainvallalla on erittäin usein ikäviä seurauksia yksilön mahdollisuuksiin harrastaa haluamiaan asioita haluamallaan tavalla! Esimerkkejä tästä löytyy myös aivan uskomattoman läheltä.... (Näillä usein voimakastahtoisilla henkilöillä on hyvin usein lauma perässähiihtäjiä, jotka eivät uskalla sanoa mielipidettään rehellisesti konfliktin pelossa) |
||||
![]() |
07.02.2022 15:10 | Timo Salo | ||
EI PAHA, nyt tuli nimittäin nälkä... Suomessa varmaan vastaava pöytä sisältää kuivia sämpylöitä ja pari kippuraista (kuivunuttta) juuston siivua! | ||||
![]() |
07.02.2022 10:30 | Timo Salo | ||
Taas tuli sattumana valiotavaraa...! | ||||
![]() |
06.02.2022 13:13 | Timo Salo | ||
Oliko Teemu vielä vahvistimena EL34:lla tehty vuorovaihevahvistin? (eli ns. kunnon suuri-impedanssisella sisäänmenolla varustettu putkivahvistin) Kaiuttimet tietysti 10-tuumasilla bassokajareilla varustetut reflexikotelot... https://audiovideo.fi/testi/el34-paateputket-vertailutestissa/ |
||||
![]() |
06.02.2022 07:44 | Timo Salo | ||
Petri S:llä on oikeus mielipiteisiinsä... (Kuten myös kaikilla muillakin ymmärtääkseni) Harmittaa kun tuon vintage-kamerani merkki on sama kun...... Mitä taas laitteiden (filmikameroiden) arvoon tulee, niin niiden arvo nousee kokoajan. Itse kerään jossainmäärin vanhoja laitteita ja pyrin pitämään ne käyttökunnossa. Niillä on kiva verestää muistoja menneistä ajoista. Mitä niihin rahallisiin arvoihin tulee, niin omistan esim. Vietnamin sodan veteraaniradion (Collins KWM-2), joka maksoi 60-luvun alussa n. 600 dollaria. Tänäpäivänä siitä maksetaan jopa 1200 dollaria! (kunnosta riippuen tietysti) Eli se siitä vanhojen tavaroiden arvoista!!! (huonokuntoisimmat tietysti häviää historian hämärään, jolloin jäljellejääneiden yksilöiden hinta nousee) Toki digikamera on huomattavasti suorituskykyisempi, mutta myös filmikameroissa on puolensa. Esim. tuo omistamani Petri ES Auto on erittäin hyvä kamera hämärissä olosuhteissa. Löysin jopa netistä sen alkuperäisen käyttöohjeen ja sen avulla olen löytänyt uusia ominaisuuksia kamerastani. Eli jatketaan me Arttu vaan omaa tapaamme harrastaa! Onneksi joku ulkopuolinen "tietäjä" ei saa määrätä mitä ja kuinka kukakin harrastaa... (pettymyksiä toki tulee kuten tuossa kommentissasi mainitsit, mutta myös onnen hetkiä! Tuo julkaisemasi kuva on minun mielestäni ehdottoman hyvä ja julkaisun arvoinen!) |
||||
![]() |
05.02.2022 19:03 | Timo Salo | ||
Yllättävän vähän kuvia noin hienolla kalustolla... | ||||
![]() |
05.02.2022 16:11 | Timo Salo | ||
Hyvin sanottu! | ||||
![]() |
05.02.2022 16:09 | Timo Salo | ||
Muutama torppa lämpiää tuon kuljetuksen ansiosta, kunhan vain "syöttövoimaa" piisaa. Iiristä jos uskoo, niin aina tuulee ja kaikki on on hyvin...? Tehtävä VORGgilaisille: Montako tuulivoimalaa tarvitaan yhteen Olkiluotoon??? |
||||
![]() |
05.02.2022 15:11 | Timo Salo | ||
Tästä sinänsä hienosta kuvasta näkee kuinka vaikeaa on saada valkoisen ja mustan eri sävyt talteen. Oletan ainakin, että taivaan valkoinen ei ollut saman valkoinen/valaistu/kun pöllyävä lumi kuvassa. Aina on kuvauksessa kehitettävää... (kalustossa) Muistan aina ensimmäisen LCD-tv:n jonka ostin.... Se oli p.......stä! | ||||
![]() |
05.02.2022 13:42 | Timo Salo | ||
Hiirentappokengät ja kaikki... | ||||
![]() |
05.02.2022 12:26 | Timo Salo | ||
Oli ne aikoja, kun oltiin niissä pomminvarmoissa tiloissa töissä! Sydäntalvella ei paljon aurinkoa näkynyt, jossei mennyt ruokiksella ulos katsomaan. (pimeää kun meni töihin ja sama juttu kotiin mennessä. Silloin työaika oli "aina" 7-16) | ||||
![]() |
05.02.2022 12:17 | Timo Salo | ||
Veikkaan, että sama kun tuossa Siuron kuvassa! Lämmitykseen... https://vaunut.org/kuva/91989?paik=Siuro |
||||
![]() |
05.02.2022 12:09 | Timo Salo | ||
Jaaha, Arttu testailee myös vanhempaa(?) kalustoa... Itsekkin ostin 24 kuvan Fujirullan omaan Petriin niinku testimielessä! (hiukan "karhean" oloinen kuvanlaatu tässä kuvassa. Jossei katso junan mallia, niin voisi olla vaikka 60-luvulta)) | ||||
![]() |
05.02.2022 12:04 | Timo Salo | ||
Tässä on kieltämättä hyvä malli mihin pitäisi pyrkiä omissa otoksissa...! | ||||
![]() |
03.02.2022 14:13 | Timo Salo | ||
Tässä kuvassa näkee, että Dv12 on sentään kaunis tuohon verrattuna!!!? Ja varmasti yhtä "näppärä" konstruktio. Ei se paljon "muotoilua" tarvii... | ||||
![]() |
03.02.2022 08:31 | Timo Salo | ||
Toisaalta jospa tässä taas arvostellaan keskeneräistä työtä! Vauhtiteippaukset lisätään vasta kun raati miettii minkälaiset...? Keskeneräistä työtä ei saisi näyttää herroille ja hulluille! :-) (kumpaan ryhmään VORGgilaiset luetaan?) | ||||
![]() |
02.02.2022 20:21 | Timo Salo | ||
Biltemasta joku virityssarja ainakin tuon hytin fixaukseen...? | ||||
![]() |
02.02.2022 19:12 | Timo Salo | ||
Joo, kuva on hyvä, mutta veturi on aika kaamean värinen ja muutenkin ruma... :-( Ei kauhean aerodynaamisen näköinen! Ehkä se on ensishokki, vähän kuin Ford Sierra aikanaan... |
||||
![]() |
02.02.2022 19:03 | Timo Salo | ||
Tuleeko se olemaan noin karmean värinen? https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminnot/junaliikennointi/dr19-veturi/ | ||||
![]() |
01.02.2022 15:57 | Timo Salo | ||
Mainio ajatuksia herättävä kuva! Nyt kun herra H.....a poistaa dieselpolttonesteet pikkuhiljaa markkinoilta, niin miten tuollaisella auralla varustettu akkuviritys mahtaisi jaksaa päivän työt...? Elmerille: Ilmeisesti tuossa asennossa aurat pidetään siirryttäessä kohteesta toiseen... |
||||
Kuvasarja: Dr16 - Protovetureista sarjatuotantoon |
31.01.2022 17:19 | Timo Salo | ||
Todella upea kuvasarja löytyi sattumana! Nyt ymmärtää Dr16:sta sielunelämää/rakennetta paljon paremmin... | ||||
![]() |
30.01.2022 17:29 | Timo Salo | ||
Esa ja Raimo: Itsekkin istun juuri nyt tuossa Esan mainitsemassa "miesluolassa", myös tässä tapauksessa hamshack-nimellä kutsutaan... Maailman paras paikka! (Lämmin ja sisäruokinta) | ||||
![]() |
30.01.2022 11:59 | Timo Salo | ||
Tuo osuma näyttää kyllä paremmin perisuomalaisen "päihtyneen urheiluampujan" tekoselta. Esim. cal .22 voisi hyvinkin tuollaisen jäljen tehdä... Valitettavasti olemme niin pölvästi kansa juovukkeessa, että tuollainen on mahdollista! (ONNEKSI ei mennyt läpi ja tuliko tuosta poliisitutkinta?) | ||||
![]() |
30.01.2022 11:42 | Timo Salo | ||
Tuohon voi tosiaan olla ihan järkevä selitys. Olisko esim. nojannut tuohon seinään tilojen puutteessa ja liukunut lattialle? Ei kai kukaan noin törkeästi tahallaan jätä!!!??? (saako tuollaista läskipyörää edes telineeseen?) | ||||
![]() |
30.01.2022 07:46 | Timo Salo | ||
No niin Raimo, puhut tässä vanhassa kommentissa itsesi pussiin!!! Vai ei tule Teillä edes sohvaa, vaan joutuu mörskään...!!! :-) :-) | ||||
![]() |
29.01.2022 15:14 | Timo Salo | ||
Eihän siinä vaan sököä pelata? Ja vielä rahasta? Vasemmanpuoleinen ukko ainakin pihistää siihen malliin, että jääkö tulo- vai menopuolelle! :-) | ||||
![]() |
29.01.2022 13:42 | Timo Salo | ||
Kontaktorien kärkien viilaus oli hiukan turhauttavaa hommaa. (itsekkin joskus harrastanut olosuhteiden pakosta) Yleensä kärki on kuparia ja päällä on hopeointi johtavuuden parantamiseksi. Kun hopea palaa pois ja nokeentuu, niin ylimenovastus vain kasvaa pahentaen tilannetta. Monesti kärjet isommissa kontaktoreissa olivat vaihdettavia ja silläkonstin saatiin parempi "pesutulos"... :-) Vallankin DC-jännitteen katkaisu söi noita kärkiä. Sitä varten kehiteltiin kaikenmaailman puhalluksia liekkiä sammuttamaan. Ko. kontaktorien hinta oli moninkertainen normaali AC-kuormakontaktoriin nähden. AC-jännite sammuu paljon paremmin, koska jännite on 0V 100 kertaa sekunnissa... Katkaisukyvystä kertoo paljon esim. jossain Honeywellin rajakytkimessä oli arvot katkaisukyvystä: AC 10A ja DC 0,25A! |
||||
![]() |
29.01.2022 11:24 | Timo Salo | ||
En tiennytkään, että vetureissa käytetään noita idiootti-indikaattoreita... (Tamperelainen nimitys karvanopista, sun muista wunderbaumeista) | ||||
![]() |
29.01.2022 10:19 | Timo Salo | ||
Tuo Ossin huomio on varsin erikoinen tapaus, mutta paljon pienemmätkin "lentäjät" ovat tappaneet enemmänkin lehmiä...Nimittäin silloin kun itikoita vielä OLI runsaasti, saattoi mäkärälentue tehdä saman tempun lehmille... (paniikin aiheuttama sydänkohtaus) | ||||
![]() |
28.01.2022 14:04 | Timo Salo | ||
Valtterilla on huomenna nimpparit ja tuleva myrskykin nimetty Valtteriksi... Mahtavaa! | ||||
![]() |
27.01.2022 20:36 | Timo Salo | ||
Järkeenkäypä kortti se "kipinäkortti"! Hiilimoottorin, tai generaattorin pystyy vielä pelastamaan edellyttäen ettei mainitsemasi pyörretuli/kehätuli ehdi pilaamaan kommuttaatorin pintaa. Itse käytin ns. "Coloradon kiveä" hiontaan. Pienillä kierroksilla painetaan kevyesti kivi kiinni kommutaattorin pintaan ja annetaan kivestä irtoavan terävän hiekan pyöriä mukana, jolloin pinta kommutaattorissa hioontuu tasaiseksi ja hiilen pinta istuu paremmin kupariin. (huom. hiilen riittävä mitta ja liikkuminen kevyesti "putkessaan") Toimenpiteen jälkeen osat puhdistetaan KUIVALLA paineilmalla! Eristävät kumihanskat on kivat olemassa käsissä em. toimenpiteen aikana... :-) Moottorin/generaattorin kunnon näkee myös hyvin eristysvastusmittarilla. Ei tarvitse kuin ottaa kytkentäjohdot irti ja mitata vastus ankkurilta/kenttäkäämiltä maahan. Min. 5 Mohmia/1000 voltilla. (huom. onko ajomoottorien/generaattorin max. jännite mikä?) |
||||
![]() |
27.01.2022 20:07 | Timo Salo | ||
Jaakko, tässä ajattelin vanhaa kokemusperäistä tietoa. Sulakkeen kanssa on sama asia! Jos esim. jonkun isomman (yli 16A) sulakkeen kytkee verkkoon tietämättä "kuorman" tilaa, saattaa seurata normaalin posliinisen tulppasulakkeen räjähdys. Itse olen nähnyt, kun 20 A:n hidas tulppasulake kytketään (tietämättä kuorman tilaa, esim. täysi oikosulku) verkkoon ja vielä hitaasti kiristäen... Koko posliini hajosi käteen ja sulake räjähti palasiksi. Tottahan jotain kihartimia ja muita vastaavia kotitalouslaitteita voi käyttää vain tulpasta, kuten on tarkoitettukkin. Se tilanne, että kytketään pistotulppa (1-, tai3-vaihe) kovaan oikosulkuun aiheuttaa samanlaisen ilmiön. Siksi SUOSITTELEN vahvasti kuormakytkimen käyttöä. Silloin ruma pamaus kajahtaa kykimen sisällä, eikä esim. kuvan olosuhteissa ulkotiloissa. Tuossakin olisi hyvä paikka tilanosoittavalle kytkimelle, jolloin tulpan kytkennän voi suorittaa turvallisesti virrattomana. Ennenvanhaan oli sähkötarkastuslaitos, joka liimasi sinisen tarran kaikkiin tarkastettuihin laitteisiin. Se oli turvallista aikaa, kun oli kaksinapaisesti erottava kytkin välissä ja sen tilan näki luotettavasti! Nyt on kaikenmaailman softakytkimet sun muut keksinnöt. Itselleni kävi joskus tuollaisen "virityksen" kanssa autossa niin, ettei radio sammunut muutakuin nyppäämällä johdot irti autoradion takaa... :-( Vastasinko kysymykseen? k/e |
||||
![]() |
27.01.2022 14:23 | Timo Salo | ||
Aikanaan kun minulle joku ulkomaan pelle opetti DC-käyttöjen/moottorien/generaattorien toimintaa: Lesson number one, once fire at commutator, allways fire at commutator.... Se piti kyllä paikkansa, vain uudelleen ankkurin käämimällä, kommutaattorin sorvauksella/hionnalla ja hiilien vaihdolla/sovituksella päästiin eroon pysyvästi noista Antin muistelemista ongelmista! (olivat muuten näyttäviä ilmiöitä jo pienemmilläkin tehoilla ja ionisoitunut kupari on aika kiusallista esim. silmässä, tai vain nahalla!) | ||||
![]() |
27.01.2022 11:34 | Timo Salo | ||
Hienot tetsarit kahvi/pilsnerikauppiaalla! Vasemmalla kädellä ilmeisesti joku pilsnerilogo...? | ||||
![]() |
27.01.2022 11:08 | Timo Salo | ||
Pistotulppaahan ei saisi käyttää kytkimenä, mutta.... | ||||
![]() |
27.01.2022 11:05 | Timo Salo | ||
Melkoiset veitsikykimet, max. virta melkoinen... "Kaunis asennus"! Keskellä kuvaa mainio lasinen "indikaattori"! | ||||
![]() |
26.01.2022 12:56 | Timo Salo | ||
Eipä vaan ole ennen tajunnut, että noinkin voi "tehoa" säilöä... En olisi nytkään muuten huomannut mitään erikoista, mutta tuo tolkuton työpaino kiinnitti huomion... :-) | ||||
![]() |
26.01.2022 11:28 | Timo Salo | ||
Näin kauan täytyi elää, että bongasi tuollaisen "ladattavan" mallin höyryveturin... Ei tainneet olla kovin yleisessä käytössä???? | ||||
![]() |
26.01.2022 10:33 | Timo Salo | ||
Eikö kukaan huomioi rallimiesten työkalua, näyttäs vahvasti sämpylä-/läskiposkiescortilta... ( eikös tuo malli sillä nimellä tunnettu Hannu Mikkolan ohjastamana? ) | ||||
![]() |
26.01.2022 10:16 | Timo Salo | ||
Yksi versio: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lent%C3%A4v%C3%A4nniemi | ||||
![]() |
25.01.2022 20:13 | Timo Salo | ||
Ihanteellinen kombinaatio vaikka Suomen ympäriajoon, jos ravintola on "ladattu"... Kiva kuva! | ||||
![]() |
25.01.2022 20:10 | Timo Salo | ||
Juu, ilman muuta alle 1km, mutta kuinka paljon? Se lienee makuasia, kun junakin on lähes 100 metriä pitkä... Ihanteellinen "saivartelun " aihe! :-) | ||||
![]() |
25.01.2022 17:51 | Timo Salo | ||
Retkikartan mukaan n. 1km... | ||||
![]() |
24.01.2022 12:40 | Timo Salo | ||
Pistetään Jukalle vähän taattua Tamperelaista junamaista musaa kompensoinniksi: https://www.youtube.com/watch?v=JzILGd0NAfM |
||||
![]() |
23.01.2022 13:46 | Timo Salo | ||
Teemu on tutkinut/testannut asian oikein syvällisesti, ihan samaa mieltä! Esim. kiiltävissä metallipinnoissa vanha perinteinen Maglite on aivan eri työkalu kun joku super-hyper-silver-golden-diamond-shadow-ledlamppu.... (made in ROC) | ||||
![]() |
23.01.2022 10:40 | Timo Salo | ||
Niinpä niin, ääni voi tulla monesta paikasta. Veturissa vikakohteita riittää, moottorien ajopääteaste, selällään olevat tuulettimet jne... (Tuuletin kestää huomattavasti pitempään, kun sen akseli on vaakasuorassa. Mutta jos roottori "roikkuu" laakeriensa varassa, niin se lyhentää elinikää huomattavasti. Toki niihin on mahdollista laittaa painelaakeri tukemaan painoa, mutta tulee kallis, kallis...) |
||||
![]() |
23.01.2022 09:39 | Timo Salo | ||
Ok Oula, tässä kuvassa kuitenkin ihan freesin näköinen! Virroitin ylhäällä ja valot päällä. Olisi vanhan kunnossapitoihmisen kiva tietää, että mikä "taas" laukesi? Joku vakiovika näissä marsuissa? :-( | ||||
![]() |
23.01.2022 09:27 | Timo Salo | ||
Onko se särkynyt veturi tuolla hännillä hinauksessa, ei oikein erota? Edo jäänyt tavalliseksi matkustajavaunuksi... | ||||
![]() |
23.01.2022 09:22 | Timo Salo | ||
Kuinka paljon menee hyvää kuivaa polttopuuta hukkaan, kun nuo sortuneet ladot jää pelloille mätänemään... Tuossakin elävä asuinrakennus ihan vieressä! Suomalaista saamattomuutta pahimmillaan, eikä ole ainoa sortunut lato suomalaisessa maalaismaisemassa. Puhutteleva kuva Tuomakselta! | ||||
![]() |
22.01.2022 16:13 | Timo Salo | ||
Jan, eiköhän esim. Sr3:ssa ole LED-valot ja uutena varmasti hyvät. Takavaloista en tiedä, myös ledejä? Autoihin ei saisi laittaa ainakaan takapäähän ledejä! Pakkasella lumi pölisee ja peittää takavalot, koska polttimoiden häviöteho ei riitä valaisimen kuoren sulana pitämiseen. Näytti olevan myös samaa ongelmaa myös Turkin miesten veturin päävalonheittimessä (Dr20). Tilanne on suunnilleen sama, kun taloudellisessa dieselkoneessa. Koneen hyötysuhde on niin hyvä, ettei lämpöä riitä sisätilojen lämmitykseen. Niinpä niihin asennetaan Webastoja lämmön turvaamiseksi ja taas on kulutus/päästöt lähes samassa mistä lähdettiin! Lämmitettävä (sähköllä) vastusverkko valonheittimen sulanapitoon... :-) H7 long life kestää kokemukseni perusteella n. 70.000 km. Niinpä LED-valon kirkkaus pitäisi mitata siinä vaiheessa, kenties jo valoteho pudonnut? Olisi kiva tietää kumpi on edullisempi, jos otetaan kaikki kustannukset huomioon... Työurani aikana asensin kalliita (n. 300 eur) saksalaisia kuuden ledin palkkeja työvaloiksi ja kahden vuoden päästä niitä jo vaadittiin takuuseen uusiksi, koska valoteho oli vain n. 10% alkuperäisestä. En muista merkkiä varman päälle, mutta joku Waldmann, tai jotain sinnepäin se oli... :-( Ledien pitkäikäisyys ja ylivoima hehkulankapolttimoihin nähden saattaapi olla myyntimiesten näkemyksiä... |
||||
![]() |
22.01.2022 07:20 | Timo Salo | ||
Kerrassaan upea kuva Hannulta! Uutta ja vanhaa sopivassa suhteessa... Kovin surullisen näköinen vain tuo taustan kuollut(?) maatila! Ilman kosteuden vaikutus alkaa jännästi sinistämään maisemaa mitä kauemmas mennään kuvassa... |