![]() |
01.09.2020 11:49 | Timo Salo | ||
Ei ollut koronaa tuohon aikaan, olis ollu kyllä ihanteellinen sauma virukselle... Mutta niinkuin kuvatextissä sanotaan, mukavan näköinen tunnelma! | ||||
![]() |
31.08.2020 13:16 | Timo Salo | ||
Ilmankos valtatie 11:sta on liikenne lisääntynyt ihan poskettomasti... :-) | ||||
![]() |
31.08.2020 08:51 | Timo Salo | ||
Niin, betonisilta olisi uusittu ainakin kaksi kertaa tuon sillan elinkaaren aikana... Tälle ei ole muuta tehty muistaakseni, kuin uusittu pintamateriaaleja. (viimesen 60 vuoden aikana) Tämä nykyinen pinnoitus vaan tuli hieman töyssyinen! | ||||
![]() |
30.08.2020 16:08 | Timo Salo | ||
Mikä kumma tuossa valaistussa junassa on, kun se on jotenkin kodikkaan kutsuvan näköinen tuossa iltahämärässä... | ||||
![]() |
30.08.2020 16:01 | Timo Salo | ||
Ilmeisesti teletötteröllä otettu kuva, kun ajojohdon kannattimia näyttäisi olevan parin metrin välein ja melkosia mäkiä puskevat Deeverit! Kiva kuva... (ja veturi näkyy hyvin, kun on turvateipitön) | ||||
![]() |
30.08.2020 07:24 | Timo Salo | ||
Simo, selvisikö Sinulle miksi veli venäläinen on maalannut nuo pyöränkyljet vaaleiksi? Imagoetu, vai todellinen hyöty? (vähän niinkuin amerikanautojen valkosivurenkaat) |
||||
![]() |
30.08.2020 06:58 | Timo Salo | ||
Seppo, no joo, tuo vw oli kuitenkin kokoluokkaa isompi, kuin nuo mainitsemasi autot. Yleensä koko/paino tuo turvallisuutta, mutta tässä ei... Sukulaiseni ajoivat tuollaisella aika vaatimattoman kolarin, mutta loukkaantumiset olivat kuin pahemmastakin kolarista. Kaikki tuli syliin ratista lähtien jne... Uskomattomia asioita ilmenee noista 60/70-luvun autoista, vaikea esim. uskoa että laatikkorecord (opel) painoi vain karvan verran yli tonnin. Nykyautoista täytyy sanoa, että kehitys on tuonut turvallisuutta uskomattoman paljon! Moottoripyöristä täytyy sanoa, että juuri tuvattomampaa tapaa liikkua ei ole... Joku vakuutusyhtiö aikanaan laski, että jos hankkii suoraan ensimmäisenä pyöränä yli 500-kuutioisen pyörän, niin oletettu tuleva elinikä jää alle viiden vuoden... :-( |
||||
![]() |
29.08.2020 21:50 | Timo Salo | ||
:-) Lievää ivaa havaittavissa... | ||||
![]() |
29.08.2020 19:18 | Timo Salo | ||
Jos olis, niin se olisi hieno juttu! Ongelmana on vain, että tuo rakennus on nykyään yksityisomistuksessa, nuo komiat kivilaiturit on purettu ja parkkitila on lähes olematon... Käyttäjäkuntaa kyllä olis, aamuruuhkasta (siurontiellä) päätellen. Kattaisi Siuron, Linnavuoren ja Kuljun! | ||||
![]() |
28.08.2020 15:40 | Timo Salo | ||
Tulemme Hannu sitten kysymään kuulumisia, kun tutustut silmän pohjan rappeumaan ja harmaakaihiin... Appien käyttö silloin??? | ||||
![]() |
28.08.2020 14:01 | Timo Salo | ||
Hannu: Ei kukaan kaipaa käsinkirjoitettua pilettiä, mutta kyllä pankki/luotto-kortin PITÄISI kelvata maksuvälineenä junassakin... (käteinen ei ehkä ole niin välttämätön) |
||||
![]() |
27.08.2020 18:14 | Timo Salo | ||
Raimo: Noin minäkin tuon tulkitsen... Vanhaan hyvään aikaan oli mukava mennä lipputoimistoon ja ostaa meno/paluu-liput autojunaan ja tiesi asian olevan kunnossa. (tai ainakin, jos jotain oli pielessä, niin syyllinen oli tiedossa ) Itse olen siinä iässä, etten oikein luota itseeni noitten nettien ja automaattien kanssa ja siksi se rajoittaa menemisiä/tulemisia VR:n kyydillä. (olen ajellut mielummin itse Lappiin ja takaisin) Eli naulan kantaan... Kaikki eivät voi, eivätkä halua olla mestareita uuden tekniikan kanssa. Ilmeisesti sain tietotekniikasta ja bugeista tarpeekseni työurani aikana. |
||||
![]() |
27.08.2020 16:59 | Timo Salo | ||
Taas tulla tömähti kunnon kuva satunnaisista...??? VAU! | ||||
![]() |
27.08.2020 11:22 | Timo Salo | ||
Vastaava remontti Aamulehden Moro-liitteessä:https://www.aamulehti.fi/a/200875705 | ||||
![]() |
27.08.2020 07:55 | Timo Salo | ||
Nyt kun Kari otti asian noin puheeksi, niin tottahan täälläkin tuo pääposti on muistaakseni lopetettu (huoli pois, postin johto on ajan tasalla), sehän oli siinä Rautatienkadulla... Ei ole enää, siis lähetykset on noudettava Myllypuron uudesta lajittelukeskuksesta! (entinen kodin terra) P.S. Heh, postin palvelukartta näyttää entisen pääpostin kohdalle: Postin automaatti... :-( Tarkistin piruuttani postin sivuilta!!! Ja Siurossakin "täyden palvelun posti" tarkoittaa: Grilli Pia & Katja... :-) "Postissa" käynnin jälkeen hiukset haisee kaksi päivää grillirasvalta... |
||||
![]() |
27.08.2020 03:32 | Timo Salo | ||
Nuo oli sentään toimivia kaasareita, toista oli Fordin putouskaasutin... Tuo VW oli niitä turvattomimpia autoja siihen aikaan, ellei peräti hengenvaarallinen! |
||||
![]() |
27.08.2020 03:26 | Timo Salo | ||
Esa puhuu ASIAA... Kaikki muukin palvelu huononee/kallistuu/hidastuu vuosi vuodelta, kohta Pirkanmaallakin joutuu postin noutamaan itse Tampereen pääpostilta! | ||||
![]() |
25.08.2020 06:13 | Timo Salo | ||
Tässä automaatiotaivaassa nuoret viihtyy, kuin kala vedessä! Tälläinen vanhempi "lähes herrasmies" taas välttää viimeiseen asti näitä p.......en laatikoita... Toimii, ei toimi, teit väärin, etkö tampio ymmärrä jne. Ei silti, Tampereen parkkiautomaatitkin on tehty sellaisiksi, ettei niitä kyllä pystymetsästä tullut osaa käyttää. Viimeksi kun veimme kissaa eläinlääkäriin keskellä kaupunkia olevalle vastaanotolle, niin Mamma vei katin hoitoon ja minä ajelin senaikaa ympäri kylää... (hiilijalanjälki lisääntyy automaation takia) Kyllä esimerkiksi CNC-ohjatun työstökoneen aina korjaa ja osaa käyttää, mutta nämä automaatit menee n. 5cm yli! :-( P.S. Tälläinen paksunahkainen (sormet) on aina vaikeuksissa esim. tankatessa, kun alati käyttäjäystävällinen kosketusnäyttö ei reagoi sormeeni... Useamman voimasanan ja nyrkityksen (laatikon kylkeen) jälkeen tankkaus saattaa onnistua!!! |
||||
![]() |
23.08.2020 11:31 | Timo Salo | ||
Nyt on Konsta ottanut Transtechille hienon mainoskuvan, piippu vaan olis tarvinnut maalata... Tuo ilmastointilaitteen päällä oleva anturimasto lienee lisävaruste...??? :-) | ||||
![]() |
23.08.2020 09:45 | Timo Salo | ||
Tuonne vuoteen 2015 tuon ikävän tapahtuman paikansin, kun aktiiviset osallistumiset loppuivat... R.I.P. Tapio! Kiitos Mikalle vahvistuksesta. |
||||
![]() |
23.08.2020 07:22 | Timo Salo | ||
Erittäin hieno informatiivinen kuva Tapiolta! Onko tilanne vaan kuvaajan suhteen valitettavasti se mitä pelkään? | ||||
![]() |
23.08.2020 07:12 | Timo Salo | ||
Hienosti yhdistetty valokuvaa, piirroksia ja hieno tekstitys (sekä koneella, että käsin) päälle! Minulta myös hatun nosto! Vanhat valokuvat on joskus ala-arvoisia teknisesti, mutta näin saadaan perintöä jälkipolville helpossa/hienossa muodossa! | ||||
![]() |
23.08.2020 07:04 | Timo Salo | ||
Kummassa onkaan tuo virroitin ylhäällä? Kyllä nuo SR2:t tarttis jonkun perusremontin! On niillä kai jo kilometrejäkin ja ikää... (ilman perusremonttia) | ||||
![]() |
22.08.2020 15:08 | Timo Salo | ||
Mikä voi olla parempaa kuin DR13 kuva, no tietysti kaksi DR13...!!! Vähän aikaa kun näitä katselee, niin eihän ne olekkaan lainkaan identtisiä. HIENO OTOS! | ||||
![]() |
22.08.2020 14:11 | Timo Salo | ||
Toi rakennus kyllä näyttää joltain 1900-luvun alun rakennustyyliseltä...??? Koska Iisalmeen tuli rautatieyhteys? Vallankin kun katsoo yläkerran ikkunoiden pokia! (ja noita räystään komeita kannatinvirityksiä) | ||||
![]() |
22.08.2020 11:18 | Timo Salo | ||
Miten tuon kokoinen rakennus mahdettiin lämmittää, vain kaksi piippua näkyvissä? Yksi ISO sali? | ||||
![]() |
18.08.2020 19:00 | Timo Salo | ||
Kansakouluahan tuolloin käytiin ja ikää oli niin vähän ettei välttämättä jää kaikki niin vielä mieleen. Oltiin n. 8-10 vuotiaita, kun päästiin Tr1:een tutustuun ja kiltit sedät käski laittaa 5-pennisen syljellä kiskolle ja muuttivat sen aivan uuteen muotoon... Siitä se kiinnostus lähti! | ||||
![]() |
18.08.2020 18:16 | Timo Salo | ||
Ihmettelen kovasti, että tuo optinen monimutkainen menetelmä olisi ainoa keino "hiilen" (voisi olla myös messinkiä) kuluneisuuden tarkkailuun. Mielestäni olisi helppo opettaa tietokoneelle normaalin hiilen lähettämä kohina (RF-taajuudella) ja jos kohinan määrä tietyn ajan aikana ylittyy, niin tapahtuisi hälytys. Tietysti talvi/kesästatus pitäisi kalibroida erikseen. (huurre haittaa huomattavasti johtavuutta, onhan se tislattua vettä, joka on eriste) Kuitenkin perusongelma on hiilen ja johdon ylimenovastus (joka suurenee kun hiili kuluu) ja sitä ainakin kokemukseni mukaan voi tarkkailla myös kohinan määrästä...??? | ||||
![]() |
18.08.2020 15:56 | Timo Salo | ||
Katsoin piruuttani Pyynikin tornin korkeuden: Vain 26 metriä... Mutta Pyynikin harju nostaa näköalat lähes samaan luokkaan, kuin Näsinneula, joka on 134 metriä korkea. Sijainti vaan on kovin paljon alempana. | ||||
![]() |
18.08.2020 12:25 | Timo Salo | ||
Tuota veturia en muista nähneeni Pori-Tampere radalla, vaikka asunut radan varressa vsta 1960... Liekkö ajettu lainkaan täälläpäin? | ||||
![]() |
18.08.2020 12:19 | Timo Salo | ||
Uskomatonta pukeutumista maassa, jossa kaikki jotka osaa piirtää harpilla ympyrän, on tohtoreita... :-) (kraka? ja fausti) | ||||
![]() |
18.08.2020 12:14 | Timo Salo | ||
Näitä kans lisää, mukava työkuva konepajan arjesta! | ||||
![]() |
18.08.2020 12:06 | Timo Salo | ||
Kiitti Harrille hienosta linkistä! t. nokialainen... | ||||
![]() |
18.08.2020 11:39 | Timo Salo | ||
Hieno kuva, mutta joku asiantuntija sais kertoa minkälaisia vaurioita/virheitä tuo Meeri on tarkoitettu löytämään??? | ||||
![]() |
16.08.2020 12:01 | Timo Salo | ||
Sanovat, että Tsekkiläinen olut on maailman parasta, mikähän kuvan kaverin mielipide mahtaisi olla... | ||||
![]() |
16.08.2020 11:51 | Timo Salo | ||
Randomilla aina välillä pölähtää näitä superotoksia... Kaikki kohillaan! | ||||
![]() |
15.08.2020 07:44 | Timo Salo | ||
Tässäkin on hyvä esimerkki, kuinka Meerin punainen nokka erottuu HUOMATTAVASTI paremmin taustasta, kun nuo onnettomat lähivalot...??? Tilanne varmasti muuttuisi, jos Meerin otsavalo laitettaisiin vilkkumaan aina kun lähestytään tasoristeystä??? Tässä samalla näkee, että juna näkyy pienestä kulmasta etuviistosta, kun lähestytään tasoristeystä. Harva autoilija kuitenkaan ajaa kiskoille nähdäkseen tuleeko juna, vai ei... :-) (silloin valonheitinten pääkeilat kylläkin näkyy paremmin) |
||||
![]() |
15.08.2020 07:39 | Timo Salo | ||
Matti ja Liisa olivat varmaan ihkaensimmäiset junabongarit... | ||||
![]() |
15.08.2020 05:58 | Timo Salo | ||
Lasse: Tiedän kyllä tuon, silti esim. työurani aikana käytin molempia sekä LED, että tavallisia valoja työvalona. Silti tavallinen valo voitti AINA. Vaikka LEDin valo/värilämpötila olisi mikä, niin se jotenkin kiiltää esim. kirkkaan metallin pinnasta niin, ettei sillä nähnyt "mitään", vaikka valo oli uskomattoman kirkas... (huomiovalona siis oivallinen) Joku niissä mättää vieläkin, en tiedä mikä. Mutta yksi syy voi olla esim. se, että LED on äärettömän nopea. Jos se kytketään vaikka suodattamattomaan tasajännitelähteeseen, niin se syttyy ja sammuu 100 kertaa sekunnissa... (kokoaaltotasasuuntaus) Paristoilla tätä ilmiötä ei tietenkään ole. Jotkut koneistajat jopa väittivät saavansa päänsärkyä ko. valosta. Mielestäni mahdollista, kun valo värähtelee 100 Hz:in taajuudella, niin siinä syntyy helposti ns. stroboilmiö. Hehkulangalla varustetut polttimot taas jälkihehkuvat niin pitkään, että moinen ilmiö on mahdoton. Ensimmäiset "polttimot" mitkä ovat "lähellä" hehkulampun ominaisuuksia, ovat mielestäni E27 kannassa olevia lamppuja, joissa valoa tuottava elementti on jaettu 5-6:een osaan joulukuusen mallisesti. Niitä myydään tavallisissa marketeissakin. Myös LEDi-polttimon kestävyys on vielä hakusessa. Usein näkee esim. autoissa, kuinka polttimoiden valoteho on hiipunut lähes olemattomaksi. (päivähuomiovaloissa) Vaikka LEDille luvataan uskomattomia käyttöaikoja! Siihenkin voi olla syynä, että LEDin läpi ajetaan liikaa virtaa. Kaikki elektroniikkaa harrastavat tietää, että esim. ensimmäisten yksittäisten LEDien max. virta oli 20mA, joka säädettiin sarjaan kytkettävällä vastuksella. Uskon kuitenkin, että tekniikka kehittyy ja myös LEDillä saadaan hehkulampun veroista valoa!!! Kaikissa valolähteissä on omat ongelmansa, esim. sinertävät xenonvalot näyttää välillä, kuin hälytysajoneuvo olisi tulossa vastaan. Noitten LEDien yksi "ongelma" on myös se, ettei ne tuota lämpöä, kuten hehkulamppu. (toisaalta näin) Auton takavaloihin "kylmä" LED ei sovellu lainkaan ainakaan täällä ennen niin kylmässä pohjolassa! Takana pöllyävä lumi peittää hetkessä LEDin, mutta hehkulamppu pitää muovin pinnan sulana! LED on lyhenne sanoista: Light emmitting diode ja sen kynnysjännite on 2V, kun taas tavallisen tasasuuntauspiidiodin on n. 0,7V ja germaniumdiodin lähes olematon, että silleen... https://fi.wikipedia.org/wiki/LED |
||||
![]() |
14.08.2020 17:04 | Timo Salo | ||
Esim. SR2:ssa on samanlaiset kirjeluukun kokoiset valoumpiot kuin monissa autoissa. Lisäksi kesäisin näyttävät olevan ötököiden peitossa jolloin valoteho on melko vaatimaton. Tarttis laittaa se iso otsavalo päälle, niin sitten siittä olisi jotain apua havaittavuuteen, mutta häikäisee myös! SR3:ssa on jo terävät LED-valot, ne näkyy helposti ja pitkälle. Miten mahtaa olla, näkeekö niillä myös hyvin? Itse olen hiukan pettynyt siihen mitä ko. valolla (LED valo yleensä) näkee, valon väri täysin erilainen kuin esim. halogeenilampussa. Mikä lie kuljettajan mielipide noista valoilla näkemisestä? | ||||
![]() |
14.08.2020 15:49 | Timo Salo | ||
Itselläni oli tismalleen samanlainen Solivieteri jota sitten "isojen poikien" ohjeittein mukaan virittelimme. (28 taakse jne) Ei muutakun tyypit ottamaan läheiseen murhasaaren mäkeen, vauhtia oli mittarin mukaan 70 km/h ja silloin moottori leikkasi kiinni... Siinä vaiheessa ymmärsin, ettei moottorista voi ottaa määräänsä enempää irti. Asfalttirupi opetti! |
||||
![]() |
14.08.2020 10:57 | Timo Salo | ||
Mistähän tuo Esa on oppinut kaikki nuo kansanviisaudet...??? :-) | ||||
![]() |
14.08.2020 08:47 | Timo Salo | ||
DV12:sta alkuperäinen nokan maalaus oli mielestäni erittäin onnistunut esimerkki turvallisesta maalaustavasta: Kirkkaat luontoonsopimattomat värit ja se V-kuovio oli siinä parasta. (harvemmin näkyy luonnossa moista kuviota ja lisäksi mielestäni tyylikäs virtaviivainen näky) Ajoin aktiivityöurani aikana n. 70000 km/vuosi ja kaksi kertaa oli nokkakolari kintaalla näkyvyyden takia, vain onni pelasti VORGgilaisten kiusaksi... :-) |
||||
![]() |
14.08.2020 08:20 | Timo Salo | ||
Niin, lienee täysin selvää kuinka tärkeät ajovalot ovat huomioinnin kannalta, siksi kirkkaat LED-valot ovat erittäin tärkeät! Silti ei autoihinkaan ei ole pakko vielä tänäpäivänä asentaa ajovaloautomatiikkaa... Täysin käsittämätöntä, osassa on, osassa EI! Sitten ihmetellään pimeiden autojen määrää, kun valojen käyttö on muistin varassa! Eräs moottoripyöräilijä sanoi, että 2-pyöräisellä pitäisi sallia AINA kaukovalojen käyttö ja AINA saa vilkauttaa vastaantulevalle, jos valot on pimeänä. Kaikenmaailman turvakamppanijoita ja tietoiskuja esitetään, mutta ajovaloautomatiikkaa ei saada pakolliseksi!!! Sama koskee myös junia, paitsi ilmeisesti 1009:siä. Ja Topille, myös nokka on kai maalattu vetureissakin? |
||||
![]() |
14.08.2020 02:31 | Timo Salo | ||
Tästä hienosta kuvasta kannattas tehdä jälkikäsitelty kuva vanhaan puna/valko-maalauskaavioon ja pistää ne rinnakkain... Sitten kysyä ihmisiltä, kumpi erottuu paremmin? Turvallisuus, vai brändi? | ||||
![]() |
13.08.2020 18:30 | Timo Salo | ||
Tästä kuvasta ymmärtää helposti minkä takia nykyään kaikki data on aletettu siirtää sarjamuodossa... (jopa auton peräkärryn töpseli) | ||||
![]() |
12.08.2020 15:39 | Timo Salo | ||
Hieno kuva, mutta oudolta tuntuis tänäpäivänä lähteä kalaan kovat kaulassa ja valkohattu päässä kokardin kera... :-) Onkohan nuo kaivaneet, vai kaivattaneet madot maasta??? Etummainen kaveri oikealla voisi olla kaivaja? |
||||
![]() |
12.08.2020 08:45 | Timo Salo | ||
Voi että, kun on viihtyisän näköinen hytti ja käytännöllinen. Uusissa ei saa edes ikkunaa auki! Ilmastointi kun toppaa niin: :-( Myös varustus muutenkin on huippuluokkaa, sylkykuppi ja paljon säilytystilaa! Ja voi istua mukavasti, jos ei vielä nukuta!!! | ||||
![]() |
11.08.2020 13:41 | Timo Salo | ||
Näytti vähän videolla (hienolla sellaisella), kuin pölkyt olisivat notkuneet 1009:n painosta...??? Kuin tuollainen "uusiorata" katsastetaan tarvittaessa? | ||||
![]() |
11.08.2020 07:53 | Timo Salo | ||
Erityiskiitos Ilarille hienosta linkistä, uskomattomia "mateenpäitä"... Ehkä nuo elekroniset dekooderit kuitenkin on pitemmänpäälle varmempia = positiivista kehitystä!!! | ||||
![]() |
10.08.2020 14:42 | Timo Salo | ||
Kiitos pojille tiedoista! Iso yllätys, että niinkin myöhään kun 1977 olisi vielä käytetty moista muinaisjäännettä. Se vielä vähän jäi epäselväksi, että kulkiko "titaus" noissa moniparisissa puhelinlangoissa joita kulki kaikkien ratojen vieressä? En muista Siuron asemalla moista laitetta nähneeni... |