![]() |
15.08.2005 10:49 | Pekka V. Puhakka | ||
Hienon näköinen juna! Tosin annanpa yhden soraäänen: nimittäin tuo Po on ollut lähes kaikissa Haapiksen museojunissa mukana. Joskus olisi ihan mukavaa nähdä sellainenkin sekarunko jossa tuota keltaista ilopilkkua ei ole. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä, mutta jos niin kävi niin: Omaan rauhalliseen tahtiin, saa ampua. | ||||
![]() |
15.08.2005 10:42 | Pekka V. Puhakka | ||
Jaahas!! Todella yllättävä tieto tämä. Mahdoit itsekin "järkyttyä"? | ||||
![]() |
11.08.2005 13:56 | Pekka V. Puhakka | ||
Sauli V: Joo, oikeassa olet, eli ihan rakentava keskusteluhan tästäkin syntyi. Näin tekstimuodossa on vaan joskus hankalaa arvata millä mielellä joku kommentoi ja niinpä piti sanoa muutama sana puolustukseksi jotta JR laittaisi jatkossakin kiinnostavia kuvia esille, olivat ne sitten vähän suttuisia tai eivät. | ||||
![]() |
11.08.2005 11:06 | Pekka V. Puhakka | ||
Sauli V: Tämän kuvan päätarkoitus ei liene olla teknisesti täydellisen onnistunut, taiteellinen tms., vaan yksinkertaisesti tallentaa mielenkiintoinen ja harvinaislaatuinen tilanne. Kiitos Jorma! | ||||
![]() |
10.08.2005 11:56 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, tähän rytinään se Karin piirros liittyi. Tosin kuulutuksessa taidettiin sanoa seuraavam junan saapuvan kaivokadulle. | ||||
![]() |
20.07.2005 15:22 | Pekka V. Puhakka | ||
Se että Venäjän kieli kuulostaa siltä ettei sillä voi muuta kuin valehdella lienee pikemminkin seuraus kuin syy. Omasta mielestäni kaunis kieli ja ne muutamat tuntemani venäläiset ovat olleet lähes poikkeuksetta erittäin ystävällisiä ja omanneet aikas samankaltaisen mentaliteetin kuin suomalaiset. Eroja toki on myös olemassa. Mutta kyllä itsellänikin se mielikuva on (on sitten harhaa tai ei), että edelleen tuossa maidemme välissä on jonkunlainen rautaesirippu. Sen verta vähän tulee matkusteltua sinne vaikka noinkin lähellä on. | ||||
![]() |
19.07.2005 21:29 | Pekka V. Puhakka | ||
Kyllä, todella mielenkiintoinen, olisi mukavaa nähdä lisää kuvia tuolta. Oliko matkan järjestäminen helppoa? | ||||
![]() |
14.07.2005 12:08 | Pekka V. Puhakka | ||
Mitäs trollia tuossa nyt oli, vai onko nynnyn trolli-kysymys mahdollisesti trolli? :-) | ||||
![]() |
20.06.2005 16:20 | Pekka V. Puhakka | ||
Ja kysymyshän taisi liittyä Ankkalinnan padon läpi virtaavan veden määrään ämpäreissä mitattuna tms. Ja oikein vastattuaan Aku valitsi palkinnokseen kolmipyörän. | ||||
![]() |
18.06.2005 02:13 | Pekka V. Puhakka | ||
Aikamoinen fallos tuo lätsyn puskin. | ||||
![]() |
17.06.2005 11:54 | Pekka V. Puhakka | ||
Nousin taannoin ilmaan eräältä lounaissuomalaiselta lentopaikalta ja heti kohta matkustaja totesi takapenkiltä että "tuollahan näyttäis olevan lättä". Lätän väri ja ympäröivä maasto täsmäävät sen verran hyvin että paikka lienee sama. | ||||
![]() |
15.06.2005 10:34 | Pekka V. Puhakka | ||
Lättä raukka saanut turpiinsa. Kuvasta ei puutu muuta kuin tähdet ja linnut hyörimässä lätän keulan päällä, kuin Aku Ankassa konsanaan. | ||||
![]() |
13.06.2005 16:49 | Pekka V. Puhakka | ||
Nämä ovat kaikki hienoja ja tärkeitä dokumentaarisia kuvia! Osoittavat myös sitä että opastin yksinäänkin on kuvauksen arvoinen kohde, eikä välttämättä tarvitse junaa kaverikseen. Tosin eihän se tietenkään huonoa olisi jos tuolla suoralla näkyisi epäterävänä esim. porkkanan tai alstin keula. | ||||
![]() |
06.06.2005 23:21 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, nyt näyttää linkki toimivan ok. | ||||
![]() |
06.06.2005 12:54 | Pekka V. Puhakka | ||
Jostain syystä Japen laittama linkki ei toimi ainakaan minulla. Mitä se liikenne- ja viestintäministeri mahtoikaan vastata? | ||||
![]() |
31.05.2005 10:28 | Pekka V. Puhakka | ||
Kyllä muuttuu maisema. Nyt vaan nauttimaan ja taltioimaan mm. Merisataman, Hernesaaren ja Länsisataman raiteistosta, ja ennen kaikkea siitä liikenteestä jota niillä raiteilla vielä kulkee. Tosin taitaa olla jo liian myöhäistä tuon Merisataman ja Hernarin suhteen. | ||||
![]() |
26.05.2005 13:02 | Pekka V. Puhakka | ||
KooPee puhuu asiaa, itsekin lukeudun tunnepohjaisen jalkaanmenevyyden nautiskelijaksi. | ||||
![]() |
26.05.2005 12:07 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, laita Jukka ihmeessä kuvia. Kyllä on ollut ja on tavallaan vieläkin monipuolista tuo junatouhu tuolla länsinaapurissa. Samoin jos JR:n käsi sattuu tökkäämään muihin vastaaviin kuviin siellä diojen miljoonalaatikossa niin ei muuta kun tänne. | ||||
![]() |
23.05.2005 00:43 | Pekka V. Puhakka | ||
Onpas tuossa ovenpielen panelissa nappuloita kuin harmonikassa. | ||||
![]() |
17.05.2005 11:08 | Pekka V. Puhakka | ||
Kyllä on ollut Helsingin rantaviivat täynnä raiteita tuohon aikaan! | ||||
![]() |
16.05.2005 00:15 | Pekka V. Puhakka | ||
Jep, ei puutu kuvasta muuta kuin Lonely Rider ja Tonto, eli siis Vesku ja Simo. | ||||
![]() |
12.05.2005 13:40 | Pekka V. Puhakka | ||
Onkos se edelleen siinä parkkiksella vai joko se on hilattu poies? Täytyis varmaan käydä vähän tiuhempaan talkoissa Haapiksella... | ||||
![]() |
12.05.2005 13:38 | Pekka V. Puhakka | ||
Se sai ohjauksensa tuon tasoristeyslaitoksen omalta releistöltä sen mukaan kuinka eristysosuudet ovat varattuina. | ||||
![]() |
05.05.2005 10:32 | Pekka V. Puhakka | ||
Tängjuu reijo_s. | ||||
![]() |
05.05.2005 00:41 | Pekka V. Puhakka | ||
Mistä mihin kulki Alppkikylän rillirata? Onkos se se josta on edelleen jotain pohjia havaittavissa Tapanilan/Fallkullan alueella? Jossain Tikkurila/Ruskeasanta -akselilla lienee kulkenut kapsu/rillirata. Samoin Backaksesta tuonne uuden lentoaseman alle jääneille suoalueille on joskus kulkenut joku rata. Osaako joku kertoa enemmän? | ||||
![]() |
28.04.2005 20:39 | Pekka V. Puhakka | ||
Onpas todella kesäisen runsaan vehreän kostea kuva! Tunnelma aistittavissa täysin! | ||||
![]() |
25.04.2005 09:34 | Pekka V. Puhakka | ||
Hetkonen, olenkos nyt jäänyt jostain uutisesta pimentoon? Voitko valottaa hiukan lisää tätä radio-ohjauskokeilua? Luulisi että VML olisi jo ärjynyt naama punaisena tällaista kokeilua vastaan. | ||||
![]() |
19.04.2005 12:14 | Pekka V. Puhakka | ||
Heh, oletkos Lari ihan varma :-) | ||||
![]() |
18.04.2005 15:00 | Pekka V. Puhakka | ||
Pääopastimen kertaajahan tuo näyttää olevan. Meinasin ensin sanoa että jonkun tavaravaunun astinlauta, jolloin paikan arpominen olisikin ollut huomattavasti vaikeampaa. | ||||
![]() |
08.04.2005 09:37 | Pekka V. Puhakka | ||
Rakennusvaiheesta en tiedä, mutta radalle tilattiin jo alun alkaen kauko-ohjaus ja asemavälisuojastus, joka oli akselinlaskijoin toteutettu. Linjasuojastusopastimia ei siis ollut. Asetinlaitteet olivat Siemensin toimittamia, samoin kuin kauko-ohjaus ja akselinlaskenta. Kauko-ohjauksessa käytettiin samaa puolielektronista tekniikkaa kuin Helsingissäkin ja keskus sijaitsi Parkanossa. Valmistuessaan tuo järjestelmä oli varsin moderni, mm. tiedonsiirtoon asemien ja keskuksen välillä käytettiin kiinteiden kaapeleiden asemesta radiolinkkejä. Järjestelmä uusittiin täydellisesti 90-luvulla. Kiinnostavaa tekstiä tästä aiheesta löytyy mm. VR:n Sähköteknisten yhdistyksen (STY) julkaisusta "Semafori & Telegrafi". | ||||
![]() |
07.04.2005 10:43 | Pekka V. Puhakka | ||
No kele, meinasin ensin sanoa että Kolhon tien sillalta, mutta kun tässä kuvassa on onnistuttu jättämään kaikki puhelintolpat ulkopuolelle niin vähän hämäsi. Toisaalta tuossa kohtaahan ne tolpat olivat sellaisia hirvittävän korkeita, ylittiviät maantiesillan yläpuolelta. | ||||
![]() |
07.04.2005 00:01 | Pekka V. Puhakka | ||
Sen toisen kuvan puhelinlinjat ja tämä yksivaunuisuus ja tietysti yli päätään tämä koko maisema saa minut ajattelemaan Haapamäen ympäristöä. Veikkaan Haapamäki-Ristimäki. | ||||
![]() |
06.04.2005 09:19 | Pekka V. Puhakka | ||
Eikös tuon tunnelin nimi ole virallisesti Paksuniemi, vai muistanko aivan väärin? Tämä on todella asiallinen kuva! Lisää vaan kuvia alsteista Itä-Suomessa! | ||||
![]() |
29.03.2005 09:28 | Pekka V. Puhakka | ||
75 on kilometrilukema Helsingistä. Tuollaisia kilpiä on ainakin Riksun ja Tampereen välillä käytössä. Kuvassa oleva oranssi kilpi osoittaa liikennepaikalle saapumisen ja kilvessä on liikennepaikan lyhenne, tässä tapauksessa siis Sammalisto Riksun pohjoispuolella. | ||||
![]() |
29.03.2005 09:22 | Pekka V. Puhakka | ||
Vempussakin vielä akkunaton ovi. On kyllä mielenkiintoisia kuvia, ei voi muuta sanoa. | ||||
![]() |
22.03.2005 08:47 | Pekka V. Puhakka | ||
Hienoa Jorma, nämä ovat mielenkiintoisia kuvia! | ||||
![]() |
21.03.2005 22:16 | Pekka V. Puhakka | ||
Oli tänään "kympin" uutisten loppuevennyksessä tämä vaunu. | ||||
![]() |
17.03.2005 09:32 | Pekka V. Puhakka | ||
Selevä, kiitän tästä tiedosta. Noinhan se tietty menee, saadaan taas "turhaa sälää" pois Jt:stä. Unohtui sanoman HT:lle, että on kyllä tyylellinen vaku tämäkin. | ||||
![]() |
16.03.2005 22:30 | Pekka V. Puhakka | ||
Milläs nämä tähtäimet korvataan? Vai eikö enää rakenneta opastimia sellaisiin paikkoihin, joissa tähtäintä tarvitaan? | ||||
![]() |
11.03.2005 16:51 | Pekka V. Puhakka | ||
Ei liennyt HKL:n tekari-kuskeja vaan tilattu VR:ltä tuo siirto? Ihan mukavaa vaihtelua varmaan tuollaiset siirtoajot. | ||||
![]() |
11.03.2005 16:49 | Pekka V. Puhakka | ||
Oliko yhtään kotosen Alstikan ääntä kuultavissa vai ihan jotain muuta? | ||||
![]() |
01.03.2005 16:56 | Pekka V. Puhakka | ||
Valoyksikön muodosta päätellen tämä on kaasuvalo-opastin, ja siis tod.näk. vilkkuvaloinen. Pullokotelo on tuossa "spygmin" juurella vasemmalla puolella. Enpäs ole tällaisestakaan tiennyt! Onko sulla Jorma muita kuvia tältä radalta, esim. joskus taisit mainita että Vekselintien tsr:llä on ollut junasuorittaja. Tuollaisesta yms. olisi hienoa nähdä kuvia. | ||||
![]() |
15.02.2005 07:12 | Pekka V. Puhakka | ||
Mahtava fiilis tulee tuosta kuvasta ja JR:n tarinasta! Nyt vaan miettimään että mikä tänä päivänä rautateilä oleva asia on 20 vuoden kuluttua yhtä nostalgista ja herättää yhtä mukavia tuntemuksia? Joku arkinen asia, kuten Sr-1:n kompuran pörinä jossain junakohtauspaikalla yms. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:21 | Pekka V. Puhakka | ||
JR:n kommenttiin yhtyen, orastavan vihreä luonto on tavallaan kauneimmillaan, kunnes sitten kesän edetessä alkaa rikkaruohot rehottamaan ja maisema suorastaan tukehtuu tummanvihreään. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:16 | Pekka V. Puhakka | ||
Jack: Nokkajunan tuntisi tässä kuvassa siitä että ovien ikkunat olisivat tätä normaalimallia hiukan pienempikokoiset. | ||||
![]() |
28.01.2005 23:10 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, se Kummelin sketsi oli huippu. "Pieksämäkeläinen oli tänään puoli tuntia myöhässä" tjms. totesi ksylofonimies veivaajalle. | ||||
![]() |
28.01.2005 23:08 | Pekka V. Puhakka | ||
Pakko nöyrtyä "ennen oli kaikki paremmin" jäärä-meininkiin ja todeta että kyllä se vanha ässä oli paljon tyylikkäämpi. | ||||
![]() |
09.01.2005 02:15 | Pekka V. Puhakka | ||
Ei hemmelvetti sentään kun on asiallista!! Olisi ollut kivaa nähdä se aika kun Pohjanmaalla oli Dieseliä eikä kauko-ohjausta vielä oltu rakennettu. Siinä Natalia -nimisessä elokuvassahan näkyy vähän tuota 70-luvun lopun Pohjanmaan meininkiä, mm. Huru-yöjunien kohtaus Kannuksessa. | ||||
![]() |
08.01.2005 02:01 | Pekka V. Puhakka | ||
Kyllä Pesiökylä tuntuu ensi hätään parhaalta vaihtoehdolta. Uusia kuvia odotellen. | ||||
![]() |
07.01.2005 16:16 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, Laahtasen silta tämä ilmiselvästi on. Tuossa vasemmanpuoleisessa rinteessä kahlasin välipäivinä ja kämmäsin tämän samaisen junan kuvaamisen. Mainittakoon että Härmänmäki on tätä nykyä varustettu ajolangoin, eli sielläkin joutuu tähtäilemään että saa kohteen esiin tolppien välistä. | ||||
![]() |
04.01.2005 15:57 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, näinhän se juuri on. |