![]() |
04.01.2005 15:57 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, näinhän se juuri on. | ||||
![]() |
02.01.2005 13:47 | Pekka V. Puhakka | ||
Jep, olisi turhan tyyristä sijoittaa toinen sn80 vaihde vain sen vuoksi että Mierontielle pääsisi suoraan. | ||||
![]() |
31.12.2004 00:00 | Pekka V. Puhakka | ||
Tässä kuvassa lienee vallalla vielä se asetelma että yksi kauko-ohjaaja ei pysty samaan aikaan näkemään sekä pohjoista että etelän rataa. Sittemminhän taulut asetettiin siten vierekkäin, että esim. yövuorossa voi yksi mies yhdellä kertaa valvoa koko Mikkeli-Iisalmi -osuutta. | ||||
![]() |
30.12.2004 01:17 | Pekka V. Puhakka | ||
Ei ole paineilmaovi, eli 4-ikkunaiset päätyovet muuttuivat 2-ikkunaisiksi juuri siinä yhteydessä kun asennettiin paineilmavarustus. Esimerkiksi kahvilavaunuissa (Eikt) oli loppuun asti toisen pään ovet tällaisia 4-ikkunaisia, joka johtui siitä että agrigaatin vuoksi ei siihen päätyyn mahtunut paineilmalaitteistoa ja sitä kautta ovetkin jäivät vanhan mallisiksi. Jotta sillä lailla. | ||||
![]() |
24.12.2004 14:48 | Pekka V. Puhakka | ||
Nimi tulee kaiketi siitä että kun liikennepaikka miehitetään, otetaan ratalinjan junasuoritusjohto johdonottajalla liikennepaikan käyttöön. S. o. viereisten suorituspaikkojen junasuorituspuhelut ohjautuvat tälle suorituspaikalle sen sijaan että hujahtavat ohi seuraavalle mahdolliselle paikalle. Ruotsissa käytetään samaa nimeä (ledningstagare). Toivottavasti selvensi... | ||||
![]() |
24.12.2004 11:05 | Pekka V. Puhakka | ||
Okei, vissiin muisti pätkii. Tuli vaan mieleen kun ihan vastikään on varasto käyty läpi ns. yksikkö yksiköltä. | ||||
![]() |
24.12.2004 11:02 | Pekka V. Puhakka | ||
Onpas se tässä kuvassa vielä antiikkisen näköinen vaunu. Eli tämä lienee se teräsvaunuista, jossa tönöttää päissä puuvaunuista tutut ylimenosuojat? Tuollaisilla erkkeri- rakenteilla olisi saanut rakennettua hauskan näköisiä moottorivaunuja, joita olisi voitu yhdistää pitkäksi junaksi. Kuljettajan päänuppi olisi siis tuolla erkkerissä. | ||||
![]() |
23.12.2004 09:15 | Pekka V. Puhakka | ||
...josta se sitten eräänä kauniina päivänä käytiin moukaroimassa irti. Viettää eläkepäiviään tällä hetkellä Raiderele Ry:n kokoelmissa yhtä pimeänä kuin jo tässä kuvassakin. | ||||
![]() |
23.12.2004 09:12 | Pekka V. Puhakka | ||
Varmistuslukko- ja opastinturvalaitos ja sähköistetty rata. Vaihtoehtoja lienee kaksi, joista tämä käy vain toiseen. Niin ja lisävarmuutta rataosan suhteen tuo tietysti lähes legendaarinen happojuna, eli kyseessä lienee Venetmäki. | ||||
![]() |
23.12.2004 09:07 | Pekka V. Puhakka | ||
Pieksämäeltä raiteelta 5. Ja itse asiassa suorilla vaihteilla taitaa päästä ihan talleilta asti. | ||||
![]() |
23.12.2004 09:06 | Pekka V. Puhakka | ||
Hmmmm... tuo johdonottaja (oikeanp. puhelin) on oudon värinen, eikös se tallessa oleva ole nimittäin väriltään musta? Enpä muuten ole nähnyt ensimmäistäkään, josta ei olisi yhtään kytkintä poikki. Taulussa näyttäisi olevan erkka poikineen punaisena. Kun ei HT arvannut, niin en kehtaa minäkään vielä, eli annetaan muiden yrittää. | ||||
![]() |
23.12.2004 09:01 | Pekka V. Puhakka | ||
Ei kun se tarkoittaa että Ksa on tuossa suunnassa, eli tämähän on Pitkäahon taulu, löytyi aikoinaan sellaisesta kuniista lekaharkkorakennuksesta. | ||||
![]() |
21.12.2004 00:37 | Pekka V. Puhakka | ||
Veikkaanpa että tässä arvuutuksessa oli apuna yön hiljaiset tunnit, eli se ettei muita arvailijoita ollut. Mutta yhtä kaikki, hieno ja mielenkiintoinen kuva. Pitäisi joskus käydä paikan päällä. Tämäkin paikka lienee kokenut aikojen saatossa monet eri raidejärjestelyt. Alunpitäen tietystikään uutta linjaa ei ollut, ja varikon vaihde oli tuossa missä pöllit näkyvät. Sitten tuli Parkanon radan myötä tämä hauska järjestely, kunnes nykyajattelun myötä palattiin lähes entiseen kun vaihde asennettiin takaisin päärataan ja vanha linja jätettiin happanemaan oman onnensa nojaan. Seuraava vaihe lienee se että vaihde puretaan (ellei ole jo purettu) ja sitä seuraava se että itse päärata puretaan ja jäljelle jää mikäpäs muukaan kuin autotie. | ||||
![]() |
20.12.2004 23:50 | Pekka V. Puhakka | ||
Spurguhan se, eli mikä lie Marco Bjurströmin lokomoottori... | ||||
![]() |
20.12.2004 23:49 | Pekka V. Puhakka | ||
Veikkaus: Parkanosta Virtojen suuntaan. Eteen vasemmalle lähtee vanha Porin radan linjaus, taakse vasemmalle puolustusvoimien varikon raide. Eteen oikealla uusi "porin rata" ja taakse oikealle rata virroille. Hmmm. tämähän on kuin risteysasema ilman ensimmäistäkään vaihdetta tai risteystä (pl. tasoristeys). | ||||
![]() |
09.12.2004 11:21 | Pekka V. Puhakka | ||
Vuonna 1993 tuolla samassa paikassa oli yhtä rähjäinen Otso. Mitenköhän on, onkohan noillakin joku raideliityntäsopimus ja kukjettajilla viralliset pätevyydet, vai onko kyseessä yksityinen raiteisto jolla voi ajaa ns. mielin määrin oli kelppareita tai ei? | ||||
![]() |
17.11.2004 18:24 | Pekka V. Puhakka | ||
Tästä radasta näkisi mieluusti muitakin kuvia. Ratahan näkyy muun muassa siinä virka-aikataulun (vai mikä nykyisin onkaan) karttaliitteessä. Erillinen nysä ihan pohjoisessa. | ||||
![]() |
12.11.2004 12:36 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, tietysti. Meni ajatukset sekaisin, eli 2347 ja 2313. | ||||
![]() |
11.11.2004 14:13 | Pekka V. Puhakka | ||
Lopunajan Imiksen koneita olivat nimenomaan 2313 ja 2343, jotka olivat saneeraamattomia ja siis kahden miehen koneita. 2313:n näin moneen otteeseen liikkuvan mutta 2343 oli aina talleilla. | ||||
![]() |
05.11.2004 13:40 | Pekka V. Puhakka | ||
Siitä sfnetissä velloneesta keskustelusta vielä, eli joku tiesi vanhoihin lehtitietoihin perustuen kertoa ertä opastimeen syttyi keltainen P-kirjain kun puhelinkutsu annettiin. Vuolingon kauko-ohjauskokeilun aikaan tällä puhelinyhteydellä oli erityisen tärkeä merkitys, koska Mikkelin suorittajan piti saada tietää junien kokonaisuus, ennen kun voi lähettää kohtaavan junan etelään. | ||||
![]() |
31.10.2004 16:18 | Pekka V. Puhakka | ||
Voisikos tämä olla vanhaa Konnunsuon vankilaradan pohjaa? Alittaa joten kuten havaittavasti myös 6-tien vähän Lauritsalan jälkeen. | ||||
![]() |
30.10.2004 11:51 | Pekka V. Puhakka | ||
Se tönö siinä ratapihan keskellä oli vaihdekoju. Siinä kojun ympäristössähän oli koko joukko ratapihan keskellä olevia vaihteita, seismerkkejä ja joku raideopastinkin. | ||||
![]() |
29.10.2004 09:20 | Pekka V. Puhakka | ||
Ei hitto, vielä 90-luvun alussa oli Hyrynsalmella ja Pesiökylässäkin miehitykset arkisin ja se tuntui tavallaan silloin ihan normaalilta. Nyt kun ajattelee niin ei voi sanoa muuta kun oi niitä aikoja. Aika aavemaiseksi ovat nuo kaksi asemaa muuttuneet. Hyrynsalmelta on muun muassa kuva jossa suorittaja liputtaa malmijunaa ohi Taivalkoskelle talvipakkasella. | ||||
![]() |
29.10.2004 09:11 | Pekka V. Puhakka | ||
Hiivatti, jos kerta L a a j a s s a on ollut lättien kohtaus, niin sittenhän siellä on istunut myös täysin junasuorittaja. Virkapaikkakunnan tyyppi. | ||||
![]() |
29.10.2004 09:03 | Pekka V. Puhakka | ||
Ei helvatta!!!!! Jalkaanmenevyys! Olen sanaton, eipä olekaan pitkään aikaan tullut tunnelmoitua 60-luvun aikatauluilla. Siitä vaan Jouni tekemään artikkelia lättien kierroista, olisi taatusti mielenkiintoinen. | ||||
![]() |
25.10.2004 14:23 | Pekka V. Puhakka | ||
Tässä kuvassa on hienot värit! | ||||
![]() |
22.10.2004 14:14 | Pekka V. Puhakka | ||
Hvti, voi vaan muistella sitä asiallista näkyä kun Hasslerin viisari heilui siellä kello neljän tietämillä... | ||||
![]() |
22.10.2004 01:47 | Pekka V. Puhakka | ||
Hmmmm. Tämä kuva on Turusta ja itse olen nähnyt tuon saman vaunun Pasilan pajan aitojen sisäpuolella, joten on se ainakin kerran liikkunut aitojen ulkopuolella siirtomielessä. | ||||
![]() |
18.10.2004 13:22 | Pekka V. Puhakka | ||
Lollipop... ...asiaan, eli Lol:n asemarakennuksen perustukset olivat ainakin vuonna 2002 havaittavissa kuvaajan selän takana (eli ratapihalta etelään) jonkin matkan päässä tällä samalla puolella rataa (eli länsipuolella). On koko lailla sen tehtaan kohdalla. | ||||
![]() |
14.10.2004 22:21 | Pekka V. Puhakka | ||
Teppo voisi tosiaan räkästä herneen pois nenästä. Salminen esitti täysin asiallisen kysymyksen. | ||||
![]() |
13.10.2004 19:51 | Pekka V. Puhakka | ||
Minkä takia pelkkä Talviainen muutettiin tietokoneelle? | ||||
![]() |
13.10.2004 13:30 | Pekka V. Puhakka | ||
Säilyyhän noita vielä rantaradalla onneksi pitkään, eli ei tarvitse museointia vielä pohtia pitkään aikaan. | ||||
![]() |
08.10.2004 17:40 | Pekka V. Puhakka | ||
Minultakin lähti lisenssi, ei ollut mitään tietoa tuosta. Tuohan voisi toisaalta hyvin pysyä tuolla paikallaankin, ehkä maalaaminen ja pieni laitto olisi hyvästä. Hauskoja tällaiset yllätykset. | ||||
![]() |
03.10.2004 16:28 | Pekka V. Puhakka | ||
Ota sää eka, no ota ny vaan..... Ottakaa nyt, mulla väsyy kädet... Voi ***kele. | ||||
![]() |
01.10.2004 23:36 | Pekka V. Puhakka | ||
Joo, nykyisin löytyy LEDejä muun muassa eräistä suojastusopastimista Jokelan ja Hyvinkään välillä. | ||||
![]() |
01.10.2004 11:16 | Pekka V. Puhakka | ||
Kimmo Huhdan kommenttiin: Tietysti nyt lähivuosina tilanne on tuo mainitsemasi, eli suurelle yleisölle Dv-15/16 ei ole mikään elämys, mutta asiaa täytyy ajatella vuosia ja vuosikymmeniä eteenpäin. Tällöin nyt taltioidut "arkipäiväiset" asiat ovat todella arvokkaita. | ||||
![]() |
24.09.2004 09:53 | Pekka V. Puhakka | ||
Ai kele, tuohan olisi hyvä idea! Esimerkiksi entinen Kevolan valo- ja äänivaroituslaitos (Väv) tuonne kapsuradalle. | ||||
![]() |
22.09.2004 18:49 | Pekka V. Puhakka | ||
Oudolta tuntuu tuo näkörajoite tuollaiseen hommaan, kun esim. liikennelentäjäksi voi päästä paljon huonommalla näkökyvyllä. Meinaan vaan että lentokoneella on vapausasteita muutama enemmän kuin junalla, jonka lisäksi lentsikka karkaa paljon helpommin räpylästä kuin juna. | ||||
![]() |
20.09.2004 10:58 | Pekka V. Puhakka | ||
Jaaha, hurunmunakin menee siis lihoiksi. Mitenkäs tuo palotenderi, eihän se nyt ole se punainen jonka Palojärven Epi aikoinaan kunnosti? | ||||
![]() |
20.09.2004 10:42 | Pekka V. Puhakka | ||
Niin, minkäs takia pikuri pysähtyi Huopalahdessa? | ||||
![]() |
14.09.2004 17:59 | Pekka V. Puhakka | ||
Itse asiassa kuvassa näkyvä kohta ei ole vanhaa linjaa. Soramontun raide kulkee vanhalla linjalla asemalta siihen keskustan tasoristeykselle asti. | ||||
![]() |
14.09.2004 09:37 | Pekka V. Puhakka | ||
Jaaha, tuo raide on siis purettu viimeisen vuoden aikana. Mitenkäs ne kaksi muuta raidetta tästä kohdasta noin sata metriä oikealle? Käsittääkseni niiltä kuormataan edelleen sotilasjunia. | ||||
![]() |
22.08.2004 17:54 | Pekka V. Puhakka | ||
Niin, kuten aiemmin kommentoin, alueen avaruushan on vähentynyt 70 vuodessa oleellisesti. | ||||
![]() |
16.08.2004 10:02 | Pekka V. Puhakka | ||
Varmaan helikopterilla nostokin on halvempaa kun rautatiekuljetus. Pärkele. Eli ei sitten saa aiheutua sydämen tykytyksiä jos Move lentää ylitse. | ||||
![]() |
13.08.2004 13:14 | Pekka V. Puhakka | ||
Itselläni myös lähes identtinen kuva olemassa tuosta paikasta. Sinne se on jäänyt spygmiraukka yksin honottamaan. | ||||
![]() |
13.08.2004 13:13 | Pekka V. Puhakka | ||
Näyttää siltä että Move 67 on tullut Essolle huoltoon... Eli mikäs tässä onkaan meininki ja missä tarkemmin sanottuna sijaitaan? | ||||
![]() |
13.08.2004 09:45 | Pekka V. Puhakka | ||
Otapa samasta paikasta nykyisin kuva. Kuvassahan olisi nimittäin pylvästä ja tolppaa, lankaa, valaisinta, henkilöautoja, linja-autoja, Jounin mainitsema kioski ja muutenkin aika lailla paljoeleisempi tunnelma. Tätä tarkoitin. | ||||
![]() |
12.08.2004 23:29 | Pekka V. Puhakka | ||
... verta p.o. vertaa | ||||
![]() |
12.08.2004 23:28 | Pekka V. Puhakka | ||
Onpas jotenkin majesteetillisen avara tuo aseman edusta, kun nykytilanteeseen verta. | ||||
![]() |
12.08.2004 23:25 | Pekka V. Puhakka | ||
:D :D :D :D | ||||
![]() |
12.08.2004 15:51 | Pekka V. Puhakka | ||
Öööh, no nyt alkoi avautumaan kun sanoit että tuo toinenkin on naaras. |