![]() |
30.10.2005 20:42 | Johannes Erra | ||
Neuvostokommunististen maiden yhteistyöjärjestö SEV aikoinaan antoi raitiovaunujen valmistuksen tshekkoslovakkien vastuulle. Neuvostoliittoa itseään tämä ei tietenkään sitonut, ja lisäksi Romania oli tottelematon (tässäkin) asiassa "veljeskansoja" kohtaan. Sitä en tiedä, miten unkarilaiset hankkivat luvan valmistaa itse vaununsa. | ||||
![]() |
27.10.2005 20:50 | Johannes Erra | ||
Kuinka monta vempua on vielä ajossa? Onko hylkäyksiä tehty moniakin? | ||||
![]() |
27.10.2005 14:52 | Johannes Erra | ||
Onko vaunu vielä VR:n kirjoilla? Joka tapauksessa kyseessä on entinen Ahlströmin yksityissalonkivaunu, jota VR on käyttänyt mm. pääjohtajansa virkavaununa. Vaunussa lienee sinisen vaunun telit nykyisin? | ||||
![]() |
27.10.2005 14:49 | Johannes Erra | ||
VR on itsekin mm. Matkaan-lehdessä puhunut IC-vaunujen käytöstä Sibeliuksessa, joten ei se Eifet pitemmän päälle ihan turhimo ole. Eri asia sitten on, jos kehittelevät jonkinlaisen uuden aggregaattivaunun. | ||||
![]() |
26.10.2005 21:46 | Johannes Erra | ||
Sibeliuksestako Eifet pois? Mikä on motiivi sille? Eikö ykkösluokka tarvitse virtaa ilmastointiin? | ||||
![]() |
09.10.2005 18:37 | Johannes Erra | ||
Eikö se niin mene, että pariton numero on aina etelästä pohjoiseen, eli Hangosta Karjaalle päin, aivan kuten Helsingistä Riihimäelle tai Kotkasta Kouvolaan päin. | ||||
![]() |
18.09.2005 23:12 | Johannes Erra | ||
Pitäisi olla Skd 220. Skd="Skiftetraktor, diesel" eli dieselkäyttöinen "vaihtotraktori", Di-lyhennettä käytetään vain kolmi- tai useampiakselisista dieselvetureista. | ||||
![]() |
17.09.2005 23:31 | Johannes Erra | ||
Kiikutettiinko Haapamäelle joskus joku Tampereen ex-trollikka? En näitä asioita tosin oikein tunne... | ||||
![]() |
13.09.2005 00:07 | Johannes Erra | ||
Onko jonkinlaisesta liikennehäiriöstä kyse? Kolmosessa en nimittäin oikein näe kuljettajaa. Ja turvavälien puutteesta päätellen vaunut seisovat. | ||||
![]() |
24.08.2005 14:05 | Johannes Erra | ||
Dieselit viittaisivat tietysti Karjaan-Hyvinkään rataan. | ||||
![]() |
24.08.2005 13:01 | Johannes Erra | ||
Alstikka lienee Porin junan edessä? Turkuun harvoin on noin itäisiltä raiteilta lähdetty, ja itäänkin ajettiin tuolloin jo sähkövedolla. | ||||
![]() |
17.08.2005 09:42 | Johannes Erra | ||
Hieno kuva. Harvemminpa loppujen lopuksi näkeekään kuvia noista vanhemmista hinausvaunuista. | ||||
![]() |
07.08.2005 01:09 | Johannes Erra | ||
Ei ylhäällä eikä alhaalla, pikemminkin päinvastoin :) | ||||
![]() |
18.07.2005 15:53 | Johannes Erra | ||
Sähköistys lienee valmis joulukuussa 2006. Mutta en aivan varma ole minäkään. | ||||
![]() |
14.07.2005 15:04 | Johannes Erra | ||
Ok. Jos veturitalli olisikin Pääskylahdessa tilanne voisi olla toinen, tai sitten ei. | ||||
![]() |
14.07.2005 14:07 | Johannes Erra | ||
Mietin vain, miten on sen Savonlinnan aseman kanssa. Sieltähän piti tavaraliikenne siirtää Pääskylahteen, mutta tuossa kuvassa mainittu asema on toki ohitettu. Eli, matkaavatko pöllit Pieksämäen suuntaan vai onko pääasema yhä myös tavarakäytössä? | ||||
![]() |
13.07.2005 11:10 | Johannes Erra | ||
Rx- ja Rk-vaunuja on yhteensä runsaat 20, riittänevät IC-juniin. Mutta toki uusille ravintoloille olisi tarvetta. En ihmettelisi jos uudishankinta tai esim. puolet siitä olisi ravintoloita. Ja CEmt-makuuvaunuille riittänee tarvetta Kolarin radalla, vaikka Itä-Suomen makuujunat katoavat. | ||||
![]() |
12.07.2005 12:21 | Johannes Erra | ||
Pihalla olen minäkin. Mutta siis Rx-vaunuja on IC-juniin liian vähän, joten sinisten junien Rk-vaunuja kuvasta päätellen maalataan IC-väreihin, kun kerran IC-junissa käytetään. Ja VR ei tunnetusti ole paljastanut, onko tuleva 20 vaunun tilaus ravinteleita vai esim. kakkosluokkaa. | ||||
![]() |
29.06.2005 08:03 | Johannes Erra | ||
Muurmannin rata on muutettu tasavirtaisesta vaihtovirtaiseksi. Ja varmaankaan huonokuntoisimpia tasavirtakoneita ei siirrelty enää muille radoille. | ||||
![]() |
16.06.2005 12:24 | Johannes Erra | ||
Ainakin vuonna kesäkuussa 1999 (tarkkoja havaintopäiviäni en muista) veturina pysyi Roi:ssa sama yksilö (Dr16), vaikka vaunuja vähennettiin/lisättiin veturin päästä. | ||||
![]() |
11.06.2005 12:34 | Johannes Erra | ||
Yhdysliikennekelpoisuus on hyvä olla ainakin osalla vaunuista myös naapurin korkeiden laitureiden takia. Tietääkö muuten kukaan, onko automaattikytkimet vain rungon päissä vai myös muissa y-vaunuissa? | ||||
![]() |
30.05.2005 12:32 | Johannes Erra | ||
Joo, VTS tulee mieleen. Itseäni ehkä vähän häiritsee tuon lipan muotoilu. Ja miksi numerotaulun yläreunan on oltava kaareva? Mutta kokonaisuutena tämä on ehkä siltikin parempi kuin tähänastinen korkea tuulilasi. | ||||
![]() |
25.05.2005 19:24 | Johannes Erra | ||
Juuri näin. Keskusta oli jo täyteen rakennettu, eikä Koululahtea tahdottu täyttää. | ||||
![]() |
15.05.2005 16:17 | Johannes Erra | ||
Venäläiset vaunut ovat välttämättömät, koska salonkivaunusta ja Eifetistä puuttuu automaattikytkin. Näin uskoisin. RZD:n vetureissahan ei puskimia ole. | ||||
![]() |
15.05.2005 16:15 | Johannes Erra | ||
Tuollahan on tasavirtajännite 3000 V, virranoton helpottamiseksi kahden tai jopa useammankin virroittimen käyttö on tyypillistä. Siitä oli joskus puhetta, että Sibelius saisi IC-junan vaunut, onko muutos jo tapahtunut, vai onko tämä koejuna tms.? | ||||
![]() |
10.05.2005 21:11 | Johannes Erra | ||
Tuo on kyllä totta että turvallisuuden kannalta tummanvihreä ei ehkä ole paras mahdollinen väri. Keltainen nokka voisi parantaa turvallisuutta ja olla ihan tyydyttävän näköinenkin. Ehkä. | ||||
![]() |
10.05.2005 10:15 | Johannes Erra | ||
Niin, onhan tuo väri tavallaan ihan vitsikäskin. Ja jostain kuulin että vaunu on yksittäistapaus, eli muita mainosvaunuja ei olisi tulossa (paitsi ne Mannheimista ostetut). Kritiikkini oli lähinnä kannanotto lähes kaikkien vaunujen mainosväritystä vastaan, siitä kun on ikään kuin huomaamatta tullut tapa monissa Euroopan kaupungeissa. | ||||
![]() |
09.05.2005 22:12 | Johannes Erra | ||
Kaikki kunnioitus mainostajalle mielenkiinnosta ratikoita kohtaan, mutta ajatus mainosvaunuista Helsingissä on yksinomaan vastenmielinen. | ||||
![]() |
18.04.2005 22:52 | Johannes Erra | ||
Ruotsin Nohabit on Tanskasta hankittuja. Ja kyllä ajavat norjalaisetkin noilla yhä. Tosin eräs yksityinen firma, ei NSB. | ||||
![]() |
13.03.2005 18:47 | Johannes Erra | ||
OK. Varmasti harvinainen raideleveys tuottaisi ongelmia sekin esim. hankinnoille. | ||||
![]() |
13.03.2005 18:45 | Johannes Erra | ||
Kielissä raitiotie lakkautettiin 1985, Länsi-Saksan viimeinen lakkautus oli Wuppertal 1987. | ||||
![]() |
13.03.2005 00:20 | Johannes Erra | ||
Kiinnostavaa! Tuollainen mattoliike olisi tavallaan mielenkiintoinen lisä täälläkin. | ||||
![]() |
13.03.2005 00:14 | Johannes Erra | ||
Onko kenelläkään tuosta Braunschweigista tietoa, miten siellä nykyään sujuu? Siellähän on suunniteltu raideleveyden muutosta normaaliksi, mutta toisaalta lakkautusmahdollisuuksistakin on puhuttu. | ||||
![]() |
12.03.2005 23:47 | Johannes Erra | ||
No tuostahan sen pystyy lukemaankin, Kieler Verkehrs-AG. Tyyppiesimerkki ajattelemattomasta raitiotielakkautuksesta. Tyylikkäitä kuvia ovat! | ||||
![]() |
12.03.2005 23:32 | Johannes Erra | ||
Nyt menee ihan silkaksi arvaukseksi. Onkohan tuo raideleveys vihje? Voisin melkein veikata että 1100 mm. Ja silloin mieluummin Kiel kuin Braunschweig. Onko Kielissä tuollainen köysirata? | ||||
![]() |
10.01.2005 17:20 | Johannes Erra | ||
Kysymykseen, miksi Vr11 mutta Vv15/16: noin vuonna 1958 akselipainorajoja ilmeisesti rukattiin hiukan ylöspäin (esim. raskaan alaraja 14,1 tonnista(?) 15,1 tonniin). Jo annettuja tyyppimerkintöjä ei kuitenkaan muutettu. Ilmeisesti vanhalla, höyrykaudelle sopivalla jaolla melkein kaikki dieselit olisivat olleet "raskaita". | ||||
![]() |
07.01.2005 16:11 | Johannes Erra | ||
26-sarjan jäähdytin ei olisi mikään ihme. Juuri 2501 oli 80-luvulla Sv1-sarjan sähköveturi, ja kun muutettiin takaisin dieseliksi tuli veturista 26-sarjan kaltainen suurelta osin. | ||||
![]() |
08.12.2004 18:39 | Johannes Erra | ||
Kiitän tiedoista, en tuollakaan koskaan ole käynyt. Täytyypä sanoa että tunnelmallinen kuva. | ||||
![]() |
08.12.2004 17:02 | Johannes Erra | ||
Onko tämä kone VR:llä vai yksityisveturistako on jo kyse? Joskus vuosia sitten luin että 485 olisi Pieksämäen konepajalla. | ||||
![]() |
22.11.2004 23:04 | Johannes Erra | ||
Tyhmä kysymys: tietääköhän kukaan, kuinka monta Em-vaunua VR:llä on vielä kirjoilla sotilaskuljetuksia yms. erityiskäyttöä varten? Onko niitä tarkoitus käyttää vielä pitkäänkin? | ||||
![]() |
02.11.2004 20:49 | Johannes Erra | ||
Eihän tuo nyt iso asia ollut, ajattelin vaan että kun saattaa tuonkin junan tulevaisuuteen vaikuttaa. | ||||
![]() |
02.11.2004 19:27 | Johannes Erra | ||
Siis ensin Porokylä-Vuokatti ja myöhemmin Lieksa-Porokylä. Näin olen käsittänyt. | ||||
![]() |
19.10.2004 18:04 | Johannes Erra | ||
Nyt myös linjalla 1, aikatauluihin tuli äskettäin pieniä muutoksia. | ||||
![]() |
19.10.2004 00:04 | Johannes Erra | ||
062 liikkui Vainikkalassa keväällä 2003, nykytilanteesta en tiedä. Vetureiden Pietariin siirto on käsittääkseni vain muodollisuus (voin olla väärässä), virallisesti Viipurissa ei enää sähkövetureita ole sijoitettuna. | ||||
![]() |
18.10.2004 11:06 | Johannes Erra | ||
Neljä sähköveturia on ilmeisesti tosiaan liian vähän Vainikkalaan. Tai sitten niistä ainakin yksi on tosiaan koko jatkuvasti sökönä. Onkohan kenelläkään tietoa, onko uudet EP10-kaksivirtaveturit saatu jo ajoon? Kyseisiä koneitahan oli käsittääkseni tarkoitus tuoda Vainikkalaankin. | ||||
![]() |
04.10.2004 23:03 | Johannes Erra | ||
Itsellänikin on päivältä havainto vaunusta, vaan kamerallani ei. Tätä vaunua ei kyllä todeksi usko ennen kuin näkee. Kiitos Juhanalle tyylikkäästä kuvasta. | ||||
![]() |
03.10.2004 12:13 | Johannes Erra | ||
Ja jos Dr17 jää toteutumatta sähköistysinnon huumassa, voi kai tuota aina käyttää prototyyppinä seuraavalle kiskobussisukupolvelle. Niillehän tahdotaan kevyt akselipaino ja alhaiset kustannukset. Ilmastointikin on varmuudella hoidettu. ;) | ||||
![]() |
11.09.2004 19:49 | Johannes Erra | ||
Kiitokset tiedosta. Eipä ole koskaan tullut Rautuvaarassa itse käytyä. | ||||
![]() |
11.09.2004 19:47 | Johannes Erra | ||
Sikäli kuin tiedän, vanhat aluerautatiet toimivat yhä OAO RZD:n tytäryhtiöinä, myös siis Lokakuun Rautatiet. Käsitys voi kyllä olla väärä, en ole asiaa ihan viime aikoina seurannut. | ||||
![]() |
09.09.2004 20:48 | Johannes Erra | ||
Ympäristöteemaan palatakseni: Kostamusta en tullutkaan ajatelleeksi, sehän lienee jopa Rautuvaaran ikiä. Asiasta toiseen: onko joki taustalla esim. Tornionjoki? | ||||
![]() |
09.09.2004 10:26 | Johannes Erra | ||
Tulipa epäselvä kommentti. Tarkoitukseni oli siis sanoa että rakennuskannasta voi havaita maan (pohjoisuutta voinee arvioida maisemista). Rakennukset kuten ratakin liittyvät käsittääkseni aikoinaan harjoitettuun kaivostoimintaan. |