![]() |
15.07.2014 19:03 | Topi Lajunen | ||
Tuo matkustajaturvallisuus avattavan ikkunan tapauksessa koskee toki muitakin kuin pikkupoikia. Joku kännispäissään vaikkapa kurottelee ulos raajoillaan tai kaulallaan ja napsahtaa oksaan. Ehkä kaukaa haettuja esimerkkejä, mutta mahdollisia. Ehkä on ajateltu, että turvallisempi on parempi, etenkin kun suuren osan vuotta ei ole tuuletustarvetta. Eikä sada vettäkään sisään niin herkästi. :) |
||||
![]() |
15.07.2014 15:04 | Topi Lajunen | ||
Siksi, ettei muksut putoile kyydistä. | ||||
![]() |
15.07.2014 01:44 | Topi Lajunen | ||
Ei toki ole pakko tulla, mutta se on aktiivisen keskustelun kannalta suotavaa. :) Ymmärsinkö siis oikein, että olet nyt sydämistynyt siitä, että näinkin moni pitää nykyistä modernia kalustoa keskimäärin parempana kuin vanhoja sinisiä? Ja tämän takia syytät minua pätemisestä ja takertumisesta ja mistälie? | ||||
![]() |
15.07.2014 01:37 | Topi Lajunen | ||
Toisilla kirjoittajilla on enemmän "takertumisen arvoisia" kommentteja kuin toisilla. Se, kommentoinko jotain kommenttia ei riipu siitä, kuka kommentin on kirjoittanut, vaan kommentin sisällöstä. | ||||
![]() |
15.07.2014 01:04 | Topi Lajunen | ||
Taustalla taitaa olla monet muutkin keskustelut, joissa nimimerkki Ana / Sr1 höpöttelee vähän mitä sattuu, ja alkaa kritiikkiä saatuaan jankkaamaan. Mieleeni muistuu ainakin talkkivaunukeskustelu. Keskustelun älyttömyys täytyy siis asettaa tuonaikaiseen viitekehykseen. :) | ||||
![]() |
15.07.2014 00:55 | Topi Lajunen | ||
Mitä ihmeen pätemisiä? Vaikuttaa siltä, että ole kenties hieman loukkaantunut, kun en ollut samaa mieltä esittämiesi perustelujen kanssa. Enkä toki ollut ainoa. Kritiikkiin kannattaa tottua, etenkin jos aikoo jatkossakin viljellä - hmm - "erikoisia" perusteluja. | ||||
![]() |
13.07.2014 15:02 | Topi Lajunen | ||
Siinä on taidettu tehdä rataoikaisu: http://goo.gl/maps/AXuNm | ||||
![]() |
12.07.2014 21:53 | Topi Lajunen | ||
No hei, jos Lättähatut on Dm3:ia, niin täähän on pientä. :) | ||||
![]() |
12.07.2014 21:36 | Topi Lajunen | ||
Ovat varmasti niin halpoja, että sikäläisellä keskimääräisellä ansiotasolla voi reissata ympäri äidinmaata miettimättä riittääkö rahat... tai sitten ei. :) | ||||
![]() |
12.07.2014 20:36 | Topi Lajunen | ||
Jos otetaan samanmittaiset junat, toinen kokonaan kaksikerroksinen ja toinen kokonaan yksikerroksinen, niin kummassahan junassa on suurempi ilmanvastus per matkustajapaikka... Kyllä vanhoista sinisistä ja ylipäätään yksikerroksisista saa pitää. Mutta ei sille tykkäämiselleen kannata väen väkisin perusteluja keksiä. :) |
||||
![]() |
12.07.2014 20:20 | Topi Lajunen | ||
Miettikääpä miten tylsiä kokosiniset junat olivat aikoinaan, kun ottivat viimeisiä puuvaunuja pois seasta... | ||||
![]() |
12.07.2014 19:50 | Topi Lajunen | ||
Ajoiko tämä syrjäisillä rataosilla? | ||||
![]() |
12.07.2014 19:46 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, P 637. | ||||
![]() |
12.07.2014 12:44 | Topi Lajunen | ||
Toni, myös 200 km/h vauhdissa? | ||||
![]() |
12.07.2014 12:42 | Topi Lajunen | ||
Ehkä se ravitsee estetiikannälkää... | ||||
![]() |
12.07.2014 12:41 | Topi Lajunen | ||
Muualla eivät ehkä ole kehdanneet asentaa tieliikennelainsäädännön vastaisia opastimia... | ||||
![]() |
11.07.2014 02:32 | Topi Lajunen | ||
"Uudet" määräykset antavat jo ohjeita tästä merkistä, ja senpä mukana se onkin laajentunut koskemaan myös ei-vetureita. Vastaus piilee siinä, että JETI (ETJ:n korvannut vähän joustavampi ennakkotietojärjestelmä) voi antaa määräyksiä, jotka menevät kaiken muun edelle - se on ristiriitatilanteissa määräävin. Näistä merkeistä se mainitsee, että ne koskevat vain vetureita. |
||||
![]() |
10.07.2014 21:08 | Topi Lajunen | ||
Tämä on toki se käytännön syy, miksi tämä on mahdollista. Mutta miten tämä siis on mahdollista määräyksiä rikkomatta? | ||||
![]() |
10.07.2014 19:05 | Topi Lajunen | ||
Ajokieltomerkki. Tämähän on tosiaan nykyään nimeltään moinen. Ennen tämä oli nimeltään "veturin ajokieltomerkki", ja koski vain vetureita. Nykyään tämä koskee kaikkea "omalla konevoimalla liikkuvaa kalustoa". Äkkiseltään siis luulisi, että tässähän on rikottu määräyksiä, kun keula on pitkällä ohi merkistä. Mutta eipä olekaan. Miten tämä on mahdollista? |
||||
![]() |
06.07.2014 21:40 | Topi Lajunen | ||
Ei voi pitää paikkansa tuo. Olisin kyllä havainnut jos joku olisi ollut huonolla tuulella. :) | ||||
![]() |
06.07.2014 19:08 | Topi Lajunen | ||
Paikalla olleena voin todistaa, että meininki ja tunnelma oli varsin letkeä. :) | ||||
![]() |
06.07.2014 04:44 | Topi Lajunen | ||
Rataverkolla on virroittimen kuntoa kuvaavia kameroita. Nuo numerot on sijoitettu siten, että näkyvät kuvassa. | ||||
![]() |
05.07.2014 08:36 | Topi Lajunen | ||
Säännöstö ei suoranaisesti kiellä käyttämästä valonheitintä myös vaihtotöissä. | ||||
![]() |
05.07.2014 08:34 | Topi Lajunen | ||
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bernhard_Henrik_Crusell | ||||
![]() |
04.07.2014 21:00 | Topi Lajunen | ||
Kahden oikeanpuolesen jannun jalkojen sijaintien - kiskolla ja kiskon takana - perusteella kyllä uskoisin tämän olevan manipuloimaton kuva. | ||||
![]() |
04.07.2014 20:44 | Topi Lajunen | ||
On hyvin liberaali, kuten kuuluukin. Kunhan olemus on siisti, niin kaikki menee. Kuljettajilla olen nähnyt mm. n. napaan asti ulottuvaa hiuslenkitettyä partaa ja värjättyä irokeesia, noin esimerkiksi. :) | ||||
![]() |
04.07.2014 20:42 | Topi Lajunen | ||
Kyllä käsittääkseni vararunko on yöpynyt "maakunnissa". Eipä sille mitään estettä ole, voi sen normaalikaluston palauttaa kiertoon seuraavanakin päivänä. | ||||
![]() |
04.07.2014 20:41 | Topi Lajunen | ||
Haluaako Falin (tai Pirttilahti) tähdentää, mikä tässä tapauksessa on se typeryys? | ||||
![]() |
02.07.2014 21:39 | Topi Lajunen | ||
Säännöstö tuntee myös muita käytännössä tarpeettomia tilanteita, joissa on merkki asennettava - nimittäin 80 km/h tai sitä suuremmat tilapäiset nopeusmerkit. Tämän säännön olemassaolo vieläpä tekee asennussäännöt monimutkaisemmiksi kuin mitä ne olisi ilman... | ||||
![]() |
02.07.2014 21:34 | Topi Lajunen | ||
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta. Ilman paikallistuntemusta ei voinut tietää, miten tulo-opastin antaa missäkin tilanteessa opasteita. Lähes saman lopputuloksen olisi ehkä myös voinut toteuttaa siten, että raiteelle 403 tultaisiin "aja"-opasteella, mutta raiteen loppupäässä olisi nopeusmerkki "sn 30" (ja liikennepaikalta poistuttaessa sitten tilanteenmukainen sallitun nopeuden nostava merkki). |
||||
![]() |
02.07.2014 21:12 | Topi Lajunen | ||
Haluat ehkä tarkentaa kysymystä, sillä Haapamäen läpi ei voi ajaa suoria pitkin. | ||||
![]() |
02.07.2014 21:10 | Topi Lajunen | ||
Mites tää: http://en.wikipedia.org/wiki/Odakyu_3100_series_NSE | ||||
![]() |
02.07.2014 21:06 | Topi Lajunen | ||
"Suojavaununa"? Suojaa matkustajia siltä varalta, jos vaikka ERd räjähtäisi kesken matkan? :) | ||||
![]() |
02.07.2014 19:49 | Topi Lajunen | ||
Tätä voidaan käyttää pääteasemana tilausjunille ja miksipä ei suunnitellusti säännöllisessä liikenteessäkin. Sitä en nyt äkkiseltään muista, onko tätä käytetty sesonkijunien pääteasemana, lähtöasemana nyt ainakin. Lisäksi alkuperäiseen viestiin lisäyksenä, että jännitteettömyys vaaditaan varmaankin myös uudempien kaksikerrosvaunujen lastauksessa, vaunujen välissä kun ei ole kattoa... |
||||
![]() |
02.07.2014 17:54 | Topi Lajunen | ||
Vedetäänpä edellistä takaisin, ettei jää vääriä käsityksiä ilmoille... Kyllä tuo Pihlajaveden suunnalta tuleville oleva tulo-opastin voinee näyttää myös opastetta "aja", koskapa junakulkutie joka tapauksessa päättyy ennen Keuruun suunnan lyhyttä poikkeavaa vaihdetta. Ja edelleen tähdennän, jne... :) |
||||
![]() |
02.07.2014 17:43 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, se oli ainoa joka jotenkin pisti silmään erityisesti. Itsehän en oikeasti tiedä länsimurteista tuon taivaallista. :) | ||||
![]() |
02.07.2014 06:30 | Topi Lajunen | ||
Jos siis raiteella 3 ei ole ns. "lähtöopastinta", jodutaan tämä Juhanin mainitsema poikkeava vaihde ilmoittamaan jo ns. "tulo-opastimen" opasteella "aja 35". Tällöin voisi tulkita, että kyseinen nopeusmerkki "sn 60" on täysin tarpeeton. Mutta edelleen tähdennän, että en tunne paikallisia olosuhteita. |
||||
![]() |
02.07.2014 06:24 | Topi Lajunen | ||
Tarkoititko: Turkku? | ||||
![]() |
02.07.2014 06:15 | Topi Lajunen | ||
Vihreät valot tolpassa tarkoittanevat, että tällä kuvausalueella ajolanka on jännitteetön. Pidemmällä oleva kyltti kertoo, missä on tämän jännitteettömän alueen raja; kyltin jälkeen ajolanka on aina jännitteellinen. Jännitteetön alue tarvitaan Gfot-vaunujen yläkerran lastaukseen - kyseisen vaunun yläkertaa kun ei luonnollisesti saa lastata jännitteisen ajolangan alla. | ||||
![]() |
30.06.2014 22:41 | Topi Lajunen | ||
Tämän perusteella Ural: http://en.wikipedia.org/wiki/Ural_Automotive_Plant#mediaviewer/File:Ural-4320_2_Zakarpattya.jpg | ||||
![]() |
30.06.2014 21:54 | Topi Lajunen | ||
En tunne Haapamäen paikallisia olosuhteita, mutta voisin päätellä seuraavaa: 60 km/h rajoitus siis alkaa merkin kohdalta, ja koskee merkin vasemmalla puolella olevaa raidetta, eli tavallaan kaikkia suuntia. Mutta lisäksi mikäli suunta ei ole "suorille", edeltävä pääopastin lienee näyttänyt opastetta "aja 35" - se määrää rajoituksen 35 km/h ensimmäiseltä vaihteelta. Näin ollen tulkintasi lienee oikea, "suorille" rajotus lienee 60 (pääopastimessa "aja"), ja kaikkiin muihin suuntiin 35. Lisäksi vaikuttaisi siltä (mutten varma ole), että tästä ensimmäisestä vaihteesta ei voi muodostaa junakulkutietä poikkeavaan suuntaan (oikealle), vaan sinne mennään aina vaihtotyösäännöksin, ja tällöin edeltävä pääopastin näyttää "seis" (mutta sen ohitukseen voidaan antaa lupa). Vaihtotyösäännöksin liikennöitäessä suurin sallittu nopeus on suunnasta riippumatta 35 km/h. |
||||
![]() |
30.06.2014 01:06 | Topi Lajunen | ||
Rivin sisäänveto ei kuulune nykyaikaiseen verkkoviestintätyyliin. Kappaleiden väliin tavataan laittaa tyhjä rivi. Vaunut.org'in ylläpito lienee päättänyt noudattaa modernia tapaa, eikä täten ole mahdollistanut sisäänvetoa, sellainen kun saattaisi näyttää sekavalta moderniin verkkoviestintäilmeeseen tottuneelle. Mielestäni hyvä niin, jätetään ne sisäänvedot paperille, jolle ne toki sopivat edelleen mainiosti. Myös ammattimainen verkkojournalismi, esimerkkinä Helsingin Sanomat ja Yle uutiset, käyttää modernia tapaa. Eli tämä sivusto muistuttaa jo siltä osin täysin journalistista ammattimaisuutta. :) |
||||
![]() |
29.06.2014 01:37 | Topi Lajunen | ||
Eikös siitä ole vierähtänyt pari viikkoa? :) | ||||
![]() |
28.06.2014 14:55 | Topi Lajunen | ||
Häh? Eivät ole. Tämä oli ennen Hccmqqr, nykyään Gd. Ei mitään salaista. :) | ||||
![]() |
28.06.2014 14:36 | Topi Lajunen | ||
Jaa, no meikäläinen kuvitteli tämän otetun tuolta pohjoisempaa, Rajasaaren tienoilta. | ||||
![]() |
28.06.2014 14:33 | Topi Lajunen | ||
Ei salli. | ||||
![]() |
28.06.2014 14:06 | Topi Lajunen | ||
En ole varma tuon tiedon julkisuudesta, joten ainakaan toistaiseksi en voi kertoa. Palaan asiaan, mikäli ilmenee, että tieto on julkista. | ||||
![]() |
28.06.2014 14:00 | Topi Lajunen | ||
Ei kai tuossa kohtaa ole mitään tietä nykyäänkään? | ||||
![]() |
28.06.2014 13:56 | Topi Lajunen | ||
H = Special covered wagon cc = Door in end wall and interior equipment for the transportation of motor vehicles m = Loading length: l < 9 m qq = Electrical heating pipes and heating equipment for all permitted types of power r = Articulated wagon (vaikka Wikipedian artikkelin mukaan tätä käytettäisiin vain S-kirjaimella alkavissa tunnuksissa) http://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_goods_wagons Hccmqqr oli siis virallisesti tavaravaunu. Sittemmin se on muutettu matkustajavaunujen kategoriaan, ja sai sitä myöten "kotimaisen" tunnuksen Gd. |
||||
![]() |
25.06.2014 22:16 | Topi Lajunen | ||
Ttk2-tukemiskoneen ulkonäkö täsmää ainakin jotenkin. | ||||
![]() |
25.06.2014 13:06 | Topi Lajunen | ||
Jaa, ovat siirtymässä takaisin _vanhanaikaisiin_ penkkinäyttöihin. Voi pahus sentään. Tabletin sai aseteltua tarjoilupöydälle juuri haluamaansa kulmaan ja etäisyydelle, ja näyttökin oli ainakin vanhempia viihdejärjestelmiä laadukkaampi. Se ei myöskään mennyt pakkopauselle aina kun PA:sta kajahti jotain tarpeetonta hölinää preordertilauksista. |